کد خبر 939701
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱
FATF نمایه

اروپایی‌ که ۹ ماه است سر می‌دواند و به حداقل تعهدات ضدتحریمی خود عمل نمی‌کند، ماندنش در برجام چه ارزشی جز فریب طرف مذاکره ایرانی برای ادامه تعهدات و محرومیت‌ها و محدودیت‌های برجامی (هسته‌ای) دارد؟

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت: محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید نپیوستن ایران به FATF، ترامپ را خوشحال می‌کند.

وی به «جماران» گفت: در مجموع پیوستن کشور به FATF بیشتر به نفع جمهوری اسلامی است. زیرا اگر ما نپیوندیم، ترامپ را خوشحال کرده و کمک می‌کنیم تا تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده، گسترده‌تر شود.

بیشتر بخوانید:

حق شرط های دولت در CFT بی‌اثر است

اعتراف صادقانه سخنگوی FATF +فیلم

ادعای جدید عراقچی درباره FATF: "هیچ خطری" ندارد

شش نکته مهم بیانیه جدید FATF درباره ایران


وی در واکنش به این حرف مخالفین FATF که تصویب آن را مصادف با خود تحریمی می‌دانند، گفت: اتفاقاً درست عکس این مطلب صادق است. من نمی‌دانم چرا برخی افراد متوجه نیستند، خودتحریمی زمانی به وجود می‌آید که ما این لوایح را تصویب نکنیم. وقتی تصویب نکنیم همان دولت‌ها و شرکت‌هایی که با ما روابط تجاری دارند نیز در معاملات و روابط با ایران دچار مشکل خواهند شد.


صدر همچنین در واکنش به این دلیل مخالفین که می‌گویند«خود رئیس‌FATF در وزارت خزانه‌داری آمریکا حضور دارد و مسئول میز تحریم ایران بوده است» نیز گفت: این مسئله اهمیت چندانی ندارد و ریاست این نهاد دوره‌ای است و همین که ۴ ماه دیگر مهلت ایران را تمدید کردند نشان می‌دهد که این دلیل برای مخالفت، نمی‌تواند اهمیت داشته باشد.


وی بااشاره به دلیل دیگر مخالفین مبنی بر بدعهدی اروپایی‌ها در قرارداد برجام گفت: بحث برجام که اروپا علیرغم خروج آمریکا، پایبندی خود را به آن نشان داده، در واقع اقدامی سیاسی است که در برابر ترامپ و آمریکا انجام داده و در سابقه اروپا چنین چیزی وجود نداشته که موضعی علیه آمریکا بگیرد. همین که اروپا چنین موضعی می‌گیرد و از برجام خارج نمی‌شود، به منزله اتخاذ موضعی قوی در برابر آمریکاست.


وی افزود: منتها اروپا نشان داده که توان اقتصادی لازم برای ایستادن در برابر آمریکا ندارد و باید توجه کرد که تا همین مقدار مقاومت نیز بسیار خوب بوده است. البته من نیز معتقدم اروپایی‌ها در دادن بیانیه و تاکید بر تصویب FATF از سوی ایران در ازای داشتن روابط با آنها اندکی بدسلیقگی کردند که نشان‌دهنده ضعف آنها در برابر آمریکا بود، برای آنکه بگویند ما اقداماتی را در جهت برآورده شدن خواست شما انجام دادیم.


اظهارات آقای صدر در حالی است که مقامات ارشد خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا بارها ابراز امیدواری کرده‌اند به واسطه تبعیت ایران از FATF بتوانند دسترسی بهتری به مجاری دور زدن تحریم‌ها توسط ایران (برای انسداد آنها) داشته باشند و ضمناً بتوانند تحریم را به داخل مرزهای ایران (همان خودتحریمی) گسترش دهند. بنابراین خوشحال کردن ترامپ، به واسطه ورود در محدودیت‌ها و حصارهای تنگ FATF حاصل می‌شود.


ثانیاً شبیه این اظهارات که «اگر همکاری نکنیم و به توافق نرسیم امکان معاملات محدود می‌شود»، در توجیه ضرورت توافق برجام هم گفته می‌شد اما حالا که اروپا و آمریکا امتیازات نقد و غیرقابل بازگشت را از ما گرفته‌اند، به سادگی زیر تعهدات خود زده‌اند به نحوی که همین حالا اروپایی‌ها از ما نفت نمی‌خرند و همکاری مالی و بانکی نمی‌کنند.


ثالثاً تمدید مهلت ۴ ماهه از سوی FATF، به خاطر دست نگاه داشتن مجمع در تصویب دو لایحه مدنظر FATF است و اگر خر آنها از پل گذشته بود، همانند ماجرای برجام، عملاً وزارت خارجه ما را دست می‌انداختند.


رابعاً اروپایی که ۹ ماه است سر می‌دواند و به حداقل تعهدات ضدتحریمی خود عمل نمی‌کند، ماندنش در برجام چه ارزشی جز فریب طرف مذاکره ایرانی برای ادامه تعهدات و محرومیت‌ها و محدودیت‌های برجامی (هسته‌ای) دارد؟! آیا این هم فاکتور کردنی است آقای صدر یا مایه عبرت است؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس