کد خبر 890217
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
خبر ویژه

برخلاف ادعای معاون وزیر خارجه انگلیس درباره تعهد به اجرای برجام، این دولت به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و بلکه کارشکنی کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

رجانیوز با اشاره به سفر معاون وزیر خارجه انگلیس به ایران و دیدار با عراقچی و اظهار بر اینکه «درصورت اجرای تعهدات ایران در برجام، انگلیس نیز متعهد به اجرای برجام خواهد ماند» نوشت: برخلاف این ادعا، انگلیس به لطف عقب‌نشینی طرف ایرانی بدعهدی کرده است.
در ماجرای بدعهدی لندن در اجرای برجام متاسفانه باز هم ردپای  یک عقب‌نشینی غیرقانونی و بدون مجوز دولت یازدهم به چشم می‌خورد، آن هم به این امید که عطوفت! کشورهای غربی شامل حال ایران شود و این کشورها لطف کنند و اجازه خرید ۹۰۰  تن کیک زرد از قزاقستان  به ایران را صادر نمایند! امری که نهایتاً با مخالفت طرف انگلیسی هیچگاه عملیاتی نمی‌شود!


درحالی که در توافق ژنو قراربود تحریم‌های هسته‌ای به شکل جامع(Comprehensively) لغو گردد در برجام تیم مذاکره کننده محدودیت جدیدی را پذیرفت و قرار شد که برای خرید اقلام هسته‌ای به شکل مورد به مورد(case by case) از کمیسیون مشترک اجازه بگیرد!   
متناسب با همین مکانیزم سازمان انرژی اتمی قصد خرید کیک زرد از قزاقستان داشت؛در همین راستا بود که روحانی در اظهارات ۱۶ آذر ۹۵ خود  در بین دانشجویان بدون درنظرگرفتن حتی احتمال بدعهدی طرف مقابل و با ژست یک پیروز بلامنازع میدان دیپلماسی این مسئله را کار عظیمی دانست و گفت: «جوان‌های عزیز بدانند ما بعد از انقلاب یک گرم کیک زرد نتوانستیم وارد کشور کنیم، قبل از انقلاب از آفریقای جنوبی مقداری گرفته بودیم - در داخل هم البته معادنی داریم و می‌توانیم کیک زرد تولید کنیم. البته در حد و رقمی - اما تلاش کردیم از خارج بیاوریم که نشد. اکنون طبق توافقی که در دو هفته پیش صورت گرفت، قرار است که ۹۰۰ تن کیک زرد وارد کنیم. این موفقیت بزرگی برای انرژی هسته‌ای است و  کار عظیمی شده است».


اما آمریکا و غرب در یک اقدام زیاده‌خواهانه که آشکارا بر خلاف برجام بود این خرید را مشروط به پذیرش سه درخواست خود توسط ایران کردند. این سه درخواست عبارت بودند از:

۱- خروج آب سنگین مازاد از مرزهای ایران

۲- به صفر رساندن اورانیوم باقی مانده در لوله‌ها

۳- مسئله الیاف کربن مذاکره‌کنندگان دولت یازدهم بدون توجه به منع صریح رهبر انقلاب و بدون هماهنگی با نهادهای تصمیم‌گیرنده راهبردی چون شورای عالی امنیت ملی، این عقب‌نشینی را انجام دادند تا شاید کمیسیون مشترک با درخواست خرید اورانیوم از قزاقستان موافقت کند؛ اما این هم افاقه نکرد چرا که  انگلیس کشوری بود  که با مخالفت خود مانع خریداری کیک زرد توسط ایران شد.


علی‌اکبر صالحی نوزدهم فروردین سال گذشته و در حاشیه دیدار با معاون نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به این بدعهدی انگلیس در خرید کیک زرد می‌گوید:  قرار شده بود ۹۰۰ تن اورانیوم در یک دوره سه‌ساله از قزاقستان به ایران منتقل شود که در لحظات آخر با ممانعت انگلیس فعلاً معلق شده، اما ما به‌طور جدی این درخواست را دنبال می‌کنیم.


حال قریب به دو سال از کارشکنی لندن در قبال ایران می‌گذرد و وزارت خارجه دیگر سخنی از فتح‌الفتوح خود نمی‌کند! تنها نتیجه این سکوت و عقب‌نشینی آن‌بوده که معاون امور بین‌الملل وزیر خارجه انگلیس گامی جلوتر آمده و با وقاحت تمام مدعی شده که پیرامون مسائل منطقه‌ای نیز خواهان گفت‌وگو با مقامات ایرانی است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین PL ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    35 2
    خاک بر سر مسئولی که میبینه انگلیس داره با گستاخی و پررویی عهد شکنی میکنه و زور میگه و باز امید بسته به انگلیس و یک کلمه اعتراض نمی کنه.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    26 1
    دولت تحویل بگیرپای این انگلیس ها راتو کشور باز نکنید
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    25 1
    خاك عالم بر سرتون همين
  • محمد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    22 1
    اعتماد به روباه پیراز نوع حماقتهایی است که باید در تاریخ ثبت شود
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    25 0
    خسته شدیم بس که از عملکرد ناشیانه دولت روحانی شنیدیم و انتقاد کردیم الان فقط میتونم بگم یه مشت آبله هستند
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    1 33
    مرسی ظریف قهرمان
  • احمد رضایی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    22 1
    والا ازاین نامحرم بودن خسته شدیم . کل قرار دادها را بررسی کنیم البته اگر در معرض دید ما قرار گیرد فکر نکنم حتی کم سوادها پای اینگونه قراردادها را هم انگشت بزند .!!!!!!
  • مانی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    21 1
    یارو دروغ میگه یکی هم مثل بز اونو نگاه کرده !!!
  • اسکندر IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    30 1
    خاک بر سر این تیم هسته ای که فقطو فقط ادعا دارند و هیچ کدومشون با شاه هم فالوده نمی خورن و فقط دارن دروغ میگن و بس البته این تقصیر ملت هست که این راه رو انتخاب کرده تا به ذلت و خواری بیفته
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    4 0
    بایدگفت خاک برسرتیم مذاگره کننده وروحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس