کد خبر 951461
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
نشست جشنواره خاتم

اختتامیه چهارمین دوره جایزه خاتم ۱۴ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ در شهر کتاب شهید بهشتی واقع در خیابان بخارست برگزار می‌شود و در این دوره ۳ اثر برگزیده و ۳ اثر تقدیری معرفی خواهند شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، دبیر جایزه خاتم از اهدای گران‌ترین جایزه داستان کوتاه به سه برگزیده خبر داد و گفت: با وجود اینکه کیفیت آثار در بخش بزرگسال ارتقا یافته اما خلاقیت در آثار کودک و نوجوان کمتر شده است.

نشست خبری چهارمین دوره جایزه داستان کوتاه خاتم امروز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه با حضور علی اکبر اشعری رئیس جایزه، مجید قیصری، دبیر جایزه و محسن چینی فروشان، مدیر دفتر نشر فرهنگی اسلامی برگزار شد.

علی اکبر اشعری در این نشست گفت: جشنواره خاتم تلنگر و تذکری برای تأکید بر شناخت تمامی ساحت‌های وجودی پیامبر اکرم (ص) است تا هم نظر نویسندگان و هم مخاطبان به این موضوع جلب شود.

وی افزود: تاکنون چهار دوره از این جایزه برگزار شده و هیچ نهاد دولتی حمایت نکرده است و با وجود ضعف در اطلاع‌رسانی، آثار درخوری به دبیرخانه جایزه ارسال شده است.

اشعری ادامه داد: در این دوره ۶۷۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۲۸۸ نفر در حوزه کودک و نوجوان و ۳۹۰ اثر در حوزه بزرگسال بوده است و ۲۵ اثر نیز از کشورهای لبنان، سوریه و عراق ارسال شده است. همچنین ۶۰ درصد از آثار رسیده مربوط به کودک و نوجوان است که اغلب دانش‌آموز هستند.

وی تصریح کرد: از نظر مشارکت استان‌ها بیشتر مشارکت در بخش کودک و نوجوان از استان‌های ایلام، آذربایجان غربی و گیلان بوده و در بخش بزرگسال از تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

اشعری در ادامه گفت: اختتامیه چهارمین دوره جایزه خاتم ۱۴ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ در شهر کتاب شهید بهشتی واقع در خیابان بخارست برگزار می‌شود و در این دوره ۳ اثر برگزیده و ۳ اثر تقدیری معرفی خواهند شد. همچنین نفر اول برگزیده ۱۰ میلیون تومان، نفر دوم ۷ میلیون تومان و نفر سوم ۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

در ادامه این نشست، محسن چینی فروشان، مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی با اشاره به محوریت داستان کوتاه در این جشنواره گفت: ما برای ژانرهای دیگر هم برنامه داریم و معتقدیم داستان کوتاه، مادر ادبیات و سینما است و از این مسیر می توانیم به رشته های دیگر هنری بپرداریم. امیدواریم این جشنواره در حد خودش، حضرت خاتم را از مظلومیت خارج کند.

چینی فروشان افزود: در طول ۴ دوره جشنواره خاتم حدود ۲۵۰۰ نفر برای ما اثر فرستاده اند که یعنی ۲۵۰۰ نفر برای نوشتن داستان دست به قلم شده اند و معلوم می شود این عزیزان، با این جشنواره، ارتباطشان را با نویسندگی برقرار کرده اند که برای ما یک موفقیت است.

وی همچینن درباره تاریخچه دفتر نشر فرهنگ اسلامی ادامه داد: این دفتر از سال ۵۳ توسط شهیدان بهشتی و باهنر و آقایان برقعی و گل زاده تاسیس شد و در سالهایی که انسداد سیاسی بر کشور حکمفرما بود توانست کارهای فرهنگی قابل توجهی را انجام دهد. بعد از انقلاب هم فعالیت های این دفتر گسترش پیدا کرد و البته در وظایفی که بر عهده داشته، تغییراتی حاصل شده است.

مجید قیصری، دبیر جشنواره خاتم، سخنران بعدی این نشست بود که با تشریح شکل گیری ادبیات دینی کشورمان در دهه ۶۰، به تصریحی بودن این ادبیات اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هر چه جلوتر رفتیم، ادبیت در آثار داستانی مذهبی بیشتر شد و مفاهیم مذهبی به نحوی غیرمستقیم و اثرگذار بیان شد.

وی افزود: در حال حاضر با الگوگیری از شخصیت های مذهبی و با استفاده از فرم های جدید، نگاه های جدید و جالبی به موضوعات مذهبی شده که جشنواره خاتم، این تغییر روش و راه را از اهداف خود می داند. جشنواره خاتم در این ۴ دوره رشد خوبی داشته و از نظر کیفیت هم در داستان ها با وضعیت خوبی روبرو هستیم.

مجید قیصری با اشاره به آثار ارسال شده ادامه داد: در این داستان‌های کوتاه از زوایایی به شخصیت پیامبر (ص) پرداخته شده که جای شگفتی دارد و مقایسه دوره‌های گذشته حکایت از رشد کیفی آثار به ویژه در بخش بزرگسال را دارد و این نشانگر درست بودن مسیر بوده و رضایت‌بخش است.

قیصری در ادامه با تأکید بر بخش بین‌الملل جایزه خاتم بیان کرد: خوشبختانه صدای ما به آن سوی مرزهای کشورمان رسیده و حدود ۲۵ اثر از لبنان، عراق و سوریه داشتیم که این موضوع برای ما جای شگفتی داشت، چرا که هیچ تبلیغ بین‌المللی نداشتیم و نمی‌دانیم که این نویسندگان نیز چطور از برگزاری این جایزه مطلع شده‌اند، اما مهم این است که باید در سال‌های آتی در راستای تقویت بخش بین‌الملل برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر جشنواره خاتم افزود: ما به آموزش هم بها داده ایم و امسال برای آموزش در چند استان، از جمله همدان، کرمان و آذربایجان شرقی برنامه هایی داریم. ما در فضای مجازی هم کارهایی داریم که حتی داستان هایی قبل از شرکت در جشنواره در آن فضا، نقد و مورد اصلاح قرار می گیرد تا با آثار قوی تری روبرو باشیم.

قیصری در پایان گفت: خوشبختانه در بخش بزرگسال به بازآفرینی رسیده‌ایم به طوری که داستان‌ها در قلب تهران و دیگر شهرهای مهم می‌گذرد و خبری از داستان‌هایی در فضای مکه و مدینه و سال‌های زندگی پیامبر نیست. باید بگویم نگاه تغییر کرده است و وقتی به این شکل به سیره پیامبر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر دستمان باز است. پیامبر اکرم (ص) مانند یک معدن و منبع است که چندان نویسندگان به آن توجه نکرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس