کد خبر 925908
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
عبدالناصر همتی نمایه

جلسه هم اندیشی رییس کل بانک مرکزی با هیات رییسه و اعضای اتاق بازرگانی ایران با محوریت بازگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی عصر امروز در دیدار با هیأت رئیسه و اعضای اتاق بازرگانی با تأکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات بیشتری را به سامانه نیما عرضه کنند به تبع، شاهد تعادل بیشتر نرخ ارز در بازار خواهیم بود و اینگونه بخش خصوصی به رونق تولید نیز کمک کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف مشترک ما باید ایجاد رفاه برای مردم باشد، گفت که همه ما در بانک مرکزی و بخش خصوصی در یک کشتی هستیم؛ اما از طرفی بانک مرکزی مسئول سیاست‌های ارزی کشور است و باید در مقابل هشتاد و دو میلیون جمعیت ایرانی پاسخگو باشد و البته هدف مشترک همه ما باید رفاه مردم باشد که این امر از هر اولویتی مهم‌تر است.

بیشتر بخوانید:

پاسخ اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی به یک سوال

واکنش همتی به افزایش اخیر قیمت ارز

همتی: بانک‌ها نرخ سود را رعایت کنند


به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، ارز حاصل از صادرات نفتی به کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص می‌یابد و از این رو برای تأمین ارز وادرات دیگر نیازهای مردم، باید از ارز حاصل از صادرات استفاده کرد. لذا ضروری است که صادرکنندگان برای رفاه مردم به میدان بیایند و ارزشان را به چرخه اقتصادی بازگردانند.

بنا به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، اهداف این بانک در مقابل صادرکنندگان قرار ندارد، بلکه بانک مرکزی همواره بخش خصوصی را در کنار خود می بیند و به دنبال افزایش تولید است تا در نهایت به رفاه عمومی مردم و رونق اقتصادی دست یابیم.


همچنین در این جلسه معاون ارزی بانک مرکزی درخصوص سیاست‌های ارزی این بانک در قبال صادرکنندگان گفت: برای صدور دستورالعمل‌های ارزی، ابتدا با فعالین اقتصادی مشورت‌های لازم به عمل آمده است و البته در این راه همواره شفافیت اولویت بانک مرکزی بوده است.

پناهی اهداف تولیدکنندگان و صادرکنندگان را در راستای اهداف بانک مرکزی ارزیابی و عنوان کرد که صادرکنندگان در طول ۹ ماه اخیر حدود ٢٩ میلیارد یورو صادرات داشتند و حدود ٢٢ میلیارد یورو از طریق بانک مرکزی و حدود ٧ میلیارد یورو از طریق سامانه نیما برای واردات ارز تأمین شده که این امر نشان از حمایت بانک مرکزی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان دارد.

به گفته معاون ارزی بانک مرکزی، این بانک از پیشنهادات و راهکارهای صادرکنندگان استقبال می‌کند، چراکه این گونه ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد و البته در این راه بانک مرکزی نیز به برنامه‌های توسعه‌ای صادرکنندگان کمک می‌کند.

گفتنی است، تأکید بر ادامه روند با ثبات بازار ارز، روش‌های بازگشت ارز از حاصل صادرات به چرخه اقتصادی به منظور کمک به توسعه کشور، افزایش همکاری‌های دو جانبه میان بانک مرکزی و اتاق بازرگانی، از جمله مباحثی بود که از سوی هیأت رئیسه و اعضای اتاق بازرگانی مطرح شد. همچنین در پایان بخش خصوصی بابت ثبات ایجاد شده در بازار ارز از رئیس کل بانک مرکزی قدردانی کرد و مقرر شد اینگونه جلسات تداوم یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس