فیاض زاهد

اظهارات این خانم‌ها نشان می‌دهد که اساسا مسئله آنها چیز دیگریست نه ازدواج سفید یا همباشی که به هیچ وجه در ایران عمومیت ندارد و به دلیل کم بودن، آشکار هم نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

گعده زنان اصلاح‌طلب درباره «ازدواج سفید و صیغه»

خبرگزاری ایسنا، به تازگی گزارشی را از یک نشست پیرامون ازدواج سفید یا «همباشی» منتشر کرد که در آن تعدادی از چهره‌های زن اصلاح‌طلب حضور داشته‌اند.

پروانه سلحشوری، از نمایندگان چپ مجلس، طی اظهاراتی در این نشست گفته است: به نظر می‌رسد آنها (دختر و پسر) ترجیح می‌دهند به این شیوه در کنار یکدیگر باشند و مباحث اقتصادی برای این گروه بسیار پر رنگ است. فرض بر این است که مشکل اقتصادی جوانان را به این شکل به یکدیگر گره می‌زند تا به هم خانگی روی بیاورند.

او همچنین تصریح می‌کند:

باید وجود این شیوه زندگی را در جامعه جدی بگیریم و به عنوان پدیده نوظهور جامعه مدرن به دنبال خشونت‌زدایی و ساماندهی کودکان حاصل از ازدواج‌ها-ی سفید باشیم.

شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز طی اظهاراتی در این نشست گفته است:

بعد از انقلاب صیغه موقت آسیبی جدی برای تزلزل خانواده به شمار می‌رود.

او همچنین اظهار می‌کند:

اوایل انقلاب تا قبل از دهه ۷۰ ازدواج آسان بود. قانون باید برای زنان و مردان به شکل برابر اعمال شود. چرا زنان باید همزمان با ازدواج حق خروج از کشور و یا حق طلاق نداشته باشند؟ در صورتیکه این قوانین اصلاح شود گرایش به سمت ازدواج سفید نیز کاهش می‌یابد.[1]

*اظهارات این خانم‌ها نشان می‌دهد که اساسا مسئله آنها چیز دیگریست نه ازدواج سفید یا همباشی که به هیچ وجه در ایران عمومیت ندارد و به دلیل کم بودن، آشکار هم نیست.

ربط دادن مسئله ازدواج سفید به مسائل اقتصادی و یا تشابه قانون و حقوق میان زن و مرد نیز حرف‌های درستی به نظر نمی‌رسند.

چه اینکه روشن است که دو نفر که زندگی با یکدیگر را انتخاب می‌کنند، تمکن اقتصادی لازم برای این زیستن را هم دارند.

و یا مثلا مشخص نیست خروج علی الرأس خانم‌ها از کشور چه ربط مشخصی به تمایل به هم‌باشی دارد؟!

در ماجرای ازدواج موقت یا صیغه هم که مورد بیان خانم سجادی قرار گرفته، لازم به اشاره است که این صحبت‌ها چیز جدیدی نیست و همواره یکی از جدی‌ترین مسائل مورد اشاره اصلاح‌طلبان در بحث روابط مشروع، مذمت و تقبیح قانون ازدواج موقت است. جالب آنکه در همین صحبت‌ها مشاهده می‌شود که نسوان محترم بر جدی‌گرفتن همباشی تأکید دارند اما ازدواج موقت را عامل تزلزل عنوان می‌کنند!

***

فرصت حاکمیت برای «اصلاحات نرم» در حال اتمام است!

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با رویداد24 گفته است: با توجه به وضعیت موجود اعتقادم بر این است که بحران و اعتراضات مردمی گسترده‌تر خواهد شد. من در گذشته نیز پیش‌بینی کرده بودم که با موج گسترده و عظیمی از اعتراضات خیابانی مواجه خواهیم شد که در دی‌ماه گذشته بخشی از آن را دیدیم و در ماه‌های آینده نیز این اعتراضات بیشتر خواهد شد و اگر به صورت جدی به این موضوع پرداخته نشود، می‌تواند برای کشور به یک بحران ملی و امنیتی تبدیل شود که ریشه‌های آن به نارضایتی‌های عمومی، فشارهای داخلی و باور اینکه سیستم داخلی دچار فساد گسترده است برمی‌گردد.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به افزایش انتقادها از جریان اصلاح‌طلب که گفته می‌شود به نظر می‌رسد با طرح مسائلی همچون رفع حصر، به فکر معیشت و شرایط زندگی مردم نیستند، اظهار می‌کند:

اصلاح‌طلبی آخرین دیدگاه جمهوری اسلامی است و اگر از اصلاح‌طلبان بگذرد، دیگر شانسی برای جمهوری اسلامی باقی نخواهد بود. اصلاح‌طلبان برای اینکه بتوانند تاثیرگذار باشند باید روی خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم دست بگذارند. یکی از مهمترین مشکلات کشور نوع مواجه و برخوردی است که حکومت انجام می‌دهد. اصلاح‌طلبان سعی کردند با نرمی و آرامش اصلاحات را پیش ببرند اما به نظر می‌رسد که فرصت در حال محدود شدن است![2]

*ما به آقای زاهد و همفکران ایشان توصیه می‌کنیم به محدود شدن فرصت نظام اسلامی دلخوش نباشند.

البته همفکران زاهد، در سال 88 نیز به زعم خود فرصت نظام را محدود کردند و در این تصور بودند که سران عالی نظام مخیّر و مضطر شده‌اند اما گذشت زمان و بصیرت مردم نشان داد اتفاقا این جریان خاص بوده است که با ایجاد فتنه 88 و حمایت از اغتشاشات، خود را در بن بست قرار داد و فرصتش را محدود کرد.

فرصت محدودی که تمام هم شد و این تمام شدن داغ ننگ «حمایت از اغتشاشات سال 88»، «تحریم انتخابات مجلس نهم» و «حصر و انزوای سران جریان چپ در ایران» را تا همیشه بر پیشانی اصلاحات حک کرد.

درباره بیشتر شدن اغتشاشات خیابانی در ماه‌های آینده؛ غیر از فیاض زاهد، کسان دیگری از اصلاح‌طلبان نیز اشاره‌ها و صحبت‌هایی داشته‌اند.

صحبت‌هایی که برخی محافل تحلیلی معتقدند نوعی ژست همراهی در لابه‌لای آنها به چشم می‌خورد.

محسن هاشمی[3]، سعید حجاریان، محمدرضا تاجیک و عبدالله ناصری[4] از جمله کسانی هستند که طی ماه‌های گذشته و بویژه پس از اغتشاشات دیماه 96، از این گفته‌اند که این اغتشاشات تکرار می‌شود و شدّت بیشتری هم بر علیه نظام اسلامی خواهد داشت!

جالب آنکه علیرضا علوی‌تبار، از دیگر معاریف جریان سیاسی خاص، در زمینه این اغتشاشات احتمالی مورد اشاره حتی از واژه «میلیونی» هم استفاده کرده است.[5]

ذکر این نکته گفتنیست، که بخش زیادی از نارضایتی برخی افراد ریشه در ایجاد شدن یک حالت روانی دارد که تماما در قالب پروژه‌هایی مثل تزریق ناامیدی، مفسدنمایی از نظام اسلامی و ایجاد حسّ نارضایتی، توسط جریان خاص وارد ذهن این افراد شده است.

و گرنه اوضاع کشور اگرچه با مشکلاتی عادی مواجه است اما هرگز دچار بحران نیست و ایران اسلامی در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی از نمرات قابل قبول و مثبتی برخوردار است.

در مسئله فساد نیز باید دانست که فساد همواره و در هر حکومتی وجود دارد و تصور یک حکومت بدون فساد، تصور درستی نیست.

فی‌الواقع در بحث فساد باید دانست که امر اصلی برخورد با آن است نه وقوع آن. زیرا مسئله فساد به دلیل مرتبط بودن با نفسانیت انسان‌ها، هرگز قابل کوبش صد در صدی نیست و همواره امکان وقوع دارد. کما اینکه در دولت امام معصوم(ع) نیز وقوع یافت.

مبحث «شیوع فساد» نیز جزو مقولاتی است که جریان خاص وارد ذهن کسانی از مردم کرده است و گرنه اساساً اندازه گیری وقوع فساد ممکن نیست که فرضی برای شیوع آن وجود داشته باشد.

البته ممکن است مواردی از فساد مثل «احتکار» در بازه‌ای از زمان‌ها بیشتر به چشم بیاید که این مسئله نیز به دلیل فراهم شدن مقطعی زمینه وقوع فساد است نه به دلیل شیوع فساد!

***

ادامه سریال «آفریقانمایی» از ایران با وجود هشدارهای رهبر انقلاب!

فرشاد مؤمنی، اقتصاددان و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان طی اظهاراتی در یک نشست هم‌اندیشی اقتصادی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است:

«دو پدیده کمر سیاست و اخلاق را در جامعه شکسته؛ یکی قاچاق و دیگری فساد اخلاقی است. اما تنها طرف حساب قوه مجریه نیست اگرچه به اعتبار ویژگی‌های خاص مربوط به قوه مجریه یک رکن تعیین شده و مهم است. کارنامه‌ای که سه دهه گذشته رقم خورد از یک سلسله روند بحران‌ساز پرده برمی‌دارد که برآیند طرز اندیشه و طرز ساختار قدرت است و معطوف به قوه مجریه نیست.»

او همچنین با اشاره به اینکه رانت در کشور گسترده شده و مافیای رسانه‌ای هم دارد؛ خطاب به مقامات دولتی که خواستار برگزاری جلسه با استادان دانشگاه هستند، تصریح می‌کند: لطف کنید پای دانشگاهی‌ها را به این سیستم غیرمتعارف باز نکنید![6]

*مؤمنی، پیش از این هم طی اظهاراتی گفته بود: ما از موازین و بنیان های اولیه انقلاب عدول کرده ایم و دچار این بحران ها شده ایم. به ویژه در حیطه اقتصادی دور زدن قانون اساسی باعث گرفتاری به این بحران ها شده است.[7]

قبل از او، عباس عبدی، دیگر چهره اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا تأکید کرد: جامعه ایران به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد![8]

علت اینهمه سیاه‌نمایی ستاد مشترک اصلاحات و اعتدال از فضای عمومی جامعه ایران در ظاهر امر مشخص نیست...

ما به جایگاه علمی آقای مؤمنی احترام می‌گذاریم اما منطق قضیه این است که در جامعه‌ای که کمر سیاست و اخلاق آن شکسته باشد دیگر تریبونی نیست که در اختیار امثال آقای مؤمنی قرار گیرد تا در آن به طرح موضع علیه سیاست بپردازند!

در جامعه دچار انکسار سیاست و اخلاق، هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود، ناامنی حکمفرما می‌شود، مقرارت منع آمد و شد وضع می‌شود، کشور یا تجزیه می‌شود یا در خطر تجزیه قرار می‌گیرد، کودتا حاکمیت را تهدید می‌کند، تسویه حساب‌های خیابانی و مافیایی شکل می‌گیرد و غیره.

پس قاعدتا فرض آقای مؤمنی نمی‌تواند صحیح باشد چون ایران اسلامی هم‌اکنون شاهد هیچگونه از این رخدادها نیست.

بله! در جامعه و کشور ما هم مثل تمام ممالک دنیا پدیده‌هایی مثل قاچاق و فساد اخلاقی وجود دارد. اما اولا این پدیده‌ها همه‌گیر نیستند و شیوع ندارند و ثانیاً عزم حاکمیت کشور، برخورد جدی با این مقولات است.

در واقع صحبت این اقتصاددان کشورمان هنگامی درست است که عزمی در حاکمیت برای برخورد با این مقولات همیشگی وجود نداشته باشد.

پیرامون علت سیاه‌نمایی ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان از اوضاع کشور نیز مخاطبان محترم را به مصاحبه اخیر «محمد عطریانفر»، فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های شهیر حزب کارگزاران با روزنامه اعتماد ارجاع می‌دهیم.

او در این مصاحبه به تفصیل توضیح می‌دهد که چگونه «اعتمادزدایی» سبب ایجاد «نارضایتی عمومی» و در ادامه موجب انکسار نظام می‌شود.[9]

فرض قابل اثبات ما نیز همانطور که بارها و در وبلاگ مشرق اشاره کرده‌ایم این است که اعتمادزدایی مورد اشاره عطریانفر یک رفتار تعمدی است که از سوی برخی جریانات خاص در داخل کشور در حال انجام است.

همانطور که مثلا می‌بینیم از یک تریبون کوچک، ندایی برمی‌خیزد که چه نشسته‌اید که فساد اخلاقی، کمر سیاست کشور را شکسته است! و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به آن پوشش ویژه می‌دهند.

جالب آنکه تنها چند روز بیشتر از بیانات مهم رهبر انقلاب در هشدار پیرامون سیاه‌نمایی و خطر القای ناامیدی[10] نمی‌گذرد که شاهد صحبت‌هایی مثل شکسته شدن کمر سیاست و اخلاق در ایران، سونامی فقر و اغتشاش در چند ماه آینده و گرسنگی مردم هستیم![11] صحبت‌هایی که به زعم ما هدفی جز «آفریقانمایی از ایران» و شبیه کردن کشور در ذهن مردم به کشورهای بحران‌زده‌ای مثل آنگولا و سودان و غیره ندارند یا قاعدتا به چنین نتیجه‌ای منجر می‌شوند.

ناگفته پیداست که اگر روند این سیاه‌نمایی‌های بی‌مبنا و تعمّدی قطع نشود، ساکنان بهشت هم حتی به تصور «زیست جهنمی» می‌رسند.

***  

1_ https://www.isna.ir/news/97052312210/

2_ http://www.rouydad24.ir/fa/news/140804

3_ mshrgh.ir/884600

4_ mshrgh.ir/837020

5_ mshrgh.ir/836280

6_ http://etemaadonline.ir/content/226735

7_ mshrgh.ir/867289

8_ mshrgh.ir/860859

9_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3787963

10_ mshrgh.ir/883867

11_ mshrgh.ir/884600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 29
  • طه IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    76 15
    گویا خانمهای اصلاح طلب دنباله رو ....حرام اعلام کرد. تاریخ تکرار می شود...
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      48 3
      ببخشید این خانم چطور از فیلتر شورای نگهبان رد شده اند!؟ مگر همباشی (ببخشید واقعا نمیتونم واژه مقدس ازدواج برای این فعل حرام به کار ببرم )همون زنا نیست و اینقدر آیه و روایات در مذمت اون بیان نشده است ؟ یک مسلمان که در جامعه سمت و جایگاهی دارد اینگونه در آن جایگاه و به عنوان نماینده جامعه به خصوص جامعه زنان میتواند از این گناه کبیره دفاع کرده و آن را ترویج کند !؟
    • ح سین IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      63 5
      خانمهای اصلاح طلب راضین دختر خودشون اینجوری ازدواج کنه
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      4 19
      دمشون گرم اصلاحات هر چی میگه درسته جاوید اصلاحات تا ابد الآباد
    • حسین PL ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      16 0
      آره راضین , اینها دین براشون فقط یک تشریفاته مگه اون زن اصلاح طلب که در آمرکا کشف حجاب کرد از همین دار و دسته نبود؟
  • سید IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    روز اول هفته و به هم خوردن مزاج ملت از فرمایشات اصلاح طلبان تهوع آور!
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      35 2
      ما دیگر فقط دلمان با توکل برخدا خوش است و بقول اقا دست عنایت خداوند عیان است همینکه اینها و اربابانشان با تبلیغ وسیع تصمیم داشتند در مرداد برنامه میلیونی خودشان را پیاده کنند و خداوند مقلب القلوب دل ملت ایران را از همراهی با اینها باز داشت الحمدلله رب العالمین
  • سهیل بشردوست DE ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    50 31
    ازدواج سفید در ایران اصلا وجود ندارد؟! مال کدوم کشور هستید شما؟
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      51 6
      عمدا خودت را به آن راه می زنی. این زنای سیاه برنامه طولانی مدت اصلاح طلبان برای دگردیسی فرهنگی ایران است. صیفه را بد می دانند اما زنا را خوب!
    • میثم IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      35 7
      نگفت وجود ندارد گفت کم است یه مشت بی بندو بار تهرانی که کل ایران نیستن
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      12 6
      چرا وجود داره. داره به شدت زیاد میشه متاسفانه. با به به و چه چه و شیرین شیرین گفتن هم نه دهن شیرین میشه نه چیزی درست
    • علی حقجو IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      18 7
      فارسی بلدی یکبار دیگه این متنو بخون :اساسا مسئله آنها چیز دیگریست نه ازدواج سفید یا همباشی که به هیچ وجه در ایران عمومیت ندارد و به دلیل کم بودن، آشکار هم نیست. میگه عمومیت نداره . شما مال کدوم کشور هستید که با واژه های فارسی آشنایی ندارید ؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      13 1
      خیلی چیزا وجود دارد اما نمایندگان به کدوم کارها اولویت میدن و چی در موردش میگن و چقدر براش وقت میزارن خیلی مهمه
    • دیدگا IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      12 1
      تو ایران هرچیزی که فکرش رو بکنید وجود دارد... فقط مساله سر درصد وجود یا فراگیری اون هست!
    • محمد IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      26 5
      مال کشور قیطریه و جردن!!! همون جاهای که اکثر این اصلاح طلب کارها اونجا میشینن!!
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      4 2
      اشتباه مثبت زدم
  • حیین IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    35 8
    آیا با اجرا گذاشتن مهریه که این روزها از طرف زنان انجام میشود که منجر به زندانی مردان میشود قانون چه میکند
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      21 1
      زنان مورد اشاره در بالا دنبال فیمنیسم دولتی هستند و نابودی بنیان خانواده و اسلام . مثلا با صیغه که دستور دینی است شدیدا مخالف هستند ولی از ازدواج سفید قویا دفاع می کنند و برای آینگونه افراد قانون و امکانات طلب می کنند . هر که با حق درافتاد ور افتاد
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      12 1
      جاى آدم كلاهبردار زندان است ، به اندازه اى مهريه تعيين كنند كه بلافاصله بعد از ازدواج توان پرداختش رو داشته باشند! اين بيان گوهر بار "مهريه رو كى داده كى گرفته " اساسا يك باور غلط بوده، كه در حال حاضر هم با توجه به فقدان اخلاق و كمرنگ شدن ايمان تبديل به افسانه شده
    • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      21 3
      از حجاب اسلامی فراریه اما مهریه اسلامی ضامن آیندشه! واقعا چه جوری انقد زرنگین؟
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      2 2
      قانون مهریه باید عوض بشه. زن و شوهر زندگی کنن و اموال در صورت تمایل به طلاق نصف بشه. در مواردی هم که خیلی سریع باید زندگی خاتمه پیدا کنه اگر اشکال از مرد هست باید مطابق با قانون مبلغی رو به زن پرداخت کنه. تنها اینجوریه میشه از کاسب کاری در مساله مهریه جلوگیری کرد. دوست من ازدواج کرد و دقیقا روز بعد خانمش مراجعه کرده بود برای دریافت مهریه
    • به IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      3 3
      پس رسما بگو قرار است کشور را لاییک اعلام کنید و تمام. والا مهریه حق زن است و هر وقت بخواهد می تواند آن را مطالبه کند. دوست شما اگر قصد دادن مهریه را نداشته از اساس نیت عقدش مشکل داشته است.
  • رضا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    22 11
    به نظرم بیشتر ازدواج های سفید بین افراد متمول جامعه اتفاق می افتد و هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد. این افراد چنین رفتاری را نشانه روشنفکری می دانند و البته برای مسئولین مملکتم متاسفم چنین افرادی را برای حضور در مجلس و دولت تایید صلاحیت نموده اند.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      15 2
      واقعیت همین است. آمار طلاق و ازدواج سفید در بالاشهر چند برابرپایین شهر است.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    15 3
    خدایی از نظر فساد به بن بست رسیدیم. چون وقتی اثریت سرا یا خودشون یا نزدیکان درجه یکشون فاسدن دیگه کی قراره با فساد مبارزه کنه
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    19 3
    2نفر را میشناسم ازدواج سفید کردن، به هیچ وجه فقیر نیستن مشکل اقتصادی ندارن. خونه دارن و جفتشون تو شرکتهای خوب کار میکنن. به نظر من مشکل از فرهنگ تن ندادن به ازدواجه.نوعی آزادی و زیر بار مسئولیت نرفتن و یا هوسبازی بدون دغدغه مسئولیت. پشیمون میشن وقتی یه مقدار سن رفت بالا مخصوصا خانوما که از 40 سال به بعد با چروک افتادن صورت و چاق شدن تو اوج زمانی که به یار و همدم بچه زندگی نیاز دارن عین یه آشغال کنار گذاشته میشن. برای مردها هم همین قضیه هست ولی تو فرهنگ ما مرد هر زمان که بخاد بالاخره خوب یا بد زندگی تشکیل میده. زنها نباید به این بازی تن بدن...
  • سهم IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    16 5
    البته کشف حجاب با عنوان حجاب اختیاری ، پیگیری برای قانونی کردن کارگری جنسی تا پنج ستاره کردن هتلها برای گردش گران خارجی و بقولشان صنعت توریسم البته چه نوع توریسمی خودتان حدس بزنید . بله ، اینها هم جزو دغدغه هایشان است . بالاخره طرح اقتصادیشان اینطوریه
  • ع IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    18 6
    ایران هیچگاه آفریقا نبود اما دارید به آفریقا تبدیل میکنید.
  • US ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    17 3
    اینا دیگه کین. نماینده مجلس هم هستند. آیا این کافی نیست؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    13 1
    سخنان فیاض زاهد ادم را یاد سخنان سلفش رجوی خائن و ملعون درسال پنجاخ ونه در ورزشگاه امجدیه می اندازد
  • یاسر IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    17 2
    ازدواج فقط یه مدل داره که اونم همونیه که با انجام یه تشریفاتی، قانونی و رسمی و علنی میشه/ بقیه هرچی هست ... بازی و خودفریبیه
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    9 1
    ما از موازین و بنیان های اولیه انقلاب عدول کرده ایم و دچار این بحران ها شده ایم. به ویژه در حیطه اقتصادی دور زدن قانون اساسی باعث گرفتاری به این بحران ها شده است. آفتاب از کدام طرف دراومده ؟؟
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    17 3
    جونورای اسلاحتلب بیش از 30 سال کشور رو در اختبار داشت و به اینجا رسوندن حالا هم طلبکارن
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    8 11
    اگر خیلی نگران دین و ایمان ملت هستید و میخوایید دختران و پسران به این چیزها رو نیارن ، بهتره مسایل پشت پرده کنار بگذارید و بفکر مردم باشید و مردم قربانی مطامع سیاسی شماها نشوند. اقتصاد را درست کنید تا بتوانند زندگی تشکیل بدهند. در غیر اینصورت حرفهاتون پشیزی ارزش نداره
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      9 0
      یکبار برای همیشه خفه شو. ازدواج سفید اتفاقا بیشتر مال بالاشهریها اسنت.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    9 84
    واژه گعده برای تجمع سگ استفاده میشه نه آدم. البته مشرق فکر کرده همه مثل خودش هستند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    8 15
    چرامی شوزی مشرق. آب بریز آب بریز به همان جای که می سوزد . منم اصلاح طلب
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    13 5
    یک نفر این یهودی زاده را بکشد خودم پول خونش را می دهم
    • EXtremist IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      2 0
      باو دیگه کاری از دست ما بر نمیاد یکیشون الان ×××× ×××××ه !
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    3 3
    داره از سر روی این مملکت قاچاق وفساد میباره آقای نویسنده چشماتو نبند هرچند چشم بستن فایده داره برات
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    10 1
    مشرق چرا نمی نویسید رابطه سیاه و می نویسید ازدواج سفید با کلمات بازی می کنید بنویسید رابطه سیاه سفید زیباست
  • پویا IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    11 2
    مشکل این پسرها و دخترها اقتصادی نیست ، مسائل مال بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر ذات کثیف و اعمال پلید این آدمهاست که دنبال شهوترانی هستند که باید بشدت با این آشغالها برخورد کرد
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    10 2
    تازه اولشه . تا یکسال دیگه اصلاح طلبها هم قانون آزادی حجاب و بی حجابی رو تصویب میکنن هم علنی فاحشه خونه باز میکنن . اونوقت نچ نچ کردن تو کامنتها بیشتر میشه . فقط در همین حد
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    5 1
    شورای نگهبانه داریم؟
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    10 1
    ازدواجو گران و سخت کردید منتظر این کثافت کاری ها هم باشید
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    4 2
    ازدواجو گران و سخت کردید منتظر این کثافت کاری ها هم باشید
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    5 0
    چرا سانسور می کنید واقعیت تلخه؟
  • NL ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    16 1
    محکمترین پیمان زناشویی عقد شرعی هست چون تقید به شرع خدامحوری داره. هیچ پیمان دیگه ای به این محکمی نیست. زن های مسلمون انرژی هسته ای نیستن که بدین بره ها . عجب فاجعه ای که اینها مسئولین کشوری هستند که مردم مقید به شرعیات داره.
  • سهراب IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    9 1
    چرا می گید ازدواج این زنا آشکار که دارید از آن قبح زدایی می کنید دیگر دارم باور می کنم که آخر الزمان است
  • هابر IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    3 0
    این درست است که ازدواج سفید آنگونه که از آسیای دور گرفته تا به اروپا و امریکا رواج دارد در ایران نیست. این نوع ایرانی تجرد محض است و یا ازدواج چندگانه است.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    14 3
    چرا به جای ازدواج سفید از ترکیب فحشای سفید استفاده نمیکنید
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      6 2
      احسنت هزاران لایک
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    6 3
    نماینده مجلس شورای اسلامی داره از گناه کبیره زنا دفاع میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    6 1
    به نظر من جز ازدواج دائم هر کس هر چیزی را برای این مردم بخواهد وبگوید که زشتی اش بریزد چه ازنوع همباشی سیاه چه دوستی دختر وپسر.... خداوند قسمت دختران وخواهران خودشان کند
  • عبدالعلی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    6 4
    دغدغه دولت اصلاحات چه در زمان خاتمی و جه در زمان حاضر پیش از آنکه مدیریت جامعه باشد تلاش در گسترش بی بند وباری و از بین بردن حیا و مرز های محرم و نا محرم است . هوچی گری و هیاهو و جنجال برای لغو 1 % کنسرت در مشهد مقدس از طرف رئیس جمهور و اجرای سند 2030 و القای حضور زنان در ورزشگاه و عدالت جنسیتی کا ر و ... موید این نظر است .
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    6 4
    من الان حاضرم اینجوری ازدواج کنم . آیااین خانم یادخترش حاضراست بامن اینجوری ازدواج کند.درغیراین صورت غلط می کند تز می دهد
  • عادل IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    2 8
    چرا رهبری جلوی این اصلاح طلب ها رو نمی گیرن؟ مگر نباید در جایی که یک جریان خاص، کشور رو منحرف می کنه وارد بشن و جلوش رو بگیرن؟ پس کو؟ مملکت داره نابود میشه. جلوی این دولت و مجلس ... رو باید من بگیرم؟
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    2 5
    خاک تو سرت مشرق.برای بالابردن خودت فقط همین کثافت کاریو ننوشته بودی که اونم نوشتی.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    3 5
    فکر و ذکر زنان و مردان افسادطلب شکم و زیر شکمه!
  • DE ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    2 6
    اصلاح‌طلبی آخرین جیغ بنفش در جمهوری اسلامی است و اگر از اصلاح‌طلبان بگذرد، دیگر شانسی برای استحاله جمهوری اسلامی باقی نخواهد بود. اصلاح‌طلبان برای اینکه بتوانند تاثیرگذار باشند باید کشور را بحران زده و به بن بست رسیده به مردم نشان دهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس