زنان عربستان

اصلاح طلبانی که با اصلاحات پوشالی بن سلمان در عربستان ذوق زده شدند و به اتفاقات ایران کنایه زدند حالا در برابر قتل «جمال خاشقچی» چه می گویند؟

سرویس سیاست مشرق - بعد از اصلاحات نمایشی بن سلمان در عربستان سعودی که سرپوشی برای اقدامات استبدادی و سرکوب مخالفان حکومت آل سلمان در این کشور بود، فعالان اصلاح طلب و همچنین مزدوران سعودی که به نام ضدانقلاب در خارج از کشور در حال فعالیت هستند، سعی کردن با این اصلاحات پوشالی به نظام جمهوری اسلامی حمله کنند. اغلب بیان می شد که کشور بسته ای مانند عربستان هم متوجه شد که بایستی اصلاحات لیبرالی در خود انجام دهد حالا فقط ایران است که سعی می کند در مقابل تفکرات غربی و لیبرالی مقاومت بیهوده‌ای انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

انتشار تصاویری جدید از «عاملان» قتل خاشقچی

گوگل هم به تحریم کنفرانس سعودی پیوست

در همان زمان، روزنامه اصلاح‌طلب همدلی در گزارشی با عنوان «این اعلیحضرت هم وا داد؛ پس از اعطای حق فتوا و رانندگی به زنان همیشه محروم عربستانی، این بار صدا و تصویر ام کلثوم از سیمای عربستان سعودی پخش شد» نوشت:

«تصویر «ام کلثوم»، «بانوی آواز عرب»، است که از تلویزیون عربستان پخش می‌شود و این یعنی سران عربستان به بعضی از اصلاحات رضا داده‌اند... در حال شمردن موارد آزادی‌تان هستید؛ می‌گویید درست است که زن‌های یک کشور مسلمان مثل سوریه می‌توانند به‌راحتی بروند ورزشگاه و در کنار مردان فوتبال تماشا کنند اما زن‌های عربستان هم مثل ما نمی‌توانند بروند؛ هنوز این جمله‌تان تمام نشده که زن‌های عربستانی با چادر چاقچورشان وارد ورزشگاه می‌شوند و آن‌چنان در کنار مردان، بالا و پایین می‌پرند که انگارنه‌انگار بار اولشان است به ورزشگاه می‌روند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«شاید ام‌کلثوم مصری الاصل، خودش هم باورش نمی‌شد که چندین سال پس از مرگش، میهمان خانه عربستانی‌ها باشد. اگر در ایران زنان سلبریتی به خارج از کشور بروند و برای لحظاتی حجابشان را بردارند، نسخه‌شان توسط جامعه پیچیده خواهد شد.»


همدلی در پایان گزارش نوشت: «به نظر می‌رسد حالا دیگر ماه هیچ کشوری را نداریم که خودمان را در حوزه بعضی از محدودیت‌های تبعیض‌آلود شناخته شده زنان با آن مقایسه کنیم؛ حتی عربستان.»

«عطاالله مهاجرانی»، وزیر فرهنگ اصلاحات که حالا به خارج از کشور گریخته است در توئیتی با ذوق‌زدگی درباره اقدامات بن سلمان نوشت: «تابوی رانندگی زنان در عربستان شکسته شد. تابوی حضور ادیان پیروان رسمی کشور در شورای شهر و زنان در استادیوم ورزشی در ایران کی می‌شکند؟!»

مهاجرانی یکی از ضدانقلابیونی است که رابطه خوبی با حکومت آل سعود دارد و چندین بار هم در مراسم های این خاندان شرکت کرده است.

«مسیح علی نژاد»، اصلاح طلب فراری دیگر نیز در توئیتی در استقبال از این اصلاحات پوشالی نوشت:

« با منال الشریف زنی که کمپین رانندگی زنان را در عربستان تشکیل داد از انقلاب زنان ایران علیه قوانین واپسگرا گفتم. ما علیه قوانین واپسگرا می جنگیم ولی فمنیست های غربی‌ها با توجیه «احترام به فرهنگ» تسلیم همان قوانین می شوند. پس این ماییم که باید نجات شان دهیم.»

توئیتی که به خوبی نشان می‌دهد که حتی فمنیست‌های رادیکال غربی هم به فرهنگ‌ها احترام می گذارند اما خبرنگار اصلاح طلب هنوز بین اصلاحات واقعی و پروژه غربی‌سازی و حمله به فرهنگ‌های دیگر نمی تواند تمیز قائل شود.

اما دیری نگذشت که با سرکوب مخالفان خصوصا زنان روزنامه نگار در عربستان که چندی پیش کی از آنها گردن زده شد، بسیاری به نمایشی بودن این اصلاحات که سرپوشی برای مشروعیت بخشی به یک رژیم سرکوبگر بود، پی بردند.

در همین رابطه، روزنامه گاردین نوشت: « محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به زنان این کشور حق رانندگی داده اما اگر آنها حق دیگری را مطالبه کنند مستقیما با بازداشتگاه‌ها روبرو می‌شوند.»

این روزنامه انگلیسی ادامه داد:

« در حالی که عربستان در آستانه لغو ممنوعیت رانندگی زنان قرار دارد، برخی از مدافعان حقوق زن به زندان منتقل شدند و ولیعهد از طریق بازداشت زنان مدافع حقوق زنان به دنبال سکوت زنان فعال پس از امتیازدهی رانندگی به آنهاست.»

حالا که نورافکن‌های رسانه‌های جهان به سمت کنسول گری عربستان در ترکیه و ماجرای «جمال خاشقچی» روزنامه نگاری که شواهد و قرائن نشان می دهد که در این مکان سر به نیست شده، عمق دورغین بودن اصلاحات بن سلمان را آشکار کرده است، معلوم نیست افرادی که سعی می کردند با این اقدامات به نظام جمهوری اسلامی حمله کنند کجا هستند. در قدم اول اثبات پوشالی بودن این اصلاحات مشخص شد اما موضوع اصلی این است که اصلاحات باید از درون هر کشوری و بر اساس فرهنگ و قابلیت های آن کشور انجام شود که این حادثه درس بزرگی به لیبرال‌های خارج نشین داد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • NL ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    34 5
    اینا رو صادر کنید عربستان اگر از قبل از اونجا در حال توییت نیستند!
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    7 44
    کشتن انسان های بیگناه بد است
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      27 0
      دانشمندان اتمی دیوید کلی راشل کوری 60 فلسطینی قربانی شده در پای انتقال سفارت قربانیان ریگی قربانیان حمل ازاد اسله در امریکا بخاطر تقدس دلار و میلیونها انسان دیگر
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      27 2
      طلبه های مظلومی که هر چند وقت یکبار شهید فتنه گریهای شما میشوند
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      2 0
      آره یادتونه تو فتنه ۸۸ مثل زامبی ها ده ها بسیجی رو شهید کردید؟!
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      1 0
      - اشتباه دادم
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    21 0
    حقوق بگیران وهابی های سعودی نقششان دفاع از سعودی هاست
  • سروش IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    31 0
    پس افاضات دکتر زیبا کلام چی شد؟ گفته های ایشان که پس از مطالعات و تفکر شبانه روزی بدست آمده درخصوص بن سلمان چه شد؟
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    37 0
    این جماعت یا ابله اند و یا مزدور
  • محمود IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    29 0
    ذوق زدگی به ظاهرسازیهای حکام عقب مانده ال سعود کشوری که نه قاتون اساسی دارد ونه مجلس ونه هیچ یک اززیرساختهای دمکراسی خودنشان ازعدم شناخت ومتوهم بودن این جماعت پرمدعاست
  • سید رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    27 0
    این قوم اصلاحا" ! ذوق زده هستند ! سلفی با موگرینی ، افساد بن سلمان و... !!
  • سید IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    27 0
    چهره های هنری ایرانی به خصوص تازه به دوران رسیده هایشان اغلب خودباخته و بی شخصیتند، با عرض پوزش از معدود هنرمندان واقعی در این عرصه!
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    6 0
    نشان می دهد ماهیت اسلاحات و سعودی چقدر به هم نزدیک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس