فاطمه حسینی سلحشوری

اصلاح طلبان با وجود اینکه خود را طرفدار آزادی نشان می دهند اما عمدتا با طرح شفافیت آرای نمایندگان مخالف هستند.

سرویس سیاست مشرق – طرح شفافیت آرای نمایندگان اغلب توسط نمایندگان اصلاح طلب مورد مخالفت و عدم پذیرش قرار گرفته است. این درحالی است که اصلاح طلبان همواره خود را مدافع آزادی و شفافیت نشان می دهند. طرح شفافیت آرا نمایندگان نخستین بار توسط «حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مردم شاهین شهر اصفهان مطرح شد.او با انتشار جدولی حاوی ساعات حضور و غیابش و ریز فعالیت های خود در مجلس بیان نمود این حق مردم است که بدانند نماینده شان در زمان حضور در مجلس چه کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چرا نمایندگان از شفافیت آرا گریزانند؟

«فاطمه حسینی» نماینده اصلاح طلب تهران یکی از نمایندگانی است که مخالفت علنی خود را با این طرح اعلام کرده است. این نماینده ضمن انتقاد از طرح شفافیت آرا با انتشار پستی در توئیتر توضیح داده که چرا حاضر نشده است به کمپین حامی طرح شفافیت آرا نمایندگان بپیوندد. حسینی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت:

به #کمپین_شفافیت_آراء_نمایندگان نپیوستم زیرا
۱.در ظاهر داوطلبانه است اما به ابزار سیاسی اعمال فشار علیه نمایندگان تبدیل شده
۲.هدف آن نه شفافیت آراء در همه طرح ها و لوایح، بلکه تنها وارسی رای نمایندگان به لایحه الحاق به #CFT است
۳.به‌دنبال تحقق منافع #جریان_خاص است نه منافع ملی

پیش از این پست، حسینی در پستی جداگانه خطاب به دو تن از پیشنهادهندگان این طرح پرسیده بود وعده اول مهر آنان درباره شفافیت آرا چه شده است. حسینی در توئیتر نوشته بود:

«بر اساس کمپین #شفافیت_آراء_نمایندگان، قرار بود نمایندگان حامی این کمپین، از اول مهر آرای خود را به صورت علنی اعلام کنند. چرا آراء، طبق وعده اعلام نشد؟!»

 فاطمه حسینی که فرزند صفدر حسینی است درحالی این موارد را علیه طرح شفافیت ابراز می کند که باید گفت اگر کار نماینده‌ای ایران ندارد چرا بایستی اینگونه از فعالیت خود به عنوان وکلای ملت واهمه داشته باشد.

در میان نمایندگانی که تاکنون به این کم‍پین ن‍پیوسته است، نام «محمود صادقی» رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس دیده می‌شود، این در حالی است که صادقی در اظهارنظری در بدو تأسیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی در مجلس، درباره اهداف تشکیل فراکسیون گفته بود

"بعضی از اشخاص و دستگاه‌ها از شفافیت گریزان هستند و مردم را محرم نمی‌دانند، در حالی که در دنیای کنونی یکی از ابزارهای مهم پیشگیری و مقابله با فساد، آگاهی‌های عمومی و نقش و مشارکت افکار عمومی است."

وی با بیان اینکه نمایندگان نباید واهمه‌ای ازاعلام رای خود داشته باشند، بیان می‌کرد: « حاضر به علنی شدن تمامی آرای خود حتی در مورد اشخاص و وزرا هستم.»

این درحالی است که نمایندگان طراح این طرح از جمله دلیگانی درباره طرح شفافیت فعالیت نمایندگان گفت: «این طرح بسیار کمک می‌کند نمایندگانی که دو نبشی و دو نقشی و بی‌نظم هستند رسوا شوند و مردم آن‌ها را بشناسند.»

البته در این راستا انتقاداتی از دوگانگی کار برخی نمایندگان مخالف طرح شفافیت هم دیده می شود. در همین زمینه محمد دهقان، نماینده طرقبه و شاندیز در توئیتر خود نوشت: « اینکه جمعی از نمایندگان به ویژه هیات رئیسه مجلس مرتب بر تصویب کنوانسیون‌های دیکته شده توسط FATF تاکید کنند که همه مبادلات مالی ما برای بیگانگان شفاف شود اما در برابر شفافیت اطلاعات مالی در داخل کشور مقاومت می کنند، جای تعجب دارد!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس