سیل گلستان

بحران سیل در استان گلستان بدون حضور مدیران سطح بالایی این استان اداره می‌شود. سوال اصلی در میان مردم و رسانه‌های استان گلستان این است که آقای استاندار کجاست؟

‌سرویس سیاست مشرق - چند روزی است که سیل برخی استان‌های شمالی کشور از جمله استان گلستان و شهر آق قلا را در نوردیده است اما خلأ مهمی که در این بحران دیده می‌شود، حضور مسئولان و کمک رسانی برنامه ریزی شده و مستمر به مردم سیل زده است. این موضوع از سوی مردم، رسانه‌های محلی، نمایندگان مجلس و افراد سرشناسی که برای کمک رسانی به مردم سیل زده در استان گلستان حضور پیدا کرده‌اند مورد انتقاد جدی قرار گرفته است. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پست اینستاگرامی خود، هشدار داده است که بحران سیل گلستان جدی است.

غیبت استاندار در بحرانی‌ترین زمان گلستان

جالب اینجاست که بحران سیل در استان گلستان بدون حضور مدیران سطح بالای این استان اداره می‌شود. سوال اصلی در میان مردم و رسانه‌های استان گلستان این است که آقای استاندار کجاست؟

در پنجمین روز سیل و بحران در گلستان «مناف هاشمی»، استاندار گلستان در تمامی جلسات و بازدیدهای مرتبط با سیل غایب بوده است. استاندار گلستان غیر بومی است و به نظر می‌رسد که در این دوران به تعطیلات رفته و ظواهر امر نشان می‌دهد نگرانی خاصی در مورد اتفاقات گلستان ندارد!

بیشتر بخوانید:

روستاهای گلستان زیر آب رفتند

عکس / "آق قُلا" همچنان غرق در آب!

عکس / وضعیت تأسف بار هموطنان در آق قلا

همچنین جلسه مدیریت بحران استان گلستان در شهرستان گمیشان با حضور پیروی دبیر کل جمعیت هلال احمر، غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی و چراغعلی معاون سیاسی امنیتی استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص حادثه سیل و برف و کولاک گلستان برگزارشد.

جلسه مدیریت بحران استان گلستان بدون حضور استاندار

جالب اینجاست که رئیس جمهور نیز برای قرار گرفتن در جریان سیل خانمان برانداز گلستان، به تماس تلفنی با مسئولان این مناطق و معاون استاندار گلستان اکتفا کرده است که این موضوع نیز عدم حضور استاندار در مناطق سیل زده را نشان می‌دهد.

«نبی هزارجریبی»، نماینده گرگان و آق قلا هم درباره وقوع سیل در منطقه آق قلا در اینستاگرام خود فیلمی منتشر کرد و خطاب به استاندار گلستان گفت:

«۹۰ درصد آق قلا زیر آب رفت به علت بی تدبیری. از صبح چندین بار با استاندار گلستان تماس گرفتیم و وی پاسخی نداد. آقای استاندار کجا هستی؟»

گلایه نماینده مردم گرگان و آق قلا از مسئولان استان گلستان

در همین رابطه، «فاطمه ذوالقدر»، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نیز با بیان اینکه متأسفانه در تماس‌هایی که مردم منطقه با اینجانب داشتند از غیبت استاندار گلستان گلایه مند بودند، گفت: «این ها همه در صورت صحت امر و با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، حکایت از بی تدبیری و اهمیت ندادن شرایط و مشکلات مردم دارد و یقیناً باید پس از رسیدگی فوری مسئولین خاطی پاسخگو بوده و مراجع قضائی نیز رسیدگی به اهمال احتمالی را در دستور کار قرار دهند و مجلس نیز باید به موضوع ورود نماید.»

مسئولان کشوری در خصوص بحران سیل چه کرده اند؟

مشکلات بس یار حاد ناشی از سیل و بارندگی اخیر در گلستان نیاز به حضور میدانی نماینده عالی و مسئولان سطح اول دولت دارد.

در این زمینه نیز «فاطمه ذوالقدر» بیان می‌کند:

«وزارت کشور و شخص وزیر محترم کشور به عنوان متولی اصلی و مسئول ستاد مدیریت بحران باید پاسخگوی ضعف عملکرد احتمالی دستگاه‌های ذیربط در کمک رسانی‌ها و امدادرسانی‌ها باشند. ضروری است، وزیرکشور، رئیس ستاد بحران، استاندار گلستان و مسئولین محلی، با جدیت و رسیدگی فوری به موضوع ورود کرده و به وضعیت سیل زدگان پرداخته و با جبران خسارات وارده به هموطنانمان در این استان شادی و امید را در سال نو برای این عزیزان رقم زنند.»

اما با گذشت چند روز از سیل در این استان و غیبت معنادار آقای استاندار خبر می‌رسد که وزیر کشور به‌منظور ارزیابی میدانی از روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و دیدار با مردم، فردا (شنبه، ۳ فروردین) وارد استان گلستان می‌شود.

اما دیگر مسئولان برای بحران سیل در استان گلستان چه کردند؟

نامه نگاری وزیر صنعت برای گزارش ارزاق و نیازهای عمومی مناطق سیل‌زده

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز طی نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های شمال شرق کشور، از آنها خواست ارزاق و نیازهای عمومی مردم با تدبیر جدی تأمین و در صورت نیاز از ستاد مرکزی درخواست کمک شود.

«رضا رحمانی» در این نامه تأکید کرده خسارت وارده به واحدهای تولیدی سریع گزارش شود و تشکل‌های کشوری در عمل به مسئولیت اجتماعی مردم سیل‌زده را یاری کنند.

رئیس ستاد بحران کجاست؟

‏درحالی سیلاب در گلستان و شرق مازندران بحران آفریده که برخی از تصاویر حاکی از این ماجرا بود که در روزهای ابتدایی بحران سیل گلستان، اسماعیل نجار در مناطق سیل زده حضور نداشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که عصر پنجشنبه نجار به مناطق سیل زده آق قلا رفته است. اما به نظر می‌رسد که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نگرانی خاصی درباره مشکلات مردم سیل زده ندارد.

«اسماعیل نجار» عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از شهرستان آق قلا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «خوشبختانه با پیش بینی‌هایی که از قبل شده بود، حجم مشکلات و خسارت‌ها بسیار کم شد اما هنوز خطر به طور کامل برطرف نشده و مردم به اطلاعیه‌ها حتماً توجه کنند.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه رئیس جمهور، معاون اول و وزیر کشور روند امدادرسانی به سیل زدگان گلستانی را با حساسیت دنبال می‌کنند، ادامه داد: «روند امدادرسانی مطلوب است و اکنون سه فروند بالگرد در استان پرواز می‌کند و با مساعد شدن هوا و با صبر و همکاری مردم مجموعه اقدامات سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.»

آقای معاون اول برای سیل زدگان چه کاری انجام داد؟

به نظر می‌رسد که مسئولان تراز اول کشور تنها به نامه و تماس تلفنی برای مدیریت بحران سیل در استان گلستان اکتفا کردند. معاون اول رئیس جمهور، «اسحاق جهانگیری» روز ۲۸ اسفندماه سال گذشته در گفتگوهای تلفنی جداگانه با استانداران گلستان و مازندران ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت سیل و خسارات وارده به این دو استان، گفت: لازم است همه امکانات استان برای کمک به مردم و جبران خسارات بکار گرفته شود.

استانداران مازندران و گلستان نیز در این مکالمه تلفنی گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای کاهش خسارات ناشی از سیل ارائه کردند و از آمادگی کامل برای ارائه خدمات لازم به مسافران نوروزی خبر دادند.

تماس تلفنی روحانی از قشم برای اطلاع از حال مردم گلستان

رئیس جمهور هم که در جزیره قشم به سر می‌برد بعد از گذشت ۳ روز از وقوع سیل سهمگین در گلستان، تنها به تماس تلفنی با مسئولان اکتفا کرده است.

«حسن روحانی»، ضمن گفت‌وگوی تلفنی با استاندار مازندران و معاون استاندار گلستان و اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آبگرفتگی در این دو استان و همچنین اقدامات انجام شده، به وزیر کشور دستور داد برای تکمیل و تسریع در اقدامات امدادی انجام شده، علاوه بر امکانات موجود در استان‌های سیل‌زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک فوری و لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند.

رئیس‌جمهور همچنین از عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور - خواست وی نیز در اسرع وقت به همراه تیمی از مسئولان دستگاه‌های امدادی، خدماتی و اورژانس به منطقه اعزام و امکانات لازم در این دو استان و استان‌های همجوار را برای تسریع در روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج کند.

گفتنی است پیش از این «فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای رسیدگی به مشکلات مردم و مدیریت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پشتیبانی‌های لازم به منطقه اعزام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    59 7
    دولت دوازدهم دیگه همه رو خسته کرده واقعا خسته شدیم کی تموم میشه؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
      13 1
      دو سال دیگه
    • امیرعباس IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
      4 1
      1400
  • علی IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    37 1
    وقتی آدمهای بی لیاقت پستهای مدیریتی بگیرند نباید انتظار عملکرد و پاسخدهی داشته باشیم. بی لیاقتی مدیران=بحران=عدم پاسخدهی=اصراف در جان و مال ... مردم
  • یا صاحب الزمان به ظهورت شتاب کن IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    29 0
    مدیریت برره ای بلای بزرگی برای ملت شریف ایران است
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    27 6
    وقتی به اون یارو رای میدادین نگفتین این بلاها هم سرتون میارن. مجلس محترم که مشاالله به سفارش اصلاح طلبان سخته شد تا کوچکترین ایرادی بهشون نگیرن. متاسفیم برای این مسولین. رهبر معظم اقدام انقلابی کنید و با یک اقدام انقلابی مسولین نالایق را اخراج و اعدام فوری نمایید. این خواست ملت ایران است بس
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
      2 5
      اگه رهبری اقدام به برکناری این احمقها بکنند سوئ استفاده چی ها بر موض اینها تبدیل به اسطوره می شوند . مردم خودشون این گند رو زدند خودشون هم باید درستش کنند
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
      1 0
      اگه رهبری این بی لیاقتها رو بر کنار کنند سوئ استفاده چی های داخلی و خارجی بر موض
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
      4 0
      مردم خودشون انتخاب کردند خودشون هم باید بر کنار کنند
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    19 0
    انتخابات مجلس نزدیکه
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    18 0
    واقعا باعث تاسف که مسیولین استانی در خواب به سر میبرند معلوم نیست,کجا هستن . مردم با اب به ارتفاع دو متر دستو پنجه نرم میکنند
  • حامد IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    16 0
    رسوایی بزرگی است. بعید نیست به خارج رفته باشد
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    22 0
    رای دادیم که دنیایمان آباد شود، حالا نه دنیا داریم نه آخرت!! ز که نالیم که از ماست که بر ماست...
  • SE ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    16 0
    رفته تعطیلات ترکیه لابد. بگذارید خوش باشه آقای استاندار!
  • مهربان IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    26 6
    از این دولت بی تدبیر هیچ کاری ساخته نیست
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    28 0
    آقای رییس جمهور از محل استراحت در جزیره قشم با سیل گلستان احوال پرسی کرد
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    18 0
    یاد حرب قاضی زاده افتادم رای دادید در هر شرایطی باید پاش وایسید
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    13 0
    مدیران رفتند گل عید نوروز بچینن
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    23 10
    شما الآن از این جماعت ویرانگر اصلاح طلب تو کدوم زمینه مدیریت می بینی که تو بحران سیل ببینی . از موقعی اشراف آمریکاپرست اومدن مملکت کلا رو هواست
  • احسان IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    10 0
    متاسفانه هواشناسی درباره حجم بارش ها اطلاع رسانی کافی نداشت،ستاد بحران ساز مدیریت بحران هم هیچ امادگی دراین باره نداشت،در روستای ما خود مردم جلوی سیلاب را گرفتند که به خانه ها نرسد وگر نه هیچ مسئولی را ندیدیم،پس از پایان بارندگی اب به مدت سه روز هم چنان جاری بود و محصولات کشاورزی و باغی را از بین برد،اگر تهران یا یک شهر که ادعای جدایی طلبی داشت به مانند مازندران و گلستان دچار این بحران می شدند باز هم مسئولین این طور رفتار می کردند؟؟ مازندران و گلستان فقط جای تفریح نیست!
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    23 0
    مسولین بی سواد و ریا کار .واقعا این مملکت دولت دارد یا نه
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
      13 0
      وضعیت اقتصاد و بازار میگه نداره
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    20 2
    سپاه روبفرستین ...ازاین دولت لعنتی هیچ کاری برنمیاد...دولتی که ازپس گرونی هابرنمیادتوقع دارین ازپس استان سیل زده بربیاد
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
      6 0
      این همه امکانات داره، برای همچین مواقع هست. در ضمن سپاه زیر نظر رئیس جمهور نیستش. فرمانش باید از جای دیگه صادر بشه.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    22 1
    عشق خارج رفتن هستن و خوشگذراني؛ چرا مسئوليت قبول مي كنند؛ چرا مسئوليت ميدن بهشون؟؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
      11 3
      خودتون رای دادید تا این تفکر بیان راس امور
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    18 1
    امسال رفت قشم علی برکت الله، حق مردم همین هاست
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    17 1
    رفتن با سیلاب مذاکره کنن و بازی بردبرد دیگری را رقم بزنن
  • AE ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    11 1
    آقای استاندار رفته قبرستان این آدم لایق استاندار نیست
  • AE ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    12 1
    از این اصلاح طلبان تهو آور از این بشتر انتظار نمیرود
  • محمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    8 2
    استاندار مرخصی اجباری گرفته مگه مرخصی زایمان هستش که رفته مرخصی
  • حامد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    16 1
    وزیر کشور علت غیبت استاندار گلستان را مرخصی به دلیل حل مشکلات خانوادگی در خارج از کشور اعلام کرده است. سوال این است که دولت چرا باید استانداری را انتخاب نماید که اختلاف خانوادگیش باید در خارج حل شود؟ تمام مشکلات کشور ما از این دولت است که یک پایشان در خارج است و تعلق خاطری به کشور ندارند.
  • محمد AU ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    11 1
    آیا استاندار گلستان که به قول وزیر کشور برای حل مشکلات خانوادگی به خارج کشور "اعزام" شده دوملیتی است؟ مگر وزارت اطلاعات دولت دوازدهم نگفته بود ما هیچ مدیر دولتی دومیلتی نداریم؟
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    8 1
    اصلا نگاهی به حرف و کار اینا نشون میده اصلا بحران رو جدی نگرفتن... خصوصا رییس ستاد بحران... در صورتی که 70 درصد آق قلا رفته زیر آب طرف میگه مشکلی نیست!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    25 0
    یه مسئولی تو راه قم بود که بهش زنگ زدن گفتن پلاسکو آتیش گرفته و وسط راه برگشت و خودش همه ی کارهارو به عهده گرفت. با این حال چه حرف ها و حدیثهایی که نگفتن... اما الان طرف رفته خارج وزیر ازش حمایت میکنه کسی هم جرات نداره سرش داد بزنه رسانه هایی هم که حقیقت رو میگن آخرش میشن کاسب سیل و بحران!
  • گلستاني IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    10 0
    استاندار گلستان اگر دوشغله بود چرا وزير كشور ايشان را استاندار انتخاب كردند و به ماموريت فرستادند؟ از دادستان كل كشور و استان گلستان خواستاريم كه مسئوليني كه در امرسيل كوتاهي كردند مجازات و مسئولي كه فعاليت خوبي ازخود نشان داده باشند مورد تشويق قرار گيرند مسئول سدگلستان هم به خاطر كوتاهي در امر كارشناسي مورد ارزيابي قرار گيرد كه كارش درست بوده يا نه كه آب سد را قبل از سيل تخليه نكرده است ؟
  • SG ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    12 0
    آزمون خوبی است برای قوه قضاییه برای برخورد با مقصران فاجعه . جناب آیت الله رئیسی تورا به جدت قسم یک یاعلی بگو و حق مردم رو از این مسولین بی کفایت بگیر هشتاد میلیون ایرانی پشت سرت هستند
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    19 3
    تا کی از سپاه و رهبری و بسیج مایه میذارین؟ اینا که همیشه کمک میکنن هیچ وقت هم منت نذاشتن ولی دولت وقیح چی؟ قشم چی کار میکنی؟ ملت چشاتونو باز کنین ببینین کی خدمت میکنه کی تفریح
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
      1 5
      نه چون حالا سپاه از بودجه عمومی ارتزاق نمیکنه. حفظ انقلاب فقط کشتن در خارج از مرزها نیست. گاهی نجات انسانها در درون مرزها، انقلاب رابهتر حفظ میکنه. گاهی تعقل هم بد نیست.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
      3 0
      خودت میگی گاهی. اما ما می‌بینیم که سپاه همیشه این مواقع وظیفه دولت رو انجام داده. دقیقا برعکس شده. این دولت هست که گاهی یه اقداماتی انجام میده.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    8 0
    نوکرتم مگه خبر نداری که : " سازمان مدیریت بحران " خود با بحران مدیریت روبروست ولذا انتظار داری که معجزه بشه ؟!
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    9 0
    بگذارید عیدشان خوش بگذرد اینشااله اخرین عیدشان باشد با این همه خدمت به مردم و مملکت
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    7 0
    بی مسئولیتی بیداد میکند...عدم توان مدیریتی مسئولان فعلی کاملا مشهود است. کسی به فکر مردم نیست. خدا خودش به خیر کند
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    36 0
    فرهاد دژپسند که وزیر دارایی هستش به زلزله زدگان رسیدگی میکنه و رئیس هواپیمایی هم که خانم شرفبافی هستش به وزارت دارایی رسیدگی میکنه ، این وسط استاندار گلستان به کاری غیر از خوشگذرانی رسیدگی نمیکنه .این هم از حال و روز دولت روحانی ، بیچاره مردم مظلوم استان گلستان بااین مشکلات عظیم
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    4 0
    اقای استاندار رفته دد گردش وخوش گذرونی
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    8 0
    حقتونه تا شما باشین این غربگراهارو انتخاب نکنید پس بکشید
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    10 0
    به نظر من مردم با غیرت استان گلسنان اعضای شورای اسلامی و نمایندگان مجلس اجازه بازگشت به استاندار ندن. و درخواست استاندار بومی داشته باشند. تا حصول نتیجه.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    8 0
    از نظر دولتی ها استاندار و فرماندار و بخشدار خوب کسی هست که کاری به قاچاق نداشته باشه، راه واردات رو تسهیل کنه و هرچی درآمد از این راه عاید میشه بفرسته تهران! موقع سیل و زلزله و ... خارج از کشور هم بود، بود. خیلی مهم نیست.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    6 0
    این چه منطقی هست؟ یعنی این همه زن و بچه و خانواده ی گرفتار سیل به کنار، خانواده ی استاندار مهمتر از مردم هست؟!
  • داریوش IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    6 0
    پارسال از مشهد برگشتنی ماشینم تو استان گلستان خراب شد شب بود ... اجازه ی اتاق گفتن ۲۰۰هزار. چون بی پول بودم نتونستم اجاره کنم شب با مادر پیر وزن بچه تو هوای سرد موندیم چادر رحم نکردند ی اتاق بهمون بدن فقط فکر ۲۰۰هزار بودن
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    1 1
    باز هم فرمان رهبری باعث حضور همه جانبه نیرو ها در شمال شد . لطفا دولت هم تلاشش را بیشتر کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس