به گزارش مشرق، در بخشهایی از نامه محسن هاشمی به حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور آمده است: همانگونه که مستحضرید اهمیت و نقش موثر احداث و توسعه متروی تهران در راستای توسعه پایدار، کاهش مصرف سوخت، رفع مشکلات ترافیکی، کاهش آلایندههای زیست محیطی، صرفهجویی در وقت و عدالت محوری محرز و بر این اساس همواره تسریع در راهاندازی و بهرهبرداری موثر از این طرح مورد تاکید بوده است.
بیشتر بخوانید:
با تکمیل و تجهیز موثر این سامانه بهم پیوسته و با کمک سامانه اتوبوسرانی باتریدار عمود بر آن، امکان انجام حدود ۱۰ میلیون سفر روزانه بدون آلایندگی فراهم است که برای بازه ۱۰ ساله و با احتساب ۳۵ میلیارد سفر، صرفه جویی حدود ۱۰ میلیارد لیتر سوخت و در ضمن کاهش آلایندههای زیستمحیطی به میزان ۲۶ میلیون تن دیاکسیدکربن را در پی خواهد داشت.
متاسفانه فقط و فقط بدلیل عدم تکمیل و تجهیز مناسب و بهرهمندی از ناوگان کافی، امکان ظرفیتگیری تا ۷ میلیون نفر در روز محقق نشده و عملاً با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت است. با ادامه این روند، نه تنها وضعیت ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به مراتب بحرانیتر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل میشود. در حال حاضر شمار واگنهای مترو تهران کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویسدهی مناسب نیاز دارد.
به علت بدهی انباشته شهرداری به شبکه بانکی، عملاً بدون دریافت کمک از دولت و دخالت موثر جنابعالی، ادامه وضعیت کنونی و حل مشکلات ناممکن به نظر میرسد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، قوانین و ظرفیتهای متعددی برای حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی وجود دارد که رئیس شورای شهر به ۱۰ مورد آن اشاره کرده و درپایان خواسته است: با ملاحظه اهمیت موضوع و اوامر مقام معظم رهبری، خواهشمند است با امعان نظر ویژه، در صورت صلاحدید، دستور برگزاری جلسه ویژه با حضور حضرتعالی، معاون اول محترم ریاست جمهوری، رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه، وزیر محترم کشور، رئیس کل محترم بانک مرکزی و شهردار محترم تهران و به مدت حداقل ۲ ساعت را صادر فرمایید. امید است، موانع و مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران هرچه زودتر مرتفع و بالاخص شاهد تکمیل شبکه مترو تهران و افزایش ظرفیت مسافرپذیری سامانه (مترو، ریل حومهای و اتوبوس) تا روزانه ۱۰ میلیون سفر باشیم.