نمایه - ظریف

اختلاف نظر روحانی و ظریف (بویژه در برخورد با بدعهدی اروپایی‌ها) گرچه در علن و رسانه ها چندان بازتاب نداشت اما در بین اهالی رسانه با توجه به سوابق قبلی، یکی از انگیزه‌های کناره‌گیری ظریف عنوان شده است.

سرویس سیاست مشرق - یک تصویر، تبریک روز مادر و خداحافظی با ملت ایران؛ این خبری بود که به سرعت به تیتر یک رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه رسمی خود در اینستاگرام، همزمان با تبریک روز مادر، از مردم ایران خداحافظی کرد.

بلافاصله پس از این خداحافظی، تعداد زیادی از خبرگزاری‌های رسمی کشور به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه، استعفای ظریف را تایید کردند!

سایت انتخاب هم با انتشار خبری مدعی شد ظریف در پرسش و پاسخی پیامکی، دلیل استعفایش را اینگونه توضیح داده است: «بعد از عکس های ملاقاتهای امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.» اشاره این جمله منتسب به ظریف، به دیدار روز گذشته رئیس جمهور حسن روحانی با بشار اسد است که پس از دیدار با رهبر انقلاب، بدون حضور وزیرخارجه کشورمان با رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.

بسیاری از منابع آگاه و نزدیک به وزیر خارجه، این ناهماهنگی میان اعضای دولت و رییس جمهور را دلیل استعفای غیرمنتظره و همچین شیوه اعلام آن (در اینستاگرام) عنوان کرده‌اند.

محمد جواد ظریف روزهای پر فراز و نشیبی را در ۶۷ ماه گذشته پشت سر گذاشت؛ از روزهای خوش مذاکره و توافق و گفتگو با قدرت‌های جهانی، گفتگوهای چند ساعته بی‌سابقه در تاریخ روابط بین‌الملل با وزیر خارجه آمریکا و دست دادن با باراک اوباما تا مواجهه با دونالد ترامپ که نماد حقیقت و ماهیت آمریکا بدون روتوش و دستکش مخملی شد. روزهای سخت ظریف و سایر مدال‌آوران عرصه دیپلماسی در تعامل با آمریکا فرا رسید.

حالا ماههاست که نه تنها از مذاکرات ۸ ساعته با وزیر خارجه آمریکا خبری نیست، بلکه اروپایی‌ها نیز برای زنده‌ماندن آن چیزی که از جسم برجام مانده چندان رغبتی ندارند مگر با ضمیمه شدن دیگر مولفه های قدرت ایران. تحریم‌ها و تهدیدها یکی پس از دیگری فرا می‌رسد و روش دیپلماسی و خنده‌های جذاب وزیر خارجه خوش‌سخن کشورمان هم گره‌ای از کار باز نمی‌کند. اروپا هم تحریم می‌کند؛ هم دیپلمات‌های آقای ظریف را بازداشت می‌کند و هم ایران را تهدید می‌کند و حرف از «موشک» می‌زند.

حالا نزدیک به یکسال است که از مهلت دو هفته‌ای رئیس جمهور به اروپا برای جبران خروج آمریکا از برجام گذشته است. کانال مالی وعده داده شده به سازوکاری به نام اینستکس برای تهاتر پول نفت با غذا و دارو تنزل یافت. شاید حالا مرور دوباره فیلم سخنان آتشین ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ و عصبانیت فروخورده شده وی کمی ملموس‌تر به نظر برسد. لوایح مربوط به قوانین بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی که با FATF، CFT یا پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان یافته) شناخته می‌شوند شاید آخرین امیدهای ظریف با باز نگه داشتن روزنه امید در تعامل مثبت با اروپا بود. اما تجربه برجام دیگر اجازه تکرار خوش‌بینی‌های گذشته را نمی‌دهد.

اما چه چیزی ظریف را به استعفا وا داشت؟

حالا با خیال راحت می‌توان گفت که این اولین استعفای محمد جواد ظریف نبود. نزدیکترین مورد انتشار خبر استعفای ظریف در رسانه‌ها (که طبیعتاً به سرعت تکذیب شد) به حدود ۲ ماه پیش از این برمی‌گردد. خبری که استعفای ظریف و خروج ایران از برجام را همزمان می‌داد و شورای عالی امنیت ملی را به تکذیب آن مجاب کرد.

عوامل متعددی را برای استعفای ظریف می‌توان برشمرد؛ شاید ساده‌ترین آن شکست تلاش‌های چندین ساله ظریف و تیم مذاکره کننده برای جلب رضایت آمریکا و اروپا در داخل و خارج از چارچوب برجام باشد؛ جایی که ظریف با هزینه تمام داشته‌هایش، بعد از ۵ سال راهی جز همسفری با علی لاریجانی برای تحکیم پیوندها با چین (بخوانید ترمیم روابط با اصلی‌ترین شریک تجاری کشور) پیش روی خود و دولت تدبیر و امید ندید؛ دولتی که حالا روز به روز محبوبیت خود را در افکار عمومی از دست می‌دهد. ازین رو می توان خستگی و فرسایش ظریف و اختلافات با اعضای کابینه و شخص رئیس جمهور طی سال‌های گذشته را یکی از دلایل این استعفا بر شمرد. هرچند با توجه به شیوه اعلام عمومی این استعفا از طریق شبکه‌های اجتماعی، باید زوایای دیگری نیز برای این کناره‌گیری متصور بود.

بیشتر بخوانید:

عکس / بازتاب استعفای ظریف در رسانه‌های خارجی

استعفای ظریف نوعی فرار به جلوست

استعفای ظریف سرخط رسانه های منطقه و جهان

اما همزمان ادامه تلاش‌های دولت و وزارت خارجه اش برای باز نگه داشتن پنجره ارتباط با اروپا، چالش سنگین FATF و کنوانسیون پالرمو برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی را به وجود آورد که شرح آن پیش از این به تفصیل گفته شده است؛ گروهی بر این باورند که این اعلام غیرمنتظره، بی ارتباط با آنچه در چالش موافق و مخالفان FATF گذشت و می‌گذرد نیست؛ و با در نظر گرفتن مهلت ۴ ماهه و تمدید تعلیق ایران از اقدام متقابل، استعفای ظریف را در چارچوب فشار حداکثری برای تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تحلیل می‌کنند.

روز دوشنبه (دیروز) یک روز ویژه هم بود. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سفری اعلام نشده وارد تهران شد و با رهبر انقلاب و رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد. بشار اسد در دیدار با رئیس جمهور اعلام کرد برای تقدیر از کمک‌های ایران به دیدار آمده است. غیبت مقامات دولتی در دیدار اول (با رهبر انقلاب) و غیبت ظریف در دیدار دوم (با روحانی) نکته‌ای بود که با اعلام استعفای ظریف، ناگهان معنای خاصی پیدا کرد و کاربران با در کنارهم قراردادن این تصاویر، علت استعفا را ناهماهنگی شورای اطلاع رسانی دولت (یا دفتر رئیس جمهور) با وزیر امور خارجه و دلخوری او از همکاران دولتی‌اش عنوان کردند؛ موضوعی که سایت انتخاب نیز با انتشار پیامکی منتسب به ظریف، این موضوع را تلویحاً تایید کرد. هرچند که پذیرش این بهانه هم از دیپلمات کارکشته‌ای چون ظریف بعید است.

اختلاف نظر جدی روحانی و ظریف (در مسائل مختلف بویژه در برخورد با بدعهدی اروپایی‌ها) گرچه در علن و رسانه ها چندان بازتاب نداشت اما در بین اهالی رسانه با توجه به سوابق قبلی، یکی از انگیزه‌های کناره‌گیری ظریف عنوان شده است که باید منتظر واکنش رئیس جمهور به این استعفا ماند.

ظریف بماند یا برود؟

کلید پاسخ به این سوال تنها در ید اختیار رئیس جمهور است. پس از عباس آخوندی، علی ربیعی و قاضی زاده هاشمی، زنگنه، حالا ظریف دیگر ژنرال کابینه روحانی هم قصد رفتن دارد تا فاصله مطمئنه با عملکرد دولت روحانی را حفظ کند. طرفداران این نظر معتقدند ظریف می‌تواند گزینه‌ای برای ۱۴۰۰ باشد که لازم است از حالا برای ترمیم وجهه خود کار کند.

برخی هم با توجه به حمایت‌های قبلی رهبر انقلاب از ظریف و تیم همراهش در مذاکرات، این احتمال را مطرح کردند که رهبری با مداخله، موضوع را ختم به خیر کنند و ظریف نیز به سر کارش برگردد.

به هر صورت بازنده این بازی استعفا (چه روحانی تایید کند چه تایید نکند)، ظریف خواهد بود. او که تنها دستاوردش اکنون بر باد رفته است، می‌تواند هوشمندانه (همانند آنچه در کنفرانس مونیخ یا سفر اخیر به چین گذشت) جبران مافات کند. اما استعفا و شانه خالی کردن از برجامی که حالا یک جسم بی‌جان از آن با انبوهی از تعهدات و لیست نسیه طرف مقابل، بر دوش نظام باقی مانده است، شاید بدترین تصمیم مصدق یا امیرکبیر زمان باشد. ظریف باید بماند و تا پایان حیات این نوزاد (برجام) را درک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 189
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    من یقین دارم که استعفای ظریف کاملا هماهنگ شده است و چراغ سبز به افزایش انفجاری دلار برای فشار بی سابقه بر مجمع مصلحت است تا مجبور به پذیرش FATF شود. برای رضای آمریکا باید آبرو هم گذشت.
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      استعفای ظریف فقط فرستادن پیام به غربه که اگر دیر بجنبن دیگه دیپلماسی نمیتونه مشکل حل کنه
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      40 8
      پیشنهاد شما برای خروج از کوچه بن بست چیست
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      36 13
      اوه اوه! وضع خرابه! لوکوموتیو مسکو شدیم رفت
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      36 4
      ظریف چه حرکت ضخیمی زد. در حد بوندس لیگا بود
    • شهروز48 IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      42 13
      ادم یاد وزیر خارجه لیبی می افته عبد الرحمن شلقم
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      55 31
      مرگ بر ضد ولایت فقیه
    • NL ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      16 52
      FATF اجرا خواهد شد، شما و هم‌نظران شما فقط آنرا به تأخیر انداخته اید.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      13 52
      باید به ظریف التماس کنیم برگردد.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      38 46
      درود بر وزیر خارجه واقعی نظام اسلامی ما حاج قاسم سلیمانی و علی اکبر ولایتی
    • US ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      31 27
      به نظرم ظریف هدف بلندمدت تری هم دارد و اون هم انتخابات ریاست جمهوری است
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      10 5
      من یقین دارم که تو توهم داری
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      24 8
      باید برگردد و پاسخگوی وضع موجود بشود . برگشتش را مطالبه عمومی برای پاسخگویی کنید
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      26 8
      روزهای خوب و خوشی در پیش است ‏اهل دل تحولات این روزهای انقلاب را جور دیگری میبینند.هرچند سیاهی ها برجامعه سایه افکنده اما پایان تاریکی است،قهرمانان بدلی درحال پیاده شدن هستند،قهرمانان حقیقی ملت ایران به زودی پایان شرارت های شیاطین را رقم خواهند زدو آینده روشن کم کم پدیدار خواهد شد.روزهای خوب وخوشی در پیش است
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      6 10
      اولین کسانی که از رفتن ظریف خوشحالی کردند اول نتانیاهو و بعد پمپئو. نتاینیاهو گفت راحت شدیم!
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      5 0
      وزارت امور خارجه از اول بهمن از سفر اسد به تهران اطلاع داشت
    • حق گو و واقع بین NL ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      14 1
      باید راه واقعی امام راحل را ادامه داد، امامی که خود را در محضر خدا می دید، استقلال و منیَتی نه برای خود و نه برای دشمنان خدا نمی دید، برای کدخداها کمترین حیثیتی قائل نبود، لذا نه می ترسید، نه مأیوس می شد و نه هرگز دچار غرور می گشت، او ایمان داشت‏ این انقلاب با اراده و کمک خداوند مکانی برای ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان است تا به مومنان بشارت دهد و به ظالمان هشدار ،
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    عاقبت اعتمادبه کفار ، ذلت است .
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      7 20
      صلح حدیبیه را بخوانید
    • سید دکتر محمود IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      12 16
      روس و چین هم جزء کفار هستند یا خیر؟
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      3 4
      انشالله یه روز فرمان کامل بیفته دستتون وکار رو یکسره کنین و مردم رو راحت.
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    اونایی که فکر میکنن ظریف به خاطر اختلاف با روحانی استعفا داده یا متعصبند و یا احمق. ماجرا بر میگرده به نامه تهدید آمیز هشت وزیر به رهبری و تهدید به استعفا در صورت عدم تصویب لوایح چهارگانه. ظریف با توصیه روحانی استعفا کرد نه فشار روحانی. و تو این دولت تمام وطن فروشی ها با استعفا پاک میشه. لااقل با استعفا ترسو بودنش ثابت شد
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      31 42
      خنده به این پاسخت.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      26 50
      این تفسیرای آبگوشتی رو از کجات میاری؟
    • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      1 3
      تقصیر تو نیست مخت رو شت و شو دادن. زیاد چرندیات بی بی سی میبینی.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    چطور نام یک نفر که گام به گام در دیپلماسی از منافع ملی ایرانیان در برابر خواسته های نابحق ، قلدر معابانه و شرم اور غرب واروپا عقب نشینی میکند و ملت وکشور خود را با انواع ترفند ها متوقف میکند وبه عقب میراند لقب امیر کبیر زمان میدهید؟ ایا امیر کبیر که جان شیرین خود را فدای کشور و ملت خود نکرد و نخواست یک قدم از منافع ایرانیان عقب نشینی کند با شخص دکتر جواد ظریف در کنار هم قرار دادند صحیح میباشد ایا شگرد شخص شهید امیر کبیر دیپلماسی التماسی و واداده فقط برای جلب رضایت غرب واروپا بود؟؟؟
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      12 60
      البته گروهی عقیده دارند اگر امیر کبیر می ماند می شد شخصیتی شبیه رضاخان و رضاشاه بعدی
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      10 10
      اگر امیرکبیر بصورت زامبی از قبر نیومد بیرون ؟ اگر نرفت اونایی که ظریفو امیرکبیر خطاب میکنن بخوره ؟ اگر نرفت . و همچنین مصدق
    • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      13 3
      داداش اموات شما به صورت زامبی محشور میشن و شروع میکنن به ادم خواری امیر کبیر برای کشور امنیت و ارامش مالی بوجود اورد و جلوی رانت و فساد رو گرفت درست بر عکس دولت کنونی
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    نه ظریف کار ایی برای مملکت داشته نه روحانی
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      71 17
      این استعفا نشان دهنده آن است که ظریف و ظرف و مظروف به درد امور خارجه نمی خورد
    • حمید عسگر IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      29 7
      کارایی که داشته مملکت فروشی خودش یک نوع کارایی ست که از عهده هرکسی بر نمیآد
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    54 10
    هوا پسه
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    13 33
    عجب نتیجه گیری احمقانه ای!!! واقعا که...
  • احسان IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    اگر صحت استعفای ظریف تایید بشود ایران باید منتظر یک دگرگونی داخلی همراه با براندازی نظام چیزی که امریکا انتظارش میکشید و روزهای اوج ایران به سر میرسد
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      19 27
      به امید حق
    • عبدالله IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      55 25
      چقدر ساده لوح هستید که فکر می کنید این انقلاب و نظام با استعفای یک نفر دچار دگرگونی و تغییر می شود. ما این نظام را ارزان بدست نیاورده ایم که به این سادگی از دست بدهیم.
    • NL ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      30 4
      دگرگونی! ساقی تو دیگه کیه؟؟؟
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      10 2
      داره تاریخ تکرار میشه .
    • حمید عسگر IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      32 4
      نترس دادش چیزی نمیشه چرا رنگ و روت را باختی ؟ اینها مامورتشان تمام شده در حال بستن چمدان هستند این کارها هم برای خالی نبودن عریضه هست که مثلا ما هم باکلاسیم میتونیم با ظاهر استعفا پایان ماموریتمون را اعلام کنیم منتظر نفرات بعد باش از دم تا دم دولتی ها
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    53 39
    وقتی از بلندگوهای مختلف صحبت های مختلف میشه یعنی دیپلماسی کشور بی صاحبه پس بهتره استعفا بده چون نمیشه همه اختیار داشته باشن ولی مسئولیت فقط با ظریف باشه
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    57 16
    اشتباه میکنی ماندن ظریف و فهم او از این کودک معلول (برجام) چه سودی برای مملکت دارد ضرر مطلق را در برجام دادیم با بودن ظریف مانده پازل های غرب نیز کامل میشود وجود یک دیپلمات انقلامی و یک وزیر نفت انقلامی حداقل جلوی ضرر های بیشتر را میگیرد و ظریف را تاریخ قضاوت خواهد کرد درضمن نظام مگر مغز ...خورده که کسی مثل ظریف را برای ۱۴۰۰ تایید صلاحییت کند درباره تائیدیه مقام معظم رهبری در زمان مذاکرات به منزله تایید برحام نبود بلکه فشار شدیدی که وادادگان بر افکار عمومی آورده بودن و توافق برجام را اکسیر نجات جا زده بودن رهبری را با تعیین شروط مجاب به پذیرش برجام کرد ولی آیا ظریف همان خطوط قرمز رهبری را رعایت کرد ؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    36 2
    احتمالا ماله چی وزیر میشه
  • رضایی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    24 66
    سلام , واقعا از شنیدن استعفای آقای ظریف متاسف و متاثر شدم
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      34 6
      خدا بهت صبر بده
  • CA ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    33 80
    وقتی گیر میدید به دکمه سر استین ظریف نتیجش این میشه شما یه نفر میخواید مثل اوس محمود که کاپشن بپوشه راه بیوفته تو دنیا
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    75 22
    اينجا استعفا ميديد ولي در دنياي ديگه محاكمه ميشيد
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      14 65
      برو بابا خفه
    • حمید عسگر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      19 8
      نه دادش همین جا یقه اش را میگیریم البته با بقیه همکارانش چه بالادستی چه پایین دستی
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    68 42
    حصرت اقا، امام خامنه ایی فدایی دارید. چه جالب مواضع جمهوری اسلامی اعلام و اعلان می شود. خیر مقدم به بزرگ مقاومی مثل بشار اسد و رفتن سست عنصری چو ... .
    • کامیکازه IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      26 37
      چای یت رو بنوش.اوه ببخشید شما ساندیست رو بنوش
  • AE ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    34 4
    همشون برن
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      19 2
      امضاي كري تضمين است..
  • حیدری IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    61 10
    بعد 6 سال خنده بر روی دشمن و انجام دیپلماسی التماسی در مقابل آمریکا و اروپا و دست آوردی بنام برجام نا فرجام ، استعفا چه سودی برای ملت ایران دارد. ما از سکوت نمایندگان مجلس در مقابل عدم توانایی رئیس جمهور و اکثریت مدیرانش برای ادرۀ امور کشور ، بشدت گله مندیم . آقایان نمایندگان ! آیا شما در تبلیغات انتخاباتی ، وعده نداده اید که از حقوق ملّت دفاع کنید؟ پس چرا به عهد خود عمل نمی کنید ؟
  • FR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    21 64
    مشرق نیوز یک رسانه معاند است...
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      13 30
      معاند که چه عرض کنم بگو .......
    • حمید عسگر IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      21 5
      ملاک شما برای معاند بون چیه؟ اگر از باند فریدون خان تعریف و تمجید میکرد معاند نبود؟ همین شماها به باند رای دادید که مملکت به این وضع افتاده شما هم در جرم اینها شریکید منتها اونها آش را خوردند و به به چهچه را گفتند و شما ها آش نخورده دهن تان سوخت
  • مصطفی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 80
    علت استعفا قطعا چیزهایی که نوشتید نیست اگر با تقوا باشید می بینید علت این استعفا افکار چنین تحلیل گرانی است که تاب حضور افرادی مثل ظریف را ندارن
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      17 4
      برو بگیر بخواب ،کم خوابیدی باتقوا!!!
  • سید IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    40 13
    همان بهتر که ابوبرجام برود! شاید در دو سه سال باقی مانده کسی سیاست دارتر این وزارتخانه از هم پاشیده را کمی سر و سامان بدهد!
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    31 41
    چرا بماند و در دو جبهه بجنگد هم داخل هم خارج ما کلا حق نشناسیم
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      2 0
      اقاجان اگه بعضی ها اهل جبهه و جنگ بودن که زمان جنگ اتو کشیده پا نمیشدن به بهانه تحصیل برن خارج بعد جنگ که تموم شد اتوکشیده برگردند و با دست و گل و لبخند فراوان برن با دشمنی که جنگ اقتصادی علیهمون راه انداخته بخوان بجنگند در برابر چنگ و دندان دشمن نمیشه دست گل برد و زیر بار خواسته های دم به ساعتی اروپا و غرب رفت
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    47 16
    با قبول برجام بزرگترین خیانت را در حق مردم انجام داد حالا دیگه نمیتونه کاری بکنه استعفا ! باید به جرم خیانت اعدام بشه
  • ناشناس IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    8 15
    در شرایط کنونی با چالش های بوجود امده در مسائل سیاسی با اروپایی ها وسو سو زدن برجام سزاوار نیست که اقای ظریف از این مسئولیت خطیر شانه خالی کند اوبایستی به یک ملت فکرکندجدای اینکه شایددر پشت پرده مسائلی وجودداشته باشدمهم خدمت به خلق است .
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    46 11
    جناب اقای ظریف به کجا چنین شتابان. باید تو باشید و نتایج اعمال خود را ببینید. تو با اون وعده ای پوشالی که دادی و کشو را به این روز انداختی و اقتصاد را زیر ضربات هولناک خارجی قرار دادید. تو باید باشید و پاسخگویی اعمال خود باشید. تاریخ در مورد اعمال تو و فرجام برجامت به نفرتی تمام یاد خواهد کرد.
  • حسن IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    22 3
    منتظر رادیکال شدن فضای سیاسی باشیم . نرمش جواب نداد .
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    26 52
    مشرق خان! آنقدر ظریف ظریف کردی که آخرش استعفاء داد! حالا این گوی و این میدان ببینم چه گلی به سر این مردم خواهی زد و چه شق القمری خواهی نمود! قدر ظریف رو بعداً میفهمیم.
    • مسعود IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      32 11
      قدر ظريف رو بعدها خواهند دانست اما نه مردم ايران ,بلكه اين دولت نامردان غربي و اروپايي و آمريكايي اند كه بعدها افسوس سالهايي كه سردار ديپلم...ماستي !! ما بر كرسي وزارت جلوس داشت را خواهند خورد و انگشت حسرت بر داندان مي گيرند كه چرا تا اين سردار!!! وزير خارجه و شيخ حسن فريدون رئيس جمهور ايران بود كار را تمام نكردند يا نتوانستند تمام كنند و ايران را به مستعمره خود تبديل كنند!! همانگونه كه در زمان احمدي نژاد حسرت دوران نحس دولت ممدتكراري خائن را مي خوردند.
  • US ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    39 12
    این استعفا مبارک است
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      25 0
      علی برکت الله
  • علی رضا IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    47 12
    مگه قطع الرجاله این همه جوان که خیلی هم اینگلیسی خوب بلدند وهم روابط دیپلماسی خوبی دارند یکیش خود من .حقوق هم نمی خوام و آمریکا می شورم و می اندازم سطل اشغال
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      3 3
      شما هم به سن اینا که برسی میشی همینا
  • رضا AE ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    10 21
    این رسم نظام است که همیشه مسعولیت کارهای نامقبول به عهده افرااد رده پایین تر حواله میشود. جایی که با اعدام سلطانهای متعدد میخواهد ناکامیهای اقتصاد را به عهده افراد دیگر بیندازد .
  • 6839825949 IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    34 39
    ظریف و امثال ظریف اختیاری از خود ندارند. هر کس دیگری هم به میدان آید بی اختیار است.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      19 19
      نظام ما مردم سالاری مبتنی بر شریعت و دین اسلام و فقط پویا تشیع است نه دیکتاتوری یا استبدادی مبتنی بر شووینیست آریایی وارداتی
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      14 0
      من نمیدونم برای این مناصب بدون اختیار موقع رای جمع کردن که میشه، چرا این قدر خودکشون می کنن؟!
  • یه رهگذر IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    49 3
    ایشالا که روحانی هم استعفا بده تا بیشتر از این ایرانمون خسارت نبینه
  • محمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    24 42
    زنده باد ظریف
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      9 38
      و مرگ بر مشرق معاند
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    47 9
    ننگ برجام تا ابد بر پیشانی روحانی و ظریف است
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    33 5
    جنگ روانی جدید جبهه اصلاحات و لیبرالها برای تحت فشار قرار دادن مجمع تشخیص مصلحت..
  • علوی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    28 7
    بازهم فرار رو به جلو و فرار از پاسخگویی. ضعف قانون و ضعف دستگاه های نظارتی باعث شده که مسئولینی که مشگلاتی را بر نظام و مردم تحمیل کرده اند برای فرار از پاسخگو بودن در باره کمکاری ها و یا احیانا... از حربه استعفا استفاده کنند. آخوندی- هاشمی- ... و اینک ظریف .
  • علی US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    50 4
    خدا خیرت بده روحانی هم با خودت ببر
  • محسن IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    26 6
    به همین راحتی بزاره این الان باید محاکمه بشه
  • fd IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    14 19
    خسنگی نیست.حرفهای ظریف شنیده نمیشه و بهشون عمل نمیشه.ناراحته از بالادستی ها
  • دیدگا IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    27 5
    تجربه و مرور خاطرات گذشته نشون میده که نبودن ظریف خیلی بیشتر از بودنش برای کشور سود داره! چیزی که مسلمه اینه که سیاست خارجی و ژست دیپلماسی کشور در این شش سال از علل اصلی بوجود اومدن این وضعیت برای کشور هست غیر از بی کفایتی مدیران دولتی و فساد و رانت خواری و عدم تعهد به مردم کشور! ایکاش کل این جریان استعفا بدن و این کشور رو رها کنن!
  • FR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    29 4
    رفت که رفت تا حالا که بود چه کار کرد
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    33 7
    کاش زودتررفته بودواینقدراستقلا لمان .شرفمان .آبرویمان .عزتمان .دین ودنیامون بربادنمی رفت
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      3 12
      هه هه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    22 16
    بازنده شما نويسنده هستي كه نظر كور خودت را فك ميكني كه نظر اكثريت ميدانيد مردم جور ديگري فك ميكنند فك ميكنن كه چون زمينه فساد وخوردن براي شما كم ميشه شروع به خراب كردن بعضيا ميكنيد
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      5 1
      تو هم خودتو چهارتا دیگرو مردم نبین
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    29 7
    تکیبر الله اکبر خدا را شکر از دست این دیپلماسی ذلت و خفت رها شدیم . مرد لبخند ذلت . دیگه بر نگرد انشاالله
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    32 4
    ظریف قطعا امیرکبیر نیست ممکن است در اعتماد به بیگانگان از جمله آمریکا مصدق زمان به حساب بیاید. ایشان باید بماند و جواب بدهداو مسبب تعهدات ننگینی در طول تصدی خود بوده که بعدا تاریخ آنها را خواهد نوشت وقضاوت خواهد کرد.
  • FR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 4
    به جهنم في جهنم Au diable Go to hell
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 4
    چی شد مشرق تا حالا که ظریف هرچی میگفت میکوبیدی سرش اماحالا که میخوادبره داری واسش گریه میکنی اتفاقا خیلی خوبه که بره ویه چهره ضدآمریکائی بیادسره کار
  • علی اکبر IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    31 5
    دیپلماسی ظریفانه در خور ملتی نیست که بنا دارد در مقابل دشمن اسلام وایران مقاومت کند دیپلماسی ظریفانه عقب نشینی سنگر به سنگر در مقابل فشار دائمی دشمن دیپلماسی ظریفانه در گام دوم انقلاب اصلا جایی ندارد وبه موزه تاریخ بدنامان سپرده شد
  • فش نیوز IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 3
    خوش گلدی
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    21 6
    واقعا خبر خوبی بود روز عید بهمون رسید انشاالله ی نفر که مقتدر تر باشه و اینقدر کشور رو زلیل آمریکا و اروپا نکنه بیاد رو کار که از دولت روحانی بعیده
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    14 22
    ظریف فرزند خوب ایران است اما خانین و چاپلوسین و حسودان داخلی به (ملت ایران) مانع از سرافرازی مردم ما میشوند
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    30 5
    خدا را شاکرم بابت این عیدی بزرگ به ملت آن هم رفتن ظریف
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      13 0
      علی برکت الله
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    34 6
    ظریف را فورا ممنوع الخروج کنید
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    29 8
    اگر با قهر کردن میخواد اف ای تی اف تصویب کنه گم شه بره بهتره
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      4 17
      خفه
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    22 0
    باید گفت این یک بازی از اطاق فرمان هست،اینها سیاست بازند نه سیاست مدار
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    17 3
    استعفاء وزیر امور خارجه به معنی تغییر سیاست خارجی به شمار می رود. دوران تعامل با غرب به پایان رسیده است.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    19 4
    ظریف باید بماند و تا پایان حیات این نوزاد (برجام) را درک کند........... پیشنهاد می کنم همان طور که علیه آذری جهرمی شکایت نامه ای باز شده است علیه ظریف هم این کار صورت گیرد تا بیشتر پایان حیات نوزاد برجام را درک نماید.
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      6 9
      خدایا این کودنها را چرا افریدی
  • امیدی ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    25 5
    عیدی خوبی به ملت ایران داده شد، به 6 سال دیپلماسی ذلت بار و خفت بار پایان داده شد،پرورش پیدا کرده در آمریکا به وقت آمریکا(7 صبح) در زمانی که ایرانیان خواب (12 شب)بودند استعفا داد
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      4 6
      ننگت باد ناشکر فردا در محضر الهی جه جوابی به این تهمتت خواهی داد؟
  • هالو IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    9 20
    اما ظریف به خاطر همین که توان نگهداری برجام را بر اثر ندانم کاری کله پوک های داخلی از دست داد استعفا کرد
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    18 6
    چه کار کرده است مگر ظریف . نتیجه ای نمیبینیم////
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      4 10
      عینک لازم داری تو
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    10 22
    خوش بحال مشرقیها..تندروها برعقلگراها پیروز شدند..ایشالله یک جنگ وتنش جدید بادنیا..بالاخره موفق شدید
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      12 9
      شما پیروان مکتب قاجار و پهلوی حاضرید به دریوزگی بیافتید و پای دشمن رو هم بلیسید ولی جنگ و تنش نداشته باشید ولی 40 ساله که ملت سیفون مکتب قاجار و پهلوی را کشیده اند
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    20 5
    آقای رییس که داره میاد خاری در جسم و جان اینهاست از همین حالا دارن می پرند
  • اصغر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    25 11
    مشرق حداقل سواد ديپلماسي وچانه زني داشت نه مثل بعضيا ....
    • ali IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      6 4
      مرگ یه بار زندگی یه بار خسته شدیم40سال استرس مرد باشید یه جنگ توپ راه بندازید راحت شیم به خدا من هستم اینم شد زندگی
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      10 0
      چانه بزنی و در ازای هیچ مالت را بدی ببرند هم در نوع خودش شاهکاره، این که از هر کودنی برمیاد
    • هادی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      4 0
      ok
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      0 0
      اون چنده میلیارد دلار که آزاد شد هم جز هیچیه
  • مجید IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    20 1
    ماموری بود تکلیفش را انجام داد.ادامه زندگی در امر یکا خوش بگذرد
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      1 12
      نوش جونش لیاقتشو داره
    • NL ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      3 1
      نجفی و کربلایی هم داریم ..!!!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    8 17
    جقدر بیشعوری تو مشرق. استعفای ظریف نتیجه دشمنی دشمنان داخلی من الجمله خودته. وا تاسف به تو
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      13 5
      عاری از شعور تویی که نمی فهمی ظریف در گنداب دستپخت خودش غرق شد
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      2 6
      ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ در جوابت. چه دست پختی، چه کشکی....... بیشعوری یعنی اینکه معنی سیاست رو نفهمیدی
  • ناشناس IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 16
    با درود بر نظام جمهوری اسلامی ایران که چنین سیاست مداران متبحری همچون جناب آقای ظریف را در دامان انقلاب پرورانده اند.
  • DE ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    26 7
    خبر خوشی است انشاالله خبر خوشتر استعفای رئیس ظریف هم شما بدین تا ملت و رهبری یه نفس راحت بکشن
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 5
    استعفای آقای ظریف یعنی پایان سیاست نرمش و لبخند در مقابل آمریکای تبهکار و اروپای دغلکار.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 1
    تازه اول کار سیاهچاله برجام است که از خالقانش قربانی بگیرد، از دولت گرفته تا عوامل تصویب 20 دقیق ای
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    11 1
    باید بمونه تا آخر با حسن تا یه نفره افتضاح برجام رو به دوش نکشه
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    8 5
    ظریف امیر کبیر شما مشرقی هاست ، امیر کبیر ملت ایران احمدی نژاد هست.
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      4 3
      چقدر شوخی تو بچه
  • محسن IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    16 3
    استعفای ظریف، همان نسخه دیپلماتیک شورش خیابانی میرحسین موسوی است. تیر میرحسین با استقامت رهبری به سنگ خورد. باید دید مجمع تشخیص با ظریف چه می‌کند. «پروژه فشار» وارد مرحله جدیدی شده که استعفای ظریف یک پرده از آن است. این پروژه قطعا زوایای دیگری هم خواهد داشت و باید منتظر چشمه‌های جدیدی از آن بود. «فشار کمرشکن اقتصادی بر مردم» در ایام پیش‌رو وارد فاز جدیدی خواهد شد. باید انتظار یک نوع «جنون پرخاش‌گرایانه» در ادبیات سیاسی دولت‌مردان و در مواجهه با نظام را هم داشته باشیم.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    14 4
    برای دشمن خندید وبرای ما قهر میکنه.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 5
    ظریف از مدت ها قبل به مهره ای سوخته در نزد مردم به خصوص ورزشکاران و... تبدیل شده است. کارنامه ۶۳ ماهه او به برکت برجام هیچ دستاوردی جز گرانی سرسام آاور کالاها، بحران گوشت و مرغ و سکه و... چیز دیگری عاید ملت نکرده است. این دستاوردها همش به برکت برجام بود خخخخ
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 3
    مقام معظم رهبری: « آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند. احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود. تدین، مهم‌ترین نقطه‌ی قوت آقای ظریف است و بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم.» (دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب - ۹۴/۸/۱۰)
  • فریدون IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 9
    آقای ظریف مردی متواضع وآگاه به مسائل دیپلماسی بویژه تعاملات بین المللی بود. ایران امیرکبیر دیگری را ازدست داد
  • NL ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    8 4
    اسد بدون برنامه ریزی قبلی میاد ایران و موضوع بدون اطلاع وزارت امور خارجه رسانه ای میشه، واکنش این وزیر در رابطه ی با وظایف حاکمیتی خود طبیعی هست. لطفاً به بروکراسی که خودتون طراحی کرده اید پایبند باشید!
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    8 8
    وقتی امروز در دیدار روحانی و اسد، قاسم سلیمانی روی صندلی وزیر خارجه نشسته بود مشخصا معامله ای صورت گرفته بود.ظریف میرود و برجام هم میرود و این بار به طور قاطع میتوان گفت بوی آتش و باروت به مشام می رسد. استعفای ظریف به خاطر همین عکس ها بود هیچ کدان از مقامات دولت به جز روحانی همزمان با سفر غیر منتظره بشار اسد به تهران حاضر نشدند با اسد دست بدهند.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    9 3
    ماموریتش شوهر دادن مملکت به آمریکا و اروپا بود. که به درستی انجام داد. فردا میگه من برم در یکی از دانشگاههای آمریکا درس بدهم.
  • ایران IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    2 8
    حیف شد که رفت چرا سرداران بزرگ سیاسی فدای مطامع جمعی شوند که بقا را حمایت از گروههای خارج دولت میدانند ظریف بمان تا ماهم رو پا بمانیم
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 3
    بهترین حالت دیپلماسی جانشین علی ع با بشار اسد بدون حضور طلحه و زبیر
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 9
    مشرق خودتو جر نده اگه روش و دیپلماسی ظریف انقدر که شماها داد و فریاد می زنید که بد بود، امروز صبح 150 نماینده مجلس (البته تا بدین لحظه) نامه ای به رییس مجلس جهت حمایت از باقیماندن ظریف در مسند وزارت خارجه نمی دادند
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 4
    هنوز 12 ساعت از اعلام استعفای ظریف نگذشته همه به تکاپو افتادند این عنوان خود مشرقه، به گزارش مشرق، حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به خبر استعفای وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: موضوع استعفای ظریف وزیر امور خارجه در نشست فوق العاده امروز کمیسیون بررسی می‌شود.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    9 3
    ظریف که رفت حالا ببینیم کدام دیپلمات برجسته ای میاد بجای ایشون.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 11
    این مملکت از تحریم انقدر آسیب ندیده که از دشمنی دشمنان داخلی نظیر بدخواهان ظریف (تاکید میکنم ظریف نه روحانی) آسیب دیده است. کلاه خودتون قاضی کنین تو 40 سال همانند ظریف سیاستمدار پر تجربه ای در عرصه دیپلماسی دیده بودیم؟
    • حمید عسگر IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      9 5
      شما میدانید زرشک چیه زرششششششششششششششککککککککککک
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      2 2
      شما بگویید چیه؟ ظاهرا تجربه شما زیاده
  • NL ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 14
    همش تقصیر سپاه هست، حالا ببینید کی گفتم!!
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    7 3
    نه تنها ظریف نباید برگرده بلکه روحانی هم باید بره. با خروج آمریکا از برجام عملا تاریخ مصرف این دو نفر تموم شده و حالا ما موندیم کلی خسارت و تعهد یکطرفه!
    • هموطن IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      0 2
      سلام برجام را همه نظام قبول کرده بود نه تنها ظریف
  • علیرضا IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    9 3
    به نظر من استعفای ظریف یه پلوتیک و سیاست بازیست برای وادار کردن مجمع و فشار بر اون جهت تصویب لایحه پالرمو و نمیتونه یک استعفای واقعی باشه چون اعضای دولت تدبیر ثابت کردند تا جایی که امکانش باشند میموند و سکان را تحویل دیگران علی الخصوص جوانان نمیدهند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 9
    ظریف تستعفاش قبول بشه من هم میرم خارج اونجا کار میکنم فقط به خاطر امثال ظریف ما تو این کشور موندیم ظریف بره ما هم میریم کانادا
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      2 0
      اره برو میترسم اینجا بمونی حروم بشی :))
  • ناشناس IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 0
    خبر ویژه سیزده بدر - حسن روحانی رییس جمهور محترم در روز 13 فروردین 98: با توجه به ترک شهرها توسط مردم و نبود شهروند، حضور اینجانب به عنوان حافظ حقوق شهروندی ضرورتی ندارد، می خواستم در اوج و با نمره 20 از خدمت به مردم خداحافظی کنم. امیدوارم که مردم مرا به عنوان رییسجمهوری با کارنامه 20 همواره در یادها داشته باشند.
  • عبدالرحمن IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 3
    من واقعاً معنی این همه کامنت و اظهارنظر ذیل این مطلب رو نمی فهمم! اصل حرف رو آقای علی علیزاده در ارتباط با تخریب جشن مقاومت زد. دیگه حرفی و اظهار نظری باقی نمی مونه. تمام!
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 6
    ظریف رفت چه انزمانی که بود و چه الان که استعفا داده زیر رگبار تهمتهای معاندین داخلی قرار گرفته. مطمئنم که تهمت زننده گان اعتقادی هر چند اندک به آن جهان دارند و نمیدانم خودشان را برای جوابگویی در قبال این همه دشمنی و تهمت آماده کرده اند؟ مشرق و سردبیر شما هم آماده اید؟
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 3
    فکر نمی کنید دارید چرند تحلیل می کنید اختلاف روحانی با ظریف خنده دار است
  • سعید IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    7 0
    داعش یه سری آدم به نام انغماسی داره که وقتی تیرشون تموم بشه انتحاری میزنن. پیدا کنید پرتقال فروش را !!!!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    8 2
    بهتر است افکار عمومی آگاه باشد، مردم عزیز تمام این رفتارها هماهنگ شده و با برنامه است. این دولت هیچ کاری نکرده روز به روز هم رو به افول است. برجام ننگین شکست خورده الان هم میخواهند با این سیاه بازی ها FATF رو به کشور عزیزمان تحمیل کنند. از طرفی دولت وحشت کرده از آمدن رییس قوه قضاییه جدید کاملا مشهود است دستپاچه شده اند و نگران از پاسخگویی در آینده نزدیک در قبال عملکرد نادرست و ضعیف شان. ختم کلام، فرصت طلبان آماده شعبده بازی رسانه ای شده اند جهت انحراف افکار عمومی.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 1
    همه این ها بازیه
  • CA ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    7 0
    از سناریویی ک خودتون نوشتین بهتر خبر دارین
  • ناشناس IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 11
    ما وزیرخارجه ای می خواهیم که زبان ترکی و عربی بلد باشه و با همسایگان ارتباط برقرار کنه نه یک وزیر خارجه مسلط به زبان کفر!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      4 1
      قرصات
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      3 2
      حتی اونایی که گفتی هم به زبان کفر صحبت می کنن!!!
  • یادگار IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 4
    ازاین نوع استعفاها در دولت تدبیرو امید زیاد وجود داشته ولی علت این کارها همه اش اعتماد به دشمن است که وزرای مارا وادار به اینگونه استعفاها میکند .چون اعتماد به دشمن هیچ دستاوردی که نداشته بلکه خسارت بار هم بوده
  • مسیح IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 0
    هر که او ارزان خرد ارزن دهد/گوهری طفلی به قرصی نان دهد
  • محمدزاده IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    2 2
    کلا سواد شما نم کشیده و از شدت دشمنی و حقارت پرت و پلا میگویید و ما مردم ایران درک می کنیم که به خاطر کینه از ظریف از این استعفا چقدر خوشحال شدید.
  • ناشناس IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 1
    بیچاره مصدق و امیرکبیر ... ول کنید بابا
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 1
    نباید بروند بلکه باید
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      0 1
      خوب باید.......؟
  • سید IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 2
    لعنت خدا بر کافران و منافقان
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 9
    این آقا استعفا داد که اهمیت سفر بشار اسد رو کمرنگ کنه و حواس مردم رو پرت کنه
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      3 2
      چرت و پرت میگی چرا
  • علی IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 1
    سال ها سرنوشت حال و اینده انقلاب و کشور در اختیار فردی احساسی با تصمیمات دفعی بوده است!!!!؟؟
  • رز1359 IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 3
    چوب خط ظریف دیگه پر شده بود و باید می رفت. در هرحال نوع دیپلماسی ظریف یک عبرت بود برای همه.
  • سارا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 0
    فقط میخوان فشار وارد کنن برا تصویب لوایح چهار گانه. چه قدر ...!!!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    کنایه امروز روحانی به مجمع تشخیص: کشور را دست ۱۰ یا ۲۰ نفر نمی‌دهیم فکر نکنند ما تابع آن‌ها می‌شویم
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    2 2
    مشرق نیوز لطفاچاپ کن اولا پرزیدنت نتانیابو هم مثل شما از استعفای ظریف بسیار خوشحال شدند که فکر کنم باهم هم عقیده هستین دوما در مورد لوایح چهار گانه اگر مشرق نیوز و همفکرانشان شرف دارند چند مورد از ایراداتشان را بیان کنند فقط اعلام کنن چه ضرری به منافع ملت ایران دارد تاکید میکنم منافع مردم ایران اگر جوابی دارید بفرمایید
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    0 1
    حمید عسگر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷. پیاده شو باهم بریم صحنه سیاست که چاله میدون نیست
  • نصیر IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 0
    وقتی وزارت خارجه پر از جاسوس هست باید هم وزارت خارجه رو از سفر اسد مطلع نکنن!
  • بسم‌الله.. IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    4 0
    امیدوارم مثل وزرای دوران خاتمی، وزرای روحانی از کشور فرار نکنن!
  • سیدداودالفتی GB ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    3 4
    بانام خدا-شماها نظردهنده گان محترم از کجا می دانید که این کار یک حکم حکومتی خاصی برای آقای ظریف نیست-بهتر است کمی صبر نمایید تا حقیقت ماجرا کم کم روشن و شفاف گردد .این کار بهتر از تفسیر و تحلیل های بچه گانه با ادبیات غلط املایی تان خواهد بود./
  • سیروس IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    0 1
    من سیاست نمیدونم. اما وقتی هم نتانیاهو و هم کریمی قدوسی نفس راحت میکشند از رفتن ظریف میفهمم که ... . اصلا همین کریمی قدوسی رو بکنید وزیر امور خارجه .
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    2 0
    اقای ظریف باید پاسخ دهد که چرا دراجرای برجام باحقوقدانا ن وکسانی که دادو ستد بلدند مشورت نکرده وبا عجله وعدم خطوط قرمز برجام ان را اجرا نموده است . ونباید از نظام طلب کار باشد وباید پاسخ گو باشد اگر می خواهد فشار بیاورد باید به طرف امریکا واروپا فشار بیاورد وبگوید اگر می خواهند که من بمانم باید شماها پایبند به برجام باشید وهرگز نظام نباید از این بازی ها هراس داشته باشد که جوانانی انقلابی تر وجسورتر و کاربلد تر از اقای ظریف به وفور درکشور وجود دارند .کسی باید درراس وزارت خارجه وجود داشته باشد که امریکا وانگلیس روانشناسی اورانداند و انها را گمراه کند.
  • زهرا IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 2
    اصلا خبر خوبی نبود ناراحت شدم
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 1
    ای بابا بگردین دنبال پیشرفت اینا همشون خنگ و بی مصرفن یه سوال جنس آمریکایی بهتره یا ایرانی تصمیم با خودتونه ملت خنگ من

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس