اخبار ویژه روزنامه ها

طبق بخشنامه روزهای اخیر دولت به همه اعضای کابینه، از آن ها خواسته شده با توجه به ضرورت شفاف شدن وضعیت رسیدگی به امور مردم و سطح دغدغه های کارمندان و مدیران، به انجام یک نظرسنجی بزرگ اقدام کنند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

صادق خرازی: اشتباه کردیم آب و نان مردم را به برجام گره زدیم

یک دیپلمات ارشد دولت اصلاحات تصریح کرد وصل کردن آب و نان مردم به برجام، یک اشتباه استراتژیک بود.

صادق خرازی که از حامیان برجام به شمار می‌رفت، درباره محل زندگی‌اش گفته است: من در مرز بین قیطریه و شمیران زندگی می‌کنم، در تهران متولد شدم و امیدوارم که همسایه‌های من از من ناراضی نباشند، نمی‌توانم خودم از خودم تعریف کنم.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با رادیو تهران و در پاسخ به این پرسش که به نظرتان بزرگنمایی دستاوردهای اقتصادی برجام ناشی از نگاه ساده‌انگارانه بود یا با هدف سیاسی انجام شد؟ اظهار کرد: برجام یک واقعیت است، ما وارث یک فعل و انفعالاتی در جهان پیرامون‌مان بودیم که این برجام به یک باره با تحولات ژئواستراتژیک در منطقه صورت گرفت و خاستگاه جهانی ما را تغییر داد، لذا ما باید اینها را درک کنیم و بپذیریم آن جاهایی که من مخالف بودم. ما در برخی جاها یک غلوهایی کردیم و این باعث یک سری درگیری برای ما شده است. دقیقاً همان زمانی تلقی و تصورشان بر این بود که همه چیز به برجام وصل است و آب خوردن مردم را به برجام وصل کردند و این به نظر من یک اشتباه استراتژیک است، در حالی که ما نباید این کار را می‌کردیم ما در حقیقت باید با صلابت و قدرتمندانه روی مواضع انقلابی خودمان پافشاری می‌کردیم. اینجا در مذاکرات برجام جایگاه مردم کجا قرار داشت؟ باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و به مردم بگوئیم در این زمینه‌ها اشتباه کردیم و اگر اشتباه نمی‌کردیم امروز خیلی دستاوردهای زیادی هم نداشتیم مردم ما نمی‌خواهند ما را محاکمه کنند.

وی گفت: مردم از ما یک چیز می‌خواهند و آن هم اینکه صادقانه درباره چالش‌هایشان و گرفتاری‌هایشان صحبت شود، آن چیزی که در مناسبات برجام مهم است اینکه ما خیلی از مسائل را به برجام وصل کردیم، نه نان مردم به برجام وصل بود و نه آب مردم به برجام وصل بود. من به عنوان کسی که در طول مذاکرات برجام قبل از اینکه این دولت سرکار بیاید و بعد از به سرکارآمدن این دولت در زمانی که مذاکرات در اروپا انجام می‌شود تا روزی که مذاکرات به نتیجه رسید در کنار دوستان بوده‌ام، مفاهیمی که آنها در زندگی‌شان داشتند را من خوب درک می‌کردم، اما نکته مهم اینجاست که ما چقدر به برجام کمک کردیم که بتوانیم مدیریت بحران کنیم. ما در ماجرای برجام مدیریت بحران نکردیم این‌ها نکاتی است که به نظر من باید به عنوان دستاوردهای انقلاب، بزرگان آن را بررسی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صفحه اجتماعی‌تان درباره جنجالی که بعد از سلفی گرفتن نمایندگان مجلس با خانم موگرینی رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت، یک واحد آموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان مجلس تدارک می‌دیدید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه نقد قرار نمی‌گرفت، شما این پیشنهاد را به عنوان ایده شخصی مطرح کردید یا چنین تجربه‌ای در بقیه جاهای دنیا وجود دارد؟ افزود: این ایده شخصی من است که آن را تجربه هم کرده‌ام، شما می‌خواهید در جامعه‌تان مردم نقش داشته باشند شما می‌خواهید در جامعه‌تان مجلسی داشته باشید که معتبر باشد، این کشور کشور حافظ و سعدی و فارابی است، ایرانی‌ها در زایش و رویش تاریخ اندیشه و علم نقش اساسی داشتند وقتی ما صحبت از این می‌کنیم رفتار ما هم باید با آنها آمیخته باشد. مردم این‌ها را نمی‌پذیرند که یک کسی به عنوان خردمند سیاسی و متفکر و صاحب اندیشه رفتاری از خودش نشان دهد که این رفتار باعث سنجش و صدمه روحی شما شود همان اندازه که باید منطقی رفتار داشته باشند از گوهر خودبینی و تضاد و دوگانگی خارج باشد و به مبانی رفتاری و اعتقادی که خودشان باور دارند برسد و فکر کند این برای مردم ما یک ارزش است کار بسیار زشتی بود که در مجلس صورت گرفت وقتی که همه شروع به سلفی گرفتن کردند.
 

چرا تهدیدهای تیم ظریف و عراقچی بر عکس از آب درمی‌آید؟

مدیران ارشد وزارت خارجه از اقدام مقابله‌ای در قبال بدعهدی و خباثت‌های آمریکا حرف می‌زنند اما رفتار آنها متأسفانه پشتوانه گفتارشان نمی‌شود و همین می‌تواند از اعتبار مواضع آنها کم کند.

سیدعباس عراقچی معاون وزارت خارجه در دیدار اعضای گروه دوستی پارلمان اتریش و ایران، انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته‌ای تأکید کرد: صبر و تحمل ایران نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر و بدون برخوردهای احساسی، به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما به اندازه کافی فرصت و زمان برای جبران تبعات خروج آمریکا از برجام ارائه کرده‌ایم و اکنون دیگر زمان عمل فرا رسیده است. ما از مواضع سیاسی اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم، اما حمایت صرفاً سیاسی هیچ کمکی به ادامه برجام نمی‌کند. برجام یک توافق اقتصادی نیست و ماهیت امنیتی دارد و اگر برای اروپا اهمیت دارد باید هزینه‌های حفظ آن را هم بدهند.

آقای ظریف نیز اخیراً درباره واکنش ایران به تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا به خبرگزاری صدا و سیما گفت: انتخاب‌های جمهوری اسلامی متعدد است، مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب اینکه چگونه اقدام شود انتخاب‌های متعددی است و خروج از NPT یکی از آنهاست.

یادآور می‌شود مقامات وزارت خارجه قبلاً تهدید کرده بودند که اگر آمریکا برجام را نقض کند و خارج شود، ایران نیز خارج خواهد شد اما یکی دو ماه مانده به تصمیم نهایی ترامپ، پالس‌هایی از سوی مقامات وزارت خارجه صادر شد که از ماندن در برجام به هر قیمت حکایت می‌کرد؛ همین مسئله موجب اطمینان خاطر آمریکا و بی‌هزینه تلقی کردن نقض عهد یکجانبه در برجام شد. به نحوی که لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا زیر پا گذاشته شد و اجرای تعهدات یکطرفه ایران ادامه پیدا کرد.

متأسفانه تهدیدها و اعتراض‌های وزارت خارجه به اظهار نظرهای دیرهنگام محدود شده و در عمل به اصطلاح خودشان از سقف پرتاب کردن خودکار و فشار ایمیلی و… بالاتر نرفته است و این در حالی است که آمریکا و غرب بیش از ما به برجام نیاز داشتند.
 

مشاور خاتمی: لیست امید با ریزش جدی رأی روبرو خواهد شد

مشاور خاتمی، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بدون اشاره به مسئولیت این شورا و خاتمی در چینش لیست امید می‌گوید اعضای این فراکسیون اهل تحول نیستند و عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند.

عبداله ناصری در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ به این سوال که «ارزیابی شما نسبت به تأثیر عملکرد فراکسیون امید مجلس و شورای شهر پنجم در اعتماد مجدد افکار عمومی به اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه چیست؟» گفت: عملکرد فراکسیون در مجموع قابل قبول نیست. معدود افرادی در این فراکسیون حضور دارند که وظایف‌شان را به‌خوبی انجام داده‌اند، البته جای تقدیر دارد. اما فراکسیون امید به‌عنوان یک تشکیلات تا به‌حال چندان منشأ اثر در تصمیم‌گیری‌های مجلس دهم نبوده است و این موضوع تأثیرگذار در اقبال عمومی است.

وی می‌افزاید: شاید بتوان نحوه عملکرد شورای شهر پنجم تهران را مانند فراکسیون امید مجلس بین اعضا تفکیک کرد لذا مدیریت شهری تهران حوزه بسیار حساسی است و حتی می‌توان آن را فراشورای شهری دانست. اتفاقاتی که طی دوسال گذشته در ارتباط با انتخاب شهردار افتاد تأثیرات منفی را متوجه شورای شهر تهران کرد. در ورود آقای نجفی مشاهده کردیم که پست مدیریت شهرداری تهران را تمام کانون‌ها زیرنظر داشته و با حساسیت آن را دنبال می‌کردند، اگر به انتخاب اول شورای شهر، کانون‌های بیرون از حوزه مدیریت شهری و شورای شهر اجازه ادامه کار می‌دادند، امروزه حتماً بعد از دوسال می‌شد کارنامه روشنی از شهرداری تهران وشورای شهر نشان داد.

ارزیابی مردم از شورای شهر متصل به عملکرد مدیریت شهری تهران است. آقای نجفی خوب شروع کرد، اما به‌لحاظ شرایطی که برایش پیش آمد نتوانست ادامه دهد و از سمت خود کنار رفت. آقای افشانی هم مشمول قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان شد و نهایتاً پیروز حناچی موفق شد بر کرسی شهرداری تهران بنشیند. این سه جابه‌جایی باعث شد که کارها برزمین بماند و وقفه‌ای در تمرکز بر مدیریت شهری ایجاد شود و به‌طور طبیعی ارزیابی‌ها را نسبت به عملکرد شورای شهر تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی خواستار شرط‌گذاری (!) اصلاح‌طلبان برای انتخابات شد و گفت: اگر این شرایط از سوی اصلاح‌طلبان مطرح نشود و تحت هر شرایطی بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند، باریزش رأی بسیار جدی مواجه خواهند شد. ریزش آرای اصلاح‌طلبان همان هشداری است که رئیس دولت اصلاحات در دیدار با فراکسیون امید در اسفندماه مطرح کرد و به‌نحوی تلویحاً به فراکسیون امید گفت که عملکرد ضعیفی در مجلس داشته‌اند و این عملکرد ضعیف بر رأی مردم در انتخابات اسفند ۹۸ تأثیرگذار خواهد بود.

ناصری می‌گوید: آشکار است که فراکسیون امید بیش از آنچه که در این سال‌ها از خود بروز داده نمی‌تواند کاری انجام دهد تنها معدودی از اعضای فراکسیون امید نطق‌ها و روشنگری‌های خوبی داشته‌اند که آن‌هم به عملکرد فردی آنها باز می‌گردد و آن را نمی‌توان به پای فراکسیون و کارجمعی نوشت.

ایران

کنایه سخنگوی وزارت خارجه ایران به همتای امریکایی
 

خبر اول اینکه، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات توهین آمیز همتای امریکایی در صفحه توئیترش نوشت: «خانم می‌دانید! آنچه ظریف در امریکا انجام داد را ما در فارسی می‌گوییم ریختن آب در لانه مورچگان.» به گزارش فارس، ساعتی پس از پخش مصاحبه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با شبکه «فاکس نیوز»، «مورگان اورتگاس» سخنگوی جدید وزارت خارجه امریکا در واکنش به این مصاحبه، در توئیتر نوشت: «عجیب نیست که ظریف که خود را استاد حقوق بشر می‌خواند و سخنگوی رژیم خشن ایران است، به ایالات متحده می‌آید تا از آزادی‌هایی که از مردم ایران دریغ می‌شود، بهره ببرد.»
 

امروز دادگاه محمدرضا خاتمی
 

دست آخر اینکه، وکیل سید محمدرضا خاتمی از تشکیل دادگاه دبیرکل سابق حزب مشارکت در امروز (١٠ اردیبهشت) خبر داد. حجت کرمانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جلسه نخست رسیدگی به اتهامات سید محمدرضا خاتمی قرار بود در مورخ ١٨ اسفند سال ٩٧ برگزار شود که تشکیل نشد و مجدداً در تاریخ ١٠ اردیبهشت ماه امسال به ما برای تشکیل دادگاه ابلاغ شد. وی اضافه کرد: همان طور که پیش از این نیز گفته شد، ما همواره آمادگی کامل برای حضور در دادگاه و دفاع و رد اتهام مطرح شده را داریم و امیدواریم که در فضای آرام و حقوقی به موضوع اتهامی رسیدگی شود. این وکیل دادگستری درخصوص اتهامات مطرح شده، گفت: اتهام سید محمدرضا خاتمی نشر اکاذیب بوده و مربوط به مصاحبه وی با سایت رو در رو است که دفاعیات در رد این اتهام در دادگاه به صورت کامل ارائه خواهد شد.
 

خراسان

نظرسنجی بزرگ دولت درباره وجدان کاری در ادارات

طبق بخشنامه روزهای اخیر دولت به همه اعضای کابینه، از آنها خواسته شده با توجه به ضرورت شفاف شدن وضعیت رسیدگی به امور مردم و سطح دغدغه های کارمندان و مدیران، به انجام یک نظرسنجی بزرگ اقدام کنند به گونه ای که حداقل پنج درصد از کل کارکنان ستاد و سازمان های وابسته در این نظرسنجی شرکت کنند. در این نظرسنجی، سوالاتی چون رعایت انصاف در برخورد با ارباب رجوع، میزان سخت کوشی همکاران و مدیران، امانت داری کارکنان و ترجیح ضابطه بر رابطه مطرح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    2 0
    بنظ باید اول وجدان کاری در مدیران باید ارزیابی بشه، علی الخصوص در حوزه مسایل اقتصادی و امنیتی و فرهنگی
  • SE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    2 0
    تهدیدی که بجای قدرت و طلابت وادادگی و انفعال در سیاستهای گذشته و حال تهدید کننده باشه پشه را هم نمی ترساند
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    0 0
    نظرسنجی بزرگ دولت درباره وجدان کاری در ادارات ! یک نظر : بی وجدانترینها در کشور شهدا بر تقنین و اجرائیاتند .
  • DE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    0 0
    چرا تهدیدهای تیم ظریف و عراقچی بر عکس از آب درمی‌آید؟/ چون خودکارشونو درست پرت نمیکنند به اونجایی که باید پرت کنند.درست پرت کن خو
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    0 0
    وجدان دولت صفر بقیه تابع دولت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس