روسیه

وزارت خارجه روسیه اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد قطعات مربوط به تسلیحات شیمیایی از طریق چند کشور اروپایی وارد ادلب سوریه شده است.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر یرماکوف» رئیس اداره کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه اجزای تسلیحات شیمیایی از طریق چند کشور اروپایی به استان «ادلب» در سوریه منتقل شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، یرماکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: «[با آغاز روند آزادسازی ادلب] موارد بسیاری حالا ممکن است در ادلب افشا شود. انتقال تجهیزات و قطعات تسلیحات شیمیایی از کشورهای اروپایی به این منطقه انجام گرفته است. این مسئله به زودی دوباره نیز روشن خواهد شد».

بیشتر بخوانید:

هیلی: روحانی درخواست بدهد تا ترامپ تصمیم بگیرد!

روسیه و تغییر قواعد بازی با رژیم صهیونیستی

وزارت دفاع روسیه پیشتر گزارش کرده بود که تدارکاتی در استان ادلب سوریه در حال انجام است تا یک اقدام تحریک آمیز با استفاده از تسلیحات شیمیایی در این منطقه به وقوع پیوسته و در مقابل دمشق و نیروهای ارتش سوریه عامل اصلی این حمله شیمیایی ساختگی قرار گیرند تا در نهایت آمریکا و کشورهای غربی بهانه‌ای برای حمله به سوریه در اختیار داشته باشند.

آمریکا آزمایشات بیولوژیک در مرزهای روسیه را متوقف کند

آمریکا پیش از این نیز با استناد به بهانه‌های واهی استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، حملاتی را علیه دمشق و نیروهای دولت سوریه در این کشور انجام داده بود و حال نیز به نظر می‌رسد تدارکاتی برای زمینه‌سازی حمله‌ای دیگر در جریان است.

این دیپلمات روس در بخش دیگری از اظهاراتش به واشنگتن در خصوص انجام آزمایشات بیولوژیک در نزدیکی مرزهای روسیه هشدار داد.

وی تأکید کرد: «ما قبلا نیز زمانی که هنوز روابط متقابلا قابل احترام و قابل قبولی را داشتیم به آمریکا هشدار داده بودیم که اجازه نمی‌دهیم زیست‌شناسان ارتش این کشور آزمایشات بیولوژیک در مناطق نزدیک به مرزهای روسیه انجام دهند.»

بنا به ارزیابی‌های روسیه، ارتش آمریکا در حال انجام یک سری آزمایشات بیولوژیک در منطقه گرجستان است.

بر اساس این گزارش، «ایگور گیورگادزه» وزیر امنیت کشوری سابق گرجستان در تاریخ ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریورماه) در سفر خود به مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا یک سری آزمایشات محرمانه روی انسان‌ها در آزمایشگاه‌های گرجستان انجام داده است. با این وجود «اریک پهون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اظهارات این مقام سابق گرجستان را بی‌اساس خوانده بود.

وزارت دفاع روسیه بعدا گزارش کرد که در حال بررسی اطلاعات منتشر شده در این رابطه است و حقایق و اسنادی وجود دارد که نقض جدی کنوانسیون منع توسعه، تولید و ذخیره تسلیحات سمی و بیولوژیک را که واشنگتن در سال ۱۹۷۲ تصویب کرده بود، اثبات می‌کند.

آمریکا برای لگدمال کردن راه‌کارهای عملی حفظ برجام تلاش می‌کند

رئیس دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه همچنین به موضوع توافق هسته‌ای ایران (برجام) و نشست روز گذشته وزرای خارجه کشورهای باقیمانده در این توافق در نیویورک پرداخت و گفت، آمریکا به دنبال «لگدمال کردن» ابتکارعمل اخیر درباره برجام است.

نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ با حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد و در پایان این نشست «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و موگرینی در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند. موگرینی با قرائت بیانیه مشترک اعضا اعلام کرد که اتحادیه اروپا به تعهداتش در برجام و همچنین ایجاد کانالی برای ادامه  صادرات نفتی ایران و همچنین تجارت با ایران متعهد است، ضمن اینکه در این نشست در خصوص یک سری راهکارهای عملی برای حفظ برجام توافق شده است. 

دیپلمات وزارت خارجه روسیه در ادامه واکنش به بیانیه مشترک پس از دیدار طرف‌های باقیمانده در برجام گفت: «تمام آنچه خانم موگرینی گفتند، بسیار مثبت است اما سوال اینجا است که آیا این واقعا عملی خواهد بود چرا که آمریکا به تلاش خود برای لگدمال کردن این مکانیزم ادامه خواهد داد».

وی افزود: «همه چیز به این بستگی خواهد داشت که آمریکایی‌ها تا کجا پیش خواهند رفت و اینکه همکاران اروپایی ما تا چه حد به آمریکایی‌ها اجازه پیش بردن اهدافشان را خواهند داد».

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود. مقامات ایرانی بر ناکافی بودن تحرکات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و جبران چالش‌های ناشی از خروج واشنگتن از این توافق تأکید کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس