بن سلمان

توییتر بات‌ها را شناسایی می‌کند، اما در شناسایی کارمندان بن‌سلمان که ماهانه حدود سه هزار دلار حقوق می‌گیرند و هزاران حساب کاربری ایجاد می‌کنند، به دشواری می‌افتد.

سرویس جهان مشرق- «واقعیت، آن گونه که آنها ترسیم می‌کنند». این همان چیزی است که سعودی‌ها تلاش می‌کنند در توییتر جا بیاندازند و اجازه ندهند چنین رسانه‌هایی به تقویت دموکراسی و نظارت مردمی کمک کند. مارک جونز استاد دانشگاه Exeter در بریتانیا و مدرس تاریخ خلیج فارس می‌گوید «مخالفت سیاسی در کشورهای حوزه خلیج (فارس) خطرات زیادی دارد. در واقع در این کشورها به ویژه عربستان سعودی، ضررهای شبکه‌های اجتماعی برای آنها بیش از نفعش است».

ولیعهد عربستان یک ارتش در شبکه‌های اجتماعی به خدمت گرفته که نه تنها دائماً تصویر یک رهبر دموکرات‌ و تحول‌خواه از او می‌سازند، بلکه منتقدان وی را به سختی آماج حملات خود قرار داده و حتی شناسایی می‌کند ... توییتر بات‌ها را شناسایی می‌کند، اما در شناسایی کارمندان بن‌سلمان که ماهانه حدود سه هزار دلار حقوق می‌گیرند و هزاران حساب کاربری ایجاد می‌کنند، به دشواری می‌افتد.

این را نیویورک‌تایمز پس از مصاحبه با ۷ تن از دست‌اندرکارانِ‌ پروژه یادشده و پژوهشگرانی که آن را مطالعه کرده‌اند، دریافته و فاش کرده است. قتل خاشقچی نمونه کاملی از کاربرد این ارتش برای ناکام‌گذاشتن هر تلاشی در جامعه جهانی برای حمایت از جان و حقوق منتقدان بن‌سلمان است.

مگی میچل سالم از دوستان جمال خاشقجی تبلیغاتی که ارتش توییتری بن‌سلمان علیه او راه انداخته بودند را «توپخانه آنلاینِ دائمی» توصیف می‌کند. این توپخانه منتقدان داخلی را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد. صحبت از هزاران حساب کاربری جعلی است که در زمان افشای قتل خاشقچی، یعنی دقیقاً زمانی که رسوایی بزرگ برای ولیعهد رقم خورده است، کلنا_ثقه_فی_محمد_بن_سلمان را به ترند توییتر تبدیل می‌کنند. مستخدمان سعودی در توییتر از حساب‌های کاربریِ‌دیگر نیز جاسوسی می‌کنند.

تناقض اصلی در حکومت بن‌سلمان دقیقاً از همین روش مدیریت فضای داخلی و تصویری که می‌خواهد همزمان در غرب از او ساخته شود، شکل می‌گیرد. او از طرفی حاکمیت اقتدارگرایانه خود در داخل را مستحکم می‌کند و از طرفی قرار است به عنوان یک رهبر نوگرا و امروزی کشورش را به توسعه رسانده و با دنیا تعامل کند. قتل خاشقجی این تناقض را به همه نشان داد و ارتش توییتری دقیقاً برای سرپوش گذاشتن بر همین تناقض به کار گرفته شد.

اکنون دست‌کم ۹ واقعیت پیرامون ارتش بن‌سلمان در شبکه‌های اجتماعی روشن شده است:

۱- آغاز به کار این ارتش سعودی در شبکه‌های اجتماعی به سال ۲۰۱۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که حاکمان عربستان نسبت به سرایت بهار عربی به کشور خود بیمناک شدند.

۲- مشاور بن‌سلمان، سعود القحطانی که در ماجرای قتل خاشقجی برکنار شد، به باور تحلیلگر نیویورک‌تایمز مدیر اصلی این پروژه بوده است. او که به «ارباب مگس‌ها» یا «استادِ ترول» مشهور شده، سال گذشته رسماً توییت کرد «عربستان سعودی و برادرانش به گفته‌های خود عمل می‌کنند. این یک قول است. هر نامی که فکر می‌کنید باید به #فهرست_سیاه اضافه شود، با استفاده از همین هشتگ اضافه کنید تا ما آنها را ردیابی و فیلتر کنیم».

۳- سعودی از علی الزباره، کسی که به عنوان کارمند توییتر ارتقا می‌گرفت، برای جاسوسی و کسب اطلاع از هویت، شماره تلفن و آدرس آی‌پی حساب‌هایی که مطالب انتقادی علیه بن‌سلمان می‌گذاشتند، بهره می‌گرفت. وی در دسامبر ۲۰۱۵ از توییتر اخراج شد و به عربستان بازگشت.

۴- برخی منتقدان توییتری مانند خالد العلکمی بازداشت شدند و برخی نیز مانند عمر عبدالعزیز که در کانادا زندگی می‌کنند، ‌با بازداشت برادران و هک گوشی تحت فشار قرار گرفتند.

۵- ارتش سعودی در واتس‌اپ و تلگرام گروه دارند و هماهنگی خود را از آن طریق انجام می‌دهند.

۶- پس از هماهنگی از آن طریق، حملات خود را به لیستی از مخالفان که برای آنها فرستاده شده، آغاز می‌کنند. بسیاری از موضوعات روز مانند حقوق زنان و جنگ یمن نیز موضوع کار آنها بوده است، کمااینکه ایران، ‌ قطر و کانادا نیز به مناسبت‌های مختلف مورد حمله قرار گرفته‌اند.

۷- عکس‌های تبلیغاتی از بن‌سلمان بین آنها به اشتراک گذاشته می شود تا در پست‌های خود از آن بهره گیرند.

۸- هر جا که بحث در مورد عملکرد حکومت عربستان بالا می‌گیرد، از پورنوگرافی برای تغییر موضوع و حواس کاربران بهره می‌گیرند تا بحث ناتمام بماند.

۹- گاهی برای حذف یک پیام، همگی دست به کار شده و آن را با عنوان «حساسیت‌برانگیز» یا «Sensitive» گزارش می‌دهند. این اتفاقی است که نیویورک تایمز عیناً در مورد پستی که جنایت‌های عربستان در یمن را نشان می‌دهد، مشاهده کرده است.

به نظر می‌رسد آخرین پروژه خاشقجی کمک به ایجاد یک ارتش داوطلبانه در فضای مجازی علیه ارتش بن‌سلمان بوده است. او در ماه سپتامبر ۵۰۰۰ دلار به عمر عبدالعزیز در همین رابطه کمک کرد، شاهزاده سعودی که در کانادا زندگی می‌کند و «زنبورهای الکترونیک» را راه‌اندازی کرده است. خاشقجی چند روز پیش از قتلش توییت کرده بود ارتش زنبورهای الکترونیک در راه‌اند.

منبع

https://www.nytimes.com/2018/10/20/us/politics/saudi-image-campaign-twitter.html#click=https://t.co/3Z3BjBSsp4

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مرادبیگ IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    3 11
    کاش این الگوی جانشینی در ایران هم قابل انجام باشد. چون خیلی از مسائل حاشیه ای حذف خواهد شد.
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      1 0
      رسانه ی ایران آنلاین و خیلی های دیگه دارن اینکارو می کنن.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    5 9
    خاک بر سرت همش را امتحان کردم اما غلط بود. من که چیزی نفهمیدنم
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    14 1
    افرین مشرق
  • FR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    0 3
    قابل توجه طرفداران فیلترینگ توییتر
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    4 0
    با سلام دادگاه میکونوس که یادتان هست و نوع برخورد دنیای غرب با ما در آن زمان و اینکه تمام سفرایشان را از ایران فراخواندند در حالی که اآن اتفاق در یک رستوران افتاده بود و نقش ایران اثبات نشده الا شاهد دمشان و نقش بنی صدر خائن در شاهد بودنش غربی هایی که برای یک پاپاسی کله معلق می زنند و فقط در کشتار سربرنیتسا منطقه تحت حمایت سازمان ملل چشمان مبارکشان را بر قتل عام هشت هزار نفری مردم بستند حال همان نژاد پرستان بر 4 مفلوک ماتم عزا گرفته و رابطه اقتصادی 4.5 میلیارد دلاری را بر زمین زدند حقا که چه انسنهای شریفی بودند البته هر وقت به ما می رسیدند اما حال چه اتفاقی افتاده عربستانی که علنا از داعش حمایت مالی و تبلیغی ووو کرده جنگ خانمان سوز یمن دخالت آشکار و گستاخانه در شورش مردمی بحرین و جنگ سوریه و عراق که هیچ . ااگر قرار هم باشد باز دلار هست که حرف اول را می زند و عرب بیابانی با پول از کودک کشی در سازمان ملل می شود منقد حقوق بشری . باز هم اینها هیچ اما این بار یک آدم نویسنده را در یک کشور دیگر و در یک مکان دیپلماتیک تکه تکه کردند و اثری از جنازه نیست دنیا تکان خورده با ز مردان سیاست چشمشان به بند کیف دلار عرب سعودی دوخته شده که اگر می لنگانند برای اینکه مایه را بالا ببرند و بعد حله درست هست که باعث رسوایی همه سیاست مداران آمریکایی و سعودی و ترک شده اما آنچه زیاد هست متاسفانه خریت هست و یاستمدار یادش هست که باید رویش سرخ و گستاخ باشد و زبان به هر طرف بچرخد و.... اما باز شما سیاست انفعالی دولت را دلیل منطق گرفته اید آنها به ما هزاران تهمت می زنند و ما این رسوایی بزرگ را ماله کشی می کنیم واقعا چرایی برخورد آنها با این قضیه و نوع برخوردشان با ما و اینکه باز ما ها چشممان به دست این جماعت نژاد پرست هست و دعوای fatf راه انداخته ایم بعد آن همه عدم اجراء برجام و حال و روز مملکت و اینکه باز زنده به تخیلاتمان اگر باز فردا اعدام خواهیم شد خواهشنا جریان میکونوس و این قاشقچی را آرشیوی مقایسه کنید و اینکه به افکار عمومی مردم دنیا هیچ واکنشی از سوی دولتها نشده و دریغ از یک فراخوان سفیر برادر عزیز به فرموده رهبری دنیا ی فعلی هیچ جای تعارفی بر مسائل راهبردی و منافع شان ندارند و این طرف احمق ما بود که تخیل را بر جای تعقل نشاند و ولایتی ساده دل آب را به زمین روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس