کد خبر 860338
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
زنان عربستان

یک روزنامه انگلیسی ضمن اشاره به اقدامات اخیر ولیعهد سعودی برای اجازه رانندگی زنان و فراهم کردن امکان پذیرش دانشجویان زن در دانشگاه‌های مهندسی این کشور نوشت.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در یادداشتی ضمن اشاره به دستگیری یک فعال زن برجسته در عربستان سعودی نوشت، این تصمیم نشان از پارادوکس حکومت عربستان سعودی‌ است.

فایننشال تایمز در این یادداشت خاطر نشان کرد، برجسته‌ترین  فعال زن سعودی در حالی دستگیر شده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان وعده مدرن کردن این کشور را داده و گفته بود محدودیت‌های اجتماعی در این کشور کمتر می‌شود. 

این روزنامه انگلیسی افزود، دستگیری این فعال زن و دیگر فعالان حقوق زنان در عربستان، ترس را در میان وبلاگ‌نویسان و فعالان سعودی بالا برده است و به گفته یک فعال، اکنون همه نگران هستند و از ارتباط با یکدیگر می‌ترسند.

بیشتر بخوانید:

از زمزمه کودتا تا سحر و جادو در فوتبال عربستان +عکس

پشت پرده دستگیری فعالان زن سعودی

هفته گذشته بیش از ۱۰ فعال حقوق زنان در عربستان دستگیر شده‌اند و این افراد کسانی هستند که در راس کمپین مخالفت با ممنوعیت رانندگی زنان قرار داشتند. 

مقامات گفته‌اند،‌ فعالان حقوق زنان  به دلیل ظن به ارتباط با خارجی‌ها و برای ایجاد تزلزل پادشاهی سعودی، دستگیر شده‌اند. رژیم عربستان این فعالان را محکوم به جذب افراد در موقعیت‌های حساس دولتی و جمع‌آوری حمایت مالی برای عناصر خارجی شده است. 

در ادامه یادداشت آمده است، برخی از این فعالان می‌گویند دولت با دستگیری‌ فعالان حقوق زنان قصد دارد جلوی گسترش این ایده را بگیرد که تصمیمش برای اجازه رانندگی به زنان در عربستان، به خاطر فعالیت این پویش‌های مردمی بوده است.  اما برخی تحلیل‌گران می‌گویند این سرکوب‌گری‌ها برای ساکت کردن محافظه‌کارانی است که تاثیرشان بعد از قدرت گرفتن محمد بن سلمان کمرنگ شده بود. 

فایننشال تایمز افزود، بن سلمان اجازه بازگشایی سینماهای عربستان را داد و این احتمال وجود دارد دانشگاه علوم و مهندسی شاه فحد از این پس برای اولین بار د ر تاریخ، دانشجویان دختر پذیرش کند. اما یک خبرنگار بازنشسته سعودی که در تبعید خودساخته در واشنگتن زندگی می‌کند می‌گوید، این اقدامات سعودی‌ها اصلا برای خوشنود کردن محافظه‌کاران نیست بلکه آن‌ها می‌خواهند هرچه در جامعه روایت می‌شود آن چیزی باشد که تحت کنترل خودشان است. آن‌ها می‌خواهند روایت اصلاحات در عربستان اختصاص به محمد بن سلمان داشته باشد نه هیچ کس دیگر.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس