کد خبر 902959
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
خبر ویژه

نشریات مختلف با سلیقه‌های سیاسی گوناگون از اینکه کارشناسان اقتصادی نامدار در نشست رئیس‌جمهور حضور نداشتند، ابراز تعجب کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه هفت صبح از روزنامه‌های حامی دولت در تیتری با عنوان غایبان نامدار از جلسه استراتژیک نوشت: غایبان جلسه چهره‌های مشهوری هم هستند. فرشاد مومنی، مسعود نیلی، موسی غنی‌نژاد، عباس شاکری، حسن طائی و علی عرب مازار. اینها افرادی هستند که به جلسه دعوت شده بودند اما نیامدند. یک دیدگاه این است که مثلا فرشاد مومنی اساسا حاضر نشده در جلسه‌ای با حضور اقتصاددانان جریان رقیب که اخیرا مجادلاتی با هم داشتند حضور پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

ازبین رفتن فرصت‌های اقتصادی با اصرار دولت

نشست روحانی با کارشناسان «بی‌سواد و کج فهم»

جزئیات دیدارامروز روحانی با اقتصاددانان


 نکته جالب اینکه فهرست غایبین جلسه نه فقط از یک جریان فکری خاص بلکه از گروه‌های بعضا متضاد با هم تشکیل شده. به طور مثال عباس شاکری، فرشاد مومنی و حسن طائی از اقتصاددانان نهادگرا و مشهور به طیف علامه هستند در مقابل موسی غنی‌نژاد و مسعود نیلی  از جریان اقتصاد آزاد از بین ۳۸ اقتصاددانی که اخیرا نامه‌ای درباره بحران اقتصادی به رئیس‌جمهور نوشتند هم فقط محسن رنانی در جلسه حضور داشت.


«غیبت مسعود نیلی که به عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور از دولت یازدهم فعالیت می‌کرد می‌تواند مهر تائیدی بر این شایعه باشد که او از مدتی پیش دیگر با دولت هیچ‌گونه همکاری ندارد. جدایی او که به جریان اقتصاد آزاد تعلق فکری دارد و در دولت اول روحانی از چهره‌های با نفوذ بود می‌تواند به این معنی باشد که این گروه از اقتصاددانان برخلاف گذشته در دولت روحانی دست بالا را ندارند.


اما روزنامه جام جم در همین زمینه نوشت: روز دوشنبه جلسه‌ای که روحانی وعده داده بود، برگزار شد؛ جلسه با اقتصاددانان. اما نکته جالب آن بود که از اقتصاددان‌های برجسته‌ای که منتقد سیاست‌های دولت هستند، دعوت نشده بود.


در دو ماه اخیر چهل پنجاه نفر از اقتصاددانان در دو نامه سرگشاده به رئیس دولت دوازدهم، نسبت به سیاست‌های اقتصادی هشدار داده و خواستار اصلاح آن شده بودند.


در جلسه اقتصادی که با حضور روحانی و جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور برگزار شد، اقتصاددانان منتقد دولت حضور نداشتند.


نگاهی به ترکیب افراد حاضر در جلسه نشان می‌دهد بیشتر آنها حامیان دولت هستند که حتی برخی در دولت سمت دارند و حقوق بگیر دولت هم هستند. غیر از دکتر احمد توکلی که جزو اقتصاددانان منتقد دولت محسوب می‌شود، سایر منتقدان اصلی به این جلسه دعوت نشده بودند.


حجت‌الله میرزایی در دولت یازدهم معاون وزیر کار بود که در دولت دوازدهم به شهرداری تهران منتقل شد و معاونت آن را به عهده گرفت و چند روز پیش برکنار شد. سعید لیلاز هم که از چهره‌های مطرح  اصلاح‌طلب محسوب می‌شود و در انتخابات سال گذشته در حمایت از روحانی سخنرانی‌های بسیاری می‌کرد. در این جلسه حضور داشت. حسین عبده‌تبریزی که مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای عالی بورس است، به جلسه دعوت شده بود. بایزید مردوخی هم که در دولت روحانی، مشاور وزیر کار سابق (علی ربیعی) بود و حمید زمان‌زاده عضو پژوهشکده بانک مرکزی، علی مدنی‌زاده مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده و کامران ندری معاون این پژوهشکده، دیگر اقتصاددانان حاضر در این جلسه بودند. مرتضی عزتی هم که در انتخابات سال گذشته در مناظره‌ها به عنوان نماینده موافق روحانی حاضر می‌شد، در جلسه دیروز حضور داشت. جعفر خیرخواهان و تیمور رحمانی از اقتصاددانان حامی دولت هم در جلسه با روحانی حاضر بودند.


دکتر احسان سطانی، اقتصاددان و نگارنده‌نامه اقتصاددانان به دولت درباره جلسه دیروز رئیس‌جمهور با اقتصاددانان گفت: چهار نفری که اصل‌نامه به رئیس‌جمهور را نوشتند بنده. آقای دکتر فرشاد مومنی، آقای دکتر حسین راغفر و آقای دکتر عباس شاکری بودند که نسبت به وضع اقتصادی کشور اعتراض و انتقاد کردیم و همین برچسب منتقد بودن باعث شد در جلسه اقتصاددانان با رئیس‌جمهور حضور نداشته باشیم.


وی با اشاره به این که همه اقتصاددانانی که در جلسه رئیس‌جمهور حضور داشتند بسیار به دولت نزدیک بودند، تصریح کرد: آقای دکتر حجت‌ا... میرزایی با دولت همراه و همسوست. آقای لیلاز که به عنوان اقتصاددان دعوت شده تاریخ خوانده، آقای رنانی دو سال است هیچ انتقادی از دولت نداشته است، آقای عبده تبریزی در دولت سمت دارد و عضو شورای بورس و مشاور وزیر راه و شهرسازی است و چهره‌های جوانی که می‌خواهند در آینده سمت بگیرند اقتصاددانان این جلسه را تشکیل دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس