نوبخت

محمدباقر نوبخت در حالی خبر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت خبر داده که گفته است: ساز و کار دولت این است که این مبالغ را در اختیار مردم قرار دهیم!

سرویس سیاست مشرق محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرد، گفته است:

«باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز ۴۲۰۰ (تومانی) به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی رسد؛ بنابراین بحث تغییر این روند مطرح است اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.»

او در ادامه با بیان اینکه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالای اساسی «گوشت قرمز» لغو شده، تأکید می‌کند:

«برای نمونه گوشت قرمز از جمله اقلامی که برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شد اما شاهد بودیم که قیمت گوشت به دلیل خروج دام و نبود نظارت کافی کاهش نیافت و مردم از پرداخت یارانه بهره ای نبردند. براین اساس به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر واردات گوشت با ارز نیمایی باشد قیمت آن کاهش می یابد. از محل واردات گوشت با ارز نیمایی ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان ارز صرفه جویی می شود.»

نوبخت با بیان اینکه به طور یقین حتی ریالی از این میزان در بودجه صرف نخواهیم کرد، تصریح می‌کند: «ساز و کار دولت این است که این مبالغ را در اختیار مردم قرار دهیم اما اینکه به واردکننده بدهیم یا به صورت کالابرگ الکترونیکی و شکل‌های دیگر باشد هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم.»

این فعال اصلاح‌طلب در صحبت‌های خود همچنین با تاکید بر اینکه نباید جوّ جامعه را متشنج کنیم، گفت: «بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی هنوز نهایی نشده و نباید با انتشار اخباری مبنی بر حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت‌ها جو روانی جامعه را به هم بریزیم و مردم را نگران کنیم .»[۱]

بدیهیست که اگر کسی در دولت، دلسوز بحث متشنّج شدن جامعه بود؛ تصمیم حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت اخذ نمی‌شد و کسی بدون هیچ دورنما یا تجربه‌ای از این نمی‌گفت که قصد داریم بعد از حذف ارز؛ مبالغ صرفه‌جویی شده را در اختیار مردم قرار دهیم!

آیا قرار است دولت محترم از بابت گوشت یارانه بیشتری بپردازد یا در خرمن ذهن دولتمردان معجزه‌ای در حال وقوع است که تحلیلگران از آن بی‌خبرند!؟

در واقع همانطور که مشاهده می‌شود، دولت محترم در حالی که قیمت گوشت (که گفته می‌شود به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده) هنوز کاهش نیافته؛ به جای اینکه در کنار اخذ راهکارهای امید بخش برای کاهش قیمت؛ بحث نظارت خود را قوی کند؛ اما تصمیم به حذف راه امید بخش برای واردات گوشت، یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته است.

و جالب آنکه دولتمردان اصلاح‌طلب انتظار دارند مردم از بابت این تصمیمات، دچار نگرانی هم نشوند!

آیا بهتر نبود کارشناسان دولت، تمام راهکارهای امید بخش به کاهش قیمت را در کنار ابزارهای اعمال نظارت به کار می‌بردند و سپس در صورت کاهش قیمت؛ اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌کردند!؟

در بهتر بودن این راهکار شکی نیست اما این مقامات تصمیم گرفتند در حالی که هنوز هیچ راه حل دولت‌ساخته‌ای مؤثر واقع نشده؛ قید همان چند تصمیم اورژانسی برای اقتصاد خانوارهای ایرانی را هم بزنند و به حذف ارز ارزان‌قیمت رأی بدهند.

*شائبه همراهی دولت با مافیای ثروت! / برخی می‌گویند گرانی‌ها عمدیست...

اظهارات نوبخت و تصمیم عجیبی که در لابه‌لای آن به چشم می‌خورد در حالی است که برخی محافل تحلیلی معتقدند؛ عده‌ای بدشان نمی‌آید فضای کشور متشنّج و قیمت‌ها گران باشد.

در همین رابطه، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی به تازگی طی نطقی در مجلس گفته است: «بی تدبیری دولت در مهار گرانی شائبه همراهی دولت با مافیای قدرت و ثروت را تقویت می‌کند .»[۲]

محافل تحلیلی پیش گفته، معتقدند عزم جریان سیاسی خاص برای متشنّج کردن فضا به منظور نیل به هدف چندین ساله این جریان است که قصد ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور را دارد.

در واقع آنها مشغول ساخت ابزارهایی مثل گرانی هستند تا به این وسیله عده‌ای بتوانند بهانه‌های لازم را برای تأکید بر حادّ و متشنّج بودن فضای معیشت و اقتصاد در ایران داشته باشند.

*مستی‌های گوشت ۱۰۰ هزار تومانی برای جریان خاص / حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت کارِ کیست!؟

خواندیم که بر اساس اعلام نوبخت در اخبار، دولت تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت گرفته و معتقد است که زین پس نظام عرضه و تقاضاست که قیمت گوشت در بازار ایران را مشخص می‌کند.

نوبخت همچنین تأکید دارد که عده‌ای نباید جوّ روانی جامعه را به هم بریزند و ارز صرفه‌جویی شده در قالب راهکارهایی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این در حالیست که مردم خاطره خوبی از عملکردهای اقتصادی دولت ندارند و همه به روشنی می‌دانند که دولت محترم در بحث نظارت بر قیمت‌ها دچار نقصان است.

مع‌الوصف اما باید دانست که این دوستان ستادی نوبخت هستند که اگرچه بدون گوشت ۱۰۰ هزار تومانی هم مشغول به هم ریختن جوّ روانی مردم هستند! اما با گوشت ۱۰۰ هزار تومانی بهانه‌های بهتری بدست می‌آورند.

ما نمی‌دانیم که نوبخت اطلاع دارد که دوستان اصلاح‌طلبش طی روزهای اخیر با اشاره تلویحی به گرانی‌هایی که دولت پدید آورده؛ در حال تأکید بر این نکته هستند که مردم هیچ رضایتمندی از نظام اسلامی ندارند!؟ [۳]

نوبخت آیا می‌داند که سعید حجاریان با اشاره تلویحی به گرانی‌های موجود و در ادامه، این‌همانی میان حادثه سیل و سیل اعتراضات مردم در خیابان‌ها از این گفته است که «جنبش‌ها از کنترل و مدیریت یا به‌تعبیری از جوی و جدول خارج می‌شوند و همچون سیل، بدون چارچوب به خیابان می‌آیند .»[۴]

و یا همینطور آیا کسی در دولت هست که در ایام نوروز یادداشت «علی ربیعی» وزیر سابق کار در ویژه‌نامه نوروزی ایران را خوانده باشد که در اشاره به مشکلات اقتصادی (و مثلاً گرانی گوشت!) نوشته است که «برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم»! [۵]

در اینجا همچنین اشاره‌ای به صحبت‌های اخیر محمدرضا تاجیک، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت اصلاحات نیز خالی از لطف نیست که می‌گوید: دلیلی برای صبر مردم نمی‌بینم …[۶]

اکنون بایستی دو قضاوت را بر عهده شخص نوبخت گذاشت و از وی توضیح خواست!؟

آیا اکنون دقیقاً مشخص هست که چه کسانی به دنبال تشنّج، بی‌اعتبارسازی نظام و به خیابان کشاندن مردم به خیابان‌ها هستند یا خیر!؟

و ایضاً اینکه ارتباط مستقیم پایین نیامدن قیمت گوشت با این اظهارات در کجاست و آیا فرض آن نماینده مجلس مبنی بر شائبه همراهی دولت با مافیای ثروت، نمی‌تواند جدی باشد!؟

خوانش اطلاعات پیش‌گفته همچنین می‌تواند این فرض را تقویت کند که شاید تصمیم حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از واردات گوشت در عین عدم کاهش قیمت‌ها؛ تصمیم‌سازی همان کسانی باشد که امروز در گوش مردم زمزمه می‌کنند دلیلی برای صبر وجود ندارد!

در اختیار گذاشتن مبالغ صرفه‌جویی شده از حذف ارز ارزان قیمت در اختیار مردم نیز مقوله‌ایست که با توجه به عملکرد دولت؛ انتظار زیادی درباره آن وجود ندارد.

یعنی مادام که دولت در بحث نظارت بر قیمت‌ها؛ کارآمدی بیشتری به خرج ندهد؛ تمام راهکارهای دیگر برای کاهش قیمت‌ها محکوم به شکست خواهد بود.

***

۱_http://www.irna.ir/fa/News/۸۳۲۷۱۰۳۳

۲_ mshrgh.ir/۹۴۹۲۱۳

۳_ mshrgh.ir/۹۴۹۲۱۳

۴_ mshrgh.ir/۹۴۷۲۲۷

۵_ mshrgh.ir/۹۴۷۲۲۷

۶_ mshrgh.ir/۹۴۸۹۰۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • احمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    51 0
    مگه اونی که با ارز 4200 وارد می کرد، به همون قیمت می فروخت؟!
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    57 0
    خدا لعنت کند انها گه گوشت را گران کردند
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      13 1
      يعني آقازاده ها
  • حجت IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    68 5
    آیا وقت تشکیل دادگاه های انقلاب و انجام یک عمل انقلابی نرسیده؟ خلخالی کجایی، دقیقا کجایی؟
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    63 2
    دولت سقوط كرده وخودشم نمي دونه چيكار ميكنه ؟
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    64 0
    والله به خدا من که تا حالا در سف های غیر انسانی و تحقیر آمیز گوشت دولتی نایستادم و یک گرم گوشتشو نگرفتم. این دلارها فقط میره تو جیب وارد کننده ها و دلال ها و رستوران دارها. بخدا سخت نیست تقسیم عادلانه بیت المال. الانه میلیاردها دلار بصورت روزانه میره جیب این قبیل افراد و قاچاق کنندگان بنزین و... لطفا سروسامان بدین به این بلبشو
    • فرهاد IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      40 2
      آقای نوبخت هرچه میخواهی بگو وانجام بده فقط این را بدان خداوند شاهد اعمال همه ما هست و باید روزی جوابگوی اعمالمان باشیم
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    68 1
    با روحانی تا اعماق دره
  • RO ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    26 0
    قرار بود به مردم کوپن بدن پس چی شد..خدا لعنتشون کنه با این همه رانت
  • NL ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    34 1
    حماقت جمعی از مردم ایران در انتخاب این دولت چلمنگ دامن همه ملت را گرفت! وقتی که در قرآن کریم میفرماید: اکثرهم لا یعقلون!
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    34 1
    هر روز بانیان سه نفره دلار جهانگیری را لعن می‌کنیم!
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    32 0
    با حذف ارز 4200 تومانی می خواهند گوشت 140 هزار تومانی برای مردم عادی بشود اما غافل از اینکه مردم توان خرید با این قیمت های نجومی را ندارند.
    • NL ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      18 0
      عیب نداره . سر سفره مسئولین دیس دیس کباب و مرغ بریون چیده شده کفایت میکنه . ملت چه اهمیتی داره . هر چی غذاست صادر کن بره
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    21 0
    باد اورده را باد می برد
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    42 0
    حیف شد اینها پینوکیو نبودند . الان صادرات چوب داشتیم .
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    27 0
    خدا ازتون نگذره ،
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    22 0
    جدی اگه توان اداره ی کشور را ندارید اعلام کنید تا ملت یک فکری به حال خودشون بکنند، اگر هم هدفتون ایجاد نارضایتی در مردم هست، باید بهتون بگم در این ۵ سال به شدت موفق شده اید.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
      8 0
      بنظرتون ایده قرار دادن سپاه در لیست تروریست از کجا اومد؟؟
  • محمد IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    8 0
    برای مبارزه با قاچاق فقط نیروی انتظامی کافی نیست باید رده های مختلف بازرسی وجود داشته باشد این رده ها می تواند شامل نیروهای بازرسی قوه قضاییه هم باشد چه در مبادی ورود و خروج و چه در پاسگاه های بین راهی
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    9 2
    پس کو شعاره روحانی ما هوای تو داریم آزادی کو خوب در عوض روحانی برای شما داره تلاش می کند طفلکی تحمل کنید دیگر. .
  • RO ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    8 2
    برکات جمهوری اسلامی که الحق جریان کامل خاصیه
  • محمد IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    2 0
    آقا شاید این روحانی هم مثل...... وگرنه مگه میشه دولت انقدر ضعیف باشه
  • DE ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    14 0
    ؟ کجاست مجلس ، قوه قضائیه و دیوان عدالت و
  • امیر IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    6 9
    من یک دامدار هستم . لطفاً بدون مطالعه و اطلاع نقدی نکنید و حرفی نزنید . واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومن بنی مسکن به جامعه و سم به بدنه دامداران کشور که در صورت تداوم صنعت دامداری کشور نابود و کمتر از یک سال دیگر قیمت گوشت به بیش از ۲۵۰۰۰۰ تومان خواهد رسید و آن موقع دیگر نه دولت و نه هیچ‌کس دیگه ای توان واردات و هزینه ارز ۴۲۰۰ تومان برای گوشت را نخواهد داشت . پس لطف بدون کارشناسی و مطالعه حرفی رو نزنید . دامدار جو میخره کیلو۲۸۰۰ یونجه کیلو ۲۷۰۰ دارو درمان شده چهار پنج برابر تلفات یک دامدار در سال چند صد میلیون تومان هست . شما می‌خوایم با این وضع دامدار بیاد دانش رو که کیلویی بیش از ۶۰۰۰۰ تومان تموم شده بده ۲۵۰۰۰ تومان !!! چرا بده !!! راحت همه دام های مولدش رو میده کشتارگاه با سرمایش میره تو بازار دلالی دلار و طلا که خیلی بهتر از تولید هست . واین طوری میشه که کمتر از یک سال دیگه گوشت میشه کیلویی ۲۵۰۰۰۰ تومان.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    7 0
    این دولت دولت تدبیر و امید برای آقازاده ها و سرمایه دارهاست نه دولت مستضعفان و محرومان . دلار ۴۲۰۰ یعنی هم از آخور خوردن سر سفره بیت المال اذناب دولت و از توبره خوردنشون
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    0 3
    لابد به انداره ی کافی گوشت وارد شده، مابقی رو از بازار داخل تهیه میکنن.
  • NL ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    8 0
    با این تورم سه رقمی دیگه نه جوونی میتونه زن بگیره . نه خونواده ای در سال گوشت یا آجیل سر سفره بذاره . نه کسی توان خرید خونه یا ماشین داره . اوف به این طرز مدیریت .
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    4 0
    حکومت دکتر نوبخت نیز روزی تمام خواهد شد وتفکر لیبرالی شکست خواهد خورد
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    5 0
    آینده در مورد عملکرد آقایون قضاوت خواهد کرد
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    2 0
    من که اقتصاد را نخوندم و سر در نمیارم ، اما کشور ما باسم جمهوری اسلامی کدامیک از دستورات اقتصاد اسلامی را انجام داده که بدینجا رسیدیم ، استاد ما مانند جناب نوبخت مدرکش رااز انگلیس و بقیه هم مانند او اکثرا از دانشگاه های غرب مدرک دارند و هر چه که آموختند اینجا به دانشجو میاموزند و یا در دستگاهی بعمل میاورند و باسم اسلامی خرجش میکنند و بانکش بالاترین سود بانکی دنیا را طلب میکند و بهمان مقدار مشکلات و معضلات برای اقتصاد جامعه ببار آوردند ، مگر میشه با ابزار دیگری که ربطی بهم ندارند در جائی بتونی کاربردیش کنی ، بعد از مدتی مشکلات رونما میشود، نمیدونم تا بحال آثاری مانند اقتصاد ما از شهید صدر و علمائی که در ارتباط با اقتصاد بنشر رسیده توسط عملای اقتصاد مطالعه و مورد بحث در بین اقتصاد دانان ما واقع و پیگیری شده تا مورد آزمون قرار گرفته و چکش کاری شوند و بعد نظر قاطع داده شود تا مشخص شود که چکار باید انجام داد تا اوضاع به سامان شود و از این وضعیتی که تا اینکه گره ای زده میشود همه چیز بر هم میخورد و تا باز شد تعادل سابقش را باز میابد در آئیم، تا کی باید شاهد این ضعف ها باشیم ، متاسفم که حوزه در عرصه اقتصاد با قدرت وارد نشده و این باعتبار کشور اسلامی ما حداقل در بین کشورهای اسلامی بواسطه وجود مشکلات اقتصادی ضربه زده بجهت اینکه تا صحبتی از ایران میشه طرف بجای نقاط قوت انگشت میگذاره روی مشکلات اقتصادی مردم و همینها موجب شده مردم دیگر کشورها که اغلب آنکشورها هم مشکل اقتصادی دارند و از بابت آن و دیکتاتوریها معترضند توجه ای بما نداشته باشند . باید فکر اساسی کرد و با شعار نمیشه چرخ را بچرخانی الا حضور فعالانه همه دستگاهها و افراد مجرب و دانشمندان جوان همچو حضور در مناطق سیل زده در عرصه ساخت وساز و فعالیت برای ارتقا ی توانمندی های و تقویت بنیه اقتصاد کشور . جهادی همگانی ، انشاالله
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    12 0
    خیلی ها که دوست داشتند با انتخاب روحانی سرلخت بیان بیرون ... الان جیب لخت میان بیرون
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    4 0
    مستقیم به مردم بدهند (اگر بدهند) کمتر دزدی می شود.
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    13 1
    با داشتن مدرک دم کوزه ای از این بهتر هم نمی شود مجلس هم که خوابش برده دزدان هم بیدار
  • NL ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    6 0
    بخت خودت نو شد اما با این تورم بی پدر ، بخت مردمو سیاه کردی
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    4 0
    گرانی یه تنه میتونه جمهوری اسلامی ساقط کنه این نوبخت حرف میزنه من میدونم قراره چه بلایی سر مردم بیاره دام و گوسفند از کشور خارج میشه 4200 پول میدن به کشور وارد میکنند خب این مشخص نیست شما نمیخواید کنترل کنید میخواید فقط گرون کنید فرق شما با باد هوا چیه
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    6 0
    .... دست شورای نگهبان درد نکنه با این تایید صلاحیتش....
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    2 0
    مشرق در خصوص حذف اعدام و افزایش تولید و کشف مواد مخدر پس از قانون جدید مبارزه با مواد مخدر تحقیق کن.
  • AE ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    5 0
    پول عزت را در اختیار مردم قرار دهید .خودشان بلدند چگونه صرفه جویی کنند.
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    6 0
    روح الله زم پارسال اعتراف کرد به چه دلیل آنهمه تلاش کرد تا روحانی را رییس جمهور کند. لیکن خود شما باور نکردید.
  • علی علیمحمدی US ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    18 0
    از بی لیاقتی باغبان است که شغال در باغ لانه می سازد
  • مهدی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    5 0
    نحوه توزیع گوشت در شان مردم ایران نمی باشد که تعدادی بسیار محدود در این چندماه مقدار بسیار زیادی گوشت خریداری و انبار کرده اند و یا در اختیار دلالان و رستوران داران داده اند و بخش عظیمی از مردم نتوانسته اند از گوشت های با ارز 4200 تومانی بهره ببرند
  • محمد1 IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    6 0
    از اول هم دلار 4200 هزار تومانی یک دروغ بود و برای خام کردن مردم مطرح می شد این دولت به دلار کمتر 8000 هزار تومانی راضی نمی شود علی برکت الله
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    1 0
    بهتر که قطع شد مگه برای مردم فرقی هم میکرد این ارز ۴۲۰۰: کجای سفره مردم بود ، واردکنندگان این ارز رو میگرفتن ولی با همون ارز آزاد اجناس رو به مردم میدادن و دستگاههای نظارتی هم که همدیگر رو فقط نگاه میکنن
  • سید رضا IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    9 0
    دولت ؛ با بهانه جبران خسارات سیل ، از هرطریقی ، قصد خالی کردن جیب مردم را دارد !!
  • ناشناس IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    1 0
    تا کی فکر میکنید مردم احمقند ..چرا صادقانه با مردم حرف نمیزنید .. آقا بگید گوشت نخورید .. بهتر است از این گول مالی ها
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 0
    خودش جو روانی ایجاد میکند خودش هم معترض است!!!! با این پدیده های عتیقه چه کنیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس