اسکار نمایه

نودویکمین مراسم اسکار که شامگاه یکشنبه (صبح دوشنبه به وقت تهران) در سالن«دالبی تیاتر»و «های لند سنتر» لس‌آنجلس برگزار شد، جوایز اصلی خود را به فیلم‌های مروج انحراف‌های‌ اخلاقی و نژادپرستی اعطاء کرد.

به گزارش مشرق، درون‌مایه ضداخلاقی که در همه ادوار مراسم اسکار اغلب در یک یا دو فیلم و جایزه دادن به یک بازیگر به‌چشم میخورد، امسال تقریباً کلیت مراسم را دربرگرفته بود. محوریت این درون‌مایه از حدود یک ماه قبل از مراسم مشخص شد، آنگاه که «کوین هارت» مجری منتخب برای مراسم اسکار نودویکم به‌دلیل برخی اظهارنظرهای منتقدانه درباره انحرافات اخلاقی در یک اقدام بی‌سابقه از اجرای مراسم کنار گذاشته شد و برای نخستین بار در ۶۰ سال اخیر، مراسم اهدای جوایز آکادمی بدون مجری برگزار گردید!

بیشتر بخوانید:

اسپایک لی: بیایید در انتخابات ۲۰۲۰ در سمت درست تاریخ بایستیم

پوشش مُضحک بازیگران اُسکار! +عکس

در اسکار امسال چه گذشت؟ +عکس


اقدام دوم هنگام اعلام نامزدهای جوایز اسکار اتفاق افتاد که جمع کثیری از فیلم‌ها و آثار ضداخلاقی که اغلب آنها هم بر اساس ماجراهای واقعی ساخته شده بودند، در رشته‌های مختلف کاندیدای دریافت جایزه اسکار شدند.


و بالاخره اقدام اصلی، اهدای جوایز اصلی به این دسته از فیلم‌ها بود؛ اسکار بهترین فیلم و بهترین نقش مکمل مرد به فیلم «کتاب سبز» رسید. اسکار بهترین فیلمنامه اصلی نیز به همین فیلم رسید. قابل ذکر اینکه فیلم «کتاب سبز» محصول دو کمپانی «دریم ورکس» و «امبلین» متعلق به سه تهیه‌کننده صهیونیست هالیوود یعنی استیون اسپیلبرگ‌، دیوید گفن و جفری کاتزنبرگ است. اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد به «رابی مالک»، ایفاگر نقش «فردی مرکوری» در فیلم «راپسودی بوهمی» داده شد که این فیلم سه جایزه بهترین تدوین و میکس و تدوین صدا را هم به خود اختصاص داد و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن به «اولیویا کولمن»، بازیگر نقش «آن»، ملکه منحرف قرن هجدهم بریتانیا در فیلم «سوگلی» اعطاء گردید.


از طرف دیگر اگرچه در ظاهر، مراسم اسکار امسال اهمیت فوق‌العاده‌ای به رنگین پوستان و به‌خصوص سیاهپوستان داده بود، چنانچه در میان شگفتی همگان یک فیلم سوپر هیرویی سیاهپوستی به نام «پلنگ سیاه» بدون حضور در میان نامزدهای کارگردانی و فیلمنامه و بازیگری و فیلمبرداری و… به طور مستقیم کاندیدای اسکار بهترین فیلم شده و حتی اسپایدرمن کارتونی برنده اسکار نیز یک رنگین‌پوست بود! امّا درونمایه‌ای که در زیر این اهمیت ظاهری خود را نشان می‌داد، نوعی نگاه نژادپرستانه عمیق به نظر می‌رسید.

چنانچه تقریباً همه کاراکترهای رنگین‌پوست این فیلم‌ها، افراد درجه دومی به شمار می‌آمدند که به وسیله سفیدپوستان به رتبه‌ها و درجات بالا رسیده یا امنیت خانوادگی و اجتماعی پیدا می‌نمودند. اما بعضاً در موقعیت‌های جدیدی که از طریق سفیدپوستان به آن دست پیدا کرده بودند، به رفتارهای نابهنجار و خودسرانه و حتی شریرانه دست زده و همان سفیدپوستانی را که برای رسیدن به وضعیت بهتر مدیون‌شان بودند، فراموش کرده و به راه خود می‌رفتند. فردی مرکوری در فیلم «راپسودی بوهمی»، پسرعموی شخصیت اصلی فیلم «پلنگ سیاه»، دان شیرلی فیلم «کتاب سبز»، خدمتکار فیلم «روما» و پلیس سیاهپوست فیلم «بلک‌کلنزمن» و حتی اسپایدرمن سیاهپوست انیمیشن «سفر به درون دنیای اسپایدرمن» چنین شخصیتی داشتند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس