egger

تمرین‌های نظامی بزرگی که در دو سال گذشته در اسرائیل انجام شد، برای تعیین این بود که نیروهای دفاعی اسرائیل در صورت مقابله همزمان با حملات چندین بازیگر چگونه عمل می‌کنند. نتیجه چندان خوشایند نبود.

سرویس جهان مشرق - از آن‌جایی که اسرائیل به حملات بی‌رحمانه نوار غزه در بحبوحه تشدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها که با حملات 7 اکتبر توسط حماس آغاز شد، ادامه می‌دهد، خطر تحریک طرف‌های دیگر را برای ورود به این منازعه فراهم می‌کند.

عملیات مستمر ارتش اسراییل(IDF) در نوار غزه، که تل آویو را از بسیاری از کشورهای عربی دور نموده، خطر جدی درگیرشدن جنبش حزب الله لبنان در درگیری را ایجاد کرده است.

نیروهای ارتش اسرائیل مستقر در مرزهای اسرائیل و لبنان در روزهای اخیر چندین بار با نیروهای حزب الله تبادل آتش کرده‌اند، اگرچه باید دید که آیا این خصومت ها تشدید خواهد شد یا خیر.

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران دریایی ایالات متحده، در اظهار نظر درباره این وضعیت در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک، تردید خود را در مورد توانایی اسرائیل برای مقابله با حماس و حزب الله ابراز کرد.

اسراییل بدون مداخله‌ وسیع آمریکا حریف حزب‌الله نمی‌شود
اسکات ریتر

وی خاطرنشان کرد:

"تمرین‌های نظامی بزرگی که در دو سال گذشته در اسرائیل انجام شد، برای تعیین این بود که نیروهای دفاعی اسرائیل در صورت مقابله همزمان با حملات چندین بازیگر چگونه عمل می‌کنند - «اگر حزب‌الله از مرز می‌آمد، اگر سوریه به دنبال بازپس‌گیری ارتفاعات جولان باشد، اگر ایران شروع به شلیک موشک کند»- اما نتایج نسبتاً ناخوشایندی به همراه داشت."

ریتر افزود:

" تحت این سناریو، اسرائیل نمی‌توانست بدون مداخله نظامی عمده‌ی آمریکا، به‌ویژه در برابر جنبه‌ی ایرانی این سناریو پیروز شود."

اسراییل بدون مداخله‌ وسیع آمریکا حریف حزب‌الله نمی‌شود

وی همچنین خاطرنشان کرد که خود اسرائیلی‌ها ظاهراً اذعان کرده‌اند که از میزان کامل توانایی‌های حزب‌الله اطلاعی ندارند و زرادخانه راکت‌های حزب‌الله ممکن است تهدیدی جدی برای اسرائیل باشد.

ریتر گفت:

"حزب‌الله تنها با حجم آن{زرادخانه راکتی و موشکی خود} می‌تواند گنبد آهنین را غرق کند، گنبد آهنین به دلیل کاری که حماس انجام داده، در حال حاضر با مشکل مهمات مواجه شده است."

اسراییل بدون مداخله‌ وسیع آمریکا حریف حزب‌الله نمی‌شود

وی افزود که ارتش اسرائیل قبلاً در سال 2006 نتوانست حزب الله را نابود کند و از آن زمان به بعد این سازمان اسلام‌گرا به طور قابل توجهی قدرتمندتر شده است و بسیاری از جنگجویان آن تجربه رزمی ارزشمندی را در جریان درگیری سوریه به دست آورده اند.

اسراییل بدون مداخله‌ وسیع آمریکا حریف حزب‌الله نمی‌شود

او استباط شخصی خود را مطرح کرد:

"بنابراین، می دانید، این واقعیت است: اسرائیل به تنهایی نمی تواند حزب الله را شکست دهد."

ریتر همچنین بر این نظر است که وقایع 7 اکتبر، زمانی که شبه نظامیان حماس به سرعت نیروهای دفاعی اسرائیل را مورد حمله قرار دادند و حتی توانستند کنترل تاسیسات نظامی ارتش اسرائیل را به دست بگیرند، عملاً افسانه "شکست ناپذیری اسرائیل" را در هم شکست.

او نتیجه گرفت:

"نه فقط خصلت «تسلط کامل» که به جامعه‌ی اطلاعاتی اسراییل نسبت داده می شد، که نادرست بودن آن ثابت شده است، خود ارتش اسرائیل که تا حدودی یک نیروی شکست‌ناپذیر در نظر گرفته می‌شد، اکنون چنین نیست."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    11 9
    ما جهاد با صهیونیست‏ها را واجب می‏دانیم.
    • امین ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      7 4
      پس چرا تو خونه نشستی اخوی . راه شهادت بازه درهای بهشت به روت بازه. نشستی تو این جهنم چی کار برو اخوی تا ما هم یاد بگیریم الگو باش . افرین .
    • جیم ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      5 11
      در جواب امین .از کجا میدونی با اسراییل جهاد نمیکنه .این مملکت نزدیک سیصد هزار شهید و جانباز داده اگر آدم بودی می‌تونستی از یکی از شهدا الگو بگیری .
    • ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 1
      ای قدس ای شهر خدا آزاد می خواهم تو را معراج گاه مصطفی آزاد می خواهم تو را ای قبله گاه اولین بهر رسول آخرین از سلطه صهیونیان آزاد می خواهم تو را
    • ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 1
      کشور های مسلمان باید به هم کمک کنند نه مثل امارات برن سمت اسراییل این جنگ مثل جنگ روسیه و اکراین هست کشور های غربی تمام قد مدافع اسراییل اند گروههای مقاومت یه پدافند داشته باشند از مسیر اردن به کرانه باختری میرسند مردم فلسطین آنجا هم مقامات سازشکار را کنار بگذارند اگر اهل جنگند از طالبان که کمتر نیستند علنی غیر علنی این رزمندگان پشتیبانی بشن چطور آمریکا علنی بمب به اسراییل میرسونه
    • ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 1
      کمک به فلسطینی ها نشه این وضع ماهها ادامه پیدا میکنه تا اتمام مهمات حماس و استقرار سربازان اسراییلی در تمام غزه برا اسراییل نه صد تا اسیرش مهمه نه زن و بچه فلسطینی
  • ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    10 6
    لعنت به آمریکا و اسرائیل خونخوار
  • ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    7 5
    لعنت به آمریکا و اسرائیل، ولی قبلش امارات و ترکیه و عربستان و اردن.
  • حبیب بن مظاهر ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    11 6
    مگه سرباز اسرائیلی هم مانده ،اکثرا فرار کرده اند و سربازان ناتو الان دارن با حماس جنگ می کنند.
    • ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 0
      عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .ــــ سنت الهی است: مستکبران تاریخ ؛ توسط ضعیفترین مخلوقات نابود شوند. نمرود که ادعای خدایی می نمود و می گفت انا احیی و امیت ؛ با کوچکترین موجود زنده شناخته شده آنزمان یعنی پشه ـــ و فرعون که عربده می زد انا ربکم الاعلی توسط شل ترین موجود دنیا یعنی آب ـــ آمریکا نیز توسط ضعیفترین کشورها (چه از لحاظ GDP ؛ چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ رسانه و تبلیغات) یعنی به قول روح الله: پابرهنگان زمان: یمن و غزه ـــ عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .
  • ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    5 1
    انتظار واکنش شدیدتر و اتحاد بیشتری داشتم از سوی جبهه مقاومت...حزب الله ضعیف میزنه
  • ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 2
    اسرائیل کلا از رده خارج شده، الان وحوش بربر غربی دارن جورش رو میکشن، چه در میدان جنگ چه در بخش مدیریت جنگ؛ گالانت و مالانت و نتانیابو هیچ کاره هستن در قضیه غزه بهترین فرمانده هان آمریکایی و غربی دارن صحنه رو مدیریت میکنن این مترسک ها رو هم گذاشتن جلو، سربازهاشون که بیشترشون مثل سگ فرار کردن و خود غربی های وحشی بر علیه مردم غزه یا به عبارتی ناتو داره میجنگه؛ این نبرد حق و باطله و از این واضح تر نیست، ان شاء الله این مقاومت مردم غزه مقدمه ای باشه برای ظهور امام زمان (عج) تا بساط این جماعت وحوش بربر غربی و پست فطرت به سرکردگی یهود در سرتاسر این عالم جمع بشه، بساط این لیبرالیسم غربی کثیف، بساط این نظام سرمایه داری، بساط هرچه منافق و کافر؛ ان شاء الله جبهه مقاومت این جماعت بربر غربی رو از منطقه غرب آسیا بیرون خواهند کرد و مسلمانان غزه و فلسطین از دست این وحوش غربی آزاد خواهند شد، فتنه های اصلی آخر الزمان زیر سر این حکومت بی بته اعراب هست نه این بربرهای غربی
    • ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      10 1
      پرفسور همون اسراییل..۳ روزه پمپ بنزین حک کرده هنوز سیستم خرابه.اونم برا دفعه دوم..کلی دانشمند هسته ای ترور کرد.با وانت اسرار هسته ای برد....شما عرضه داستین یک دانشمند هسته ای ترور کنبن.تمام عملیاتتاتونم لو رفته
    • ایرانی ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 1
      سه روزه پمپ بنزینا درست نشده؟!!!! یعنی به تنهایی همه مرزهای خودتحقیری و اسرائیل لیسی رو جابجا کردی🤣 آخه نکبت اگه اینا که میگی درست بود اربابت صبح تا شب به ایران التماس نمیکرد جنگ رو گسترش نده!! اربابت که تو ذهن پوکت در قدرت بی نظیره عین خود خَرت تو گل مونده و از پس انگشت کوچیکه مقاومت که حماس باشه برنیومده اونوقت توی چلغوز اومدی از پیروزیهای خیالی اربابت حرف میزنی! اشکال نداره میدونم سوزشت زیاده ولی باید عادت کنی البته پماد سوختگی هم میتونه کمک کننده باشه😋
  • ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    2 0
    باشه
  • اا ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 1
    اسقاطی تحمل جنگ واقعیه طولانی مدت را ندارد جنگ غزه یک مانور بی خطر برای مردم هست تا به چنین جنگهایی عادت کنند جایی که که آژیر صدا میده ولی موشک نمیاد
    • ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 0
      مانور بی خطر رو خوب اومدی! تا حالا که هیچ خطری نداشته، البته برای تو زیر لحافی!
  • ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 1
    جناب اسکات ریتر! ، افسر اسبق اطلاعاتی تفنگداران دریایی ایالات متحده ! ، بیخود برای آمریکا تَره و پوست هندوانه خُرد نکن و لوقوز نخون و سعی نکن خودت و دیگران رو گول بزنی ! ؛ اگرآمریکا تون هم وارد صحنه بشه ،باز هم حزب الله شکست ناپذیره! ، دلیلش هم ازطرف خداوند قاهر در قرآن کریم آمده که : " اَلا اِنّ حزب الله هُم الغالبون " !، اگر به خدا اعتقاد نداری _ که نداری! _ ، از مردم جهان بپرس! ، خواهی فهمید که حزب الله در قلب مردم جهان جایگاه و پایگاه عاشقانه داره! ؛ اگر به مردم جهان هم اعتقاد و اعتماد نداری، برو از همکارهای تفنگدار دریایی خودت _ که در خلیج همیشه فارس دستگیر شدند_ بپرس ، که دستهاشون را روی سرشون گذاشته بودند و از ترس مثل بچه های مادر گم کرده و لولو دیده ضجه می زدند و می لرزیدند و مثل آبشار اشک می ریختند و از ترس شلوارهاشون خ ی س شده بود!. ژنرال ستاره تَشتکی!، دوره ی وِر زدن و در رفتن تموم شده!.
  • ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    در حملات اسرائیل یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی غزه شامل آثار دوران هخامنشی «ویران شده است»
  • حمید ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    مرگ بر ظالمان به تیم مردمی پرسپولیس.
  • محمد جواد ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 0
    کاش دست حماس پرتر بود دو تا موشک تو فرودگاه تلاویو میزدن هرچند همین الان هم پدر اسراییل دراومده اما برای مقابل بااین رژیم نامشروع باید قوی تر میشد
  • Puyamotlaqسیدمحمدمهدی ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    1 0
    الله اکبر و لله الحمد بسم‌الله الرحمن الرحیم (سجده/آیه۲۲ وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها إِنّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ .) صدق الله العلی العظیم. بنابر اصل آزادی بیان در رسانه‌های جمعی ذیل نظر به وظیفه انسانی که بر عهده تمامی افراد است تا نوع بشر را برای حفظ بقای گونه انسانی پاسداری نمایند در برابر جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت سپاسگزارم که به موضوع زیر توجه کامل دارید : مرگ بر رژیم گناهکار ایالات متحده آمریکا و متحدانش که به واسطه جلوگیری از یاری رساندن نوع بشر آزاده جهان به قهرمانان فلسطینی ساکن غزه ( کودکان و خانواده‌های مسلمان ) همان بانک اهدف حمله وحشیانه اشغالگر رژیم نژادپرست استثمارگر طی ۷۴ روز گذشته همانند آنچه در طول ۷۵ سال گذشته شاهد آن بودیم. دقیقا بدین صورت سرزمین‌های فلسطین را به واسطه جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت یک به یک اشغال کرده تا ضمن شهرک سازی اقدام به سکونت نظامیان در ان طی ۷۵ سال گذشته نموده اند . امروز نوبت نوار غزه رسیده است امروز یک میلیون کودک فلسطینی به همراه خانواده و بستگان خانوادگی آواره شده اند چرا که در باریکه غزه توسط بیش از ۴۰ هزار تن از بمب‌های آمریکایی بمباران می شود که تمام این تجهیزات نظامی و بمب‌ها در ۷۴ روز گذشته توسط رژیم ایالات متحده آمریکا از طریق ناوبری هوایی و دریایی به دست نژادپرستان جنایتکار در رژیم اشغالگر صهیونیستی رسیده است بمنظور ادامه جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین فلسطین ، جالبترین موضوع گذشت ۷۴ روز از این جنایات در مورد هیچ یک از این تازه‌ترین جنایات در هیچ کدام از دستگاه های قضایی مستقل دنیا هنوز حکم قضایی پیگیری نتانیاهو صادر نشده است. خانواده‌های نظامیان اشغالگری که دربند حماس هستند توسط متحدان کابینه نتانیاهو تا صحن سازمان ملل متحد در ژنو می روند تا در برابر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند برای مظلوم نمایی آن وقت تمام فضای رسانه خواندنی بچه مذهبی ها پر شده از گفتگوی صهیونیست ها در رسانه هاشان که تماما یا شایعه پراکنی بر اساس واقعیت های میدانی حق را جای ناحق جا زدن است و یا دروغ پردازی مگر خود حضرت آقا نفرمودند نباید مرجع خبری گفتار و اوامر دشمن ویا رسانه های دشمن باشد . شما یا از دشمنی آنها خبر ندارید و یا از کید دشمن غافل هستید.
  • ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 0
    ای قدس ای شهر خدا آزاد می خواهم تو را معراج گاه مصطفی آزاد می خواهم تو را ای قبله گاه اولین بهر رسول آخرین از سلطه صهیونیان آزاد می خواهم تو را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس