استیون فیگین - نمایه

«استیون فیگین» که مدیر «دفتر امور ایرانیان» وزارت خارجه آمریکا و مسئول براندازی در ایران بود، به نظر می‌رسد اکنون موظف به قطع روابط اقتصادی تهران با کردستان عراق نیز شده است.

سرویس جهان مشرق - اوایل مردادماه سال جاری (۱۳۹۷) وزارت خارجه آمریکا، «استیون فِیگین [۱] » را به عنوان سرکنسول جدید این کشور در شهر «اربیل» در عراق معرفی کرد. فیگین که عضو «سرویس ارشد خارجی» وزارت خارجه آمریکاست و سابقه خدمت به عنوان مدیر «دفتر امور منطقه‌ای» سرویس ارشد وزارت خارجه آمریکا (سپتامبر ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۵)، و دست‌یار وزیر و مدیر دفتر «اداره آسیای جنوبی و مرکزی» در این وزارت‌خانه (آوریل تا آگوست سال ۲۰۱۵) و دست‌یار ویژه «نیکلاس برنز» معاون وقت وزیر خارجه را دارد، طی بیش از ۲۰ سال حضور خود در این سرویس، علاوه بر واشینگتن، در نقاط مختلفی از دنیا از بغداد (به عنوان مدیر دفتر بین‌المللی مواد مخدر و اِعمال قانون)، اسلام‌آباد (به عنوان معاون مشاور سیاسی) و قاهره گرفته تا بروکسل (به عنوان مشاور سیاسی-اقتصادی)، آستانه (به عنوان رئیس بخش سیاسی-اقتصادی)، تفلیس، مینسک (پایتخت بلاروس) و موستار (در بوسنی و هرزگوین) پروژه‌های «دیپلماتیک» آمریکا را به عهده داشته و تا پیش از انتصاب در سمت جدیدش هم مدیر «دفتر امور ایرانیان» بوده است [۲] .

«استیون فیگین» با چاشنی چند کلمه به زبان کُردی، خود را در سِمت جدیدش به عنوان سرکنسول آمریکا در اربیل معرفی می‌کند

در همین‌باره بخوانید:

«آیت‌الله مایک» کیست و چرا برای رهبری عملیات‌های ضدایرانی سیا انتخاب شد؟

اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست و در رأس آن چه کسانی هستند؟

این دیپلمات کارکشته و دنیادیده آمریکایی، مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد سیاسی از «دانشگاه ویلیامز» ایالت ماساچوست و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات روسیه و اروپای شرقی از دانشگاه میشیگان دریافت کرده و در قالب تبادل دانش‌جو نیز در دانشگاه دولتی تفلیس در «جمهوری شوروی سوسیالیستی گرجستان» نیز تحصیل نموده است. وی زبان‌های روسی، گرجستانی و صربی-کرواتی (زبان مشترکی میان مردم صربستان، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو و کوزوو) را بلد است و به پاس خدماتش در وزارت خارجه، تا کنون جوایز و افتخارات متعددی را دریافت کرده است.

چرا کنسولگری آمریکا در اربیل منحصربه‌فرد است؟

کنسولگری آمریکا در اربیل از جهات مختلفی برای واشینگتن اهمیت دارد. یکی از مواردی که نشان می‌دهد این کنسولگری با کنسولگری‌های دیگر آمریکا در هر نقطه‌ای از جهان متفاوت است، رکوردشکنی «اداره عملیات‌های ساختمانی فرامرزی» آمریکا هنگام ساختن ساختمان این کنسولگری در اربیل بوده است. اگرچه ساخت این کنسولگری هنوز به پایان نرسیده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ به طول بینجامد، اما دفتر سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا پیشاپیش بیانیه‌ای صادر و در آن، این رکوردشکنی را که «نمود دوستی پایدار و شراکت دوجانبه مهم» میان آمریکا و حکومت اقلیم کردستان دانسته است [۳] .

افتتاح پروژه ساخت کنسولگری واشینگتن در اربیل؛ (از چپ) «کن گروس» سرکنسول وقت آمریکا، «نچیروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان و «داگلاس سیلیمن» سفیر آمریکا

«نچیروان ادریس بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق (و برادرزاده و داماد «مسعود بارزانی» رهبر «حزب دموکراتیک کردستان» و رئیس سابق حکومت اقلیم کردستان)، «داگلاس سیلیمن» سفیر آمریکا در عراق و «کِن گروس» سرکنسول سابق آمریکا (تا پیش از استیون فیگین) در مراسمی رسماً بیلِ اول ساخت این کنسولگری را در اربیل به زمین زدند [۴] . این ساختمان از آن جهت رکورددار خواهد بود که در فضایی ۲۰۰ هزار متر مربعی و با هزینه‌ای ۶۰۰ میلیون دلاری احداث خواهد شد و لقب بزرگ‌ترین دفتر دیپلماتیک یک کنسولگری در اقلیم کردستان را به خود اختصاص خواهد داد [۵] . این توصیفات دراماتیک موجب شده تا نخست‌وزیر اقلیم کردستان هم ذوق‌زده شود و احداث این ساختمان را «پیامی قوی به دنیا» و نشانه‌ای از تعهد، اعتماد و اعتقاد دائمی آمریکا به برقراری و گسترش روابط با کردهای عراق تلقی کند.

البته ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل، قطعاً صرفاً از جهت معماری اهمیت ندارد. این کنسولگری که حوزه اختیار و مسئولیتش شامل منطقه موسوم به اقلیم کردستان عراق متشکل از استان‌های اربیل، سلیمانیه، حلبچه و دهوک می‌شود، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است [۶] . دفتر اجرایی به ریاست سرکنسول در کنار بخش‌های دیگری در حوزه‌های امور سیاسی، امور اقتصادی، دیپلماسی عمومی، حکومت قانون، مدیریت و امنیت، قسمت‌های سرکنسولگری آمریکا در اربیل را تشکیل می‌دهند، اما این‌که از این کنسولگری تحت عنوان «مجتمع کنسولی» یاد می‌شود، یک دلیل بسیار مهم دیگر هم دارد.

آمریکا دارد بزرگ‌ترین مجمتع کنسولی در اقلیم کردستان را در اربیل می‌سازد

همیشه پای USAID در میان است

در همسایگی مجموعه کنسولگری آمریکا در اربیل، یک دفتر دیگر نیز قرار دارد که اتفاقات آن هم مسئولیت فعالیت در اقلیم کردستان عراق را به عهده گرفته است: دفتر «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» (USAID) [۷] . اگرچه این سازمان پس از بارها نقش‌آفرینی در انقلاب‌های رنگی موفق و ناموفق، دیگر برای همه شناخته شده است، اما لازم به ذکر است که ارتباط این سازمان با هر عنصر یا نهادی در یک کشور، زنگ خطری جدی در زمینه نفوذ آمریکا و احتمالاً قصد واشینگتن برای براندازی به شمار می‌رود. درباره پیامدهای احتمالی استقرار دفتر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در اربیل برای ایران در ادامه گزارش خواهید خواند.

«آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» در پوشش فعالیت‌های انسان‌دوستانه، اهداف بسیار گسترده‌تری را پی‌گیری می‌کند

در همین‌باره بخوانید:

براندازی در ایران به سبک ترامپ: ایجاد نارضایتی با پروپاگاندا

از مصدق تا کِندی؛ براندازی در ذات آمریکایی‌هاست

گزارش‌ها نشان می‌دهد، استیون فیگین و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا برای آغاز فعالیت‌هایشان در عراق بسیار عجله دارند. اواسط ماه آگوست سال جاری، «مکس پریموراک» مشاور ارشد آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا به همراه فیگین و داگلاس سیلیمن، سفیر آمریکا در عراق، در محل کنسولگری آمریکا در اربیل، میزبان نشستی با حضور نمایندگان برخی سازمان‌های غیردولتی در اقلیم کردستان، از جمله «ارمیا سرگون» دبیر «جامعه یاری آشوریان-عراق» و «عماد ددیزا» مدیر دفتر منطقه‌ای این سازمان در شهر «بغدیدا» واقع در استان نینوا بود [۸] .

دولت اوباما برای پیش‌برد سیاست‌هایش، به راه‌های زیرکانه‌تر و به تبع آن، «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» بیش‌تر متوسل می‌شد

جامعه یاری آشوریان-عراق سازمانی غیردولتی مستقر در اقلیم کردستان برای کمک به آشوریان است که توسط شبکه‌ای از سازمان‌های غیردولتی همگی به نام «جامعه یاری آشوریان [۹] » در آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و سوئد تأمین مالی می‌شود. پیش از انتصاب فیگین نیز، «کن گروس» سرکنسول قبلی آمریکا در اربیل، در جلسه‌ای با حضور «آشور عسکریه» رئیس جامعه یاری آشوریان-عراق، «مارک گرین» مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در کنسولگری این کشور و تعدادی از مقامات وقت و سابق دولت و کنگره آمریکا برگزار شده بود [۱۰] .

این هیأت آمریکایی، اوایل ماه جولای سال جاری به دستور مستقیم مایک پنس، معاون اول ترامپ، برای بررسی وضعیت اقلیت‌های دینی و نژادی در عراق (به بهانه حملات داعش) عازم شمال این کشور شده و با «سازمان‌های غیردولتی عقیده‌محور» دیدار کرده بودند [۱۱] . نمایندگان آمریکا در همین سفر با مقامات دولت عراق، از جمله حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور، و هم‌چنین با مقامات حکومت اقلیم کردستان، از جمله نچیروان بارزانی به گفت‌وگو نشستند. به گزارش سفارت آمریکا در عراق، واشینگتن طی حدود یک سال منتهی به این سفر، بیش از ۱۱۸ میلیون دلار برای کمک به اقلیت‌های نژادی و مذهبی در عراق کمک کرده است.

آمریکا چه‌قدر برای جنگ نرم هزینه می‌کند؟ (فارسی)

در همین‌باره بخوانید:

حمایت مالی آمریکا از احزاب و کاندیداهای اپوزیسیون در ایران

میزان بودجه آمریکا برای سازمان‌های غیردولتی ایران

هزینه ده‌ها میلیون دلاری آمریکا برای شعله‌ور نگه داشتن آتش فتنه

چنان‌که خود آمریکایی‌ها می‌گویند، این اقدامات در جهت برنامه‌های دیپلماسی عمومی آمریکا در عراق و با هدف تربیت رهبران آینده عراق، تبلیغ ارزش‌های مشترک آمریکایی و عراقی، «قدرت بخشیدن به زنان و جوانان»، «ترویج فعالیت‌های مدنی و تقویت جامعه مدنی»، «پرورش دادن روابط فرهنگی» و «بهبود حرفه‌ای‌گرایی در رسانه‌ها» انجام شده‌اند [۱۲] . از جمله برنامه‌های اجراشده در عراق نیز «کمپین‌های ارتباط عمومی، برنامه‌های تربیتی، سمینارها، کارگاه‌ها و مباحثه‌های گروهی، و فعالیت‌های فرهنگی در زمینه فیلم، موزیک و ادبیات» بوده است. هر کس اندکی با ادبیات دیپلماسی عمومی آمریکا آشنا باشد، به خوبی می‌داند هرکدام از این کلیدواژه‌ها چه معنا و مفهومی دارند.

راه‌اندازی شبکه اجتماعی رایگان و مبتی بر پیامک «زون زونیو»، بخشی از فعالیت‌های «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» در کوبا

در همین‌باره بخوانید:

کارگاه‌های براندازی آمریکا چه روش‌هایی را به مخالفان ایران آموزش می‌دادند

کدام‌یک از مقامات آمریکایی اغتشاشات سال ۸۸ را مدیریت می‌کردند؟

فعالیت‌های سفارت و کنسولگری آمریکا در عراق

سفارت آمریکا در بغداد فعالیت‌های گسترده‌ای را طبیعتاً در جهت تأمین منافع واشینگتن در عراق ترتیب داده است. از برگزاری کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی [۱۳] گرفته تا ارتباط با سازمان‌های غیردولتی عراقی به بهانه مدیریت منابع آبی [۱۴] ، تجربه نشان می‌دهد اهداف پشت این فعالیت‌ها صرفاً کمک به عراق یا عراقی‌ها نیست. علاوه بر گزارش‌های متعددی که مشرق پیش‌تر درباره نقش و نفوذ سازمان‌های آمریکایی به بهانه‌های مشابه در کشورهایی از جمله ایران منتشر کرده، شواهد دیگری درباره خود عراق هم وجود دارد که نشان می‌دهد سفارت آمریکا در این کشور کانالی برای انجام فعالیت‌های پشت پرده است. به عنوان نمونه، وقتی «بارنی آستین» متخصص آمریکایی ذخیره آب با سازمان‌های غیردولتی عراق دیدار کرد، علاوه بر مسئله نگه‌داری منابع آبی، مسائلی نظیر روش‌های بهره‌برداری از اکتیویسم و هم‌چنین ارتقای همکاری‌های میان‌شهروندی نیز مطرح شدند.

سلفی «بارنی آستین» (گوشه پایین، چپ) با نمایندگان سازمان‌های غیردولتی در بغداد

در همین‌باره بخوانید:

براندازی در ایران به سبک ترامپ: ایجاد نارضایتی با مشکلات محیط زیستی

«آواز» ۴۲ هزار هم‌وطن در ارکستری که هدفش براندازی ایران است

مهمان‌نوازی دانشگاه‌های ایران برای جاسوسان ارشد آمریکا

سفارت آمریکا در بغداد سابقه دخالت در امور دیگری در این کشور را نیز دارد که بوی تهدید به براندازی از آن‌ها شنیده می‌شود. به عنوان مثال، سفارت آمریکا هم‌زمان با برخی اعتراضات در عراق در اواخر ماه جولای سال جاری میلادی (۲۰۱۸) بیانیه‌ای در حمایت از «حق مردم عراق در تجمع و ابراز مسالمت‌آمیز دیدگاه‌هایشان» صادر کرد و ضمن ابراز تأسف از کشته شدن عده‌ای از معترضان و نیروهای امنیتی، از آمادگی خود برای همکاری با «مردم عراق و دولت‌شان» را با هدف «اصلاح اقتصاد، مبارزه با فساد، ایجاد اشتغال و ارائه خدماتی که مردم عراق لایق آن‌ها هستند» اعلام نمود [۱۵] .

شواهد دیگری هم وجود دارد که بارزانی‌ها را به کاخ سفید امیدوار کرده است. بسیاری از کردها تصور می‌کردند پس از حمایت آمریکایی‌ها از نیروهای پیشمرگه در جنگ با داعش (از جمله اظهارات فیگین که ضمن تأکید بر اتحاد در این نیروها گفته است اقلیم کردستان باید رهبری پیشمرگه را به دست بگیرد [۱۶] )، گام بعدی واشینگتن باید دفاع از تمامیت اراضی تحت مناقشه و کرکوک در مقابل پیش‌روی نیروهای عراقی و به ویژه حشد الشعبی، و هم‌چنین به رسمیت شناختن همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان خواهد بود. اگرچه این امیدها خیلی زود ناامید شد، اما قول‌های دو سرکنسول سابق و کنونی آمریکا به نچیروان بارزانی مبنی بر تعهد واشینگتن به «حمایت از روند سیاسی در عراق و اقلیم کردستان [۱۷] »، و هم‌چنین وعده‌های «برت مک‌گرک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضدداعش به مسعود بارزانی، هم‌چنان امیدهای بارزانی‌ها را زنده نگه داشته است.

دیدار «برت مک‌گرک» (چپ) نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضدداعش با «مسعود بارزانی» رئیس سابق اقلیم کردستان

در همین‌باره بخوانید:

«کودکان هیولایی» میراث آمریکا در آسیا

حملات شیمیایی آمریکا به کودکان بی‌دفاع +تصاویر(+۱۸)

مک‌گرک در دیدار با رئیس سابق حکومت اقلیم کردستان، طی جلسه‌ای که استیون فیگین هم در آن حضور داشت، گفته بود آمریکا افتخار می‌کند که در کنار پیشمرگه با تروریسم می‌جنگد [۱۸] . ناگفته نماند که به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی در این نشست، نشانه‌های مبهمی هم درباره حمایت از حق حاکمیت حکومت اقلیم کردستان ارائه داده‌اند. مک‌گرک در این دیدار نسبت به کشته شدن پیشمرگه به دست داعش طی سال‌های اخیر و کشته شدن کردها به دست صدام در سال ۱۹۸۳ (طی جنگ عراق با ایران) نیز ابراز تأسف کرد. جلساتی با موضوعات کم‌وبیش مشابه، میان نخست‌وزیر حکومت اقلیم کردستان با «جان ویلکس» سفیر انگلیس در عراق، «مارتین وار» سرکنسول انگلیس در اقلیم کردستان، و «جان لوریمر» مشاور نظامی ارشد انگلیس در امور خاورمیانه برگزار شده است [۱۹] . به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها هم، به رسم عادت قدیمی‌شان در تفرقه و حکومت، به شدت روی نیروهای پیشمرگه و آینده اقلیم کردستان عراق حساب باز کرده‌اند.

سفر «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس به اقلیم کردستان و نظارت بر آموزش پیشمرگه به دست نیروهای انگلیسی

در همین‌باره بخوانید:

مدیریت آشوب‌های تهران با پنج ستون عملیاتی در سفارت انگلیس

نقش استیون فیگین در اربیل چیست؟

علاوه بر فعالیت‌های سفارت آمریکا، شخص فیگین هم اگرچه مدت زمان زیادی از انتصابش به عنوان سرکنسول واشینگتن در اربیل نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه هم فعالیت‌های متعددی را در اقلیم کردستان عراق انجام داده است. از جمله این فعالیت‌ها فیگین، دیدار با نچیروان بارزانی بوده است [۲۰] . در این دیدار، که به نوعی مراسم تودیع و معارفه «کن گروس» (سرکنسول سابق) و استیون فیگین نیز بود، این دو مقام آمریکایی و بارزانی، علاوه بر تحولات داخلی اقلیم کردستان و روابط میان اربیل و بغداد، «درباره آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در منطقه، از جمله اعتراضات عمومی در استان‌های جنوبی عراق به تبادل نظر پرداختند. آن‌ها هم‌چنین درباره روابط دوجانبه میان اربیل و واشینگتن گفت‌وگو کردند و بارزانی حمایت دولتش از فیگین و تیم وی در اربیل را به امید تقویت بیش‌تر روابط [۲۱] میان اقلیم کردستان و آمریکا ابراز کرد [۲۲]

(از چپ) «استیون فیگین» سرکنسول آمریکا در اربیل، «کن گروس» سرکنسول سابق، و «نچیروان بارزانی» نخست‌وزیر کردستان عراق

یکی از تحولاتی که درون حکومت اقلیم کردستان در حال رخ دادن است و به نظر می‌رسد بخشی از یک طرح بزرگ‌تر باشد، تشکیل پروژه‌ای تحت عنوان «سازمان اصلاحات» درون «وزارت پیشمرگه» است. هدف از این پروژه، آماده‌سازی مدیرانی برای سازمان جدید اصلاحات در قالب طرحی ۳۵ بندی برای تقویت نیروهای پیشمرگه است. اواخر ماه جولای سال جاری، درون کنسولگری انگلیس در اقلیم کردستان، مراسمی برای اهدای مدرک به ۱۰۰ عضو از وزارت پیشمرگه تشکیل شد که این دوره را گذرانده بودند. آن‌چه باید درباره این پروژه دانست این است که سازمان‌دهنده این دوره، سازمانی به نام «مدرسه ملی دولت بین‌الملل» بوده و دوره آموزشی با همکاری مشاورانی از آمریکا، انگلیس و آلمان برگزار شده است [۲۳] .

غربی‌ها با آموزش پیشمرگه به دنبال بهره‌برداری از این نیرو برای اهداف خراب‌کارانه خود در آینده هستند

پروژه اصلاحات درون پیشمرگه که از آن با عنوان «پیشمرگه در آینده» یاد می‌شود، ابتدا به درخواست مسعود بارزانی، رئیس وقت حکومت اقلیم کردستان، کلید خورد و از آن پس تمام مراحل تشکیل، عضوگیری و میزبانی سازمان اصلاحات، در شهر اربیل صورت گرفته است. به نظر می‌رسد هدف از این «اصلاحات» یک‌پارچه‌سازی نیروی پیشمرگه و تبدیل آن به ارتشی گوش به فرمان مقامات اقلیم کردستان باشد. یکی از افرادی که دیدگاه‌هایش بر این طرح صحه می‌گذارد، استیون فیگین است. سرکنسول جدید آمریکا، این پروژه را «به‌درستی آرمان‌گرایانه» توصیف می‌کند و معتقد است: «این، راهی برای تبدیل کردن پیشمرگه به نیرویی مؤثرتر برای اقلیم کردستان است.»

دفاع «فیگین» از پروژه «اصلاح پیشمرگه» و ابراز امیدواری از تبدیل این نیرو به نیرویی مؤثر در آینده اقلیم کردستان

گزارش‌ها حاکی از آن است که فیگین وقتی با مقامات حکومت اقلیم کردستان و پیشمرگه جلسه ندارد، باز هم بی‌کار نمی‌نشیند، بلکه پروژه‌های دیگری را دنبال می‌کند. به عنوان نمونه، وی اواسط ماه آگوست سال جاری همراه با یک هیأت همراه به دیدار مقامات حزب «جنبش تغییر» موسوم به «گوران [۲۴] » در مقر اصلی این حزب در سلیمانیه رفت [۲۵] . گوران اصلی‌ترین حزب معارض در اقلیم کردستان تلقی می‌شود که با حکومت ائتلافی کنونی متشکل از «حزب دموکرات کردستان» و «حزب میهنی کردستان» مخالف است. فیگین در دیدار با «عمر سیدعلی» درباره نتایج انتخابات پارلمانی عراق، انتخابات آینده در اقلیم کردستان، و مشکلات کردها گفت‌وگو کرد.

«فیگین» (دوم از چپ) و هیأت آمریکایی همراهش در دیدار با «عمر سیدعلی» (دوم از راست) و اعضای حزب «گوران»

سرکنسول جدید آمریکا در همین حین، از مزار «جلال طالبانی» (اولین رئیس‌جمهور کُرد عراق) معروف به «مام جلال» (به معنای «عمو جلال») نیز دیدن کرده [۲۶] و در یادداشتی که در «کتاب مهمانان» مزار طالبانی نوشته، حاضر شدن سر مزار طالبانی را «افتخاری بزرگ» برای خود دانسته است [۲۷] . وی البته در ادامه فعالیت‌هایش در اقلیم کردستان، جلسه رقص «مرکز جوانان راپرین» در سلیمانیه را هم از دست نداده است.

«فیگین» سر مزار «جلال طالبانی» در حال نوشتن یادداشت در «دفتر مهمانان»؛ یادداشت او سمت راست تصویر دیده می‌شود

اهمیت تحولات اقلیم کردستان عراق برای ایران

واضح است که کردها هنوز حاضر نیستند بپذیرند که دست درازشده آمریکا به سوی آن‌ها دست تعدی است و نه دست رفاقت؛ اما مسئله مهم‌تر این است که استقرار یک مقام ضدایرانی در کنسولگری آمریکا در اربیل، ممکن است پیامدهای خطیری هم برای ایران داشته باشد. ارتباط فیگین با ایران و انتصاب وی در اقلیم کردستان، از چشم رسانه‌های معتقد به «آرمان کُردی» نظیر «روداو [۲۸] » هم مخفی نمانده است. این خبرگزاری در انتهای گزارشی مختص اعلام خبر دیدار فیگین با نچیروان بارزانی، می‌نویسد: «استیون فیگین، سرکنسول جدید، یک کارشناس امور ایران، و انتخابی جالب در زمانی است که دولت ترامپ فتیله مقابله با جمهوری اسلامی و حمایت از گروه‌های معارض علیه تهران را بالا کشیده است [۲۹] .»

«استیون فیگین» (چپ) مدیر وقت «دفتر امور ایرانیان» و «لئون رودریگز» مدیر خدمات شهروندی و مهاجرت وزارت امنیت داخلی آمریکا در جشن نوروز ۲۰۱۶

«تریتا پارسی» (چپ) رئیس «شورای ملی ایرانیان آمریکا» (نایاک) در همان جشن نوروز سال ۲۰۱۶ با حضور «استیون فیگین»

در همین‌باره بخوانید:

آمریکا برای کاهش تأثیر ایران در عراق گروه‌های سنی و کُرد را تقویت کند

چنان‌که گفته شد، فیگین پیش از اعزام به اربیل، مدیریت دفتر امور ایرانیان را در «اداره امور خاور نزدیک» در وزارت خارجه آمریکا به عهده داشت. مشرق در گزارش‌های متعددی مفصلاً به سابقه دفتر امور ایرانیان و نقش تعیین‌کننده این دفتر در شبکه‌سازی فوق‌گسترده بین‌المللی و پی‌گیری سیاست‌های براندازی آمریکا در ایران و از جمله، جنبش سبز و اغتشاشات سال ۸۸، بررسی نموده است. اگرچه تکرار مطالب آن گزارش‌ها کار بیهوده‌ای است، اما یک نکته جالب را باید در این‌جا یادآوری کرد: «نیکلاس برنز» معاون سیاسی وقت وزارت خارجه آمریکا که فیگین سابقه دست‌یاری او را دارد، یکی از اصلی‌ترین افراد در اجرای پروژه براندازی در ایران و مقدمه‌چینی برای اغتشاشات سال ۸۸ بود و به این ترتیب مدیریت دفتر امور ایرانیان که برای همین کار تأسیس شده بود، به فیگین سپرده شد.

«نیکلاس برنز» از ارکان اصلی «دفتر امور ایرانیان»، هدف از تشکیل این دفتر را تکرار مدل «ریگا» (اصالتاً علیه شوروی) می‌داند

در همین‌باره بخوانید:

هدف آمریکا از تأسیس «دفتر امور ایرانیان» و پروژه «پایگاه ریگا» چه بود؟

اعزام ۳۱ گروه ایرانی به آمریکا با پروژه «تبادل»

مدیریت براندازی در ایران از اتاق ۱۰۵۸ توسط جان کری

از طرف دیگر، فعالیت‌های آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در (یا درباره) ایران نیز به لطف گزارش‌های متعددی که مشرق پیش از این منتشر کرده است، بر کسی پوشیده نیست. این یعنی استقرار کارمندان آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در دفتری چسبیده به مرزهای ایران می‌تواند فعالیت‌های ضدایرانی این سازمان را که تا کنون کم‌وبیش ناموفق بوده‌اند، تقویت کند. بودجه‌های بی‌پایانی که دولت آمریکا خرج آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا می‌کند، و بودجه‌هایی که از طریق این سازمان میان سازمان‌های غیردولتی داخل و خارج از کشورهای هدف توزیع می‌شوند، اکنون صرف عملیات در فاز جدیدی خواهد شد که هدف آن می‌تواند ایجاد بی‌ثباتی از طریق تحریک اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران باشد. در همین راستا، گزارش‌ها حاکی از آن است که «مصطفی هجری» دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران نیز اخیراً به دعوت وزارت خارجه آمریکا، سفری یک هفته‌ای را به واشینگتن داشته و در آن‌جا با مقامات این وزارت‌خانه از جمله فیگین (مدیر وقت دفتر امور ایرانیان [۳۰] ) دیدار و گفت‌وگو کرده است [۳۱] .

فعالیت‌های به‌اصطلاح انسان‌دوستانه «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» به خصوص درباره ایران (فارسی)

در همین‌باره بخوانید:

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا، چیزی فراتر از کمک‌رسانی

چگونه پای «جاسوس‌های USAID» به کشور باز شد

«برایان هوک» کیست و در «گروه اقدام ایران» چه مأموریتی دارد؟

نقش فیگین در اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران

یکی از انگیزه‌های مهم آمریکا در تشدید فعالیت‌هایش در اقلیم کردستان عراق، می‌تواند تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی علیه ایران و اجرای جدی‌تر تحریم‌های ضدایرانی باشد. ایران با اقلیم کردستان عراق روابط اقتصادی بسیار نزدیکی دارد، تا جایی که سرکنسولگری ایران در اربیل در گزارشی می‌نویسد: «بعد از سقوط صدام و شکل‌گیری حکومت محلی اقلیم، روابط اقتصادی و تجاری ایران با بخش‌های مختلف دولت اقلیم، از تعامل سنتی گذشته و به صورت رسمی با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی شکل جدیدی به خود گرفت. اتاق بازرگانی اربیل با مراکز تجاری و بازرگانیِ همتا، همکاری‌های تازه‌ای را شروع کردند. مرزهای زمینی و مشترک در سه مرز «تمرچین-حاج عمران»، «باشماق» و «پرویزخان» در اقلیم کردستان فعال شده و بیش از ۷۰ درصد کالاهای صادراتی ایران از این سه مرز به نقاط دیگر عراق صادر می‌شود.»

اوایل سال جاری (۱۳۹۷) و کم‌تر از یک هفته مانده به اعلام رسمی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اربیل عراق میزبان نشست فوق‌العاده مهمی تحت عنوان «فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان» بود که در آن نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر کردستان عراق، «محمد شیاع سودانی» وزیر صنعت عراق، استان‌داران چهار استان اقلیم کردستان عراق، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، و تعدادی دیگر از مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور شرکت داشتند [۳۲] . هم‌زمان پیشنهاد ایجاد بازار آزاد و مناطق آزاد تجاری میان ایران و اقلیم کردستان عراق نیز از سوی دو طرف مطرح شد. البته روابط گرم اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم [۳۳] مورد توجه [۳۴] دو طرف [۳۵] بوده است [۳۶] .

همایش «فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان» و توضیحاتی درباره روابط اقتصادی دو طرف

اگرچه روابط سیاسی و فرهنگی میان ایران و اقلیم کردستان نیز عموماً بسیار خوب است، اما روابط اقتصادی میان دو طرف، به خصوص طی سال‌های اخیر، از یک جهت برای ایران اولویت پیدا کرده‌اند: ارزآوری. آمار و ارقام متفاوتی درباره حجم صادرات ایران به/از طریق اقلیم کردستان عراق وجود دارد. به نظر می‌رسد این صادرات در اوج خود به حدود ۸ میلیارد دلار در سال در سال ۲۰۱۴ رسیده باشد؛ اگرچه این میزان به علت برخی مشکلات به ۴ میلیارد دلار نیز کاهش پیدا کرد. در عین حال، چنان‌که گزارش سرکنسولگری ایران در اربیل می‌نویسد، علاوه بر صادرات کالا، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق نیز کاملاً قابل‌توجه است. طبق آمار این گزارش، سهم اقلیم کردستان از بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات خدمات به عراق، بیش از ۱ میلیارد دلار است.

از مجموع این آمار و ارقام می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که اقلیم کردستان عراق یکی از منابع و کانال‌های مهم انتقال ارز، و به ویژه دلار، به درون ایران محسوب می‌شود و دولت ترامپ با تقویت کنسولگری خود در اربیل به احتمال قوی به دنبال اجرایی کردن یکی از مهم‌ترین بندهای موج اول تحریم‌های پسابرجام علیه ایران، یعنی قطع یا دست‌کم کاهش دست‌رسی ایران به منابع و مبادلات دلاری، بوده است. انتصاب استیون فیگین با توجه به سابقه فعالیتش در عراق و هم‌چنین حضورش در دفتر امور ایرانیان نیز ارتباط برنامه‌های جدید آمریکا در اقلیم کردستان عراق را با سیاست‌های ضدایرانی واشینگتن بیش از پیش روشن می‌کند.

اکنون چه باید کرد

روی هم رفته، باید توجه داشت که استقرار فیگین در منطقه‌ای حساس مانند اقلیم کردستان عراق (احتمالاً استراتژیک‌ترین و نزدیک‌ترین نقطه منطقی برای آمریکایی‌ها به مرزهای ایران) و سپردن امکاناتی وسیع نظیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (احتمالاً قوی‌ترین بازوی جنگ نرمی و انقلاب رنگی آمریکا) به وی، نشان می‌دهد ترامپ و جنگ‌طلبان کابینه‌اش از جمله جان بولتون، به سیم آخر زده‌اند و می‌خواهند هرچه در توان دارند، بگذارند تا سیاست‌های ضدایرانی‌ای را که قول داده‌اند، چه در موضوع تغییر حکومت و چه تحریم‌های پسابرجام، عملی کنند.

جان بولتون معتقد است آمریکا باید حکومت ایران را پیش از جشن چهل‌سالگی‌اش سرنگون کند

در همین‌باره بخوانید:

بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

آمریکا به دنبال «جنبش سبز ۲» و تجزیه ایران در دوره ترامپ است

اگرچه جمهوری اسلامی بحران‌های بزرگ‌تر از این را هم از سر گذرانده است و کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی نیز معتقدند نه تحریم‌های اقتصادی، نه استراتژی تفرقه قومی و نژادی، و نه سیاست تغییر حکومت، به طور خاص در مورد ایران راه به جایی نخواهد برد، اما به هر حال، ورود دشمن به فاز جدید و جنون‌آمیزی از خصومت، نهایت هوش‌یاری مقامات دولت را می‌طلبد و ایجاب می‌کند که نه تنها اقداماتی در جهت دفاع، بلکه طرح‌هایی برای رفع و دفع نقشه‌های دشمن تدوین و اجرایی گردد. در همین راستا، تقویت هم‌زمان روابط اقتصادی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از اجرایی شدن نقشه‌های آمریکا باشد.

«جورج سوروس» پدر انقلاب‌های رنگی، سال ۲۰۱۱ گفته بود: «شرط می‌بندم حکومت ایران، یک سال دیگر، وجود نخواهد داشت»

در همین‌باره بخوانید:

جمهوری اسلامی به‌رغم بحران‌های خاورمیانه از همیشه قدرتمندتر است

پنج عامل قدرت منطقه‌ای ایران به روایت اندیشکده آمریکایی

«جان مک‌کین» هم آرزوی سرنگونی نظام ایران را به گور برد

ایران یک سر و گردن از رقبایش در منطقه بالاتر است


[۱] Steven Fagin Link

[۲] Consul General Steven Fagin Link

[۳] Bureau of Overseas Buildings Operations Breaks Ground on the New U.S. Consulate Compound in Erbil Link

[۴] US Ambassador, KRG PM break soil for new Consulate complex in Erbil Link

[۵] PHOTOS: US builds massive consulate in Erbil Link

[۶] Sections & Offices Link

[۷] U.S. Consulate Erbil Link

[۸] AAS-Iraq Participates In The Roundtable Of USAID With NGOs Held At The US Consulate In Erbil Link

[۹] Assyrian Aid Society Link

[۱۰] President Of AAS-Iraq Participates In A Meeting On The Reconstruction Of Nineveh Plain Areas At The US Consulate In Erbil Link

[۱۱] Readout of USAID Administrator Green and Ambassador-at-Large for International Religious Freedom Samuel Brownback’s Trip to Northern Iraq Link

[۱۲] Grant Programs Link

[۱۳] Regional English Language Officer meets with the Embassy program graduates Link

[۱۴] U.S. Water Conservation Expert Dr. Barney Austin Meets with Iraqi NGOs Link

[۱۵] U.S. Embassy Statement on Peaceful Demonstrations Link

[۱۶] Konsolê Amerîka: Çaksaziya hevpeymanan Pêşmerge dike hêzeke bikarîntir Link

[۱۷] New US consul general to Erbil meets PM Barzani Link

[۱۸] US Envoys Visit Barzani, Say Proud of Fighting Alongside Peshmerga Against Terror Link

[۱۹] KRG PM Meets with US, UK Officials in Erbil Link

[۲۰] PM Barzani meets with new US Consul General to Kurdistan, reiterate development of relations Link

[۲۱] وعده استیون فیگین برای تحکیم روابط اقلیم کردستان عراق و آمریکا لینک

[۲۲] New US Consul General Arrives in Erbil Link

[۲۳] US, British Consul-Generals to Erbil mark 'ambitious' Peshmerga Min. reform project Link

[۲۴] Gorran Movement Link

[۲۵] The New U.S. Consul General to Erbil meets with Gorran Link

[۲۶] US Consul General Fagin Visits Tomb of Mam Jalal Talabani Link

[۲۷] القنصل الامریکی: شرف عظیم ان ازور ضریح مام جلال لینک

[۲۸] About us Link

[۲۹] به منبع شماره ۱۷ مراجعه شود.

[۳۰] دولت ترامپ در ایران به دنبال تغییر رژیم است یا تغییر رفتار رژیم؟ لینک

[۳۱] Will Iranian Kurds be on front lines of US conflict with Iran? Link

[۳۲] Kurdish ministers present plans to Iranians at Erbil commerce conference Link

[۳۳] عراق بزرگ‌ترین بازار همسایه ایران و مهم‌ترین فرصت تجاری برای تجار ایرانی لینک

[۳۴] Iran wants to invest more in the Kurdistan Region Link

[۳۵] Erbil looks to boost operations at border with Iran: official Link

[۳۶] Despite economic downturn, Kurdistan-Iran trade on the rise Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • AE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    26 7
    معادله چندان پیچیده نیست!اول در عراق منطقه خودمختار بر اساس قومیت تاسیس شد،الان نوبت تجزیه شرق سوریه است و در مراحل بعدی نوبت ترکیه و ایجاد آشوب در ایران و در نهایت تاسیس کشور کردستان به اصطلاح بزرگ برای خروج رژیم صهیونیستی از انزوای قومی و مذهبی در منطقه است.در صورت به ثمر رسیدن این سناریو تا مدتها غرب آسیا مستعد آشوب و نفوذ غرب خواهد بود.
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      7 10
      مصطفی هجری دبیرکل دموکرات کردستان ایران نیز اخیراً به دعوت وزارت خارجه آمریکا، سفری یک هفته‌ای را به واشینگتن داشته و در آن‌جا با مقامات این وزارت‌خانه از جمله فیگین دیدار کرده
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      7 7
      شرق گند زدی
    • GB ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      11 2
      امریکا چه نیازی به براندازی ایران داره احتکار کنندگان واختلاس گران خودشون ایران را برانداز کردن دیگه چیش مونده
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    9 11
    ضمن حمایت از ضربه شست ایران به گروه های تروریستی اقلیم ، باید هوشیار بود و به ترمیم روابط تهران و اربیل اقدام کرد. هر چی باشه کردها ایرانی هستند و نباید به امثال ترکیه و اسرائیل و آمریکا و انگلیس برای نفوذ در این منطقه مهلت داد. این منطقه به طور تاریخی و فرهنگی ایرانی است.
    • محبوبه IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      1 11
      احسنت
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      4 0
      اگه کردهای عراق و سوریه خود را ایرانی میدانستند لااقل یک پرچم ایران چرا در دستانشان نمیبینیم؟
  • حسین PL ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    16 6
    راه حل تشکیل یک نیروی بسیجی مثل حشد الشعبی در کردستان هست که بتونن اوضاع را کنترل کنن و نگذارند امور کردستان عراق دست آمریکا و انگلیس و سگشون اسرائیل بیفته. قبل از تشکیل حشد الشعبی در عراق همه می گفتند امکان نداره ولی دیدید که شد و به قدری قوی و شکست ناپذیر هم شد که عراق را آزاد کرد از لوث تکفیریها.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      0 1
      همونجوری که بصره رو کنترل کردن نگذاشتن کنسولگری ایرانو بسوزونن؟
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    3 9
    من میدونم دیگه کارمون تمومه
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 1
    مصطفی هجری هم رفته واشینگتن و با فیگین دیدار کرده
  • GR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    3 11
    وقتی بعد از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان،ایران و ترکیه بیشترین مخالفت های منطقه ای رو از خود نشان دادن.... به جای تکر بیمار گونه دشمنی مداوم و توهم دائمی توطئه به یک تعامل سازنده و واقعی و خیر خواهانه با کشورهای منطقه و جهان بیندیشید.بیش از این حداقل به ملت خود جفا نکنید.
    • احمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      3 3
      فعلا اگر کردستان چیزی برای خوردن داره، بخاطر تعامل سازنده ایران و ترکیه است. وگرنه فکر کردی بارزانی و دارودسته‌ دزدش و رفیقهای آمریکایی و صهیونیستش برای کردستان اقتصاد درست کردن؟ باید به این آدمهای بی چشم و رو نشون داد اونایی که بهشون خیانت می کنه دارن نون و آبش رو میدن.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 4
    عالی بود. استفاده کردیم. خدا قوت
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    4 4
    موافقم. برای ایران سرکنسول جدید اربیل که یک کارشناس امور ایران است یک انتخابی جالب است و مردم... ایران میتواند برای نوکری و عرض ادب و چاکری یک توک پا بیایند کردستان / تمام
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 6
    استقرار دفتر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در اربیل برای ایران خوب است؟
  • باسم IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    9 0
    دو تا کلاش نی کوف بدید من همشون را کتف بسته میارم براتون
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      0 3
      کجایی هستی تو؟
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      0 3
      چرت نگو بابا
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      0 2
      برو خودتو سرکار بزار
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 3
    هیچ غلطی نمیتونه بخوره و انگلس الان در خود تهران دتفر داره هنوز غلطی نمیتواند بکند اینها که بیرون از ایران هستند
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 1
    خبر خیلی خوبی بود. این یعنی مسئولین مرتبط خیلی جلوتر و هوشیارتر هستند. اعدام فوری چندین مفسد اقتصادی، برنامه غربی ها رو در ایجاد بحران اقتصادی در کشور به هم می زند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    1 3
    آمریکایی ها چه برنامه های دقیق و حساب شده ای برای براندازی دارند و اینجا یه عده بی خیال یه عده در حال اختلاس یه عده وطن فروش هم از مذاکره بدون قید و شرط با شیطان می گویند.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 2
    صدها و هزاران ساله که جنگ تمدن ها ادامه داره و خواهد داشت ، امپراطوری نوپای امریکا هم شانس خودش را در این منطقه پر اشوب امتحان میکنه تا شاید چیزی گیرش بیاد اما چون ایران را دست کم میگیره ، فعلا هزینه های زیادی باید بکنه تا شاید ایران کوتاه بیاد و افتخار مذاکره بده ، هر موقع امریکا اجازه بده ایران هم در مرز مکزیک پایگاه نظامی بزنه ، ایران هم اجازه میده امریکا در خاورمیانه و خلیج فارس هر جفتکی خواست بندازه و صفا کنه
  • اصلاحطلب واقعی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 3
    آمریکا و نوکرای داخلی و خارجیش نمی دانند این کشور صاحب دارد گر چه لیبرالهای نادان و مرفهین بی درد جفت و وارو برای اربابشان میزنند لذا از غصه بمیرند ما پا برهنه ها بودیم و هستیم و خواهیم بود تا ظهور مولایمان.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    3 6
    یکی از انگیزه‌های مهم آمریکا در تشدید فعالیت‌هایش در اقلیم کردستان عراق، می‌تواند تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی علیه ایران و اجرای جدی‌تر تحریم‌های ضدایرانی باشد
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    3 1
    یکی از اصلی‌ترین افراد در اجرای پروژه براندازی در ایران همین فرد است
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    5 0
    گروهگ تروریستی پ.ک.ک.وپژاک وکومله ودمکرات وشاخه سوری انها ..هیچ.فرقی باهم ندارند هدف انها هم مشخص است حرب بارزاتی هم هدف بدتر بقیه دارد اما با زرنگی درقالب دمکراسی وجلب توجه امریکا وغرب واسراییل و روسیه اهدافشون جلو می برنند یعنی ستون پنچم روسیه وغرب هست شکی نکنید روسیه خواهان تجزیه کشورهای منطقه است راهکار این است کشورهای منطقه مطالبات فرهنگی وزبانی واقتصادی اقوام غیر حاکمیت پاسخ مثبت بدهندهمگرایی ایجاد کنند بدتر از امریکا واسراییل وروسیه وغرب نژاد پرستان داخل کشور هستند فقط چیزی جز انحصارات زبانی وفرهنگی واقتصادی غیره ..نمی خواهند همه چیز برای خودشان می خواهند تقریبا مثل شبیه انحصارات ایران خودرو وسایپا ..اینها هم زمینه های گریز ازرا مهیا می کنند حتی شده با تحریف وجعل تاریخ ..
  • یاسر دادخواه IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 0
    طبق محاسبات جنگی من به زودی عراق با یک تهاجم نظامی نابود خواهد شد
  • محمد IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 0
    اگر عراقیها غفلت کنندبا این برنامه های گسترده آمریکا یک سری کشتار جدیددرراه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس