کد خبر 924139
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
علی دایی

تیم ملی ایران همواره یکی از مدعیان و قدرت‌های اصلی جام ملت‌های آسیا بوده و اغلب مهاجمان ایرانی در میان بهترین گلزنان مسابقات بوده اند.

به گزارش مشرق، کمتر از یک هفته دیگر تا آغاز جام ملت‌های آسیا باقی مانده است و تیم ملی ایران به عنوان یک مدعی درجه یک پا به این مسابقات می‌گذارد. این چهاردهمین حضور تیم ملی ایران در هفده دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا است و انتظار می‌رود با توجه به حضور ستاره‌های مطرح در فاز هجومی تیم ملی بازهم بازیکنان ایرانی در میان بهترین گلزنان مسابقات جایی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

کی‌روش و ۴ مربی به دنبال اثبات خود در جام ملت‌ها

اولین هت تریک ها

در دومین دوره حضور ایران در جام ملت‌های ۱۹۷۲ و بعد از قهرمانی در سال ۱۹۶۸، دو بازیکن ایرانی این شانس را آوردند که در این مسابقات در یک بازی سه گل به ثمر رسانده و به اصطلاح هت تریک کنند. حسین کلانی در بازی برابر عراق و برد سه بر صفر ایران هر سه گل را به ثمر رساند. علی جباری هافبک تیم ملی ایران در این مسابقات نیز در بازی با تایلند که با نتیجه سه بر دو به نفع ایران به ثبت رسید دومین هت تریک ایران در تاریخ جام ملت‌ها را به نام خودش ثبت کرد.

در جام ملت‌های ۱۹۷۶ هم ایران مهاجمی داشت که توانست در این بازی‌ها هت تریک کند. غلامحسین مظلومی در بازی برابر یمن جنوبی که با نتیجه ۸ بر صفر به نفع ایران تمام شد سه گل زد تا سومین هت تریک کننده ایران در جام ملت‌های آسیا باشد.

پوکر بهتاش و دایی

اما در جام ملت‌های ۱۹۸۰ بهتاش فریبا مهاجم تیم ملی ایران در یک بازی موفق به زدن ۴ گل برای ایران شد. او در بازی با بنگلادش که با برد ۷ بر صفر ایران تمام شد ۴ گل زد و به قول فوتبالی‌ها پوکر کرد. اما شانزده طول کشید که یک بازیکن ایرانی دیگر بتواند در جام ملت‌های آسیا پوکر کند. علی دایی در برد ۶ بر دو ایران برابر کره جنوبی ۴ گل به حریف زد و نامش را در تاریخچه حضور ایران در جام ملت‌های آسیا حک کرد.

هت تریک جادوگر در چین

بعداز سال ۱۹۹۶ و در جام ملت‌های سال ۲۰۰۴ تیم ملی ایران این بار یک ستاره دیگر ایرانی در مرحله یک چهارم نهایی برابر کره جنوبی هت تریک کرد. علی کریمی سه گل به کره جنوبی زد و شاید یکی از مهمترین هت تریک های تاریخ جام ملت‌ها را انجام داد.

مسئولیت سنگین سردار و طارمی

به نظر می‌رسد مهدی طارمی و سردار آزمون دو مهاجم اصلی تیم ملی ایران مسئولیت سنگینی در رقابت‌های این دوره دارند. تیم ملی ایران بعد از سال ۲۰۰۴ نتوانسته گلزن مهمی را در جام ملت‌های آسیا داشته و هیچ بازیکن ایرانی هت تریک یا پوکر نکرده است. هرچند سطح رقابت‌ها بالا رفته اما ایران همیشه محل تولد بهترین مهاجمان و گلزنان آسیا بوده است.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس