روزنامه 8 اسفند

طیف اصلاح‌طلب با موج سواری روی خبر استعفا در پی آن است تا با فضاسازی گسترده، دلیل اصلی آن را «مخالفت مجمع تشخیص با لوایح مرتبط با FATF» جا بزند.

سرویس سیاست مشرق - طیف اصلاح‌طلب، ید طولایی در ماهیگیری سیاسی دارد. حالا می‌خواهد زمین لرزه در غرب کشور باشد، یا سقوط هواپیما و یا استعفای هیجانی یک مقام دولتی.

پس از اعلام خبر استعفای ظریف، برخی اصلاح طلبان این اقدام را «تحسین برانگیز»! و «به موقع»! نامیده و از آن استقبال کردند.

اصلاح طلبان همزمان با این استقبال و ذوق زدگی از خبر استعفا، در چند بخش به فضاسازی اقدام کردند.

یکی از موارد تأمل برانگیز، هجمه به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع FATF بود.

FATF، دلیل اصلی استعفا!

در همین رابطه، روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «صحبت‌های ظریف در مورد پالرمو و CFT که گفت من اگر اصرار کنم من را متهم به خیانت و وطن فروشی می‌کنند، نشان داد که ایشان خشم عمیقی از عدم موفقیت این لوایح داشته و دلیل اصلی استعفایش این فشارها بوده است».

روزنامه سازندگی همچنین در مطلبی با عنوان «مصلحت خانه نافرجام» نوشت: «محمد جواد ظریف در آخرین هشدار پیش از استعفای اعتراضی و در حاشیه همایش چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران، به بهانه مهلت ۴ ماهه گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای پذیرش بقیه توصیه‌های ۴۱ گانه این نهاد مالی، نکات صریحی را با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان گذاشته بود».

روزنامه شرق نیز در یادداشتی به قلم «محمد تقی فاضل میبدی» با عنوان «نه به استعفای ظریف» نوشت: «از روزی که بحث FATF مطرح شده و ایران برای ادامه معاملات بانکی نیازمند همراهی با تصمیمات جهانی است، باز هم مخالفان برجام در مقام مخالفت با پذیرش لوایح چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی برآمده‌اند. شکی وجود ندارد که لوایح مد نظر گروه اقدام مالی، دارای پیشینه کارشناسی و عقلایی است. تحلیلگران، نخبگان و عقلای سیاسی کشور بر این عقیده‌اند که ایران با حفظ امنیت ملی خود می‌تواند این لوایح را بپذیرد. دولت آن را به مجلس برده، مجلس آن را تصویب کرده و رئیس‌جمهوری نیز آن را لازمه ارتباط حتی با دوستان ایران اعلام کرده است؛ اما موانع موجود، کار را برای دکتر ظریف و وزارت خارجه دشوار کرده است».

همچنین روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «الیاس حضرتی» مدیرمسئول روزنامه و نماینده عضو فراکسیون امید نوشت: «آقای ظریف…صحنه را به نفع چه کسانی خالی می‌کنید؟ کسانی که نشان داده‌اند نه مصلحت را تشخیص می‌دهند و نه حکمتی در کارشان هست و نه عزت واقعی را پاس می‌دارند…همین‌ها هستند که اکنون مانع تصمیم گیری مستقل نهادهای رسمی کشور در حوزه FATF شده‌اند و یک بحث کارشناسانه تخصصی را به سطح نازل کوچه و خیابان و پیامک و شعار تنزل داده‌اند و با فضاسازی جلوی یک تصمیم درست را گرفته‌اند.»

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در یادداشتی به قلم «مسیح مهاجری» نوشت: «قوی‌ترین وزیر خارجه دوران ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی است که با خدمات ماندگار و بزرگش بسیاری از خطرها را از این نظام دور ساخته و چهره منطقی و حق جویانه ملت ایران را به جهانیان شناسانده است. ظریف، تنها وزیر خارجه یک کشور است که وقتی به کشورهای دیگر سفر می‌کند، بالاترین مقامات آن کشور مشتاقانه با او دیدار و او را به خاطر اینکه فعال‌ترین، شجاع‌ترین، صادق‌ترین و مسلط‌ترین مرد دیپلماسی در سطح جهان است، تحسین می‌کنند، با او عکس یادگاری می‌گیرند و ثبت این خاطره را بخش درخشان کارنامه خود می‌دانند…داستان لوایح چهارگانه FATF و گرفتار کردن آنها در پیچ و خم‌های بازی‌های سیاسی و جناحی نیز بخشی از همین بی‌انصافی‌هاست. در کدام کشور می‌توان اینهمه بی‌مهری نسبت به پرتلاش‌ترین فرزندان ملت سراغ گرفت؟»

روزنامه ایران نیز در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» با حمله به شورای نگهبان نوشت: «این حد از تنوع و تضاد در مراجع تصمیم‌گیری در روابط خارجی مطلقاً قابل پذیرش نیست. باید دروازه ورود و خروج به این حوزه فقط منحصر به وزارت خارجه کشور شود. وجود همین وضعیت است که عوارضی جزئی را در اجرا ایجاد می‌کند. اگر از این زاویه نگاه کنیم اصل استعفای آقای ظریف، نوعی هشدار جدی نسبت به تبعات این وضع نابسامان است».

هشدار!

همچنین روزنامه ابتکار - به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- در یادداشتی با عنوان «شوک آقای دیپلمات» نوشت: «ظریف…درباره عواقب نپیوستن ایران به FATF هشدار داد و داخل شدن اختلافات جناحی و حزبی به سیاست خارجی را سمی مهلک عنوان کرد. ظریف عدم اعتماد به کارگزاران سیاست خارجی را عاملی برای بر باد رفتن دستاوردها دانست و به صراحت گفت: اگر در لیست سیاه FATF قرار گرفتید، از ما توقع همکاری و تعامل نداشته باشید.»

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «ظریف! تو باید بمانی» نوشت: «در بررسی دلایل استعفای ظریف نمی‌توان به اقدامات مخالفان اشاره نکرد. مخالفانی که در داخل و خارج کشور یک هدف را دنبال می‌کنند و ائتلافی نانوشته با هم دارند. یک ماه پیش بود که مخالفان دولت در قم تجمعی در اعلام مخالفت با تصویب FATF و پالرمو به راه انداختند».

دیگر روزنامه‌های اصلاح طلب نیز مطالب مشابهی منتشر کرده بودند.

اما در خصوص فضاسازی رسانه‌های اصلاح طلب و ماهیگیری سیاسی این جریان از خبر استعفای ظریف، نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

اول اینکه، بنابر اظهارات صریح مقامات ارشد دولت، علت اصلی استعفای ظریف، اختلافات درونی دولت و نابسامانی‌های مدیریتی در میان اعضای ارشد دولت بوده است. از سوی دیگر، وضعیت بغرنج برجام هیچ جایی برای دفاع و بزک این توافق خسارت بار، باقی نگذاشته است.

دوم اینکه، طبق اعلام قبلی قرار است روز شنبه- ۱۱ اسفند ۹۷- تصمیم گیری نهایی درخصوص لایحه پالرمو (یکی از لوایح مرتبط با FATF) در مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت بگیرد. طبق اظهارات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دلیل استنادات دقیق کارشناسی و فنی مخالفان FATF و در مقابل به دلیل ضعف مفرط موافقان FATF در ارائه دلایل فنی و کارشناسی تا اینجای کار نظر اکثریت اعضای مجمع، مخالفت با تصویب لایحه پالرمو است.

سوم اینکه، نتایج خسارت بار برجام، از بتن ریزی در صنعت هسته‌ای تا کوچک شدن سفره مردم، پذیرش FATF در افکار عمومی را با موانع جدی مواجه کرده است.

بنابر دلایلی که گفته شد، طیف اصلاح طلب که یدطولایی در ماهیگیری سیاسی دارد، به دلیل آلودگی شدید به سیاسی بازی و سیاسی کاری و رفتارهای قبیله‌ای، با موج سواری روی خبر استعفا در پی آن است تا با فضاسازی گسترده، دلیل اصلی استعفا را «مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با لوایح مرتبط با FATF» جا زده و با بالابردن هزینه «مخالفت با FATF»، مجمع را به موافقت با لوایح مذکور وادارد.

این فضاسازی شباهت بسیار زیادی به ادعای خسارت‌های روزانه برجام در سال ۹۴ دارد. در آن مقطع حامیان برجام با ادعای خسارت روزانه ۱۰۰ میلیون دلاری برجام، نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز را مورد فشار قرار دادند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌بایست با هوشیاری و دقت کامل به این فضاسازی‌ها واکنش نشان داده و این قبیل اقدامات مغایر با منافع ملی را ناکام بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    53 8
    تو بمان ای آنکه چون تو سازشکار نیست
    • amir IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      2 19
      وقتی حتی سردار سلیمانی هم از ایشون خواهش میکنن که بمونن تویه یه لا قبا تیکه میندازی این وسط ؟؟
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      4 3
      حداقل فیلترشکنت رو قطع میکردی بعد کامنت میذاشتی , تو چه سایت هایی میگردی که نیاز به فیلتر شکن داری شیطون ؟؟؟
    • نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      15 1
      روحانی و ظریف را جفتشان را در ملاعام اعدام کنید . این نوبخت هم خیلی رو اعصابه اونم اول شلاق بزنید و بعد بکشیدش بالا .
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    2 27
    درود و صد و درود و هزاران درود بر امیرکبیر معاصر سرزمین پارس جناب پروفسور محمد جواد ظریف . اگر این بزرگ مرد شریف نبود ایران هم نبود .
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    1 22
    تشخیص مصلحت کشور را جناب پروفسور از همه بهتر میدانند لذا شما جماعت دلواپس دهانتان را ببنیدد .
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    1 25
    بوسه باید زد بر دستان پاک و مبارک این بزرگ مرد شریف . آیندگان در کلاس تاریخ به احترامت بلند خواهند شد و لعنت میفرستند بر دلواپسان بختک .
    • سید رضا - پاسخ اصلاح طلب IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      5 1
      ببند اون حفره پاچه خواری و ذلت رو !!
  • حامد IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    21 0
    کشور را نمی شود دست ده بیست نفر داد!؟ آقای روحانی یعنی در کشور فقط ده بیست نفر مخالف دارید؟ راستی اگر دست ده بیست نفر مورد نظر شما بدهید چه اتفاقی می افته؟ دلار 5 هزار تومان می شه؟ مگه کسانی هستند که از شما هم بدتر کشور رو مدیریت کنند؟
  • سید IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    25 0
    هرجا و هرگاه سخن از خیانت است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      1 0
      عالی گفتی
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    19 0
    والا من که با هر کی حرف زدم خوشحال بود از این استعفا. و میگفتن باید محاکمه بشه. اصلاح طلب و اصول گرا هم نداره. فقط همجنس های خودش می تونن ناراحتش باشن
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    11 0
    فرصت خوبی بود که خدا به ایشان داد لکن از دست رفت..
  • محسن IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    13 0
    اصلاح طلبان همیشه نعل وارونه می زنند خود اقای ضریف دلیل استعفای خود را بی اعتنایی دولت به وزارت خارجه می داند ودر نامه‌ای خود به ان اشاره کرد ولی این آقایان وکیل مدافع آقای ضریف می‌شوند راه مورد نظر را پی می‌گیرند وبه جامعه چیزی دیگری القاع می کنند
  • FR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    1 0
    ....ما رو با خودت ببر !
  • هرکی IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    6 0
    عزیزم ! استعفای ظریف خودش سیاسیه هاااا ... فرهنگی نیست که ... استفاده ها و سوء استفاده هاشم سیاسی میشه قاعدتا لطفا یه کم فک کن ... بعد تز بده
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    4 0
    حداقل به گفتهای اقای ظریف به علل استعفایش گوش میدادید
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    2 0
    اصلاح طلبان عزیز دنیا خیلی رشد کرده ادم ها فهیمه شدن بهتره شما هم از ظریف بت درست نکنید و القاب اینچنین و انچنان ندهید .... ایشان هم نقطه ضعف های جدی داشتند ... نمونه اش برجام که به گفته خود مذاکره کنندگان حاصلش تقریبا هیچ بوده ... البته برای مردم گرانی و سرگردانی در پی داشته
  • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    6 1
    استعفای ظریف ترفند برنامه ریزی شده برای تحت اشعاع قرار دادن جشن پیروزی مقاومت و سفر بشار اسد بود که موفق شدند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    5 0
    دولت خودش همشون ده بیست نفر بیشتر نیستن لوایح تنظیم میکنن بعد با پررویی به مجمع تشخیص مصلحت میتازن؟ دیکتاتورهایی که روی رضاخان رو دارن سفید میکنن
  • مهدي IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    1 0
    لطفا مسئله ها؛راهكارها و نظرات فعالين عرصه كشاورزي، صنعت(اتاق بازرگاني اصفهان)، گردشگري و شركت هاي دانش بنيان اصفهان را در ديدار با دكتر"سعيد جليلي" بازتاب دهيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس