اخبار ویژه روزنامه ها

دولت باید از فتنه ارز ۴۲۰۰ تومانی عبور کند وگرنه در درجه اول به خود و سرمایه اجتماعی آسیب می‌زند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

وقتی روحانی قیمت گوشت را با FATF گره زد، کجا تشریف داشتید؟!

معاون سیاسی سابق دفتر رئیس جمهور می‌گوید: غیرکارشناسانه است که ادعا کنیم اگر به FATF بپیوندیم، قیمت گوشت ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

مجید تخت‌روانچی که اخیراً نماینده ایران در سازمان ملل شد، به خبر آن‌لاین گفت شایعات مربوط به FATF غیرکارشناسی است. خبرنگار خبر آنلاین به روانچی گفت: «می‌گویند برجام که تصویب و اجرا شد، نتیجه‌اش گوشت صدهزار تومانی است و اگر به اف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم وضعیت از این هم که هست، بدتر می‌شود. در واقع منتقدان برجام هرمشکلی از محیط‌زیستی گرفته تا اقتصادی و سیاست خارجی همه را به برجام پیوند می‌دهند.»

تخت‌روانچی هم پاسخ داد: اینکه هم مسائل و مشکلات اقتصادی را بخواهیم به برجام ارتباط دهیم یا به یک توافق دیگر بین‌المللی یا اینکه بگوییم اگر در آینده به این کنوانسیون بپیوندیم اقتصادمان اینطوری می‌شود، اینها همه از آن مباحثی است که به صورت غیرتخصصی با آن برخورد می‌شود.

به نظرم هرکسی در این زمینه ادعایی دارد که مثلاً اقتصاد ما به این دلیل از برجام متضرر شد و به این دلیل اگر به کنوانسیون مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم بیشتر متضرر می‌شویم، باید ادعایش مورد بحث علمی واقع شود. وگرنه صرفاً اگر کسی ادعا کند گوشت صدهزار تومان است و چنانچه به فلان کنوانسیون بپیوندیم صدوپنجاه هزار تومان می‌شود، یک بحث غیرعلمی و غیرکارشناسانه است.

درباره اظهارات معاون سیاسی پیشین دفتر رئیس جمهور باید یادآور شد؛ اولاً قبل از برجام، از سوی دولت و حامیان آن ادعا می‌شد «همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی با برجام حل خواهد شد»، «اقتصاد چنان رونق خواهد گرفت که مردم بی‌نیاز از پول یارانه شوند»، «با توافق روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار درآمد عاید کشور خواهد شد» و… به همین دلیل نیز در جشن‌های برجامی، هر دلار آمریکا با اسکناس ۵۰۰ یا هزار تومانی مقایسه می‌شد حاکی از اینکه درست دلار از ۳,۷۰۰ تومان به ۵۰۰ یا ۱,۰۰۰ تومان سقوط خواهد کرد.

اما عملاً قیمت دلار تا ۱۸ هزار تومان بالا رفت و حتی قبل از خروج آمریکا از برجام، قیمت دلار به ۷-۶ هزار تومان رسیده بود. اولین سوال این است که آن وعده‌های ضدکارشناسی و برعکس را چرا به مردم می‌دادند و آن روز امثال آقای تخت‌روانچی ساکت بودند؟

ثانیاً از همه بدتر، سخنان آقای روحانی درباره تأثیر عدم تصویب لوایح FATF بر گران شدن گوشت است که آنجا هم آقای روانچی اعترافی به این ..... عجیب نکرده. روحانی ششم اسفند ۹۷ در جمع مدیران بانک مرکزی و بانک‌ها مدعی شده که عده‌ای می‌خواهند دور دولت دیوار بکشند. دیوار دور بانک‌هاست.

اینکه نمی‌شود کشور را دست ۱۰ الی ۲۰ نفر داد و بگوییم هرتصمیمی گرفتند ما تابع هستیم. نخیر! صاحب این کشور ملت بزرگ ایران است. حتماً ملت حرف خواهد زد. حتماً بانک‌مرکزی حرف خواهد زد، حتماً بانک‌های ما حرف خواهند زد. اگر فردا برای کشور مشکل پیش آمد و نتوانستیم روابط تجاری خود را با دنیا به‌خوبی انجام دهیم و مشکلات در بازار و قیمت پیش آمد، چه کسی جواب می‌دهد؟

وی ادامه داد: «دو هفته سه هفته در این مسئله مشکلی پیش آمد، دوهفته الی سه هفته در نقل و انتقالات مشکل پیش آمد این مشکل گوشت پیش آمد. اینطور نیست که شما فکر کنید. درست است که ۹۰ درصد گوشت ما داخلی و کل گوشت مرغ ما به صورت داخلی تأمین می‌شود. اما همان ۱۰ درصدی که باید از خارج بیاید، وقتی نمی‌آید در بازار تأثیر می‌گذارد. گوشت آمده به گمرک رسیده و آنجا هست، اما سیستم بانکی ما نمی‌تواند این مشکل را حل کند، گوشت ترخیص نمی‌شود و عده‌ای می‌آیند و می‌گویند عجب دولت بی‌انصافی است»

این ادعا درحالی بود که روابط ما با FATF در دوسال گذشته، عین روابط فعلی ماست و اگر قرار بوده این تعامل اثری بر قیمت گوشت و سایر کالاها بگذارد باید دوسال قبل، قیمت گوشت گران می‌شد!

باید از آقای تخت‌روانچی پرسید چرا وقتی در دفتر رئیس جمهور این سخنان خلاف کارشناسی را که دنبال توجیه کوتاهی دولت در مسئولیت تنظیم بازار بود شنید، انتقاد و اعتراضی نکردید؟

ثالثاً این حرف کاملاً علمی است که با ارائه اطلاعات اقتصادی کشور به FATF که آمریکا گرداننده آن است، در واقع مجاری دورزدن تحریم‌ها را به دشمن نشان می‌دهید، بنابراین طبیعی است با مضیقه‌هایی که پس از آن ایجاد می‌شود، اثرات تورمی با خود به‌همراه داشته باشد.

فریبکاری دیپلمات انگلیسی پس از یک سال بدعهدی آمریکا و اروپا

خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن سپردن تریبون به وزیر خارجه اسبق انگلیس و از زبان وی، یک سال سرپیچی و کوتاهی اروپا نسبت به تعهدات برجامی را توجیه کرد.

ایرنا ضمن گفت‌وگوی اختصاصی با جک استراو، از قول وی نوشت: انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان متعهد به برجام بوده و تلاش خواهند کرد سازوکار مالی ویژه اروپا و ایران (اینستکس) را عملیاتی کنند.

به گزارش ایرنا، «وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به اینکه از «کلافه بودن محافل داخل ایران به دلیل طولانی شدن روند راه‌اندازی این سازوکار آگاه است»، با این حال خواستار درک این نکته شد که عملیاتی شدن چنین سازوکاری بسیار پیچیده خواهد بود.»!

استراو یادآور شد که به‌زودی در کنفرانسی در زمینه تجارت بین‌الملل شرکت می‌کند که آنجا راه‌های عملی چنین سازوکاری بررسی خواهد شد. به گزارش ایرنا اشاره وی به کنفرانسی است که به همت اتاق بازرگانی ایران و انگلیس و وزارت تجارت بین‌الملل این کشور در لندن و به‌منظور پاسخ دادن به نگرانی‌های شرکت‌های انگلیسی در انجام مبادلات مالی با ایران، برگزار خواهد شد.

استراو گفت: «اگر ایران از برجام خارج شود، این کار منتهی به انزوای شدید دیپلماتیک خواهد شد که به نفع ایران نیست، چراکه ایران به‌طورکلی حمایت دیپلماتیک قابل‌توجهی از سوی انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.»

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این سؤال که ‹آیا شما فکر می‌کنید اکنون منافع سیاسی برجام به منافع اقتصادی آن می‌چربد؟» گفت: «به نظر من علاوه بر منافع سیاسی، هنوز منافع اقتصادی هم برای ایران وجود دارد. چراکه اگر ایران از برجام خارج شود، هم صدمه اقتصادی خواهد خورد و هم صدمه سیاسی، ولی صدمات سیاسی بسیار جدی خواهد بود.» نفع ایران در ماندن در برجام است. پیشنهاد من ادامه صبر است (!).

اظهارات فریبکارانه جک استراو در حالی است که اروپایی‌ها از اردیبهشت‌ماه گذشته مدام وعده می‌دهند و پشت‌هم‌اندازی می‌کنند. آنها همه تعهدات برجامی را زیر پا گذاشتند و وعده مبادله نفت در برابر کالا را به دولت روحانی دادند اما به همان نیز تا به امروز عمل نکرده‌اند.

یادآور می‌شود جک استراو ۱۶ سال قبل به‌عنوان وزیر خارجه انگلیس عضو هیئت تروئیکای اروپایی در مذاکرات هسته‌ای با آقای روحانی بود. اما همان زمان نیز تروئیکای اروپایی با وجود دو سال تعلیق برنامه هسته‌ای ایران، زیر قول و تعهدات خود زد.

عطریانفر: بدون مرزبندی با نهضت آزادی انتظار اعتماد از طرف نظام بی‌معناست

عضو مرکزیت حزب کارگزاران خطاب به اصلاح‌طلبان می‌گوید: شما وقتی هنوز نسبت‌تان را با مجموعه‌هایی مانند نهضت آزادی یا جبهه ملی روشن و مشخص نکرده‌اید، نباید از حاکمیت انتظار داشته باشید به‌طور صددرصد به جریان اصلاح‌طلبی اعتماد کند.

محمد عطریانفر در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو»، ضمن رد اظهارات سعید حجاریان درباره «مشارکت مشروط در انتخابات» اظهار داشت: اقدامات اصلاح‌طلبان اقداماتی کاملاً مشارکت‌جویانه است. ما در تصمیم خود، باید مجموعه گفت‌وگوهای موجود در همه شاخه‌ها و زیرشاخه‌های جریان اصلاحات را تعقیب کرده و بر اساس آن، به یک گفتمان جمعی برسیم. تجربه تاریخی در طول ۴۰ سال نشان می‌دهد که همواره اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت داشته‌اند و اگر صحبت از حضور مشروط کرده‌اند، راه به جایی نبرده و زیان دیده‌اند.

وی درباره شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت: شورای عالی اصلاح‌طلبان هنوز به‌طور واقعی شکل نگرفته چون با موانعی مواجه شده است. آن شورایی هم که در سال ۹۴ شکل گرفت، عملاً انتصابی بود و در آن منظومه، جمعی به نام شورای هماهنگی احزاب اصلاحات، با یکدیگر توافق نظر نداشتند؛ آثار آن گرفتاری‌ها هم این شد که نتوانستیم به دستاوردهای مناسب و حداکثری در زمینه انتخاب نامزدها برسیم. بر اساس همین اختلافات و نگاه‌های ثانوی و درجه سه، به‌راحتی، افراد صاحب صلاحیت موثرتر را از دست دادیم.

به صراحت باید گفت اصلاح‌طلبی فقط نشستن پشت درهای بسته و نظریه‌پردازی صرف نیست. اصلاح‌طلبان باید هم در حوزه نظریه‌پردازی، دستی بر آتش داشته باشند و هم در حوزه عمل اجتماعی، تجارب روشن خود را محک بزنند. مردم، امروز چندان فریفته و دلباخته نظریه‌های کلامی صرف در سیاست نیستند بلکه زندگی آنها بیشتر معطوف به حوزه کارآمدی و عمل معطوف به توفیق است.

اعضای شورای شهر، در موضوع انتخاب شهردار تهران (اشاره به جانشینی نجفی) در اثر اسارتی که به برخی تصلب‌های گفتمان سیاسی گرفتار و با آن روبه‌رو بودند، خودشان را از نیرویی کارآمد برای مسئولیت‌پذیری شهرداری تهران محروم کردند.

عارضه‌ای که به مدت یک‌سال‌ونیم تا دوسال، سوگمندانه از شهر تهران بابت انتخاب شهردار وقت گرفته شد، در واقع ناشی از همین مقاومت‌های بی‌مورد و تصلب‌ها بود که نیروهای عاقل سیاسی، نباید به بند آن گرفتار شوند.

عطریانفر در پاسخ این سوال که آیا نگاه تصلب‌آمیز اصلاح‌طلبان به موضوعات سیاسی، می‌تواند تأثیرش را در دوره‌های بعدی انتخابات، روی صندوق رأی بگذارد و مردم دیگر به اصلاح‌طلبان روی خوش نشان ندهند؟ گفت: ممکن است این اتفاق ناگوار رخ بدهد. متأسفانه در حوزه اصلاحات، بعضاً با مصیبتی از جنس فاصله‌گرفتن افراد از واقعیات مواجه هستیم.

عضو شورای مرکزی کارگزاران درباره به‌هم خوردن مرزبندی اصلاح‌طلبان با گروهک‌هایی نظیر نهضت‌آزادی تصریح کرد: بعد از اتهام سنگینی که در سال ۸۸ به اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی وارد شد، ابتدا باید حاکمیت را قانع کنیم که این نظریه سیاسی (اصلاح‌طلبی)، قصد براندازی نداشته و اتفاقاً دلسوز کشور و نظام سیاسی است.

شما یا امثال شما وقتی هنوز نسبت‌تان را با مجموعه‌هایی مانند نهضت آزادی یا جبهه ملی روشن و مشخص نکرده‌اید، نباید از حاکمیت انتظار داشته باشید به‌طور صددرصد به جریان اصلاح‌طلبی اعتماد کند.

دولت باید در قبال خسارت‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی پاسخگو باشد

دولت باید از فتنه ارز ۴۲۰۰ تومانی عبور کند وگرنه در درجه اول به خود و سرمایه اجتماعی آسیب می‌زند.

روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: مسئولیت ارز ۴۲۰۰ تومانی را هیچ شخص حقیقی در دولت به عهده نگرفت. رئیس‌جمهور گفت: «من با آن مخالف بودم.» معاون اول رئیس‌جمهور هم گفت: «من فقط آن‌را اعلام کردم.» بانک مرکزی که مسئولیت حفظ ارزش پول ملی را به عهده دارد، اعلام کرد؛ این تصمیم به پیشنهاد ما نبوده و در جای دیگر پخت‌وپز شده.

شورای پول و اعتبار در این تصمیم‌سازی جایگاهی نداشته. هیچیک از اقتصاددانان و اقتصادفهمان دولت از این تصمیم‌گیری حمایت نکردند و گفتند: ما نقشی نداشتیم!

چه خوب است رئیس دولت یا یک مقام مسئول به مردم توضیح دهد که مبانی علمی و کارشناسی این تصمیم‌گیری چه بود که معیشت مردم را نشانه گرفته است. درست یک سال قبل در چنین روزهایی دولت چنین تصمیمی گرفت و همه معادلات و معاملات و مناسبات بودجه ۹۷ را به هم ریخت.

بازار را دچار آشفتگی کرد و اغتشاش را در قیمت‌ها پدید آورد و این نابسامانی همچنان ادامه دارد. آیا پس از گذشت یک‌سال از این تصمیم نادرست کسی پاسخگو است؟

ما در بودجه ۹۸ با منابعی لاوصول و مصارفی هنگفت روبه‌رو هستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی چندین تن طلا از ذخایر بانک مرکزی را به تاراج و ۱۸ میلیارد دلار از منابع مالی دولت را در معرض فساد رانت‌خواران قرار داد که برخی آن را «غارت ارزی» تعبیر می‌کنند. هنوز دستگاه قضائی پرده از این معما برنداشته که فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این باره قانونی بوده یا نه؟!

کار مراجع نظارتی در دولت، مجلس و قوه قضائیه درباره این تصمیم که معیشت مردم و ارزش پول ملی را نشانه گرفت به کجا کشید؟

ارز ۴۲۰۰ تومانی مالیه عمومی را هدف قرار داده است و همه محاسبات را به هم ریخته است. ارز از ۲ نرخی به ۵ نرخی رسیده است. به همین دلیل صادرکنندگان اعم از دولتی و خصوصی ترجیح می‌دهند ارز خود را در خارج از کشور نگه‌دارند و با مابه‌التفاوت گوناگون آن بازی کنند.

آنچه در تبصره ۳ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا به عنوان ساماندهی مدیریت منابع ارزی یاد شده آن است که؛ منابع ارزی را کجا خرج کنید، به چه امری اختصاص بدهید و برای چه اموری تخصیص بدهید. نه اینکه تعیین نرخ کنید! آن هم به گونه‌ای که تیر خلاص به ارزش پول ملی بزنید و تمام قوانین و مقررات موضوعه در مورد تعیین برابری نرخ ارز را نادیده بگیرید!!

ارز ۴۲۰۰ تومانی یک تهدید جدی است. دولت این تهدید را باید با «رونق تولید» و «تقویت زیرساخت‌های صادرات» و «برنامه‌ریزی برای بازگشت ارز صادرات به کشور» به فرصت تبدیل کند. دولت باید از تولید حمایت کند تا علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشاورز، باغبان، صنعت‌کار، دامدار و مرغدار بتواند محصول خود را صادر کند.

اگر زیرساخت‌های صادرات مهیا نباشد محصول روی دست تولیدکنندگان می‌ماند و ضایع می‌شود. اگر زیرساخت‌های صادرات مهیا باشد اما ارز حاصل از صادرات به کشور برنگردد اقتصاد ملی آسیب می‌بیند، کاهش ارزش پول ملی ادامه پیدا می‌کند. سلامت فضای کسب‌وکار به خطر می‌افتد وتورم همچنان سفره مردم را خالی‌تر می‌کند.

ایران

تصور اشتباه ترامپ از اقدام علیه ایران

خبر اول اینکه، فارین پالیسی در تحلیلی به قلم هنری فارل درباره تمدید نکردن معافیت برخی کشورها از خرید نفت ایران نوشت: این اقدام می‌تواند پیامدهای نامطلوبی برای بازار نفت داشته باشد اما مسلماً پیامدهای بزرگ‌تری برای قدرت امریکا خواهد داشت.

تکروهای دولت ترامپ با حمایت برخی اعضای کنگره و همراهی لابی‌های مخالف ایران مانند بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، تصور می‌کنند از رژیم تحریم‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای تغییر حکومت در ایران استفاده کنند. این تصور اشتباه است.

بیشتر محتمل است که افزایش فشارهای امریکا بر ایران نتیجه‌ای معکوس به بار بیاورد و با دشوار کردن فیصله مسأله ایران، متحدان و رقبای امریکا را به دور شدن از نظام مالی جهانی تحت سیطره امریکا ترغیب کند.

به گزارش انتخاب، در انتهای این تحلیل آمده است: با افزوده شدن بر تهدیدات امریکا، احتمالاً شرکت‌های خارجی به جای دوری از کشورهای تحت تحریم، از بازار مالی امریکا احتراز خواهند کرد و به دنبال تأسیس نظام مالی مختص به خود خواهند رفت. در طول زمان ممکن است این ساز و کارها رونق بگیرند و جایگزین نظام مالی سوئیفت شوند.

مخالفت استاندار تهران با شام لاکچری

خبر دیگر اینکه، استاندار تهران مراسم صرف شام و تجلیل از دست‌اندرکاران ستاد سفرهای نوروزی در یک هتل پنج ستاره پایتخت را کنسل کرد. به گزارش فارس، مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران چندی پیش پیشنهاد برگزاری مراسم صرف شام و تجلیل از دست‌اندرکاران ستاد سفرهای نوروزی در هتل پنج ستاره استقلال پایتخت را به استاندار می‌دهد.

استاندار تهران در پاسخ به این پیشنهاد این‌گونه پاسخ می‌دهد: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور دلیلی برای برگزاری مراسم تجلیل آن‌هم در یک مکان اشرافی و گران‌قیمت وجود ندارد.» انوشیروان محسنی بندپی همچنین در گفت‌وگو با فارس گفت: برای اینکه نقاط آسیب و قوت خود را در این ستادها بررسی کنیم اعلام کردیم مراسمی را در مکانی معمولی و اداری بدون صرف شام برگزار و نقطه نظرات به سمع و نظر مسئولان برسد. اسفندماه ۹۷ نیز معاون عمرانی استانداری تهران پس از شرکت پرهزینه و حاشیه ۸ شهرداری استان تهران در نمایشگاه شهر ایده آل در استان هرمزگان به‌محض بازگشت از بندرعباس برکنار شد.

ایران جزو ۱۰ کشور غمگین جهان

دست آخر اینکه، تحقیقات موسسۀ امریکایی گالوپ نشان داد که مردم در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی، برای دومین سال پیاپی غمگین‌تر و خشمگین‌تر و ترسناک‌تر از هر زمانی شده‌اند.به گزارش «تابناک» مؤسسه گالوپ برای انجام این تحقیق بیش از ۱۵۱ هزار مصاحبه را در سال ۲۰۱۸ در ۱۴۰ کشور جهان انجام داده است تا احساسات ساکنان این کشورها را درباره وضعیت زندگی‌شان دریابد.

نتایج این تحقیق نشان داد که در سال گذشته میلادی به طور متوسط از هر ۱۰ نفر ۴ نفر اعلام کرده‌اند که زندگی روزمره‌شان توأم با نگرانی‌های زیادی است و از هر ۱۰ نفر ۳ نفر نیز گفته‌اند همواره دچار استرس هستند و دردهای فیزیکی بسیاری را تحمل می‌کنند.

بر اساس نتایج این تحقیق، ۱۰ کشوری که مردم‌شان بدترین وضعیت را در سال گذشته میلادی تجربه کرده‌اند به ترتیب عبارتند از: چاد، نیجر، سیرالئون، عراق، ایران، بنین، لیبریا، گینه، سرزمین‌های فلسطین و کنگو. اگرچه کشورهای اسکاندیناوی (فنلاند، دانمارک، نروژ و ایسلند) امسال نیز در فهرست شادترین کشورهای سازمان ملل قرار داشتند اما مصاحبه‌هایی که توسط مؤسسه گالوپ انجام شد نشان داد که احساس خوشبختی در میان مردم امریکای لاتین بیش از مردم اسکاندیناوی است. در خارج از قاره امریکا، این مردم اندونزی هستند که نگاه مثبت‌تری به زندگی دارند.

خراسان

مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی اولویت اول دولت شد

یک مسئول ارشد اجرایی در بخشنامه روز های اخیر خود، از همه اعضای دولت خواسته است به زیرمجموعه های خود تاکید کنند در سال ۱۳۹۸ اجرای مصوبات ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعم از بسته ها، برنامه ها، طرح ها و پروژه ها را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و منابع لازم برای مدیریت و اجرای آنها را از محل اعتبارات مصوب، منابع داخلی یا تسهیلات بانکی تامین کنند.

خبر خوش برای علاقه مندان به معافیت تحصیلی

در حالی که یک نهاد مسئول در بخشنامه خرداد سال ۹۵ خود، الزامات و محدودیت هایی را برای استفاده از معافیت تحصیلی توسط دانشجویان، تعیین و ابلاغ کرده بود، با شکایت یک دانشجو بابت مغایرت این دستورالعمل با قانون خدمت وظیفه عمومی، این بخشنامه توسط دستگاه قضایی و به علت اعمال محدودیت در حق آموزش شهروندان، طی روزهای اخیر رسماً ابطال شده است.

آرمان

واکنش شمخانی به خبر تخلف دامادش

شنیده شد که یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به «فرهیختگان» اطلاع داد که با وجود رابطه فامیلی میان حسن میرمحمدعلی و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، این مهم باعث بروز تخلفات نبوده است و آقای شمخانی هم علاوه‌بر اینکه اجازه چنین سوءاستفاده‌هایی را نمی‌دهند، خود ناراضی هستند و درحال پیگیری موضوع از مجاری قانونی‌اند، بنابراین رابطه‌ای بین نسب فامیلی و خانوادگی و تخلفات وجود ندارد.

کشف اختلاس ۵‌میلیارد تومانی

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از کشف اختلاس ۵‌میلیاردی در آموزش و پرورش شهرستان سرباز و دستگیری و بازداشت پنج نفر در این ارتباط خبر داد. موحدی‌راد افزود: چهار نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سرباز در همین ارتباط در بازداشت به‌سر می‌برند. وی گفت: اختلاس انجام‌شده در ارتباط با بودجه سودآموزی اختصاص‌یافته به آموزش و پرورش شهرستان سرباز است و امکان دارد با ادامه تحقیقات به تعداد متهمان اضافه شود.

بازداشت چند نفر در ایلام به‌دلیل بازار مرغ

شنیده شد که مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام به‌همراه یکی از معاونان، مدیرکل پشتیبانی امور دام، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران و رئیس یکی از کشتارگاه‌های ایلام پس از احضار و تفهیم اتهام به بازداشتگاه معرفی شدند. میزان نوشت؛ گفتنی‌ست اتهام این افراد اخلال در نظام عرضه و توزیع مایحتاج عمومی مردم از جمله مرغ است که این اخلال، ناشی از سوءمدیریت این افراد بوده و موجب فقدان مرغ در سطح استان ایلام شده است.

تبریک برانکو به هموطنش در سیرجان

شنیده شد که سرمربی پرسپولیس صعود گل‌گهر به لیگ برتر را به سرمربی این تیم تبریک گفت. گل گهر سیرجان با پیروزی مقابل شهرداری ماهشهر نه‌تنها موفق شد صعودش را به لیگ برتر تضمین کند بلکه قهرمانی این فصل این مسابقات را هم از آن خود کرد. صعود سیرجانی‌ها با هدایت وینکو بگوویچ رقم خورد تا کرمان پس از سال‌ها دوباره در لیگ برتر نماینده داشته باشد. برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس با انتشار تصویری از خودش در کنار بگوویچ، صعود گل گهر را به هموطنش تبریک گفت. او درباره عکس منتشرشده‌اش نوشت: «به دوست عزیزم، وینکو بگوویچ و باشگاهش تبریک می گویم. آنها به لیگ برتر رسیدند!»

ممنوع‌التصویری حامد همایون

شنیده شد که حامد همایون که چندی قبل تور کنسرت‌هایش را در آمریکا برگزار کرد و حضور بهروز وثوقی در اجرای لس‌آنجلس او مورد توجه قرار گرفت، حالا احتمالاً با چالشی جدی روبه‌رو شده است. برگه‌ای که روی تابلوی اعلاناتی در جام جم نصب شده و تصویر آن را بهمن بابازاده (سردبیر برنامه دلصدا) تئییت کرده، نشان از این دارد که این خواننده با ممنوعیت تصویر و صدایش در صداوسیما مواجه شده است. خبرآنلاین نوشت؛ محسن رجب‌پور، مدیر برنامه‌های حامد همایون هم در استوری اینستاگرام خود به این خبر واکنش نشان داد و دو دلیل را برای این اتفاق ذکر کرد. علاوه‌بر حضور بهروز وثوقی در کنسرت حامد همایون، دیدار از مزار خواننده پیش از انقلاب که ۳۰ سال پیش درگذشت، به‌زعم محسن رجب‌پور، دیگر دلیل این ممنوع‌التصویری است.

واکنش قاضی‌عسگر به خبر استعفایش

شنیده شد که نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به خبر استعفایش واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر در پاسخ به این سوال که آیا قرار است از این سمت استعفا دهید، گفت: بحث استعفا مطرح نیست؛ من حدود ۳۸ سال است که در حوزه حج و زیارت فعالیت می‌کنم. همچنین به مدت ۱۰ سال است که نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی هستم. به‌نظرم یک نفر نباید به‌مدت طولانی در یک سمت باقی بماند. وی ادامه داد: موضوع رفتن من تازگی ندارد بلکه به مدت سه‌سال است که از مقام معظم رهبری خواهش می‌کنم تا فرد دیگری را در این سمت در نظر بگیرند اما ایشان نظرشان این است که بمانم تا فردی را برای این سمت در نظر بگیرند و من تا زمانی که نظر مقام معظم رهبری باشد در این سمت باقی خواهم ماند.

زکات پرداخت کنید تا شاهد سیل و ملخ نباشیم

شنیده شد که محسن قرائتی با اشاره به اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی همچون آیات قرآن است، تاکید کرد: امام فرموده‌اند که حفظ نظام یکی از مهم‌ترین و واجب‌ترین فرائض است و در قران نیز بر حفظ نظان اسلامی تاکید چندباره شده است. وی بر تقویت حضور مردم در مساجد تاکید کرد و گفت: منبرها نباید زمان زیادی طول بکشند، برای هر منبر باید ۲ ساعت مطالعه کرد و تنها ۱۵ دقیقه سخن گفت. قرائتی با تاکید بر اهمیت پرداخت زکات در جامعه گفت: برای اینکه در جامعه شاهد سیل، زلزله و ملخ نباشیم باید به پرداخت زکات در جامعه اهتمام شود. وی افزود: تنها چهار درصد از مردم در کشور زکات خود را پرداخت می‌کنند با این حال زکات پرداختی سال ۹۷ در کشور افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان شده است.

کشف بزرگترین محموله مخدر صنعتی

شنیده شد که اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان اعلام کرد: بزرگترین محموله مواد مخدر صنعتی «شیشه» توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در شرق کشور کشف شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، مدیرکل اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: با اقدامات پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان و تعامل با مرزبانی استان، طی درگیری مسلحانه با یکی از باندهای کلان قاچاق مواد مخدر ۱۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر به ویژه بیش از ۸۵۰ کیلوگرم ماده صنعتی اعتیادآور «شیشه» هنگام ورود از مرز افغانستان به داخل کشور در حوزه سیستان مورد شناسایی و ضربه قرار گرفت. وی افزود: در این عملیات دو نفر از قاچاقچیان مسلح به هلاکت رسیدند و تعدادی زخمی و دستگیر و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط شد.

مخالفت استاندار تهران با شام لاکچری

شنیده شد که استاندار تهران مراسم صرف شام و تجلیل از دست‌اندرکاران ستاد سفرهای نوروزی در یک هتل پنج‌ستاره پایتخت را کنسل کرد. تابناک نوشت؛ مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران چندی پیش پیشنهاد برگزاری مراسم صرف شام و تجلیل از دست‌اندرکاران ستاد سفرهای نوروزی در هتل پنج‌ستاره «استقلال» پایتخت را به استاندار می‌دهد. استاندار تهران در پاسخ به این پیشنهاد اینگونه پاسخ می دهد: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور دلیلی برای برگزاری مراسم تجلیل آن‌هم در یک مکان اشرافی و گران‌قیمت وجود ندارد».

محسنی بندپی در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار «فارس» این اتفاق را اینگونه بیان می‌کند: تمام مسئولان وظیفه ذاتی و سازمانی خود را در ستاد سفرهای نوروزی انجام داده‌اند و این اقدامات در ستاد سفرهای نوروزی و حتی ستاد مدیریت بحران استان تهران وظیفه چارچوبی و سازمانی تعریف شده است و بنده نیازی به تجلیل ندیدم. وی اظهار داشت: برای اینکه نقاط آسیب و قوت خود را در این ستادها بررسی کنیم اعلام کردیم مراسمی را در مکانی معمولی و اداری بدون صرف شام برگزار و نقطه‌نظرات به سمع و نظر مسئولان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    1 0
    عطریانفر: بدون مرزبندی با ................................ انتظار اعتماد از طرف نظام بی‌معناست با عنایت به تذکر دقیق آقای عطریانفر ، باید این نکته را نیز به اصلاح طلبان یاداور شد که از مهم ترین عوامل ریزش در پیکر و بدنه اصلاح طلبان موارد مندرج توسط مشارالیه است.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    6 0
    شک نکنید که یه تعداد جاسوس و نفوذی در راس مدیریت کشور قرار دارند و حداکثر تلاش خود را میکنند که مردم را ناراضی و کشور را به قهقرا ببرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس