روز طبیعت - تهران

چرا در 40 سالگی عمر انقلاب اسلامی، عده‌ای بر کتمان پیشرفت‌های اقتصادی نظام و بحران‌نمایی از مشکلات موجود اصرار دارند؟

سرویس سیاست مشرق فضای سیاه‌نمایی از اوضاع کشور بویژه در عرصه اقتصادی اوج گرفته است.

کار به آنجا رسیده که ستادی تحت عنوان «ستاد تبلیغات اقتصادی» به ریاست وزیر کشور تشکیل شده تا ضمن بیان دستاوردهای اقتصادی کشور، با سیاه‌نمایانی که حرف‌های بدون سند می‌زنند، برخورد قضایی و امنیتی شود .[۱]

قوه قضائیه نیز با رصد گسترده آسیب‌های سیاه‌نمایی و متهم‌کردن‌های بدون سند؛ تصمیم به احضار قضایی سیاه‌نمایان و خواست سند از آنها گرفته است .[۲]

مع‌الوصف اما تاکنون فعالیت چشمگیری از دو مقوله پیش‌گفته گزارش نشده است.

در همین حال در برخی محافل سیاسی نیز منقول است که اعضای ستاد جریان سیاسی خاص و کسانی از حلقه انحرافی تأکید دارند که نظام جمهوری اسلامی «بحران کارنامه» دارد و پس از ۴۰ سال نمی‌تواند دستاورد قابل توجهی را بویژه در عرصه اقتصاد به مردم خود ارائه کند!

اما این تمام ماجرا نیست...

*نهادهای جهانی درباره پیشرفت‌های اقتصادی ایران چه می‌گویند؟! / وقتی رفتارهای قشر متوسط فراگیر می‌شود...

نظام جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته دستاوردهای بزرگی بویژه در عرصه اقتصادی داشته است که اگرچه برخی از چهره‌ها از این دستاوردها حرفی نمی‌زنند اما حرف نزدن دلیل بر نبودن نیست!

از طرفی کسی منکر وجود مشکلات اقتصادی و گرانی‌های اخیر هم نیست.

نکته آنجاست که بدانیم مشکل همیشه و در همه جا وجود دارد، ضمن اینکه وجود مشکل دلیل بر عدم پیشرفت یا بحرانی بودن اوضاع نیست.

آنچه که در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از دستاوردهای اقتصادی مهم کشور هستند که عمده آنها توسط مجامع بین‌المللی رسمی مورد اذعان قرار گرفته‌اند:

۱_ صندوق بین‌المللی پول: ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۷۴۹ میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۳ به مرز ۲۳۵۶ میلیارد دلار برسد. در سال گذشته ایران هجدهمین اقتصاد دنیا در این رده بندی بود ولی در سال ۲۰۲۳ میلادی به جایگاه پانزدهم دنیا خواهد رسید.

وضعیت ایران از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی بر مبنای برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۸ مشابه کشورهای کانادا و عربستان بوده است و هر دو کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی در جایگاه پایین تری نسبت به ایران قرار خواهند گرفت .[۳]

هجدهمین بودن اقتصاد ایران به این معنی است که ایرانی‌ها به لحاظ قدرت خرید جزو هجده کشور اول جهان هستند.

۲_ دفتر عمران سازمان ملل متحد: شاخص نابرابری درآمدی یا همان ضریب جینیکه شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، در ایران بهبود یافته و هم‌اکنون از ۷۶ کشور دنیا از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه و چین کمتر است .[۴]

تعیّن این شاخص در زندگی ایرانی‌ها را می‌توان به این صورت مثال زد که امروز و در دهه ۹۰ رفتارهای قشر متوسط و مرفه مثل مسافرت، خرید و درخواست خودرو در میان سایر قشرها نیز عمومیت یافته و بیشتر شده است.

۳_ رقم فعلی بیکاری در ایران ۱۲ درصد است. رقمی که در سال ۸۹ معادل ۱۴ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ استاندارد بیکاری در جهان ۷ درصد است و ایران تنها ۳ درصد دیگر تا تک نرخی شدن رقم بیکاری فاصله دارد.

از طرفی کارشناسان می‌گویند رقم ۱۲ درصد فعلی نیز به دلیل بروز پدیده «بیکاری شیک »[۵] (به این معنی که کارجویان به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت هر شغلی را نمی‌پذیرند) یک رقم بحرانی نیست و بسا که نرخ واقعی بیکاری در ایران کمتر از ۷ درصد نیز باشد.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۲.۴۵ درصد بوده اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۸ رسیده است .[۶] (دقت شود که این عدد در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۱.۸ بوده است اما ایران هنوز به نسبت سال‌های قبل‌تر در شرایط بهتری قرار دارد.)

۴_ دفتر توسعه سازمان ملل: نسبت فقرا در ایران از ۱۱۱ کشور جهان کمتر است و ایران در رتبه ۲۲ به‌لحاظ درآمد بالا قرار دارد…ایران طی ۳۰ سال گذشته توانسته است به میزان ۸۵ درصد از جمعیت فقیر خود بکاهد .[۷]

به این آمار جالب توجه که متأسفانه جایی در صحبت‌های این روزهای برخی سیاسیون ندارند البته باید شواهد دیگری را نیز افزود...

شواهدی مثل کم بودن میزان مالیات در ایران، ۸ برابر شدن تقاضای خرید خودرو نسبت دوران پهلوی و بالاتر بودن نرخ رشد اقتصادی ایران نسبت به ترکیه و کره جنوبی .[۸]

دقت شود که این آمار مثل میزان توزیع آب و برق و گاز و ضریب نفوذ مخابرات و سایر پیشرفتهای کشور نیست که عده‌ای بهانه‌جو از این می‌گویند که رژیم شاه هم می‌توانست طی ۴ سال به این مقولات دست یابد!

بلکه این پیشرفت‌های اقتصادی امروز حتی به بالاتر از کشورهایی مثل چین و آمریکا رسیده‌اند و شاید برای همین است که عده‌ای سعی در کتمان آنها دارند.

*مردی که به دستاوردهای اقتصادی کشور اشاره کرد! / نقش «تبلیغات نارسای مسئولان» در عدم بیان پیشرفت‌های اقتصادی انقلاب

البته در میان قحط‌الرّجال اشاره شده و عدم بیان پیشرفت‌های اقتصادی کشور در لسان خواص، شاهد اشاره به همین مقولات توسط «رهبر معظم انقلاب» هستیم.

معظم‌له به تازگی در متن بیانیه گام دوم، با مفاهیمی مثل «فراگیر شدن ثمرات زیرساخت‌های اقتصادی کشور»، «اقتصاد بزرگ و متنوع» و «فهرست طولانی فرصت‌های مادّی کشور» به پیشرفت‌های اقتصادی نظام اشاره کردند .[۹]

ایشان در همین بیانیه بر عبارت کلیدی «تبلیغات نارسای مسئولان» در اشاره به پیشرفتهای اقتصادی انقلاب اسلامی نیز اشاره می‌کنند.

مفهومی که به نظر می‌رسد کلیدی‌ترین و البته خوشبینانه‌ترین پاسخ باشد به این سؤال که چرا پیشرفت‌های اقتصادی کشور کمتر در لسان اصلاح‌طلبان و مقامات دولتی مورد اشاره قرار می‌گیرد!

رهبر انقلاب همچنین چندی قبل نیز در یکی از بیانات خود به مقوله بهبود «ضریب جینی» در ایران اشاره داشتند.

نکته آنجاست که معظم‌له علیرغم اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و مقولاتی مثل بیکاری اما بر تحلیل صحیح کلیّت مسئله و رؤیت پیشرفت‌های اقتصادی کشور نیز تأکید دارند.

ضمن اینکه به نظر می‌رسد بحث غلطی به نام «بحران اقتصادی» مورد قبول کلیّت نظام اسلامی هم نیست.

اکنون سؤال اینجاست که چرا این واقعیت‌های مهم باید در فضای اصرار بر سیاه‌نمایی اقتصادی مهجور بمانند و هر قلم و بیانی که به آنها اشاره کند مورد شدیدترین هجمه‌ها از سوی محافل خاص قرار گیرد…؟!

برخی معتقدند این هجمه‌ها و ایضاً کتمان پیشرفت‌های اقتصادی به دلیل اصرار جریان سیاسی خاص بر ایجاد فضای «فتنه اقتصادی» در کشور است.

سعید حجاریان به تازگی در این باره گفته است:

«من گمان دارم، سال آینده همین روزها، فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم زیاد می‌شود و آن‌ها فارغ از بحث سیاسی نه‌تنها به صندوق رأی بلکه از تمام سیستم اداره کشور قطع امید می‌کنند. یعنی، نه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شناسند و نه به مجلس و دولت اهمیت می‌دهند. از این جهت انتخابات از معنا تهی می‌شود .»[۱۰]

***

1_mshrgh.ir/930784

2_mshrgh.ir/885310

3_https://etemadonline.com/content/270468

4_https://tn.ai/1645720

5_mshrgh.ir/487472

6_http://fna.ir/bp1413

7_mshrgh.ir/934256

8_mshrgh.ir/934527

9_http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673

10_mshrgh.ir/938200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • كهنه سرباز امريكايي DE ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    3 17
    به زودي با صداي غرش F35 ها از خواب بيدار ميشويد ، بار ها گفتم ، ايران يه كشور تاريخ مصرف گذشتست ، لذا بايد به چهار ايالت متحد تبديل شود .
    • سید CA ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      6 3
      شتر در خواب ...............................
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      7 1
      شما غلط کردید که گفتید
  • كهنه سرباز امريكايي DE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    2 11
    پيشنهاد بنده به ارتش امريكا ، استفاده از بمب هاي الكترومغناطيسيه ، زير ساخت هاي ايران نبايد در يك حمله برق آسا به طور كامل نابود بشه ، همين مورد جزئي يعني صد ها ميليارد دلار صرفه جويي در بودجه پنتاگون .
    • احمد IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      2 2
      از اونا در مقابل پا برهنه های افغانستان و یمن استفاده کنید، تا ببینیم چی میشه.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    6 2
    دم مشرق گرم
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    7 3
    این حرفتون درسته. چرا خواص حرفای رهبری رو تکرار نمیکنن؟
  • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    3 1
    ان شا الله سایه چنان خواصی که خودشان را وقف نشر عقاید از دور خارج غربی ها می کنند از سر این کشور هر چه زودتر کم و گم شود.تا امید حرکت و پیشرفت به کالبد کشور بازگردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس