سردار رضا محمدی نیا

در چنین شرایطی، نظام باید فرصتی ایجاد کند تا شرایط ورود به دانشگاه اندکی تسهیل شود. پس از نقل این خاطرات، همه دانشجویان، قاطعانه نسبت به سهمیه ایثارگری نظر مثبت پیدا کردند.

به گزارش مشرق، سردار رضا محمدی‌نیا مسئول تبلیغات ستاد منطقه هفت و قرارگاه حمزه و فرمانده سپاه سلماس در دوران دفاع مقدس درباره لزوم و اهمیت تاریخ شفاهی اظهار کرد: اصل موضوع تاریخ شفاهی کار بسیار مهم و ضروری است. بسیاری از مسائل انقلاب، در ذهن‌ها بدون اینکه نوشته شوند و یا در جایی مطرح شوند، ذخیره‌شده است.

وی افزود: برای بسیاری از افرادی که در لحظات حساس انقلاب اسلامی ازجمله دفاع مقدس حضور داشتند، فرصت بیان آن لحظات ایجاد نشده است و به همین دلیل بیان تاریخ شفاهی این لحظات و افراد، یک ضرورت است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس بعد دیگری از ضرورت تاریخ شفاهی را مطرح کرد و گفت: امروز در بسیاری از عرصه‌ها به‌ویژه فضای مجازی این شبهه را مطرح می‌کنند که اساسا چرا جنگ کردیم و خیلی از وقایع را به شکل واژگون مطرح می‌کنند. بی‌تردید بهترین افراد برای پاسخ به این شبهات و سؤالات کسانی هستند که در جنگ حضور داشتند و تاریخ شفاهی جنگ این فرصت را ایجاد می‌کند.

وی ضمن اشاره به تدریس موضوع دفاع مقدس در دانشگاه، عنوان کرد: دانشجویان تفکرات مختلفی دارند و گاه از شنیده‌هایشان می‌گویند اما وقتی در پاسخ به آن‌ها می‌گویم خود بنده آنجا حضور داشتم و این اتفاق نیفتاده است، قانع می‌شوند و می‌پذیرند؛ بنابراین ثبت این خاطرات برای آیندگان یک واجب است و اینکه آیندگان چگونه از این خاطرات استفاده خواهند کرد، به فرهنگ آیندگان بستگی دارد.

سرداری محمدی‌نیا در ادامه با اشاره به یکی از کلاس‌های دانشگاه، گفت: یکی از دانشجویان در کلاس درباره سهمیه دانشجویان شاهد و ایثارگر پرسید و اکثر دانشجویان معتقد بودند این سهمیه دلیل ندارد. در پاسخ به آن‌ها گفتم بنده نیز از سهمیه استفاده کردم؛ آیا به بنده حق می‌دهید که از این سهمیه استفاده کرده‌ام؟ دانشجویان با توجه به اینکه استاد آن‌ها هستم، در پاسخ تعلل کردند. به آن‌ها گفتم احوالاتم در جنگ را می‌گویم و سپس شما قضاوت کنید که آیا این حق رزمنده‌ها است یا خیر.

وی ادامه داد: سال 57 که انقلاب اتفاق افتاد، دانشجو بودم و چون رشته‌ام بیمارستانی بود، در دو بیمارستان به‌صورت شبانه و روزانه کار می‌کردم و در آن زمان چهار هزار تومان حقوق می‌گرفتم که حقوق مناسبی بود. وقتی انقلاب پیروز شد، به کردستان رفتم و جنگ شروع شد و هشت سال در جنگ حضور داشتم. وقتی جنگ هم به اتمام رسید، سه سال دیگر در منطقه ماندم. سال 71 دوباره می‌خواهم در دانشگاه درس بخوانم اما نه آن دانشگاه من را می‌پذیرد و نه اینکه درس‌ها و کتب همان کتب سابق هستند. وقتی در چنین شرایطی قرار دارم، باید چه‌کار کنم؟ به خانه بروم یا شما اجازه می‌دهید درس بخوانم؟ دانشجویان پاسخ دادند باید درس بخوانید؛ بنابراین در چنین شرایطی، نظام باید فرصتی ایجاد کند تا شرایط ورود به دانشگاه اندکی تسهیل شود. پس از نقل این خاطرات، همه دانشجویان، قاطعانه نسبت به سهمیه ایثارگری نظر مثبت پیدا کردند.

این فرمانده دفاع مقدس با تصریح بر اینکه بیان رویدادهای دفاع مقدس، باعث تغییر دیدگاه افراد بی‌اطلاع می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه حتی فرزندان شهید نمی‌توانند در دانشگاه این موضوع را بیان کنند، زیرا دیدگاه منفی پیدا می‌کنند؛ بنابراین ثبت و ضبط تاریخ شفاهی قطعا در روشن شدن حقایق کمک می‌کند و نسل‌های آینده نیز استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه جبهه شمال غرب، اظهار داشت: اهمیت حضور در این جبهه باید تبیین شود زیرا هم مورد هجوم بعث و هم گروهک‌های ضدانقلاب قرار داشت. متأسفانه در حال حاضر سعی می‌کنند این‌گونه وانمود کنند که در کردستان یک گروهک مردمی حضورداشته است و سپاه پاسداران این‌ها را سرکوب کرد درحالی‌که در کردستان هم آمریکا، هم شوروی و هم عراق حضور داشت و این موضوع حتی قبل از جنگ وجود داشت. هنر بنده این است که این موضوع را به‌خوبی بیان و تبیین کنم.

همچنین حمید نیکرو مجری تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا با اشاره به ثبت تاریخ شفاهی سردار رضا محمدی نیا گفت: این گفتگو نهمین نشست با موضوع خاطرات محمدی نیا است. در جلسات پیشین به دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و فعالیت‌های قبل از انقلاب و همچنین ارتباطاتی که با برخی از شخصیت‌ها ازجمله آیت‌الله مهدوی کنی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق نوری، آیت‌الله مشکینی پرداخته شد.

وی افزود: در نشست‌های قبلی درباره خاطرات سردار محمدی نیا درباره حضور در مجالسی همچون حسینیه ارشاد و فعالیت‌های ایشان در نماز عید فطر، راهپیمایی قیطریه تا آزادی، راهپیمایی میدان شهدا، پیروزی انقلاب و ورود به سپاه، حضور در پادگان ولیعصر و اعزام از آن پادگان به غرب کشور در کنار شهید بروجردی پرداخته شد. همچنین به خاطرات دوران مسئولیت اجرایی و حضور در شهرستان جوان رود و خدمت به‌عنوان بخشدار و برگشت به کرمانشاه به‌عنوان جانشین و فعالیت به‌عنوان روابط عمومی تا پایان سال 61 اشاره شد.

مجری تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا با اشاره به بیان برخی جزئیات دوران دفاع مقدس توسط سردار محمدی نیا، اظهار کرد: برخی وقایع مهم مانند عزل بنی‌صدر هم توسط سردار محمدی نیا مطرح می‌شود. زمانی که بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا عزل می‌شود، به غرب کشور برای سرکشی می‌رود که سردار محمدی نیا جریان کامل برکناری بنی‌صدر و اعزام به تهران را مطرح کرد. سردار محمدی نیا پس‌ازاین به آذربایجان غربی اعزام می‌شوند و قرارگاه حمزه سیدالشهدا شکل می‌گیرد.

وی درباره هدف و محور تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا بیان کرد: هدف اصلی این تاریخ شفاهی، فرماندهی سردار محمدی نیا در حوزه فرماندهی و حوزه تبلیغات است. سردار دو مأموریت مختلف داشت که بخش نخست فعالیت‌های اجتماعی یک پاسدار است که در قالب بخشدار و فرماندار بروز پیدا می‌کند.

نیکرو ادامه داد: بخش دیگر پاک‌سازی و فرماندهی یگان‌ها و بخش برجسته بعدی، بر عهده گرفتن مسئولیت تبلیغات ستاد منطقه هفت و قرارگاه حمزه است. پس‌ازآن، سردار محمدی نیا وارد حوزه فرماندهی می‌شود و بدین سبب، فرماندهی برخی از شهرهای آذربایجان غربی مانند سلماس را بر عهده می‌گیرد.


وی در تکمیل سخنان سردار درباره ضرورت تاریخ شفاهی، گفت: مقاطع مختلف انقلاب اسلامی به‌ویژه دفاع مقدس، ناگفته‌های فراوان دارد. وقتی از تاریخ عبور می‌کنیم، انحراف و تحریف‌ها به وجود می‌آید و در کنار این موضوع غفلت و بی‌اطلاعی نسل‌های بعدی نیز منجر به فراموش‌شدن مجاهدت‌ها می‌شود؛ بنابراین ثبت و ضبط تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس است که باعث بصیرت افزایی نسل آینده می‌شود.


مجری تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا افزود: در نسلی که در آن قرار داریم ارتباطات نوین و رسانه‌های مجازی و گسترده و شکست‌های پی‌درپی جبهه استکبار باعث شده، جنگ روانی، سیاسی و اجتماعی علیه دفاع مقدس و افکار عمومی راه‌اندازی کنند. آن چیزی که می‌تواند نسل‌های پرافتخار دفاع مقدس را به یاد همه بیاندازد، تاریخ شفاهی همه مسئولین و فرماندهان دفاع مقدس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس