وضعیت روستای سیل زده عین دو اهواز

در حالی که مردم و نیروهای جهادی مشغول امداد و نصب سیل‌بند هستند؛ «صیّادان سیلاب» مشغول تسویه‌حساب سیاسی شده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مبلّغ: وضعیت حادّ است و احتمال عبور مردم از همه وجود دارد!

«مرتضی مبلّغ»، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز با تأکید بر اینکه شرایط جامعه، قطبی و دچار تضاد شده، گفته است:

«اگر این تضادها از طریق تعامل سازنده و گفت‌وگو حل‌وفصل نشود شرایط دشوارتر می‌شود و این احتمال وجود دارد که جامعه از همه عبور کند و اگر چنین شود، معلوم نیست چه بر سر کشور می‌آید.»

او در ادامه با توصیف شرایط کشور به «وضعیت حادّ» و «انفجار مشکلات» تأکید می‌کند: اگر روند جاری ادامه پیدا کند افق چندان روشنی در پیش رو نمی‌توان دید .[۱]

*دقت شود که منظور علمی از عبارت‌های وضعیت حاد و انفجار مشکلات چیزی شبیه به شرایط کشور"سودان شمالی" است که این روزها اخبار مربوط به سرنگونی حکومت آن در رسانه‌ها منتشر شده است.

خاصّه اینکه سودان شمالی مثلاً در بحث گرسنگی، پنجمین کشور دارای شیوع گرسنگی در جهان است و این در حالیستکه ایران اسلامی در این زمینه جز کشورهای با کمترین میزان گرسنگی (در شاخص GHI) محسوب می‌شود .[۲]

و اکنون این سؤال واضح را بایستی از آقای مبلّغ و سایر دوستان او که معتقد به این حرف‌ها هستند و بر پمپاژ آنها اصرار دارند، پرسید که دقیقاً کدام قسمت از شرایط کشور مقتدر ایران شبیه به سودان شمالی است؟!

چهره‌های جریان سیاسی خاص با آغاز سال جدید، آهنگ تندتری را در زمینه سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و دادن گِرای خیابان به مردم شروع کرده‌اند.

قبل از مبلّغ، محمدرضا تاجیک، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت اصلاحات نیز طی اظهاراتی تأکید کرده بود که دلیلی برای صبر مردم نمی‌بیند ![۳]

سعید حجاریان، دیگر تئوریسین جریان چپ نیز تأکید دارد که مردم در سال ۹۸ مثل سیل ابتدای امسال! در خیابان‌ها جاری خواهند شد .[۴]

علی ربیعی و حمیدرضا جلایی‌پور نیز یادداشت‌هایی مبنی بر پیش‌بینی بی‌ثباتی و بروز ناآرامی فیزیکی در سال ۹۸ منتشر کرده‌اند .[۵]

درباره این اظهارات سیاه‌نمایانه همچنین دو نکته مهم و اساسی را باید دانست:

یکم: وزارت کشور و قوه قضائیه بر اساس مصوباتی که خود اعلام کرده‌اند؛ مسئول پیگیری امنیتی و قضایی این سیاه‌نمایی‌ها هستند اما تاکنون خبری در این زمینه منتشر نشده است.

دوم: تمام سیاه‌نمایی‌های اشاره شده از وضعیت کشور و حادّ جلوه دادن اوضاع در حالی است که تاکنون ولو یک سند درباره آنها ارائه نشده و گویندگان صرفاً بر گزاره بی‌معنی «مگر نمی‌بینید»! اشاره دارند.

این در حالی است که در تحلیل سیاست و اقتصاد بایستی بر آمار ابتنا داشت و این مسئله هم پر واضح است که افکار عمومی را حرف‌های خواص و سیاست‌مداران شکل می‌دهد.

برخی محافل تحلیل معتقدند این سیاه‌نمایی‌های اعضای ستاد اصلاحات، کشور ایران را با خطر «فتنه اقتصادی» مواجه کرده است.

***

«وضعیت حادّ بیکاری و گرسنگی سودان» چگونه پایان عمرالبشیر را رقم زد؟

کشور «سودان شمالی» پس از ۳۰ سال حکومت عمر حسن البشیر، این روزها به تماشای سرنگونی وی نشسته است و می‌رود تا روزهای پر ابهامی را در آینده تجربه کند.

این در حالی است که تحلیلگران می‌گویند، علت اصلی سقوط عمرالبشیر و حکومت وی، اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی در این کشور است.

اوضاعی که طی چند سال گذشته بارها و بارها سبب اعتراض مردمان این کشور شد.

گفته می‌شود سودان شمالی پنجمین کشور دنیا از لحاظ شیوع گرسنگی است و نرخ بیکاری در آن بیش از ۲۰ درصد است.

جالب آنکه آمریکا نیز از سال ۲۰۱۷، بخش زیادی از تحریم‌های خود علیه سودان شمالی را لغو کرده بود اما این لغو تحریم نیز فایده‌ای برای سودان شمالی نداشت.

ما در ادامه تلاش کرده‌ایم بخش‌هایی از آمار و ارقام اقتصادی کشور سودان شمالی را برای مخاطبان محترم ارائه کنیم تا دلیل سقوط حکومت در این کشور آشکارتر شود.

*کشور سودان در سال ۲۰۱۱ با یک طرح آمریکایی_اسرائیلی دچار تجزیه شد و بخش سودان جنوبی (که حاوی ذخایر نفتی این کشور بود) از حاکمیت سودان اعلام جدایی کرد.

به عبارت دیگر، عمرالبشیر از سال ۲۰۱۱ فقط حاکم سودان شمالی بوده است.

آنچه که در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از واقعیت‌ها و آمارهای اقتصادی سودان شمالی که به زعم تحلیلگران، سرنگونی حاکمیت این کشور را رقم زده است: (منبع بخشی از این اطلاعات، گزارش یکسال قبل خبرگزاری دولتی ایرنا است که از منابع سودانی اخذ شده بود .[۶])

۱_ سودان سه چهارم کالاهای مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند.

۲_ طی سال‌های اخیر تنها پنج هواپیمای مسافربری برای این کشور باقی مانده بود و این ۵ هواپیما هم تنها در مسیرهای داخلی پرواز می‌کردند.

۳_ آمریکا به تازگی و با توجه به چرخش‌های سیاسی عمرالبشیر، تحریم‌های این کشور را نیز لغو کرده بود اما این تحریم‌ها سودی به حال اقتصاد سودان نبخشید.

۴_ تارنمای 'السودان الیوم'، اواخر سپتامبر ۲۰۱۷ به نقل از 'احمد بابکر نهار' وزیر کار سودان، نوشت، نرخ بیکاری به ۲۰.۶ درصد رسیده و این در حالی است که شبکه الجزیره سال ۲۰۱۶ در گزارشی میزان بیکاری میان جوانان سودان را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد. جدا از این، بر اساس آمارهای غیر رسمی، نرخ بیکاری در این کشور بسیار بالاتر از این رقم است و گفته می شود دولت نرخ واقعی بیکاری را اعلام نمی کند. (نرخ بیکاری در ایران به روایت صندوق بین المللی پول، 13 درصد است)

۵_ سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرد که نیمی از سودانی‌ها زیر خط فقر زندگی می کنند و بیش از ۷۰ درصد مردم این کشور نیازهای ضروری خود را به سختی تهیه می کنند و البته اوضاع اقتصادی از سال ۲۰۱۴ تاکنون دچار تحول خاصی نشده است .

۶_ سودان شمالی در جایگاه ۶۴ جهان از لحاظ ازدیاد بدهی خارجی است.(جایگاه ایران در این رتبه‌بندی ۱۱۶ است)

۷_ سودان شمالی در جایگاه پنجمین کشور دنیا از لحاظ شیوع گرسنگی در جهان قرار دارد. (ایران اسلامی در این رتبه بندی جزو بهترین کشورهاست)

مقایسه این آمار با واقعیت‌ها و آمار مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران، حقایق بیشتری را برای اذهان آگاه، روشن خواهد کرد. خاصّه اینکه در فضای امروزین ایران نیز عده‌ای قصد سودانیزه کردن کشور را به بهانه بروز چند مشکل اقتصادی دارند.

***

مردم و نیروهای جهادی مشغول نصب سیل‌بند؛ «صیّادان سیلاب» مشغول تسویه‌حساب سیاسی

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، به تازگی در بیانیه‌ای به بهانه بروز سیلاب در برخی استان‌های کشور نوشته است:

«با توجه به ابعاد گسترده خرابی‌ها و ویرانی‌های ناشی از سیل اخیر و از سوی دیگر وضعیت کنونی منابع مالی دولت و تنگناها و محدودیتهایی که تحریم‌های یک ساله گذشته برکشور تحمیل کرده است، توصیه می‌کنیم که دولت با اعمال صرفه جویی در هزینه‌ها، بررسی و تجدیدنظر در فهرست نهادهایی که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کنند را در دستور کار خود قرار دهد و براساس آن، پیشنهاد تجدیدنظر در بودجه سال جاری را به مجلس محترم ارائه کند. کاهش یا حذف بودجه نهادهای غیر موثری که سالهاست از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند و کمترین آورده‌ای برای مردم و جامعه ندارند و تخصیص بودجه آنان برای جبران برخی از عوارض ناشی از سیل اخیر، اقدام شایسته‌ای است که علاوه بر افزایش توان مجموعه نظام در تأمین نیازهای مناطق سیل‌زده، آثار روانی مناسبی برای جامعه و افزایش تحمل مصیت دیدگان و در نتیجه ایجاد همبستگی و همدلی جامعه و نظام در مواجهه با این بحران بدنبال خواهد داشت.»

*جالب توجه است که در بخش‌های دیگری از متن همین بیانیه تأکید می‌شود که اکنون وقت پیگیری مقاصد سیاسی به بهانه سیلاب نیست و ایضا «در این شرایط، تبدیل کردن سیل را به عرصه رقابت‌های سیاسی و تلاش برای تضعیف کردن دولت و سایر نهادهای ملی، اقدامی ضد ملی است که نتیجه‌ای، جز خسارت برای کشور در بر نخواهد داشت»!

جدای از اینکه باید دانست «پارادوکس» بخش جدایی‌ناپذیر مواضع و رفتارهای اصلاح‌طلبان طی ۲۰ سال گذشته است؛ مع‌الوصف لازم به توضیح است که منظور اعضای ستادی جریان خاص از نهادهایی که آورده‌ای برای مردم ندارند! قاعدتاً نهادهای حاکمیتی نظام و از جمله نهادهای فرهنگی هستند که طی سالیان گذشته بزرگترین سدها را در مقابل اقدامات براندازانه و ضد فرهنگی ساخته‌اند.

در این زمینه همچنین از باب مثال می‌توان به گزارش رسانه ضد انقلاب دویچه‌وله نیز اشاره کرد که با عنوان «سهم نهادهای مذهبی غیر پاسخگو از بودجه پیشنهادی سال ۹۷»، به بودجه پرداختی به برخی نهادهای مورد نیاز کشور اعتراض کرده و خواهان تخصیص تمام بودجه به زلزله‌زدگان شده بود.

پرونده سوء استفاده جریان سیاسی خاص از بروز حادثه سیلاب در چند استان کشور می‌رود تا به یک پرونده قطور و ضد امنیتی تبدیل شود.

مصداق بالا تنها یکی از رفتارهای آنها طی هفته‌های اخیر برای سوء استفاده از سیلاب است .[۷] آنها در سرجمع این رفتارها اصرار دارند که میان وقوع سیلاب و معنای مورد تأکید خود مبنی بر حضور مردم در خیابان‌ها به مثابه سیل؛ این‌همانی ایجاد کنند.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/253159

2_ mshrgh.ir/944980

3_ mshrgh.ir/948908

4_ mshrgh.ir/947227

5_ mshrgh.ir/947227

6_ http://www.irna.ir/fa/News/82939889

7_mshrgh.ir/949213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 51
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    77 80
    نظام باید تا دیر نشده با این تصویرسازی منفی برخورد کنه.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      59 18
      خود آشپزها ی اصلاحات از شوری آشی که پختند به تهوع افتاده اند و از طرفی بمانند آن مورچه فکر می کنند دنیا را آب برده است
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      38 17
      والا الان شش ماه است فرانسه بیشتر به سودان میخوره شاید هم سودان به فرانسه
    • ناصر US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      38 9
      اخه مردحسابی چه تصویرسازی مردم میبینند که مسعولین همه دروغ وریاکاری میکنن تا میزخودرا حلظ کنن هرروز مردم یه جورسرکارهستن با گوجه وگوشت خیاروپیاز خداوکیلی انصافا مردم خوبی داریم ولی اگرکاری کنن هرگز نباید خرده گرفت مسعولین بی عرضه ودست وپا چلفتی هستن وگرنه کسی اجازه به امریکا واجنب نمیدهد ما چهل سال توی دامن چین وروسیه خودمون را به این وضع دیدیم
    • قمی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      31 24
      مورچه آب در لانه اش افتاد فریاد زد : دنیا را آب دارد میبرد!!!؟ این حکایت امروز اصلاح طلبان و تکرارکنندگان روحانی است که فکر میکنند چون خودشان به ته خط و نابودی رسیدند حتما همه کشور هم به بن بست رسیده!؟ عجب سرنوشتی و عجب فهم کجی!؟
    • بنده خدا IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      24 4
      جالبه همونایی که قدرت دستشونه وضعیت اقتصادی رو نابسامان کردن و زندگی رو بر مردم سخت و همونا میگن وضعیت بده باید مردم بریزن تو خیابان. خب این یعنی اینکه صاحبان قدرت میخوان مردم بیان بیرون و انقلاب کنن اونوقت چه کسی باید جلوی این کار صاحبان قدرت رو بگیره؟
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      26 23
      مردم کم مونده تلف شن از گرسنگی و فشار اقتصادی میگه تصویرسازی منفی ؟! ببخشید همه بلد نیستن عین کبک سرشو بکنن زیر برف ، برو با آمارهای الکیت خوش باش
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      16 7
      تا الان اگه این اتفاق نیافتاده باید خدا را شکر کنن .....
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      3 0
      به زبان ساده
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      23 7
      مردم دودسته اند یک دسته دوباره و صدبار به اشرافی های وصل به انگلستان و .. رای میدهند... یک دسته هم جان میدهند برای ایران عزیز اما شرافت را نمیدهند.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    105 8
    مشرق امام خمینی خودش گفته بود وای به حال روزی که یوم الله دیگری بیاید مردم با هیچ کسی تعارف ندارند اگر به این نتیجه برسند که انقلابشان دزدیده شده دوباره قیام می کنند
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      34 27
      امیدوارم اینطور شود و مردم متوجه شوند و قیام کنند و غربگرایان انگلیسی امریکایی را که از فتنه سال 88 به این ور روند روبه رشد انقلاب را با وقفه و خسارات بی سابقه مواجه کردند دور ریخته و به ارمان و اهداف بلند انقلاب مستضعفین رو بیاورند مخصوصا با حوادث طبیعی اخیر که بیش از پیش دوست و دشمن و یاران غمخوار مردم را نمایان کرد
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      17 21
      یوم الله آمریکایی؟! چه شود، واقعا آخرالزمانه
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    17 20
    منم امیدوارم نشه ولی اگه بشه، وای نه من مملکتم رو و بالاخص مشرق و مشرقیان رو خیلی خیلی دوست دارم و نه میخوام نه مشرق اذیت شه و نه مشرقیان.میدونید که ما شماها رو خیلی دوست داریم.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    19 11
    و اکنون این سؤال واضح را بایستی از آقای مبلّغ و سایر دوستان او که معتقد به این حرف‌ها هستند و بر پمپاژ آنها اصرار دارند، پرسید که دقیقاً کدام قسمت از شرایط کشور مقتدر ایران شبیه به سودان شمالی است؟! کاملا واضح و روشن اینها می دونن که بر مبنای عملکرد انقدر گند زدن و خرابکاری کردن که رأی که هیچی لگدم توی انتخابات مجلس نصیبشون نمی شه پس می خوان با اپوزیسیون نمایی مسئولیت خرابکاری هاشون رو گردن نظام بیاندازن و با متشنج نشون دادن اوضاع از حذفشون توسط صندوق آراء جلوگیری کنن
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    63 7
    اندکی صبر سحر نزدیک است
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    33 16
    مشرق جون خوشم میاد از اینجور تحلیلات که میری به کوچه علی چپ و بیرون بیا هم نیستی.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      20 18
      نه عزیزجان شما چسبیدی به فلان و بی بی سی و اینستاگرام و غیره و غیره، تا نابودی همه چیز هم ازش دست بردار نیستی، ننگ بر مردمی که نقشه زندگیشون رو مگسهای مردارخور میریزن
    • بنده خدا IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      5 2
      برای جبران و بهبود شرایط باید اشتباهات رو قبول کرد عذرخواهی کرد و جبران نمود با منکر شدن و مقایسه کردن با سودان مشکلات اقتصادی که در طول سال گذشته و البته چند روزی که از امسال می گذرد ایجاد شده حل نخواهد شد و ادامه روند کنونی زندگی مردم رو به طور کامل قفل خواهد نمود همین حالا هم زندگی ها با سختی بسیار اداره می شوند. قفل شدن هم باعث اقدامات خطرناک و از بین رفتن ثبات خواهد شد.
  • فرزین IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    52 21
    تحلیل آقای مبلغ درست است و سندش آشکار . انکار شما یادآور شاه سلطان حسین است که همه چیز را مکتوب و اثبات شده روی کاغذ می خواهید . جایتان گرم است ؛ مگه نه !؟
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      31 10
      درسته؟ چرا؟ تا اونجایی که ما دیدیم وضعیت با ده سال پیش یا بیست سال و پیش تفاوتی نداره تنها چیزی که فرق کرده زوم شدن تمام امکانات شبکه های مجازی و غیر مجازی روی جنگ روانی علیه ایرانه
  • امیررضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    31 1
    جناب مبلغ، اگر چنانچه وضعیت جامعه به زعم شما حاد هم باشد نه از طریق تعامل سازنده و گفتگو بلکه از طریق از بین بردن ویژه خواری و رانت و نابرابری در مقابل قانون (که در بین شما و دوستانتان وجود دارد) اصلاح شدنی است. مردم با گفتگو مجاب نمی شوند میخواهند ببینند وزیر و وکیل و سیاستمدار مانند خودشان است.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    29 5
    مگر باید ایران هم مثل سودان بشه تا ...
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    22 19
    اقای مبلغ: دارید کم کم حالی میشید که مردم از اصلاح طلبان ناامید شده اند منتها هنوز حالی نشدید که اصلاح طلبان، مساوی همه نیستن. برنده انتخابات بعدی ، اصولگرایان هستند و این شما را به هذیان گویی انداخته.
    • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      6 1
      این بار انقلابی ها میایند نه چپ و راست و اعتدالی!
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    53 23
    ایران از سودان بدتر میشه خودمون رو الکی گول نزنیم
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      28 7
      باوجود خائنها حتی بهشت هم به جهنم تبدیل میشه باید نفوذیهای بی وطن رو تصفیه کرد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    33 22
    آقای مبلغ... اگر هم عبوری در کار باشه ما از شما عبور می کنیم و به اصل انقلاب برمی گردیم.
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    27 13
    مشرق خدا که نداری هرچی میخوای بنویس
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    19 3
    جریان چپ خوب و بدش الحمدلله فقط حرف می زنند انهم با کلاس حرف می زنند ولی شما اگر تمام این مناطق سیل زده بگردید یک نفر از این ها در مناطق سیل زده بودند فقط یک نفر به من نشان دهید
  • AE ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    23 15
    اصلاحاتچی های منافق دروغگوی کثیف
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    22 15
    آقایان اصلاح طلب برای رضای خدا (اگر خدارا می شناسید وعقیده به خدا دارید ) حرف نزنید وخفه خون بگیرید همه این بلاهارا شما سر مردم آوردید وحالا طلب کار هم هستید. هرروز مثل شیطان درطراحی نقشه جدید هستید که اربابتان هم همین کاررا می کند !
  • MD ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    24 14
    دروغ گفتن مگه این موسسات سرطان وار چه آورده ای داشتن برای مردم بجز چپاول بیت المال و پول مفت گرفتن؟ ۵۰ متر خونه ۵۰۰ میلیونه نصف عمرمون پس انداز کنیم نمیشه خرید ایران از سودان بدتر شده عمو جون
  • سید IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    27 48
    باز هم خزعبلات اصلاح طلبان تهوع آور در روز اول هفته حال همه را به هم زد!
  • US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 8
    حرکات زننده و بی خیالی عده ایی ستون پنجمی میلیونها از مردم درست کرده است
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    25 2
    اولا احتمال نيست و ثانيا مدتهاست اين اتفاق افتاده و مردم از چپ و راست تان عبور كرده اند
  • مجید IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    35 5
    مردم از اصلاحاتی های دروغگو خسته شدن بیخود خودتون رو به انقلاب نچسبونید. عاقبت وطن فروشی همینه
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    16 12
    مردم ایران هیچگاه از آرمانهای خود دست برنمی‌دارند ،ودر برابر تمامی مشکلات ایستادگی کرده و می‌کنند ،اما مسیولین نباید با این تفکر و خیال راحت اجازه تکرار اشتباهات گذشته را بدهند ،جلوگیری قاطع از رانت خواری وتلاش بدون فوت وقت جهت بهبود وضعیت اقتصادی مردم پاسخ این ایستادگی مردم است
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    10 11
    حرفای این مبلغ درسته ولی باید بدونه عامل این بدبختی خوداصلاح طلب های تهوع اورند
  • رهگذر IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    17 2
    اگر فساد و اختلاس و ظلم و ستم به همین روش ادامه پیدا کند مطمئن باشید که همین اتفاق در ایران هم خواهد افتاد. فعلاً که آقازاده ها ماراتن جمع آوری پول را دنبال میکنن.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    15 16
    غلط اضافی کرده مبلغ. البته مردم از اصلاح طلبا و اطرافیان روحانی خیلی وقته عبور کرند و انتخابات بعدی میزنن توی دهن همشون
  • احمد DE ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    25 9
    ایران بدبخت
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    10 0
    عمرالبشیر از موقعی چه چاههای نفت سودان شمالی را از دست داد و فقط بر بیابانها حکومت میکرد کارش تمام شده بود .
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    20 10
    اقایان مبلغ و ربیعی و حجاریان و تاجیک و تاجزاده و بهزاد نبوی و احزاب کارگزاران و مشارکت و انقلاب اسلامی و... بدانند که اگر قرار باشد روزی مردم مثل سیل در خیابانها جاری شوند و فریاد و اعتراض کنند حتما این فریاد و اعتراض علیه شما و دوستانتان خواهد بود که با نفوذ در هرم قدرت نظام اسلامی حد اقل سی سال است که اقتصاد و فرهنگ را در انحصار خود دارید و کشور را به این روز کشانده اید .احزاب شبه لیبرالی مثل شما که دل در گرو غرب دارید و نرد عشق با انان میزنید و به زندگی اشرافی روی اورده اید ترمز و مانع ایجاد عدالت اقتصادی و ارتقاء فرهنگی و اخلاقی جامعه هستید .
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    30 9
    مردم به تنگ اومدن چرا میخوای ماست مالی کنی
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    12 15
    این وضعیت را اصلاحطلبان ایجاد نموده اند قطعا مردم شاکی بوده و با وجود ریاست جدید قوه قضایبه باخاسرین بویژه رانت خواران برخورد خواهد شد..
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      12 4
      بشین تابرخوردبشه
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      0 1
      کدوم برخورد و میگی من و بیخود و بیجهت دماغمو شکوندن درگیر نشدم رفتم دادگستری شکایت کردم قاضی برگشته میگه خوب کرده تو رو زده
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    8 6
    این وضعیت را اصلاحطلبان ایجاد نموده اند قطعا مردم شاکی بوده و با وجود ریاست جدید قوه قضایبه باخاسرین بویژه رانت خواران برخورد خواهد شد..
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    12 3
    این عفونت الدوله خبر ندارد مردم مردم خیلی وقت است ازاینها عبور کرده اند و البشیر اینها خاتمی را دفن کرده اند
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    10 6
    بهترین و منطقی ترین را برون رفت از بحرانها و چالشهای موجود جامعه کنار کشیدن اصلاح طلبان غربزده از قدرت پس از سی سال است .
  • مردم IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 0
    تا دیر نشده رسما کناره گیری بفرمایید تا حداقل دین اسلام از بین نرود
  • جمشید IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 5
    به نظر می رسد افکار این اقای مرتضی مبلّغ در وضعیت حاد قرار گرفته و واقعیت ها را درک نمی کنند و در افکار خودشان تضاد را گسترش می دهند، در نتیجه به مثال های ناهمگون می رسند.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 5
    اگه شمااصلاح طلبان لطف کنید وحرف زنید(خفه شید)همه چیزدرست میشه
  • شمس IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    14 1
    درست قضاوت کنیم بخشی از جامعه همین وضعیت را دارند. اوضاع اینقدر هم که شما فکر می کتید گل و بلبل نیست
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 2
    نتیجه لم دادن روی مبل و رفاه بیش از حد. از چهره خسته ولی مقاوم مردم سیلزده و امدادگران و نیروهای مسلح و گروههای جهادی خجالت بکشید. یه بار تکرار کردید دیدیم اثرش را.
  • سینا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 4
    آقای مبلغ این وضعیت حاد هست و با کنار رفتن دولت مورد حمایت شما بهبود می یابد.ما دولتی را میخواهیم که نگاه به داخل داشته باشد نه به غرب.نگاه به توانایی و توانمند سازی جوانان ایرانی.مبارزه با بی عدالتی و تبعیت همه از قانون.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 4
    سوره مبارکه بقره آیه 11. واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»!(١١) الا انهم هم المفسدون ولکن لا یشعرون آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند.(١٢)
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    5 7
    قانون اساسی باید اصلاح شود و اختیارات اجرائی زیر نظر ولایت فقیه باشد تا از حرکتها وسیاستهای زیکزاکی در امان باشیم
  • واقع بین IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    6 7
    مردم شاید از یک عده مسول فاسد عبور کنند ولی هرگز از انقلاب و نظام عبور نخواهند کرد.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 3
    واقعیتو گفته ملت هم از اصلاح طلب و هم اصول گرا عبور کردن واسه انتخابات دنبال یه نامزد مستقل یه به قول بعضی ها منحرف هستن
    • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      1 0
      تفکر انقلابی بدون نظر به چپ و راست راهکار آینده است
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    8 4
    مسئولان امنیتی یه کاری باید واسه این فضای بی در و پیکر مجازی بکنند! بارون نمیاد یه جور جنگ روانی درست میکنند بارون میاد یه جور دیگه! یعنی بیقانونی بیداد میکنه تو این فضا و سربازای سایبری دشمنان جولان میدن.راه انداختن جنگ قومیتی طرفداری از جنایات عربستان و اسراییل و آمریکا تمجید وطن فروشی و فحش دادن به کشور و...بجای اینکه این آزادی باعث بشه مفسدان اقتصادی و رانتخوارها احساس ناامنی کنند خود مردم احساس ناامنی روانی و فرهنگی میکنن.لطفا منتشر کنید یکی ببینه
  • احندی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    6 4
    از این پیاده نظام امریکا بپرسید بابت این مطالب دروغ چقدر پول دریافت کردید
  • نادر IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 0
    گویا در چنته جزاین نیست که هست گرچه لایق شان شما نیست همین هست که هست گفتند ماییم وکهنه دلقی عجب دلق گرانی هست که هست.خوب نیستان سعایت بد هستان چرا کنند مگراینجا طبیبی نیست... که نیست؟
  • ابوالفضل IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    8 3
    ما مردم وضعیتمان از سومالی هم بدتر میشه
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    13 9
    امیدوارم روزی برسه به همین زودی که آخوندارو ببندن به ماشین و بکشن تو خیابون ها.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    5 2
    یه آدم حسابی پیدا شد
  • جواد IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    5 3
    حس بدی دارم
  • ایرانی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    5 0
    همیشه خود را از اینه دیدن بهتر از دیدن مردم در پنجره است .
  • alireza-arab IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    10 3
    من نه سیاسی هستم و نه به جناح بندی های رایج کار دارم، پدر سه فرزند هستم و تنها نگرانیم آینده این فرزندان است! وضعیت آموزش و پرورش را ببنید! وضعیت و نحوه آموزش عالی راببنید! وضعیت بازار کار را ببنید که فقط برای ژنهای خوب و آقازاده ها دراینوضعیت کار پیدا میشود بدون پول وپارتی کاری نیست! وضعیت تورم راببنید اگر پارسال میتوانستم مواد غذایی درجه یک برای فرزندانم تهیه کنم اکنون درجه 2و3 راهم به زحمت میتوانم تهیه کنم! وضعیت مسکن را دیگه نگویید! هنوز با27 سال سابقه کارمندی سقفی ندارم! تنها خوردو زیرپایم یک پراید مدل 86 با این اوصاف وضعیت مدیریت کشور را ببنید همش دروغ پشت دروغ برای دل گرم کردن مردم! آقا شما که مدیران رد میانی وحتی پایین تان هم از ژنهای خوب است دیگه چه می خواهید سر ملت در بیارید؟؟؟ تموم مشکلات راهم به گردن آمریکا و اسرائیل می اندازند! کم کاری خودشان را هم نمی بینند!! وضعیت بسیار تیره است شما نفستان از جای گرم بیرون میآید که چنین قضاوت می فرمایید!!!
    • پدر سه فروند IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      2 5
      داداش دیگه دوران پشت میز نشینی و اقتصاد نفتی و کارمند جمع کردن گذشته پارتی بازی در همه حکومت های نفتی رخ میده بخصوص الان که ده بیست سال پایان عصر نفتی و حکومت های نفتی هست و برای یه پست هزار نفر تقاضا هست اگر واقعا نگران بچه هات هستی به اونها تلاش و تلاش و تلاش کردن رو یاد بده و لذت بردن از خود تلاش کردن اجازه بده مهارت های مختلف رو یاد بگیرن و از شکست بخورن
  • جواد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 1
    این روزها باید مواظب فتنه گران باشیم خیلی ها دشمن ایرانند
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 0
    این وضعیت رو همین مردم ب وجود اوردن خب نتیجش میدونی چیه ؟ تف سربالاس خوده مردم ضرر میکنن البته ما ک چیزی برا از دست دادن نداریم پس ب ....
  • آزاد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    مثل ایران
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 0
    بدبخت نفهم ،بفهم که نفهمید .
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    5 6
    شک نداشته باشید که مردم از همه ی شما عبور خواهند کرد . جز نکبت و فلاکت هیچ دستاوردی نداشته اید.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    5 1
    این تحلیل و مقایسه با سودان غلط است سودان جزو کشورهای فقیر و ایران جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا است.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 1
    آوونچنان رونق اقتصادی ایجاد بکنم و درامد سرششششار که به اون 45 تومن نیازی نداشته باشید .............. علی برکت الله ...
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      7 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ هر وقت یادش میوفتم خندم میگیره
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    18 0
    عمرالبشیر هم تا ی هفته قبل فکر می کرد وضعیت خوبه. مثل مبارک و بن علی و... . ولی دیدین که سیل ی دفعه میاد و وقتی بیاد می تونه هم مازندران و گلستان رو درگیر کنه و هم لرستان و خوزستان و ایلام رو. ادم عاقل اینا رو پیش بینی می کنه و براش دنبال راه حل می ره ولی ادم نادان قضیه رو جدی نمی گیره چون فقط خودش و اطرافیانش رو می بینه و چون اونا وضعشون خوبه فک می کنن وضع همه خوبه.
  • بیخبری BG ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 0
    بر عکسش هم هست آنهایی که وصعشون روبراهه هم اوصاع را عادی میبین وحکایت همون مورچه را دارن با حقوق یک میلیونی باید زندگی کرد تا اوضاع مملکت و مردم را درک کرد
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 3
    اگر مردم همانند سیل بخه خیابانها بریزند آنوقت تزکه بزرگه اصلاحات گوششان است و راه فرار هم ندارند
  • BG ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    3 5
    مبلغ داره چرت میگه
  • BG ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 1
    کامنتای دو ریالی بدون در نظر گرفتن اوضاع ایران ورد پای هزار دستان
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 10
    جسد این افراد هم روزی خوراک مور و مار خواهد شد اما جمهوری اسلامی همچنان سربلند و سرافراز باقی خواهد ماند.
  • BG ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 1
    به نظر من این فشارها عمدی است از سوی مسئولان. مسئولان اکثرا ایران نیستند خانواده هایشان
  • فتح الله احمدیان. IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 1
    به والله خوب خجالت نمیکشید،کشوری که جزء۵کشورثروت ممد جهان است رو میگیدمشکل گرسنگی حاد نیست،وجزکمترین کشورهای گرسنه جهانه، دوم تا یکی میگی اوضاع خوب نیست،فورآمیفرمائیدچراقوه قضاونیروانتظامی چنگ ودندان نشون نمیده، باباجون،والله بلله مردم دارن گرسنگی میکشن،شما چی میگین؟
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    3 0
    وضعیت حاد است احتمال رد شدن مردم از روی تفکر کدخدا باوری صددرصد است
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    اگر منظورتون حاد شدن عملکرد دولت روحانی هست بله مردم از دولت متنفر شدن اکر منظورتون از گفتگو :گفتگوی اصلاح طلبان با روحانی و حهانگیری هست که هر چه زودتر خودشون زحمت کم کنند بله برید گفتگو کنید ولی مردم انید دارند به انقلابی ها آنهائی که فرزندشان در اروپا و آمریکا و کانادا نیست دل به بیگانه نسپردهاند انشاله سحر نزدیک است
  • CA ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    توام حالا همه چیو نفی کامل نکن! بالاخره یه چیایی هس صداقت داشته باشیم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    باید۵یا حتی ۱۰سال پیش حرف مردم را برای یکبار گوش میدادیددیگه حتی اگر ازحالا هم حرف ومطالبات مردم رادرنظر بگیرید دیراست وفقط چندماه مابودیتان به تاخیر انداختید
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 0
    همین فحاشی ترور تخریب فساد وتقصیرهای این گرده را انداختن گردن اون گروه نشاته اینست تازه مردم را درک میکنند
  • شکارچی RO ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    مگه ما مرده باشیم بگذاریم که یه عده الق در داخل ایران و یا خارج از ایران برای ولایت و برای سپاه و ارتش ما و مردم ما خط و نشان بکشند . جانم فدای سپاه پاسداران ایران
  • یا الزهرا (س) IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    خدایا خودت واقعیت جامعه و مردم را می بینی مردم مسلمان و میهن پرست ایران را از این حزب بازیها نجات بده (الهی آمین)
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    آقای مبلغ یادته با محمود حسینی و احمد فردوسی پور و ... بی حجاب های دانشگاه اصفهان را می زدید؟! یادته مخالفانتان را با نانچیکو لت و پار می کردید؟! نکنه می خواهید دوباره نانچیکوهایتان را آماده مقابله با انقلاب کنيد؟!
  • DE ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    مبلّغ: وضعیت حادّ است و احتمال عبور مردم از همه لیبرالها و غربزدگان و اصلاح طلبچی ها که دایم به امریکا گرای تحریم ایران را میدادند و میدهند وجود دارد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس