کد خبر 899396
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
آزمایشگاه آمریکا

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از مرگ دهها نفر از بیماران تحت درمان یک مرکز تحقیقات بیولوژیکی سری آمریکا در گرجستان خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از راشا تودی، وزارت دفاع روسیه که پیشتر درباره فعالیت‌های کارشناسان نظامی آمریکا در حوزه بیولوژیک در مناطق نزدیک مرزهای روسیه در کشور گرجستان هشدار داده بود، امروز در بیانیه‌ای تأکید کرد، آزمایشگاه بیولوژیکی این کشور در گرجستان که به عنوان مرکز تحقیقات مواد مخدر فعالیت دارد، احتمالا در تحقیقات خود بر روی سلاحهای بیولوژیکی و سمی دهها نفر را به کام مرگ کشانده است. 

گمانه‌زنی‌ها درباره این مرکز مخفی آمریکا پس از آن تشدید شد که یک وزیر سابق دولت گرجستان درباره این موضوع افشاگری کرده بود. 

بر اساس این گزارش، «ایگور گیورگادزه» وزیر امنیت کشوری سابق گرجستان در تاریخ 11 سپتامبر (20 شهریورماه) در سفر خود به مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا یک سری آزمایشات محرمانه روی انسان‌ها در آزمایشگاه‌های گرجستان انجام داده است.

راشا تودی نوشت، ایگو کریلوف فرمانده شاخه نظامی دفاعی ارتش روسیه درباره سلاحهای هسته‌ای، بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی در این بیانیه فاش کرد که اسناد موجود مرگ حداقل 73 نفر را طی یک دوره زمانی کوتاه ثبت کرده‌اند. 

روسیه در بیانیه خود به طور خاص از یک آزمایشگاه بیولوژیک به نام «مرکز لوگار» نام برده و گفته که فعالیت‌های مرتبط بسیاری از جانب پنتاگون در مناطق نزدیک به مرزهای روسیه به ویژه در این مرکز در گرجستان در حال انجام است.

کریلوف در بیانیه خود ادعای این مرکز که تحقیقاتش بر روی روشهای درمانی نوعی مواد مخدر به نام «اسوالدی» است را رد کرده است. 

تولید کننده این دارو «مرکز گیلئاد»، یک شرکت بیودرمانی مستقر در کالیفرنیا است که یکی از اعضای هیات مدیره آن «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع اسبق آمریکا است که در سال 1988 به عضویت این مرکز درآمده است. 

براساس این گزارش، اسناد موجود مرگ و میر بسیاری از بیماران را در این مرکز تحقیقات نشان می‌دهند. تنها در دسامبر 2015 حدود 24 نفر کشته شده‌اند اما روشهای درمانی این مرکز علیرغم مغایرت با قوانین و استانداردهای بین المللی ادامه یافته است.

وزارت دفاع روسیه همچنین هشدار داده که آمریکا در حال افزایش آزمایشگاه‌های بیولوژیک خود در مناطق مرزی با روسیه و چین است و سابقه طولانی در زمینه انجام آزمایشهای بیولوژیکیِ غیراخلاقی بر روی گونه‌های انسانی در کشورهای خارجی دارد. 

براساس این گزارش، روسیه مواردی از گسترش یک نوع بیماری که توسط پشه گسترش یافته و منشا آن گرجستان است را ثبت کرده است که وزارت دفاع روسیه گفته با توجه با افشاگریها و اسناد تازه، دوباره این بیماریها را مورد تحقیق و بررسی قرار خواهد داد. 

پیش از این یک روزنامه نگار تحقیقی بلغارستان نیز با دستیابی به اسنادی از وجود این مراکز مخفی آمریکا در نقاط مختلف جهان خبر داده بود. براساس گزارش «دیلیانا گایتانزیف»، تامین بودجه این مراکز مخفیِ نظامی، بر عهده «آژانس کاهش تهدید دفاعی» پنتاگون است و ۲.۱ میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است.

طبق گزارش «بالکان پُست»، گایتانزیف اسناد داخلی و محرمانه سفارت آمریکا را فاش کرده است؛ اسنادی که نشان می‌دهد دیپلمات‌های آمریکایی تحت پوشش و لوای مصونیت دیپلماتیک، مشغول انتقال نتایج آزمایش‌های صورت گرفته روی عوامل بیماری‌زا هستند.

این اسناد نشان می‌دهد، دانشمندان پنتاگون در گرجستان به کار گرفته شده و به آنها مصونیت دیپلماتیک داده شده است تا درباره بیماری‌های کشنده و نیش‌های حشرات در مرکز لوگار (Lugar Center) تحقیق کنند. این مرکز و آزمایشگاه بیولوژیک وابسته به پنتاگون و در تفلیس پایتخت گرجستان واقع است.

وی در گزارش خود گفته است، این مراکز در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی از قبیل گرجستان و اوکراین، منطقه غرب آسیا، شرق آسیا و آفریقا قرار دارند و آمریکا در عراق و افغانستان نیز دارای چنین مراکز محرمانه ای است.

ساکنان منطقه «الکسیوکا» که این مرکز در آن واقع است، درباره آتش زدن مخفیانه و شبانه مواد شیمیایی خطرناک شکایت دارند. ساکنان محلی همچنین می‌گویند که زباله‌های خطرناک ناشی از این اتش زدن‌ها از طریق لوله‌ها و فاضلاب آزمایشگاه به رودخانه اطراف مرکز ریخته می‌شوند.

ساکنان محلی از «سر دردهای دائمی، تهوع، فشار خون بالا و سرگیجه» در زمان سوزاندن شبانه مواد شیمیایی توسط این مرکز مخفی گلایه دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
    5 2
    به جای موش آزمایشگاهی از انسان استفاده کرده اند
  • RO ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    5 0
    ایدز، سیاه زخم، سارس، و .. هم کار خودشونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس