مصطفی تاج زاده

تاجزاده: راه حل مشکلات کشور «انتخابات آزاد» است تا شایستگان انتخاب شوند و دو معضل بزرگ جامعه ما یعنی بی کفایتی مدیریتی و فساد سیستمی توسط آنان برطرف یا مهار شود.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تاجزاده: راه حل مشکلات کشور «انتخابات آزاد» است

«مصطفی تاجزاده»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است:

به نظر من بسیاری از مردم دیگر به روش گذشته (یعنی اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات) رای نخواهند داد و اگر هم رای بدهند منتخبان‌شان قادر به حل مشکلاتی مثل بی‌کفایتی و فساد گسترده نخواهند بود!

او در ادامه تصریح می‌کند:

هیچ راهی برای نجات کشور و سربلندی ملت ما وجود ندارد جز آنکه به سمت انتخابات آزاد برویم تا شایستگان انتخاب شوند و دو معضل بزرگ جامعه ما یعنی بی کفایتی مدیریتی و فساد سیستمی توسط آنان برطرف یا مهار شود. [۱]

*عبارت تأمل‌برانگیز «انتخابات آزاد» طی سالیان گذشته بارها از سوی اصلاح‌طلبان مورد تأکید قرار گرفته است و نظام اسلامی نیز موضع مشخصی در نکوهش آن دارد.

اندکی تدقیق در صحبت‌های این روزهای کسانی مثل بهزاد نبوی، علیرضا علوی‌تبار، مصطفی تاجزاده و چندتن دیگر مشخص می‌شود که آنها به شدت قصد القای «شرایط بن بست» را دارند.

قصد و نیتی که البته کسانی از همین چند نفر، «تجمع خیابانی» را نیز چاشنی آن کرده و در هر قیام و قعودی بر لزوم تجمع خیابانی و تئوری‌پردازی برای آن اصرار دارند.

چه اینکه تاجزاده در همین مصاحبه تأکید می‌کند که از جمله راه حل‌های مشکلات روز کشور رفع نظارت استصوابی شورای نگهبان و آزاد شدن تجمع است. قبل از او نیز «علیرضا علوی‌تبار» ، دیگر چهره جریان خاص هم در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، به تفصیل عوامل حدوث اغتشاشات خیابانی را توضیح داده و به تلویح از به حق بودن آنها سخن گفته بود. [۲]

اینکه جمهوری اسلامی ایران دیگر قادر به رفع مشکلات نیست و رأی مردم به منتخبان هم در ساز و کار معقول فعلی بی‌تأثیر است حرف صحیحی نیست.

چه اینکه اگر این حرف درست بود؛ آقای تاجزاده و دوستانشان به چه حقی و با کدام منطق، در دو انتخابات گذشته خود را فدائیان روحانی نامیدند، از این گفتند که ما تضمین روحانی هستیم و چرا برای ادامه دولت روحانی «تکرار» کردند!؟

از طرف دیگر، اگرچه عده‌ای قصد القای این معنی خطرناک را دارند اما باید پذیرفت که نظام اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته پیشرفت‌های بزرگی داشته و سطح زندگی مردم نیز اگرچه این روزها دچار تلاطماتی شده است اما هرگز با دهه‌های ۶۰ و ۷۰ قابل مقایسه نیست. میزان بسط عدالت در کشور رشد یافته، رفاه عمومی شاهد افزایش بوده است، امنیت در جایگاه قابل قبولی قرار دارد و فضای آزادی نیز در کشور لمس می‌شود.

جمهوری اسلامی همچنین عرصه‌های مشخصی را نیز بعنوان دلیل در کارنامه خود دارد که اثبات می‌کند هنگام حضور یک مدیریت انقلابی، جهادی و کارآمد در رأس کارها، اثری از مشکلات نخواهد بود.

تجربه ۱۲ ساله حضور قالیباف در شهرداری تهران، تجربه حضور سردار سلیمانی در جبهه‌های دفاع از منافع فرا مرزی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت جهادی قرارگاه خاتم‌الأنبیاء سپاه در پیشبرد پروژه‌های عمرانی کشور و رفع بحران‌هایی مثل آب خرمشهر، حضور استادان انقلابی در عرصه‌های علمی خطیری مثل انرژی‌ هسته‌ای و فناوری نانو و توجه ویژه دانشجویان و بسیجیان به مناطق محروم در قالب اردوهای جهادی همگی نشان از همین مدعاست...

جدای از این معلوم نیست چرا تاجزاده از بیان واضحاتی مثل مقام هجدهم ایران در میان اقتصادهای بزرگ جهان [۳] ضریب جینی بهتر ایران از آمریکا و روسیه [۴] و بحرانی نبودن میزان بیکاری در ایران به گواه ۱۰۰ هزار شغل بلامتقاضی وزارت کار [۵] اِبا می‌کند و ترجیح می‌دهد که بر شرایط بن‌بست تأکید کند؟

معنای بیان این مثبتات این است که ایران اسلامی اگرچه با مشکلاتی مواجه شده اما وجود این مشکلات به معنی ندیدن نقاط قوت نیست.

لازم به یادآوریست که چهره‌های اصلاح‌طلبی مثل تاجزاده نمی‌توانند از مانیفست دهه ۷۰ خود مبنی بر اینکه اصلاح تمام امور از کانال سیاست (یا همان ریاست جمهوری) می‌گذرد به یکباره ابراز برائت کنند و به این دلیل که ۱۷ سال است در هیچ انتخاباتی نتوانسته‌اند رأی اکثریت مردم را از آن خود کنند؛ اینطور بگویند که با منتخبان جدید هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد!

آنها خود بهتر از همه می‌دانند که اگر «تَکرار کنم» و «ما تضمین روحانی هستیم» [۶] نبود امروز شاهد این نوسانات ارز و سکه نبودیم.

***

جهانگیری دیگر هیچ نقشی در دولت ندارد

«محمدصادق جوادی حصار»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مصاحبه با آرمان امروز با بیان اینکه در حوزه‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی –دولت- اصلاح‌طلبان کمترین تاثیر را داشته‌اند گفته است: به هیچ وجه کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیرهای دولت و اتفاقات روی داده در عرصه مدیریت اقتصادی کشور به اصلاح‌طلبان ربطی ندارد!

او سپس می‌افزاید:

اگر هم بخواهیم نمادی یا نماینده‌ای از جریان اصلاحات را در دولت و در کنار رئیس‌جمهور مطرح کنیم، آقای جهانگیری است که در دولت دوازدهم برخلاف دولت یازدهم و اولین دولت آقای روحانی، اکنون هیچ نقشی در دولت ندارد و اثرگذار نیست و نقش چرخ پنجم را ایفا می‌کند.[۷]

*اینکه آقای اسحاق جهانگیری هم‌اکنون در دولت حضور دارد، نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی را اعلام می‌کند و خودش می‌گوید در دولت نقش دارم اما جوادی‌حصار تأکید دارد که جهانگیری اکنون دیگر نقشی ندارد! مسئله‌ایست که مردم بایستی درباره آن قضاوت کنند.

می‌توان این آنالیز را ارائه کرد که اصرار بر بی‌تأثیری جهانگیری در دولت به این دلیل است که جهانگیری نماد حضور اصلاح‌طلبان در دولت روحانی و قرار داشتن اصلاحات و اعتدال در کنار یکدیگر است. اما اکنون که مشکلاتی در اقتصاد کشور بروز کرده و اصلاح‌طلبان نیز قصد «عبور از روحانی» را دارند؛ مایلند تا به هر نحوی از انحاء جهانگیری (به عنوان نماد خودشان) را از اعمال و سرنوشت دولت جدا نشان بدهند تا اینطور القا شود که چپ‌ها در دولت روحانی مسئولیتی نداشته‌اند!

هدف و پروژه‌ای که البته همانطور که توضیح داده شد غیر ممکن است و ثانیا به دلیل نچسبی زیادی که در مبانی آن وجود دارد، امکان پذیرش در افکار عمومی هم ندارد.

جریان سیاسی خاص حتی اگر جهانگیری را هم از روحانی جدا کند اما هرگز نخواهد توانست رفتارهایی مثل «تَکرار می‌کنم» که مؤید یکی بودن آنها و اعتدالیون هستند را از ذهن مردم پاک کند...

***

«رقصنده‌های اینستاگرامی» به دنبال چه هستند!؟

«امان‌ا... قرایی‌مقدم»، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از یک یادداشت در روزنامه شرق نوشته است:

جوانان، سیاست‌زده و چپ و راست و شمالی و جنوبی و شرقی و غربی و به حزب و دسته‌ای وابسته نیستند، بلکه می‌خواهند آزاد باشند، آزاد بیندیشند و انتخاب کنند و پوسته تخم‌مرغ سنت‌ها را بشکنند و علیه سنت‌خواهان با اعمال و رفتار و آرایش و پیرایش خود برخاسته‌اند و با اعمال و رفتار و مدگرایی افراطی کاملا خلاف ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی هستند و به همه آنها دهن‌کجی می‌کنند.

او می‌افزاید:

«این یک «پادفرهنگ» است که فرهنگ جامعه را از درون از هم می‌پاشد. جامعه ما با یک زایش فرهنگی جدید روبه‌رو است و دیگر نخواهد توانست با نصیحت و پند و اندرز و بگیر و ببند و با سیاست‌بازی یا مربیان پرورشی و... درست کند و خانه از پای‌بست همان‌طور که در حدود ۲۰ سال قبل نوشتم آسیب‌دیده است.»

قرایی‌مقدم همچنین تأکید می‌کند:

جوانان با پوشش و آرایش و پیرایش و لباس و پوشاک و رقصیدن و آوازخواندن، دست‌ به‌ دست هم داده‌اند و در کوچه و خیابان و درون مترو، به زبان بی‌زبانی فریاد می‌زنند «این وقتی است که همه‌چیز باید از نو در بوته آزمایش قرار گیرد. هیچ اندیشه، هیچ عملی و هیچ رسمی حرمتش واجب نیست، اینک می‌توان از آن تخطی کرد: دیگر هیچ رسمی حرمتش واجب نیست» [۸]

*مشخص نیست اینکه حاشیه‌های مربوط به برخورد با یک رقصنده اینستاگرامی، تأثیری تا این حد بر تحلیل یک جامعه‌شناس بگذارد؛ تا چه اندازه با ملاک‌های علمی سازگار است؟

پر واضح آنکه در همیشه تاریخ و در تمام طول ۴۰ سال گذشته کسانی بوده‌اند که لباس‌های نامتعارف می‌پوشیدند، می‌رقصیدند و حتی گاهی بصورت برهنه پا به خیابان گذاشتند!

اما هیچ منطقی نمی‌تواند از این رفتارهای مغایر با عرف و دین مردم ایران نتایجی مثل تغییر نسلی، رویکردهای جوانان در مخالفت با رسوم و غیره بگیرد.

رفتارهای نامتعارف همیشه بوده و هست اما مادام که حرکت عمومی حاکمیت بر مدار خرد و منطق باشد؛ این رفتارها قدرت اجماع‌سازی نخواهند داشت و کسی هم با آنها همراه نمی‌شود.

گفتنیست، پیش از این، هادی خانیکی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز گفته بود جامعه بایستی رقصیدن را به رسمیت بشناسد تا دچار توانمندی شود. [۹]

***

۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۷۹۴۸۲

۲_ mshrgh.ir/۸۷۸۶۶۷

۳_ https://www.khabaronline.ir/detail/۷۵۰۱۹۵/multimedia/picture

۴_ http://tn.ai/۱۶۴۵۷۲۰

۵_ mehrnews.com/news/۲۹۴۹۸۵۰

۶_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۷_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۸۲۸۰

۸_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/۱۹۲۵۴۷

۹_mshrgh.ir/۸۷۷۵۵۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    59 27
    ریشه این تفکرات همان اومانیسم ، نسبی بودن ارزش ها و حقانیت مطلق اکثریت است. البته کاری نداریم که همین جماعت با کمک رسانه ها اکثریت سازی می کنند و اتفاقا اگر نظر اکثریت خلاف میل آنها باشد بر علیه آن شورش می کنند و مثلا می گوید رای تهرانی ارزشمند تر از رای روستایی قلعه گنجی است. اما مهم این است که اصل فلسفه مورد نظر نیز از بیخ و بنیان غلط و مردود است. آیا وقتی کل مردم دنیا گفتند خورشید دور زمین می گردد و امثال ژوردانو را سوزاندند و گالیله را وادار به عذرخواهی کردند، آیا خورشید دور زمین گشت؟ آیا اساسا اسلام که قهرمان و الگویش ابراهیم پیامبر است که که بر علیه تمام تمام جامعه اش شورش می کند و بتهایشان را می شکند می توان با کسی که نظر اکثریت را ملاک تعیین ارزشها می داند سر سازش داشته باشد؟ واقعیت این است اصلاح طلبان اساسا مسلمان نیستند و حداقل اعتقادی به ربوبیت خدا ندارند. از نظر آنها خدا دنیا را خلق کرده و رفته و مرده یا خوابیده و ارزشهای حاکم بر دنیا را نظر مردم تعیین می کند. چنین گروه ملحد خطرناکی با کدام مجوز تایید صلاحیت می شوند؟
  • سید IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    72 24
    مشمئزّ کنندگانی به نام اصلاح طلبان تهوع آور
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      9 8
      همتون یکی هستین
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    51 12
    خزانه را بازیچه دستشان کردند امثال جهانگیری و.. اینهارا همه را دستگیر و بجرم حیف و میل خزانه و در آمدهای دولت مجازات کنند.
  • RO ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    17 42
    تحلیل قرائی مقدم درسته و مشرق جان خودت رو زدی به خواب. از مثلا سال 60 تا به حال که نگاه کنی پوشش مردم عوض شده اینو دیگه نمیتونی منکر بشی. البته این اتفاق و تغییر حد پوشش و... تقریبا تو بیشتر کشورهای دنیا انجام گرفته
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      34 9
      یعنی اگر کل دنیا خوک شود تو هم خوک می شوی؟ چرا اجازه می دهید مد روز خود را بر شما تحمیل کند؟
    • FR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      25 7
      تصميم درست را دكتر محمود احمدي نژاد در دوران رياست جمهوريش گرفت و مرد بي كفايت و بي لياقت محترم "جهانگيرى" را بر كنار كرد ، چون اساساً با اقا زادگي خودشان را جا زده بودند نه از لحاظ شايستگي افسوس كه اين همه سال اين ادمهاي بي لياقت وقت ايرانيان و ايران را از كف دادند و سر مردم را با "بدبختي برجام" سر گرم كردند
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    24 2
    میفرمایید که جهانگیری نخود هرآش هست
  • NL ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    2 4
    اقتصاد ۱۸ هم یا سواد ندارین یا مغلطه می کنید اون مقام بر اساس تولید ناخالص ملیه خامه و این رقم باید تقسیم بر جمعیت بشه اونوقت میریم ۶۰ یا ۷۰ تو رو خدا مطالعه کنید
  • reza IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    10 2
    تا وقتی اصلاحات اساسی در قانون مملکت اتخاذ نشود هیچ امیدی برای حل مشکلات نیست. قوانینی که در دفاع از قشر ضعیف و کم دسترس جامعه وجود دارد به هیچ عنوان پیگیری و لحاظ نمی گردد اما قوانین دلخواه قشر مرفه روز به روز بال و پر گرفته و اختلاف طبقاتی بیداد می کند. این جامعه داره بدجوری از ریشه خشک میشه.
  • حسن IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    22 9
    راست ميگه بدبخت 8 سالي كه ايشون و همفكران شايستشون در دروران اصلاحات و همينطور پنج سال اخير كه باز شايستگان !!!! سر كارند ايران كلستان شده
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    7 22
    من با همه نظرات تاج زاده موافق نیستم اما کلیت قضیه که حاکی ار ناچاری تن دادگی ملت به روش فعلی نظام است را در ببن کوچه وبازار هر روز به هزاران طریق میبینم ومیشنوم ومتاسفانه مسئولین فکر میکنند با قدرت ، در همه زمانها ودوران ها میتوان اگر نا ارامی هم اتفاق افتاد مسیله را حل کنند اما ابدا این طور نیست به نظر مردم تا جایکزین مناسبی برای رژیم پیدا نشود کج دار ومریض سر میکنند اما به محض اینکه حتی با مقداری ریسک بتوانند سیستم را پایین بیاندازند فکر نمیکنم لحظه ای درنگ کنند و در انجا اصلا دیگر به چپ وراست وسیاه وسفید و....... توجه نخواهند کرد وابن خطر میتواند حتی به تجزیه ایران ویا مثل لیبی شدن را برای ایران بوجود اورد متاسفانه وضعیت بسیار سنگینی را دشمنان دوست نمای داخلی برای این کشور بوجود اورده اند که جز با تصمیمات سنگین و بزرگ رهبری در جهت حفظ کشور عملا ممکن نیست
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      15 5
      از خطاب کردن کشور به نام "رژیم" مشخص است که یا منافقی یا اصلاح طلب خائن و 100% بیسواد حتی نمیدانی که رهبری نظام به رای مردم احترام میگذارد و البته تا کنون فرامین و توصیه های مهمی را به همگان کرده اند اما کم بی دردی دوستان و اربابانت و بی توجیهی هایشان به دستورات رهبر معظم و مقتدر و عزیز ما سبب مشکلات جامعه است مطمئنا جایی که لازم باشد رهبری دستور قاطع میدهد و مطمئنا میلیونها جان برکف حاتشان را برای اجرای فرمانشزمیدهند ایران اسلامی نه لیبی میشود و نه افغانستان حتی دشمن هم به اقتدار ما معترف است کمی مطالعه کن و سواد حرف زدن و تحلیل یاد بگیر
  • AE ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    19 4
    احمدی نژاد اگر شرکت کند و اصلاح طلبان نیز رقیب باشند باز نظام به تقلب یا انتخابات غیر دموکراتیک متهم خواهد شد البته اگر مفاسد اقتصادی و نازکارامدی موجود ناشی از عملکرد اصلاح طلبان قابل جبران باشد..
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      1 8
      واقعا فکر میکنی با اون همه دسته گل باز کسی به احمدی نژاد رای میده؟ مثلا اگه این سری جای رئیسی محمود بود واقعا فکر میکنی رای میاورد؟
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    25 4
    30 میلیون محجبه داریم اما خوب بی حجابها تلاش دارند بیشتر دیده شوند و و ضمن اینکه روسپی ها هم به واسطه شغلشان باید در خیابان ها پرسه بزنند
    • پویان IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      9 1
      بله در خصوص حجاب و پوشش، بی حجابها بیشتر اهل ولگردی در خیابان ها و پاساژ گردی و کافی شاپ گردی و ... هستند ولی افراد محجبه علاقه ای به خیابان گردی ندارند و بیشتر تلاش دارند تا در کنار خانواده حضور داشته باشند و رفتارهایشان همراه با حجب و حیا است و لذا کمتر در خیایان ها نیز نمود دارند و همین مساله برای برخی توهم ایجاد کرده که بی حجابی بیشتر شده است ولی در حقیقت افراد غیر معتقد به حجاب بی حجابتر و ولنگارتر شده اند و در خیابان و فضای مجازی نمود بیشتری دارند.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 4
    در واقع به برکت اصلاح طلبان و رسانه های داخلی و خارجی همکارشان فقط صدای اقلیت مرفه بی درد بالاشهری شنیده می شود. نتیجه این مساله هم قهر تدریجی مردم محروم و مومن با انتخاباتها است. چیزی که به وضو از انتخابات 92 به این سمت دیده می شود. اما اگر قرار است اسلام نابود شود و قرار است جمهوری اسلامی استحاله شود و قرار است لاییک ها مسلط شوند خوب بگذارید اقلا برای اینکار هزینه بدهند. ما جمهوری اسلامی را از ثمره خون صدها هزار شهید به دست آورده ایم. اگر لاییکها به همین اندازه کشته ندهند اجازه ندارند کشور را غیراسلامی کنند. چرا که معامله عادلانه ای نخواهد بود.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    7 2
    دقا کنید که قرار نیست تک تک افراد برای اجرای قانون توجیه شوند و آن را قبول کنند تا قانون اجرا شود! اگر اینطوری که قوانین رانندگی و بیمه اجباری را هم نباید قانون می کردیم! ضمنا توجیه شدن هم فایده ای ندارد. چرا که می بینید همه معتادان و سیگاریها از مضرات مواد مخدر و سیگار خبر دارند. اما باز هم می کشند! تنها راه حل فقط چماق قانون است. تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر. این خوک صفتان پست تر از خوک که جای خود دارند.
  • غربزدگی US ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    15 3
    امثال تاجزاده غربزده توضیح بدن چرا در خود آمریکا دو تا حزب اصلی هستند که کنگره و ریاست جمهوری و دادگاه قانون اساسی رو در اختیار میگیرند و خارج از این مدار کسی نمیتونه تاثیر گذار باشه؟ چرا در بقیه دمکراسی های غربی هم این احزاب هستند که با پول و تبلیغات ذهن مردم رو اداره میکنند؟ چرا عربستان و امارات و این شیخ نشینها که غربزده های ما به اونها دمشون گره بسته شده یه نیمچه انتخاباتی ندارند؟ حتما میخوان بگن شیخ زاده های باکفایتی هستند و اونها فرق میکنند! چرا این غربزده ها یکبار نسبت به اقدامات و مداخلات عربستان و امارات در خاورمیانه و جنایتهاشون چیزی نمیگن؟ واقعیت اینه هدف غربزده ها از بین بردن ایران و تاریخ و فرهنگشه.پشت شعار انتخابات آزاد افراد فاسد و وطن فروش مثل خودشون رو میخوان تحمیل کنند و همونطور که در غرب پشت این شعارها همجنسگرایی رو قانونی کردند.یعنی حد توقفی در نابودی تاریخ و فرهنگ ندارند..یا همونطور که بعد از انقلاب مشروطه کشور رو چند تکه داشتند میکردند و اقتدار مرکزی باعث شد جلوشون گرفته بشه باید این غربزده های وطن فروش هم جلوشون گرفته بشه با اقتدار ملی.سپاه و ارتش باید این غربزده های وطن فروش رو پاکسازی کنند از ایران.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    16 5
    کلا جامعه شناسان چپ بر مبنای شهوت است که جامعه را تحلیل می کنند. دریغ از اندکی منطق و نگاه واقع بینانه.
  • سید IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    11 3
    دنبال شوهر.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    18 5
    جهانگیری از اولش هم کاره ای نبود فقط اومده بود واسه روحانی رای جمع کنه، از همون روزای اول هم معلوم بود که تو هیچ کاری دخالتش نمیدن ، فقط بلد بود بگه مردم یادتونه گوجه هزار تومن گرون شد ، مردم یادتونه ماست پونصد تومن گرون شد.... حالا باید بیاد بگه مردم یادتون بمونه دلار رو کردیم بیست هزار تومن ، مردم یادتون بمونه سکه رو کردیم پنج هزار تومن ، مردم یادتون بمونه همه چی رو صد برابر کردیم ... مردم یادتون بمونه گند زدیم به اقتصاد مملکت...
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    15 3
    واقعا چقدر سخت است برای بعضی زنها یک روسری دو گرمی و چقدر ساده است ساعتها آرایش و لباسهای تنگ پوشیدن! لابد بیچاره ها آرزو دارند مردها کمی نگاهشان کنند! برایشان احساس ترحم می کنم
  • میراحمو AE ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    16 2
    انتخابات آزاد از نظر تاجزاده یعنی اینکه خودش رییس جمهور بشه. در غیر این صورت غیر آزاده. حتی اگه ۱۰۰ درصد ملت به یک نفر رای بدن. کناره گیری جهانگیری هم زمینه سازی برای انتخابات بعدی و امید به ریاست در آینده است. در حالی که نمیدونه از نظر ملت بخش مهمی از بدبختی ملت گردن ایشونه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    14 3
    من نمی دانم چطور اجازه می دهند این تاج زاده این قدر ضر بزند مگر خیانت های این ها معلوم نیست مگر شهدای جنگ را ندید مگر بچه های یتیمی که تار موی هایشان به هزار تا تاج زاده می ارزید نمی بینید چه مملکتی که خونش جانش هستی اش را کسی دیگری می دهد بعد یک ادم کثافتی مثل تاج زاده دم از انتخابات و ..می زند تف بر این ادمهای کثیف .
  • US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 1
    جناب جهانگیری یادته تو انتخابات چطور الم شدی و چقدر رجز خواندی واقعیت را وارونه جلوه دادی. حالا ببین چطور واعظی زیر پات خالی شده. تاریخ مصرفت تمام شده است. تاریخ مصرف: یک سال پس از انتخابات
    • ایرانی واقعا واداده ی بیکار IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      5 3
      (الم) به معنی درد و رنج و(علم) به معنی پرچم و بیرق . کدامیک مورد نظر شما است .
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      4 0
      مهم اصل قضیه ست نه املا وگرنه تهرانی یه دختری رو فرستادن مجلس ضرب الاجل رو نوشت ضرب العجل
  • تبریزی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 1
    ذوق زده ها چه رقصندهای خوبی هستند
  • hosein IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 2
    درشرایط فعلی اگرمسئولین ازمردم معذرت خواهی کنند .تاثیربسزایی دارد .وقطعا این معذرت خواهی آنان را کوچک نمی کند. بلکه ازدردوآلام مردم می کاهد.
  • Hj IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 6
    مذاکره خوبه ooooooooo
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 10
    تنها راه نجات کشور دوستی با غرب و شرق هست... نباید فقط با یک ابر قدرت دوست شد... اقتصاد کشور روی لبه پرتگاه قرار گرفته و هر لحظه به سقوط نزدیک می شود.
  • ناشناس IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 2
    جهانگیری از اول هم کاره ای نبود،واسه اینکه توی خونه دچار افسردگی نشه آوردنش !!!!!!
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    9 1
    انقدر خیانت اصلاح طلبان محرز و آشکار شده که خودشان از خجالت و ترس تلاش میکنند این جریان کثیف اصلاح طلبی را که منشاء و مسبب همه گرفتاریهای ملت است از این همه واقعیت دور کنند بلکه بتوانند چند صباحی بیشتر نفس بکشند جهانگیری که هم اکنون بزرگترین تصمیم گیرنده اقتصادی و مالی دولت است و در تعیین حتی بخشداران و دهیاران هم دخالت میکند و تاجری را استاتدار کرمان منصوب کرد پ برادر بازنشسته اش را مدیر کل آموزش و پرورش استان میگذارد و بر تمام معادن و شرکتهای اقتصادی و مالی و سرمایه گذاری مشرف است چگونه هیچ نقشی ندارد!؟؟
  • FR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    8 2
    خدايا مملكت گير يك مست عقب افتاده ذهني افتاده بجاي اينكه جوانان مومن و كاردان امور مملكت را در دست گيرن اين بي دانشان، مفت خوران از اصلاح طلب تا اصولگرا (بخشيد در قران سخن از "مومن" است نه اين طبقه بندي هاي اومانيستي )
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    9 2
    راه حل اين است كه تا قبل از ابان ماه مسئولان كشور بدون درگيري و تنش همگي استعفا دهند و زمينه براي رفراندوم و انتخابات آزاد فراهم شود
  • US ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 1
    داداش من جنگ و دعوا نیاز نداره که کافیه یک بار دیگر انتخابات برگزار بشه
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    7 1
    مسئولین ما به سرعت درحال خرید ارزان جهنم دنیا و آخرت برای خودشان هستند.
  • محمود IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 0
    اساساً پرداختن به مهملات خائنین هدر دادن انرژی است ، و شستن سر خر تلف کردن صابون .
  • t NZ ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 0
    افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم این شعر را اشرف الدین گیلانی (نسیم شمال)، یکصد سال پیش در وصف روحیات مردم ایران سروده: ما ملت ایران همه باهوش و زرنگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم ما باک نداریم ز دشنام و ملامت ما میل نداریم به آثار و علامت گر باده نباشد سر وافور سلامت ازنام گذشتیم همه مایل ننگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم گاه از غم مشروطه به صد رنج و ملالیم لاغر ز فراق وکلا همچو هلالیم شب فکر شرابیم سحر طالب بنگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم یک روز به میخانه و یک روز به مسجد هم طالب خرما و همی طالب سنجد هم عاشق زیتون وهمی عاشق کنجد با علم و ترقی همه چون شیشه و سنگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم اسباب ترقی همه گردید مهیا پرواز نمودند جوانان به ثریا گردید روان کشتی علم از تلک دریا ما غرق به دریای جهالت چونهنگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم یا رب ز چه گردید چنین حال مسلمان بهر چه گذشتند زاسلام و ز ایمان! خوبان همه تصدیق نمودند به قرآن ما بوالهوسان تابع قانون فرنگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم مردم همه گویا شده مال و خموشیم چون قاطر سرکش لگدانداز چموشیم تا گربه پدیدار شودما همه موشیم باطن همه چون موش به ظاهرچو پلنگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم از زهد تقدس زده صد طعنه به سامان داریم جمیعا هوس حوری و غلمان نه گبر نه ترسا ، نه یهود و نه مسلمان نه رومی رومیم و نه هم زنگی زنگی افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 4
    اینکه مسیولین هیچ غلطی برای مبارزه با فساد نمیکنن شکی نیست همه...اما جناب جهانگیری .. یادته شعارهای انتخاباتی رو
  • محمدرضا گوهری IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    2 0
    حال که سخن از تغییر تیم اقتصادی دولت است چرا فقط به جا‌به‌جایی افراد موجود مشغولند؟ چرا از مدیران موفق جوان که جرأت و جسارت بیشتری دارند، وامدار گروهها و احزاب نیستند، رانتی و آقازاده و... نیستند وکیسه‌ای برای خود ندوخته‌اند استفاده نمی‌شود؟! مدیری که از کنار او اختلاس‌های همکاران برملا شده و برخی از آنها هنوز هم زندانند چه مدیر موفقی است که به‌رغم تجربه گذشته ناتوانی‌اش مسئولیت بزرگتری به او سپرده می‌شود؟ یکی از مشکلات اصلی دولت دوازدهم، بها ندادن به جوانان است!
  • محمدرضا گوهری IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 2
    زمانی که آقای جهانگیری در موعد انتخابات به نفع آقای روحانی کنار کشیدن مشخص شد که مدعیان اصلاحات کاملا حامی دولت هستند و نتیجه عملکرد امروز دولت همان مسیری است که مورد توجه همین طیف بود. کارنامه دولت هرچه باشد، کارنامه مدعیان اصلاحات هم همان خواهد بود. مدعیان اصلاح‌طلبی از چه چیزی می‌خواهند فرار کنند.
  • ساداتی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 1
    اینکه اصلاح طلبان سعی در مبرا داشتم جهانگیری می کنند و معتقدند که در اوضاع فعلی نقش ندارد و حکم چرخ پنچم را دارد عملاً و نه تلویحاً خیانت جهانگیری را ثابت می کنند زیرا اگر قرار است معاون اول باشد باید نقش آفرینی کند در اصلاح امور ولو اگر نفشش منتج نشود و اگر نقش ندارد باید عملاً کنار برود و پست را به دیگری بسپارد تا فرد جدید شاید گره ای را بگشاید پس این عمل فعلش یعنی خیانتی آشکار و حرکت در راستای بدخواهان.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 1
    اینا تضمین دادن! اوکی ضامن ها بیان تَکرار رو پاسخگو باشن!! عه، کجا در رفتید پس!!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 6
    آقاااااای جهانگیری پوششی بیچاره از اول هم نقشی نداشت..
  • شریفی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 1
    جالبه آقایون اصلاح طلب کشور که در بست دست شماست ، دولت و مجلس ، چرا افکار شما کار ساز نیست و مشکلات جامعه را حل نمی کند !
  • کارشناس IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    2 0
    وقتی انتخاب ها بر اساس تخصص نباشد وتنها پایبندی به ارمانهای کاذب مبنای انتخاب باشد مملکت گل و بلبل میشود و مسئولین چه چه میزنند و ملت ناله میکند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 1
    حیف دهه پنجاهیها که این وسط قربانی شدند
  • RO ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 1
    بعله جهانگیری و اصلاح طلبا هیچ نقشی در مدیریت کشور ندارند .چون اونا مشغول جمع کردن پول و مال و منال و ....هستند. برای اینا کشور کیلو چند. جایی هم کار مثبتی میشه پای بچه های سپاه و انقلابی ها وسطه.
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    7 0
    راه حل مشکلات کشور برخورد قاطع قوه قضائیه بدون هیچ گونه ملاحظه با اخلال گران اقتصادی و سیاسی است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس