عربستان

به شهادت رساندن ده ها تن از شیعیان عربستان توسط رژیم آل سعود واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است و فعالان حقوق بشر آن را اقدامی ظالمانه و سرکوب گرایانه توصیف کردند.

سرویس جهان مشرق - وزارت کشور عربستان سعودی سه شنبه گذشته از اعدام ۳۷ شهروند عربستانی پرده برداشت. به واسطه همین خبر بسیاری از نهادها و سازمان‌های حقوق بشر نسبت به این اقدام اعتراض کرده و آن را نقض صریح حقوق بشر برشمردند.

** سرکوب شیعیان به اتهام تظاهرات، جاسوسی و تروریسم

هیومن رایتس واچ در این رابطه گزارش داد که حداقل ۳۳ نفر از افرادای که حکومت سعودی سر آنها را از بدن جدا کرده از شیعیان این کشور هستند. این درحالی است که بسیاری از اتهامات وارده به این شهروندان شیعه تماماً بی اساس بوده و دادگاه‌های سیاسی این احکام را صادر کرده‌اند.

تجمع و تظاهرات، جاسوسی و البته تروریسم از جمله اتهاماتی است که به این شهروندان سعودی نسبت داده شده است. در همین راستا عفو بین الملل هم این اعدامات را ابزاری برای سرکوب سیاسی اقلیت شیعه برشمرده است.

این درحالی است که بیشترین تعداد اعدام در عربستان به ژانویه ۲۰۱۶ باز می‌گردد که حکومت سعودی ۴۷ تن از معارضان رژیم خود را به کام مرگ کشاند. به گفته منابع حقوق بشر بیست و پنج نفر از افراد به اتهام " جاسوسی برای ایران" و ماجرای " قطیف ۲۴" اعدام شده‌اند که در هر دو مورد حکومت آل سعود از این افراد تحت شکنجه اعتراف گرفته است.

بنا بر بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی این افراد در شهرهای ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، قصیم، عسیر و منطقه شرقیه اعدام شده‌اند. همچنین یکی از این افراد علاوه بر اعدام، به "صلب" محکوم شده که در قانون اساسی عربستان به معنای نمایش بدن بی سر او در انظار عمومی است.

شبکه تلویزیونی نبأ، وابسته به مخالفان رژیم سعودی تصاویر ۳۷ نفر از مردم عربستان که توسط رژیم آل سعود اعدام شدند را با عنوان «شهدا در محراب آزادی» منتشر کرد.

شبکه آمریکایی سی ان ان در گزارشی درباره گردن زدن ۳۷ نفر در عربستان گزارش داد که روند دادرسی اعدام شدگان بسیار ناعادلانه بوده است.

سی‌ان‌ان گزارش داد: اقرارنامه‌های اعدام شدگان ساختگی بوده و زیر شکنجه‌های شدید ثبت شده است. سی ان ان با اشاره به سن کم برخی اعدام شدگان در هنگام دستگیری، اعدام‌ها را بسیار ناعادلانه و نامتعارف خوانده است.

ریاض مدعی است که اعدام شدگان به جرم خود اعتراف کرده‌اند اما اسناد دادگاهی اعدامی‌ها در الشرقیه، القصیم، ریاض، عسیر، مدینه و مکه نشان می‌دهد که قربانیان به احکام قضائی خود معترض بوده و بارها به دادگاه اعلام کرده‌اند که بخشی از اعتراف‌ها آنها تحت فشار و شکنجه بوده است.

یکی از آنان به قاضی پرونده‌اش گفته است که اعترافات او توسط شخص بازجو نوشته شده و سخنان او نیست.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز در گزارشی تأکید کرد که برخی احکام صادر شده در نتیجه اعترافاتی صورت گرفته است که در زندان از متهمان گرفته شده است، اما این افراد اعلام کرده‌اند که اعترافات مذکور در نتیجه شکنجه آنها بوده و در گاهی موارد آنها تنها مجبور شده‌اند برگه‌های نوشته شده‌ای را امضا کنند که از محتوای آن بی خبرند.

این گزارش همچنین به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان اشاره کرده و نوشت که این ممنوعیت در حالی برداشته شده که افرادی که در اعتراض به این روند بازداشت شده بودند، همچنان در زندان‌های عربستان هستند. بر اساس این گزارش سازمان های حقوق بشر و خانواده‌های فعالان سیاسی زن در عربستان گزارش داده‌اند که دست کم تعداد قابل توجهی از این افراد در زندان مورد شکنجه آل سعود قرار دارند.

بر اساس گزارش‌های موجود، شکنجه‌های مذکور شامل کتک زدن و شوک الکتریکی و غرق کردن مصنوعی زندانیان است.

با این وجود نیویورک تایمز گزارش داد که تجاوزهای صورت گرفته در عربستان تأثیری بر حمایت قدرتمند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از رژیم حاکم بر این کشور ایجاد نکرده است، چرا که وی اخیراً ضد مصوبه کنگره آمریکا برای توقف حمایت از جنگ یمن وتو کرده است.

تصاویر شهدای مظلوم عربستانی که توسط رژیم سعودی گردن زده شدند

** اسامی شهدای منطقه شرقی عربستان

کمیته مردمی منطقه شرقیه عربستان سعودی لیستی اسامی ۳۲ نفر از این شهدا را منتشر کرده که به ترتیب ذیل می‌باشد:

۱ احمد حسن علی آل ربیع

از اهالی قطیف شهرک العوامیة

۲ احمد حسین علی العرادی

از هالی قطیف شهرک الملاحه

۳ جابر زهیر جابر المرهون

از اهالی قطیف جزیره تاروت

۴ حسین حسن علی آل ربیع

از هالی قطیف شهرک العوامیه

۵ حسین علی جاسم الحمیدی

از اهالی قطیف شهر سیهات

۶ حسین قاسم علی العبود

از اهالی احساء

۷ حسین محمد علی آل مسلم

از اهالی قطیف شهرک الملاحه

۸ حیدر محمد ابراهیم آل لیف

از اهالی قطیف شهرک العوامیة

۹ سالم عبدالله عوض العمری الحربی

از اهالی مدینه منوره

۱۰ سعید محمد سعید السکافی

از اهالی قطیف شهرک العوامیه

۱۱ سلمان امین سلمان آل قریش

از اهالی قطیف شهرک الشویکه

۱۲ طالب مسلم سلیمان الحربی

از اهالی مدینه منوره

۱۳ طاهر مسلم سلیمان الحربی

از اهالی مدینه منوره

۱۴ عباس حجی احمد الحسن

از اهالی قطیف شهرک سیهات

۱۵ عبدالعزیز حسن علی آل سهوی

از اهالی قطیف شهرک العوامیه

۱۶ عبدالکریم محمد الحواج

از اهالی قطیف شهرک القلعة

عبدالکریم محمد الحواج

۱۷ عبدالله سلمان صالح آل اسریح

از اهالی قطیف شهرک العوامیه

در این فیلم شهید عبدالله سلمان صالح آل اسریح در مورد وضعیت خانواده و موقعیت زندگی‌شان که محصول دست محمد بن سلمان است توضیح می‌دهد

۱۸ عبدالله عادل حسن العوجان

از اهالی قطیف جزیره تاروت

۱۹ عبدالله هانی عبدالله آل طریف

از اهالی قطیف منطقه العوامیه

شهید عبدالله هانی عبدالله آل طریف یکی از شهدای اخیر رژیم سعودی، از مداحان اهل بیت در منطقه شیعه نشین قطیف بود

مداحی شهید عبدالله هانی عبدالله پس از شهادت در سانه‌های عراقی بازتاب گسترده‌ای داشت

۲۰ علی حسین علی العاشور

از اهالی الأحساء

۲۱ علی حسین علی المهناء

از اهالی قطیف

۲۲ فاضل حسن عبدالکریم لباد

از اهالی قطیف شهرک العوامیه

۲۳ مجتبی نادر عبدالله السویکت

از اهالی قطیف شهرک العوامیة

مجتبی نادر عبدالله السویکت

۲۴ محمد حسین علی العاشور

از اهالی الأحساء

۲۵ محمد سعید عبدرب الرسول آل خاتم

از اهالی قطیف جزیره تاروت

۲۶ حجت الاسلام محمد عبدالغنی محمد عطیه

از اهالی قطیف شهرک سیهات

حجت الاسلام محمد عبدالغنی محمد عطیه

۲۷ محمد منصور احمد آل ناصر

از اهالی قطیف شهرک الملاحه

۲۸ مصطفی احمد عبداللطیف درویش

از اهالی قطیف شهرک الملاحه

۲۹ منتظر علی صالح السبیتی

از اهالی قطیف شهرک العوامیه

۳۰ منیر عبدالله احمد آل آدم

از اهالی قطیف شهرک العوامیه

۳۱ هادی یوسف رضی آل هزیم

از اهالی قطیف شهرک العوامیه

۳۲ احمد فیصل حسن آل درویش

از اهالی قطیف شهرک الملاحه

از جمله اتهامات دیگر به شهیدان عربستانی هدف قرار دادن گشتی‌ها و پاسگاه‌های پلیس به وسیله اسلحه و کوکتل مولوتف است. رژیم آل سعود مدعی است که ۲۴ تن از این افراد در پرونده قطیف بیش از ۵۰ بار مرتکب حمله مسلحانه به نیروهای پلیس شده‌اند که البته عفو بین الملل با رد این مدعا تاکید کرده است که ۱۱ تن به اتهام جاسوسی برای ایران و چهارده نفر به اتهام مشارکت در تظاهرات اعتراض آمیز بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ محکوم به اعدام شده‌اند.

عفو بین الملل همچنین تاکید دارد که «این افراد پیش از محاکمه شدن مدت مدیدی را در بازداشت به سر برده و تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند و از آنها اعترافات اجباری گرفته شده بود.»

شهید عبدالله هانی در تماسی به پدر خود می‌گوید من ترسی ندارم فقط نگران شما هستم که ضعیف نباشید.

** از شهادت دانشجوی دانشگاه میشیگان تا اعدام استاد دانشگاه جده

مجتبی السویکت یکی از شهدایی است که رژیم سعودی در آگوست ۲۰۱۲ او را پیش از سوار شدن به پرواز به سوی آمریکا برای ثبت نام در دانشگاه مشیگان بازداشت کرد. در همین رابطه به گفته فعالان حقوق بشر عربستانی منیر آل آدم، از دیگر شیعیان اعدام شده به واسطه ضربه بازجوها شنوایی یکی از گوش‌های خود را از دست داده بود.

شهید حجت الاسلام محمد عبدالغنی عطیه هم عالم حوزه و استاد دانشگاه جده در رشته زبان است که رژیم سعودی به اتهامات واهی از قبیل همکاری با یک عنصر اطلاعاتی ایران برای ایجاد شرکت تجاری شیعی سر از بدن وی جدا کرده است.

شهید منیر عبدالله خطاب به مادر خود می‌گوید: خدا را بر آنچه هستم شکر می گویم و من راضی بقدر و قضای خدا هستم هرچقدر که باشد و از خدا امید خیر و خوبی دارم و کارها را به فال نیک گرفته‌ام و ان شاءالله گشودگی در کارهایم خواهم دید… یا با شما میمانم تا وقتی که غسلم دهید و برجنازه ام نماز بخوانید یا اینکه فرشتگان خواهند آمد و غسلم خواهند داد. به خدا قسم و ای خدا مرا هم قد این قسم کن! اگر هنگامه‌اش فرا رسد فریاد سر خواهم داد " لبیک یا حسین" و این آخرین جمله بعد از شهادتینم خواهد بود.

از طرفی آل سعود هیچ گونه مدرکی را درباره جاسوسی یازده نفر از محکومان به اعدام ارائه نکرده است. حال آنکه بسیاری از فعالان حقوق بشر از جمله شیعیان با کم‌ترین اقدام و فعالیت اعتراض آمیز در شبکه‌های مجازی به حبس طولانی و حتی اعدام محکوم شده‌اند.

طنز تلخ آنجاست که "تأیید تظاهرات"، "نشر مذهب تشیع" "خدشه وارد کردن به وجهه عربستان سعودی" نیز در لیست اتهامات افراد محکوم به جاسوسی برای ایران دیده می‌شود.

** اعدام از دیدگاه بن سلمان ابزار قدرت نمایی است

سازمان‌های بین المللی تاکید دارند که عربستان سعودی در سال جدید بیش از ۱۰۰ نفر را اعدام کرده است که این عدد در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در همین راستا برخی از ناظران حقوقی و سیاسی سعودی تاکید دارند که برخی از افراد اعدامی در زمان ولیعهدی محمد بن سلمان محاکمه آنها از سر گرفته شده و در روند جدید محاکمه به اعدام محکوم شده‌اند. این کارشناسان هدف رژیم سعودی از این اعدام‌ها را تلاش برای نشان دادن وجهه‌ای قدرتمند در داخل و خارج عربستان سعودی می‌دانند.

سید محمد العمری، از فعالان سیاسی سعودی در گفت و گو با شبکه الحوار هم تاکید کرد که «به نظر می‌رسد اعدام چند نفر از اهل سنت در کنار شهروندان شیعه تنها به این دلیل صورت گرفته است که رژیم سعودی از طایفه گرایی و شیعه ستیزی مبرا باشد.»

وی افزود «اعدام عبدالکریم الحواج در پی اقداماتی صورت گرفته است که وی در آن زمان، هنوز به سن قانونی نرسیده بود. این درحالی است که اساساً هیچ جرمی علیه این فرد به اثبات نرسیده و او تنها در تظاهرات مشارکت داشت.»

سید محمد العمری

گفتنی است بسیاری از احزاب و شخصیت‌های اسلامی و همچنین نهادها و سازمان‌های بین المللی اعدام دسته جمعی شماری از معترضان به نقض حقوق اقلیت شیعه در عربستان سعودی را به شدت محکوم کرده و خواستار جلوگیری از تکرار این اعدام‌ها و محاکمه عاملان آن شدند.

پس از انتشار اخبار اصلاحات عربستان توسط بن سلمان از جمله رانندگی زنان و کنسرت‌های مختلط بسیاری از غرب‌گرایان ایرانی با ذوق و شوق به تفسیر این اقدامات پرداختند، و به نظام جمهوری اسلامی تاختند؛ اما قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه، عمق دورغین بودن اصلاحات بن سلمان را آشکار کرد اما بازهم برخی به این اصلاحات خوشبین بودند. حال باید دید با نقض فاحش قوانین حقوق بشر توسط رژیم آل‌سعود هنوز هم حامیان غرب دست و سوت برای بن سلمان می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 50
  • گردن زن IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    مشرقیا بترسید از روزی که شمشیر بن سلمان در دفتر مشرق بالا رود .
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      ما که ان شاء الله بحول و قوه الهی تمامی حجاز و شام را خواهیم گرفت. منافقان از همین حالا بترسند
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      69 19
      ترس ازقصاب بن سلمان وخودملک سلمان که چون گاوماده شیرده هستند ؟ روزی نسل آل سعودخواهند دید آل رسول الله برجهان حکم خواهندراند . چه حقیری که بیگناهان را میکشندوتو خوشحالی ازتومیپرسم بن سلمان حاضراست بایکی از مخالفینش رودررو بجنگد ؟ بایک خودکار مشرقیا دوچشمش درمیارن ...خوردی ؟1
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      38 23
      مرگ بر سعودی مسلمان کش
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      11 9
      مطمئن باش همون شمشیر رو
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      16 13
      چه سعادتی که دردست دشمنان ال علی کشته شویم. ایم شمائیکه باید بترسی که چهاردستو پا به اندوخته انچنانی خود میچسبید.بجز خدا ازهمه میترسید
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      29 9
      خفه شو بدبخت مزدور بی جیره و مواجب ! مرگ بر ال سعود
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      22 19
      بن سلمان بزودي مثل صدام سگ كش خواهد شد
    • ALPHARED PL ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      27 7
      تو زر زن هم نیستی
    • سارا IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      9 8
      این کامنت نظرم را تایید کرد که از ریاض و حیفا به اخبار سایتهای داخلی حمله میشود
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      21 8
      هه هه هه بترس از اون روزی که لهت کنم
    • ابی CA ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      1 0
      به زودی مکه و مدینه عزیز به دست مجاهدان واقعی اسلام خواهد رسید اونوقت ما میدونیم و زوزه های شما
  • FR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    لعنت خدا بر آل سعود کافر. درود خدا بر شهدای قطیف.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      82 24
      شیعه بودن تو عربستان سخته، باید غربت و سختی کشید، مثل زمان حضرت زهرا (س) هستش. به زودی عربستان را از پلیدی آل سعود پاک خواهیم کرد
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    109 6
    لعنت خدا و تمام انبیا و اوصیا الهی بر این رژیم حرامزاده وهابی آل سقوط بی صبرانه منتظر آمدنت هستیم گل نرگس تا انتقام خون این شهدای مظلوم را از سران فاسد و غاصب وهابی بستانید تعجیل در فرج مولا 5 صلوات
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    89 19
    خدایا خودت تقاص این مظلومان و مظلومان یمنی را از وحوش سعودی بگیر
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    85 16
    مرگ بر جنایت کاران آل یهود
  • بصیرت IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    80 6
    به امید خدا انتقام خون این شهدا از آل سعود گرفته خواهد شد . چند نکته : 1- حقوق بشر در دنیا خفه شده است . 2- سلبریتی های وطنی در این مورد خفه شده اند . 3 - طرفداران مذاکره با دشمن خفه شدند .
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      37 5
      ظریف وروحانی که هی پیام ""فدات شیم بیایید با هم حرف بزنیم ""برای قاتلان سفاک این شهدا میفرستند.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    68 4
    حقوق بشر کجاست ؟
    • تمشکال IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      12 0
      حقوق بشر در بغل شیطان رجیم در حال شیر خوردن است و کشورهای اروپایی مدعی دموکراسی برای گرفتن آروغ به پشت آن آهسته می زنند !
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    50 8
    بیش ازهشتادهزارحج گزارایرانی امسال امنیت جانی ندارند.باوجوداین سفاکان وجانیان درعربستان
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      19 4
      وهابی ها هم دقیقا همین را می خواهند. قطع پای شیعیان از مکه و مدینه و تعطیل کردن بعثه های شیعی.
  • علی IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    38 3
    خیالتون راحت. هیچ‌طوری نمیشه! مدعیان حقوق بشر در اروپا و امریکا و ... همشون بدون استثناء، یه مشت لاشخور آشغال مفت‌خورِ کذاب‌اند. حق‌السکوت میگیرن صداشون درنمیاد!!!
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      8 0
      سازمانهای حقوق بشر امروزه شدن جایگاه ژورنالیست هایی که حق سکوت می گیرند در آمدشان از خون انسانهای دیگست حق السکوت می گیرند هرچی قتل بیشتر درامد بیشتر
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      4 0
      سازمانهای حقوق بشر امروزه شدن جایگاه ژورنالیست هایی که حق سکوت می گیرند در آمدشان از خون انسانهای دیگست حق السکوت می گیرند هرچی قتل بیشتر درامد بیشتر
  • علی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    40 2
    این شهیدان زنده اند دیر نیست انروزی که این وهابی های حرام زاده به سزای اعمالشان برسند
  • هادی ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    30 2
    وهابیا از صهیونیستا بدترن،کمک کردن و رسوندن سلاح به شیعیان مظلوم عربستان اهمیتش از مسلح کردن غزه وفلسطین کمتر نیست،علمای شیعه نباید درمقابل همچین قتل عامهایی ساکت بنشینند
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    9 13
    رسانه هایی مثل مشرق فکر می کردند که با افشای قتل خاشقجی و یا ترور نافرجام بن سلمان کار عربستان تمومه این در حالیست که پس از کشتار حاجیان در فاجعه منا هنوز عربستان داره جنایت می کنه
  • امير IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    32 3
    خدا لعنت كنه وهابي هاي حرومزاد رو
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    35 3
    خون به ناحق این کشته شدگان آخرکار دامان آل سعود رو میگیره..
  • موریس IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    34 3
    شیعیان مظلوم عربستان همانند مولای مظلوم شان در محاصره فوج عظیم دشمنان خدا گرفتارند. اونجا شیعه بودن هنره.. با اباعبدالله الحسین محشور میشند ان شائ الله
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    26 1
    عبدالعنی جرم : همکاری با یک عنصر اطلاعاتی ایران برای ایجاد شرکت تجاری شیعی ؟ این جرم بر فرض صحت برای اعدام کافی است ؟ این حکم شرعی است ؟ ایران پر از این شرکتها با عناصر عربستانی و اماراتی و بحرینی است . اگر شرع چنین حکمی دارد قضات و علمای اسلام رو بفرمایید هدایت کنید !
  • پدر پسر شجاع IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    19 3
    بابا این گاو شیرده خیلی خطرناک شده، از اون طرف شیرشو میده به غریبه ها، از این طرف با وحشیگری، صاحبانشو که زحمت فربه شدنشو کشیدند، از دم تیغ میگذرونه. دیگه وقتشه از شرش راحت شیم.....
  • پدر پسر شجاع IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    13 1
    بابا این گاو شیرده خیلی خطرناک شده، از اون طرف شیرشو میده به غریبه ها، از این طرف با وحشیگری، صاحبانشو که زحمت فربه شدنشو کشیدند، از دم تیغ میگذرونه. دیگه وقتشه از شرش راحت شیم.....
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    33 1
    خدا رژیم کثافت سعودی را به زمین گرم خواهد زد
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    23 2
    قطعا نابودی آل سعود با این جنایات , شتاب بیشتری می گیرد. اللهم عجل لولیک الفرج.
  • NL ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    22 12
    ببینید وهابی ها با شیعیان چه وحشیانه برخورد میکنن. همین عربستان دنبال بمب هسته ایست. ما تنها حکومت شیعه در جهان هستیم وقتشه در سیاست هامون تجدید نظر اساسی بکنیم در غیر اینصورت بقای تنها حکومت شیعه در خطره. نمیدانم چرا آمریکا و اسرائیل را دشمن خود کردیم. یکی از ثمرات این دشمن سازی بیخود قطر کل میادین مشترک را بالا کشید و بچه شیعه باید در فقر و فلاکت زندگی کنه
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      15 8
      چرند نگو منافق مزدور ، تو نه شیعه ای نه بفکر شیعه این گاو سعودی به پشت گرمی امریکا صهیونیستها اینجوری هار شده و درضمن امریکا و اسراییل در عراق و لبنان و ایران کم شیعه کشی نکردن
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      10 6
      آن موجودی که کارش دوستی با آمریکا و اسراییل است قطعا شیعه نیست. حالا هر قدر هم اسم خودش را شیعه بگذارد. تشیع انگلیسی همین است.
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      5 1
      شیعه نیازی به بمب هسته ای ندارد.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      7 2
      یعنی چه؟! میخوای امریکا و اسراییل دشمنت نباشه و شیعه هم باشی!؟یعنی شیعه باشی و امریکا و اسراییل دشمنت نباشند!؟ به حق چیزای نشنیده!
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    21 7
    خون مظلوم بر زمین نمی ماند
  • علی IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    19 1
    درود ورحمت خداوند وپیامبر (ص)وامامان معصوم (ع) براین شهداء مظلوم باد .ولعن ونفرین ونفرت ومرگ عاجل بر طاغوت آل سعودواربابانش باد.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    15 2
    اینهاانسان های بی گناه بودن که هیچ مبارزه ایی علیه آل سعودنداشتن که لفظ مبارزبراشون بکاربردین
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    23 3
    مداحی شهید عبدالله هانی عبدالله واقعا تکان دهنده بود. آنها مداحی دارند اینطور حماسی و ما هم مثلا مداحی داریم. همه اش چشم و ابرو و قربونت گنبدت برم و...
    • منتظر IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      8 2
      مثل اینکه شما مداحی خیلی از هموطن های ایرانی رو نادیده می گیرید:انصافا هم حماسی و هم پر محتوا اگه تهرانین دهه اول هیئت میثاق با شهدا(دانشگاه امام صادق(ع) بیاین ببین عجب عالیه،با مداحی دکتر حاج میثم مطیعی. در کشور مداح های خوب زیادی داریم آقای مهدی رسولی،نریمانی،کریمی،سلحشور،حدادیان،......همه بزرگواران با اهل بیت(ع)محشور باشند.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    24 4
    پایه های حکومت با ریختن خون بی گناه سست تر می شه
  • بغوس IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    21 3
    باذن الله سقوط آل سعودنزدیک است انشاالله بزودی
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    8 1
    کودیپلماسی کلید جوابشونو بده
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    13 1
    مرگ بر آل سعود لعنت خدا و ملائکش بر آل سعود لعنهم الله و لعنهم الاعنون
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    13 4
    برای نابودی ال سعود ۵ تاصلوات میفرستم
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    12 2
    آل سعود قاتل هوخبیث
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    6 7
    مشرق نادان این کلیپ ها رو برای چی نمی شه دانلود کرد
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    4 3
    باز هم میخواهید زائر به عربستان بفرستید ؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    11 3
    لعنت خداو ملائکه بر آل سعود فاسق تا ابد تا ابد تا ابد آگین.
  • اصغر AE ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    8 3
    لعنت بر آل سقوط کثیف.
  • حسن IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    12 6
    خدالعنت کندبن سلمان ونتانیاهووترامپ که همه تروریست هستند.بزودی آل سعود اسرائیل به قعرجهنم خواهندرفت.
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    5 3
    یا آل سعود یا آل یهود الوعده الوعده...
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    9 6
    مرگ بر رژیم سعودی..... بعد از ظهور امام زمان(ع) سران و شخصیتها و عوامل رژیم وهابی-تکفیری-سعودی-یهودی در کنار کعبه برای عبرت جهانیان به دار آویخته خواهند شد
  • تمشکال IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    14 1
    مطمئن باشید از خون این شهیدان والا مقام خداوند متعال نمی گذرد و عده ای دلخوش نباشند که این خون ها از منظر خداوند قادر متعال پایمال شود ان الله یحب الصابرین
  • رضا IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    13 5
    دلم خون شد ... مرگ بر آل سعود و آل یهود
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    6 1
    عرعرستان نجس
  • حسینی IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    4 1
    لعنت برآل یهودی وآل سقوط درعربستان سعودیهای خبث که روی همه ی جنایتکاران تاریخ راباجنایاتشان سفیدکردند
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    7 1
    دیگر شکی برایمان نمانده که این سعودیهای بی وجدان همان پیروان رذل قاتلان امام حسینند، اگر دقت کنید وجه تشابه همه این شهیدان عشق به به امام حسین و اهل بیت است، واین همانجاییست که سعودیها به رعشه میافتند و به هیچ وجه تحمل آنرا ندارند.
  • د_سلگی FR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 1
    بی صبرانه در انتظار صاحب زمان مهدی فاطمه برای انتقام از خاندان جور و ستم،آل سعود خائن هستیم
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    4 2
    تمام بدبختی های ما از این اسرئیل است ..اسرائیل آمریکا را تحریک می کنه ....آمریکا هم عربستان تحریک می کنه ..عربستان هم ایران وشیعه هارو تحت فشار واذیت قرار میده ....بزنید به ریشه ..مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    3 1
    مشرق پیشنهاد میکنم یه خبر جدا از نوحه خوانی اون جوان بذاری با زیرنویس فارسی.خیلی غم داشت صداش با تشکر
  • احمد IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 1
    بن سلمان به زودی سر از تنش جدا می شود.
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    6 1
    عربستان جرثومه فساد
  • حسین IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 1
    انشا الله به امید خدا ال سعود به همین زودی نابود خواهند شد این خون ها جواب دارد ال سعود ال یهود هستند این ها از دین اسلام چیزی نمیدانند اینان از شرب و خمر مشغل هستند
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    6 1
    لعن الله علي آل سعود الكافر
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    6 1
    جوانان مظلوم اکثرا از منظقه شیعه نشین قطیف هستن و صدایی از سازمان دفاع از حقوق بشر شنیده نمی شود چرا که در واقع سازمان دفاع از حقوق شررررررررررررر است نه بشر. اگر ایران بود الان جنگ جهانی راه انداخته بودن اما در مورد گاو شیرده شاخ زن ترامپ اشکالی نداره. بای ذنب قتلت
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 1
    ان شالله به زودی به دست مجاهدین ایران سرکوب خواهند شد
  • لارستان بزرگ IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 1
    لعنت الله علی آل سعود و آل مروان وآل زیاد...اینها از نسل حجاج ثقفی خون آشام خبیث تاریخ هستند... وسیعلمون الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
  • DE ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    4 1
    ....حکومت آل سعود از این افراد تحت شکنجه اعتراف گرفته است...//تا کی میخواهید به یک رژیم منفور جنایتکار وهابی صهیونی پدر داعش والقاعده و تروریسم حکومت بگویید؟ این رژیم سفاک کجا حکم از مردم دارد که مجاز باشد حکومت کند این فقط محکومیت مردم حجاز به تسلیم در مقابل ذلت است
  • پويا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    1 1
    مسخره ، چيه نظر من قابل منتشر شدن نبود
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    6 1
    خون این شهدا، پایمال نخواهد شد. سلطنت کافران وهابی را زیر و رو خواهد کرد.
  • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 1
    بوی حلوای آل سقوط بلند شده
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    6 1
    اللهم عجل لولیک الفرج لعنت بر آل سعود کثیف فقط سقوط خودشون رو نزدیک کردن
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    2 1
    مشرق جزاز خدا نمی‌ترسد .انشاالله شمشیر عدالت خدا سر ظالمین را خصوصا آل سقوط را قطع فرماید.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    3 1
    مشرق جزاز خدا نمی‌ترسد .انشاالله شمشیر عدالت خدا سر ظالمین را خصوصا آل سقوط را قطع فرماید.
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    4 1
    خدا لعنت کند این وهابی از روزی که تشکیل شدند غیر از فتنه و شرارت چیزی از اینها دیده نشده است خدا تقاص خون این بیگناهان را از دولت کافر وهابی خواهد گرفت
  • شهید گمنام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 1
    سلام بر امام حسین شهید به کربلا الهی به حق خون شهید ان کربلا و به حق خون زکریا کوچلو بحق خون 32 تن در عربستان و به خون پاک شهید ان الهی انتقام خون این شهیدان عزیز از این نامرد ها زمانه بگیر و انها را به خاک مذلت بشان لعنت بر ال سعود اونها گرگ صفتن
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    5 19
    منتظر ظهورت هستیم ای منتقم خون حسین بن علی چشمات روشن به جمالش صلوات
  • عبدالصاحب IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    3 17
    روحشان شاد - خون مظلومان پایه حکومت فاسدان را سست می کند
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 0
    ما شیعیان جاودانه تاریخ خواهیم ماند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    0 0
    خون بناحق ریخته شده بالاخره دامن ظالم را میگیرد
  • زهراج IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    ان شاءالله روزی خواهد آمد سردمداران آل یهود مثل صدام به سوراخ و خانه سگ پناه ببرند اللهم عجل لولیک الفرج.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس