فرشاد مؤمنی

آیا ادعای کاهش مصرف گوشت قرمز در ایران صحّت دارد؟! میزان تولید و واردات گوشت قرمز طی ۴۰ سال گذشته در ایران تا میزان ۲ درصد در هر سال؛‌ این ادعا را تأیید نمی‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آخوندهایی که به حکومت بدون ولایت فقیه فکر می‌کنند!

فردی به نام محمد «سروش محلاتی» که مواضعی نزدیک به اصلاح‌طلبان دارد، به تازگی طی اظهاراتی در مراسم بزرگداشت مرحوم هاشمی گفته است:

«در موضوع تشکیل حکومت اسلامی دو نگاه در میان حوزویان متعارف است. نگاه اول بحث حکومت را با شایستگی‌های ولیّ آغاز می‌کند و اسلامی بودن حکومت را به آن می‌دانند که یک فقیه عادل در رأس حکومت قرار گیرد. پس از آن نظام را اسلامی می‌دانند و سایر امور برای آنها اهمیت چندانی ندارد. نگاه دوم این است که به جای تمرکز بر فرد، باید بررسی کرد که آیا حکومت، شریعت را به خوبی اجرا می‌کند؟ بر این اساس حکومت اسلامی حکومتی است که دنبال اجرای شریعت است. این حکومت مطلوب است حتی اگر در رأس آن فقیه جامع نباشد. این نگاه هم طرفداران زیادی در میان حوزویان دارد.»

به گزارش جماران، او در ادامه با بیان اینکه هاشمی نگاه سومی دارد که طرفداران زیادی ندارد، تصریح کرد:

از نگاه ایشان، دینی بودن و مشروعیت حکومت را با ضابطه سومی باید ارزیابی کرد؛ یعنی بررسی شود آیا حکومت به آرمان‌ها و اهدافی که باید پایبند است؟ اگر به این اهداف پایبند باشد، آن حکومت اسلامی است؛ حتی اگر یک حکم اسلامی را به دلیل مشکلات اجرا نکند. [۱]

*بر ما مشخص نیست که فرد اشاره شده، حرف‌های فوق‌الذکر مبنی بر وجود نگاهی در حوزه‌های علمیه که با حکومت منهای ولی فقیه مشکلی ندارد! را از روی عمد گفته است یا اینکه واقعاً برای حرف خود مصادیق عام نیز دارد؟!

پر واضح آنکه این نگاه به حکومت و اسلام، همان نگاهیست که یک هزار و ۴۰۰ سال پادشاهی بعد از اسلام را بر ایران تحمیل کرد و حتی با شاهان نیز نشست و برخاست می‌کرد و با محمدرضا شاه پهلوی معدوم نیز مراوده و مذاکره تلفنی داشت.

این نگاه همچنین متوجه این حقیقت ساده نیست که حکومت به یک راهبریِ کلان مادام‌العمر (به شرط عدم زوال عقل) نیاز دارد که به مثابه یک ناخدا امورات کلی جامعه تحت‌الحمایه خود را اداره کند.

اداره‌ای که صد البته اگر فاجر و فاسق باشد به سمت ظلم رهسپار می‌شود و اگر در دست اولی‌الامر و اهل‌الذکر باشد صبغه الهی می‌یابد.

در روی دیگر سخن اینکه، به لحاظ عقلانی و به گواه تجربه بشر، هرگز ممکن نیست که در رأس یک حکومت و در اتاق فکر سیاست و اجرای یک کشور، فقیهی جامع‌الشرایط و مدیر و مدبّر نباشد و آن حکومت مشغول اجرای شرع و دین باشد...

لازم به توضیح است که مرحوم هاشمی نیز زمانی در دوران حیات خود از این گفته بود که شاید روزی بیاید و نظام ایران ولی فقیه نداشته باشد ![۲]

درباره محمد سروش‌محلاتی گفتنیست که این فرد دیدگاه‌هایی دارد از جمله اینکه مردم ایران شاد نیستند چون حسین (ع) را محور قرار داده‌اند، خیمه‌های امام حسین (ع) در ایران شده‌اند مراکز فحّاشی! جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و اعضای فعلی خبرگان، خبره نیستند.

***

آیا ادعای کاهش مصرف گوشت قرمز به دلیل فقر صحّت دارد؟

«فرشاد مؤمنی»، از اقتصاددانان کشورمان که مواضعی نزدیک به اصلاح‌طلبان دارد به تازگی در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است:

در کتابی که سال ۹۶ تحت عنوان «عدالت اجتماعی، آزادی و توسعه در ایران امروز» منتشر کردم که از نظر خودم در کتاب با دولت کنونی اتمام حجت کردم؛ یک فصل آن کتاب را به موضوعی تحت عنوان «مدارای نجیبانه‌ی مردم ایران با فقر» اختصاص داده بودم. در آنجا نشان داده بودم که بر اثر اجرای برنامه‌ی تعدیل ساختاری به چه طرز فاجعه آمیزی کیفیت زندگی مردم ایران در حال سقوط است. در صفحه‌ی ۳۰۲ کتاب «اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری» جدولی را داخل این صفحه گذاشتم که از داده‌های بانک مرکزی استخراج کرده بودم.

او در ادامه تصریح می‌کند:

«این گزارش، گزارش بانک مرکزی بود. در آن گزارش نشان داده شده بود که در اثر اجرای سیاست‌های رکودزا و تورم‌زای تعدیل ساختاری که عنصر گوهری در آن دوره سیاست مخرب و ضد توسعه‌ای تضعیف ارزش پول ملّی بود، در فاصله‌ی ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ سرانه‌ی مصرف گوشت قرمز توسط ایرانی‌ها برای خانوارهای ایرانی ۴۴ کیلو سقوط کرده است. در سال ۱۳۷۲ نسبت به سال پایان جنگ خانوارهای ایرانی به طور توسط سالی ۴۴ کیلو کمتر از دوره‌ی جنگ گوشت مصرف می‌کردند. در جدول بانک مرکزی نوشته بود سال ۱۳۶۷ سرانه‌ی مصرف گوشت خانوارها ۱۲۲ کیلو بوده؛ در سال ۱۳۷۲ به ۷۸ کیلو رسیده است. ۴۴ کیلو سقوط داشته است. بعد من این را در سال‌های بعدی دنبال کردم و متوجه شدم در سال‌های ۱۳۸۳ متوسط مصرف گوشت توسط خانوارهای ایرانی به ۶۰ کیلو رسیده است. داده‌های سال ۱۳۹۱ می‌گوید این نسبت به ۴۱ کیلو رسیده است. در سال ۱۳۹۱ هر کدام از خانوارهای ایرانی به طور متوسط حدود ۸۰ کیلو کمتر از دوره‌ی جنگ گوشت مصرف می‌کنند. بعد این را در مورد مواد لبنیاتی دنبال کردم و متوجه شدم عیناً همین روند اتفاق می‌افتد، بعد در مورد گوشت سفید عیناً از همین روند تبعیت می‌کند. حتی در مورد مواد نشاسته‌ای سقوط‌های خیلی جدّی در مصرف برنج برای خانوارها در این دوره پدیدار شده است. »[۳]

*نکته اظهارات مؤمنی درباره کاهش میزان مصرف گوشت قرمز در ایران به دلیل فقر! در حالی است که نگاهی به میزان تولید گوشت قرمز در داخل ایران و واردات آن به کشور نشان می‌دهد که میزان تولید و واردات گوشت قرمز طی ۴۰ سال گذشته در ایران به نحو چشمگیری و تا میزان ۲ درصد در هر سال افزایش یافته است.

به گزارش سایت دولتی ایران‌آنلاین در سال ۹۷، تولید گوشت قرمز از ۳۹۷ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۸۱۵ هزار تن در سال ۱۳۹۵ و ۸۳۸ هزار تن در سال گذشته (۹۶) رسیده است .[۴]

غیر از این، تنها طی ۲ سال اخیر، میزان واردات گوشت قرمز به کشور نیز تا ۵۰ درصد افزایش یافته است .[۵]

غیر از این مورد نگاهی به "افزایش توان خرید حداقل دستمزد ایران" در زمینه خرید گوشت سفید یا قرمز نیز ضروریست.

یک حداقل دستمزد در سال ۸۰ به عبارت ۵۶,۷۹۰ تومان قادر بوده است که ۲۵ کیلو گوشت گوسفند به عبارت هر کیلو ۲,۲۷۰ تومان را بخرد.

و همین حقوق که در سال ۹۰ به ۳۳۰, ۳۰۰ تومان رسید، با افزوده شدن یارانه توانسته است ۲۶ کیلو گوشت گوسفند ۱۴۵۰۰ تومانی بخرد.

این آمار درباره گوشت مرغ هم جالب توجه است.

به نحوی که حقوق اشاره شده در سال ۸۰ می‌توانسته ۵۱ کیلو گوشت مرغ ۱۱۰۰ تومانی بخرد اما در سال ۹۰ به قدرت خرید ۱۱۷ کیلو گوشت مرغ رسیده است.

همچنین در این میان مصرف فرآورده‌های گوشتی (از قبیل آنچه در فست فودها استفاده می‌شود) نیز در آمار لحاظ نشده است.

این مقایسه آماری صورت بروز یافته شاخص قدرت خرید در ایران یا همان PPP است که بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران در آن، جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان را دارد .[۶]

آقای مؤمنی به عنوان یک اقتصاددان باید پاسخ بدهد که میان انگاره عجیبی که مبنی بر کاهش مصرف گوشت قرمز توسط خانواده‌های ایرانی دارند با واقعیت افزایش واردات و تولید گوشت در ایران، با واقعیت افزوده شدن قدرت خرید در ایران و با حقیقت جایگاه هجدهم اقتصاد ایران در جهان، چه ربط و ارتباطی غیر از نتیجه‌گیری ناصحیح ایشان وجود دارد؟!

مؤمنی پیش از این نیز طی اظهاراتی گفته بود با اجرایی شدن تحریم‌های ترامپ، ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ایران بیکار می‌شوند ![۷]

بایستی اشاره کرد که میان دانش آماری و آنالیز صحیح این آمار فاصله بسیاری وجود دارد و همین باگ اشاره شده است که موجب می‌شود سیاه‌نمایی‌های گسترده‌ای از اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در اذهان عمومی صورت بگیرد.

اقتصادی که اگرچه مشکلاتی دارد اما با بحران مواجه نیست و عده‌ای با سیاه‌نمایی‌های عامدانه یا حتی سهوی از آن، کشور را به سمت ایجاد شرایط «فتنه اقتصادی» سوق می‌دهند.

***

۱_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1093035

2_ http://www.shabestan.ir/detail/News/22282

3_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1092894

4_ http://www.ion.ir/news/411085

5_ https://www.isna.ir/news/97031406770/

6_ https://www.isna.ir/news/96110703556/

7_ mshrgh.ir/905877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    27 15
    درباره مصرف گوشت قرمز و افزایس قدرت خرید, آمارهای جالبی ارائه کردید.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      89 4
      دوست عزیز که مثلا بخیال خودت اومدی با این آمارها در این مقاله خنده دار حرفهای فرشاد مومنی رو نقد کنی اگر مردی جوابتو بگیر و منتشر کن . اولا حرف شما درباره افزایش گوشت قرمز مربوط به سالهای 90 و 91 هست که درسته و اون دو سال دولت احمدی نژاد گوشت برزیلی بوفور و ارزون وارد کرد حالا چی ؟ دوما در حال حاضر با وجود اینکه تولید گوشت قرمز و سفید افزایش زیادی پیدا کرده اما از اونطرف چیزی بالای 80 درصد این میزان تولید داره بطور کامل صادر میشه کشورهای همجوار . اینمورد که اصلی ترین عامل افزایش انفجاری قیمت گوشته کجای مقاله منصفانه شماست ؟ بعد با اینهمه لاپوشانی میخوای بگی مومنی سیاه نمایی کرده مردم دارن بوفور گوشت میخورن ؟ انشاالله همونطور که گوشت و آجیل و لبنیات و خیلی چیزهای دیگه رو از دهن مردم گرفتین و با گرسنه کردن مردم خودمون و شیوع فقر غذایی همه رو صادر کردین تو شکم مردم کشورهای دیگه ، خداوند خودش بالاخره با قهر شدید پاسخ اینهمه بی انصافیها و فشار غیرقابل تحملتون به سفره های مردم رو بده
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      53 6
      واسه انکار پیشرفت اقتصادی ایران باید حرف احمقانه زیاد زد... از صادرات گوشت های واردات شده که بگذریم! باید چند تا جواب احمقانه دیگه هم واسه حقایقی مثل افزایش قدرت خرید حداقل دستمزد و بهبود ضریب جینی یا همون شاخص برابری طبقاتی تو ایران پیدا کنی رفیق.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    50 27
    یک سوال: آیا امام علی علیه السلام توانست تمام شریعت را اجرا کند؟ آیا اصلا رسول الله و انبیا توانستند؟ پاسخ خیر است. پسی طبق نظرات سروش محلاتی از اول لزومی به وجود اصل ولایت و امامت نبود. اما یک سوال مهمتر: اگر حکومتی که رهبرش ولی فقیه یا اصلا خود امام معصوم است نتواند و مردم نگذارند که شریعت را اجرا کند، آیا یک حکومت که حاکمش از اساس نه فقیه است و نه عادل می تواند؟
    • ناشناس IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      37 52
      امام علی شریعت را اجرا نکرد ؟ یعنی حاضری برای دفاع از عقایدت امام اول شیعیان را هم پامال کنی ؟ بیچاره بی سواد پس برو ببین در منابع شیعه و اهل سنت در مورد حضرت چه نوشته اند ؟ تو که حتی امامت را نمیشناسی چطور ادعای تشیع میکنی ؟ و از حکومت اسلامی حرف میزنی ؟ امامکشته عدلش شد و عدل اجرای شریعت بود -واقعا برای تو و امثال تو متاسفم
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      36 24
      جالبه بعضی برادران حاضر هستند برای اثبات خودشان از مولا علی کم کنند.ننگ بر تو و تفکر سیاست زده ات.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      30 43
      امام علی بخاطر مصلحت مروم و اسلام 25 سال خون نشین شد.و دم نزد که نه مردم ضرر کنند ونه دین .... آیا آقایون حکومتی ما جرات دارند برای 2 روز از حکومت بگزرند و 2 روز تریبون و صدا و سیما رو در اختیار مخالفشون بزارند که حرفی بزنند ؟؟ !!!!!!
    • نصیر IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      5 13
      ظهور امام زمان برای این هست که هیچ کس نتونست اسلام و شریعت رو اجرا کنه وگرنه به سرنوشت رسول الله پس از شهادت یا وفات که حتی اجازه وصیت نامه نوشتن رو به ایشان ندادن یا امام علی ع و سید شهدا دچار میشدن توسط شما امت!..
  • US ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    69 1
    به فرض محال اگر مصرف گوشت در ایران پایین نیامده که قصاب بنده خلاف این نظر رو داره دلیلش اینه که فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند به همام اندازه که مصرف فقرا کاهش پیدا کرده مصرف قشر مرفه نیز افزایش پیدا کرده
  • سید IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    مرگ و ننگ بر اصلاح طلبان تهوع آور در هر لباس و سَمَت باد.
    • fd IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      خجالت هم خوب چیزیه
    • AE ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      سید اسهالت خوب شده؟
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      41 4
      اصلاح طلب و اصولگرا همشون یه کرباسن
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      5 5
      از اصلاحات عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید
  • حسین IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    44 0
    بی ارزش شدن ریال
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    عزیزان مشرق نیوزی شرف و انسانیت و دینتونو چند فروختید یه این نظام؟! مصرف گوشت کم نشده ؟! گوشت کیلو ۸۰ ت کی میتونه بخره الان ؟ مرغ کیلو ۱۲۵۰۰ ت !! حداقل حقوق الان ۱میلیون ۱۰۰ چند کیلو میشه گوشت خرید ؟ کمتر از ۱۵ کیلو !! نمیبینید؟
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      29 79
      توی احمق و امسال تو که به این حسن رای دادید باید فکر اینجا را می‌کردید مشرق داره وظیفه‌اش را انجام میدهد قیمت گوشت و مرغ و لبنیات دست مشرق نیست. دست خودتون هست به کلید رای دادید حالا تحمل کنید.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      102 6
      12:07 به جای هرزه درانی املای فارسی کلمه ی امثال رو امسال ننویس. متاسفانه کاه در مغز شماست به جای اندیشه!
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      3 0
      بی
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      7 26
      توی احمق و امثال تو که به این حسن کلید رای دادید باید فکر اینجا را می‌کردید مشرق داره وظیفه‌اش را انجام میدهد قیمت گوشت و مرغ و لبنیات دست مشرق نیست. دست خودتون هست به حسن کلید رای دادید حالا تحمل کنید.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
      0 0
      مشرف چرا پاسخ منو نشر ندادی با نظره شما همسویی نداشت؟؟
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    30 25
    این آخوند خودش از خودش تعریف درست و حسانی ندارد
    • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      7 5
      خاک بر سرت با این دلیل احمقانه تو
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    38 23
    همین اقای محمد سروش که چند سالی است مواضع کهنه و قدیمی مهندس بازرگان و نهضت ازادی و دیگر تفکرات اسلام امریکایی که از صدر مشروطه تا کنون بجا مانده را با رنگ و لعاب فقهی تکرار میکنددرحال ایشان حاضر با عده ای از همفکران و دوستانش به در خواست و هماهنگی موسسه باران و اشخاصی مثل اقای سید محمد خاتمی و با پشتیبانیهای فکری و مالی انها تحت پوشش مدرسه علمی و موسسه تحقیقاتی و پژوهشی به زعم خودشان مشغول تربیت نیرو و کادر فکری بر اساس اموزه ها و بنیادهای سکولاریسم دینی یا همان اسلام لائیک امریکایی هستند .لازم به یاد اوری است که در ده های 40 و 50 که گفتمان مارکسیست و ماتریالیسم بر بخشی از فعالان حوزه فکری و مبارزاتی کشور حاکم بود متاسفانه بخشی کوچک از روحانیون و معممین و روشنفکران نو اندیش دینی و سازمانهای مبارزاتی نیز تحت تاثیر انان قرار گرفته و از اموزه های دین و قران نهج البلاغه و سنت عملی معصومین (ع) نفسیر و تحلیل مادی و گاه الحادی میکردند افرادی مثل حبیب الله عاشوری / سید مهدی هاشمی/موسوی خوئینی/ اکبر گودرزی و.... از این دسته بودند . بعد از انقلاب اسلامی و شکست منطق و هیمنه مارکسیسم و ماتریالیسم و غلبه گفتمان الحادی لیبرالیسم غرب همین تیپ از اخوندها و معممین و روشنفکران دینی منعلانه به بستر علوم اجتماعی و سیاسی و جامعه شناسی و. فلسفی .. غرب غلطیدند و با الهام از موسسات مطالعات راهبردی انها مثل بنیاد سوروس و افرادی مثل پوپر و...دوباره به تحریف و تاویل باطل اموزه های دینی و فقه سیاسی و اجتماعی اسلام مبتنی بر فرمولها و قواعد علوم اجتماعی و انسانی غرب مشغول گشتند و با نشخوار مطالب باطل و فاسد چند دهه پیش یهود و نصاری و فلسفه الحادی غرب به تحریف اسلام و ضربه به انقلاب اسلامی مشغول شده اند . افرادی مثل عبدالکریم سروش / سعید حجاریان / اغا جاری/ عطا مهاجرانی/ باقی / اکبر گنجی / محمد سروش محلاتی /مجتهد شبستری/ محسن کدیور / تاجیک /مصطفی ملکیان و... جزء این دسته هستند . البته بعضی از مواضع و نظرات این افراد در دهه های قبل در اثار اعمال و میرزا ملکم خان /احمد کسروی / شیخ ابراهیم زنجانی/ ابولفضل برقعی/ صالحی نجف ابادی/ و... کاملا مشهود و قابل تطبیق است .
    • ناشناس IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      9 3
      اینای که نوشتی بزارم جلوی قصابی چقدر بهم گوشت میده
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    17 12
    شیخ سروش لی لی بازی بلدی سوت بلبلی هم بلد باشی نونت تو روغن است.
  • US ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    5 5
    آیت الله سیستانی و آیت الله فیاض از مراجع عراق هم البته در عراق هستن!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    58 5
    از دهه شصت تا الان جمعیت زیاد شده طبیعتا واردات بیشتر شده اما سرانه مصرف کم شده که هیچ ربطی به میزان واردات نداره مشرق گندش دراومده از زمان جنگم کمتر گوشت مصرف میکنیم دیگه ناکارامدی و فشل بودن یه حکومت چجوری باید اثبات بشه
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    42 2
    جمعیت بیشتر صده وارداتم بیشتر شده چه ارتباطی با میزان مصرف داره ؟ مثل اینکه بگی درامد کشور دهه ۶۰ بود مثلا ۱۰۰ میلیارد دلار الان شده ۴۰۰ میلیارد دلار پس خیلی خوبیم ! اما میای درآمد سرانرو میبینی میفهمی جز کشورای اخر دنیا هستیم و کارگر ایرانی جز ارزونترین و بدبخت ترین کارگرای دنیاس
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      39 1
      اون چندرغاز واردات فعلی رو مدام بزرگنمایی میکنه بعد سیل بیرویه صادرات گوشت ایران به کشورهای همسایه رو نمیگه و لالمونی گرفته . این یعنی فروختن دین و آخرت برای ماله کشی اوضاع فعلی . آه اونایی که دیگه سالی یکبار هم گوشت نمیتونن بخرن ( اکثریت مردم ) بگیردتون
  • دغدغه IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    44 0
    نیازی به آمار نیست . همین که میاید می بینید گوشت برای پول دارها سهمیه بندی شده و بی پول ها فقط عصاره گوشت میخرن تا غذاشون مزه گوشت بده بس نیست . سیر از حال گرسنه خبر نداره و سواره از حال پیاده !
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    39 0
    ایشان از سرانه مصرف نام بردند یعنی مصرف سالانه به ازای هر نفر . شما از تولید و واردات نام بردید . باید نرخ افزایش جمعیت را نیز در نظر بگیرید و همینطور هزینه خرید هرکیلوگرم گوشت به نسبت درآمد در سبد خانوار . یک سری هم می توانید به قصابی ها و فروشگاه ها بزنید آمار بگیرید در مقایسه با سال گذشته وضع فروششان چگونه بوده است . در انتها هر کسی خودش میزان خودش است . ببینید مصرف گوشت خودتان نسبت به سال گذشته چگونه بوده است .
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    42 1
    احتمالا مصرف گوشت اون حرامخورها رفته بالا وگرنه که مردم عادی که مصرف گوشت ماهی 2 کیلو هم ندارند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      13 1
      بگو سالی 2 کیلو ، ماهی دو کیلو که مال درآمد بالای شش میلیونه
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    56 3
    مشرق از نقد صحبتهای دکتر مومنی تعجب کردم. ایشان از پاکترین و دلسوزترین اقتصاد دانهای انقلابی کشور است . نکته مغفول در تحلیل شما هدن توجه به آمار جمعیت کشور است. افزایش تولید و واردات گوشت وقتی به جمعیت افزایش یافته کشور تا حدود ۸۰ میلیون تقسیم شود اثرش از بین میرود. اینکه با کاهش ارزش پول ملی تقریبا ۹۰ درصد مردم قدرت خرید خود را از دست دادهاند که مثل روز روشن است
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      2 12
      90 درصد رو از کجا اوردی؟
  • حسین IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    8 1
    با سلام و عرض ادب نکته ای که در باره ی سروش محلاتی مرقوم نشده است اینکه، ایشان محرم دو سال پیش در یکی از سخنرانی هایشان مطرح کردند: امام حسین علیه السلام با عمر سعد قصد مذاکره داشته و مذاکره کرد. می توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت h...r مراجعه فرمایید.
    • AE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      9 4
      حسین آقا، مگر مذاکره نکرد گفت يا برگردم مکه یا به جای کوفه جای دیگری بروم. که عمر سعد عبيد الله را در جریان گذاشت و عبيد الله گفت هیچ جا نرود و بیعت کند. يه کم مطالعه کن خودت خراب میشی
    • RO ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      0 0
      این جمله را که یا برگردم مکه یا جای دیگه. را امام. به حر زد نه عمر سعد
  • آخوند انگليسي! IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    35 46
    يعني يه ذره عقل و شعور تو كله اين عتيقه عمامه به سر روحاني نما نيست كه اينقدر حاليش بشه حكومتي كه دررأس آن شخصيتي فقيه , اسلام شناس , عالم , بصير , حكيم , هوشيار و وارسته از زرق و برق دنيا نباشه , ميشه يه چيزي تومايه هاي حكومت قاجار و پهلوي و ديگر شاهان مفسد . گذشته از اينها حالا كه بحمدالله چنين وجود ذيقيمتي در رأس نظام جمهوري اسلامي قرار دارد و شما عتيقه ها را تا حدود زيادي كنترل ميكند,اينه وضعيت كشور داري شماها ,واي به اون روزي كه خداي ناكرده سايه چنين عزيزي بر سر اين نظام و كشور نباشه.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    25 2
    در مورد مصرف گوشت قرمز شما فقط ر یک سرچ ساده تو گوگل کنید ببینید حتی با دلار ۱۰۰۰۰ تومنی گوشت گرم وارداتی ذبح حلال کمتر از نصف قیمت اون چیزی است که سلطان سلاطین یعنی خود دولت به مردم قالب میکنه. در حالیکه شرکت بازرگانی دولتی ایران ا۴۲۰۰ میگیره.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    25 17
    همون آخوند انگلیسیه.؟
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    20 0
    بعضی از این مردم با اینکه بسار فقیر هستند بدون دادن حتی یک ریال پول روزانه چندین کیلو گوشت می خورند فقط از طریق گوششان
  • ایرانی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    31 1
    من دو شغل دارم امسال فقط تونستم 2 کیلو گوشت تازه بخرم.اگر خریدیم گوشت منجمد بوده که اونم درتوان خیلی ها نیست. خدا لعنت کنه باعث و بانی شو
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    38 1
    خاک بر سر تحلیل گران اقتصادی شما!!! چه راحت حقایق واضح و روشن اقتصادی مملکت را منکر میشوید!!! یعنی شما تفاوت "میزان مصرف سالیانه خانواده" و "میزان واردات سالانه کشور" را درک نمیکنید؟؟؟ واضح است که در این 30 سال جمعیت کشور نزدیک به 3 برابر شده. آیا تولید و واردات گوشت قرمز هم 3 برابر شده؟؟؟!!
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      1 40
      خاک بر سر خودت. تولید گوشت سالی 2 درصد رشد داشته. مشرق راست میگه. مردم که گوشتا رو نریختن تو آشغالی!
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      26 2
      10:40 نادون نریختن تو سطل آشغال اما صادر شده . افتاد ؟ صادرات گوشت ( بصورت گرم ) در حال حاضر بیشتر از 10 برابر واردات گوشته ( اونم یخزده ) . میگیری یا هنوز مغز نمیکشه ؟ بیشتر تولید داره صادر میشه عین تموم مواد غذایی دیگه
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      1 6
      صادرات گوشت مدتهاست ممنوعه 11:2 احمق! mehrnews.com/news/4412394
  • محمد جوادی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    41 1
    مشرق نیوز راست می گه وضع مملکت خیلی خیلی خوب شده همین الان یه چند سیخ کباب میل نمودم دیشب هم چلو برگ با کباب اضافی نوش جان نمودم ظهر دیروز هم ماهیچه داشتیم به به چه مملکت گل بلبلی داریم ولی این آمار واقعاً اشتباه ذکر شده سرانه مصرف گوشت مردم ایران خیلی خیلی بالاست همش پروتئین همش پروتئین فقط در سایت مشرق نیوز را لطفاً و خواهشاً آروم باز و بسته کنید تا ما ملت سرخوش بلا نسبت را از خواب خرگوشی بیدار نکنید. اَه گفتم آروم باز و بسته کنید در این سایت آمار پراکن را چایی شیرینم هم سرد شده پنیر کیلویی سی هزار تومن ندارم که بخرم ول کنید خواب خوش سیری چند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    15 1
    واقعاً مصرف گوشت زياد شده؟؟!!! مهم سرانه مصرفه برادر
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      8 4
      چطوری سرانه مصرف کمه و تولید گوشت زیاد؟ و این یعنی سرانه مصرف زیاد شده. ضمنا شما در مقابل حقیقت بهبود ضریب جینی در ایران هم قرار دارید و نمیتونید بگید پولدارها دارن چند برابر گوشت میخورن! ضمنا تر ضریب جینی وقتی خوب میشه که قدرت خرید رفته باشه بالا.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    26 1
    ایران عین صافی می ماند از یه طرف وارد می کنید با ارز ارزان ار طرف دیگه قاچاق می کنند هیچ اماری در ایران صحت ندارد و واقعی نیست اصلا افتضاح است ملت نمی دونند چکار بکنند گوشتهتای تازه قاچاق میکنند گوشت یخ زده بی مصرف وارد می کنند اخه اینم شد اقصاد
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    6 0
    بله صحت دارد.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    17 23
    درود بر اقای محلاتی و تشکر از شما که ایشان معرفی کردید نمیشناختم
  • مردمي IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    25 3
    مابچه ها را زود ميخابانيم كه شام بهشون نديم و صبح هم دير بيدارشئن ميكنيم كه صبحانه نخورند و به مدرسه برند با اين وضهعين ميشه گوشت هم خريد؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      7 17
      بعدم میای اینجا کامنت میذاری نه؟! خب پول اینترنتو بده اون بچه غذا بخوره شیطون!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    10 0
    در گذشته بیشتر مردم در روستاها زندگی می کردند وخودشان گوشت تو لید می کردند
  • زهرا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    23 0
    سلام امار مصرف گوشت شاید درست باشد ولی ثروتمندان برای سگ هایشان خرید انچنانی مبکنند وخودم شاهد بودم که کسانی هستند که دوماهه گوشت ندیدن بیایید مدارس حاشیه شهر امار بگیرید
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      3 0
      به قرآن من خودم از اول سال 97 تا الان دو کیلو گوشت خرید مه کسی که سوار اسب خبر از پیاده نداره بچم مریضه توان پنجاه تومان ندارم ببرمش دکتر ماکارگرساختمانی هستیم
  • ایرج IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    9 0
    «به گزارش سایت دولتی ایران‌آنلاین در سال ۹۷، تولید گوشت قرمز از ۳۹۷ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۸۱۵ هزار تن در سال ۱۳۹۵ و ۸۳۸ هزار تن در سال گذشته (۹۶) رسیده است.یک حداقل دستمزد در سال ۸۰ به عبارت ۵۶,۷۹۰ تومان قادر بوده است که ۲۵ کیلو گوشت گوسفند به عبارت هر کیلو ۲,۲۷۰ تومان را بخرد. همین حقوق که در سال ۹۰ به ۳۳۰, ۳۰۰ تومان رسید، با افزوده شدن یارانه توانسته است ۲۶ کیلو گوشت گوسفند ۱۴۵۰۰ تومانی بخرد».دوستان مشرق نیوز در محاسبات خود دو نکته را نادیده گرفته اید.یکم- جمعیت در سال 57کمتر از 45درصد جمعیت در سال96 بوده است.دویم-مثال هایتان در مورد قدرت خرید پس از انقلاب مربوط به دو مرحله ی تحریمی 91 و 97 نیست.نتیجه گیری:با توجه به بهای هرکیلو گوشت قرمز در سال 57 یعنی حدود هفت تومان ، توان خرید کارگری با حداقل دستمزد235 کیلو گوشت بوده است(70ریال/16500ریال).در سال91 این عددبه 18/5(210000ریال/3900000ریال)رسیده و در سال 97اگر بهای گوشت را به طور میانگین 60000تومان در نظر بگیریم تنها15/5کیلوست(600000ریال/9299310ریال).من در مورد اظهارات دکتر مومنی حرفی ندارم.فقط می دانم 235بیش از 15 برابر 15/5 است.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      9 1
      اثر تحریم جزئی بوده. ضمن اینکه یارانه ها هم اثرشو کاملا درباره مواد غذایی رفع کرده
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    7 0
    ازانجایی که عمران بودجه ندارد نصف مملکت خوابیده چرا تحلیل گرهای اقتصادی وسیاسی به این توجه نمی کنند بیشتربیکاری وبدبختی ما ازنبود بودجه عمران پیش اومده چشماتونو باز کنید
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    27 2
    یا نفهمید و یا خودتان را به نفهمی زدید، اکثریت مردم البته نه اونایی که خودشان را به قدرت و حاکمیت چسبانده اند و پاچه خواری نظام را می کنند، برای خرید گوشت مرغ و تخم مرغ هم مشکل دارند چه برسد به اینکه گوشت قرمز 70 هزار تومانی بخرند؟ اقتصاد این مملکت با دستورات ترامپ بالا پایین میشه مسئولان ما عروسک خیمه شب بازی بیش نیستند و فقط ادعا دارند با یک اخم ساده ترامپ اقتصاد این مملکت به ویرانه تبدیل شد شما چطور می خواهید با این کشور بجنگید؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      2 1
      احسن گل گفتی
  • Mehran IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    14 0
    اروپا تو قرن 15 فهمید که به جای بررسی کردن چگونگی زندگی پادشاهان باید به اقصاد مردم و راحتی مردم فک کنن ، این طرز فکر اسلامی شما مال زمان جان کالون هستش ... همه ی دنیا دارن با فهم شعور مشکلات رو حل می کنن
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    5 0
    اگه سالی 12 الی 20 کیلومتر گوشت قرمز نشانه مایه دار یه الان اعلام می کنم وارثان هخامنشی در برابر شما ایستاده
  • SE ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    17 12
    اقای سذوش محلاتی از کی شما سخنگوی حوزویان شده اید؟ ایا برای مباحث بی مبنای خویش استدلال و مصداق دارید؟ لطفا برای این استدلالهای چوبین مصداق ارایه کنید؟
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 0
    به خدا قسم من یک کار گر ماهی حداقل سه میلیون درآمد دارم ولی به برج یک ودو دوبار آنهم در وسع خودم نه زیاد گوشت خریدم الان به مدت ۸ ماه است هنوز گوشت خریدم نکردم به خدایی که همه قبولش داریم
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    3 1
    اگر مصرف گوشت کم شده به خاطر وجود کثیف شما اسلاحتلبی ها ست
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 0
    اون آقایی که 40 تا 2 درصد حساب میکنه اینم در نظر بگیره که جمعیت 30 میلیونی سال 57 الان شده 80 میلیون یعنی دوبرار و نیم بیشتر در صورتی که کل محاسبه 2 درصدها میشه 80 درصد . یعنی تولید و واردات گوشت از سال 57 تا حالا هنوز 2 برابر نشده . پس مصرف سرانه مردم اومده پایین .
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      1 1
      شما مطلب رو درست نخوندی. افزایش 50 درصدی دو سال اخیر رو هم اضافه کنی؛ درست میشه.
  • ناشناس IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    8 5
    انگار انقلابمون باید یه انقلاب دیگه بکنن تااز دست این مارموز ها خلاص شیم دولت برجامی نتیجه این افتضاحه پس به چرندیات این قماش اهمیت ندید مردمی که این جماعت رو سرکار اوردن هم مقصرن وتا سالها از یادمون نمیره
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    17 0
    من به عنوان سرپرست خانواده که پس سی سال خدمت صادقانه بازنشسته شده ام معروض میدارم 5ماهه که یک کیلو گوشت قرمز و یا ماهی خریداری نکرده ام و حتی برنج هم مجبور شده ام نیمدانه و تا حدی ارزون قیمت تامین نمایم. انها که مصببند از صدر تا ذیل باید شرمنده باشند و درامدهایشان از راه نامشروع و مفت خوری،رانت،فساد و خیانت چرک و مرض بشه بجان خود و خانواده زالو صفتشان.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    26 15
    تمام آبروی روحانیت از وجود آقای خامنه ای است روحانیت باید یه نان بخورد ده تا صدقه بدهد که پرچم دست ایشان است والا با آخوند های ورژن جدید که هم لباس پیغمبر می پوشند و هم با هنر پیشه ها عکس میگیرند و هم تاجرند و هم سیاست ندارند الان آقایون روشون میشد حرف بزنند
  • اشکان IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    7 0
    وکیلان را بگو روح الامینند زعرش افتاده پا بند زمینند مقدس زاده اند از مادر خویش گناهس ار کنی مرغانشان کیش...آقای نماینده مجلس آقای نماینده.آقای وکیل مردم/گوشت نمیتونیم بخریم اگر مرتد نمیخونی مارو کاری کن
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 8
    این محمد سروش را من می شناسم-دیوانه است
  • ایرانی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 0
    آقا ما یه ساله ازدواج کردیم هنوز گوشت قرمز نخریدیم، کیلویی ۸۰!!!
  • fd IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    6 1
    همینجور پیش بره گوشت خر هم گیر نمیات دیگه .مردم بدبخت.پولشوها فقط حال میکنن
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      1 0
      خخخخ
  • وحید IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    5 1
    ما که از عید تا حالا گوشت نتونستیم بخریم
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      2 0
      داداش خیلی ها نتونستند. نفرین مردم گریبانگیر مسئولان خواهد شد
  • سید رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    19 14
    امان از انحرافات حوزه ! اسلام آمریکایی ، در برابر اسلام ناب محمدی (ص) !!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 3
    اینایی که میگن ایران گوشت رو صادر می کنه و مصرف گوشت مردم کم شده! این آمار رو بخونن: میزان تولید و واردات گوشت در سال 96 حدودا 4 میلیون تن بوده. میزان صادرات در همون سال هم فقط 63 هزار تن بوده. لطفا بفرمایید 3 میلیون و 940 هزار تن گوشت ایران در سال 96 کجا مصرف شده؟! منبع: https://www.yjc.ir/00Qo18
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 1
    بهره ببرید
  • DE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    12 10
    آخوندهایی که به حکومت بدون ولایت فقیه فکر می‌کنند واسه نونه واسه نونه ...که اگه تو اینو بدونی به همچین آخوندهایی دل نمیبندی...ولی حالا اگه به این نوع آخوندها بگی بیا خودت والی فقیه بشو چهارنعلین میدِوه میاد.
  • علی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    9 1
    با سلام با اینکه درامدم بد نبود ولی دو سالی است که حکومت من را هول میدهد که جز ولی نعمت ها(مستضعفها) بشم وقتی میخواهم گوشت یا اجیل بخرم بخدا چشمم نمی پرد خیلیها هستن که اصلا رنگ گوشت را نمی بینن خودتان را به نفهمی نزنید
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      3 12
      پول اینترنت رو بده گوشت بخر، بخور جانم
  • عباس IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    1 0
    ه گزارش سایت دولتی ایران‌آنلاین در سال ۹۷، تولید گوشت قرمز از ۳۹۷ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۸۱۵ هزار تن در سال ۱۳۹۵ و ۸۳۸ هزار تن در سال گذشته (۹۶) رسیده است .[تعدادافراد در سال 57 بودند 37 میلیون و در سال 97 نیز 82 میلیون یعنی 225 درصد جمعیت اضافه شده ولی تولید 200 درصد رشد کرده . یعنی 25 درصد همینجوری کسر هست.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      3 1
      بله. مصرف گوشت کم شده و بیماری های ناشی از مصرف گوشت زیاد! اول فکر کن. بعدش درست فکر کن. دست آخر حرف بزن.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 21
    جمهوری اسلامی باعث شد منافقین و مومنین واقعی مرزبندی بشوند سایت جماران هم دارالمنافقین است همه بدانند که ما برای شکم و رفاه طلبی انقلاب نکردیم. ما برای حفظ اسلام انقلاب کردیم بعضی ها تاریخ نخواندند که پیامبر به همراه یارانش در شعب ابی طالب چه سختی ها که نکشیدند
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    1 0
    "اداره‌ای که صد البته اگر فاجر و فاسق باشد به سمت ظلم رهسپار می‌شود." این بخشش کاملا مورد قبوله ;)
  • GB ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 1
    اصولا هدف پیامبران تشکیل حکومت نبود و در قران هم میگوید مردمی به پیامبر زمان خودشان گفتند برای ما پادشاهی بیاور تا درراه حق بکوشیم . اگر ان پیامبر میخواست می گفت پادشاه خودم هستم . او چنین نگفت . هیچ پیامبری نگفت امدم تا حاکم و امیر شما شوم . هدایت مردم مهتر از حکومت است .
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      1 2
      برادر محترم / جهت اطلاع به این ایه شریفه توجه بفرمایید . خداوند به حضرت داوود ع میفرماید : " یا داوود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق ... " خداوند متعال جناب داوود (ع) را به عنوان جانشین خودش برای حکمرانی بین مردم بر اساس حق معرفی میکند .
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      1 1
      آقای اصولا هوف پیامبران تشکیل حکومت نبوده - لطفا آن آیه را نقل کنید - منافقین نصف آیه را می گرفتند نصف دیگررا نگاه نمی کردند - ناسخ را با منسوخ نمی فهمیدند قرآن برای تفسیر مهارت می خواهد.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    5 4
    چه نگاه سطحی ای از اسلام و حکومت داره... حتی من که طلبه نیستم میفهمم نگاهش مشکل داره... مگه میشه در راس حکومت ولی فقیه باشه و حکومت، بی دلیل احکام اسلام رو اجرا نکنه؟! و مگر میشه حاکم فقیه نباشه و انتظار داشت احکام اسلام اجرا بشه؟! این دیدگاه‌ها از اونجایی میاد که ولی فقیه فعلی رو قبول ندارند.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      3 1
      این آخوندها خود امام علی رو زمانی قبول دارن که خلیه مسلمین نباشه! و دنبال اجرای شریعت و موضوعاتی مثل حمله به روم و ایران به دستور پیامبرص و وحی خدا نباشه!!!!!....شما چند سال بین اینها زندگی کنی متوجه میشی کلآ نصف قرآن رو قبول ندارند موضوعاتی مثل اسلام عملی جهاد امر به معروف نهی از منکر محرم و نامحرم حلال و حرام واجبات
  • م.محمدی IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 5
    این حرف ها از سواد نمی جوشد . از زیادیِ مطالعۀ کتابهای امثال کدیور و سروشه...
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    3 9
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • BE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    0 0
    خجالت هم نمیکشه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    0 0
    درست تولید واردات گوشت زیاد شده ولی عادلانه تقسیم نمیشه تولید حتما مصرف بیشتر همه مردم نیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس