محمد اسلامی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از پیشگیری توسعه حاشیه نشینی و بهسازی راه های روستایی به عنوان مهمترین اقدامات خود در جهت اداره این وزارتخانه یاد کرد.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی در نشست علنی امروز شنبه ۵ آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود با اشاره به کلیپ پخش شده در صحن علنی مجلس گفت: رویکرد اصلی ما شایسته سالاری است و این کلیپ بیانی برای اثبات باور قلبی ما به این مهم بود. ضمن اینکه در رابطه با رویکرد مدیریتی که دارم برنامه های خود را در سه سرفصل تحقق ساختاری، وضع رویکردهای متفاوت مدیریتی و تعیین اولویت های راهبردی که در شرایط کنونی ما را برای تحقق اهداف برنامه هدایت کند، مورد توجه قرار دادم.

بیشتر بخوانید:

لاشکی: اسلامی به ساماندهی مسکن مهر معتقد است

فیضی: برنامه‌های اسلامی تنها ۳۴ درصد با اسناد بالادستی منطبق است

خوشرو: عدم تطابق ۷۰ درصدی برنامه های وزیر پیشنهادی راه با قوانین بالادستی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: مهمترین موضوعی که باید در اداره وزارت راه و شهرسازی باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای برنامه ششم توسعه و توجه به احکام دائمی برنامه است که این دو برنامه فاخر در کنار قانون تسهیل و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار به صورت هم افزا در جهت انضباط فکری در پیکره وزارت راه و شهرسازی علمیاتی خواهد شد. همچنین برنامه محوری براساس اسناد آمایش سرزمین در دستور کار قرار می گیرد.

اسلامی تصریح کرد: توجه به موضوع مسکن که نه تنها در قانون اساسی بلکه در برنامه ششم توسعه نیز در جهت تامین نیاز اقشار متوسط و کم درآمد جامعه آمده مبنی بر اینکه ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال اجرای برنامه، ۹۰۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد و ۵۰۰ هزار واحد برای اقشار تحت پوشش سازمان های حمایتی بوده، باید عملیاتی شود که سازوکار لازم برای آن نیز طراحی شده است.

وی ادامه داد: مهمترین اقدامی که باید در حوزه تامین مسکن صورت بگیرد، تحول ساختاری است که در پی آن به صورت یکپارچه و با استفاده از تمام ظرفیت های وزارت راه و شهرسازی بتوانیم قابلیت هایی ایجاد کنیم که با حضور بخش خصوصی مسکن سازی مبنای تولید قرار بگیرد، چرا که این یکی از وظایف این وزارتخانه بوده که در قانون بر آن به عنوان مسئول ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن تاکید شده است.

اسلامی اظهار کرد: مهمترین دستور کار وزارت راه و شهرسازی این است که با استفاده از ظرفیت استان ها به صورت غیرمتمرکز و براساس نیاز شهرستان ها بر حسب محاسبات آماری بتوانیم با عرضه زمین و لحاظ موقعیت ها در راستای شهرسازی نوین ظرفیت های فاخری را در حوزه مسکن متناسب با شأن مردم و ایران اسلامی ایجاد کنیم. همچنین برای اقشار کم درآمد در جهت تامین مسکن شان منابع پشتیبان را محقق سازیم.

اسلامی افزود: تولید مسکن باید دراختیار تولیدکنندگان واقعی و نه سوداگران باشد، ضمن اینکه برای ایجاد سرپناه برای اقشار متوسط که استطاعت مالی آنها در مسیر کاهنده قرار گرفته است، با حمایت از تشکل های صنعتی اقدام کنیم، از سوی دیگر تحول در راه روستایی از دیگر برنامه های این وزارتخانه خواهد بود که هم اکنون دچار موازی کاری و پراکنده کاری شده است و با اینکه حجم مطالبات بالاست اما منابع کافی برای آن وجود ندارد، بنابراین در این مورد نیاز ساختار کارآمد و غیرمتمرکز ایجاد خواهیم کرد تا مطالبات بحق مردم را پیگیری کنیم. همچنین منابع لازم برای تحقق این امر نیز در بودجه سنواتی پیش بینی شود تا تحول در بازمهندسی راه های روستایی را محقق سازیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: اجرای طرح بازآفرینی شهری که در برنامه برای آن سالانه ۲۷۰ محله پیش بینی شده است را در دستور کار داریم کما اینکه برای۱۰۰ واحد تفاهم نامه ای پیش بینی کرده ایم که با سیاستی متفاوت بازآفرینی شهری را عملیاتی کرده و بافت های فرسوده را احصا کنیم و با نوسازی ظرفیت های جدیدی را در شهر فراهم کنیم، چرا که مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی خواهد بود که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر  یک میلیون و ۷۰۰ هزار آن تحویل داده شده که یک میلیون و  ۲۰۰ هزار در دولت یازدهم بوده است و از حدود ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تکمیل و ۲۷۰ هزار واحد نیمه تمام است که به دلیل نداشتن تأسیسات زیربنایی موجب رنجش ساکنین شده است، گفت: با کمک مجلس باید با برنامه زمان‌بندی مشخص و استانی مسکن مهر باقی مانده را به انتها برسانیم.

توسعه راه آهن از اولویت برنامه‌ها است

اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به برنامه‌ها، ظرفیت فاینانس پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه و منابع صندوق توسعه ملی، راه آهن جزو اولویت‌ها قرار گرفته که امیدواریم با تعاملات بین‌المللی و همکاری ذینفعان پروژه‌های راه آهن به اتمام برسد، ادامه داد: قطار حومه‌ای در دستور کار قرار دارد، امیدواریم بتوانیم شرکت راه آهن قطار حومه‌ای را ایجاد کنیم تا مردم از آن بهره‌مند شوند.

مهمترین دستور کار ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با استفاده از سایر منابع است

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در شرکت زیرساخت و سایر شرکت‌ها وجود دارد که با ۶ هزار میلیارد بودجه سالانه تکمیل آن زمانبر است، عنوان کرد: مهمترین دستور کار ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با استفاده از سایر منابع است.

اسلامی اضافه کرد: یکی از درخواست‌های بسیار مهم نمایندگان عدالت منطقه‌ای است، در عدالت منطقه‌ای توزیع  عادلانه اعتبارات به میزان پیشرفت پروژه‌ها در سطح کشور در دستور کار قرار دارد.

نظام لجستیک حمل و نقل باید توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌ها ایجاد شود

وی با بیان اینکه بیمه اجتماعی، تأمین قطعات یدکی، تعرفه نوسازی ناوگان در زمره موارد مورد درخواست کامیون‌داران قرار دارد که تفاهماتی در این خصوص داشته‌ایم، تصریح کرد: اعتقاد داریم که نظام لجستیک حمل و نقل باید توسط خود اتحادیه‌ها و تشکل‌ها انجام شود و با هماهنگی بین وزارت اقتصاد و صمت در تعاملی یکپارچه آن را هماهنگ می‌کنیم تا این نظام لجستیک بدون دخالت ما شکل گیرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تنظیم تعاملات با جامعه مهندسین ساختمان در کشور از جمله مواردی است که در اولویت قرار دارد، ادامه داد: استقرار نظام فنی،اعمال استانداردهای کنترل ساخت و سازها را در دستور کار داریم.

هواپیماسازی ایران ۱۴۰ یکی از نمادهای موفقیت سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان در کشور است

اسلامی با تأکید بر اینکه توفیق داشتم برای قابلیت سازی در صنایع پیشرفته صرف عمر کنم و با استفاده از ظرفیت‌های ملی توانستیم ظرفیت‌های تکنولوژی ایجاد کنیم، عنوان کرد: هواپیماسازی ایران ۱۴۰ یکی از نمادهای موفقیت سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان در کشور است، در حوزه نظامی تولیدات فاخر موجود حاصل این سرمایه‌گذاری ارزشمند است.

پرواز نکردن ایران ۱۴۰ به معنای عدم قابلیت نیست

وی ادامه داد: هواپیمای ایران ۱۴۰ اگر امروز پرواز نمی‌کند معنای آن این نیست که این هواپیما فاقد قابلیت برای استفاده است، برنامه‌ای که بر سر راه آن قرار گرفت مشکلات مدیریتی داشت که مربوط به مدیریت من نیست، ۱۵ سال گذشته در این هواپیماسازی سابقه مدیریت داشته‌ام.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در پایان خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانم اعتماد شما را جلب کنم هیچ ادعایی جز خدمت ندارم و بر اساس قابلیت‌های فردی، رشد خدمتی داشتم و با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی وزارت راه و شهرسازی و با استفاده از جوانان شایسته، بانوان و توجه به قومیت‌ها این وزارتخانه را با بهبود ساختاری به نحو احسن اداره می‌کنم.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس