کد خبر 951048
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۷

به گزارش مشرق، صفحه مرکز اسناد انقلاب اسلام در اینستاگرام پستی با عنوان "نقش اسدالله علم در تاسیس سفارت اسرائیل در ایران" را منتشر کرد که در ادامه می‌آید:

اسدالله علم از نزدیک‌ترین دوستان محمدرضا پهلوی و مهم‌ترین رابط او با مقامات امریکایی و انگلیسی، که نقش ویژه‌ای در کودتای 28 مرداد 1332 نیز ایفا کرد و 9 سال بعد در سال 1341 به نخست‌وزیری رسید، کارنامه ننگینی در صفحات تاریخ ثبت کرده است. وی که در 25 فروردین 1357 بر اثر بیماری درگذشت، نقش مهمی در کشتار خونین 15 خرداد 1342 داشت.

چنانکه خود می‌نویسد: «تصمیمی که من در 15 خرداد گرفتم، هنگامی که نخست‌وزیر بودم، آن وقت هم بیش از 90 نفر کشته نشدند[!] ولی اگر بیشتر [هم کشته] می‌شدند، صحبت از وجود یا عدم وجود کشور بود، من تصمیم خودم را گرفته بودم.»

علم به عنوان «غلام خانه‌زاد شاه» در راستای خوش‌خدمتی به درباره پهلوی، از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کرد. یکی از خوش‌خدمتی‌های او به شاه و اربابان غربی خود، تاسیس سفارت اسرائیل در ایران بود. در بخشی از کتاب «خانه زاد شاه» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این رابطه آمده است: علم به طور مخفیانه سفارت اسرائیل را در تهران تاسیس کرد و خانه سابق قوام السلطنه را به فعالیت‌های آزاد تجاری و سیاسی دیپلمات‌های اسرائیلی اختصاص داد. تهران تا 15 سال بعد تنها پایتخت یک کشور مسلمان بود که اسرائیل در آن سفارتخانه داشت.

با این اقدام علم، رابطه ایران با رژیم صهیونیستی از اعزام کارشناس برای سازمان امنیت، به رابطه گسترده در سطوح مختلف کشاورزی، تجاری و غارت اموال باستانی ایران تبدیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    21 19
    لعنت خدا بر او باد.یکی از مغزهای متفکر رژیم پهلوی همین آقای علم بود و او رابطه مستقیم با انگلیسی ها داشت.البته جالب است که به هنگام مرگ ، محمدرضاشاه او را طرد کرده بود.
  • DE ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    21 8
    مثل سعودی های امروزی عمل کردند. سعودی ها بخوانند و عبرت بگیرند. نهایت نوکری و خیانت ذلت و خواری است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس