محمد دهقان

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: برخی نمایندگان از ترس اینکه تعدادی از بیرون به آنها فشار می‌آورند و ممکن است در معرض فشارهایی قرار بگیرند و یا تخریب شوند نگران بودند.

به گزارش مشرق، طرح «شفافیت آرای نمایندگان» امشب با حضور محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز و محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر بررسی شد.

دهقان در این برنامه اظهارداشت: البته قانون اساسی اصل را بر علنی بودن مجلس گذاشته و همچنین قید کرده تمام مذاکرات مجلس باید پخش شود.

بیشتر بخوانید:

فرمی که امروز بین نمایندگان مجلس دست به دست شد +عکس

علت واهمه نماینده اصلاح طلب از شفافیت آرای نمایندگان+عکس

محمود صادقی؛ رئیس فراکسیون شفافیت علیه #شفافیت_آرا

کدام چهره‌های مجلس هنوز به کمپین #شفافیت_آرا نپیوستند؟ +اسامی

وی افزود: در آن زمان که این قانون تصویب شد اصلاً دستگاه الکترونیک وجود نداشت و همه با دست بلند کردن و قیام رأی خود را اعلام می‌کردند. آن زمان که می‌خواستند مذاکرات علنی برگزار شود می‌خواستند مجلس شیشه‌ای و سالن شیشه‌ای باشد تا همه چیز روشن باشد و این چیز جدیدی نیست که برخی‌ها در مقابل این شفافیت اینقدر مقاومت می‌کنند.

نماینده مردم طرقبه در مجلس عنوان کرد:‌ تا مجلس هفتم قانون اساسی در این زمینه به درستی اجرا می‌شده و تماماً آرا به صورت شفاف و مذاکرات علنی بوده است. اما از زمانی که دستگاه الکترونیک برای آرا آمده است ما از قانون اساسی فاصله گرفته‌ایم. معلوم است زمانی دستگاه الکترونیک وجود نداشته نباید چنین قانونی هم وجود داشته باشد.

وی گفت: حتی بعد از اینکه دستگاه الکترونیکی برای رأی‌گیری راه‌اندازی شد نمایندگان با ۲ و ۴ گفتن رأی خود را اعلام می‌کردند. یعنی عدد ۲ نشان‌دهنده مخالف چیزی بودن و ۴ یعنی موافق بودن هنوز هم بعضی از نمایندگان این کار را می‌کنند اما متأسفانه به تدریج از قانون اساسی فاصله گرفته‌ایم.

دهقان همچنین یادآور شد:‌ همین اتفاقی که در مجلس افتاد کافی است تا ما برای شفافیت اصرار داشته باشیم به هر حال نمایندگان یک طرح را تهیه می‌کنند اگر نمایندگان این طرح را قبول دارند که امضا کنند، اگرنه که اصلاً امضا نکنند و گرنه چرا می‌خواهند رأی‌شان شفافیت نداشته باشد. به هر حال یک طرح امضا می‌شود و حساسیت اجتماعی در پی دارد.

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: به هر حال طرحی که تعداد مشخصی دارد اگر تعداد رأی‌های آن کمتر از امضاهای آن باشد باعث تعجب مردم خواهد شد. به هر حال ۲۰۰ و چند نفر برای طرح شفافیت آرای نمایندگان امضا کرده بودند اما در روز رأی‌گیری برای طرح تنها ۵۹ نفر به آن رأی مثبت می‌دهند. 

وی ادامه داد: در این رابطه باید همه نمایندگان بایستند و در راستای شفافیت به قانون اساسی برگردیم این دون نمایندگان و مجلس است که در یک فضای سیاسی اینقدر علیه مجلس حرف زده شود.

دهقان در پاسخ به سؤال مجری برنامه که گفت عنوان می‌شود که دفاع از طرح مذکور به خوبی صورت نگرفته است، بیان داشت: به هر حال یکسری جوسازی‌های ناحق قبل از رأی‌گیری انجام شد و عده‌ای گفتند می‌خواهند FATF را تحت شعاع قرار دهند اما باید بگویم نمایندگان ملت باید شجاعت داشته باشند و با صراحت بگویند با چه چیز موافق هستند و چه چیز مخالفت.

وی برهمین اساس اضافه کرد: این دلیل مناسبی نیست که بگوییم چون موضوع مهمی که مطرح است نماینده مجلس به عنوان نماینده ملت شجاع بگوید نمی‌خواهم رأیم فاش شود. به هر حال اگر نماینده‌ای وارد شفافیت شد یکسری اتفاق‌هایی بعد از آن هم می‌افتد. وقتی وارد فضای شفافیت شدیم دیگر نمایندگان باید الزاماً قبل از ان مطالعه کنند نه اینکه پس از گذراندن خود در حوزه انتخابیه مستقیماً وارد فضای رأی‌گیری شوند و ندانند موضوع و محتوای یک طرح چیست. حتی برخی نمی‌دانند دستور کار آن روز مجلس یا موضوع طرح چیست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: عدم مطالعه کافی نمایندگان آبروی مجلس را زیر سؤال برده است. همین شفاف‌سازی در آرا باعث می‌شود نماینده قبل از رأی‌گیری برای طرح مطالعه کرد، مشورت کند و از نظرات کارشناسان مختلف استفاده داشته باشد و با صراحت رأی خود را اعلام و از آن دفاع کند. این یک مجلس در شأن ملت ایران است.

وی با اشاره به امضای ۱۸۴ نماینده مجلس برای طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: یک بهانه یکی از همکارانم در مجلس گرفت و در آن روز متأسفانه رئیس جلسه هم بدون توجه به اینکه این طرح چه بود آن را از دستور کار خارج کردند.

دهقان ادامه داد: طرح مبارزه با فساد که در راستای شفافیت است شامل اعاده اموال نامشروع،شفافیت آرا، علنی بودن محاکمه و موارد دیگر بود در واقع این طرح شامل بخشی از شفافیت با ۵۱ ماده به تصویب رسید اما یک مرتبه یکی از همکاران ما به بار مالی این طرح اشاره کرد و سریع از دستور کار مجلس خارج شد. اما باید بگوییم که در ماده ۵۱ همین طرح بار مالی آن دیده شده بود.

وی افزود: رئیس جلسه در خصوص از دستور کار کردن طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون مشورت و سؤال از کمیسیون مربوطه عنوان کرد که بله دولت هم به بار مالی این طرح اشاره کرده است و به طور عجیبی از دستور کار مجلس خارج شد. در واقع این طرح حمایت از افشاکنندگان فساد بود اما با یک بهانه بی‌جا و بی‌معنا طرح از دستور کار مجلس خارج شد و معلوم نشد چه کسانی آن را امضا کرده‌اند. ما چند بار هم از هیأت رئیسه خواهش کردیم این طرح را به کمیسیون برگرداند.

نماینده مردم طرقبه در مجلس شفافیت را باعث حفظ شأن مجلس و نماینده و ملت ایران عنوان کرد و گفت: اتفاقاتی که در مجلس شورای اسلامی می‌افتد گاهی تأسف‌بار است. بعضاً مردم به ما می‌گویند چرا نمایندگان برای یک طرح امضاهای بسیار زیادی می‌کنند اما برای رأ‌ی‌گیری تعداد آرای مثبت بسیار کم است بنده خجالت می‌کشم جواب اینها را بدهم عرق سرد بر پیشانی‌ من می‌نشیند من به عنوان یک نماینده اینقدر شهامت نداشته باشم بخواهم یک طرح را امضا کنم و بعد نخواهم رأیم فاش شود و یا از آن دفاع کنم.

دهقان افزود: بنده در همین‌جا اعلام می‌کنم که تاکنون هیچ طرحی را تا قبل از اینکه بخوانم امضا نکرده‌ام اما بعضاً برخی همکارانم آن را نخوانده امضا می‌کنند در روز رأی‌گیری تازه می‌گویند ما در جریان نبودیم. این خلاف شأن یک نماینده است. 

در ادامه دهقان خاطرنشان کرد:‌ برخی نمایندگان از ترس اینکه تعدادی از بیرون به آنها فشار می‌آورند و بعد رأی ممکن است در معرض فشارهایی قرار بگیرند و یا تخریب شوند نگران هستند، و به همین دلیل به طرح مذکور رای نداند؛ تعدادی هم آمدند و گفتند اگر ما رأی شفاف دهیم ممکن است تعدادی گروه‌های سازمان‌یافته به ما فشار بیاورند و ما از آزادی بیان برخوردار نیستیم.

وی افزود: این سخنان برای ما خیلی عجیب است چرا که یک نفر تاکنون نگفته است که شورای نگهبان در طول این سال‌ها یکبار به خاطر رأیش و یا اعلام کردن آن بخواهد ردصلاحیت شده باشد. چرا که برخی به نظر استصوابی شورای نگهبان اشاره کرده بودند اما تاکنون یک نفر نگفته است که شورا به دنبال رأی نماینده است.

دهقان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: این قائله‌ای که برای رأی‌گیری نمایندگان در حال حاضر در مجلس مطرح است به نظر من به دور از قانون اساسی است توجیهاتی هم که از بیرون مجلس آورده‌اند برخی همکاران ما در توجیه رأی ندادن به طرح شفافیت آرای نمایندگان عنوان کردند در واقع کاملاً بی‌منطق و غیرحقوقی بود. در واقع اینها خلاف قانون اساسی و ادعاهای نمایندگان بود.

وی افزود: در واقع طرح شفافیت آرای نمایندگان برای این است که مردم اعتمادشان به مجلس بیشتر شود. در واقع ما باید ببینیم که مردم در پنهان‌کاری اعتمادشان به نمایندگان و مجلس بیشتر می‌شود یا در علنی بودن آن، مردم باید به نوعی در مجلس مشارکت کنند چرا که مجلس خانه ملت است. خانه ملت که نباید پنهان‌کار باشد.

دهقان با بیان اینکه در تاریکی است که جنایت اتفاق می‌افتد، گفت: پنهان‌کاری در واقع همان دزدی‌ها است و شفافیت در واقع اعتماد مردم را به نمایندگان و مجلس بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اعضای هیأت رئیسه در همین رابطه مسئله‌ای را مطرح کرد که بر این اساس نمایندگانی که حاضر هستند رأی خود را  شفاف و مشخص کنند اسامی خود را اعلام کنند. هرچند ما هم به همراه چند نفر از نمایندگان به هیأت رئیسه اعلام کردیم از این پس رأی‌مان را شفاف و علنی اعلام کنید و در هر شرایطی حاضریم به مردم اعلام کنیم که به چه چیزی رأی داده‌ایم و با چه چیزی مخالفت می کنیم.

دهقان در همین رابطه تصریح کرد: ما باز هم اعلام می‌کنیم نمایندگانی که تمایل دارند رأی‌شان شفاف باشد به صورت خوداظهاری به کمپین شفافیت آرا بپیوندند هرچند تاکنون ۹۴ نفر به این کمپین پیوسته‌اند و این موضوع اعلام شود و هر رأی که داده‌اند مشخص و روشن شود.

وی در خاتمه عنوان کرد که قطعاً هر رأی که در موافقت یا مخالفت موضوعی داده شود در جامعه هم هزینه خود را دارد. ما نماینده ملت ایران شدیم که هزینه دهیم. نماینده نشدیم که فقط بنشینم و برای‌مان کف بزنند ما برای شفافیت هزینه می‌دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ج د ا IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    3 0
    وای بر نمایندگانی که دین و آخرت خود را تباه کردند و منافع شخصی خود را بر منافع مردم و کشور و نظام ترجیح دادند ///

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس