مجلس

نشست علنی امروز خانه ملت شاهد از دستور کار خارج شدن طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی با اخطار کواکبیان بود.

به گزارش مشرق،نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 14 شهریور 97) به ریاست مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

چرا نمایندگان از شفافیت آرا گریزانند؟

با مخالفت کواکبیان

طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستورکار مجلس خارج شد

در ابتدا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی که از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارائه شد، را مورد بررسی قرار دادند. 

براساس اخطار کواکبیان مبنی بر بار مالی داشتن این طرح، نمایندگان پس از به رأی گذاشتن اخطار او با ۱۰۶ موافق، ۶۳ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه اخطار کواکبیان در خصوص بار مالی داشتن این طرح موافقت کردند. 

بنا بر این طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستورکار مجلس خارج شد. 

*اسامی نمایندگانی که بیشترین مشارکت را در رأی‌گیری های مجلس داشته‌اند

هیات رئیسه مجلس در گزارشی  اسامی نمایندگانی که بیشترین مشارکت را در رأی گیری های صحن علنی مجلس داشته اند در سه ماهه اول اجلاسیه سوم دوره دهم مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد.

*طرح تامین کالاهای اساسی از دستور کار مجلس خارج شد

در ادامه، نمایندگان مجلس کلیات طرح تامین کالاهای اساسی را بررسی وبا آن مخالفت کردند بنابراین این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

*نوبخت: اختصاص 30 هزار میلیارد تومان برای بسته‌های اقتصادی دولت

همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان رسیدگی مجلس به رد طرح تامین کالاهای اساسی اظهار داشت: دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه معیشتی برای عبور از شرایط نابسامان اقتصادی با ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه تهیه کرده که در جلسه‌ای باید به صورت مفصل به اطلاع نمایندگان برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم،افزود: حتما می دانید که برای گذر از تکانه‌ای که به اقتصاد وارد شد و بخشی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد، نیاز به ساز و کارهای مختلفی داریم، به همین دلیل مقام معظم رهبری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه را تشکیل دادند.

نوبخت عنوان کرد: این شورا مستمرا در حال بررسی مسائل روز کشور است. یکی از مسائلی که این شورا تشخیص داد یافتن روشی جبرانی برای مردم و مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران بود.

*طرح دائمی شدن قانون استخدام نیروی انتظامی تصویب شد

سپس، نمایندگان مجلس طرح دائمی شدن قانون استخدام نیروی انتظامی را تصویب کردند.

*حاجی دلیگانی: طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بار مالی نداشت/ مطهری: در هیأت رئیسه بررسی می‌کنیم

در ادامه هم، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر پس از خارج شدن طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی طی تذکری، اظهار داشت: بر اساس ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس  مخالفت با طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی به دلیل بار مالی و توجه به اصل 75 قانون اساسی پیام خوبی برای جامعه ندارد.

وی افزود: رئیس جلسه در زمان بررسی این طرح نباید بحث بار مالی را برای کلیات می‌پذیرفت زیرا این طرح به هیچ وجه بار مالی ندارد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اشاره به اینکه بار مالی در طرح مذکور پیش بینی شده است،  بحث بار مالی را می‌توانستیم در جزئیات طرح مطرح کنیم و آنجا برای این بحث دلایل مختلفی وجود داشت؛ این طرح نه تنها بار مالی نداشته بلکه برای دولت درآمدزایی نیز دارد.

*مجلس با فوریت بررسی کردن طرح شفافیت آراء نمایندگان مخالفت کرد

بر اساس این گزارش، وکلای ملت در بخش دیگری از صحن علنی با یک فوریت طرح شفافیت آراء نمایندگان مخالفت کردند.

*اعضای ستاد ساماندهی مشاغل خانگی انتخاب شدند

همچنین امیرحسین قاضی زاده عضو هیات رییسه مجلس اظهار داشت: متناسب با قانون ساماندهی مشاغل خانگی کمیسیون اجتماعی، محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران و عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس را به عنوان عضو ناظر در ستاد ساماندهی مشاغل خانگی به صحن علنی مجلس معرفی کرده است.

این عضو هیات رییسه مجلس افزود: البته این ستاد به دو ناظر از مجلس نیاز دارد و کمیسیون اجتماعی هم دو نفر را معرفی کرده است.

*دهقان: بار مالی طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی دیده شده/مطهری: باید دید هدف پزشکیان در رد طرح چه بوده است

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه هم طی تذکری با استناد به ماده 196 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: برای تعیین تکلیف یک اخطار در صحن سه راه وجود دارد؛ پذیرش اشکالات و ارائه پیشنهادات یا حذف مورد و ارجاع آن به کمیسیون تخصصی مربوطه که در خصوص طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی نایب رئیس مجلس بدون توجه به این موارد اخطار را قبول و طرح را از دستور کار خارج کرد.

وی افزود: طرح مذکور دارای 51 ماده است که امروز کلیات آن بحث شد و نمایندگان می‌توانستند اشکالات از جمله اشکال بار مالی را در زمان بررسی جزئیات مد نظر قرار می‌دادند، در تدوین این طرح از کارشناس بودجه برای تأمین اعتبارات استفاده شده و تأکید شده که اعتبار مورد نیاز در سال اول از محل اعتبارات قوه قضائیه تأمین شود.

*فتحی: طرح شفافیت آراء باعث می شود نمایندگان با احساس مسئولیت بیشتر رأی دهند

بر این اساس، محمد جواد فتحی نماینده مردم تهران در جریان بررسی طرح شفافیت آراء نمایندگان، اظهار داشت: در ابتدا بنده به همراه 38 نفر از نمایندگان طرح مذکور را امضا کرده بودیم، افزود: پس از مدتی جناب آقای حاجی دلیگانی طرح مشابهی را مطرح کرده که پس از آن این دو طرح با هم ادغام شده و در مجموع 120 نفر دیگر نیز آن را امضا کردند.

فتحی با تاکید بر اینکه آراء نمایندگان در مجلس باید مشخص و شفاف باشد، گفت: در هر جایی که نمایندگان رأی گیری می کنند باید این الزام وجود داشته باشد تا آن به اطلاع مردم برسد.

*سلیمی: طرح شفافیت آراء نمایندگان نواقص جدی دارد

پس از آن، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در مخالفت با یک فوریت طرح شفافیت آراء نمایندگان، اظهار داشت: ما با اصل شفافیت آراء نمایندگان موافق هستیم اما این طرح نواقص جدی دارد.

وی افزود: زیرا در تبصره این ماده استثناءهایی مشخص شده که مشخص نیست این موارد استثنایی را برای رأی گیری مخفی چه کسی باید مشخص کند.


*کواکبیان: قرار گرفتن در اتاق شیشه ای موجب نظم و دقت بالا در مجلس می شود

طبق این گزارش، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران نیز در موافقت با یک فوریت طرح شفافیت آراء اظهار داشت: این طرح از معدود موضوعاتی است که هر سه جریان سیاسی مجلس آن را امضا کرده اند.

وی افزود: لذا نباید از شفافیت ترسید یا واهمه داشت کما اینکه پیش تر از این هم رأی گیری در مجلس به شدت قیام و قعود به شکل شفاف انجام می شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار گرفتن در اتاق شیشه ای موجب نظم و دقت بالا و تمیز جریان های سیاسی نمایندگان در مجلس می شود.

*سوالات نمایندگان وزرای ارتباطات، راه و علوم را به مجلس کشاند

در ادامه نشست، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه موارد اعلام وصول سوال نمایندگان را قرائت کرد.

بر این اساس، سوال ملی حمید زرآبادی نماینده قزوین از وزیر ارتباطات در خصوص عدم رعایت شأن و جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی،  سوال ملی رضا انصاری نماینده داراب از وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم حمایت از صنایع داخلی دانش‌بنیان در صنعت حمل و نقل هوایی و همچنین سوال ملی عبدالله صامری نماینده خرمشهر از وزیر علوم در خصوص بی‌توجهی به سوء‌مدیریت دانشگاه علوم و فنون خرمشهر و کم شدن اعتبارات سال ۱۳۹۷ آن دانشگاه اعلام وصول شد.

*موسوی لارگانی: سفره های مردم که قرار بود کوچک نشود در عمل محو شده است

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی  نماینده مردم فلاورجان در نطق میان دستور خود با تسلیت ایام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) بر لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم تاکید کرد.

*کاتب: جنگ اقتصادی سناریو فرهنگی بلند مدت به همراه دارد

 غلامرضا کاتب هم به عنوان ناطق بعدی اظهار داشت: امروز که روز مباهله است، سندی دیگری بر حقانیت پیامبر عظیم الشأن در برابر کفار و فضیلت اهل کسا را گرامی می دارم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همکاران بی شک مهمترین راه حل سیاست گذارانهایران در مقابله دیپلماسی آمریکا تلاش برای کنترل فضای عمومی جامعه است، جامعه ایران در حال تجربه نوعی جنگ اقتصادی از سوی غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا و با مشارکت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است.

*تذکر نمایندگان به ظریف برای حمایت از حقوق کارگران ایرانی شاغل در کشورهای حوزه خلیج فارس

در بخش پایانی نشست علنی امروز مجلس هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور از سوی هیأت رئیسه قرائت شد.

*نشست علنی خانه ملت پایان یافت/وکلای ملت دو هفته به تعطیلات می‌روند

نهایتا ظهر امروز نشست علنی با اعلام علی مطهری -که ریاست بخشی از جلسه امروز را بر عهده داشت- پایان یافت.

طبق اعلام مطهری نشست علنی بعدی مجلس شواری اسلامی یکشنبه (یکم مهرماه 97) برگزار می شود.

بر این اساس مجلس به مدت دو هفته به منظور سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه خود و تعطیلات تابستانی صحن علنی نخواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    15 0
    گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
  • سید رضا IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    12 0
    از نمایندگان بی عرضه ای که لیستی و تکرار می کنیمی ! به مجلس اومدن ، چه انتظاری دارین ؟!!
  • FR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    12 0
    این مجلس از ريیس تا مرؤسش رو باید گُل گرفت.
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    7 0
    واقعا که این نمایندگان مجلس چقدر به فکر مردم هستند خسته نباشین!
  • منصور IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    5 0
    انشاءالله هیچ کدامتون از تعطیلات بر نگردین تا خیال ملت راحت بشه
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    6 0
    راهکارهای نجات کشور ایران : 1- ممنوع الخروج کردن تمامی ساکنین کشور (اعم از ایرانی و غیرایرانی) 2-دستگیری تمام ابربدهکاران بانکی (بالای 500 میلیون تومان) 3-مصادره تمامی اموال و ... افراد بند 2 و اموالی و ... که به نام دوستان و اقوامشان کرده اند. 4-اعدام افراد بند 2 در تمامی نقاط ایران در یک روز و به صورت علنی و آویزان نمودن لاشه بی مقدارشان برای چند روز 5-عدم دریافت ارزهای (بدون پشتوانه)کشورهای مستکبر (اعم از دلار و یورو و ...) در ازای هرگونه صادرات 6-حذف ارقام اعتباری بانک ها (ترکاندن حباب(تاول) اقتصاد و برابر نمودن نقدینگی با پشتوانه طلای بانک مرکزی و تقویت ریال 7-حذف تمامی مشاغل انگلی(دلالی) شامل صرافی و دلالان ملک و مسکن و طلا و میوه و مواد غذایی و ... از از طریق اعلام جرم و پیگرد قضایی و کیفری این افراد 8-مالیات سنگین بر دارایی های چندین میلیاردی به بالا 9-یکسان سازی حقوق تمامی کارکنان دولت 10-....
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    3 0
    جدای نمایندگان شریفی که پای امضاهاشون موندن، باید به توپ بست این نمایندگان ضدمردم رو / جای شهید آیت ها و دیالمه ها خالیه در این مجلس، جای مدرس ها خالیه
  • SE ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    2 0
    باعث تاسف است. طرح شفافیت رای نمایندگان چرا رای نیاورد؟ این یکی از طرح تشدید مبارزه با فساد هم مهمتر است چرا که قرار است مجلس در راس امور باشد و نمایندگان ناظر و چشم امین مردم باید باشند. در واقع مجلس باید از خودش شروع میکرد و این طرح مهم شفافیت آرا را تصویب میکرد که با صد تاسف اینکار را نکرد!:
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    3 0
    به نظر می رسد مجلس دهم همان مجلس ششم است اما با تغییر لباس و شکل و قیافه دولت یازدهم و دوازدهم هم همان دولت اصلاحات است اما با تغییر روشهای دیگر آنها با فرهنگ به جنگ مردم رفتند اینها با اقتصاد مردم زیر دست و پای اینها دارند له می شوند وتقصیرش هم به خاطر نقض قانون است که تعدادی از نماینگان با غیرت این طرح قانونی را اراءه دادند اما این اصلاح طلبان به خاطر منافع شخصی و حزبی آنرا از دور خارج کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس