کد خبر 915318
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
گمرک نمایه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شاخص صادرات محصولات غیرنفتی کشور در ۷ ماهه نخست سال جاری ۱۳.۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، محمدرضا مودودی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه و برتر استان قم که ظهر امروز در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن این استان برگزار شد، اظهار داشت: شاخص صادرات محصولات غیرنفتی در 7 ماهه نخست سال جاری 13.5  درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید

وی با تأکید بر اینکه صادرات یک متغیر یک گزینه‌ای نبوده که تحت تأثیر ارز قرار بگیرد، افزود: سال آرزو داشتیم که باید اقتصاد غیرنفتی در ایران شکل بگیرد و نرخ ارز کنترلی نباشد، این هم اتفاقی بوده که در ماه‌ها ی اخیر در حال رخ دادن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در شرایط جدید اقتصادی گفت: بسیاری از مواد اولیه و کالای اساسی را با نرخ دولتی وارد می‌کنیم و این یارانه‌ای است که به کل کشور اختصاص می‌دهیم،  هرچند عرضه نرخ ارز به چند قیمت در کشور شرایط را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده با سختی مواجه کرده است.

مودودی ادامه داد: این مسئله رانتی را در بازار ایجاد می‌کند که سبب می‌شود در موضوع ثبت سفارش شاهد آن باشیم که 65 میلیارد یورو ثبت سفارش صورت بگیرد و اگر فرایند نظارتی نباشد امکان سوء استفاده وجود دارد.

وی با اشاره به دسیسه افکنی آمریکایی‌ها در شرایط تحریم  گفت: در شرایط کنونی هدف‌گذاری آمریکایی‌ها، افزایش مصارف ارزی و ورود کالاهای ارزی و محدودیت برای فرایند تجارت خارجی  است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران تصریح کرد: برای مقابله با دسیسه‌های دشمنان باید همانند دوران هشت سال دفاع مقدس عمل کنیم، در دوران جنگ تحمیلی اساساً بنیادهای ارتش فروریخته بود اما آنچه سبب تاب آوردن در جنگ و مقاومت شد مردمی شدن جنگ و خارج کردن آن از حالت نظامی به حالت مردمی بود.

مودودی با بیان اینکه این رویکرد امروز هم در حال تکرار بوده و فقط نوع آن تغییریافته است، تأکید کرد: در این مقطع باید بخش خصوصی در کنار دولت قرارگرفته و در عرصه تولید و تجارت به میدان بیاید، اعتماد میان بخش خصوصی و دولت شکل بگیرد تا رونق صادرات اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: اساساً باید موضوع اشتغال را در اولویت قرار داده و آنچه می‌تواند توان ما را در برابر تحریم‌های اقتصادی بالا نگه دارد ایجاد اشتغال است، همچنین در کنار آن باید با فساد اقتصادی مبارزه کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخش خصوصی کمک فراوانی می‌تواند به بخش توسعه و تجارت کند، و یکی از راه‌کارهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان مربوطه این بوده که بخش‌های مهم اقتصادی را با رویکرد بخش خصوصی بازتعریف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    هرچی مواد غذایی بوده صادر کردید ، ملت سوء تغذیه گرفته اند ! شرم آوره
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    1 0
    با افزایش صادرات سبب کم شدن اجناس ومواد اولیه وبتبع گران شدن ان در کشور چرا افتخار کنیم
  • فقر IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    1 0
    ایرانم صادر کنید بره تموم بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس