اشرف بروجردی

معاون رئیس‌جمهور روحانی مرتکب رفتاری شده است که مقامات دولتی آنرا «خیانت» و «پروژه دشمن» نامیده‌اند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

معاون روحانی «خیانت» کرد

«اشرف بروجردی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی یادداشتی در سرمقاله روزنامه دولتی ایران نوشته است:

«امروز در هر کوی و برزن و بر زبان آحاد مردم این جمله جاری است که اوضاع خوب نیست. در پس این جمله هم نگرانی و هم ناامیدی نهفته است. عاملی که موجب کاهش سرمایه اجتماعی و سوخت اعتماد عمومی به تصمیم مدیریت کلان نظام می‌شود. اکنون سؤال این است که میزان این ناامیدی تا چه اندازه با واقعیت در تطابق است. مدیریت جامعه می‌گوید واقعیت این نیست که مردم تصور می‌کنند اما مردم بر باور دیگری هستند. کدام نظریه می‌تواند مقرون به صحت باشد؟ پاسخ آن روشن است. آنچه مردم می‌گویند با زندگی روزمره آنان سر و کار دارد نه با آنچه اعداد و ارقام بازگو می‌کنند! »[۱]

او همزمان در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز نیز گفته است:

امروز جامعه ایران با خطر بی‌تفاوتی مواجه شده و اگر جریان‌های سیاسی هر چه زودتر در رویکردهای خود تغییر ایجاد نکنند مردم روزبه‌روز بی‌تفاوت‌تر از گذشته خواهند شد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و جامعه امید خود را از جریان‌های سیاسی و به خصوص جریان اصلاحات از دست بدهد ممکن است جامعه «هویت» خود را از دست بدهد. [۲]

*اشاره بروجردی به چیزی به نام دلسردی و ناامیدی در جامعه در حالیست که پیش از این، علی ربیعی، وزیر کار گفته بود: پخش ناامیدی بزرگترین خیانت است. [۳]

رئیس‌جمهور روحانی هم سخنانی دارد مبنی بر اینکه القای ناامیدی کار دشمن است. [۴]

البته پر واضح است که هیچکس نمی‌تواند منکر وجود مشکلات باشد اما اولا کشور در بن‌بست قرار ندارد و ثانیا چیزی که مشکل را تبدیل به بحران می‌کند، القای ناامیدی است.

و اما ناامیدی... پروژه‌ای شوم که از چند سال قبل با عملگری یک جریان سیاسی خاص در ایران و با تأکید بر کلید واژه ناامیدی آغاز شد و تا هم‌اکنون ادامه یافته است.

ما در وبلاگ مشرق، طی سال‌های گذشته کراراً به این مسئله اشاره کردیم و کدهای آنرا در مقابل دیدگان مخاطبان محترم قرار دادیم.

جالب است که همه‌گیری و اهتمام به این قضیه در میان چپ‌ها به حدی بوده است که فقط با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان کلمه «ناامیدی» را در گفتارهای عموم بزرگان جریان اصلاحات پیدا کرد.

برخی معتقدند این پروژه برای به خیابان کشاندن مردم ایران طراحی شده است.

قابل تأمل آنکه علیرضا علوی‌تبار، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب، به تازگی طی اظهاراتی در خبرگزاری دولتی ایرنا از این گفت که اغتشاشات دیماه ۹۶ به دلیل ناامیدی و یأس مردم صورت گرفته است! [۵]

تکّه‌های این پازل وقتی در کنار یکدیگر معنای واضح‌تری می‌یابند که بدانیم عمده چهره‌های اصلاح‌طلب از قبیل حجاریان و تاجیک و غیره اگرچه در چیزی مثل تشکیل هسته سخت یا نرم اصلاحات اختلاف نظر دارند اما در تکرار پر قدرت اغتشاشات دیماه ۹۶ دارای اتفاق نظر هستند و صراحتا نیز آنرا بیان کرده‌اند.

اغتشاشاتی که به زعم آگاهان مسئله، کلیدواژه ناامیدی مقوّم آن است.

***

لعنت به تو و امان‌نامه‌اَت

تکرار امان‌نامه شمر و پاسخ عبّاس در سال ۲۰۱۸

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، دوشنبه شب گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا از این گفت که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفت‌وگو کند.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که چند ماه قبل از توافق برجام با دولت آقای روحانی خارج شده بود، به خبرنگاران گفت: «هیچ پیش‌شرطی (ندارم). آنها می‌خواهند با من دیدار کنند، هر موقع بخواهند (حاضرم) .»[۶]

اظهارات ترامپ در داخل ایران اما مقولات سمت و سوهای مهمی را آشکار کرده است...
 

*پیشنهاد عجیب ترامپ با ابراز شوق برخی چهره‌های داخل کشور مواجه شده است.

یکی از چهره‌های نزدیک به جناح چپ طی اظهاراتی در همین رابطه گفته است: اصل قصه و چنین چیزی منفی نیست و پیش بینی هم می‌شد و می‌شود، نوع خلقیات آقای ترامپ هم همین است.

او می‌افزاید: ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق زدگی ممکن است سوء استفاده کند، ممکن است تست باشد.

به گزارش جماران، این مقام سابق اضافه کرد: مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورایعالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به موخراتی که شاید داشته باشد، ببینند چگونه عمل کنند.

ناطق نوری گفت: نباید همین طوری این پیشنهاد را رد کنیم که بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است و متهم نشویم از این طرف هم ذوق زده نشویم باید به عنوان یک موضوع از طریق مسئولان ذیربط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و بعد تصمیم گیری شود! [۷]

در همین حال، حسین موسویان از مروّجین برجام در مصاحبه‌ای تأکید کرده است که مسئول اجازه مذاکره با آمریکا مقام معظم رهبری است.

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز در اشتیاق برای پیشنهاد ترامپ از لزوم «صلح و دوستی» نوشته‌اند و یا چاپ دوم خود با عکس بزرگ ترامپ را در روز گذشته روانه دکّه‌های مطبوعاتی کردند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، اصلاح‌طلب دیگری است که طی اظهاراتی که روز گذشته در روزنامه آرمان امروز منتشر شد، به لزوم اتخاذ یک تصمیم سخت، شبیه به تصمیم سخت ۳۰ سال قبل (پذیرش قطعنامه) اشاره کرده است تا صلح به ارمغان بیاید. [۸]

این رفتارها اما در قبال پیشنهادی ابراز شده‌اند که عامل آن یعنی ترامپ، همچنین چند ماه قبل از برجام روحانی خارج شد و تندترین ادبیات و تهدیدها را نیز علیه مردم ایران روا داشته است. ضمن اینکه به اذعان کارشناسان امر، برجام نیز هیچ آورده‌ای برای مردم ایران نداشت و یک خسارت محض بیشتر نبود.

در کنار این ابراز علاقه ها به مذاکره با ترامپ، ولی امان‌نامه پسابرجامی ترامپ با یک پاسخ دندان‌شکن و عبّاس‌گونه از سوی ایران مواجه شد.

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سه‌شنبه شب گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ نوشت:

«آقای ترامپ ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی (ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»

در بخش دیگری از متن این نامه آمده است: مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران هم سناریوهای عوام‌فریبانه شما را به خوبی می‌شناسند و آن را بارها تجربه نموده‌اند.

سردار جعفری در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد: شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملتشان دریافت نمایند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاهتان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید، و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی رؤسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید.[۹]

***

۱_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/۴۷۶۳۴۶

۲_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۸۴۰۴

۳_ mshrgh.ir/۸۳۰۳۴۰

۴_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۲۰۹۰۵۱۶۱/

۵_ mshrgh.ir/۸۷۸۶۶۷

۶_ http://fna.ir/bnsc۵r

۷_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۹۷۶۹۴۶

۸_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۸۴۰۲

۹_ http://fna.ir/bnsjzm

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    سردار حرف مردم رو زد. چالش داریم اما جلوی آمریکا می ایستیم و مشکلات رو هم حل میکنیم.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      منم با حرف سردار موافقم. بمیریم بهتر از اینه که وارد مذاکره با آمریکا بشیم.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      درود بر سردار دلاور درود بر سربازان جان به کف. ایران اسلامی هیچوقت ذلت نمی پذیرد، همانطور که امام مان ذلت را در مقابل سپاه کفر نپذیرفت. ما شیعه هستیم و از دشمن نمی ترسیم. درود بر دلاورمردان ایران
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      درود بر سردار. غرب پرستی هیچ فایده ای برای ایران نداشته و نخواهد داشت
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      88 68
      من با مذاکره موافقم اما الان که برجامو پاره کرده مذاکره یعنی نشون دادن حقارت و شکست. اول هرمز رو می بندیم بعد خودش میشه بند اول مذاکره.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      84 10
      ترامپ در کتاب «هنر معامله» می‌گوید: در مذاکرات باید اول به حریف ضربه زد بعد کنترل مذاکره را به دست گرفت. پس معلوم است این ترامپ غیرقابل اعتمادتر از قبلی هاست.
    • احمد IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      41 4
      چرا شلوغش می کنید؟ ما قراره این جنگ رو ببریم و اونا باید التماس کنند. جنگ عراق و سوریه و لبنان رو که بردیم. انتخابات و لبنان و عراق و مالزی و پاکستان هم به نفع ما تموم شد. تو یمن هم که بعد از سه سال و نیم فقط دارن خسارتهای میلیارد دلاری میدن. آمریکا هم 24 تریلیون دلار بدهی بالا آورده و الان به چین و اروپا با هم درگیرن. اقتصاد عربستان و امارات هم بعد چند صد میلیاردی که تو سوریه و عراق و یمن به باد دادن در حال سقوطه. فقط باید شر چند تا خائن داخلی بکنیم. سود بانکها رو بیاریم پایین که دوباره از بساط ارز و طلا راه نیفته. برجام و واردات و دلال بازی رو هم که کدخدا خودش جمع کرد، خدا رو شکر. امان نامه کجا بود؟ اونا باید از ما امان بخوان. تا به حال وضع ایران در صحنه بین المللی هیچ وقت به خوبی الان نبوده و خائنین داخلی و نوکران بی جیره و مواجب هیچ وقت این طوری خوار و ذلیل نشده بودن. از لحاظ داخلی یکم خودمون رو جمع و جور کنیم دیگه می افته تو سراشیبی.
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      0 1
      الا ان حزب الله......✋✋✋✋✌✌✌✌✌✌.....
  • AE ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    16 32
    با توجه به جنگ قدرتی که در امریکا هست برجام جدید هم نهایتا در چهار یا هشت سال ادامه داشته باشه و از اون مهمتر با توجه به نفتی بودن اقتصاد ایران اقتصاد فعلی خام فروش ایران نهایتا تا 2040 و پایان عصر نفت گران و نفت 5 دلاری ادامه داره یعنی دو دهه دیگر....
    • اصلاح طلب IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      7 64
      به درد فوقش جمهوری اسلامی بعد چند برجام سقوط می کنه یا امریکا حمله می کنه مهم این هست که خواست مردم این هست که قدرت در ایران دست اصلاح طلبان خواهد افتاد و علی مطهری میشه رهبر و زیبا کلام هم رئیس جمهور
  • ناشناس IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    142 5
    دولت ما ثابت کرده که در همه زمینه ها اصلاح ناپذیر بوده و نا کارآمد و فقط در زمینه اختلاس و رانت خواری و مفاسد اقتصادی و اوردن افرادی که در آن زمینه هیچ سر رشته ای ندارد و گرانی و هرج و مرج و اوردن افراد دو تابعیتی برای بهتر فرار کردن بعد از اختلاس مهارت خاصی دارند.
  • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    باید استقامت را از مردم یمن یاد بگیریم .حاضرند بمباران بشوندولی زیر بارزور وخفت نروند.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      39 70
      شما با خانوادت برو بجنگ.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      52 12
      شما هم وایستا موشکی رو تعطیل کنند بعد سربازای امریکایی بیان هر کاری خواستن تو شهرت بکنن
    • یه بنده خدا US ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      14 77
      تا شما ایران رو به خاک و خون نکشید دست از سر این ملت بر نمیدارید اخه من موندم اگه اون ترامپ بی پدر مادر بخواد به ایران حمله اتمی بکنه ما چیکار میتونیم بکنیم
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      24 3
      خطاب به 16:10 با تو کاری ندارم اما خدای بنده روزی که من را خلق کرد و روزی داد از همون روز زمان و نحوه رفتن از این دنیا را نیز برایم مشخص فرموده لذا دغدغه ای از این بابت ندارم که یه بی ارزش و ناتوانی مثل ترامپ که دو دقیقه دماغش را بگیری جونش در میاد چیکار میخواد کنه شاید مثل صحرای طبس خدا مشت محکمی به او زد
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      30 4
      به یه بنده خدا US ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ همان کاری که ویتنامی ها کردند. با کلاشینکف آمریکا را شکست دادند.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    ما تو دهن ترامپ میزنیم
  • حسین نصرتی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. زنده باد پاسداران عزیز زنده باد سردار جعفری
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    77 88
    مردم ایران در طی سالها ابتدا به ربا و حرامخواری از یک سو و تاثیر ماهواره و اینترنت و تلگرام از سوی دیگر به سیب زمینی های بی رگ و خاصیتی تبدیل شده اند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    مسببان #قرارداد #ننگین #برجام باید محاکمه شوند
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      63 2
      از جمله علی لاریجانی
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    27 84
    "البته پر واضح است که هیچکس نمی‌تواند منکر وجود مشکلات باشد اما اولا کشور در بن‌بست قرار ندارد و ثانیا چیزی که مشکل را تبدیل به بحران می‌کند، القای ناامیدی است" این جمله خجالت آوره مشرق امان از بی توجهی به مردم
    • 111111 IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      26 5
      مردم بی توجه ن جالبه این مسئولینن که مردم رو نادیده گرفتن ما قشر کم درآمد رو نمیبینن با حقوق یه تومن باید فقط رفت مرد تازه اگه قبر بهت بدن .اگه تمام پول نفت ومنابع طبیعی وارد خود کشور بشه وخورده نشه نیازی نیست حتی کسی نگران خونه خریدن وماشین خریدن باشه تورم منفی اتفاق می افته اقتصاد گردش پیدا میکنه الان اقتصاد مرده .
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    36 30
    اگر فقر است ایمان کجاست؟ آقای ....
  • FR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    88 38
    امید ترامپ اصلاح طلبان است تا ملت رو بترسونند..
  • محسن IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    96 8
    راه حل مشگل کشور در داخل هست نه در خارج کشور. شما ما را به خدا با مجازات مفسدان اقتصادی و مدیران بی لیاقت نشان دهید که به فکر مردم هستید.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    71 32
    مائیم که از دست علی جام گرفتیم ما راچه به امان نامه گرفتن پیغام فرستادن و پیغام گرفتن.
  • دختر مردم US ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    29 61
    خدایا ما رو از د ست این ترامپ دیوانه نجات بده........امین
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      57 2
      ترامپ ممكنه جنايتكار و بي رحم و وحشي باشه , اما ديوانه نيست,اتفاقا" برعكس مسئولين دولت ما خيلي هم مخش كار ميكنه و براي ملت خودش آدم مفيد و به دردبخوريه .دليلش هم اينه كه از ابتداي به قدرت رسيدن ,همه تلاش و كوشش و فكرش اينه كه به نفع اقتصاد آمريكا كاركنه و از تعداد بيكاران آمريكايي كم كنه. براي نيل به اين هدف حتي با شركا و هم پيمانان اروپائي و چين هم درافتاده و به جنگ تجاري با آنها رفته. اگر اينقدر كه اين ترامپ به قول شما ديوانه ! به رشد توليدات داخلي صنعت آمريكا توجه داره ,به اندازه يك دهمش را مسئولين ما براي صنعت كشور و توجه به رشد كيفيت و كميت توليدات داخلي ونجات توليدكنندكان وطني از ورشكستگي همت به خرج مي دادن و تلاش ميكردند ,امروز مجبور نبوديم به خزعبلات و تهديدات اين تاجر عياش وحشي كمترين بهايي بدهيم .
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    79 29
    امثال اشرف بروجردی ساکت شوند و مزخرف نگویند، مشکلات ایران یک شبه حل می شود.
  • عباس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    73 23
    کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا هرروزیک حسین وجوددارد ویک شمرویزید انشاالله که ماازلشکرحسین (ع)باشیم نه ازلشکرشمرویزید
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    58 63
    دلار که بیست هزار شدشروط دوازده گانه شمرو قبول میکنین...فعلا بصیرت درخواب خرگوشی فرو رفته
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      76 39
      انقدر احمقید که حتی وقتی امان نامه ترامپ رو تو برجام پذیرفتید و تهش با تودهنی مواجه شدید! اما باز هم امیدوارید. اسم این امیدواری نیست. حماقت است.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    65 21
    آقای محسن هاشمی ...... اولآ کلاه مرحوم هاشمی رفسنجانی برای سر شما خیلی خیلی گشاد است تا جائی که چشمها و گوشهای شما را هم می پوشاند و در این صورت ممکن است به در و دیوار بخورید .......! هر چند که در این اواخر ..... مواضع و نظرات مرحوم هاشمی رفسنجانی هم در اینگونه موارد دیگر خریداری نداشت ! ضمنآ توصیه میکنم شما به وظایف خود در شورای شهر تهران برسید و تلاش کنید اوضاع در هم و برهم شهردای تهران به سامان برسد !
  • سعید DE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    27 39
    ضمن احترام به شخصیت غیر حرفه ای متاسفانه نه شما و نا هیچ رسانه باشرف دیگری (از حیث فعالیت رسانه ای) در ایران نیست. یعنی طرف مقایل را تا مرحله گردن زدن هول میدهید و چاهش را میکنید .با این شرایط هیچ وقت ما نمیتوانیم منتظر وجدان و انصاف باشیم
  • سعید DE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    15 30
    ضمن احترام به شخصیت غیر حرفه ای متاسفانه نه شما و نا هیچ رسانه باشرف دیگری (از حیث فعالیت رسانه ای) در ایران نیست. یعنی طرف مقایل را تا مرحله گردن زدن هول میدهید و چاهش را میکنید .با این شرایط هیچ وقت ما نمیتوانیم منتظر وجدان و انصاف باشیم
  • ES ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    47 3
    پس خودتون هم قبول دارید مشکلات داخلی است.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    41 2
    جالبه جلوزی دزدی و غارت منابع ایران و واگذاری ثروتهای ایران به بیگانگان را بگیرید
  • US ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    53 2
    حتما مشکلات داخلی است. بازی مذاکره و آمریکا یک دروغ بزرگ است. جلوزی دزدی و غارت منابع ایران و واگذاری ثروتهای ایران به بیگانگان را بگیرید. خائن ها را دار بزنید . مشکلات حل خواهند شد. / نامه تمام
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    44 16
    هر چی مشکل داریم زیر سر این اشرفهاست اشرف پهلوی اشرف ربیعی و این اخر هم اشرف ....
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    35 41
    حضرت عباس بیت المال را غارت نکرد این تیتر مشرق حتی احمق ترین فاراد را هم فریب نمی دهد
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    45 1
    مسئولین ما مرده اند منتها نمی دانیم قبرشون کجاست که فاتحه شون بخونیم
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    39 3
    دوباره اعتماددن به امریکا از یک سوراخ چند بار گزیده شدن
  • RO ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    58 1
    شمر هم نميتونست اين همه اختلاس و خيانت كنه
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      0 1
      الا ان حزب الله......✋✋✋✋✌✌✌✌✌✌.....
  • صفایی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    74 2
    خدا لعنت کند این جماعت مدعی دروغین اصلاحات و اشرافیهایی که 30 سال با دروغ دولت را در دست داشتند ثروت کشور را غارت کردندو حالا که شکست خوردند فرافکنی میکنند.
  • داود IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    16 32
    بابا از این فاز بیایید بیرون یک کشور تک محصولی باید در حد خودش باشد...
  • حامد ایرانی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    20 3
    مشکلات ما داخلیه تا وقتی که مسئولین وطن پرست نباشن وضع تغییر مثبت نخواهد داشت .تا دلال و دزد و ریاکار هست وضع همینه .باید تمام این مفسدین اعدام بشن
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    10 7
    لطفا از دين مايه نگذاريد از آبروي خودتان مايه بگذاريد
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    2 0
    ، و سازنده ساختمانی که در آن مسکن نکرد.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    29 10
    فقط یه راه مونده! درِ مجلس و نهاد ریاست جمهوری رو کاهگل بگیریم!
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      24 8
      اصلن موافقی که در کل نظامم کاهگل بگیریم؟
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    21 6
    متاسفانه همه این مقالات و نظر دهنده ها جزو قشر متوسط هستند که از قشر فقیر جامعه صحبت نمیکنند . اون کودکی که از شدت فقر خودکشی میکنه دستش به سایت مشرق نمیرسه که نظرشو بنویسه که دنیاش داره نابود میشه . موقع جنگ پولدارها فرار میکنن و بازم همین قشر ضعیف جامعه است که باید ایران رو بسازن . پس این قشر رو دریابید
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      12 1
      کسانی که رفتن جنگ نه فقیر بودن نه ثروتمند بلکه کسانی بودن که تنها ثروت اونها ایمان و اسلام و وطن پرستی اونها بود و اصلا احساس فقر نمی کردن که بعد از عبور از مرگ و دنیا تنها دارایی اونها شرافت اونها شد و هست اونی که درگیر دو دو تا چهارتای سکه بود چه فقیرش چه خرپولش هیچ وقت جنگ برو نیست
  • عدالت IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    16 5
    با سلام سربازها باید سربازی شونو انجام دهندو مشغول نگهبانی و حراست از کیان دین و ایمان و وطن مردم باشند. زیادجوگیر و دست پاچه نشوید . ببینید و گوش دهید که فرمانده کل قوا چه میگوید. به هوش باشیم.
  • t NZ ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    15 2
    شما جلوی وزیر خارجه را بگیرید که داره دست گل دیگری به اب می دهد در سنکاپور
  • دکتر IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    13 3
    میشه قسم خورد اگر امریکا موفق بشه با استراتژی لگد زدن به ایران در کمتر از سه سال دو بار از ایران بدون دادن امتیاز جدید امتیاز بگیره و برجام رو دوباره تغییر بده تا ده سال دیگه با آمدن و رفتن دولت ها و سناتورهای بعدی در امریکا چیزی از جمهوری اسلامی فعلی باقی نخواهد ماند....
    • کریم شیره ای IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      16 1
      دکی جون چرا واقعیت رو نمیگی ترتیب ایران داده خواهد شد جمهوری اسلامی که بماند در ضمن ایران تا الآن از زمان رفسنجانی و پلمپ کامل هسته ای در سعد آباد و حال برجام حداقل سه بار به امریکا حسابی پا داده مشتی هم پا داده حالا این بار چهارم هست که باید ببینیم حضرات از سوراخ چهارمین بار گزیده میشن یا نه!!!!!!!!!!!!!! به نظر من که امریکایها رگ دست مسئولین ایرانی رو یافتن و فهمیدن برای اونها فقط حفظ پست و صندلی مهمه بقیه بهانست...
  • شاید آدم IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    5 1
    سلام به هموطنان برای خروج از مشکلات اقتصادی ما نیاز به قانونی شبیه به قانون امریکا نیاز داریم که کسی انتخاب شود و هر چند دیوانی چون طرانپ و فقد 4 سال در قدرت باشد نه اینکه از مردم بکویم و مردمی نباشیم به حاشیه پردختن حرف زدن چاره کار نیست کارها و قدرت و اقتصادت را واقعا" به مردوم بسپاریم ونتیجه را ببینیم در حال حاضر به نظر بنده هیچ چیز مردومی نیست و بایستگی بر شایستکی حاکم است .
  • کریم شیره ای IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    9 0
    بعضی کامنت کاملا احساسی هست طرف جوری حرف می زنه که انگار دلار بار اول هست جهش می کنه ما در ایران تقریبا هر ده سال یک بار شاهد آزاد شدن فنر دلار هستیم هر چه قدر هم بانک مرکزی با سیاست دستوری اون رو پایین نگه داره حداقل 33 ساله وضع همینه بعد جنگ شما بچه بودید یادتون نیست اما سال 70 دلار در بازار آزاد بیست برابر شد و بانک مرکزی اون موقع هم نمی خواست واقعیت رو قبول کنه و به صورت دستوری دلار رو پایین نگه داشتن اما باز هم دلار بعد چند سال جهش خودش رو کرد تا زمانی که سیاست چاپ ریال های نفتی بدون پشتوانه ادامه داشته هر چی نقدینگی بالاتر بره این سقوط ارزش پول رخ میده...
  • هموطن US ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    3 19
    با دوستان محبت با دشمنان مدار اسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      13 0
      حالا فهمیدیکم حافظ اشتباه کرده است. اگر ما خائنهای اصلاح طلب را از دم تیع کگذرانده بودیم الان هیج بحران اقتصادی در ایران وجود نداشت.
  • AE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    16 6
    من حرف سردار رو کاملا قبول دارم و نباید جلوی امریکا کم بیاریم ولی این عزت و اقتدارو صلابتی که همش ازش دم میزنیم رو چرا جلوی ویژه خواران داخلی اقازاده ها سلاطین ارز و سکه و شکر و .... نداریم داریم تبدیل میشیم به حرف بدون پشتوانه دقیقا مثل پول بی ارزشمون...
  • شهرام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    3 20
    مذاکره فی نفسه حتی بادشمن در شرایط مناسب قابل انجام است همانطور که تا از گذشته وحال در جریان بوده است و در اینده هم خواهد بود در ضمن چیزی که کشور های عربی و اسراییل را نگران میکند همین مذاکرات است پس با دشمنان هم سو نباشد
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      11 3
      مذاکره ای که طرف مقابل از قبل نتیجه اش را تعیین کرده یعنی تسلیم.
  • آرش IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    10 0
    منقرض شدیم!!!
  • سلام برقمر منیر بنی هاشم IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    16 18
    حجالت بکش مگه حضرت عباس علیه السلام پسر خالته که بابی ادبی تیتر میزنی خاک عالم بردهانت مشرق
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    15 1
    سوریه هم تحریم است سوریه معامله ندارد ب جهان چرا پول سوریه قوی است ریال ضعیف؟! کار کار بانک مرکزی حرام خوار است
  • مصطفی علوی RU ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    18 6
    سلام علیکم درود بر سرداران و امیران رهبرعزیز،و ننگ بر وطن فروشان غرب پرست. درود بر سرداران و امیران که بوی صیادوباکری و خرازی و کاظمی و....از آنان به مشام میرسد. و ننگ و و نفرین بر کسانی که در نظام اسلامی ارتزاق میکنن ولی بوی تعفن رجوی و قاسملو و.... از آنان مشام را آزار میدهد. و ختم کلام یک کلام هیهات منه ذله
  • سعید IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    20 6
    دشت ما گرگ اگر داشت نمی نالیدیم نیمی از گله ما را سگ چوپان خورده !
  • US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    15 14
    طناب دارتونو چه رنگی دوست دارید مشرق؟
    • محمد IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      9 7
      زیاد واق واق نکن برا اربابت
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      8 5
      ای کاش بیایی جلو تانشونت بدیم طناب دار باید چه کاری بکند . دردنیا درتاریخ بشر خیانت کاران اینقدرمفت خودرانفروختند . هوی وهوس شمافرمانده احمقی است که به سرابهای متنوعی شمارافرستاد . انقلاب اسلامی به قاره آمریکاهم صادرشد وشماهنوزهم توهم زده اید وبایدمتوهم واحمق ومتنفر ازدنیابروید . جوجه هاراآخر.پاییزمیشمارند ومیدانم مابیشتروقوی تریم .
  • علی US ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    18 13
    اگه همین غربی ها نبودنند این همه تکنولوژی نبود که شما این همه حرف مفت بزنید
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    12 9
    هیهات من الذلة
  • محسن IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    7 21
    اسمِ ایشان محمدعلی جعفری است، نه عبّاس.
  • محمد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    13 14
    درود بر سردار ایران
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    7 8
    هممون میمیریم ترامپ اهل سازش نیست
  • طاهره IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    13 16
    انقلاب خون هزاران شهید به پاش ریخته شده هر وقت تونستید اینقدر هزینه بدهید بیایید حرف از انقلاب جدید بزنید!!!!! به کوری چشم همه دشمنان انقلاب این نهضت راه خودش رو میره و به امثال کسانی که که از ترس سکم و جانشان سیدالشهدا رو به قتلگاه فرستادند احتیاجی نداره!!!
  • CA ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    9 0
    آمریکا احتمالا در فرجام۲ دوباره دست دلبازی میکنه، چندصدتا گرین کارت مثل قبلی کنار گذاشته!!!
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    7 0
    ما تا کجا باید خیانت غرب زده های اصلاح طلب رو تحمل کنیم بلاخره یه روزی تسویه حساب خواهیم کرد .
  • عبیدی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    16 16
    ملت غیور -شجاع -فهمیده هست وهرگز زیر بار ظلم و ستم نمیره ما دین اسلام الگوی ایمه امام حسین ع و دین شهدای 7سال دفاع مقدس به گردن داریم این حرفهای بیخود وفشار اقتصادی نمی تواند دین و ایمان را از ما بگیرد -ملت با وحدت و همدلی خود از اول انقلاب تاکنون نشان داده که ایرانی با فرهنگ وغیرت دینی دارد هرگز تن به ذلت نمی دهد -
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    17 7
    ما می ایستیم.
  • شهرام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 17
    اتفاقا تمام کشورهای دور برومون مثل روسیه چین عربستان امارات و اسراییل بیشتر مثل شما فکر میکنن که هیچ مذاکره موفق انجام نشه راستی فکر نمیکنید این هم سویی در نظر شما با اونا اتفاقی نیست
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    20 9
    ما برای نبردی بزرگ با آمریکا در سراسر خاور میانه آمادهایم وخون ما از خون شهدای عزیز همچون حاج حسین خراری مهدی باکری مهدی زین الدین وشهید همت وحسن باقری واحمدمتوسلیان وسردار هور علی هاشمی رنگین تر نیست
    • محسن IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      3 10
      عزیز جان، اون جنگی بود که به ما تحمیل شده بودو دفاع کردیم، اما جنگی که خودمون برای خودمون ایجاد کنیم قضیه ش خیلی فرق می کنه.
  • شهرام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    9 4
    واقعا نمیتونید تصور کنید روزی ایران مثل کشورهای پیشرفته امروزی از سر قدرت با کشورهای دنیا مذاکره کنه شرایط بین دو کره راببینید بنظر شما دوست داشتید تو کدوم کشور زندگی کنید
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    8 9
    بله ما و مخصوصا سپاهیان پاسدار ما و بسیجیان ما همه باید خود را برای جنگ با امریکا اماده نماییم و ترس نداشته باشیم . نباید ما در برابر امریکا حتی به اندازه عراق سابق هم ناتوان تر و بی عمل تر باشیم حداقل باید به اندازه عراق سابق با امریکا بصورت عملی بستیزیم . نتیجه مهم نیست .
  • حمزه IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    12 7
    من از طرف خودم میگم نه کل ملت ایران؛هیهات من ذله.اتفاقا مستمری بگیر بهزیستی هم هستم.گرونی هست درست ولی ریخت و پاش نیست.قناعت کجاست؟جنازه کشورمون روی دوش ترامپ نمی‌زارم.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    7 1
    اون یکی خوبشون بود اونطور گذاشت تو پاچشون این دیوانه که برای اینا بدتر از اونه ... اما چکار کنیم که سرنوشتمون افتاده دست یه عده آدم نادان بدبخت دنیادوست از خدا بی خبر با ریش و پشم و چادر .....
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    7 2
    مگرحالا سوریه است که روی قله است وضع سوریه که افتضاحه اگر حمایت های مادی ایران وروس کمونیست نبودند نابود شده بود
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    10 0
    ما بعد از چند سال مذاکره رسیدیم به برجام . خب آمریکا اجراش کنه . مذاکره دوباره چرا ؟؟ مگه برجام نیست ؟
  • واقعیت AE ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    14 7
    بنظر من اول ایران باید تنگه هرمز ببنده خود بخود نفت به بالای بشکه 150 دلار میرسه بعد از طریق یمن چاه‌های نفت امارات و عربستان بزنه که خود باعث افزایش قیمت نفت به بشکه بالای 300 دلار میرسه در این حاشیه از طریق حزب‌الله باید به اسرائیل حمله کرد که بهترین فرصت که باعث افزایش قیمت نفت میشه در این حالت کلیه صنعت امریکا و اروپا به خواب ابدی میره و خود مردم امریکا ترامپ اعدامش میکنم، یا همه مردم جهان با خوشی یا همه ناخوشی، هویت ایران وتمدن ما به بیش از 2500سال که ایرانیها بر جهان حکومت میکردن حالا سگ امریکای برای ما تعین تکلیف کنه!!!!
  • AE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    19 3
    روحانی را برکنار کنن همه چی درست میشه
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    15 0
    علما و روحانیون در مورد اقتصاد نظری ندارند ؟ در مورد وضعیت اقتصادی مردم سکوت اختیار کرده اند؟؟؟
  • کیایی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    1 1
    درود برسپاه اسلام
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 1
    الا ان حزب الله......✋✋✋✋✌✌✌✌✌✌.....
  • نا شناس IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    3 0
    مردم از مسولین بیشتر میترسند تا امریکا
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    بیچاره ترامپ و پمپیو با چه خرهای خر تر از خودشان میخواهند مذاکره کنن!اونوقت همه ی آسیبش مردم مظلوم و ستمکش می کشند.
  • محتشم ابراهیم پود۶۵ IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    1 1
    هربزدل وترس که تحمل سحنرانهای سرداران سلیمانی وحاجی زاده جعفری ندارندخفه شن
  • مصاف IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    3 0
    ابتدا عرض کنم تا روباه گرفتار نشود و مظلومانه نگاه نمی کند. منطق عقل و تکرار مکرر تاریخ و خط مشی آمریکا ثابت کرده است که اگر زورش برسد از خرد کردن هیچ قدرتی دریغ نخواهد کرد و کوچکترین بهانه ای را پیراهن عثمان می کند تا تمام عقده ها و ناکارامدی ها و جنگ طلبی و باخت های قمارش در مصاف های گوناگون جهان را کاور کند و زخمهای چندین ساله اش را التیام بخشد. حال باید به این لبیک با چه عینکی نگاه کرد؟؟؟ خوشبینی؟ آب طلب نکرده همیشه مراد نیست این بار نشانه ایست که قربانی ات کنند.....
  • خداوند میهن رهبر IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    3 0
    امام علی علیه السلام قبل از هر چیز اوضاع بیت المال رو سامان بخشید دست تو حلقوم آقا زاده ها گذاشت وایتام وارامل رو خانه دار کرد سپس راهی جمل وصفین ونهروان شد. دیگه این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست این بار به خون شهدا سوگند تا آقا زاده ها از روی نقشه ایران برداشته نشن هیچکس به جنگ نمیره میدونید چرا ؟ چون اگه غیر این باشه خیلی خیلی خوش به حال آقازاده ها میشه.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    3 1
    لعنت بر ترامپ و مشتاقان به مذاکره
  • حسين IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    4 0
    مذاکره جديد يعني دادن امتياز جديد به آمريکايي که تعهدات قبلي خود را زير پا گذاشته است مومن از يک سوراخ دوبار گزيده نمي شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس