کد خبر 940124
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
تحلیل سفر مهم بشار اسد به تهران از زبان قائم مقام اسبق وزارت خارجه

علیرضا شیخ‌عطار قائم مقام پیشین وزارت خارجه گفت: تقویت خط مقاومت و مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و اشغالگری‌های این رژیم جعلی، یکی از پیام‌های سفر اسد بود.

به گزارش مشرق، علیرضا شیخ‌عطار، قائم مقام پیشین وزارت خارجه، درباره اهمیت سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار مقامات ارشد جمهوری اسلامی، اظهار داشت: سوریه قددران کشورهایی است که در بدترین شرایط از آنها حمایت‌های مادی و معنوی انجام داد تا تمامیت ارضی این کشور حفظ شود. این سفر به‌ نوعی ابراز تشکر و قدردانی ملت سوریه نیز هست.

وی افزود: برخلاف آنچه که دشمنان سوریه سعی می‌کردند، القا کنند که غالب و اکثریت مردم سوریه مخالف دولت‌شان هستند اما این دولت توانسته در این چند سال مستقر شود و با مخالفان قبلی‌اش نیز به تعامل و توافق برسد و در حال مذاکره برای قانون اساسی جدید کشور است. این موضوع نشان‌دهنده این است که دولت کنونی، نماینده بخش اعظم مردم سوریه است.

بیشتر بخوانید:

سفیر اسبق ایران در آلمان، خاطرنشان کرد: پیام دوم سفر اسد، این است اکنون که سوریه رو به ثبات است و دولت سوریه از روی میل یا اکراه مقبول جامعه جهانی واقع شده و طرف مذاکره هم واقع شده، باز پیام سوریه این است که متحدان و دوستان دیرینه‌اش را که ایران است فراموش نمی‌کند و در تعاملات صحنه بین‌الملل، باز هم طرف اصلی مشورتش، ایران است.

شیخ‌عطار با بیان اینکه انگیزه ایران در حمایت از سوریه همواره تقویت خط مقاومت بوده و سخنانی هم که بشار اسد در ملاقات با مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری داشته، این محور را به عنوان بحث اصلی مطرح کرده است، اظهار داشت: اینکه محور هر اقدامی در سوریه باید، تقویت خط مقاومت و مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و اشغالگری‌های این رژیم جعلی باشد؛ پیام دیگر این سفر بود.

قائم مقام پیشین وزارت خارجه، با اشاره به اینکه بار سنگین تعاملات ما با سوریه در این سالها بحث‌های امنیتی، مشورتی و لجستیکی بوده، گفت: از این به بعد اولاً باید در عرصه سیاسی و دیپلماسی، فعال‌تر عمل کنیم و تاکنون هم فعال بودیم. این مکمل همین قدرتی است که دولت سوریه با پشتیبانی دوستانش به خصوص ایران به دست آورده و باید برای این مسئله وزن بیشتری را قائل بشویم.

وی افزود: اکنون زمانی رسیده که بحث بازسازی سوریه مطرح است و این بازسازی و فرصت‌های اقتصادی نباید یک نوع فرصت‌طلبی برای کشورهایی بشود که به طرق مختلف در این چندسال گذشته، دشمنی خودشان را با سوریه نشان دادند. باز هم دوستان سوریه هستند که باید با اخلاص و ایجاد شرایط مناسب بازسازی سوریه را که امر خطیر و بزرگی هم هست، با توجه به ابعاد خرابی‌ها برعهده بگیرند.

شیخ‌عطار با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته برخی در داخل تلاش می‌کردند تا اقدامات ما را در سوریه، طوری جلوه دهند که به جایی نخواهد رسید، گفت: برخلاف نظر آنها ما می‌بینیم با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با تدبیر و پیشه کردن صبر و مقاومت، امروز سوریه‌ای که یک زمانی تصور بسیاری کشورها این بود که در حد چندماه هم دوام نمی‌آورد، بازسازی شده و هر مذاکره سیاسی هم باید با محوریت دولت باشد. این نشان دهنده سطحی‌نگری این منتقدان و دوراندیشی مقام معظم رهبری و پیروان ایشان بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس