بمب هوشمند

روند توسعه سامانه های جستجوگر لیزری، تصویری مرئی و حرارتی موشکها در کشور، با نقشه راه مدون ادامه داشته و محققان کشورمان موفق به ساخت آشکارسازهای مادون با فناوری مهم و ارزشمند MEMS نیز شده اند.

به گزراش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی هفته های اخیر از بمب هوشمند و نقطه زن قائم ساخت وزارت دفاع در جریان تحویل پهپادهای شناسایی و رزمی مهاجر-۶ به نیروی زمینی سپاه رونمایی شد که در این مراسم بمب قائم با ۲ نوع جستجوگر به نمایش درآمد؛ یکی جستجوگر تصویری دید در روز یا مرئی که به جستجوگر تلویزیونی نیز معروف است و دیگری جستجوگر تصویرساز حرارتی (IIR) که هر دو نوع این جستجوگرها با بهره گیری از یک نرم افزار پردازش تصویر، قابلیت نگه داشتن قفل روی هدف و هدایت بمب ها یا موشک ها را به سمت آن دارند که در نتیجه سلاح به کارگیرنده این ترکیب، در دسته سلاح های "شلیک کن و فراموش کن" قرار می گیرد.

بمب هوشمند قائم با جستجوگر تصویری مرئی

بمب قائم با جستجوگر تصویری حرارتی

این رخداد از انجا حائز اهمیت است که در حدود ۲ دهه پیش که هنوز پهپادها در نقش رزمی توسعه نیافته بودند، کارشناسان یکی از نقاط ضعف پهپادها را لزوم توسعه تسلیحات سبک و کوچک برای آنها می دانستند. اما افزایش چشمگیر نیاز به پهپادها در مأموریت های رزمی، افزایش سرسام آور قیمت هواپیماها و بالگردهای مدرن رزمی و از سوی دیگر توسعه سریع و مقرون به صرفه پهپادها سبب شد که توسعه تسلیحات متناسب با پهپادها سهم چندان بزرگی از برنامه های پهپادی را به خود اختصاص ندهد ضمن اینکه پهپادهایی ساخته شد که امکان استفاده از تسلیحات معمول هواپیماها و بالگردهای تهاجمی را داشت.

امروزه با افزایش دقت نقطه زنی تسلیحات هواپرتاب، علاقمندی به توسعه نمونه های سبک و کوچک، هم برای هواپیماهای سرنشین دار بیشتر شده که بمب های کم قطر یا SDB نمونه هایی از آن است. پیشتر نیز خانواده بمب و موشک سدید و نیز بمب ۳۴۲ در سپاه برای استفاده در پهپادها و پرنده های رزمی سبک مانند بالگرد شاهد ۲۸۵ توسعه یافته بود.

بمب ۳۴۲ یک سلاح هواپرتاب ۱۸ کیلوگرمی با جستجوگر تصویری بوده و در بمب ها و موشک سدید نیز از هر دو نوع جستجوگر دید در روز و تصویرساز حرارتی که قابلیت "شلیک کن و فراموش کن" به آنها می دهد استفاده شده بود.

بمب هواپرتاب هوشمند ۳۴۲

موشک سدید-۱ که گفته می شد از جستجوگر لیزری یا اپتیکی برخوردار بود برای اولین بار در کنار بالگرد شاهد ۲۸۵ سی در نمایشگاه هوایی کیش در سال ۱۳۸۸ مشاهده شد. در بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در سال ۱۳۹۳ نیز موشک سدید-۳ با جستجوگر اپتیکی دید در روز و بمب ۳۴۲ با جستجوگر تصویری مشاهده شد.

موشک سدید-۱ در نمایشگاه کیش

موشک سدید با هدایت اپتیکی

به نظر می رسد بمب سدید نمونه اصلاح شده ای از بمب ۳۴۲ با بالهای میانی بزرگتر برای حمل محموله سنگین تر و رسیدن به برد بیشتر باشد. بمب سدید در نمایشگاه ماکس-۲۰۱۷ نیز در غرفه کشورمان در کنار بمب هدایت تلویزیونی قاصد به نمایش در آمده بود.

بمب سدید

بمب سدید با جستجوگر تصویری حرارتی

در بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه، بمب های سدید با جستجوگر تصویرساز حرارتی نیز مشاهده شد. بمب های سدید قابلیت حمله به اهداف ساکن و متحرک را در تمام شرایط آب و هوایی (با جستجوگر حرارتی) دارند.

این بمب ۳۴ کیلوگرمی، دارای طول ۱۶۳۰ و قطر ۱۵۲ میلیمتر بوده و سرجنگی انفجاری-ترکشی آن تا شعاع ۳۰ متر مؤثر است. دقت این بمب با جستجوگر لیزری حدود ۲.۵ متر، با جستجوگر حرارتی محدوده ۲.۵ در ۲.۵ متر و با جستجوگر تصویری دید در روز، ۵ متر گزارش شده است.

تولید انبوه بمب های سدید

بمب های ۳۴۲ با جستجوگر حرارتی نصب شده زیر بدنه پهپاد پنهانکار صاعقه

سامانه هدایت بر اساس تصویر فروسرخ یکی از انواع روش‌های مورد استفاده در نسل سوم هدایت در موشک‌های ضد زره یعنی هدایت به سبک «شلیک کن-فراموش کن» هستند. هلفایر (مدل L) با هدایت راداری موج میلیمتری، جاولین با هدایت تصویری فروسرخ از جمله موشک‌های نسل سومی هستند که عملکرد شلیک کن-فراموش کن داشته و البته از جستجوگرهای مختلفی استفاده می‌ کنند. با روش شلیک کن-فراموش کن، هواگرد شلیک کننده، از ردگیری هدف (و موشک) تا لحظه اصابت موشک بی‌ نیاز شده که برای بقاپذیری آن در میدان نبرد بسیار مفید است. همچنین امکان درگیری با تعداد هدف بیشتری در بازه زمانی یکسان در مقایسه با استفاده از موشک‌های نسل دوم فراهم می‌ شود.

این جستجوگرهای الکترواپتیکی و خصوصاً  نوع تصویری فروسرخ (IIR)  در زمره گونه‌های غیرفعال یا passive قرار می‌گیرد که بدون ایجاد هر گونه انتشاری اقدام به شناسایی و قفل روی اهداف می‌ کند که این نوع جستجوگر، قابلیت ردگیری اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا دارد، از مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به اخلال(جمینگ) و فریب برخوردار بوده و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد. همچنین برخلاف جستجوگرهای اپتیکی مرئی که تنها در روز و شرایط آب و هوایی مساعد قابلیت فعالیت دارند، جستجوگر تصویری حرارتی در شب و شرایط نامساعد با درصدی کاهش برد توان عملیات دارد.

تصاویر ارسالی از بمب هوشمند سدید در حالت اصابت به هدف متحرک زمینی

جدیدترین حسگرهای فروسرخ تصویری قابلیت تشخیص در محدوده‌های متنوع امواج فروسرخ و حتی امواج ماورای بنفش را دارند (dual waveband imaging infrared) و در نتیجه به این دلیل و نیز افزایش هوشمندی پردازشگرهای دیجیتال، امکان مقابله با آنها بسیار دشوار شده است. بسیاری از حسگرهای جدید تصویری فروسرخ در محدوده طول موج متوسط فروسرخ (MWIR) یا بلند فروسرخ (LWIR) کار می‌کنند تا تابش فروسرخ اجسام را به راحتی از نور مرئی تشخیص دهند. از این فناوری در سامانه‌های مختلفی با مأموریت‌های شناسایی، ردگیری اهداف، سامانه‌های کنترل آتش و حسگر موشک‌ها استفاده می‌شود. در موشک‌های بهره‌مند از جستجوگر تصویری فروسرخ، داده‌های تصویری حسگر از طریق خط ارتباط داده به سامانه پرتاب نیز منتقل می‌شود.

با استفاده از یک پایگاه اطلاعات ذخیره شده در موشک می‌توان با بهره‌گیری از توانمندی‌های تحلیل تصویر، هوشمندی بالایی برای موشک در انتخاب اهداف و تغییر آنها به صورت خودکار (در صورت الزام در شرایط نبرد) هم فراهم نمود.

میزان تشخیص اهداف با تصاویر قابل تهیه با جستجوگر IIR

جستجوگرهای حرارتی تصویرساز که امروزه در دنیا ساخته شده اند قابلیت کشف پرنده های نسل پنجم که از نظر راداری پنهانکار هستند را نیز دارد. مثال بومی این ادعا، کشف و ردیابی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی RQ-۱۷۰ قبل از فرود آوردن آن است.

ردیابی RQ-۱۷۰ توسط سامانه های حرارتی ایران در سال ۱۳۸۸

**ویژگی های مهم بمب قائم

در تصاویر مشاهده شده از بمب قائم، نمونه برخوردار از جستجوگر تصویرساز حرارتی دارای پوشش "منیزیم فلوراید" در پنجره خود است که اثرات مهمی در تشخیص محدوده مطلوب امواج فروسرخ دارد. این ماده با حذف برخی از باندهای امواج فروسرخ، فقط فرکانسهایی از امواج فروسرخ را عبور می دهد که مربوط به مواد سازنده به کار رفته در تجهیزات هدف بوده و اثرات محیطی پس زمینه و اثرات حرارتی روی پنجره جستجوگر را نیز تا حد زیادی حذف می کند. همچنین خواص مکانیکی طلق یا شیشه پنجره جستجوگر با بهره‌گیری از این ماده بهبود می‌یابد که در صورت تشکیل امواج شوک در جلوی موشک در سرعت‌های شلیک مادون صوت بالا (High Subsonic) اهمیت بیشتری می‌یابد. به علاوه با بهره‌گیری از این ماده مقاومت در برابر اثرات اصطکاکی و سایشی قطرات آب نیز بهبود یافته که ارزش بالایی برای موشک‌های کروز دریایی که در نزدیک سطح آب پرواز می کنند، دارد.

تصاویر دریافتی از جستجوگر تصویری مرئی بمب قائم در حال اصابت به یک هدف دریایی

این نوع پوشش قبلاً در موشک های مختلف ایرانی دارای جستجوگر تصویری حرارتی مانند میثاق-۳ و همچنین نصر بصیر مشاهده شده بود.

سر جستجوگر موشک نصر بصیر (سمت راست) و میثاق-۳ (سمت چپ)

برای اشاره به جزئیات نمونه‌هایی از جستجوگرهای اپتیکی سبک ساخت داخل می توان به T-Falcon اشاره کرد. این جستجوگر که به صورت ژیروسکوپیک در دو محور پایدار شده است، ۱.۳۶ کیلوگرم جرم و ۱۵۰ میلیمتر قطر دارد و بر روی پهپادها نیز مورد استفاده قرار می گیرد و دارای زوم اپتیکی ۲۶ برابر است.

تی-فالکون

از نمونه های مخصوص تسلیحات هواپایه نیز می توان به RU۱۱۳ST اشاره کرد که یک جستجوگر دید در روز است که با بهره گیری از سامانه پردازش تصویر، پس از شناسایی و قفل روی هدف، تا لحظه اصابت داده های هدایتی مورد نیاز را برای بمب یا موشک تأمین می کند. این سامانه قابلیت جستجو و شناسایی و تشخیص هوشمند هدف پس از رهایی از هواگرد حامل را نیز دارد. دوربین این سامانه نیز با دقت بهتر از ۴۰۰ میکرو رادیان در دو محور پایدار شده و قابلیت چرخش در بازه ۸۰ درجه در هر یک از دو راستای عمودی و افقی را دارد. این سامانه دارای قطر ۱۳۰ و جرم کمتر از ۵ کیلوگرم بوده و در دمای منفی ۲۰ تا مثبت ۵۵ درجه کار می کند. دمای منفی ۲۰ درجه به معنی امکان کار کردن تا ارتفاع کمتر از ۵۵۰۰ متر جو زمین است که با توجه به سقف پرواز پهپادها و بالگردهای رزمی معمول، محدوده مناسبی محسوب می شود.

توان مصرفی این سامانه در حدود ۵۰ وات بوده و توان مقاومت در برابر شوک تا ۱۰ برابر شتاب جاذبه زمین به مدت حدود ۰.۵ ثانیه را دارد. دقت ردیابی زاویه ای این سامانه ۰.۱ درجه و سرعت ردیابی زاویه ای آن ۲۵ درجه بر ثانیه است.

جستجوگر حرارتی تصویری RU۳۲۰ST (سمت چپ) در کنار جستجوگر تصویری مرئی RU۱۱۳ST (سمت راست)

نمونه حرارتی از این رده از جستجوگرها نیز با نام RU۳۲۰ST ساخته شده که از نوع تصویری حرارتی و غیرسرد شونده است. این نمونه نیز مشابه نمونه دید در روز، قابلیت جستجو، شناسایی و قفل خودکار روی هدف را بر اساس بازتاب های حرارتی سطح جسم دارد. حسگر به کار رفته در آن دارای فناوری FPA یا Focal Plane Array است که امروزه در تمام سامانه های پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته و می تواند تصاویری به خوبی دوربین های CCD ارائه دهد و البته نیاز به کار پردازشی بیشتری نسبت به جستجوگرهای تصویری حرارتی معمولی دارد. این سامانه دارای قطر ۱۳۴ و طول ۲۵۰ میلیمتر بوده و مشخصات جرمی و دمای عملکردی، دقت و سرعت زاویه ای آن مانند نمونه RU۱۱۳ST است. سامانه های تصویری حرارتی غیرسرشونده هر چند حساسیت بیشتری به اثرات محیطی نسبت به نمونه های سردشونده دارند اما ارزانتر بوده و به واسطه وزن کمتر برای نصب روی سلاح های هواپرتاب سبک مناسب هستند. البته به واسطه فناوری FPA جستجوگر ایرانی RU۳۲۰ST از مقاومت بالایی نسبت به فریب دهنده های حرارتی و امکان تشخیص دقیقتر هدف و اجزای آن برخوردار است.

البته فناوری ساخت جستجوگرهای حرارتی سرد شونده نیز در کشور وجود داشته و هم نمونه های نصب شونده روی سلاح های هواپرتاب و هم نمونه های زمینی آنها تولید شده است. تصویر نیز نمونه ای از جستجوگرهای حرارتی سرد شونده ساخت داخل را نشان می دهد.

جستجوگر حرارتی سرد شونده ساخت ایران

با این اوصاف، کاملا مشخص است که روند توسعه سامانه های جستجوگر لیزری، تصویری مرئی و حرارتی در کشور، با برنامه ای مناسب و نقشه راه مدون ادامه داشته و حتی در اجزای حساس این سامانه ها جریان دارد. امروزه محققان کشورمان موفق به ساخت آشکارسازهای مادون با فناوری مهم و ارزشمند MEMS نیز شده اند که کاربری های خاص خود را دارد.

اجزاء رادار موج میلیمتری دیده‌بان

همچنین رادارهای موج میلیمتری مخصوص بالگرد و نیز رادارهای موج میلیمتری با قطر کم مانند رادار دیده‌ بان در کشور ساخته شده که می تواند در نمونه های بعدی برای موشک های ضد زره نیز توسعه داده شود. شاید گام مهم بعدی در کشور رسیدن به جستجوگرهای تصویری حرارتی باند فرکانسی متنوع و دو رنگ سرد شونده برای موشک های هوا به هوای کوتاه برد باشد که نیاز مهمی برای طیف متنوعی از هواگردهای رزمی کشور است زیرا موشک های موجود حتی موشک R-۷۳ روسی نیز از جستجوگرهای حرارتی معمولی و نه تصویری استفاده می کند در حالی که موشک های مدرن مانند AIM-۹X، پایتون-۵ و اسرام، همگی از جستجوگرهای تصویری حرارتی بهره می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 58
  • شهروند IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    جای بسیار افتخار و خرسندی برای ملت ایران و نیروهای مسلح است اما چقدر خوب و پسندیده بود این تجهیزات را به دشمن نشان نمیدادند تا در هنگام استفاده دشمنان غافلگیر شوند. سلاحهای جنگی باید جزوء اسرار نظامی یک کشور باشد و هیچ ضرورتی ندارد بنمایش گذاشته شود.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      اولا باید نشون داد دوما کشورهای دیگه بهترش رو دارن سوما برو پی کارت
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      همیشه یه بخش از سلاحها برای نشان دادن قدرت نظامی نمایش داده می شود که دیگران از فکر تجاوز دورکند و بخشی از تلسلیحات جدیدتر بصورت محرمانه باقی می ماند
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      104 4
      رونمایی از سلاح های به روز یعنی قدرت نمایی برای جلوگیری از وقوع جنگ .
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      72 21
      برای شادی دل اصلاح طلبانی که علاقه به نام غیر عربی در موشکهای ما دارند اسم موشک بعدی رو میزاریم شهروز خوبه؟
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      30 10
      فکر نمی کنی خودشون عقلشون میرسه اگه لازم باشه ؟
    • انقلابی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      25 15
      مطمئن باش بهتر از این ها و داریم این ها قدیمی و برای نمایش و ترس دشمنان
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    1-رهبری از ظریف تعریف و تشکر میکنه اما گروه مدعی پیرو رهبری همچنان به تخریب او ادامه میدهند 2- رهبری به عقب افتادگی در عدالت اذعان و عذرخواهی میکنه اما گروه مدعی پیرو رهبری همچنان به رویه بی عدالتی خود ادامه میدهند 3- رهبری دستور به خروج نیروهای نظامی از کارهای اقتصادی را میدهد اما گروه مدعی پیرو رهبری می گوید ما چیزی نشنیدیم خودتان در مورد خبرهای بالا چه نتیجه ای می گیرید.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      92 24
      1- رهبری یکبار از برجام تعریف کرد؟ ظریف نگفت خط قرمز ها رو رد کرده؟ کی بش اجازه داد از روی حرف رهبر رد بشه؟ ظریف نباید راجب برجام و جاسوسان اطرافش عذر خواهی کنه؟ 2- کی به بی عدالتی اش ادامه میده؟ برادر کی منشا رانت و فساد هست و اون مسئول نمیزاره عدالت راجب برادرش انجام بشه؟ پسر کی دلال کرسنت بود؟ کدوم وزیر و سخنگو وارد کننده بنزین و خودرو و ... هستند؟ کی هست که مخالف بررسی اموال نامشروعش هست؟ کی هست که 1000 میلیارد 3 ساله دراورده؟ مدعیان پیروی از رهبری نبودن ، ....... بودند! 3- رهبری اگر دستور خروج نیرو های نظامی از اقتصاد رو داده ، قطعا ابلاغ میشه ! اما فعلا فقط وزیر این حرف رو زده و بیت رهبری هم تایید نکرده!
    • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      76 16
      کج فهم اگه پروژه های کلان توسعه زیرساخت های کشور توسط نیروهای مسلح تا بحال انجام نمیشد، فاتحه ایران خونده میشد....
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      62 14
      1 - رهبری بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تاکید می کند و گروهی واردات را ترویج می کنند 2 - رهبری بر حجاب تاکید می کنند و گروهی از زیر بار آن شانه خالی می کنند 3 - رهبری برای برجام 9 شرط می گذارد دیگران اذعان می کنند حتی به یکی از آنها هم عمل نکردند 4 - رهبری بر پرهیز از اشرافی گری تاکید دارند دیگران تا دلتان بخواهد اشرافی شده اند . شما در موارد بالا چه نتیجه ای میگیرید ؟
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      14 12
      عاقل باش وبهوش .پیامبر اکرم -ص- بزبیرلقب سیف الاسلام وبخالد لقب سیف الله داد .ایااینا دلیل همیشه خوب بودن اینها میکنه.اول معیاری درشناخت حق برای خودتون ودرمقابل معیاری برای شناخت باطل.معیاری برای اعمالو رفتار هردوطرف داشته باش
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    73 5
    زنده و پاینده باشن نیروها و متخصصین بیهمتا و باغیرت سپاه و ارتش و صنایع دفاع عزیزو با شرف ایران مظلوم ولی شجاع آفرین و خسته نباشید به همه این مردان مجاهد و عزیز خدایی .لعنت خدا بر هر کسی که بر علیه اینچنین مردانی توطئه و سمپاشی میکند و بر سر راه تلاش و پیشرفتشان به هر بهانه ای مانع تراشی میکند خدا رسوای هر دوعالمشان بکند .
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    الان دنیا داره از آخرین نسل موشک های تصویرساز حرارتی استفاده میکنه ما هنوز هم داریم از سنسورهای حرارتی نسل اول استفاده میکنیم و میسازیم.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      57 14
      شما بهترش رو بساز
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      40 12
      فعلا که همین ها داره تو و امثال تو رو میسوزونه
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      17 5
      مهم کارایی و فهم استفاده از آن در چیدمان و تاکتیک های نظامی است، غیر این صورت برخی کشورهای همسایه اسباب بازی های نسبتاً گران قیمت تر و بعضاً پیشرفته ای در اختیار دارند. بالاخره باید بتوانید از امکانات خود بهره ببرید. دقیقاً مثل خرید تلفن همراه چند میلیونی!!
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      29 17
      اگه دست تفکر لیبرالی بود الان مجبور بودیم با تفنگ آبپاش جلوی دواعش و تکفیریون قرار بگیریم. چون فقط تفنگ آبپاش صلح جهانی رو به خطر نمیندازه !
    • رضا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      27 14
      این حرفا رو از اقای عبدالحمید تارخ یاد گرفتن که فقط کارشون ایجاد شبهه در مورد پیشرفت های نظامی ایران است
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      7 1
      وقتی بومی بشه ما هم می توانیم بهترین ها را بسازیم به قول قدیمی ها گاماس گاماس
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    47 58
    تا ایران ماهواره نداشته باشه هیچکدوم از موشکهامون نقطه زن نیستن
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      41 22
      مگه همه موشک های نقطه زن دوربرد هستند که نیاز به ماهواره باشه؟
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      39 17
      مقلد غربید بخدا
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    61 16
    اگر پهپاد صاعقه پنهانکاره! پس چرا بمب و موشکش زیرش نصب شدن؟؟؟؟؟؟ این خودش باعث عدم پنهانکاری و کشف میشه. پنهانکار باید دهلیز داخلی داشته باشه.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      18 78
      اینام مثل ارتش رضا شاه فقط برای اسکل کردن مردم ئیران حقوق میگیرن . جرات ندارن وارد درگیری بشن ، چون ضایع میشن
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      15 11
      پنهانکار یک اصطلاحه! هیچ چیز پنهانکار ۱۰۰ درصد نیست! اما اون اجسامی که برای گریز از دیده شدن توسط رادار ساخته شدن بشون میگن پنهانکار! مثلا یک هواپیما پنهانکار سطح مقطع راداری اش از جلو ۰.۰۱ هست که اگر زیر باش دو بمب ۵۰۰ پوندی نصب بشه ، فرضا سطح مقطعش میشه ۰.۵ متر ! باز هم نسبت به سوخو ۳۰ پنهانکار هست! دهلیزداخلی یک باید نیست ، بلکه بهتره داشته باشه!
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      14 9
      نمونه صرفا برای نمایش توان بوده نه نمونه اصلی
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    16 82
    فقط میتونم بگم پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید.باید کور باشی تا نتونی اینهمه دستاورد رو ببینی.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      43 12
      این دستاورد ها هیچ ربطی به این دولت نداره! تمام محصولاتی که اول اسمشون ru هست ساخت بخش خصوصی هستن که در این دولت اون شرکت خصوصی راه اندازی نشد!
    • حجت US ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      51 17
      به دولت فخیمه بود که مثل هسته ای به ** رفته بود
  • مهرداد AE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    27 80
    در حد پراید 111 بعدشم وقتی جیبم خالیه این اسباب بازیای بدرد نخورو میخوایم چیکار
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      56 29
      این بدرد نخور ها به این درد میخوره که پراید و ناموس و خونه و مادر و خودت با یک موشک نرید جهنم!
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    51 8
    خدا قوت ماشاالله
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    39 86
    خدا پدر برادران چینی رو بیامرزه. ما که می دونیم اینها از کجا میاد.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      58 29
      هیچ ربظی به چین نداره ، الکی زحمت ما رو تخریب نکن!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      49 17
      مطمئنم با همین عقل ناقصت به روحانی رای دادی
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    55 17
    دمتون گرم , خدا به همراهتون.مرگ بر امریکا و کسانی که شیطان بزرگ را آقای دنیا میدانند
    • حجت IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      13 4
      **گول. زبان فارسی جزو زبان هندواروپاییه زبان عربی جزو زبان های سامی(آفریقایی - آسیاییه) کم خزعبلات اون لند**هور رو بگو
  • اصلاح طلب IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    41 38
    چرا اسم موشکها عربی است باید فارسی نوشته میشد.
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      47 11
      ریشه خیلی از کلمات عربی ، پارسی هست و ما از اسما قرانی استفاده میکنیم!
    • پسر مازندران و گیلان IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      16 29
      چون همه ی مردم ئیران فارس نیستن .
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      20 41
      ایا اقوام دیگر در اینجا باید به زبان قوم فارس تکلم کنند ؟! ....اگر این حکومت اسلامی ست ، زبان رسمی اش فارسی است اما عربی هم باید مورد استفاده باشد چون اطراف ما کشورهای عربی هستند و نباید چشمهایمان را ببندیم و خطر را نبینیم.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      8 79
      عربی زبان بنیادین است . فارسی یکی از لهجه های دور و گنگ این زبان مبین است .
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      33 14
      داداش خبر داری تار و پود اصلاح طلبا از دلار سعودیه؟
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      28 9
      اسم موشک بعدی رو میزاریم شهروز خوبه؟
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      13 15
      چرا فارسی ؟ چرا گیلکی و کردی و بلوچی و لری و ... نزاریم ؟ مگه اینجا فارسستانه ؟!
    • بهمن IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      6 1
      چقدر بعضی ها عقب مونده و جهان سومی فکر میکنند...
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    40 15
    خدا قوت میگم به گمنامهایی که از ایران دفاع میکنند و کسی هم خبر ندارد
  • اصلاح طلب IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    10 56
    دنیا دنیای تعامل و دوستی است نه جنگ و کدورت
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      13 9
      اتفاقا بخاطر همین نوع دوستی و صلح و آرامش بود که هیروشیما و ناکازاکی با خاک یکسان شد و چندصد هزار آدم در یک لحظه تبخیر شدند! بر منکرش لعنت!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    19 72
    خاک بر سرت مشرق پفیوز تو فقط چرت و پرت میگویی هیچی نیمفهمی و از مسائل تخصصی تسلیحاتی هم هیچ نمیدانی و حتی نمیدانی کلاشنیکوف چی هست بی شعور
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      13 38
      واقعا خاک بر سرت مشرق
    • قاسم IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      30 15
      دم مشرق گرم . خاک بر سر شما واداده ها و دیوثهای سیاسی
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      23 14
      عجب ادبیاتی . کاملا مشخصه اصلاح طلبی و طرفدار روحانی . ذزود بر پدر و مادرت که معلوم نیست زمانی که باید تربیتت میکردن کجا بودن !
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      12 7
      خوش بحالت بامنطقو شعور نکنه توام حقوقدانی باعفت
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    32 7
    افرین
    • علي FR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      16 11
      مرگ بر خاين كه توهين ميكني ! خود فروش انشااللاه يك روزي كه از ايران بيرون بري ، داعش خواهر و مادرت را بعنوان برده با ١ درهم بفروشه !
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    20 31
    همه کشورها هدایت بر اساس تصویر فروسرخ رو بازنشسته کردن و به جاش از تصویرساز حرارتی که جدیدترین نسل هست استفاده میکنن ایران مونده توی قدیم
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      38 11
      اول باید همین رو ساخت ، فناوری اش رو بومی کرد و بعد رفت سراغ نسل جدید!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    23 5
    تصویر تلویزیونی به درد نمیخوره و توی آب و هوای بد به کار نمیاد و دقت هم نداره. باید ایران هر کدوم از موشکهاش رو با چند سامانه هدایتی توسعه بده تا دقیق تر و بهتر بشن. مثلا همزمان لیزری و تصویرساز حرارتی یا همزمان لیزری و ماهواره ای یا همزمان تصویرساز حرارتی و ماهواره ای.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      0 0
      چشم دعوا نداره که
  • ایرانی سربلند IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    34 3
    ایران از gps نمیتونه استفاده کنه و در زمان جنگ در آینده هم مطمئنا ایران نمیتونه از بیدو یا گلوناس استفاده کنه چون چین خودش متحد غربه و روسیه هم خودش رو به خاطر ایران درگیر غرب نمیکنه و فقط با ایران بازی میکنه. ایران باید خودش ماهواره ای رو مثل gps توسعه بده که عمر هر ماهواره حداقل 10 سال باشه و حدود 20 ماهواره هم پرتاب کنه فضا (حداقل 10 تا هم ذخیره داشته باشه) تا بتونه از سامانه ماهواره ای در موشکهاش استفاده کنه. الان که ایران از ایستگاه های زمینی برای هدفیابی موشک استفاده میکنه خوب نیست چون هم دقت ندارن هم راحت توسط دشمن کشف و مورد هدف قرار میگیرن و هم ایران توی کشورهای دیگه مثلا هند یا ترکیه یا اسرائیل که نمیتونه ایستگاه زمینی داشته باشه. داشتن ماهواره برای ایران خیلی مهم و حیاتی هست.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      0 13
      اگر کشورهای مسلمان متحد بشوند ارزشش را دارد
    • ناشناس IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      1 1
      حاجی برو بزن توی سایت بزنlpsساخت ایران
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    28 28
    وقتی ایران نمیتونه موتور توربوفن بسازه و پهپادهای ایران با موتور توربوجت و توربوپراپ پرواز میکنن یعنی همه پهپادهای ایران قابل شناسایی هستن و پنهانکار نیستن
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      8 19
      فقط طوطی وار چیزی رو تکرار میکنید خیلی از موتورهای جت از موتورهای توربوفن اولیه بهتر هستن هم در مصرف هم برخی در عمر هم در حرارت تولید دوم این موتورها کوچک هستن و گرمای زیادی تولید نمیکنن پس مقایسه که شما میکنید اینجا معنی نداره
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      1 5
      آقا یا خانم ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ باید بگم که مصرف سوخت موتورهای توربوجت خیلی خیلی بیشتر از موتورهای توربوفن هست تازه حرارت موتورهای توربوجت هم بیشتره. در ضمن الان در کشورهای دیگه هم در موشک و هم در پهپاد هم از نسخه های کوچک موتور توربوفن استفاده میشه. دنیا به سوی پیشرفت میره نه پس رفت و درجا زدن.
    • NL ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      2 0
      مقایسه کنید برخی موتورهای جت غربی از موتورهای توربوفن شرقی مصرف کمتری دارن و حتی عمر بیشتر
    • NL ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      1 0
      عجیبه موتورهای مینی جت کوچک هستند سوخت کمی مصرف میکنن و گرمای کمی هم تولید میکنن پس شناسایی انها سخت تره به نشر شما موتور جنگنده ای مثل اف15 گرمای بیشتری تولید میکنه یا یک موتور کوچک؟
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    23 47
    همشون الکین ماکتن فقط. هر وقت بنز تونستید بسازید بعد بیاید از این چیزا نشون مردم بدید.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      13 12
      f16 اسراییل با یکی از همین ماکت ها سرنگون شد عزیزم
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    6 19
    موشک. ترکها میدونن چیه. خخخ
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    12 9
    ممز!! پس یعنی برجام هفت یا احتمالا هشت میشه تعهد ایران به تعطیل کردن تحقیقات روی فناوری میکرو الکترونیک علی برکت الله
  • مغز متفکر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    12 11
    فقط باور 373لازم داریم تمام
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    16 32
    تا اقتصاد یک کشور رشد نکنه موشک و .... کارایی نداره..دنیای امروز دنیای موشک نیست..
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      19 13
      آخه اقتصاد دست جنابان لیبرالتان است که وضعمون به اینجا رسیده. ولی تفکر موشک دست کسی بود که توانست جنگنده اسراییلی را سرنگون سازد
  • یحیی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    24 28
    دشمنان داخلی و خارجی ایران زمین حتی راضی نیستند ایران یک سوزن تولید کنه چه برسد به موشک یا پهباد و...اینها برجام بدون فرجام را تو بیست دقیقه تصویب کردند وخون شهدا انرژی هسته‌ای را پایمال کردند حالا هم با اعمال فشار اقتصادی به مردم و ظلم و فساد میخواند سناریوی برجام موشکی را به امضاء برسونن وبگویند علت بیکاری فقر تبعیض اختلاس و....تحریم های آمریکا به خاطر موشکهای سپاه پاسداران است و نظام را تخریب کنند
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    10 18
    میتونید تضمین کنید این تسلیحات به حیوانات آسیب نمیزنند ؟ مثلن کرم ها ، حشرات و ...
    • رسول ترک IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      7 7
      گمشو باو
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    11 19
    جلوی بمب اتم رو هم میگیره؟
    • چ IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      9 8
      ن تو جلو بمب اتمو میگیری
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      8 9
      توان تهاجمی داشته باشی آره
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    7 11
    در جواب کسایی که نشستن و میگن لِنگش کن:ماهی از سر گُنده گَردد نِی زِدُم! بلاخره هر کشوری مثل کشور ما باید از سعی و خطا و پله های اول شروع کنه تا صعود کنه،منتها طبق شناختی که از ذائقه و اخلاقیات خودمون داریم،مبادا روند پیشرفت کند یا متوقف بشه حالا در هر زمینه ای که میخواد باشه،منی که الان دارم این کلمات رو مینویسم یه زمانی سرمشق و حروف الفبا رو تمرین میکردم،تعجبم از اینه که یه عده حرفهای دلسرد کننده میزنن هدفشون چیه؟ به جای اینکه از نگهبانان امنیت کشورمون تشکرکنیم
    • شهرام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      3 11
      کسانی که حرف دلسرد کننده می زنند، خودشون افراد بی عرضه و بی کفایتی حتی در زندگی شخصی خود هستند و مدام از سوی اطرافیان سرزنش می شوند، فکر می کنند همه مثل خودشون بی عرضه هستند
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    23 6
    بسیار قدرتمند و با ایمان بسوی صعود قله های پیشرفت صنایع دفاعی و تهاجمی امشالله تا کور شود هر آنکس نتواند دید
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    18 20
    برای شادی دل اصلاح طلبانی که علاقه به نام غیر عربی در موشکهای ما دارند اسم موشک بعدی رو میزاریم "شهروز" خوبه؟
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    21 33
    فقط اون هلیکوپتره خییییلی خنده داره
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    17 31
    انقد اخبار نذارید به اندازه کافی علیه ایران تبلیغ میشه شما یعنی هیچ دستاوردی جز نظامی در حوزه دیگه ندارید برید دنبال اب شیرین کن و دیتا سنتر و یه پیام رسان قوی
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      7 20
      دستاورد هایتک دیگر جز فناوری نظامی نداریم چون تفکر لیبرالی و وارداتی کود انسان بر کشور حکمفرماست
  • خانی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    25 6
    درودتان باد که خارچشم دشمنان وارامش دهند قلب دوستاران نظامید درود صددرود. خداوند یارو نگهدارتان باد
  • حسام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    22 55
    اول پراید رو خودتون بسازین بعد این اسباب بازیارو نشون بدین..اونم واسه آمریکا که با چندتا بمب اتم ایران رو با خاک یکسان میکنه
    • قاسم IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      23 11
      خاک بر سر واداده ات کنن.
    • ناشناس US ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      22 13
      عین حقیقته ، با اینا نمیتونید ملت گول بزنید ، یه نگاه به زیردریایی Louisiana SSBN-743 بندازید با 24 تا سیلوی پرتاب موشک قاره پیمای Trident II D5 که هرکدوم 8 تا کلاهک هسته ای 475 کیلوتونی داره و سرعتش تو فاز نهایی 24 ماخه اون موقع متوجه واقعیت میشید ، تازمانی که سامانه زد بالستیک نساختید و نتونید موشک هاشونو رهگیری کنید تهدید نظامی حالا حالاها بیخ گوشمونه.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      12 20
      پراید محصول یه تفکر واداده و عقیم مثل جنابعالی هستش و این موشک ها محصول تفکر ما میتوانیم همان موشکهایی که f16 اسراییل رو سرنگون کرد. از نتانیاهو بپرسی بهت میگه
    • امیر IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      6 6
      بازدارندگی موثر موشکی ایران مورد اذعان دوست و دشمن است و برای همین هم هست که به شدت دنبال محدود سازی توان موشکی ایران هستند...
    • امین IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      4 6
      ناشناس 12:54 ، متخصصان دفاعی کشورمان دارند نهایت تلاششان را می کنند و به اذعان دوست و دشمن دستاوردهای قابل تحسینی داشته اند که فقط بخشی از آنها اطلاع رسانی شده است
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      5 3
      شما هر موشک و بمبی دوست داری بساز وقتی به آمریکا نمیرسه چه فایده؟ میگید پایگاه های آمریکایی رو میتونه هدف قرار بده؟ خب ببخشید آمریکا پایگاه هاش رو می بره دور تر حالا چارتا پایگاه رو هم با موشک زدیم، آیا وقتی که با بمب اتمی به ما حمله یا حتی تهدید کنه آیا اون وقت می تونیم پاسخ بدیم؟ میگید اسرائیل رو می زنیم! خب بزنید! اون هم با دو تا موشک اتمی می زنه وسط تهران و اون وقت بازم جرات موشک پرانی دارید؟ ترکیه و عربستان هم دنبال بمب اتمی هستند اون وقت ما....
    • امیر IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      6 3
      خطاب به 10:35، ایران توانایی این را داره که برد موشکهاشو بر حسب نیازهای خودش افزایش بده واین مساله را هم اعلام کرده، در ضمن نقطه زنی موشک های ایرانی و استفاده از ماده منفجره پیشرفته اکتوژن قدرت تخریب آنها را به شدت افزایش داده است، سلاح اتمی سلاحی برای استفاده نکردن است ( هنوز این را نمی دونی؟!!!)، آمریکا زمانی یک غلطی کرد و از سلاح اتمی استفاده کرد ولی در حال حاضر هیچ کشوری در هیچ شرایطی نمی تواند از سلاح هسته ای استفاده کنه، آمریکا در جنگ ویتنام دچار شکست مفتضحانه شد ولی نتوانست از سلاح هسته ای استفاده کنه، قطعاً کسی که از استفاده دشمنان ایران از سلاح هسته ای بر علیه ایران صحبت کند، باید به عقلش شک کرد، اگر می توانستند به راحتی از سلاح هسته ای علیه ایران استفاده کنند، اینقدر به شدت به دنبال محدود کردن توان موشکی ایران نبودند، اینقدر به دنبال تحریم موشکی ایران نبودند، بهتره امثال شما اول فکر کنید ، بعد اظهار وجود کنید، در ضمن ایران هیچ وقت شروع کننده هیچ جنگی نخواهد بود، ولی خدای ناکرده اگر جنگی اتفاق بیفتد، ایران ثابت کرده که می تواند ضربات نابود کننده ای به دشمن وارد کند و دشمنان با وجود بلاهتشون این را به خوبی می دانند، حالا اگر برخی ساده لوحان مغز گنجشگی ظاهربین که تحت تاثیر سینمای هالیوود اظهارنظر می کنند، چنین واقعیت بدیهی را نمی بینند، اصلاً اهمیت ندارد.
  • مصطفی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    12 31
    سلام مشرق چیزی درباره فراماسون و ناسا به مردم نمیگید. واژه ی ناسا در زبان عبری(نَشا) به معنی: فریب
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      7 3
      دیو هم در زبان فارسی یعنی شیاطین جن . مثل دیوان حافظ ، دیوان شمس و ...
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    21 3
    مشرق تو با اون افراد تجزیه طلب هیچ فرقی نداری! به چه مناسبت کامنت هائی که ضد هویت ملی و زبانی ایران است را نمایه می کنی. والله بی بی سی هم جرات نداره بگه که زبان فارسی بنیادش بر زبان عربی است!! ولی تو بی پروا و بدون تاثیر گذاری چنین اباطیلی آ ن را نمایه می کنی! بگو تو کی هستی؟
  • محمد مسلم IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    2 9
    کاربرد جستجوگرهای تصویری حرارتی باند فرکانسی متنوع و دو رنگ سرد شونده فقط در موشک هوا به هوا نیست بلکه با نسب این جستجوگر ها بروی موشک خلیج‌فارس این موشک علاوه بر امکان اجرای عملیات در شب و شرایط بد آب و هوایی مقاومت موشک در برابر اقدامات متقابل دشمن هم افزایش می یابد
  • محمد مسلم IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    3 4
    کاربرد جستجوگرهای تصویری حرارتی باند فرکانسی متنوع و دو رنگ سرد شونده فقط در موشک هوا به هوا نیست بلکه با نسب این جستجوگر ها بروی موشک خلیج‌فارس این موشک علاوه بر امکان اجرای عملیات در شب و شرایط بد آب و هوایی مقاومت موشک در برابر اقدامات متقابل دشمن هم افزایش می یابد
  • محمد مسلم IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    2 10
    رادار میلی موجی از نوع آرایه فازی فعال در موشک های نقطه زن مثل دی اف ۲۱ و ۲۶ و موشک پرشینگ دو کاربرد دارد و در موشک‌های بالستیک ضد کشتی ما مثل هرموز ۲ قابل استفاده است
  • چ IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    12 8
    مشرق پر شده از واداده ها و غرب زده ها که فشار بهشون میاد که ایران موشک ساخته
  • KW ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    1 4
    امید واریم
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    2 0
    در کنار دقیق ساختن موشکها و بمبها باید به سبک سازی و پرقدرت انفجاری آنها هم توجه شود می توان از اورانیم غنی شده استفاده کرد
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    3 0
    درود بر مهندسان ایرانی
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    2 7
    ببخشید ایا ایران قاره پیما داره ایا ایران سلاح هسته ای داره ایا ایران مکان های مخفی مثل منطقه ۵۱امریکا داره؟؟؟
    • امین IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      9 3
      خطاب به 15:23، انتظار داری کل اطلاعات محرمانه نظامی در اختیار شما قرار بگیرد؟!!!! چیزی که واضح و مبرهن است اینست که ایران از بازدارندگی موثر برخوردار است و دشمنان کشور هم به این باور رسیده اند که دیگر جنگ سخت جواب نمی دهد و به خاطر همین هم به دنبال ابزارهای جنگ نرم همچون جنگ رسانه ای ( تهاجم فرهنگی ، دروغ پراکنی و ایجاد شبهه در باورها و اعتقادات، ایجاد فتنه و آشوب و تحریک افراد با کمک شبکه های اجتماعی و...) ، استفاده از ابزار حقوق بشری برای ایجاد فشار و استفاده از ابزار تحریم و.... هستند.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    4 0
    سوخو 35 و سوخو 30 اس ام بخریم .
  • فرزندایران IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    12 0
    زنده بادفرزندان غیورایران زمین انشاالاه به زودی امریکا محومیشه واقاامام زمام ظهورمیکنه
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    1 0
    نصب توپ 35 م م روی خودرو 6در6 یا خودرو 8در8 با هدایت و هدف گیری خودکار یک مولتی سلاح همه کاره میشود.درگیری با اهداف زمینی یا هوایی یا سنگرها بسیار عالیست.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    1 0
    نصب توپ 35 م م روی خودرو تاکتیکی با هدایت و هدف گیری خودکار یک مولتی سلاح همه کاره میشود.درگیری با اهداف زمینی یا هوایی یا سنگرها بسیار عالیست.به نظر من بهتر از بهمن 57
  • حیدر IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    پایتون اسرائیلیه.
  • مهدی IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1 0
    ما می توانیم
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس