صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند

تنها هنر اصلاح طلبان، «رقیب هراسی»، «آینده هراسی» و «ارائه وعده‌های نجومی» است. اما وقتی به مرحله کار و عمل می‌رسیم، شاهد فرافکنی و فرار از مسئولیت از جانب این طیف سیاسی هستیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ارگان دولت، توصیه‌های آیت الله نوری همدانی به ظریف را سانسور کرد!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «مهر تأیید مراجع بر کارنامه ظریف» نوشت: «وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته برای زیارت بارگاه حضرت معصومه (س) و دیدار با علما و مراجع تقلید به شهر قم سفر کرده بود، با آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، علوی بروجردی و حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین با شرکت در جلسه شورای اداری استان قم، از انتصاب نماینده وزارت خارجه در قم خبر داد. اگر چه دیدارهای وزیر خارجه بدون حضور خبرنگاران انجام شده اما همان مقدار خبرهایی که از سوی دفاتر مراجع تقلید یا برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده، حکایت از جایگاه ویژه محمدجواد ظریف نزد مراجع عظام تقلید دارد. آن‌ها اگر چه توصیه‌هایی هم برای وزیر خارجه داشتند و بخصوص نسبت به پیگیری روابط با کشورهای همسایه و مسلمان اهتمام داشتند، همزمان عملکرد ظریف را نیز قابل دفاع دانستند. چنان که آیت‌الله صافی گلپایگانی از حسن ظن و اعتماد مردم به ظریف گفت و آیت‌الله نوری همدانی هم از او قدردانی کرد».

آیت الله نوری همدانی در دیدار با ظریف، توصیه‌های پنج گانه‌ای را خطاب به وی مطرح کرده بود.

بی اعتمادی به آمریکا و اروپا، تقلای آل سعود برای ایران هراسی و اسلام هراسی و وظیفه وزارت خارجه در نمایش چهره حقیقی اسلام و تشیع، کنارگذاشتن اختلافات در وزارت خارجه، تاکید بر اینکه اعتماد با ارتباط تفاوت دارد و هیچگاه نباید به دشمن اعتماد کرد و همچنین رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی از جمله توصیه‌های آیت الله نوری همدانی به ظریف بود.

متاسفانه رسانه‌های دولتی توهین، تخریب، فحاشی و سانسور را در مواجهه با انتقادات به عملکرد دولت و به خصوص وزارت خارجه در پیش گرفته‌اند.

** فائزه هاشمی: بخش عمده‌ای از اقتصاد به دولت مربوط است؛ دچار سوءمدیریت هستیم

«فائزه هاشمی» در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «شما اصلاح‌طلب‌ها را نقد کردید؛ اصلاح‌طلب‌ها در واقع چقدر توان تغییر دارند؟ چند وقت پیش، آقای هاشم‌زایی نماینده مجلس، گفت که ایران، ملوک الطوایفی اداره می‌شود. او گفت دولت هیچ نقشی ندارد و ما چند دولت داریم. این حرف درست است؟ و اگر دولت توان داشت و می‌توانست تغییراتی ایجاد کند، چه دلایلی مانع عملکرد موفقیت‌آمیزش شده است؟» گفت: «این حرف کاملاً درست است. به موانع و چالش‌های ناشی از بخش‌هایی خارج از حیطه اختیار رئیس‌جمهور اشاره کردم اما بخشی هم به خود دولت برمی‌گردد؛ بخشی به خود شورای شهر و شهرداری برمی‌گردد؛ بخشی هم به نمایندگان مجلس برمی‌گردد. بخشی هم به وزرا و سایر مدیران، برمی‌گردد. ما می‌دانیم کدام نهادها و چه افرادی چه تاثیری بر اقتصاد دارند اما بخش عمده‌ای از اقتصاد به دولت مربوط است؛ مثلاً صدور بخشنامه‌های مکرر و بعضاً در تضاد با هم و ایجاد سردرگمی به دولت مربوط است؛ یک روز واردات آزاد است؛ یک روز ممنوع است؛ یک روز صادرات آزاد است و روز دیگر ممنوع. من معتقدم که ما دچار سوء مدیریت شده‌ایم. شایسته سالاری و چرخش نخبگان، عنصر فراموش شده در عرصه مدیریتی ماست. برای جایگاه‌های مدیریتی افراد مناسب انتخاب نشده‌اند؛ اما مدیر واقعی در تمام سطوح نداریم که بتواند تصمیم‌گیری درست و هماهنگی داشته باشد. در حال حاضر، منافع باندی و حزبی و قومی و قبیله‌ای هم مزید بر علت شده است. این روش گریبان اصلاح‌طلب‌ها را نیز مثل اصولگراها گرفته؛ هرچند که من معتقدم اصولگراها از اصلاح‌طلب‌ها اجرایی‌تر هم هستند.»

در دولت اول روحانی، برخی دولتمردان در کنار فعالین اصلاح طلب مدعی بودند که تمامی تقصیرها گردن دولت قبل است و دولت روحانی مشغول آواربرداری است و چهارسال دوم روحانی فصل برداشت و چیدن میوه‌های برجام است.

اما در دولت دوم روحانی نیز فرافکنی و شانه خالی کردن از مسئولیت ادامه یافت و تقصیرها به گردن دولت پنهان، دولت سایه، تحریم‌ها و…انداخته شد.

این در حالی است که همین طیف تا پیش از سال ۹۲ تاکید داشت که ۷۰ الی ۹۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دولتمردان و تنها ۱۰ الی ۳۰ درصد از مشکلات ناشی از تحریم‌هاست.

تنها هنر اصلاح طلبان، «رقیب هراسی»، «آینده هراسی» و «ارائه وعده‌های نجومی» است. اما وقتی به مرحله کار و عمل می‌رسیم، شاهد فرافکنی و فرار از مسئولیت از جانب این طیف سیاسی هستیم.

** روحانی با ظریف تحریم‌ها را برگرداند!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: «روحانی در رقابت‌های انتخاباتی ۹۶ گفته بود «با همین دکتر ظریف مابقی تحریم‌ها را هم برخواهیم داشت» …اما…روحانی نه تنها که نتوانست با ظریف وزیر خارجه‌اش همه تحریم‌ها به ویژه تحریم آمریکا را در دولت دوم خود لغو کند بلکه برعکس در دومین سال از دولت تدبیر و امید با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های هسته‌ای این کشور علیه ایران به یکباره بازگشت و به تبع آن برجام با آینده‌ای مبهم روبرو شد».

روزنامه‌های اصلاح طلب در سال ۹۴ و پس از امضا و اجرای برجام با تیترهای درشت نوشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم» و «تحریم‌ها رفت» و…این در حالی بود که تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف به هیچ عنوان به الزامات توافقات بین المللی از جمله همزمانی اجرای تعهدات، توازن در اجرای تعهدات، تعیین مکانیسم معتبر برای شکایت و پیش بینی خروج طرفین از توافق توجه نکرده بود.

مقامات آمریکایی صراحتاً اعلام کردند که تیم مذاکره کننده ایرانی پیشاپیش تمامی تعهدات خود را انجام داده است! متاسفانه دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف به دلیل اعتماد به آمریکا و تضمین دانستن امضای وزیر خارجه این کشور، برجام را به توافقی خسارت بار برای ایران بدل کردند.

دولت همچنین در اجرای ۲۸ شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    14 1
    چون دولت به آخر خط رسیده .سانسورهابخاطر اینه.
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      0 7
      هنوز سه سال دیگر از دولت باقی است ودولت با تمام توان با تحریم های ظالمانه خارجی ونامردی های بزدلانه داخلی مبارزه خواهدکرد ودولت را بدست اهلش از اصلاح طلبان میانه رو(ظریف یا جهانگیری) خواهدشپرد.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    27 2
    فائزه کیه بازم پیداش شده؟!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    15 1
    فائزه سر پیازه ته پیازه کیه اظهار نظر می‌کنه.
  • سید رضا IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    2 0
    آرمان ؛ روزی نامه اختصاصی آل مغروق !!
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    3 0
    هر بلایی سر این مملکت میاد از دست اصلاح طلبانی است که سرشان در آخور آمریکا و اروپاست و فکر کنم نمازشان را هم به سمت آمریکا می خوانند
  • سید CA ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    6 0
    از نظر اصلاح طلبان تهوع آور مرجع تقلید فعلاً فقط شیخ یوسف صانعی!
  • علی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    4 0
    متاسفم برای اون سلبریتی هایی که مردم کوچه و بازار رو ترغیب کردند به رای دادن به نئولیبرالها . و وای بر ما مردم تسخیر شده توسط رسانه های سرمایه داری
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
    4 0
    دولت هم مثل آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس