حسین مرعشی

«حسین مرعشی» مقصر مشکلات اقتصادی کشور را پیدا کرد...

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

پیشنهاد خاصّ قالیباف برای عبور از مشکلات اقتصادی

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از مصاحبه با روزنامه رسالت در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت موجود پیشنهاد می‌دهید؟ گفته است:

«اولا باید در کنار مشکلات و بحران‌ها موفقیت‌های کشور را ببینیم و ذکر کنیم وگرنه دچار یأس و ناامیدی خواهیم شد. ثانیا یقین بدانید مسائل کشور قابل حل است؛ همانطور که در مناظره‌ها هم تأکید کردم بهترین راه حل هر بحران و مشکل اقتصادی و حتی مبارزه با آمریکا، کار است و کار»[1]

*برخی محافل تحلیلی معتقدند اگرچه مشکلاتی در کشور وجود دارد و برخی از آنها نیز حادّ هستند اما عمده نارضایتی موجود به دلیل این مشکلات مسبوق به سابقه و بعضاً همیشگی نیست. بلکه این نارضایتی یک مقوله روانی است که به دلیل رسوبات «سیاه‌نمایی» 7 ساله یک جریان سیاسی خاص از اوضاع کشور و «بزرگنمایی» آنها در قبال مشکلات موجود شکل گرفته است.

پر واضح آنکه مثلا مسئله‌ای به نام «تحریم» همزاد انقلاب اسلامی است و 40 سال است که مردم ایران هر روز خبری درباره تحریم‌ها شنیده‌اند.

اما چه شد که اصلاح‌طلبان به یکباره به سمت تحریم اشاره کردند، سعید حجاریان چرا 5 سال قبل ناگهان از این گفت که روشنفکران باید مردم را با ابعاد تحریم آشنا کنند، مرحوم هاشمی که خود 2 دوره رئیس‌جمهور ایران بود چه شد که در دوره صدارت آقای روحانی به ناگاه از این گفت که تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده و سلبریتی‌های پیرو اصلاح‌طلبان چه شد که 5 سال قبل در حرکتی موسمی، کمپین خروج از تحریم تشکیل دادند؟!

جالب آنکه اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران هیچگاه بیش از میانگین 30 درصد نبوده است و 70 درصد مشکلات دلیل داخلی دارد.

سیاه‌نمایی و بزرگنمایی اشاره شده که البته مورد هشدار رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است اما پس از مدتی با کتمان و دفن موفقیت‌های کشور و تأکید بر ناامیدی مردم نیز همراه شد.

از اینجاست که باید بر پیشنهاد خوب محمدباقر قالیباف متمرکز شد...

چرا کسانی در کشور از بیان موفقیت‌های نظام، دولت‌ها و مردم که موجب امیدواری و احساس نشاط می‌شود شرم می‌کنند؟!

چرا برخی نیروهای خودی حتی، وقتی رهبر معظم انقلاب از بهبود ضریب جینی یا کاهش تفاضل حقوق دریافتی در نظام اسلامی نسبت به رژیم گذشته سخن می‌گویند، برای ترویج این موفقیت‌های اقتصادی نظام اسلامی سنگ تمام نمی‌گذارند؟

فهرست موفقیت‌های نظام اسلامی بویژه در مسئله اقتصادی کم نیست...

_کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری طی 8 سال گذشته

_قرار داشتن اقتصاد ایران در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان به گواه بانک جهانی

_قرار داشتن ضریب جینی ایران در جایگاهی بهتر از آمریکا و چین و روسیه

_بحرانی نبودن وضعیت بیکاری 12 درصدی ایران به گواه 100 هزار شغل بلامتقاضی در وزارت کار

غیر از این شاخص‌های مثبت، کارنامه نظام جمهوری اسلامی مشحون از موفقیت‌های مختلف دیگری هم هست.

مقابله با تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده آمریکا طی 40 سال گذشته، ارتقای سطح رفاه عمومی و افزایش شاخص امید به زندگی، پیروزی در جنگ 8 ساله، ارتقای نزدیک به 100 درصدی شاخص‌های امنیتی به لحاظ تهدیدهای خارجی، گسترش امنیت در شهرها و روستاها و...

مجدداً تأکید می‌شود همانطور که قالیباف نیز تأکید دارد؛ بیان این مثبتات و موفقیت‌ها یک ضرورت است تا روند القای ناامیدی جریان خاص در کشور متوقف شود و از طرفی هر آینه باید به این سؤال اندیشید که اگرچه ایران اسلامی با مشکلاتی مواجه هست اما در کنار آن چرا عده‌ای از بیان این واقعیت‌های مثبت کشور امتناع می‌کنند؟!

***

چپ‌هایی که از «فردای براندازی» می‌گویند!

«عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور به تازگی طی صحبت‌هایی که اینستاگرام خبرگزاری فارس آنرا منتشر کرد، گفته است:

آمدند در کشوری جلسه گذاشتند که بعد از این نظام چه کسی را بیاورند سر کار؟ در آن جلسه 94 گروه آمدند و جالب آنکه همه خود را به عنوان جایگزین نظام معرفی کردند. از منافقین تروریست که صدها قتل کرده گرفته تا بقیه گروه‌های چند نفره فرسوده و مترجع خود را جانشین مناسب می‌دانستند!

او می‌افزاید: اما آنها بدانند از این خبرها نیست. این ملت 40 سال مقاومت و ایستادگی نکرد تا چند مزدور و تروریست و خودفروخته برای آنها تصمیم بگیرند.

*قبل از هرچیز بیان این نکته ضروریست که وقاحت گروه‌های اپوزسیون و برانداز خارج از کشور برای صحبت درباره «فردای براندازی» از آنجا نشأت می‌گیرد که بوی «فتنه اقتصادی» در مشام این گروهک‌ها استنشاق شده است.

غیر از این نکته اما لازم به اشاره است که گویا وزیر محترم کشور راه دور رفته‌اند و متوجه معاریف یک جریان سیاسی خاص نیستند که در داخل ایران حتی درباره «فردای براندازی» و «حکومت بعدی» صحبت و تئوری‌پردازی کرده‌اند!

عید 97 بود که «محمدرضا خاتمی» در مصاحبه با یک ویژه‌نامه نوروزی با اشاره به شکست‌های اصلاح‌طلبان گفته بود: من جریان اصلاح‌طلبی را جریانی انفعالی نمی‌دانم که اگر با شکست مواجه شود، بگوید کار من تمام است، چون مردم شعار داده‌اند که کارتان تمام است. (اشاره به شعار چند اغتشاشگر در فتنه دیماه 96) بله. ممکن است که ما دیگر اقبال مردمی نداشته باشیم؛ اما به عنوان تفکری که فکر می‌کنیم تنها راه نجات کشور این است، باقی خواهیم ماند. حتی می‌خواهم، بگویم به فرض هرگونه اتفاقی! اصلاح‌طلبی به عنوان یک جریان فکری سر جای خود باقی خواهد ماند و بر اصولی که تا اکنون داشته، پای خواهد فشرد.

این چهره ستادی جریان خاص در ادامه نیز تصریح کرد: اصلاح‌طلبی نیاز این کشور است. چه در چارچوب جمهوری اسلامی یا هر نظام دیگری که در کشور مستقر شود. پرچم اصلاح‌طلبی با تغییر شرایط بر زمین نخواهد افتاد.[2]

پس از او، «سعید حجاریان» نیز اصلاح‌طلب ستادی دیگری بود که در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اصلاح‌طلبی» نمی‌میرد؛ چه در دوره شاه، چه در دوره جمهوری اسلامی و چه در سایر ادوار![3]

به این اظهارات البته بایستی تأکید علیرضا بهشتی بر وجود بحران مشروعیت در نظام اسلامی (به معنای انگیزه اولیه برای انقلاب)، تأکید علیرضا علوی‌تبار بر ضرورت ایفای نقش جمهور در بنیانگذاری مجدد (به معنای انقلاب) و تأکید عباس عبدی بر اینکه «با ادامه این روند جامعه نمی تواند به بقای خود ادامه دهد» را نیز افزود.

برخی محافل تحلیلی تأکید دارند که جریان سیاسی خاص، عامل اصلی ایجاد فتنه اقتصادی و بانی اغتشاشات اخیر در کشور است و مادام که معاریف آن بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و تئوری پردازی برای «حکومت بعدی» اصرار داشته باشند و همچنان «آدرس خیابان» را به مردم بدهند، آتش این فتنه سرد نخواهد شد.

***

«حسین مرعشی» مقصر مشکلات اقتصادی کشور را پیدا کرد...

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: تهدید برخی مسئولان داخلی به خروج از برجام قبل از نقض آن توسط آمریکا یا بعد از آن باعث به وجود آمدن شرایط اقتصادی فعلی شده است![4]

*اینکه مرعشی که زمانی می‌گفت تمام کارهای روحانی قانونیست، اکنون تلاش دارد دامن لیدر اصلاح‌طلبان و نقشی که با «تَکرار می‌کنم» مشهورش در وضع موجود دارد را پاک کند قابل درک است اما چیزی که هرگز توجیه ندارد؛ ناجوانمردی است.

پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که با شکست «برجام روحانی» قرار است همه چیز به گردن رأس نظام انداخته شود.

این در حالیستکه ستاد برجام برای تحقق این توافق، حتی از خطوط قرمز کشور نیز عبور کرد اما مورد مؤاخذه قرار نگرفت.

برجامیان همچنین به قدری از وقوع این توافق سرمست بودند که تأکید می‌کردند تمام مسئولیت این قرارداد با خود ماست و یا مثلا از این می‌گفتند که رئیس‌جمهور روحانی حق ندارد برجامش را به گردن رهبری نظام بیاندازد.[5]

همچنین و جدای از اینکه شکست برجام یک امر محتوم اما گمشده در اتمسفر خوشبینی اصلاح‌طلبان و دولت بود اما جای این پرسش مهم از حسین مرعشی وجود دارد که مشکلات اقتصادی فعلی تقصیر کسانی بود که گفتند اگر آمریکا از برجام خارج شود، آنرا آتش می‌زنیم یا تقصیر کسانی که حقوق‌های نجومی دادند و گرفتند؟!

مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند به دلیل برجام یا به دلیل فعالیت کسانی در دولت که با حمایت اصلاح‌طلبان بر سر کار آمدند و اکنون از یک نظارت ساده بر بازار ارز عاجزند، 800 میلیون دلار دولتی به 11 شرکت وارد کننده گوشت قرمز دادند اما نفهمیدند که حتی یک بزغاله هم وارد کشور نشد، به شرکت توتال اعتماد بیجا کردند و اکنون کاسه چه کنم دست گرفته‌اند؟! نیروگاه‌های برق کشور را توسعه ندادند و اکنون با خاموشی مواجه‌اند و غیره...

البته این هم از لاکرداری روزگار است که جماعتی که اکنون بایستی بواسطه یک برجام بی‌دستاورد و ترویج اعتماد به آمریکا عذرخواهی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرند، در تزویری عیان، همه‌چیز را به گردن کسانی می‌اندازند که از روز اول هشدار دادند از آتش برجام، آبی گرم نخواهد شد.

گفتنیست، مرعشی پیش از این طی اظهاراتی از این گفته بود که راه حل مشکلات موجود کشور، «رفع حصر» است![6]

***

1_ http://www.jahannews.com/news/631404

2_ mshrgh.ir/856481

3_ mshrgh.ir/857944

4_ http://khabarfarsi.com/u/57626635

5_ mshrgh.ir/687662

6_mshrgh.ir/868531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    69 9
    اقا سیاه نمایی نکنید اینچه وضعیه. اگر بخواهند درست میشه. ایران پر است از نفت و گاز و ثروت های دیگر. موضوع اینه که نمیخواهند./ نامه تمام
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      32 0
      ایران غیر از نفت و گاز از نظر کشاورزی و تولیدات داخلی ضروری همه چیز داره. الان هم در بازار ببینید اکثر مواد ضروری و حتی غیر ضروری به وفور موجود است و کمبودی وجود ندارد ولی یک نوع عدم مدیریت عمدی در برخورد با بی ثباتی قیمتها وجود دارد. اگر در کشوری اقتصاد واقعا مشکل داشته باشد، کمبود و نبود مواد غذایی و مایحتاح باید به وضوح حس بشود ولی اینطور نیست. همه چیز هست ولی گران.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      2 18
      حالا خوبه تو این صحبتا اشاره ای به کاهش 2درصدی بیکاری هم کردن، جالبه که الان اینو اعلام میکنن و قبلا حاشا میشد.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      11 62
      قالیباف را هیچ کس نمیخواست . نه اینطرفی ها و نه آن طرفی ها.
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      16 1
      دولت برای نجات خودش و تسکین وضع موجود ، سرمایه مردم را به جیب صرافها و دلالهای سکه و طلا و بورسیها میریزد تا شاید نقدینگیها جذب شود که نمیشود و بلکه بیشتر میشود. علاج کار درکنار مبارزه با فساد فقط دادن اعتبارات ارزان به کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل و فعال و بخشهای کشاورزی و دامداری است با نظارت دقیق تا باز جای دیگر مثل مسکن و سکه هزینه نشوند. تمام
    • امین ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      26 1
      خطاب به 10:13، قالیباف را به قول جنابعالی نمی خواستند، چون لیاقتش را نداشتند، چون افراد تن پرور از افراد پرکار خوششان نمی آید، افراد حراف و ساده لوح و نفهم و بی عرضه از افراد پرکار و باهوش و توانمند خوششان نمی آید.
    • قریشی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      8 1
      """البته این هم از لاکرداری روزگار است که جماعتی که اکنون بایستی بواسطه یک برجام بی‌دستاورد و ترویج اعتماد به آمریکا عذرخواهی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرند، در تزویری عیان، همه‌چیز را به گردن کسانی می‌اندازند که از روز اول هشدار دادند از آتش برجام، آبی گرم نخواهد شد.""" آفرین
  • ناشناس IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    51 19
    همه دشمنان انقلاب چه خارج وچه داخل بدانند که مردم فهیم ایران همانطور که 40سال از این انقلاب حفاظت کردنداز این به بعد هم محافظ انقلاب هستند وچشم ضد انقلاب را ازکاسه درمیاورند.مرگ برمنافق
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    39 11
    انعکاس توهمات مجنون باعث شکست ملعونین میشود . نهضت ادامه دارد اماپروریی خاتمی وحجاریان وهمپیالگان نه نو لا ! تاانقلاب مهدی عج نهضت ادامه دارد .
  • سید IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    59 11
    به مرعشی اصلاح طلب تهوع آور بگویید: هر کس می گوید پنیر/ لطفاً تو یکی برو بمیر!
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    11 5
    اقا سیاه نمایی نکنید اینچه وضعیه. اگر بخواهند درست میشه. ایران پر است از نفت و گاز و ثروت های دیگر. موضوع اینه که نمیخواهند./ نامه تمام
    • کارشناس علوم اقتصادی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      25 0
      کاملا درست است هر لحظه اراده کنیم در عرض یک هفته بازار ارز و طلا و غیره سامان می گیره و در عرض 5 سال (به گفته استاد تمام اقتصاد ایران دکتر رزاقی ) ما از فرانسه هم بالاتر خواهیم بود البته به شرط اینکه افراد نالایق و نادان مثل مرعشی در مورد این کشور بزرگ با منابع عظیم فتنه نکنند و مردم به خادمین رای دهند نه خائنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • صداقت IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    23 8
    کاملا معلومه که درد تو مشکلات اقتصادی نیست چیزی دیگه هست، فکر نمیکردم تو یه بار دیگه آفتابی بشی و اظهار نظر کنی.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      10 2
      داداش تو خیلی پرتی بشما میگن شبهه روشنفکر
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    10 21
    "چرا برخی نیروهای خودی حتی، وقتی رهبر معظم انقلاب از بهبود ضریب جینی یا کاهش تفاضل حقوق دریافتی در نظام اسلامی نسبت به رژیم گذشته سخن می‌گویند، برای ترویج این موفقیت‌های اقتصادی نظام اسلامی سنگ تمام نمی‌گذارند؟" عزیزم بقیه شاخص های بین المللی ایران رو هم ذکر کنید، بعد به کارنامه چهل ساله حکومت، افتخار کنید.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      5 9
      چرا حرف بیخود میزنی من یه کارگر ساده راهسازی بودم با سه سال حقوقم که جمع کردم خونه خریدم.الان بچه ی من میتونه یه اینچنین کاری بکنه
    • امین ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      2 0
      خطاب به 8:31، به جای کلی گویی ، بقیه شاخص های ادعایی را هم خودت ذکر میکردی عزیزم!!!! در ضمن هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که همه شاخص هایش مثبت باشد، کاهش ضریب جینی یکی از شاخص های اساسی در تعیین نوع قضاوت ما به وضعیت اقتصادی یک کشور است ، یا کاهش دو درصدی بیکاری در هشت سال گذشته و اینکه صدهزار شغل پیشنهادی وزارت کار فاقد متقاضی است ،نکات بسیار مهمی است و نشان میدهد که درسته که مشکل بیکاری داریم ولی این مشکل به بحران تبدیل نشده است متاسفانه منطق بعضی ها طوری است که انگار هیچ کار مثبتی در این چهل سال در کشور انجام نشده است!!!!!! در ضمن ، جناب کارگر راهسازی حرف بی خود را تو می زنی که هنوز مفهوم ضریب جینی را نمی دانی و الکی اظهار نظر می کنی، ضریب جینی یعنی فاصله دهک های بالای درآمدی و دهک های پایین درآمدی در یک جامعه که در طول سالهای پس از انقلاب ، به گواه آمار بانک جهانی، کمتر شده است و حتی از کشورهایی مثل امریکا و روسیه هم کمتر است، ضریب جینی چه ربطی به مثالی که تو زدی دارد؟!!!!! مثالت واقعاً خیلی بی ربط بود، اگر کسی ادعا می کرد که ارزش پول ملی در سالهای پس از انقلاب بالاتر!!!! رفته، جنابعالی باید چنین مثالی می زدی، متاسفانه بی سوادی اقتصادی در بین مردم بیداد می کند !!!!!!
    • به IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴ IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      1 0
      کاهش ضریب جینی به معنی رفاه نیست. بلکه به معنای شبیه تر شدن سطح زندگی مردم با یکدیگر است. الان اختلاف طبقاتی نسبت به قدیم کاهش یافته است. در مورد بعضی از کالا ها مثل گوشت و مرغ الان اکثر مردم توان خرید هفتگی آن را دارند. در حالی که 50 سال پیش سال تا سال چشم اکثر مردم به گوشت نمی افتاد و غذای مردم اشکنه بود. اما برعکس، خانه ارزان بود و اکثرا توان خرید خانه های کوچک و ارزان را داشتند که الان ندارند.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    22 40
    خاک بر سرتان مشرق
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    22 6
    مرعشی خاندان هاشمی کارگزاران ریشه فساد بدبختی های اقتصادی هستند ده ها شرکت وابسته به اینها ارز دولتی گرفتند ازجمله ماهان خودروسازی های کرمان......حالا طلبکار شده .قوم بنی اسراییل با اینها چه تفاوتی دارد....
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    17 4
    قطعا دستهایی درکار است که ایران را ناکارآمد نشان دهد. اما چه کسانی هستند این دستها. دست نشانده کی هستند. دست کی پشت قضیه است. چگونه کسی حریف نمیشود
    • ناشناس IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      13 3
      هنوز متوجه نشدی چه دستهایی درکار است .دست جنایتکار امریکا واسراییل
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    10 1
    ولی مرعشی بزغاله رو خوب اومده
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    20 0
    خدا لعنت کنه خائنین به این کشورو و نسلشو بخشکونه تو هر جایگاه و موقعیتی که هست
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    11 4
    انقلاب آدم جهادی در فکر وعمل می خواهد نه آدم سیاستمدار نرم وآرام
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    9 3
    انقلاب آدم جهادی در فکر وعمل می خواهد نه آدم سیاستمدار نرم وآرام
  • علي IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    22 0
    با سلام ، افزايش بي سابقه نرخ ارزهاي خارجي و به تبع ان گراني كالاها و مايحتاج مردم ريشه در سياست هاي داخلي دارد و به خارجيان ارتباط چنداني ندارد ، يادتان هست كه حتي زمان تحريم شوراي امنيت كه تحريم جهاني بود ، قيمت دلار ٣٥٠٠ بود ولي اينك ، در اين وضعيت كه هنوز تحريمي وجود ندارد و امريكا فقط رجزخواني مي كند ، قيمت دلار به ده هزار تومان رسيده است ، برادران و خواهران عزيز ، اين مشكلات ناشي از ناكارامدي و بي كفايتي و نالايقي مديران مربوطه است ، كه هر ساله براي تأمين منافع شخصي خويش همچون گرگ درنده به جان ملت افتاده اند ،
  • علي IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    15 0
    گراني كالاها و مايحتاج مردم ريشه در سياست هاي داخلي دارد و به خارجيان ارتباط چنداني ندارد ، برادران و خواهران عزيز ، اين مشكلات ناشي از ناكارامدي و بي كفايتي و نالايقي مديران مربوطه است
  • DE ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    13 0
    مرعشی خاندان هاشمی کارگزاران ریشه فساد بدبختی های اقتصادی هستند ده ها شرکت وابسته به اینها ارز دولتی گرفتند ازجمله ماهان خودروسازی های کرمان......حالا طلبکار شده .قوم بنی اسراییل با اینها چه تفاوتی دارد....
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      5 6
      برادرکجای کاری؟موسسات مالی هزاربرابرپول ملتو بردن.شما فقط یک قسمتو چسبیدی وچشماتو به طرفی که طرفدارشی بستی.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      7 0
      البته فساد بده و باید اقدام قاطع بشه اما کل فساد موسسات حدود ده هزار میلیارد بوده انهم بعد از پنج سال در دوره تدبیر و امید که میشد بانک مرکزی از روز اول حضور روحانی جلوی ان را بگیرد اما شما فقط یک قلم پیش فروش هفت میلیون سکه و اعطای ارز ارزان به برخی شرکتها در همین چند ماه و مابه التفاوت ان را با بازار ازاد حساب کن تا متوجه بشی
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    9 0
    مردم برای گرفت حقشان از امثال مرعشی پیش بسوی نو کیسه های غاصب مناطق یک و دو تهران و..
  • ناشناس IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    12 0
    مرعشی خائن اگه توحرف نزنی وخفه بشی کسی نمیگه لالی!!!!!بیشتر مشکلات کشور نتیجه تفکرات خائنانه یا جاهلانه تووهم پالگی هایت است.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    4 1
    سرطان فساد فساد مانند سرطانی گسترده همه ارکان نظام را گرفته است . وطن فروشان وخائنین هم با ظاهری اسلامی برای سلطه مجدد امریکا فعالانه در ایجاد این فساد تلاشی شدید می کنند. وقتی هر اقدامی در هر اداره ای بدون رشوه نمی شود .وقتی پول هاملت به عده ای خاص بدون ظابطه داده می شود و هر کاری در انجصار عده ای خاص است و رسیدگی به هر تخلف مالی سال ها وقت می برد و000000 . امکان اصلاح این نظام وجود ندارد .چون همه مدیران سرطان فساد هستند . بنابراین برای مداوای این سرطان باید انرا جراحی نمود . لذا باید بخش غیر فاسد سپاه و ارتش همراه با نیرو های انقلابی و مردم علیه این سرطان فساد قیام کنند و همه مدیران 40 سال گذشته و اشراف دزد را مصادره اموال نمایند و از دولت و مراکز دولتی اخراج کنند و اجازه هیچ تشکیلاتی هم به ان ها داده نشود. البته مصادره اموال باید شامل نزدیکان ان ها نیز باشد و اعلام شود هر کسی مالی از این خائنین بنام دارد به دولت اعلام نماید در غیر این صورت مانند خائنین اشراف با ان ها بر خورد می شود.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    16 4
    جونورای اسلاحتلب در حال غرق در لجنزار هستن مبارک است
  • علمی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    7 0
    ان جماعت غیر انقلابی و مزدور غرب و بی سواد مدعی دروغین اصلاحات و دردغگو روزگار قشر متوسط و ضعیف جامعه را سیاه کردند
  • بهزاد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    10 0
    اصلاح طلبان مشکل اصلی کشور هستند و تا وقتی اینها در پست های کلیدی کشور هستند وضع مملکت همین است، اینها خائن هستند و به فرمایش قرآن (آیات 8 به بعد سوره بقره) اینها منافقند و ادعای اصلاح طلبی دارند لیکن خودِ خودِ مفسدین اند و جالب اینجاست که خودشان هم نمی فهمند (أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـكِن لاَّ يَشْعُرُونَ)
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    7 2
    همه الان کارشناس شدن.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      4 0
      بزودی طوفان نوروسفیدی راه مردم امام زمان عج راخوشحال خواهدکرد . دسته آمریکایی حیاکن این کشورو رهاکن . روحانی !سکوت ماشکسته
  • مهدی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    11 1
    السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع).
  • وفا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    3 15
    زنده باد اصلاحات.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      4 3
      اح اح اح؟؟؟؟ چه گلی به سر مردم زده که دم از زنده باد می زنی البته چه اصلاح چه اصول فرقی ندارد اما اصلاحات گند هایش بیشمار است....
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    2 2
    زنده باد سردار
  • رضا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    26 1
    طرفداران دولت فقط یک پاسخ به این سوال بدهند چطور میشود در عراق و سوریه که با دشمن چندین سال در حال جنگند ارزش پول ملی آنها از پول کشورمان که در گیر جنگ نظامی نیست بیشتر است ایا این نشانه بی تدبیری و یا سوئ مدیریت دولتمردان و یا عمدی بودن این موضوع توسط عوامل نفوذی نیست برای ایجاد نارضایتی در مردم ؟ برای حل مشکلات اقتصادی کشور چرا به اقتصاد مقاومتی به تمام و کمال عمل نمیشود ؟ چرا پوتین در دیدار با رهبری از تحریم امریکا علیه روسیه بعنوان یک موهبت یاد میکند که با تغییر سیاستهای اقتصادی و کشورزی و خارج شدن از سیستم دلار کشورش را اثرات تحریم دور نگهمیدارد ولی در ایران دولتمردان کماکان بدنبال رابط با امریکا برای حل مشکلات کشور هستند ؟
    • SE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      9 0
      کاملا معلومه بیشتر این وضعیت ساختگیه چون وقتی در جایی مثل بازارهای مالی کمی بی ثباتی تزریق کنید کل کشور دچار بی ثباتی و آشفتگی میشود. رفتارهای دیمی و بی برنامه دولت و بانک مرکزی و معاون ارزی بی سواد و بی تجربه اش این بی ثباتی را عامدانه یا جاهلانه به بدنه اقتصاد کشور تزریق کردند. ایجاد یک بار روانی اینچنینی به بازارهای مالی مانند یک شوک زنجیره ای عمل میکند که تمام شئونات مردم و کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.جاهلانه یا عامدانه این بی تدبیری یا خیانت دولت و بانک مرکزی مستوجب دادگاهی شدن و محاکمه صد در صدی است. در هر کشور دیگری بود اینها به اشد مجازات همان کشورها می رسیدند ولی صد افسوس در ایران جوابگو که نیستند طلبکار هم هستند!متاسفانه ساختار اشتباه قدرت در کشور نهادها را به عدم پاسخگویی و عدم شفافیت سوق میدهد که باید هر چه زودتر برای ان راه حلی اساسی یافت.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    5 3
    قالیباف نمی تواند رو به سمت جلو فرار کند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    1 3
    با این شرطها معلوم میشود که کل مردم ایران را گروگان گرفتید تا برجام ۲ به نتیجه برسد!
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    5 2
    همه این مشکلاتی که این دولت بوجود آورد با برنامه هست دقت کنید: اول برجام رو به ملت قالب کردن بعد از اون ...آمریکا از برجام خارج شد... بعد صحبت از مذاکر با اروپا.... بعد از اون مشکلات ارزی بوجود اومد، و فشار به مردم و نظام برای پذیرش برجام های دو و سه....و بعد چراغ سبز آمریکا برای مذاکره.... واقعا شیطان باید جلوی اینها درس پس بده....
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    1 0
    خخخخخخخ
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    8 0
    این مردم هر اتفاقی که برایشان بیفتد و حتی اگر نون شب هم نداشته باشند بخودند حقشان است خودشان این کلید را انتخاب کردند ، خودشان این وزیران هزار میلیاردی را انتخاب کردند ، خودشان فریدون و جهانگیری را انتخاب کردند و خود مردم این هیئت فول سرمایدار را می خواستند و در شهرداری تهران هم مثل دولت است و حالا بروند کار کنند
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    8 3
    قالیباف در کار عمرانی اقتصادی ومرد شبانه روز کار کردن بود
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 0
    فرزندان مردان انقلابی الان دنبال براندازی هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! جالب است نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    6 3
    اقای قالیباف بسیار قابل اطمینان میباشند..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس