اخبارویژه

یک روزنامه حامی دولت فاش کرد 11 مدیر نجومی‌بگیر دولتی به سر کار خود بازگشته‌اند!

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

11 مدیر نجومی‌بگیر هم پاداش گرفتند و هم سر کار خود بازگشتند!


یک روزنامه حامی دولت فاش کرد 11 مدیر نجومی‌بگیر دولتی به سر کار خود بازگشته‌اند!


 آرمان نوشت: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پاداش‌های میلیاردی برخی مدیران دولتی، اعلام کرد که 11 نفر از این افراد درخواست بازنشستگی داده و پاداش خود را دریافت کردند، اما مجددا در سال 97 به کار بازگشتند.


خرداد سال 95 بود که انتشار چند فیش حقوقی مربوط به مدیران بانک‌ها و برخی شرکت‌های دولتی در صدر اخبار رسانه‌های کشور قرار گرفت و بازتاب زیادی در سطح جامعه داشت. این ماجرا از انتشار فیش حقوقی مدیران بیمه مرکزی آغاز شد که درنهایت به استعفای مدیر آن انجامید و بعد پای تعداد دیگری از بانک‌ها و برخی سازمان‌های دولتی به این ماجرا کشیده شد. در واکنش به این اخبار، دولت این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و معاون اول رئیس‌جمهوری دستورات جدی برای پیگیری موضوع و برخورد با تخلفات احتمالی صادر کرد. همچنین سخنگوی دولت نیز درباره اقدامات دولت در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت که به دستور رئیس‌جمهوری بررسی حقوق‌های دریافتی مدیران در دستگاه‌های اجرایی آغاز شده و با متخلفان و مدیرانی که در انجام وظیفه خود کوتاهی داشته و مرتکب تخلف شده‌اند، برخورد می‌شود و آنها عزل می‌شوند. محمدباقر نوبخت همچنین از حساسیت ویژه رئیس‌جمهوری و دولت نسبت به این موضوع خبر داد و اعلام کرد که گزارش بررسی‌های صورت گرفته در این رابطه به مردم اعلام می‌شود.


در مهر همان سال، عادل آذر که به عنوان رئیس سازمان دیوان محاسبات انتخاب شده بود به مجلس رفت و نتیجه چهار ماه بررسی شبانه‌روزی و بازبینی بیش از 1000 جلد گزارش حسابرسی و پرونده‌های دادسرایی تهیه شده را در صحن علنی قرائت کرد. به گزارش ایسنا، در این گزارش که حدود 93 هزار و 460 نفر از مقامات و مدیران کشوری در سال 1394 مورد بررسی قرار گرفته‌ بودند 13 هزار و 873 نفر آنها از جمله مقامات و رده‌های بالای مدیریتی بودند که فقط 397 نفر یعنی حدود 0/4 درصد دریافتی بالای 20 میلیون تومانی داشتند. در گزارش دومی نیز که آذر سال 95 توسط رئیس دیوان محاسبات ارائه شد، آمده بود که به غیر از چهار نفر تمامی مازادهای دریافتی پس گرفته شده است. درنهایت اسفند 95، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای سقف حقوق مدیران را تا 24 میلیون تومان تعیین کردند تا آن طور که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است از پرداخت‌ رقم‌های بالا خودداری شود. درنتیجه بسیاری از مدیران تقاضای بازنشستگی دادند تا با قوانین قبلی پاداش خود را دریافت کنند. حسینی، ریشه این موضوعات را در خلأهای قانونی می‌داند و خواستار پیگیری طرحی توسط مجلس شده تا دیگر شاهد چنین اموری در کشور نباشیم.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه برخی حقوق‌های بسیار بالا و پاداش‌های پایان خدمت نجومی در پی خلأهای قانونی پرداخت شده است، گفت: «11 نفر از این افراد درخواست بازنشستگی داده و پاداش خود را دریافت کردند و مجددا در سال 97 اعاده به کار شدند.» محمدحسینی با اشاره به پاداش‌های یک میلیارد تومانی پایان کار برخی مدیران دولتی، افزود: «مجلس برای این ارقام سقف تعیین کرد تا از پرداخت رقم‌های بالا خودداری شود؛ بنابراین بسیاری مدیران تقاضای بازنشستگی دادند تا با قوانین قبلی پاداش خود را دریافت کنند.» او ادامه داد: «بسیاری دوستان اعلام کردند با این کار منجر به خروج نخبگان از دولت می‌شوید؛ بنابراین ما عملکردها را از دستگاه‌های نظارتی درخواست کردیم و براساس این گزارش شاهد بودیم هیچ پرداختی خلاف قانون صورت نگرفته است.»


حسینی در توضیح این مطلب، افزود: «حتی آن فردی که یک میلیارد تومان پاداش پایان خدمت دریافت کرده، حقوق بسیار بالایی داشته که وقتی ضرب در 30 ماه شده، پاداشی معادل 30 ماه دریافت کرده است.» او با ابراز تاسف از اینکه برخی حقوق‌های بسیار بالا و پاداش‌های پایان خدمت نجومی درپی خلأهای قانونی پرداخت شده است، ادامه داد: «11 نفر از این افراد درخواست بازنشستگی داده و رئیس دستگاه‌ها نیز با این بازنشستگی موافقت و پاداش خود را براساس قانون دریافت کرده‌اند و جالب اینجاست که مجددا در سال 97 اعاده به کار شده‌اند.»


 

پنج سال آزمون و خطا برای درک اولویت سوءمدیریت دولت


رئیس‌جمهور در حالی که همه‌چیز حتی آب خوردن و آلودگی هوا و... را به تحریم‌ها ربط داده بود، اکنون ادعای خود را رد می‌کند.


به گزارش مشرق؛  رئیس جمهور و هیئت دولت روز یکشنبه به دعوت رهبر انقلاب با موضوع مشکلات اقتصادی کشور، به دیدار ایشان رفتند.


روحانی در این دیدار با تشریح شرایط اقتصادی اظهار داشت: «با وجود همه تلاش‌های روانی و اقتصادی دشمنان ایران، درآمدهای ارزی و ریالی کشور در سه ماهه اول امسال بیش از سه ماهه اول سال قبل بوده و در بخش عمرانی ۲۲ برابر سال قبل اعتبارات لازم تخصیص داده و تأمین شده است.»


رئیس جمهور در سومین سالگرد برجام با تصحیح مواضع سال‌های قبل خود که همه چیز - تا حل مشکل آب خوردن - را به تحریم‌ها و مذاکرات گره زده بود، اعتراف کرد که ریشه مشکلات اقتصادی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. روحانی با تأکید بر اینکه برخی مسائل همچون اشکالات نظام بانکی و نقدینگی، ارتباطی با تحریم و فشارهای خارجی ندارد و از گذشته وجود داشته، به برنامه دولت برای حل این مسائل اشاره کرد و گفت: «حل این مسائل جزو دستور کارهای اساسی شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت است.»


حالا پس از توقف ۵ ساله چرخ اقتصاد کشور با وعده مذاکره برای رفع تحریم‌ها، رئیس جمهور نیز به این نتیجه رسیده که بیشتر مشکلات ریشه داخلی داشته و ناشی از سوء‌مدیریت است.


تحلیل و جمع‌بندی اخیر آقای روحانی در حالی است که وی و دولتش دو سال، کشور را معطل به سرانجام رساندن مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها کردند و 3 سال بعد را نیز معطل این بودند که تحریم‌ها کی برداشته می‌شود و این در حالی است که امتیازهای هنگفتی به دشمن واگذار کردند و تحریم‌ها نیز برداشته نشد.


در این حال باید پرسید اگر مشکل از تحریم‌ها نبوده چرا 5 سال عمر کشور صرف امتیازدهی و چانه‌زنی و دیپلماسی التماسی بی‌حاصل نسبت به غرب شده است.
 

آفتاب یزد: بعد از 5 سال کارنامه دولت تقریبا هیچ است


یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت نوشت کارنامه داخلی و سیاست خارجی دولت بعد از پنج سال تقریبا هیچ دستاورد چشمگیری نداشته است.


آفتاب یزد می‌نویسد: مشکلات در همه زمینه‌ها هر روز بیشتر می‌شود، در عرصه خارجی و داخلی دولت از یک بی‌برنامگی کاملا مشهود رنج می‌برد و تقریبا تمام آنچه را که دولت طی حدود پنج سال گذشته به عنوان موفقیت و دستاورد به رخ کشیده و کارنامه موفق دولت بیان می‌کرد یا از بین رفته یا در حال سقوط است.


با نگاهی به عرصه سیاست خارجی علیرغم هزینه‌های بسیار زیاد و رها کردن برخی از آرمان‌ها به امید گشایش امور، تقریبا دستاورد چشم‌گیری نداشت.


 اگر به واقع دوستان در دولت واقعیت‌ها را بپذیرند و به توجیه مسائل نپردازند و مثلا ایستادگی اروپا در مقابل آمریکا و احیانا حمایت روسیه و چین را باز بیان نکنند، که خود بهتر می‌دانند رویای شیرینی بود که در واقعیت اتفاق نیافتاده و نخواهد افتاد و برجامی که پنج سال دولت تمام وقت خودرا برای نشان دادن آن توافق بعنوان کارنامه‌ای درخشان به مردم معرفی کرده، به توافقی بی‌جان تبدیل شده است که فقط چند عکس یادگاری حاصل آن بود. درعرصه داخلی نیز در زمینه‌های مختلف بی‌برنامگی، ناتوانی و روزمرگی و اتلاف منابع و وقت مردم بیداد می‌کند. اصرار استفاده از حلقه دوستان و البته ناکارآمد و ناتوان توسط ریاست محترم دولت و عدم ایجاد تغییر آنان با توجه به مشکلات فراوانی که حاصل عملکرد این حلقه است و هر روز بدتر می‌شود و ملت را از دولت و رئیس‌آن دورتر می‌کند، جای نگرانی فراوان دارد.


هیچ‌کدام از اعضای دولت پاسخگوی مشکلات بوجود آمده در حوزه خود نیست. یا مشکلات را توجیه می‌کنند، یا قبول ندارند و یا اگر هم قبول دارند آنها را حاصل از گذشته می‌دانند و فراموش کرده‌اند که حدود پنج سال است دولت و مملکت در دستان با کفایت! آنان است.


در همین موضوع افزایش ارزش ارز، بی‌تدبیری‌ای حاکم شد که دولت بخصوص تیم اقتصادی به دلیل نداشتن برنامه‌ای مشخص نه تنها افزایش قیمت را کنترل نکردند بلکه با هر مصاحبه و اعلام عدم نگرانی توسط مسئولان مربوطه بخصوص رئیس‌بانک مرکزی، بر مشکلات جاری افزوده گردید و افزایش قیمت ارزهای خارجی و سقوط ارزش پول ملی سبب نگرانی شدید مردم شد و دستاوردی که دولت تحت عنوان کاهش تورم و رشد اقتصادی کشور (که البته خود اساسا جای بحث داشت)و در سال‌های گذشته بعنوان کارنامه درخشان خود ارائه می‌داد، عملاً از بین رفت و مردم شاهد افزایش بیش از حد قیمت اجناس و کمبود کالاهای سرمایه‌ای در بازار کشور شده‌اند.


بازهم دولتمردان نه تنها احساس نگرانی نکردند بلکه با همان سیاست‌های روزمره خود، بدون برنامه و فاقد هدف گذاری و عدم شفافیت و نظارت، به توزیع بیش از بیست میلیارد دلار از منابع ملت مظلوم ایران پرداخته و گروهی!! را با تقدیم ارز دولتی از نگرانی خارج کردند و حاصل این اقدام بدون برنامه وتدبیر، البته ناامیدی بیشتر ملت بود. پس از اظهار نگرانی و اعتراض ملت، باز هم همان حربه و گفتار همیشگی توطئه علیه دولت توسط عوامل داخلی و خارجی در تریبون‌ها و جلسات شروع شد. نه مسئولی مقصر بود و نه پاسخگو و نه استعفایی داده شد و نه دولتمردی تعویض شد.


تازه در جهت اطلاع ملت که بعضا در مخارج روزمره زندگی خود مانده‌اند، دولتمردان کارنامه اقدام شایسته خود را با درج اسامی گیرندگان میلیونی ارز به اطلاع ملت رساندند و صادقانه به ملت اعتراف کردند که ارز مردم را به باد فنا داده‌اند و البتّه از ملت خواستند که چون حلقه دورهمی دوستان براساسِ عهدی که بسته‌اند! نباید ازبین برود، اولاً چون دولت وظیفه خود را با منتشر کردن اسامی قابل انتشار!!! برخی از دریافت کنندگان ارز بعمل آورده است، ملت در پس گرفتن ارز توزیع شده، از گیرندگان آن اقدام و البته جهت مدیریت به دستان با کفایت! دولتمردان برگرداند و ثانیاً اگر ملت توان این اقدام را ندارد، استعفاء دهد.


آقای روحانی، مردم با شعار به عقب بر نمی‌گردیم، به تدبیر شما اعتماد کردند و امید بستند که شما مشکلات را حل می‌کنید. اما متاسفانه شما با حاکم کردن بی‌تدبیری و ناکارآمدی مردم، را از تدبیر خود نگران گردانیدید. اما این ملت چون به دنبال توسعه و پیشرفت است، مجددا، به جنابعالی اعتماد کرد و با پشتوانه رای بالا به حمایت شما پرداخت، پس بیایید در مابقی فرصت مانده برعهد خود با مردم برگردید و با صداقت با ملت سخن بگویید و با اقتدار اقدام نمائید، مدیران ناتوان راعزل و با از بین برندگان منابع و اعتماد مردم برخورد قانونی کنید.
 

صادرات گاز می‌تواند تحریم نفت را بی‌اثر کند


ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی دنیا، همواره نقش ویژه‌ای در سیستم تامین انرژی دنیا داشته است. این درحالی است که به رغم این جایگاه ویژه، توجه کمتری به توسعه تجارت گاز در سطح دنیا شده است. درحالی‌که تجارت گاز می‌تواند کشور را دربرابر تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی مصون نگه‌دارد.


به نوشته روزنامه جوان، براساس تحقیقات انجام شده، تقاضا برای گاز در دو دهه آینده در مقایسه با نفت خام به دلیل آلایندگی کمتر و حمل‌ونقل آسان‌تر به خصوص در آسیا افزایش می‌یابد. اتفاقی که می‌تواند توجه‌ها را به سمت جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده گاز در آسیا جلب کند.


پاتریک پویان مدیر توتال در کنفرانس گاز در آمریکا شرکت کرده و در این کنفرانس رسما اعلام کرده است بعد از بررسی سناریوهای مختلف طی 20 سال آینده، ما انتظار داریم نرخ مصرف ال‌ان‌جی 2 درصد افزایش یابد و این درحالی است که نرخ مصرف نفت حدود یک یا 1/5 درصد بیشتر رشد نخواهد کرد.


این گفته‌های مدیرعامل توتال در حالی مطرح می‌شود که اداره اطلاعات انرژی آمریکا ارقامی را که برای مصرف ال‌ان‌جی در جهان تا 20 سال آینده پیش‌بینی کرده است در همین حدود است.
به طوری که اداره اطلاعات انرژی آمریکا رسما اعلام کرده است انتظار می‌رود که مصرف LNG جهان تا سال 2050 به میزان متوسط 1/5 درصد رشد کند و این درحالی است که تقاضا برای نفت خام 0/7 درصد بیشتر رشد نخواهد کرد.


در همین حال واقعیت این است که طی سال‌های گذشته با وابستگی بیش از حد درآمد کشور به فروش نفت، عملا این موضوع به ابزاری برای تهدیدها و تحریم‌های آمریکا و به نقطه ضعفی برای کشور مبدل شده است.


یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها و کاهش فشار ناشی از آن بر اقتصاد کشور استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای رفع اساسی سایه این تحریم‌ها از سر کشور است. ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز دنیا ظرفیت بالایی برای تامین گاز موردنیاز دنیا و کسب درآمد از این طریق دارد، اما در حال حاضر سهم کمتر از 2 درصدی از بازار صادرات گاز دنیا را دراختیار دارد. صادرات گاز در دنیا به طور عمده به وسیله خط لوله انجام می‌گیرد، به نحوی که صادرات با خط لوله دوسوم بازار صادرات گاز را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه در صادرات به روش خط لوله آن است که به دلیل آنکه صادرات گاز به این روش نیازی به حمل با کشتی و به تبع آن بیمه مربوط به کشتیرانی ندارد، عملا تحریم‌های کشتیرانی و بیمه‌ای بر آن اثر نخواهد داشت.


درست بر همین اساس بود که در روزهای اوج تحریم که ایالات متحده فشارهای سنگینی را برای انسداد درآمدهای ارزی ایران انجام می‌داد، خط انتقال پول فروش گاز ایران به ترکیه همچنان برقرار و هالک بانک ترکیه توانسته بود برای این انتقال پول، معافیت تحریمی دریافت کند. بسیاری از کشورها با درک این موضوع تلاش کرده‌اند تا به کمک این روش سایه اینگونه تحریم‌ها را از کشور خود دور کنند.
به عنوان مثال جمهوری خلق چین در طی چندسال گذشته تلاش کرده تا با واردات گاز ازطریق خط لوله از کشور ترکمنستان عملا مانع از تحریم واردات گاز خود و فشارهای احتمالی از این طریق به کشورش شود.

خراسان

ابهام مهم در ممنوعیت خرید کالای خارجی توسط دولت


پس از دستور هفته های اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه مبنی بر ضرورت پیگیری ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل در تمامی دستگاه های دولتی به صورت سیستماتیک و فراگیر، یک عضو هیئت دولت با ارسال گزارشی از فرایند اجرای این دستور، اعلام کرده که اکنون، برای خرید "برخی" کالاهای مورد نیاز دستگاه های اجرایی که مشابه آن در داخل تولید می شود، ساز و کار بازدارنده در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت اعمال شده است.


مدیران دولتی مراقب "حیف" شدن اموال باشند


یک نهاد نظارتی در بخشنامه جدید خود خطاب به مسئولان تعدادی از نهادهای دولتی با تاکید بر این که مسئولیت قانونی حفظ و حراست از اموال در اختیار، بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است، متذکر شده اگر مشخص شود در سابقه ثبت اسناد مالکیت دستگاه ها، اموال غیرمنقولی موجود است که دستگاه مذکور از آن اطلاع کافی ندارد، مدیر مربوط باید به سرعت برای تعیین تکلیف اموال مذکور اقدام و اطلاعات آن را اعلام کند، بنابراین عدم تعیین تکلیف موارد مذکور چنان چه باعث تضییع حقوق دولت در مصادیقی چون تصرف غیرقانونی، متروکه یا بلااستفاده شدن آن شود، مسئولیت آن متوجه بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.

ایران

دستور ویژه روحانی به اعضای دولت

در ادامه تأکیدهای رئیس جمهوری مبنی بر ارتباط اعضای دولت با مردم برای ارائه عملکردها و پاسخ به ابهام‌ها و سؤالات، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دستور ویژه‌ای به اعضای دولت داده است. بر اساس شنیده‌های «ایران»، روحانی از وزرا، استانداران و مدیران مختلف دولتی در سراسر کشور خواسته است که ارتباط بیشتری با قشرهای مختلف مردم، نخبگان و منتقدان داشته باشند و از نزدیک مسائل آنها را بشنوند. روحانی در این دستور خود بخصوص بر ارتباط با رسانه‌ها و بیان شرایط و عملکردها و پاسخ به انتقادها تأکید کرده است. بر این اساس اگر مردم و رسانه ها نسبت به کیفیت این تعامل انتقادی داشته باشند، دفتر رئیس جمهوری موضوع را پیگیری خواهد کرد.

نامه 125 استاد دانشگاه به رئیس جمهوری

125 نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار ورود وی به موضوع بازداشت و احکام صادره برای دانشجویان شدند. در این نامه با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی سال گذشته در دانشگاه‌ها آمده است: «به نظر می‌رسد که عمده دانشجویان بازداشت ‌شده افرادی هستند که پیش از این در فعالیت‌های قانونی شرکت داشته‌اند و احیاناً نسبت به عملکرد دولت شما در حوزه دانشگاه نیز انتقاداتی مطرح کرده‌اند. این امر شائبه آن را به وجود آورده است که عده‌ای در تلاشند تا صدای منتقدان دانشگاهی را خاموش کنند؛ امری که بی‌شک به زیان آینده کشور است.» در این نامه تأکید شده است: «ما اساتید دانشگاه‌های کشور بار دیگر اعلام می‌داریم که فضای دانشگاه را «امن می‌خواهیم، نه امنیتی» و خواهان آنیم که به وظایف و وعده‌های خود در پاسداری از حقوق ملت و حمایت از فضای انتقادی دانشجویی، وارد عمل شوید و از دانشجویان حمایت کنید.»

جایگزینی نفت ایران با امریکا در پالایشگاه چینی

شرکت «دونگ‌مینگ پتروکمیال» یک پالایشگاه مستقل چینی اعلام کرد این شرکت خرید نفت از امریکا را متوقف کرده و به سمت واردات نفت از ایران رفته است. به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، مقامات چینی در نظر دارند تا تعرفه‌هایی بر واردات نفت از امریکا اعمال کنند و آن را با نفت از غرب آفریقا و غرب آسیا از جمله ایران جایگزین کنند. چین، دومین مشتری بزرگ نفتی امریکاست که در ابتدای جولای، روزانه 400 هزار بشکه نفت از این کشور خریده است. با این حال، در پاسخ به تعرفه‌های اعمالی این کشور بر کالاهای وارداتی از چین، پکن بر واردات نفت از چین 25 درصد تعرفه وضع کرده است.

واکنش خرازی به خاطره امیرانتظام

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، خاطره منتشر شده از مرحوم عباس امیرانتظام درباره جعل امضای قطب‌زاده یا دعوت ساختگی از وی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا،‌ سید کمال خرازی در واکنش به آنچه به نقل از خاطرات مرحوم امیرانتظام در شبکه‌های اجتماعی منعکس شده مبنی بر اینکه زمانی که خرازی معاون سیاسی وزارت خارجه بود، با جعل امضای قطب‌زاده یا در یک دعوت ساختگی وی را به تهران فراخوانده، گفت: این ادعا کذب است؛ زیرا اینجانب بنا بر دستور دادستان وقت انقلاب، مرحوم شهید قدوسی و براساس رویه معمول وزارت خارجه و مسئولیتم به عنوان معاون سیاسی، ایشان را به مرکز فراخواندم و امضای کسی جعل نشده است.

آرمان

ایراد به FATF سیاسی بود؟

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: در موضوع FATF تلاش شورای نگهبان مثل همیشه این بود که نظراتش در چارچوب قانون اساسی و شرع مقدس باشد. ایراد شورای نگهبان نیز ایراد شکلی بود، چون شورای نگهبان لایحه را قضایی تشخیص داد که باید رئیس قوه قضائیه از طریق دولت لایحه را ارائه کند، بنابراین از جهت محتوا ما هنوز به آن وارد نشده‌ایم. ایراد شکلی به ترجمه لایحه پالرمو نیز مربوط به قبل از سال بود و الان شورای نگهبان از جهت محتوایی ایرادی به آن وارد کرد ایراد جدید در ارتباط با اصل 15 قانون اساسی و ایراد خلاف شرع از سوی آقایان فقها درباره آن مطرح شد طبیعتا شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی و شرع باید اظهارنظر کند و تابع فضای سیاسی و مطالب گفته شده نیست.

پیشنهاد مصباحی‌مقدم به روحانی

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه وزارت خارجه باید از ظرفیت کشورهای آسیایی برای معاملات اقتصادی استفاده کند، گفت: آسیا به لحاظ تاریخی، موقعیت بسیار اصیل و کم نظیر دارد. غلامرضا مصباحی‌مقدم با بیان اینکه وزارت خارجه باید از ظرفیت کشورهای آسیایی برای معاملات اقتصادی استفاده کند، گفت: آسیا به لحاظ تاریخی، موقعیت بسیار اصیل و کم نظیر دارد. روابط ایران و چین به ۱۱۵ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

با این حال ما چنین روابطی را سست می‌کنیم و شاهدیم در میان تکنوکرات‌های ما، نگاه به غرب قوی است. مصباحی مقدم تصریح کرد: اگر به روابط بین‌المللی نگاه استغنایی داشته باشیم، به نتیجه بهتری می‌رسیم؛ این هم به شناخت ظرفیت‌های داخلی اقتصادی و فعال داشتن آن بازمی‌گردد. وی تاکید کرد: کشوری که از نظر شرایط داخلی با ثبات بوده و رشد اقتصادی خوبی داشته باشد، دنیای اقتصاد حتی کشورهای غربی بهتر می‌توانند با آن تعامل کنند تا اینکه نوعی انفعال و وادادگی از خود نشان بدهیم.

بقای اتحادیه اروپا و چین در برجام

اتحادیه اروپا و چین در بیانیه مشترک خود بعد از نشست دیروز در پکن اعلام کردند که به تعهداتشان در برجام پایبند می‌مانند و این توافق را یک دستاورد مهم دیپلماتیک نامیدند. بعد از نشست نمایندگان اتحادیه اروپا و چین در پکن، طرفین بیانیه‌ای را برای همکاری مشترک در زمینه‌های متعدد منتشر کردند بر اساس بیانیه پایانی این نشست که در سایت پارلمان اتحادیه اروپا منتشر شده، طرفین توافق کردند همکاری استراتژیک جهانی را عمیق‌تر کنند و شهروندان خود را در قلب این همکاری استراتژیک قرار دهند. همچنین در این بیانیه آمده است، گفت‌وگوهای خوبی در همکاری‌های امنیتی و خارجی میان دو طرف وجود داشت. اتحادیه اروپا و چین در بیانیه مشترکشان گفتند، برجام یک ابزار کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و دستاورد دیپلماتیک مهمی است که شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده است. طرفین یادآور شدند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش در رابطه با مسأله هسته‌ای را انجام داده است و اتحادیه اروپا و چین، تعهد خود برای ادامه اجرای کامل و موثر برجام را اعلام کردند.

متلاشی شدن گروهک تروریستی ضد انقلاب

وزارت اطلاعات، از متلاشی شدن گروهک تروریستی ضد انقلاب خبر داد. در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: سربازان گمنام امام زمان (عج )در اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی با اقدامات اطلاعاتی و تخصصی، دو تیم وارداتی ضد انقلاب مسلح را شناسایی و طی دو مرحله عملیات غافلگیرانه با همکاری رزمندگان قرارگاه حمزه سید الشهدا منهدم کردند. در این عملیات دو تن از عناصر ضد انقلاب به هلاکت رسیده و چند نفر دیگر به همراه چندین قبضه سلاح ، نارنجک جنگی و مهمات دستگیر شدند . این تیم‌های تروریستی به سفارش و حمایت ویژه برخی کشورها، برای اقدامات تروریستی و خرابکارانه وارد کشور شده بودند.

شکایت ایران از آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران متعهد به اجرای قانون است، گفت: برای مسئول دانستن آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌های علیه ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده‌ایم. محمدجواد ظریف با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران خبر داد. وی در پیام خود نوشت: امروز ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایتی را برای مسئول دانستن آمریکا به دلیل وضع مجدد غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه مطرح کرد. ایران در برابر تحقیر دیپلماسی و تعهدات قانونی از سوی آمریکا، متعهد به حاکمیت قانون است. لازم است که با عادت این کشور برای نقض قوانین بین‌المللی مقابله شود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با اعلام خروج این کشور از توافق هسته‌ای، گفت که تحریم‌ها علیه تهران را باز می‌گرداند.

دستگیری 2 اراذل و اوباش اینستاگرامی

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ از دستگیری دو نفر از اراذل و اوباش که اقدام به تهدید و کری خوانی اینستاگرامی طی قتل وحید مرادی در زندان کرده بودند، خبر داد. سردار علی رضا لطفی گفت:‌ پس از قتل یکی از ارذل و اوباش معروف تهران در زندان دو تن از اراذل و اوباش جنوب تهران با انتشار تصاویر خود در شبکه اینستاگرام و پخش کلیپ در فضای مجازی اقدام به کری خوانی ، تهدید با ادعای هواداری از مقتول کردند. وی با بیان اینکه این اقدام سبب ایجاد ناامنی در میان شهروندان شده بود اظهار کرد: درهمین راستا ماموران پایگاه نهم پلیس امنیت تهران بزرگ رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار داده و با استفاده از ترفندها و شیوه‌های پلیسی و هماهنگی با مقام قضایی اقدام به شناسایی و دستگیری این افراد کردند. رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ با بیان اینکه این افراد در اختیار پلیس قرار دارند گفت:‌این افراد پس از تشکیل پرونده و تکمیل بازجویی‌ها، برای ادامه روند رسیدگی به جرم به دادسرا معرفی خواهند شد.

تحریم‌ها محدودیتی برای صنایع دفاعی ایجاد نمی‌کند

امیر سرتیپ امیر حاتمی در پاسخ به سوالی پیرامون تاثیر تحریم‌ها بر صنعت دفاعی کشور اظهار داشت: در هر صورت تلاش دشمنان این است که تحریم ها را به نحوی کنترل کنند که آسیب بیشتری به مجموعه کشور وارد شود. وی با تاکید بر اینکه فرزندان عزیز ملت و جوانان برومند صنایع دفاعی همواره تلاش کرده اند خود را در چارچوب محدودیت ها قرار ندهند، افزود: جوانان برومند صنایع دفاعی ایران به خوبی توانسته اند در همین فضا کار و مسئولیت خود را پیش ببرند. وزیر دفاع همچنین از رونمایی محصولات جدید حوزه صنایع دفاعی کشور خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    4 1
    وزارت خارجه باید از ظرفیت کشورهای آسیایی برای معاملات اقتصادی استفاده کند
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 1
    موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس