کد خبر 871451
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
نرخ تورم نمایه

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت: مجموع شرایط در چند ماه گذشته به خصوص نوسانات بازار ارز، احتمالا نرخ تورم را افزایشی خواهد کرد.

به گزارش مشرق، جعفر مهدی زاده درباره ارزیابی خود از ثبات نرخ تورم طی دو سال اخیر، اظهار داشت: بررسی تاریخی نرخ تورم حاکی از این است که در چند دهه گذشته نرخ های تورم بالا بخشی از اقتصاد کشور بوده و نرخ های بیش از 15 درصد و دو رقمی، موضوعی عادی در اقتصاد کشور است.

وی افزود: اما به دنبال سیاست گذاری های چند سال اخیر، توانستیم به توفیق های زیادی در خصوص کنترل نرخ تورم دست یابیم و این نرخ در مقطع سال 1395 بعد از گذشت حدود 26 سال تک رقمی شد.

بیشتر بخوانید:

میزان تورم خرداد ماه مشخص شد +جزئیات

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر ادامه این روند در سال 96، گفت: در طول 4 دهه گذشته در اقتصاد ایران این تجربه که در دو سال پیاپی نرخ تورم تک رقمی داشته باشیم، بسیار انگشت شمار بوده است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی، افزود: به تبع این سیاست هم با وجود توفیقاتی که داشته می تواند موافق و مخالفانی داشته باشد، همانطور که بارها فعالان اقتصادی نسبت به سیاست های دولت برای کنترل تورم نقد داشته اند.

مهدی زاده گفت: اما واقعیت این است که اگر نگاهی به رفتار نرخ تورم در چند سال گذشته داشته باشیم، کنترل تورم از بُعد ثبات و آرامش خاطر فعالان اقتصادی می تواند موثر باشد تا با جهت دهی به فعالیت های اقتصادی شرایط بهتر و مطمئن تری برای تولید کنندگان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی این رویکرد از بُعد بخش واقعی اقتصاد، رشد و اثر مثبت بر فعالیت های اقتصادی سیاستی مثبت است، امیدوارم در آینده نیز با اتخاذ تصمیم های جدید شرایط برای کنترل نرخ تورم فراهم باشد.

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چند درصد احتمال ادامه شرایط فعلی و حفظ نرخ تورم 10 درصدی را می دهید؟ گفت: نرخ تورم تک رقمی در جامعه و افکار عمومی بسیار پُررنگ شده زیرا نرخ تورم 9.9 درصد یا ده درصد تفاوت زیادی ندارد و نکته مهم تثبیت نرخ تورم در بلندمدت و جلوگیری از نوسان زیاد این نرخ است.

وی ادامه داد: ثبات تورم نیز موضوع قابل توجهی است و به همین جهت هدف بانک مرکزی مهار نرخ تورم و حفظ در سطوح متناسب با شرایط اقتصادی کشور است.

مهدی زاده ادامه داد: با توجه به مجموع شرایطی که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده به خصوص نوسانات بازار ارز، نمی توان انتظار داشت که بر نرخ تورم بی تاثیر باشد.

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ ارز تاثیر معناداری بر حوزه های مختلف اقتصادی دارد، نرخ تورم را تحت تاثیر قرار می دهد و در ماه های آینده تا حدودی شاهد افزایش تورم خواهیم بود اما اینکه چه میزان افزایش داشته باشد، بستگی به سیاست های مکملی که برای کنترل نرخ تورم به کار گرفته می شود دارد.

وی افزود: اما اگر کماکان بر شیوه های انضباط گرایانه در حوزه سیاست های پولی و مالی تاکید شود، ‌به نظر من تورم در سطوح پایین و مناسب حفظ خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    3 0
    15 درصد بله ولی 150 درصد نه!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس