کد خبر 872267
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
محمد ایمانی

وقتی آقای روحانی با همه خوش بینی های گذشته، درباره پسته پیشنهادی اروپا به مرکل می گوید "این بسته مایوس کننده بود.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: بیانیه روز گذشته اتحادیه اروپا پس از مذاکرات با وزیر خارجه کشورمان (در هتل کوبورگ وین)، همچنان از فقدان تضمین برای حفظ برجام در مقابل عهد شکنی و کارشکنی آمریکا رنج می برد. تکرار ادبیات کلی و مبهم و شعار زده بدون ارائه تضمین های مشخص درباره مواخذه آمریکا در شورای امنیت و نحوه مقابله با تحریم هایی که عملا برجام را از بین می برد، همچنان مشکل اروپایی ها در ادعای پایبندی به برجام است.

برجام دو رویه دارد؛ "تعهدات ایران" و "تعهدات آمریکا و اتحادیه اروپا". تعهدات ایران ظرف دو سال و نیم گذشته بدون انقطاع به اجرا درآمده اما عمده تعهدات طرف مقابل حتی قبل از اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام بر زمین مانده است. آخرین بار آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد "محدودیت های بانکی که از سال 90 آغاز شد، تاکنون برطرف نشده و مبادلات بانکی ما همواره با هزینه همراه بود". این محدودیت ها باید طبق برجام برطرف می شد و نشد.

وقتی آقای روحانی با همه خوش بینی های گذشته، درباره پسته پیشنهادی اروپا به مرکل می گوید "این بسته مایوس کننده بود. متاسفانه ، راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق  اروپا عنوان شده بود. بعد از دو ماه انتظار، ارائه یک برنامه روشن از سوی سه کشور اروپایی را داشتیم"، می توان تا آخر خط دو ماه وفت کشی اروپا و بسته ارائه شده را خواند.

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

مفهوم امضای حاج قاسم پای موضع انقلابی روحانی

دولت تغییر می‌کند؟

وطن فروشی وزیر فراری مشمول مرور زمان نمی‌شود

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام (اوایل خرداد 97) شش شرط  ادامه برجام با اروپا را به  این شرح ذیل اعلام کردند: "سه کشور اروپایی در ۱۳-۱۴سال قبل یک بدعهدی بزرگی کردند در مذاکرات هسته ای سال۸۳-۸۴، قول دادند و عمل نکردند، باید ثابت کنند امروز آن بی صداقتی و بدعهدی آن روز را نخواهند داشت. در دوسال گذشته آمریکا بارها برجام را نقض کرده است و اروپایی ها ساکت مانده اند. اروپا باید آن سکوت را جبران کند. آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند".

ایشان همچنین تاکید کردند "اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد. اروپا باید با هر گونه تحریم مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد. اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند. بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. ما با این سه کشور دعوا نداریم، اما اعتماد نداریم به آن‌ها؛ آن هم متکی است به سابقه‌شان. اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است".

با این شروط روشن و ارزیابی اولیه آقای روحانی که دیروز عنوان شد، به نظر می رسد ضرورتی برای آوردن بسته کذایی به ایران نباشد؛ مطالبات حداقلی ایران بر اساس تعهدات برجامی اروپا روشن است؛ ارائه تضمین کافی برای انجام تعهدات برجامی با محوریت لغو تحریم و اعتراض صریح و موثر به عهدشکنی آمریکا با وجود انجام تعهدات ایران.

نمی توان برای بار دوم حقوق ایران را با جملات مبهم و فاقد ضمانت "سر هم بندی" کرد. همچنین ایران نیازی به قول انگلیس برای کمک به تکمیل و بازسازی رآکتور اراک ندارد. انگلیسی ها زیر تعهد خود برای فروش 900 تن کیک به ایران زدند و به تعبیر آقای ظریف در مراودات بانکی کارشکنی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    1 0
    اروپایی در دشمنی با ایران شریک جرم و همدست آمریکاست. رهبری باید وارد بشه و ترمز این دولت ذلیل و ضعیف رو بکشه و طومار برجام و AFTF رو در هم بپیچه
  • ترامپ ديوانه كن IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    1 0
    ديگر ملت ايران اجازه نخواهند داد مسئولان دولتي ايران مماشات كنند يا از برجام خارج شويد يا از مسئوليت كنار رويد تا آخر اين هفته بايد جواب قانع كننده بدهيد منتظريم واي به حال روحاني و ظريف و عراقچي..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس