بهزاد نبوی و سعید حجاریان

سعید حجاریان و بهزاد نبوی مدتیست که در صحبت‌های خود، مدیریت کلان نظام را بعنوان مسئول وضع موجود و برجام معرفی می‌کنند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تجربه ناقص «آذری‌جهرمی» درباره زنان و مردان

به تازگی و در جریان رسیدگی به پرونده ارزی شرکت بازرگانی پتروشیمی و متهمانش، نام یک زن به میان آمده است.

خانمی به نام «مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا» که مدیر عامل چند شرکت بوده و با تبانی با چند مدیر مرتبط در شرکت‌های بازرگانی پتروشیمی، مبالغ تحصیل شده از فروش محصولات پتروشیمی را به حساب‌های خود منتقل می‌کرده است.

بر اساس اعلام نماینده دادستان در دادگاه ذکر شده؛ این زن که هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد؛ مبالغی تحصیل مال نامشروع داشته است. [۱]

خانم آل‌آقا در هنگام حضور در ایران نیز بعنوان یک چهره ملوّن؛ دچار دگردیسی‌های فراوان سیاسی بوده است .[۲]

مفاسد اقتصادی آل‌آقا در مدیریت چند شرکت اما در حالی است که «محمدجواد آذری‌جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رئیس‌جمهور روحانی، در اسفندماه سال ۹۶ طی اظهاراتی گفته بود:

«ضرورت ارائه پستهای مهم به بانوان نیازمند توانمندسازی بانوان است؛ در مدت فعالیتم تا به حال پرونده‌ای از اختلاس، فساد، تبانی یا مشکلات اداری از یک مدیر خانم ندیدم و لذا این ظرفیت بی‌بدیل است که باید از آن بهره‌مند شویم .»[۳]

*مثال اشاره شده از دریافت و تجربه ناقص آذری‌جهرمی درباره مقوله فساد؛ می‌تواند پنجره خوبی برای بیان نگاه درست و منطقی به مقوله فساد باشد.

باید دانست که فساد امری نفسانی است که وقوع آن نه به کیستی حکومت مرتبط است و نه به زن یا مرد بودن مفسدین.

مدقّین امور حکومتی و عدالتخواهان باید بدانند که فساد در حکومت امام معصوم، در خانه امام معصوم و در میان کارگزاران مالی امام معصومی که صاحب حکومت ظاهری هم نبود، رخ داده است.

و صاحبان این مفاسد نیز گاهی یک زن، گاهی راوی حدیث امام معصوم و گاهی از سرداران سپاه امام معصوم بوده‌اند.

پذیرش نفسانی بودن امر فساد همچنین مؤید این حقیقت است که فساد هرگز به لحاظ شمارش یا وسعت، قابل اندازه‌گیری نیست و گزاره «فاسدترین» یا «کم فسادترین» جامعه نیز به لحاظ عقلانی و آماری گزاره درستی نیست.

جالب است که حتی «سازمان غیر دولتی شفافیت بین‌الملل» نیز که درباره تعیین رتبه کشورها در امر فساد فعالیت دارد؛ آمار سالانه خود را با عنوان «شاخص ادراک فساد» منتشر می‌کند.

شاخص ادراک فسادی که با نظرسنجی تلفنی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای مرتبط با این سازمان در کشورهای مختلف بصورت تخمینی بدست می‌آید.

روی دیگر این حقیقت آنست که به لحاظ منطقی تنها هنگامی می‌توان به یک جامعه صفت فاسد را اطلاق کرد و یا از بروز فساد در آن احساس یأس کرد؛ که حاکمیت و رهبر آن جامعه با فساد موافقت داشته باشد و یا با آن مداهنه کند.

مقوله‌ای که به فضل الهی در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد آن نیستیم و شخص ولی فقیه، نخستین کسی است که پرچم مبارزه با فساد را بلند کرد.

لازم به اشاره است که بروز فساد لزوماً منوط به این یا آن اردوگاه سیاسی هم نیست و همچنین لزوماً ربطی به نسبت خویشی فرد مفسد با کسانی که صاحب منصب هستند نیز ندارد.

چه اینکه در این شرایط هم بایستی شاهد برائت‌جویی آن جبهه سیاسی و آن مسئول از مفسدی باشیم که در داخل اردوگاه سیاسی متبوع و یا در میان خویشان قرار دارد.

و اگر شاهد این برائت‌جویی باشیم آنگاه است که می‌تواند به آینده یک نظام سیاسی امیدوار بود.

فی‌الجمله اینکه در بحث فساد؛ چیزی که باید عجیب و مایه ناراحتی منجر به یأس باشد؛ نه بروز فساد که عدم برخورد با آن و مداهنه با آن است.

در اینجا اشاره به یکی از بیانات مهم رهبر انقلاب پیرامون مسئله فساد خالی از لطف نیست:

ایشان ۱۶ سال قبل در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش کشور فرمودند:

«ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّه‌ای میخواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا! فساد همه جا را نگرفته است. باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟ فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگیِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند .»[۴]

***

حرف آخر «سعید و بهزاد» برای فتنه آینده!

«سعید حجاریان» به تازگی طی یک یادداشت ادعا کرد که تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام توصیه رهبری نظام بوده است ![۵]

پ یش از او نیز، بهزاد نبوی، دیگر تئوریسین جریان سیاسی خاص در اظهاراتی گفته بود: «مردم باید توجه داشته باشند که در کشور ما اگر همه اعتراض به سمت دولت برود، بعضاً دادن آدرس اشتباه است… خوشبختانه مردم این مسائل را می‌فهمند مثلاً متوجه هستند که چه میزان از گرانی‌ها به عملکرد دولت مربوط است .»[۶]

*همانطور که محرز است، آقایان اصرار فراوانی در مقصّر جلوه‌دادن از رهبری نظام در تمام شرایط موجود اعم از برجام، گرانی و غیره دارند...

و جالب آنکه وضع موجود دقیقاً نقشه طراحی شده همین افراد است که با «تَکرار می‌کنم»، با ابراز فدایی بودن برای روحانی، با اعلام ائتلاف با روحانی و با تشویق ادامه وضع موجود بوده که ایجاد شده است.

ستاد اصلاحات اما به جای پذیرش مسئولیت در قبال مشکلات پدید آمده؛ قصد دارد از نمد اوضاع موجود، کلاهی برای فتنه آینده ببافد و اینطور القا کند که هرچه طی ۶ سال اخیر در کشور رخ داده، به رهبری نظام مربوط است نه احیاناً به آقای روحانی و یا حامیان اصلاح‌طلب او!

محافل تحلیلی معتقدند این فرمول حجاریان و نبوی برای ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور است.

فرمولی که سال‌هاست پیگیری می‌شود و قصد دارد با ایجاد مشکل اقتصادی، ناراضی‌سازی مردم و دست آخر معرفی کردن رأس نظام بعنوان مسئول وضع موجود؛ شرایطی بدتر از فتنه ۸۸ را ایجاد کند.

جالب آنکه ستاد جریان خاص، در این راه حتی صراحتاً آدرس خیابان را نیز به مردم داده است.

این سعید حجاریان بود که چند سال قبل در اشاره به تجمعات شکل گرفته برای درگذشت یک خواننده جوان گفته بود: «موضوع فشار افکار عمومی است که باید ایجاد شود…همین مردم برای پاشایی به خیابان آمدند و حمایت کردند. باید برای دیگر خواسته‌ها هم فشار اجتماعی وارد کنند »[۷]

و یا هم‌او بود که پس از اعلام شرایط «عام‌البلوی» درباره جامعه ایران؛ چندی قبل نیز در نشستی سه‌جانبه با علیرضا علوی‌تبار و مصطفی تاجزاده اظهار کرد:

«من گمان دارم، سال آینده همین روزها، فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم زیاد می‌شود و آن‌ها فارغ از بحث سیاسی نه‌تنها به صندوق رأی بلکه از تمام سیستم اداره کشور قطع امید می‌کنند. یعنی، نه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شناسند و نه به مجلس و دولت اهمیت می‌دهند. از این جهت انتخابات از معنا تهی می‌شود .»[۸]

نقشه ستاد جریان سیاسی خاص البته در کتمان محسنّات و مثبتات اقتصادی کشور نیز کامل است و آنها و رسانه‌های آنها طی ۹ سال گذشته کلامی درباره جایگاه مطلوب نظام در امر مبارزه با فساد و همینطور دستاوردهای اقتصادی نظام مثل قرار گرفتن ایران در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان، بهبود ضریب جینی، از بحران خارج شدن بیکاری و غیره بیان نکرده‌اند.

بدیهیست که اگر خواص جامعه در قبال این پروژه آشکار، به وظایف خود عمل نکنند؛ شاهد تکرار فتنه ۸۸ در شکل و شمایلی جدید خواهیم بود.

برخی فعالان اصلاح‌طلب تاکنون بارها عنوان کرده‌اند که اغتشاشات دیماه ۹۶، «پیش‌لرزه» رخداد اصلی بوده است...

***

سهیلا جلودارزاده:

مبارزه با دختر نعمت‌زاده، انتقام‌گیری سیاسی و ردگم‌کنی بود!

«سهیلا جلودارزاده»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در بخشی از مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است:

«کافی است مسئولان به حاشیه شهرهای بزرگ مانند تهران سفر کنند و از نزدیک وضعیت زندگی کارگران را مشاهده کنند. وضعیت زندگی بسیاری از کارگران به شکلی شده که مجبور به فروش وسائل خانه و حتی کلیه خود شده‌اند. همسر و فرزندان اغلب کارگران در شرایط سخت زندگی می‌کنند و برخی از کارگران حتی برای تهیه شیر خشک با کمبودهای زیادی مواجه هستند. یکی از دوستان نماینده تعریف می‌کرد که یکی از کارگران شریف و زحمت‌کش به‌دلیل معوق ماندن حقوق خود برای تهیه شیر خشک فرزندش مجبور به دزدی از یک سوپرمارکت شده است.»

او سپس در قسمت دیگری از این مصاحبه به تخریب ویلای غیر مجاز دختر یک وزیر سابق اشاره می‌کند و می‌گوید:

متاسفانه در کشور ما یک رویکرد اشتباه که وجود دارد هنگامی که افکار عمومی روی یک نهاد و یا فرد حساس می‌شود برخی تلاش می‌کنند همه کاسه و کوزه‌ها را سر او بشکنند. به‌عنوان مثال آقای نعمت‌زاده خدمات زیادی برای کشور انجام داده و همواره یکی از افراد تاثیرگذار در صنعت کشور بوده به شکلی که برخی وی را پدر صنعت ایران معرفی می‌کنند. با این وجود در روزهای اخیر جنجال زیادی بر سر ویلای دختر ایشان در فضای رسانه و مجازی کشور رخ داده که جای تاسف زیادی دارد. من معتقدم اتفاقی که برای فرزند آقای نعمت‌زاده رخ داده است تنها برای انتقام‌گیری سیاسی و رد گم‌کنی بوده است [۹]

*ما قضاوت درباره اظهارات جلودارزاده در دفاع از دختر وزیر سابق صمت را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

پر واضح آنکه همین دفاع‌های مغلوط و پر شائبه اصلاح‌طلبان از دوستان مفسد خویش و فی‌المثل فرشته خطاب کردن قاچاقچیان است که می‌تواند بعنوان سدّ راه مبارزه با فساد تلقی شود و برخی را نسبت به جایگاه رفیع نظام در تحقق عدالت و مبارزه با فساد دچار شبهه می‌کند.

در اشاره به صحبت‌های جلودارزاده پیرامون مشکلات نیز اگرچه ما بیشتر از ایشان در جریان مشکلات برخی کارگران عزیز کشور هستیم و نیک می‌دانیم که سوء مدیریت برخی افراد در بخش خصوصی چطور باعث ایجاد اخلال در پرداخت حقوق کارگران شده است.

اما خانم جلودارزاده بعنوان یک نماینده باید بداند که سیاه‌نمایی هم حدّ و مرزی دارد و فی‌المثل ایشان حق ندارد مدعی شود که یک دزد؛ انسانی شریف و زحمتکش بوده است!

جلودارزاده همچنین نمی‌تواند به بهانه هم‌جبهگی سیاسی؛ از اقدام غلط دختر وزیر سابق صمت، در ساخت و ساز غیر مجاز دفاع کند و یا بدتر آنکه مقابله با این اقدام غلط را انتقام‌گیری و رد گم‌کنی عنوان کند.

ما به خانم جلودارزاده عرض می‌کنیم که در هر کشوری مشاهده شود یک نماینده پارلمان به دفاع از رفتار اقتصادی غلط دختر یک وزیر سابق برخاسته؛ افکار عمومی بلافاصله تصور می‌کنند که این نماینده به لحاظ اقتصادی مدیون آن وزیر عادی است و ممکن است پای زد و بند در میان باشد.

خاصّه اینکه خانم جلودارزاده پیش از این و در ایام دولت یازدهم، مشاور آقای نعمت‌زاده هم بوده است.

جلودارزاده پیش از این نیز مدعی وجود گرسنگی در ایران شده بود .[۱۰]

برخی معتقدند این سیاه‌نمایی‌های عجیب و بدون سند، برای ایجاد فتنه اقتصادی در کشور بیان می‌شود.

***

۱_ mshrgh.ir/942756

2_ http://www.jahannews.com/news/676728

3_ https://tn.ai/1667699

4_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3130

5_ mshrgh.ir/942628

6_ mshrgh.ir/928899

7_ https://www.farsnews.com/news/13931127001604

8_ mshrgh.ir/938200

9_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/251563

10_ mshrgh.ir/884600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • علی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    25 0
    با سلام خانم جلودار زاده چرا شما اصلاح طلبان از هر چی فتنه گر و قاچاقچی وضد انقلاب حمایت میکنید نسبت شما با اینها چگونه است ؟
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      11 0
      اصلاح طلبان تهوع آور...
    • زن چل ساله IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      1 2
      این شمایید که اصرار دارید زنها رو قدیسه کنید وگرنه ما زبونمون مو در آورد از بس گفتیم زن هم انسانه و البته حق انتخاب داره
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    19 0
    وزیر دهه شصتی می خواستید این هم از وزیر دهه شصتی.
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      3 0
      بهتر بگی استاد جنگ روانی و جوسازی جنگ روانی
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    13 0
    این دورا محاکمه کنید
  • لالی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    10 0
    این جماعت اینقدر خلاف و دزدی و زیر پا گذاشتن قانون برایشان عادی است که تصور میکنند انتقام است.
    • رضا IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      0 2
      نرمش قهرمانانه برای چه و کجا به درد می خورد ؟
  • AE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    1 10
    من تا حالا یه متن که دارای بار علمی ادبی فهم سیاسی باشه از روزنامه شما ندیدم به جز تخریب و تهمت
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      6 1
      سایت افشاگری هست؛سایتهای مزخرف میخوای مردمو سرگرم کنه,زیاده برو اونجا!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      2 1
      اینجا روزنامه نیست احمق. سایت هست.
  • امید IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    8 0
    حجاریان و نبوی غلط کردند این جماعت مردم را گوسفند فرض کردند ؟ هر مشل و بدبختی داریم از عملکرد این جماعت دروغگو و از خدا بیخبر است که در همه کشورهای غربی حضور دارند.
  • رضا IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    4 10
    چه ربطی به نظرجهرمی داره.خیلی بی ربط بود.جهرمی وزیرخوبیه .اینودیگه فدای بازی مسخره سیاسیتون نکنید.به اندازه کافی هردوجناها تهوع اورهستید.دروغگوها اگه برخلاف منافع تون نباشه تخریبش می کنید.بخدامردم هردوجناح روشناختن حناتون بی رنگه
  • احمد IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    10 0
    با این صحبت خانم جلودارزاده یاد پاسخ شهید بزرگوار مدرس در برابرتهدید رضا قلدر افتادم : شما بفرمایید کجاها دمتان هست که ما آنجا پا نگذاریم !
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    3 0
    خانم جلودارزاده اگه شمابه این اراجیفی که میگی معتقدنباشی کی بامعتقدباشه
  • SE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    3 0
    حجاریان ورژن اصلاحاتی جان بولتون است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس