سیمرغ

۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۹۳، ماهواره فجر با موفقیت به فضا پرتاب شد و با این حساب، بیش از سه سال از پرتاب آخرین ماهواره ایرانی به فضا می گذرد؛ چیزی در حدود ۱۲۰۰ روز !

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، کره شمالی، مثال خوبی برای برخی سیاست ورزان تیترساز است؛ روزی هواداران انقلاب و طرفداران ایستادگی مقابل زیاده خواهی غرب را مواخذه می کردند که می خواهند، ایران را کره شمالی کنند و روزی دیگر، سرکوفت می زنند که چرا همچون کره شمالی دست دوستی نفشاریم. غافل از آنکه، آنهایی که از کره شمالی شدن و علف خوار شدن مردم می گفتند، مرگی را برای ملتی هشدار می دانند که خود، با دروغ و توهم می خواستند مسمومش کنند. اما همان موج سوارها، خوب یاد گرفته اند که هزینه ندهند، لکن سود اقدامات را به حساب خود و تفکرشان بریزند؛ درست مثل بتونی که در برنامه هسته ای و فضایی ریخته شده اما موفقیت می نامندش.

موشک های بالستیک و فناوری فضایی به خصوص ماهواره برها از جمله بحث های بسیار مهم و استراتژیک برای امور دفاعی و علمی کشورها به حساب می آیند. برای جمهوری اسلامی ایران نیز این توان موشکی به عنوان رکن اصلی بازدارندگی کشور از سالهای بعد از جنگ تحمیلی وارد کارزار دفاع از میهن شده و پس از آن نیز، فناوری فضایی نیز به عنوان یکی از علوم برتر روز از جمله مباحثی بود که در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با جدیت پیش گرفته شد تا ایران، به سرعت وارد باشگاهی پولساز و اقتدارساز شود. با سوء استفاده از این موضوع که بخشی از این دو فناوری دارای فصل مشترک و همپوشانی هستند و علومی که برای طراحی و ساخت موشک های بالستیک کاربرد دارد، در بخش هایی زیربنای بحث ماهواره برها و رسیدن به ماوراء جو زمین نیز محسوب می شود، با تعریف ایران هراسی غرب، تلاش شد برنامه فضایی کشور و پس از آن، برنامه موشکی، دچار توقف و ایستایی کامل شده و اکنون حدود ۱ سال است، خبری از برنامه های امیدبخش و اقتدارآفرین در این حوزه ها نباشد.

یک سال از حمله موشکی به داعش گذشت

۲۸ خرداد ماه سال ۹۶ شاهد حمله موشکی سپاه به دیرالزور سوریه در تلافی حمله تروریستی گروهک داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت امام (ره) بودیم. بعد از پایان جنگ تحمیلی و حمله موفق موشکی علیه تروریست های منافقین در خاک عراق، این اولین استفاده عملیاتی از توان موشکی کشور به حساب می آمد که البته ویژگی های متفاوت و فضای سیاسی - بین المللی خاص نسبت به رخدادهای قبلی داشت.

در این عملیات؛ عمدتا از موشک های تاکتیکی ذوالفقار با سوخت جامد استفاده شد که در حقیقت می توان از آنها به عنوان دقیق ترین موشک های ساخت ایران نام برد. موشک ذوالفقار که در جریان رژه نیروهای مسلح  در ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ رونمایی شده و بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوافضای سپاه چیزی در حدود ۷۵۰ کیلومتر برد دارد. این حمله دقیق که با استفاده از ۶ تیر موشک انجام شد بازتاب های فراوان داخلی و خارجی داشته و نشانه ای از عظم جدی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با پدیده شوم تروریسم بود. با انجام این حمله، سیل روایت های تبریک به خود، از سوی برخی مسئولین دولتی به راه افتاد، وزیر اطلاعات گفت که "رییس جمهور به نیروهای مسلح دستور یورش کوبنده را به مقر داعش صادر کرده" و روحانی با کنایه بیان کرد که " سازنده این موشک دولت و وزارت دفاع است و پول آن را بخش اقتصادی کشور تامین می‌کند. "

البته هیچ کس نیز جواب نمی داد که چرا در موارد مشابه و رزمایش هایی که در مناظرات، تلاش برای به هم زدن برجام معرفی می شد، کسی صحبت از پولهای دولتی نمی کرد و هزینه اش را متقبل نمی شد؟

رژه ۳۱ شهریور : آخرین رونمایی موشکی تا به امروز

اما آخرین تحول موشکی کشور مربوط به رژه ۳۱ شهریور ماه سال ۹۶ بود؛ جایی که موشک بالستیک خرمشهر برای اولین بار به نمایش درآمد. یک موشک بالستیک با برد ۲ هزار کیلومتر و توان حمل سر جنگی به وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم که از سوخت مایع بهره می برد. به نظر می رسد موشک خرمشهر توانایی حمله چند سر جنگی جدا شونده را نیز داشته باشد.

در همان ایام، فیلمی از آزمایش آن موشک که توسط وزارت دفاع ساخته شده بود، منتشر شد اما از ۳۱ شهریور سال گذشته تا به امروز که تقریبا به پایان بهار سال جدید رسیده ایم، خبری از دستاورد یا تحول جدیدی در بخش موشک های بالستیک نیست؛ چیزی در حدود ۲۷۰ روز تمام.

 ۱۳ بهمن ۹۳ آخرین پرتاب فضایی!

در ۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ یعنی در حدود ۱.۵ سال پس از استقرار دولت اعتدال و امید و... و. ، ماهواره فجر با موفقیت به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار گرفت. این پرتاب آخرین پرتاب فضایی ایران تا به امروز به شمار می آمد و بعد از آن، برای مدت زیادی است که بخش پرتاب با سکون کامل مواجه شده است. البته در سال گذشته ماهواره بر سیمرغ به صورت آزمایشی پرتاب شد ولی این تست ها تداوم نیافت و با این حساب، بیش از سه سال از پرتاب آخرین ماهواره ایرانی به فضا می گذرد؛ چیزی در حدود ۱۲۰۰ روز.

در ۵ مردادماه سال ۹۶ شاهد پرواز ماهواره بر سیمرغ برای اولین بار بودیم. این ماهواره بر نسل جدیدی از راکت های ایرانی بود. سیمرغ، ماهواره‌ بری دو مرحلهای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده و با بهرهگیری از پیشران سوخت مایع میتواند ماهواره هایی در رده جرمی سنگین تر نسبت به موشک سفیر را در مدار حدود ۵۰۰ کیلومتری و زاویه میل مداری ۵۵ درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهوارههایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمین LEO است.

آنطور که در زمان رونمایی و سالهای اولیه پس از آن توسط مسئولان و کارشناسان کشورمان اعلام شده، این موشک دارای طول کلی ۲۵.۹ متر است که ۱۷.۸ آن مربوط به مرحله اول و ۸.۱ متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر ۲.۴ متر و قطر مرحله دوم آن برابر ۱.۵ متر است. همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول ۱۴۲ و مرحله دوم نیز ۷.۲ تن-نیرو اعلام شد. البته راکت سیمرغ فاقد ماهواره بوده و صرفا برای آزمایش خود ماهواره بر سیمرغ انجام شد.

اما یکی از اتفاقات مهمی که پس از این شلیک، رخ داد و مورد توجه کافی رسانه ها و افکار عمومی قرار نگرفت، پست اینستاگرامی صفحه رییس جمهور بود. در این پست، تصویری از حضور حجت الاسلام روحانی در مراسمی برای افتتاح رسمی پایگاه ملی فضایی امام (ره) درج شده بود و نکته مهم آن، اعلام «پرتاب ماهواره طلوع» در بنر رسمی درج شده در پشت وی و وزیر وقت دفاع بود؛ اتفاقی که تا زمان چاپ بنر، قطعی بوده و پس از آن، ملغی شده بود.

حال، یا این ماهواره، به سرنوشت اتفاقی که سردار حاجی زاده از آن خبر داد که برخی مسئولان، جلوی پرتاب یک ماهواره بر ایرانی را گرفته بودند، یا آنکه اتفاق فنی و غیرسیاسی رخ داده که دولت، صلاح ندیده بود، آنرا رسما اعلام کند. هرچه بود، تصویر اخم آلود رییس جمهور و وزیر دفاع وقت، در عکس منتشره، پیام امیدبخشی را منتقل نمی کرد؛ چه برسد آنکه بپرسیم ماهواره ایرانی و قدرتمند طلوع چه شد؟

با توجه به بررسی های فوق، ۳۱ شهریور ماه سال گذشته تا به امروز دیگر شاهد حرکتی در بخش فضایی یا موشکی نبوده ایم و همانطور که برخی کارشناسان و مسئولان تاکید کرده اند، طیف وسیعی از دلایل سیاسی - از تلاش بیهوده برای حفظ برجام یا ترس از تشرهای غرب- دلیل این خاموشی و بی تحرکی است. طبیعتا اگر مسئولان مهم اجرایی همچون وزیر اطلاعات، تاکید می کنند که شلیک موشک های سال گذشته با دستور رییس جمهور بوده، پس باید قبول کرد که عدم شلیک ها نیز با فعل و ترک فعل همان مسئول رخ می دهد.

شاید دولتی ها نیز همانند برخی تازه به مدرسه سیاست رسیده ها که معتقدند نمره خوب را خودشان میگیرند و نمره بد را معلم می دهد، زمانی که اتفاق مهمی چون حمله موشکی به داعش رخ می دهد، آنرا متعلق به خود و پولهای دولت می دانند و بهره برداری سیاسی را به سرعت آغاز می کنند اما در روی دیگر سکه، نمی خواهند هزینه تداوم شلیک ها و توسعه توان دفاعی کشور، به پای آنها نوشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    کسایی که سر سوزنی غیرت و مردونگی تو وجودشون باشه بی لیاقتی این دولت رو تایید میکنن کدوم کشوری با دست کشیدن از ابزار اقتدار خودش بجایی رسیده که ما دومیش باشیم؟ دنیا قانون جنگله باید شیر باشی تا نخورنت یکی به اینا حالی کنه اینقدر ذلیل نباشن
    • morteza IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      15 58
      مشرق نیوز شما که از جزییات برنامه اطلاع موثق و درستی ندارید لطفا به صورت عقده گشایی در مورد این موضوع خبر ننویسید. با تشکر
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      80 8
      حتی کشور اشغال شده ای مثل ژاپن هم برنامه هسته ای و فضایی خودش رو حفظ کرده آقایون مذاکره کردن رو هم متاسفانه..بلعه....
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      15 33
      ازکجامی دانیدکاری صورت نگرفته.روزنامه محترم مشرق این اخباررانباید بدینگونه تیترکند.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      20 3
      موشک ها را درآورید و آزمایش کنید
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      25 9
      من نمی دانم این امتیازهای منفی از کجا می آید. دو صورت دارد یا آماری است قلابی که از طرف منافقین پول بگیر از استکبار به وجود آمده است و یا اگر هم واقعیت داشته باشد نشان از استخوان در چشم بودن این اخبار برای استکباریون و منافقان هست که از شفاف سازی و صداقت گویی مشرق خوششان نمی آید.
    • US ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      8 5
      الله اکبر...بلند باد نام مقاومت در داخل و خارج...در همه جبهه ها و در همه ی عرصه ها...
    • شایان GB ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      6 1
      حتما موشک های ساخته شده جدید رو تو انبار خونه شون احتکار کردن!
  • US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    این ریس دولت و ایدی استکبار باید هرچی سریعتر عزل و محاکمه شوند
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    اسلاحتلبا جانورانی ناشناخته و عجیبند
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      31 5
      که فقط در اقلیم ایران وجود دارند
    • مرد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      8 13
      اسلاحتلبا؟؟؟؟؟ بابا باسواد!!!!!!!
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      23 3
      اصلاح طلبان در تمام دنیا هستند و همه انقلابهای رنگی و مخملی زیر سر آنان است.
  • IT ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    از ترس اینکه قطعنامه 2231 خط و خش نیفته خودبخود برجام موشکی رو اجرا کردن. هی عقب نشینی کنید. هی عقب نشینی کنید که از عقبگرد هم بدتر ضربه خواهید خورد! (به عقب برنمیگردیم!!! خخخخخ...زرشک)
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      67 5
      قطعنامه بیچاره اصلا لحن دستوری نداره لحن درخواستی داره که سه سال از هشت سالش هم رفته آنهم بیشتر با هدف موشک های جنگی بالستیک تا راکت های غیر نظامی این ها دیگه از پاپ هم کاتولیک تر شدن از ترس امریکا
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    55 98
    وقتی موشکی نسازن ماهواره چطور پرتاب کنن دلیل پرتاب نکردن ماهواره نساختن موشکه خدا لعنت کنه کسانی رو که میخوان کشور رو ذلیل کنن
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    7 26
    اینکه هرچی غرب ساخته ما هم بسازیم ته غربزدگیست . یعنی اونی که میگه بخریم وارد کنیم اینقدر غربزده نیست
  • F35 US ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    اگر میخواهید سایه جنگ از کشورتان دور شود به رهنمود های رئیس جمهورتان به خوبی عمل کنید .
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      8 5
      ما عزت را به پاسپورت ایرانی برمیگردانیم.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      دهنتو ببند.مزدور کاسه لیس.اگر میخواهید سایه جنگ از کشورتان دور شود به رهنمود های رهبری عزیز به خوبی عمل کنید .موفقیت در گرو پیروی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب است که تا بحال هر چه که گفته به حقیقت پیوسته متاسفانه مسئولین اجرایی ناکارآمد و ترسویی داریم که توان انجام فرامین رهبری را ندارند یا به فکر منافع خود هستند و منافع آنان با منافع مردم در تضاد است.مرگ بر امریکا و کسانی که شیطان بزرگ را کدخدای دنیا می پندارند
    • شایان GB ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      7 0
      دشمن همیشه به ترسوها و بزدلان حمله میکنه و از شجاعان فراری.
  • Ostad Alireza Bagheri IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    41 2
    علاوه بر ماهواره بر سیمرغ ٫ موشک ماهواره بر 4 مرحله ای قائم هم با وزن 540 تن و 60 متر طول و 4 متر قطر هم سالهاست آماده پرتاب ماهواره هایی با تناژ 1 تن به مدار 1000 کیلومتریه ولی افسوس ....
  • حسین IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    84 3
    خودباختگی و ترس که شاخ و دم ندارد عزیز من
  • مهین پرست IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    36 1
    کاهش رشد علم فضایی کشور یک رفتار بسیار ناشیانه و ضد ملی است آن هم در حالی که کشورهای همسایه ما همچون پاکستان، ترکیه و امارات در حال توسعه صنعت هوافضایی خود هستند. امیدوارم حتی اگر ترس از جوسازی غربی ها جلوی رونمایی و پرتاب ها را گرفته است در پشت پرده توسعه فضایی و تزریق بودجه برای این صنعت استراتژیک وجود داشته باشد. امیدوارم
  • US ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    27 1
    این ها همه فک و فامیل و فرزندان و اموالشان در خارج کشور برای هر کاری اول نگاه خارج دارن، مورد بعدی هم این ها لیبرال هستن و از اساس با پیشرفت کشور مخالف اند ولو در بخش های محدودی همراهی هم ببینید، ول کردن اقتصاد و فشار مضاعف و قاچاق و وارادات افسارگسیخته و بی مورد و بزرگ کردن یه مساله ساده در عوض حل کردن آن و خیلی موارد دیگه بخشی از وجود این هاست
  • ارمین US ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    33 2
    بارها دولت اعلام کرد مذاکره موشکی نمی کنیم اما عملا برجام علاوه بر هسته ای بر فناوری فضایی و موشک هم تاثیر خودشو گذاشته و ایجاد محدودیت کرده قابل انکار هم نیست ای کاش حداقل با برجام اوضاع اقتصادی سروسامان می گرفت تا کمتر دلمون بسوزه اما افسوس که فقط باید حسرت خورد
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      7 2
      اقتصاد نفتی ایران به پایان دو دهه آخرش رسیده و با ده برجام و هیچ باج دادنی درست نمیشه چون برای تولد یک اقتصاد غیر نفتی مولد نیاز به نابودی اقتصاد نفتی هست
  • مسعود IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    28 3
    بدبختی ما اینه که همه از برجام خارج شدن ما همچنان مثل احمق ها توش موندیم سیاسی کردن برتری ها و دستاورد های علمی کشور که اصلی ترین دستاورد های 40 ساله انقلاب و عامل سرفرازی جوانان دانشمند کشور بود از فناوری هسته ای تا فضایی و حتی بحث سلول های بنیادی که تو این 3 سال هیچ خبری از رویان بیرون نیومد اونم بخاطر یک سند نیم بند و یه کاغذ پاره به اسم برجام گناه بزرگی است که ملت ایران هیچ وقت عاملان ان را نمی بخشند و تا اینده تاریخ عاملان انرا لعن می کنند
  • US ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    28 4
    اگه موشک و ماهواره تست کنن، دیگه تو خارج یواشکی پول به حسابشون نمیریزن، و اقامت و کار بستگانشان دچار مشکل میشه. با خودشون میگن پول و اقامت و کار و شهرت رو بچسب، اقتدار کشور و عزت ملت کیلویی چند!
  • US ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    34 4
    مسئولین ارشد و وزرای این دولت دو شغله هستند و از دو جا حقوق میگیرن، یکی برای کشور و از بیت المال حقوق میگیرن که خدمت کنن، یکی هم برای غرب و از اونا حقوق میگیرن که خدمت نکنن و خیانت کنن. حالا اینا هر دو حقوق رو میگیرن ولی فقط ماموریت محوله توسط خارجیها رو انجام میدن نه وظیفه خدمت به ملت و مملکت رو. تجارت بدی نیست، در غیر اینصورت که نمیتونن وزیر 1000 میلیاردی و وزیر کاسب، و فرزند وزیر کاسب خارج نشین تولید کنن.
  • DE ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    31 5
    خدایا ریشه این اصلاح طلبان رو در ایران بسوزان !!
    • شایان GB ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      4 0
      الهی آمین
  • اصلاح طلب IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    مشرق با موشک های بالستیک خداحافظی کن! دیگه رنگ تست موشک بالستیک با برد بیش از 300 کیلومتر رو نخواهی دید چون توانایی حمل کلاهک اتمی داره...و به زودی موشک های بالستیک بالای 300 کیلومتر ایرانی جلوی چشم بازرسان بین المللی امریکایی و اسراییلی و عرب نابود خواهند شد
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      خفه شو مزدور.این آرزو را تو و اربابت به گور خواهید برد
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      خفه شو دیوث منافق . پای تو و همپالگی هاتونو از ایران کوتاه میکنیم. فقط گوش بفرمان رهبرمون هستیم. پس گنده تر از دهنت حرف نزن
    • GB ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      3 2
      جوجه را اخر پاییز میشمرن ساندیسی ها
  • سهیل IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    15 3
    تمام پروژه های نظامی پنج شش ساله خوابیده حالا موشکی هم روش!! مثل موتور جت توربوفن سنگین زیر دریایی سنگین شناور سه هزار تنی پهپاد جت سنگین اکثر پروژه های زرهی و... موشک ها هم روشون!....به قول یکی ما میگیم پروژه های نظامی و غیر نظامی علمی دارن پیشرفت می کنن و متوقف نشدن شما هم بگو!!.....
  • آرش ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    25 8
    از مشیر خودش خارج شد.همه دیدن.مشکل فنی بود
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      17 48
      خفه شو منافق
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    21 6
    مردم ایران کسانی هستند که برای گل شدن شانسی یک توپ چشن ملی برپا می کنند. اما اگر کشورشان به موفقیتهای بی سابقه فضایی و هسته ای برسد برایشان کمترین ارزشی ندارد. چنین مردمی استحقاق آن را دارند که تا روز قیامت مستعمره باقی بمانند.
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    16 1
    خائن هستن والسلام
  • عباس AE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    12 3
    کاش می شد سوار ماشین زمان بشیم و به بعد از 1400 منتقل بشیم.
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      12 2
      بعد از 1400 دیگر با تلاشهای روحانی و حامیانش ایرانی روی نقشه ها دنیا باقی نمانده است .
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    18 3
    دلم برای شنیدن غرش موشک های اسلام تنگ شده است
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    17 0
    مشرق جان! چرا نمایندگان مجلس به اندازه شماها در مورد پرتاپ ماهواره این قدر حساس نیستند؟ نکنه اثرات پلوهای چرب و چیلی است. شاید هم پولی باید به مصرف عمومی برسد و برای احاد ملت ایران است صرف رانت و رانت بازی و بده و بستان می شود. شورای نگهبان نمی خواهد در این مورد ورود کند؟ دستگاه قضا چطور؟
  • NL ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    تمام سایت مشرق در این چند سال فعالیت هدفش یک چیز بوده که کل کشور خاین و وطن فروشن فقط خدمتگزار سپاهه.آقا قبول دیگه اینقدر خالی نبند مردم شعور نهایت شعور دارن و می فهمن
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      برو دوغتو بخور
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      مردم می فهمند ؛ زلزله میاد سپاه به داد مردم میرسه جاسوس تو دولت و تیم مذاکره کنندست سپاه دستگیر میکنه ، تمام پروژه های دولت توسط سپاه ساخته میشه و دولت افتتاح میکنه حالا تو بگو مگر مردم بیشعورند نفهمند
    • AU ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      10 5
      90 درصد مردم ایران وطن فروشند. مگر غیر از این هست. قوانین رانندگی را در کشورهای دیگه مو به مو رعایت می کنند. به کشور خودشون که می رسه می زنند زیر همه چیز. با چشم خودم خیلی چیزها را دیدم که پیش از این باورم نمی شد. مردم ما از خودشون بدشون میاد و دیوانه وار عاشق خارجی ها هستند. سلفی تو مجلس یک نمومه ی کوچکش بود. شما می تونی همه ش را انکار کنی.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      3 52
      مردم شعور دارن.تو نداری
    • حسینی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      2 1
      نگران نباشید وقتی گفتن سپاه کاری کرد، یعنی خود مردم کاری کردن! یعنی تو عزیز کاری کرده ای ... سپاه بدون مردم و یا مردم بدون سپاه شدنی نیست!
  • مهدی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    21 5
    بسمه تعالی، بی کفایتی این رئیس جمهور دیگر برای همه اثبات شده است. روحانی استعفا...
  • امید IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    13 4
    .... و مدعیان دروغین اصلاحطلب طرفدارش برای شکست انقلاب و خدمت به ارباب آمریکا هر کاری میکنند.
  • بیسواد قدیمی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    9 0
    خاک بر سر این جماعت نادان که نمی دانند سربلندی و پیشرفت و رفاه از همین توانمندی و قدرت دفاعی است وگرنه روز اول نابود میشدیم.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    0 1
    پروژه موشک و ماهواره و ... چه قدر خرج داره بنویسید ببینیم برای اقتصاد ایران سنگینه یا نه
    • مهندس IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      7 0
      هزینه یک پرتابگر کلاس متوسط که بتونه دو تا چهار تن بار رو به مدار لئو ببره ده تا بیست میلیون دلار هست شما حساب کن ایران پول خرید ایرباس یا بوئینگ هر فروند 300 میلیون دلار و در حل 40 میلیارد دلار رو داره!!! قیمت خرید همین بازی ایران بوسنی حدود بیست میلیون دلار بوده!!
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    8 1
    اقای رییس جمهوری علاقه ای به انجام کارهایی که قدرت ملی را افزایش دهد، ندارند؟؟
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    8 1
    خدا به این ملت بصیرت بده تا نسل این دشمن های داخلی زده بشه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    13 0
    این منفی مثبتها خیلی مشکوکه. چطوری در طی دو روز هر چی نظر ضد ایرانی اینقدر مثبت میگیره؟
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      10 0
      دشمن داره با تمام توان کار میکنه بر ضد مملکت و مزدوراش به شدت فعال شدن ولی ان شالله که نقشه هایشان نقش بر آب خواهد شدومرگ بر امریکا و کدخدا پرستان.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      4 0
      اینا کار واحدهای مجازی ارتش اسرائیله
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      4 0
      اینا کار واحدهای مجازی ارتش اسرائیله
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      4 0
      اینا کار واحدهای مجازی ارتش اسرائیله
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    0 22
    از اول بهار آب شرب در اصفهان جیره بندی است، وضعیت اقتصادی و تورم و گرانی بیداد میکند، شغل نیست، ازدواج نیست، دارو و درمان گران است، آدم بیکار دفترچه بیمه هم ندارد. اونوقت شما ناراحت هستید که چرا ماهواره پرتاب نشده؟!
    • دکتر IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      11 0
      2500 سال پیش کوروش گفته بود خدواند ایران رو از دست خکشسالی دروغ و جنگ دور کنه! اون موقع هم هسته ای وموشک بود که خشکسالی و دروغ و جنگ بود؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      17 0
      بله. همان تفکری که ماهواره را به انبار می برد است که اراده ای برای حل مشکلات کشور ندارد.
    • حسینی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      1 0
      ماهواره اگه پرتاب نشه، آب اصفهان حله؟! اصلاً همه بریم نوکری آمریکا رو بکنیم، کسی بهمون آب می ده؟! شمر و یزید آب دادن؟! بلکه باید مردم و مسئولین کار کنیم، تلاش کنیم در همه زمینه ها، از جمله تأمین آب استان عزیز و شهید پرور اصفهان...
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      2 0
      مگه بعد متوقف کردن هسته ای قول ندادید اوکی بشه بعد میگن بخاطر نمایش موشک برجام به گل نشست مگه زمان توافق نمی دونستند ایران موشک داره مرگ برا امریکا میگه خب توافق نمی کردن یعنی این ها بهانست شماها هیچ وقت نخواهید فهمید چون عمل دارید و لی فکر ندارید لا تعقلون هستید
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 57
    دهنتو ببند.مزدور کاسه لیس.اگر میخواهید سایه جنگ از کشورتان دور شود به رهنمود های رهبری عزیز به خوبی عمل کنید .موفقیت در گرو پیروی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب است که تا بحال هر چه که گفته به حقیقت پیوسته متاسفانه مسئولین اجرایی ناکارآمد و ترسویی داریم که توان انجام فرامین رهبری را ندارند یا به فکر منافع خود هستند و منافع آنان با منافع مردم در تضاد است.مرگ بر امریکا و کسانی که شیطان بزرگ را کدخدای دنیا می پندارند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    16 0
    بعد برجام و بتن ریزی هسته ای وعده وعید زیادی به مردم دادن که چون بیشتر شعار بود برای توجیه خرید رای و عملی نبود مردم سرخورده شدن...
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    10 23
    تلفیق دموکراسی کثیف غربی و دین!
  • امین IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    22 0
    به خاطر اینه که کدخدا خوشش نمیاد
  • LB ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    9 57
    گفتن به عقب برنمی گردیم اما عقب عقب برگشتن! داداش، آق فری، آینه بغل بذار موقع رد شدن از قزوین! خطرناکه ها! ببین کی گفتم ببم جان
  • آرش IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    6 2
    راه رفته کره شمالی رو تکرار کنیم!!!
  • US ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    2 0
    الله اکبر...بلند باد نام مقاومت در داخل و خارج...در همه جبهه ها و در همه ی عرصه ها...
  • مصطفی IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    0 2
    دولت پروژه بدرد نخور دروغین پرتاب ماهواره را قطع کرده. در زمین تخت ماهواره ای وجود ندارد این مسائل مردم ما و دنیا خبر ندارند که در راستای نظم نوین جهانی قرار داریم.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    1 0
    دولت اصلا معلوم هست چکار میکنه من کاری به مشوک ندارم این دولت الان داره دقیقا چه کار میکنه تولید رو رونق میده؟ گرونی رو کنترل می کنه؟ برجام رو پیش می بره؟ تولید علم میکنه ؟ چکار می کنه یکی بگه
  • DE ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    عصر و زمانه ناصرالدین شاه هم تموم شد، اما هنوز خیلی مونده تا اعقاب قبله عالم در شمال شهر تهران، متوجه بشوند که «عصر موشک» تازه شروع شده است، نه تمام.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    اصلاح طلبان همان منافقان زمانند که در قرآن آمده زمانی که پیروزی به دست می آورید می گویند ما با شما بودیم و ما در این پیروزی نقش داشتیم و خدا نکند که شکست کوچکی بخوریم واویلا به کلام امام خمینی منافقان از کفار بدترند کاری که این منافقان با ایران کردند ۴۳سال دشمنی تمام قدرت های غربی ،اسراییلی ، عربی با آن همه هزینه و جنگ رسانه ای و تلاش نتوانستند بکنند امید ان کفار اهل کتاب و تمام دشمنان به همین جماعت منافق داخل است که بلدند چطور مردم رو فریب بدهند و ضربه بر فرق سر اسلام بزنند بزرگترین خطر برای اسلام این منافقین داخلی هستند در دل های این خبیثان مرض است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس