کد خبر 871442
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
کولاکوویچ

تیم ملی والیبال ایران حریفان خود در رقابت‌های قهرمانی جهان را شناخت تا بعد از چهار سال انتظار برای تکرار افتخارآفرینی در این رقابت‌ها از هم اکنون برنامه‌ریزی کند.

به گزارش مشرق، نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از 19 شهریور تا 8 مهرماه 1397 با حضور 24 تیم به میزبانی دو کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار می‌شود. شاگردان ایگور کولاکوویچ باید طبق برنامه‌ریزی جدید باید بلافاصله بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا به رقابت‌های جهانی بروند. 

مراسم قرعه کشی این رقابت ها نهم آذرماه در شهر فلورانس برگزار شد و 24 تیم شرکت کننده در دور مقدماتی این رقابت ها در چهار گروه شش تیمی تقسیم شدند.

بر این اساس تیم ملی والیبال ایران در گروه چهارم با بلغارستان یکی از میزبان ها، لهستان قهرمان سال ۲۰۱۴، کوبا، فنلاند و پورتوریکو همگروه شد. ملی پوشان کشورمان بازی های دور مقدماتی خود را در شهر وارنا بلغارستان برگزار می کنند.

گروه بندی دور مقدماتی و شهر میزبان مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۱۸ به شرح زیر است:

گروه اول در شهر فلورانس ایتالیا: ایتالیا، آرژانتین، ژاپن، بلژیک، اسلوونی و جمهوری دومینیکن

گروه دوم در شهر روسه بلغارستان: برزیل، کانادا، فرانسه، مصر، چین و هلند

گروه سوم در شهر باری ایتالیا: آمریکا،‌ روسیه، صربستان، استرالیا، تونس و کامرون

گروه چهارم در شهر وارنا: بلغارستان، لهستان، ایران، کوبا، فنلاند و پورتوریکو

پس از پایان دور مقدماتی این رقابت ها از هر گروه چهار تیم به مرحله دوم صعود می کنند که رقابت های مرحله دوم در چهار گروه چهار تیم پیگیری خواهد شد.

* اروپا بیشترین سهمیه در مناطق FIVB

تقسیم بندی منطقه ای تبم های شرکت کننده در رقابت های جهانی سال ۲۰۱۸ بر اساس تقسیمات فدراسیون جهانی به قرار زیر است:

قاره آسیا(AVC): ایران، چین، ژاپن و استرالیا

قاره اروپا (CEV): فرانسه، هلند، اسلوونی، روسیه، صربستان، فنلاند، بلژیک، ایتالیا، بلغارستان و لهستان

آمریکا جنوبی (CSV): برزیل و آرژانتین

قاره آفریقا (CAVB): تونس، مصر و کامرون

منطقه نورسیکا (NORCECA): پورتوریکو، کوبا، آمریکا، جمهوری دومینیکن و کانادا

* روسیه پرافتخارترین

والیبال مردان روسیه با شش مدال طلا، سه مدال نقره و سه نشان برنز (12 مدال) پرافتخارترین کشور مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان است. البته شش مدال طلای این کشور در دوره زمانی اتحاد جماهیر شوروی به دست آمده است و از زمان تجزیه شوروی سابق، تیم ملی والیبال مردان روسیه موفق به کسب مدال طلا نشده است.

تیم های ملی والیبال مردان برزیل (سه طلا و دو نقره) و ایتالیا (سه طلا و یک نقره) در رتبه های دوم و سوم پرافتخارترین تیم های این رقابت ها قرار دارند.

در مجموع در هجده دوره قبلی این رقابت ها هفت کشور موفق به کسب مدال طلا شدند که کشورهای جمهوری چک با 2 طلا و چهار نقره و لهستان دو طلا و یک نقره در رتبه های چهارم و پنجم این داده آماری هستند.

تیم های آلمان و آمریکا با یک مقام قهرمانی و یک مدال برنز مشترکا در رتبه ششم جدول مدال آوران قرار دارند.

* 2018 ششمین حضور ایران

تیم ملی والیبال ایران در سال 2018، ششمین حضور خود در رقابت های قهرمانی مردان جهان را تجربه خواهد کرد در حالی که بهترین عنوان به دست آمده این تیم در سال 2014 با اسلوبودان کواچ و رتبه ششمی بود. حالا هم شاگردان ایگور کولاکوویچ تلاش خواهند کرد تا این کار سخت را تکرار کنند و حداقل عنوان ششمی را در ششمین حضور ایران به ارمغان بیاورند؛ کاری که باید منتظر ماند و دید از عهده ایگور و شاگردانش برمی‌آید یا خیر؟

ایران در سال 1970 برای نخستین بار در رقابت های قهرمانی مردان جهان که به میزبانی بلغارستان برگزار شد، شرکت کرد که در بین 24 تیم شرکت کننده با کسب چهار برد و هفت شکست جایگاه بیست و یکم را به دست آورد.

رقابت های سال 1998 ژاپن دومین حضور ایران در قهرمانی مردان جهان بود که ملی پوشان کشورمان با پذیرش سه شکست متوالی عنوان نوزدهم در بین 24 تیم شرکت کننده به دست آورد.

سرزمین آفتاب تابان در سال 2006 بار دیگر میزبان مسابقات قهرمانی مردان جهان بود که تیم ملی والیبال ایران برای سومین بار در این رقابت ها شرکت کرد و پس از پنج شکست متوالی در جایگاه بیست و یکم این رقابت ها قرار گرفت.

تیم ملی والیبال ایران در سال 2010 برای چهارمین بار سهمیه رقابت های قهرمانی مردان جهان به دست آورد و با هدایت زنده یاد حسین معدنی در این رقابت ها که به میزبانی ایتالیا برگزار شد، شرکت کرد. ملی پوشان کشورمان در این دوره با کسب یک برد و دو شکست برای دومین بار عنوان نوزدهم را به دست آوردند.

لهستان و رقابت های سال 2014 بهترین حضور والیبال ایران در مسابقات قهرمانی مردان جهان بود که ملی پوشان با هدایت اسلوبودان کواچ موفق به کسب مقام ششم در ششمین حضور خود شدند.

تیم ایران در دور مقدماتی این رقابت ها با تیم های فرانسه، ایتالیا، آمریکا، پورتوریکو و بلژیک همگروه بود و با کسب چهار پیروزی (ایتالیا، آمریکا، بلژیک و پورتوریکو) ، یک شکست (فرانسه) و 11 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه به مرحله بعد صعود کرد.

شاگردان کواچ در مرحله دوم موفق به شکست تیم های استرالیا، آرژانتین و صربستان شدند و با پذیرش شکست برابر لهستان به عنوان تیم سوم گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب تیم های فرانسه و آلمان شد و در مرحله نیمه نهایی نیز با پذیرش شکست برابر روسیه به عنوان ششم این رقابت ها دست یافت. تیم های لهستان، برزیل، آلمان، فرانسه و روسیه نیز رتبه های اول تا پنجم را به دست آوردند.

گفتنی است تیم ملی والیبال مردان ژاپن با دو مدال برنز سال های 1970 و 1974 پرافتخارترین تیم قاره کهن آسیا در این رقابت ها هستند.

* نخستین میزبانی مشترک

نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از 19 شهریور تا 8 مهرماه 1397 با حضور 24 تیم به میزبانی دو کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار می‌شود که برای نخستین تجربه میزبانی دو کشور در این رقابت هاست.

سه شهر روسه، وارنا و صوفیه در بلغارستان و شش شهر باری، بولونیا، فلورانس، میلان، رم، و تورین در ایتالیا میزبانی این رقابت ها را بر عهده دارند.

ایتالیا در سال 2018 در حالی سومین میزبانی خود در رقابت های قهرمانی مردان جهان را تجربه می کند که در سال های 1978 و 2010 نیز میزبان این رقابت ها بوده است. از سوی دیگر بلغارستان میزبان مشترک سال 2018، در سال 1970 نیز میزبان این مسابقه بوده است و برای دومین تجربه جهانی خود آماده می شود.

تا کنون کشورهای آرژانتین، برزیل، جمهوری چک، فرانسه، ژاپن و روسیه نیز دو میزبانی در مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان داشته اند. یونان، مکزیک و لهستان مدافع عنوان قهرمانی این رقابت ها نیز یک دوره تجربه میزبانی داشته اند.

* مدال آوران هجده دوره در یک نگاه

فهرست میزبان ها، مدال آوران و تیم های چهارم و تعداد تیم های شرکت کننده در هجده دوره گذشته رقابت‌های قهرمانی مردان جهان به شرح زیر است:

چک اسلواکی، 1949: شوروی – چک اسلواکی – بلغارستان – رومانی (10 تیم)

شوری، 1952: شوروی – چک اسلواکی – بلغارستان – رومانی (11 تیم)

فرانسه، 1956: چک اسلواکی – رومانی – شوروی – لهستان (20 تیم)

برزیل، 1960: شوروی – چک اسلواکی – رومانی – هلند (14 تیم)

شوروی، 1962: شوروی – چک اسلواکی – رومانی – بلغارستان (21 تیم)

چک اسلواکی، 1966: چک اسلواکی – رومانی – شوروی – آلمان (22 تیم)

بلغارستان، 1970: آلمان (شرقی) – بلغارستان – ژاپن – چک اسلوکی (24 تیم)

مکزیک، 1974: لهستان – شوروی – ژاپن – آلمان (شرقی) (24 تیم)

ایتالیا، 1978: شوروی – ایتالیا – کوبا – کره جنوبی (24 تیم)

آرژانتین، 1982: شوروی – برزیل – آرژانتین – ژاپن (24 تیم)

فرانسه، 1886: آمریکا – شوروی – بلغارستان – برزیل (16 تیم)

برزیل، 1990: ایتالیا – کوبا – شوروی – برزیل (16 تیم)

یونان، 1994: ایتالیا – هلند – آمریکا – کوبا (16 تیم)

ژاپن، 1998: ایتالیا – یوگسلاوی – کوبا – برزیل (24 تیم)

آرژانتین، 2002: برزیل – روسیه – فرانسه – یوگسلاوی (24 تیم)

ژاپن، 2006: برزیل – لهستان – بلغارستان – صربستان و مونته نگرو (24 تیم)

ایتالیا، 2010: برزیل – کوبا – صربستان – ایتالیا (24 تیم)

لهستان، 2014: لهستان – برزیل – آلمان – فرانسه (24 تیم)

ایتالیا و بلغارستان: ؟ – ؟ – ؟ – ؟ (24 تیم)

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس