روحانی

رئیس جمهور درنشست مشترک مطبوعاتی با نخست وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه گام جدیدی در روابط دو کشور برداشته شده است ، اظهارداشت : تهران و اسلام آباد مصمم به توسعه همکاری های همه جانبه خود هستند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در نشست خبری مشترک با عمران خان نخست وزیر پاکستان که پس از مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه و امضای یک سند همکاری میان دو کشور برگزار شد، گفت: ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه مسئله امنیت مرزهای دو کشور یکی از مباحث امروز بود، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر متاسفانه شاهد تنش‌های در مرزهای دو کشور توسط تروریست‌ها بودیم، البته خوشحالیم که طرف پاکستانی هم گروهک‌هایی که فعالیت تروریستی دارند را به صراحت تروریست اعلام کرده و با آنها برخورد خواهند کرد. دو طرف توافق کردند که همکاری‌های امنیت مرزی دو کشور افزایش یابد و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی و یک نیروی واکنش سریع در مرز برای مقابله با تروریسم تشکیل دهیم.

بیشتر بخوانید:

روحانی با بیان اینکه دو کشور تاکید دارند که باید روابط خود را افزایش دهند، گفت: هیچ کشور ثالثی هم قادر نیست روابط بردارانه دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس جمهور با بیان این که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این توافق را داشتیم تا روابط تجاری را گسترش دهیم. ایران آماده است نیازمندی‌های نفت و گاز پاکستان را تامین کند و اقدامات لازم برای اتصال لوله گاز به پاکستان را انجام دهد. ما اعلام کردیم آماده ایم صادرات برق به پاکستان را ده برابر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: دو طرف توافق کردند که همکاری‌های امنیت مرزی دو کشور افزایش یابد و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی و یک نیروی واکنش سریع در مرز برای مقابله با تروریسم تشکیل دهیم.  برای توسعه روابط تجاری بحث کردیم تا یک کمیته تهاتر تشکیل شود تا صادرات و واردات تهاتر شود و در یک حساب، تسویه حساب شود؛ ما معتقدیم بندر چابهار و گواتر باید روابط بیشتری داشته باشند و بین دو بندر راه آهن ایجاد شود.

روحانی گفت: مسائل منطقه‌ای یکی دیگر از مذاکرات دو کشور بود و دو طرف درباره روابط بیشتر برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه و همچنین درباره اقدامات نادرست آمریکا به ویژه در مسئله قدس، جولان و توهین به سپاه گفت و گو کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: ایران، پاکستان و ترکیه پایه گذار اکو بودند و ما علاقمندیم روابط این سه کشور گسترش یابد. باید راه آهن استانبول به اسلام آباد فعال شود تا اروپا را به پاکستان و چین وصل کند.

روحانی تاکید کرد: خوشحالم نخست وزیر پاکستان تاکید دارند که در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نمی‌کند و اراده دو کشور برای صلح و امنیت در کل منطقه است. سفر آقای نخست وزیر و هیئت همراه ایشان نقطه عطف در گسترش روابط بین‌ دو کشور خواهد بود. من از حضور ایشان که قبلا هم به مشهد الرضا مشرف شدن، تشکر می کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس