جهانگیری

دو سال پیش در چنین روزی جهانگیری اعلام کرد که دولت به دنبال ثبات قیمت در بازار کالاهای اساسی و اعلام کرد قیمت گوشت روی ۳۳ هزار تومان است ولی امسال قیمت گوشت بالای ۱۰۰ هزار تومان است.

سرویس سیاست مشرق - در لا به لای روزنامه‌های سال‌های گذشته، وعده‌ها و ادبیات جالبی از سوی دولتی‌ها واصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است که مشرق روز به روز آن‌ها را بررسی و بازنشر خواهد کرد.

*******

پایگاه‌های خبری؛ ۹۲/۱۲/۱۱

** حمایت وزیر صنعت از واردات کالاهای لوکس

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه اولویت بندی کالاها و ممنوع کردن واردات دو اولویت کار غیر قانونی از سوی دولت گذشته بوده است، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ ارتباطی به فهرست ممنوعه وارداتی ندارد. محمدرضا نعمت زاده در حاشیه نشست مشترک اقتصادی ایران و چین در جمع خبرنگاران گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ ارتباطی به ممنوع کردن واردات تمامی کالاها ندارد، این درشرایطی است که اولویت بندی کالاها در دولت گذشته کاری خلاف برنامه پنجم توسعه بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قرار نیست دولت مجدد اولویت بندی را اجرا کند، چراکه کاری خلاف قانون برنامه پنجم را صورت نخواهد داد. وی تصریح کرد: تنها مانع دولت بر سر راه واردات، تعرفه است و هم اکنون کالاهای اولویت ۹ و ۱۰ وارداتشان آزاد شده اما تعرفه دو برابری را خواهند پرداخت.

منظور از فهرست ممنوعه وارداتی، کالاهای ردیف ۱۰ تعرفه واردات است که عمدتاً کالاهای لوکس و غیرضروری و از جمله برخی میوه‌جات، لوازم ساختمانی، لوازم خانگی، مبلمان، خودرو، میز بیلیارد و لوازم اسکی را شامل می‌شود و باز کردن مرزهای کشور به روی چنین کالاهایی به ضرر تولیدکنندگان داخلی است.

از اواسط سال گذشته با تشدید تحریم‌های بانکی علیه کشورمان و کمبود ارز در داخل کشور، دولت دهم تحت فشار مجلس و رسانه‌ها تصمیم گرفت واردات این کالاها را ممنوع کند و عملاً نیز ممنوعیت آنها اختلالی در بازارهای داخلی ایجاد نکرد و حتی موجب رونق گرفتن تولیدکنندگان داخلی نیز شد.

بعد از بحران ارزی ایجاد شده به واسطه ناکارآمدی دولت در سال ۹۷، واردات کالاهای غیرضروی به کشور ممنوع شده است. با این حال، آمار گمرک نشان می‌دهد کالاهای غیرضروری همچون سنگ پا همچنان در حال ورود به کشور است.

بر اساس آمار گمرک، تا پایان آذرماه امسال ۱۳٫۷ تن سنگ پا به ارزش ۲۱ هزار دلار به کشور وارد شده است.

این حجم سنگ پای وارداتی از چین، ترکیه و هند وارد کشور شده به طوری که سهم ترکیه و هند هر کدام یک تن و مابقی سهم چین بوده است. بر اساس آمار گمرک، در ماه‌های مهر، آبان و آذر نیز همچنان سنگ پا به کشور وارد می‌شده است.

ایران؛ ۹۳/۱۲/۱۱

** قرارداد ایران خودرو و پژو نهایی شد (۹۳)/ پژو از ایران رفت (۹۷)

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از نهایی شدن قرارداد جدید همکاری پژوی فرانسه با ایران خبر داد و گفت: مفاد این قرارداد، قابل مقایسه با قراردادهای همکاری پیشین خودروسازان نیست. هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با مهر با اشاره به نهایی شدن قرارداد جدید همکاری ایران و پژو گفت: این قرارداد نهایی شده و به لحاظ مفاد آنکه قابل مقایسه با هیچیک از قراردادهای امضا شده در صنعت خودروسازی کشور نیست، مشارکت جوینت ونچر (همکاری مشترک) صورت خواهد گرفت و این خودروساز موظف به صادرات ۳۰ درصد از تولیدات مشترک با ایران است.

وی افزود: در قرارداد ذکر شده اگر طرف خارجی به این تعهد خود برای صادرات عمل نکند، فروش داخلی آن هم متوقف خواهد شد، بنابراین با عملیاتی شدن این همکاری میان ایران و فرانسه، جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه‌ای صادرات خودرو تبدیل خواهد شد.

اظهارات یکه زارع در سال ۹۳ در حالی صورت گرفت که پژو سال ۹۱ بازار ایران را ترک و شریکش ایران خودرو را تنها گذاشت که شرکت ایران خودرو برای تولیدات محصولات پژو به تنهایی سرمایه‌گذاری چند میلیاردی کرده بود.

۸ بهمن ۹۴ بود که رئیس جمهور در قالب هیأتی به فرانسه رفت و در آن نخستین قرارداد پسابرجامی‌ها برای فرانسوی‌ها رقم خورد و براساس آن همکاری ایران خودرووارد دور جدیدی شد. در آن مقطع یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو این قرارداد را که با حضور رییس جمهور، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شده بود را کاملاً متفاوت با رویکرد گذشته توصیف کرد و اعلام نمود " برای نخستین بار است که یکی از خودرو سازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می‌کند".

یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش خبرنگار که پرسید "در اواخر اردیبهشت ماه امسال تصمیم نهایی آمریکا در مورد برجام اعلام می‌شود، اگر آمریکا دیگر نخواهد متعهد به برجام باشد و سایر کشورهای اروپایی هم به‌دلیل منافع خود همکاری خود با ایران را قطع یا کاهش دهند، در این شرایط تکلیف قرارداد ایران خودرو با پژو چگونه است و آیا در قرارداد جدید الزامات لازم برای اجرای تعهدات پژو پیش‌بینی شده است؟ " اظهار داشت: در قرارداد با پژو تمام این مسائل دیده شده، ضمن اینکه ما بحث صادرات و ساخت داخل را هم در این قرارداد درج کرده‌ایم، البته باید تأکید کنم قرارداد یک‌طرفه نیست و فرانسوی‌ها باید تعهدات خود را مطابق قرارداد انجام دهند.

مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه "قرارداد جدید مانند قراردادهای گذشته نیست که پژو یک‌باره بازار ایران را ترک کند و فقط ما متضرر شویم"، افزود: اگر این بار این اتفاق بیفتد که بعید می‌دانم مطمئن باشید خود پژو ضرر خواهد کرد.

۱۸ اردیبهشت ماه امسال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید رسماً خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد؛ و همین موضوع عاملی شد تا شراکت ایران با شرکت‌های اروپایی هم با ابهام همراه شود.

لیندا جکسون، مدیر برند سیتروئن در واکنش به این موضوع اعلام کرد: گفت، استراتژی گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه در قبال ایران به دلیل تصمیم آمریکا به خروج از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران تغییری نکرده است. البته سیتروئن همچنان در مورد آینده فعالیت تجاری خود در ایران «محتاط» است و در عین حال منتظر است تا اتحادیه اروپا موضعی روشن در قبال تحریم‌های آمریکا و چشم انداز فعالیت‌های تجاری در ایران اتخاذ کند.

۱۰ روز بعد از بیان موضعگیری این مقام مسئول در شرکت پژو سیتروئن روز گذشته شرکت پژو سیتروئن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه ما به منظور پیروی از قوانین (تحریمی) آمریکا (علیه ایران) از تاریخ ۶ آگوست (۱۵ مرداد)، شروع به تعلیق فعالیت‌های سرمایه گذاری مشترک (در ایران) خواهد کرد.»

اعتماد؛ ۹۵/۱۲/۱۱

جهانگیری: قیمت گوشت را روی ۳۳ هزار تومان نگه می‌داریم

"معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص قیمت گوشت گفت: طبق گزارشی که روز گذشته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به من ارایه کرد و احتمالاً قیمت متوسط کشوری بوده است، قیمت گوشت گوسفندی حدود ۳۳ هزار تومان اعلام شد. البته دولت با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه اجازه ورود دام از مرزهای شرقی و کشورهای ترکمنستان، افغانستان و پاکستان برای تامین نیاز مردم را داده است. ضمن اینکه گوشت منجمد گوساله به میزان لازم در انبارهای کشور وجود دارد و آماده عرضه به بازار است.

وی با اشاره به موفقیت دولت در کنترل تورم به عنوان یک شاخص کلان اقتصادی، گفت: به هر حال کالاهای مورد نیاز مردم شامل صدها قلم کالا می‌شود و نماد اینکه قیمت این کالاها بالا یا پایین است نرخ تورم است و بر اساس این شاخص کلان اقتصادی، دولت موفق شده که تورم بالای ۴۰ درصد را در یک دوره کوتاه به حدود ۷ درصد برساند که این موضوع یک اتفاق استثنایی برای کشور است زیرا کسی باور نمی‌کرد که با وجود افزایش نقدینگی نرخ تورم به این میزان کاهش یابد.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دولت توانسته سیاست دقیقی را اعمال کند تا تورم را کاهش و رشد اقتصادی را بالا ببرد و اقتصاد کشور در مسیر صحیح قرار گیرد و ثبات در اقتصاد، نرخ ارز و دیگر شاخص‌های اقتصادی به وجود آید.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: به عنوان دولت مصمم هستیم، نگذاریم ثبات حاکم بر بازار کشور به هم بخورد و اجازه نخواهیم داد که کالاهایی که طبقه متوسط به پایین کشور مصرف می‌کنند و کالاهایی که در سبد زندگی آنها نقش موثر دارد، بیشتر از حد معقول و جدی قیمت آن افزایش یابد.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: بنده با اطمینان می‌توانم بگویم که با توجه به مطالب مطرح شده در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور خود من تشکیل شد، طبق گزارشی که آنجا دادند تمام اقلام مصرفی از مرغ و دیگر کالاهای مصرفی کشور ذخایر به اندازه کافی داریم و طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار توزیع این کالاها از ۱۵ اسفند انجام خواهد شد."

این اظهارات جهانگیری در حالی است که درسال ۹۷ و در زمانی که قیمت گوشت به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، جهانگیری فقط ابراز نگرانی کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستورالعمل جابجایی دام و ممانعت از انتقال آن به شهر های مرزی باید هر چه سریع تر ابلاغ و اجرا شود، گفت: در عین حال در دو ماه پایانی سال ۱۳۹۷ باید تدابیر لازم برای واردات گوشت و دام از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور تامین ذخایر گوشت مورد نیاز کشور در شب عید اتخاذ شود.

جهانگیری افزود: نظارت بر توزیع گوشت در مراکز فروش موضوعی جدی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید راهکارهای لازم را بررسی و اجرا کند تا در نقاط بیشتری گوشت به قیمت تنظیم بازار عرضه شود و در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد.

وی با ابراز نگرانی از ایجاد صف های طولانی و بروز مشکل برای مردم در مراکز فروش خاطرنشان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور مصرف کنندگان عمده گوشت مانند نیروهای مسلح، دانشگاه ها و بیمارستان ها باید نیازهای خود را از طریق واردات و راهکار های دیگر مرتفع کنند تا گوشت توزیع شده در مراکز فروش به آسانی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    7 0
    روی دلار 4200 جهانگیری به نتیجه نرسید دوباره وعده داد
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    12 0
    جهانگیری: شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری هجوم آوردند ... خخخ
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    11 0
    بیمارستان بره گوشت وارد کنه؟! ... شما چه غلطی می کنید؟! (غلط: کارِ اشتباه)
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    8 0
    نگرانی دردی را درمان نمی کند .مشکلات را حل کنید.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    9 0
    آقای جهانگیری هنوز جای دلار 4200 تومانی درد می کنه . با گوشت 33000 تومانی چه کنیم؟
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    16 0
    مردم یادتونه چقدر راحت گولتون زدن . یادتونه چه طور رأی دادین . خب اینم نتیجه همونه مردم . یادتون بمونه .
  • موسوی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    11 0
    امروز رفتم گوشت قرمز بخرم بسته یک کیلویی از صد هزار بیشتر بود و بسته بوقلمون دو کیلویی ۹۰ هزار. راستی مردم در قاموس لغت شما جایی دارند؟؟؟
  • DE ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    2 0
    این یارو خواب ریاست جمهوری می بینه !
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
    1 0
    ايشان را نمي بينيم احتمالا مستعفي شده انديا صرفا تمام وقت در زحمت واردات هستند..
  • سید رضا IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    1 0
    دولت تدبیر : همه این گرانی ها هم تقصیر دولت قبل است ! زیرا اگر آنها کالا ها را به اندازه کافی گران می کردند ، دیگر گرانی های امروز ، به چشم نمی آمد !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس