ماهواره

باید توجه داشت که این ایراد، اولین و آخرین بحث فنی در پرتاب ماهواره‌های ایرانی نبوده و سرعت عمل متخصصان و عزم کشورمان برای جبران رکود سال‌های گذشته، باعث می‌شود به زودی خبرهای خوش فضایی منتشر شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه تلاش های ماههای اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای جلب توجه افکار عمومی و مسوولان کشورمان، وی جمعه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر یک تصویر ماهواره ای با کیفیت بالا را منتشر کرد که ظاهرا مربوط به سایت پرتاب فضایی سمنان بوده و به نظر می رسد بروز مشکل فنی در تست راکت ماهواره بر ایرانی را نشان می دهد.

با توجه به شواهد موجود در تصویر بخصوص آنکه مشخصا عکس مورد نظر با دوربین تلفن همراه گرفته و منتشر شده است، مشخص است که ترامپ، از مشاهده چنین تصویری درباره ماهواره بر سفیر، به شدت به ذوق آمده و تلاش داشته به این بهانه، مطلبی را جهت تاثیرگذاری روی جامعه ایران منتشر کند.  

سفیر امید از کجا آمد؟

اولین ماهواره‌بر ایرانی سفیر امید نام دارد که در نخستین آزمایش عملی سامانه‌های پرتاب فضایی ایران و پس از راکت‌های کاوشگر، بکارگرفته شد.  خانواده ماهواره‌برهای ایرانی شامل نسل هایی چون سفیر-۱ و سیمرغ است که به ترتیب قابلیت حمل محموله‌های سنگین‌تر به مدارهای بالاتر را دارند. ماهواره بر سفیر-۱ اولین ماهواره ایرانی با نام «امید» را در بهمن ماه ۱۳۸۷ با موفقیت کامل در مدار قرار داد.

بیشتر بخوانید:

رکورد مأیوس‌کننده سامانه مکان‌یابی اروپا با میلیاردها یورو هزینه/ «گالیله» از مدیریت اشتراکی تا طلاق انگلیسی! +عکس


برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، به نیروی بسیار زیادی نیاز است. این نیروی عظیم را ماهواره‌بر(موشک حامل) تولید می‌کند. ماهواره برای قرار گرفتن در مدار باید در ارتفاعی بیش از ۲۰۰ کیلومتر از سطح زمین به سرعتی در حدود ۲۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. ماهواره‌برها به شکل موشک‌های چند مرحله‌ای با سوزاندن سوخت شیمیایی انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می کنند. ‌با توجه به اطلاعات اعلام شده، موشک سفیر، دارای طول کل ۲۲ متر، قطر ۱.۲۵ متر، وزن کل ۲۶.۵ تن، نیروی رانش(تراست) مرحله اول ۳۲ تن-نیرو و مرحله دوم ۳.۴ تن-نیرو، زمان کارکرد مرحله اول حدود ۱۵۰ ثانیه، مرحله دوم ۳۱۲.۵ تا ۳۱۵ ثانیه، جرم محموله ۲۷ کیلوگرم، ارتفاع حضیض ۲۵۰ و ارتفاع اوج ۴۰۰ کیلومتر و شیب مداری ۵۵ درجه است.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم، دو مرحله‌ای بودن سفیر امید است. قرار دادن ماهواره‌ای در مدار پایین با استفاده از ماهواره‌بر دو مرحله‌ای، عملاً یک جهش فناورانه بزرگ برای صنعت فضایی کشور تلقی می‌شود. در واقع تأمین انرژی فراوان مورد نیاز برای حرکت در خلاف جهت جاذبه زمین، تنها با دو مرحله پیشران، آنقدر اهمیت داشت که تحلیلگران مراکز معتبر خارجی، از همان ابتدا به آن پرداختند زیرا به این معنی بود که ایران موفق شده در شرایط تحریم کامل، پیشرانه‌های راکتی پرقدرتی طراحی نموده و بسازد و در موشک‌های ماهواره‌بر خود به کار ببرد.

آیا حادثه برای سفیر امید غیر طبیعی است؟

یک مسئله در برنامه های فضایی تمام کشورهای جهان مشترک است و آن هم ایراداتی از جنس همین حادثه در سایت پرتاب سمنان است. بسیاری از کشورهای صاحب سابقه و توان بالای فضایی نیز همچنان شکست های مختلفی را خصوصا در بخش مربوط به پرتابگرهای ماهواره تجربه می کنند. در این زمینه به دو مورد نسبتا جدید اشاره می کنیم:

اول سپتامبر ۲۰۱۶ راکت ماهواره‌بر فالکن ۹ ساخت شرکت آمریکایی اسپیس ایکس بر روی پرتاب گر منفجر شده و ماهواره جاسوسی اسراییل نیز که قرار بود توسط آن به فضا ارسال شود نابود شد.  حادثه دیگر مربوط به تابستان سال جاری بود که در آن دقایقی بعد از پرتاب راکت Vega حامل یک ماهواره دهها میلیون دلاری تصویربرداری نظامی برای امارات متحده عربی از گینه فرانسه در منطقه دریای کارائیب ماهواره بر مورد نظر از بین رفته و ماهواره جاسوسی اماراتی ها نیز به همراه آن نابود شد.

هر دوی این راکت های ماهواره بر نیز سابقه پرتاب های موفق بسیاری را نیز داشتند ولی بنا به دلایل مختلفی در این موارد دچار حادثه شدند. حادثه برای پرتاب گر ایرانی سفیر هم آخرین حادثه در مسئله فضایی نه در ایران و نه در جهان خواهد بود و رفع این ایرادات است که با کار بر روی آنها مسیر اکتشافات فضایی باز خواهد شد.

راکت Vega در حال شروع پرواز با ماهواره سفارشی امارات

البته ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که در جریان تست مذکور، ماهواره ناهید بر روی راکت سفیر نصب نبوده و وزیر ارتباطات نیز با کمک رسانه های خبری، این ماهواره را به مردم نشان داد. به نظر می‌رسد که ماهواره بر سفیر امید در حال انجام تست‌های ثابت بوده که دچار ایراد شده است. البته اقدام آذری جهرمی در خصوص ایستادن کنار ماهواره در اتاق تمیز بدون لباس‌های مخصوص نیز به نوعی سوال برانگیز است!

وزیر ارتباطات در کنار ماهواره ناهید

البته باید توجه داشت که این ایراد، نه اولین و نه آخرین بحث فنی در پرتاب ماهواره های ایرانی و خارجی نبوده و سرعت عمل متخصصان این بخش و عزم کشورمان برای جبران رکود سالهای گذشته، باعث خواهد شد تا به زودی، خبر پرتاب جدیدترین ماهواره ایرانی به فضا رسانه ای شود.

آمریکا لیگ برتر جاسوسان را وارد کار کرد

اما یکی از مسائلی که بعد از انتشار تصویر توسط رییس جمهور آمریکا مطرح شده مربوط ماهواره ای است که تصویر مورد نظر را تهیه کرده است. کیفیت بسیار بالای تصویر در عین حال زاویه متفاوت تهیه عکس باعث تعجب بسیاری از کارشناسان امر شده و نکته جالب در این میان این است که آمریکا از سالهای جنگ سرد تا به امروز کمتر تصاویر تهیه شده توسط ماهواره های جاسوسی خود را در زمان های کم بعد از تهیه به نمایش عمومی قرار می دهد.

شمایه گرافیکی از طراحی ظاهری ماهواره های سری KH-۱۱

با توجه به شواهد و بررسی های موجود، به نظر می رسد ماهواره آمریکایی با کد USA-۲۲۴ تصویر مورد نظر را ثبت کرده باشد. این ماهواره از سری KH-۱۱  بلوک ۴ ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین است و کاربری و کنترل آن در اختیار دفتر ملی شناسایی (NRO) است و تصاویر بعد از تهیه شدن توسط این اداره برای بخش های  مختلف ارسال می شود. از سری کا اچ ۱۱ بلوک ۴ آمریکا ۳ فروند را به فضا ارسال کرده است.

حضور ماهواره USA-۲۲۴ بر فراز ایران در زمان حدودی تهیه شدن تصویر از سمنان

ماهواره‌های سری KH از جمله اصلی ترین پلتفرم های عکس برداری جاسوسی در آمریکا به حساب آمده و از زمان جنگ سرد فعالیت خود را آغاز کردند. ماهواره مورد نظر در ماجرای عکس برداری از سایت ایرانی، به تاریخ ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی به فضا پرتاب شده و در مدار LEO قرار گرفته است. کارشناسان درباره دقت این ماهواره نظرات مختلفی دارند اما هیچ اطلاعات رسمی درباره این ماهواره ها وجود نداشته است.

پرتاب ماهواره USA-۲۲۴ به فضا در سال ۲۰۱۱

نکته بسیار جالب درباره این ماهواره ها قیمت بسیاری بالای آنهاست. هر یک فروند از این ماهواره ها بر اساس ارزش برآورد تعیین شده در سال ۲۰۱۸ میلادی، بهایی در حدود ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار دارد و به شدت برای رقبای فضایی آمریکا یعنی چین و روسیه حائز اهمیت هستند و آنها در سالهای اخیر برای کسب اطلاع از ویژگی های فنی، کیفیت تصاویر اخذ شده و روشهای اجرای عملیات فریب روی این ماهواره های سری، تلاش های زیادی کرده اند اما به نظر می رسد هیچکدام به اندازه انتشار رسمی چنین تصویری، نمی توانست به کامل شدن اطلاعات آنها کمک کند.

به همین خاطر به نظر می رسد برنامه فضایی ایران آنقدر برای ترامپ و دولتش اهمیت و حساسیت داشته که آنها را مجبور کند یکی از استراتژیک ترین و خاص ترین دارایی های خود را برای تصویر برداری از آن وارد کار کرده و البته در یکی از معدود ترین موارد در سابقه این خانواده از ماهواره ها، رییس جمهور آمریکا با فاصله ای کم از زمان تهیه تصویر،  آن را منتشر کند.

به همین خاطر، اگرچه رخ دادن چنین ایرادی در آماده سازی راکت ایرانی، یک اتفاق ناخوشایند است اما خود، به عاملی تبدیل شد تا ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف یکی از مهمترین سلاح های جاسوسی آمریکا، لو برود و شاید، بیش از آنکه این رخداد فنی، یک خبر خوشحال کننده برای آمریکا و برخی همراهانش در جلوگیری از تبدیل ایران به قدرت فضایی باشد، یک مژده و شگفتانه برای سرویس های اطلاعاتی اروپایی، چین و روسیه محسوب شود. هرچند که چنین رخدادهایی، نمی تواند توان فنی و اراده ایران برای طی کردن مسیر مبدل شدن به یک قدرت فضایی را متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    خخخخخخخ اسم این رو گذاشتی اشکال فنی؟ راکت ماهواره بر منفجر شده. اشکال فنی یعنی نقص نفنی تو یکی از قطعات محصول مورد نظر. این فاجعه ی فنیه نه اشکال فنی
    • US ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      مزدور کوچولو غلاده پاره کردی؟
    • US ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      هر چه که بوده خیر بوده و به خودمون مربوطه جیره خوار مفلوک
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      49 16
      بابا تو رو خدا جلوی پرتاب ماهواره ها رو بگیرید چون اینها قصد دارن تا قبل از تموم شدن این دولت همه دستاوردهای فضایی ایران نابود کنند
    • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      51 17
      گلابی منفجرنشده یک زره دقت کن !این همه فسفر ذخیره شده رو واسه چی می خوای ببری تو قبر تا حشرات بخورن تا مسموم بشن !
    • مظلوم IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      20 11
      باز سر و دم این آواره های در به در پیدا شد . حتما این مدت که نبودید . چند تایی تون به درک واصل شده بودین
    • مظلوم IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      11 10
      دوباره سر و کله این آواره های در به در که پیدا شد . حتما این مدت که نبودید. یک چند تایی تون به درک واصل شده بودین.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      34 9
      فقط یک سئوال چرا باید مردم ایران این اخبار را از زبان ترامپ( دشمن ایران) بشنوند؟؟؟؟؟؟؟ می دانید یعنی چی؟؟؟
    • حسن IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      19 8
      متاسفانه گویا انفجار شدید بوده چون خودروهایی که دهها متر با سکو فاصله دارند نابود شدند.احتمالا دیگه سکو قابل استفاده نیست.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      18 2
      اقا دارن نگامون میکنن قبول نیست
    • بوشناس IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      8 7
      تقصیر از صاحب سگ است که قلاده ضد پارس بگردنت آویزان نکرده . ساکت باش .
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      9 5
      ایراد نداره نا امیدی مساوی مرگه همه دانشمندان بزرگ بارها شکس خوردند اخر پیروز شدند
    • رضوی نژاد IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      8 5
      پیر پاتال های خائن منافق و اخته(عقیم) شده ! شماها ادم بشو نیستید و با همان صدام خوناشام در قعر جهنم محشور میشوید!
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      5 1
      دوستان اگر به نقشه ایران در گوشه ی بالا سمت راست تصویری که ترامپ گذاشته نگاه کنید، عبارت Persian Gulf را خواهید دید.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    99 72
    بعد از این ماهواره به قول شما سری ی ی ی، جند تا جدید ترش را هم آمریکا فرستاده، اینقدر هم به اندازه شما کودن نیستند که با انتشار عکس لو بدهند!
    • دیدگا IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      31 79
      کودن تویی و اون اربابهای احمق تر از خودت که از ترس ایران شبانه روز همه تحرکات ایران رو زیر نظر دارن و به کمک هزار جور ماهواره و سیستم های جاسوسی و نیروهای نفوذی در قالب محیط زیست و کوفت و زهر مار سعی دارن سر از کار ایران در بیارن!
    • --- IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      10 0
      من که میگم ایران یه ماهواره بخره کنترلشم دست خودش باشه. شبکه های ل .خ ت ی پختی هم قفل بکنه و دیش گردون هم بزاره. هوا هم خنک شده دیگه نزاره کولرو هم روشن کنن.هرکی هم اومد بگه دیجیتال خریدم
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    نتیجه پول پاشی های دولت تدبیر و امید در بین قشر پزشکان و چند برابر کردن درآمد آنها و مایوس کردن نخبگان واقعی علوم فضایی و مکانیک و برق و ریاضیات میشود همین سه پرتاب ناموفق دولت ایشان.
    • دانشجوی دانشگاه تهران IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      55 10
      اقوام و دوستان بنده که در رشته های فنی مهندسی و صنعتی بودن همه رفتن استرالیا انگلیس کانادا و امریکا...دولت تقریبا 90 درصد پول نفت رو واردات می کنه و اصلا فضای کار برای رشته های فنی مهندسی نمانده هوا-فضا که وضعش فاجعه شده
    • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      13 23
      خدا شفات بده
  • محمد IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    نتیجه دولت علی برکت الله نابودی و شکست صنعت فضایی تمام دانشمندان فضایی فراری دادن این دولت میخواد با چیزی که با دست خوش نابود کرده پز بده ولی زهی خیال باطل متاسفانه این عقب گرد جبران پذیر نیست هنانند غنی سازی و برجام
  • محمد IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    جالبه خیلی هم جالبه سرویس های جاسوسی شاید میلیون ها دلار باید هزینه میکردن تا نمونه عکس های ماهواره های جاسوسی آمریکا را بدست بیارن اما ترامپ کله پوک مجانی منتشرش کرد این احمق تا چند وقت دیگه آمریکا را نابود میکنه و آنچه برام جالب بود زاویه افقی عکس برداری بود چون ماهواره ها از بالا نگاه میکنن و همچین زاویه ای عکس گرفتن کار سختیه
    • بچه هوا-فضا IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      57 39
      این کار ترامپ به نفع ایران شد چون نشون داد ارزش داشتن ماهواره نظامی یعنی چی...خیلی ها داخل ایران نمی دونن یک ماهواره نظامی راداری و مگنت حرارتی چه چیزها و جاهایی رو می بینه حتی در شب وسط کویر و داخل یک اتاق غیر فلزی...
    • وحید IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      5 11
      عزیز جان، عکس ترامپ، آن تصویر از بالاست که بصورت سیاه و سفید آمده است نه عکس رنگی از ماهواره بر!!
    • حمید IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      0 5
      وحید جان ، منظور ما هم همان عکس سیاه سفید اولی است ، مگه متن بالا را نخوندی عزیزجان؟!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    56 43
    همیشه پیروزیم حتی زمانی که خودمون هم باور نداریم.
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      21 11
      اگر نفوذی های نوکر دشمن بگذارند
    • مهدی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      13 16
      خداییش چقد دروغ مینویسید!
  • مصطفی IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    مشرق خودت میدونی ماهواره ای در کار نیست. صرفا هواپیما و پهپادهایی با ارتفاع بسیار بالا هستند که در دسترس رادار نباشند. بعضی هاشون شناسایی شدند و منهدم کردیم. اگر این مسائل اینقدر امنیتی به چه درد عوام میخوره؟ مردم عادی بفکر نون هستند و این حرفا صرفا تبلیغاتی است. هر وقت یک عکس واقعی از ماهواره بدون استفاده از سی جی آی قرار دادید باور میکنیم. چطور امکان داره زمین و منظومه شمسی با این سرعت حرکت میکنه ماهواره ها و دیش ها همیشه ثابت و بدون حرکت باشند؟ البته حرفه منو یک درصد متوجه میشن بقیه در خواب به سر میبرند. خداوند مگر در قرآن نفرمود که آسمان غیر قابل نفوذ است و در برابر استراق سمع شیاطین محافظت میشود؟ این یعنی بالای سر ما گنبد است و غیر قابل نفوذ میباشد. مشرق شما که خیلی ضده آمریکا هستید چرا درباره پروژه فیش بول Fish bowl تحقیق نمیکنید که آمریکا با بمب چند تنی گنبدو هدف قرار داده!! اگرم کامنت منو نمیزاری ثبت بشه حداقل خودتون بعنوان نیروهای انقلابی دست بکار بشید و تحقیق کنید. مگر‌ امام صادق نمیگه خورشید و ماه به دور زمین میچرخن؟ چرا تفسیری که به سودمون باشه میکنیم؟ عزیزان امام صادق میگه زمین تخته اگرم باورمون نمیشه پس در شیعه بودن خودمون شک کنیم.
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      42 10
      چرا نظر این روان پریش رو چاپ میکنی عجیبه!!
    • DE ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      26 3
      زیادی زدی مثل اون یک درصدی که قبولت دارند.
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      35 4
      چی چرتو پرت بلغور میکنی برا خودت بیسواد از عصر حجر اومدی تاحالا سوار هواپیما نشدی زمینو ببینی گرده؟ تاحالا تست موشکهای نظامی ایرانو ندیدی که دوربین بش وصله میره فضا زمین گردو نشون میده. عوضی چرتو پرتاشو به اماما وصل میکنه کذاب
    • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      30 3
      خدا شفات بده! این چرندیات چیه به امام می بندی؟
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      22 3
      یا خیلی خنگ و بیسوادی یا خیلی مارمولک و موزمار به نظرم هر دو! این امام صادق که میگی گفته زمین تخته و خورشید دورش میگرده یه امام جدیده؟ خااک
    • US ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      12 17
      دقیقا بنده با مدرک ثابت کردم و میکنم که قوانین سه گاه کپلر، قانون جاذبه نیوتن، قانون جاذبه کلومبوس، نظریه فضا-زمان انشتین، فرمول حد اکثر مطلق برای سرعت نور انشتین، رابطه نسبیت عام انشتین، رابطه ترانسفورماسیون لورنز، همگی اشتباه هستن، تعریفات کوانتومی و موجی نور ، و نحوه تشکیل رنگین کمان در توضیحات کنونی فیزیک، رد شیفت و بلو شیفت، همگی دروغند. ولی کو گوش شنوا. البته ایران هرگز نه میتونه و نه میخواد این واقعیت رو بگه، دیگران هم از این میترسن که چیزی‌ رو که ایران فهمیده دیگران هم بفهمن، اون وقت درآمدهای میلیاردیشون از فروش تشکیلات ماهواره ای به کشورهای گاگول از دست میره.اایران هم نمیخواد کشورهای گاکول حالاحالاها بفمن, تا ایران خودش رو خوب تقویت کنه. ایران تازه فهمیده تو ۵۰ سال قبل از دسترسی خودش به این تکنولوژی چه کلاهی سرش‌ رفته. دیگران هم چون نمیخوان این بازار رو با ایران شریک بشن، و برای اطمینان از اینکه اگه روزی هو تیران واقعیت رو گفت کسی باور نکنه این همه فشار میارن برای بدنامی ایران و توقف ادعاش برای شراکت در این بازار. ده ها بار هم نوشتم ولی مشرق حذف میکنه. تعجب میکنم چطور حرف شمار پخش کردن.
    • تاج IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      13 4
      با خرافات نمیشه علم را رد کرد
    • .. IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      15 0
      وای وای وای مصطفی تو مسلمون نیستی بخدا مسلمون نیستی.تو جزو اون یک درصدی مصطفی. خدایی عجب فکری کردی من فکر میکردم ماهواره مخابراتی و تلویزیونی رو بالای 300 کیلومتری زمین با سرعت چرخش زمین برابر میکنن وبخاطر همینه که همیشه یکجا قرار میگیره. ممنونم ازت که مارو آگاه کردی که آمریکا گنبد زمین رو جر داده. زمینم صافه ؟؟ دستت درد نکنه مصطفی بااینهمه علم ودانشی که مجانی دراختیار ماقراردادی.
    • علی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      8 2
      میشه شما از امامان و قرآن چیزی نگید؟ تو رو خدا به خدا ثواب داره
  • ارشد مکانیک IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    55 4
    جناب نویسنده با تشکر از شما اما دقت کنید سفیر امید اسم ماهواره سفیر-1 آ بود که ماهواره امید رو پرتاب کرد و به سفیر امید معروف شد و اسم این ماهواره بر هم سفیر-1 بی هست دوما موشک سفیر اصولا چند سال بود با اعلام رسمی وزیر دفاع زمان احمدی نژاد بازنشسته شده بود چون اصولا پرتاب یک میکرو ماهواره دانشگاهی با عمر کمتر از دو ماه کاربرد عملیاتی نمی تونه داشته باشه سوما نه موشک سفیر نه سیمرغ اصلا امکان پرتاب اون ماهواره های حرفه ای نظامی چند تنی که فقط لنز دوربین اونها قیمتش ده برابر قیمت موشک سفیر و ماهواره ناهید هست و نیم تن وزنش هست رو ندارن ولی متاسفانه هر دولتی که از راه می رسه چون اهداف تبلیغاتی و نمی خواد پول خرج کنه میره سراغ موشک سفیر که در اصل یک نسخه ارتقا یافته و بهینه شده شهاب-3 سی هست و حتی 500 هزار دلار هم قیمتش نیست با یک ماهواره هوم مد چند صد هزار دلاری خانگی! هند چین ژآپن کره در گام اولشون به مدار 500 کیلومتری رسیدن و در عرض 10 سال به ژئو جالبه ایران 11 ساله داره همان موشک سال اول به مدار 250 کیلومتری رو پرتاب می کنه هیچ منطقی دیده نمیشه
  • S. M GB ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    46 20
    آقا تو رو خدا این دایره کج و کوله ای که دور سکوی پرتاب ترسیم کردید رو درست کنید، این دوره زمونه با دوربینهای نقشه برداری لیزری دیگه پیاده کردن یک دایره روی زمین که کاری نداره.
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      15 20
      یه دایره رو زمین نمیتونید بکشید بعد میخواید ترقه هوا کنید؟
    • امیر IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      1 6
      ترقه را تو هوا می کنی بدبخت ، ایران چیزهایی هوا کرده که در مغز نخودی تو هرگز نمی گنجد.
  • متخصص هوا-فضا IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    21 2
    به عنوان کسی که 10 ساله برنامه های فضایی کشورهای مختلف رو بررسی می کنه باید بگم تقریبا تمامی ماهواره برهای موفق دنیا ماهواره برهایی هستن که با 2 مرحله مدار لئو رو پوشش میدن و با یک مرحله سوم که به آپر استیج معروفه و اکثرا یک موتور کراژونیک هست به ژئو میرسند این ماهواره برها مرحله اول تراست اونها حداقل 300 تن یا بالای 2800 کیلو نیوتن هست این موضوع باعث میشه ماهواره بر با کم کردن مراحل بالا و شانس موفقیت بیشتر بدون نیاز به مراحل پر ریسک چهارم و آپ استیج مرحله پنجم پرتاب ها رو انجام بده در حالی که حتی موشک سیمرغ ایران در پرتاب پیام به دلیل عدم نکردن آپر استیج یا مرحله سوم به سرعت بیش از 7.5 هزار کیلومتر در ساعت نرسید و ماهواره پیام به دلیل سرعت 6 هزار کیلومتر در ساعت بعد دو چرخش دور کره زمین سقوط کرد...ایران باید روی ساخت یک موتور تک اتافه با تراست حداقل 60 تن تمرکز می شد و با اون نسخه مشابه موتور سیمرغ چهار اتاقه رو می ساخت که مرحله اول اون حداقل 250 تن تراست می داشت..نه 128 تن سمیرغ!!..این موضوع خیلی کلیدی هست چون شما روی چیزی هزینه می کنی که هم لئو هم مئو هم ژئو رو پوشش خواهد داد..
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    6 8
    خیلی مهم نیست، اگر نه با لیزر کورش میکردیم
  • مهندسن نادر IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    20 1
    ایران داره یک اشتباه بسیار استراتژیک در بخش فضایی انجام میده که روی یک ماهواره بر ماژولار که هم لئو رو پوشش بده و هم مئو و ژئو رو سرمایه گزاری نمی کنه شما باید همه پول و وقتت رو بزاری برای یک پرتابگر آینده دار این رو برای ثبت در تاریخ می گم کره جنوبی با وجودی که فقط یک پرتاب موفق داشته داره روی ماهواره بری سرمایه گذاری می کنه که مرحله اول اون تراستش 2 برابر سیمرغ هست با توسعه این ماهواره بر در نهایت با تغییر آپر استیج به کراژونیک به راحتی به ژئو خواهد رسید https://en.wikipedia.org/wiki/KSLV-II کره جنوبی در خودرو سازی هم بعد ایران وارد شد..
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      19 4
      مهندس، مشکلت اینه که نمیدونی شوآف یعنی چی و هدفش چیه. لئو پئو رو بریز دور. مهم اینه که رئیس شستا کیه... میفهمی؟
  • US ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    6 9
    ترامپ باید برقصه
  • امیر IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    13 6
    داداش مرگ من اینو منتشر کن خخخخخ با این سومین دسته گل فضایی اقتدار ملی ومحصول ملی خدشه دار شد منظورم تصویر سکوی پرتابه اگه این کلماتو ببینید در تصویر بالا هست خخخخ البته نگران نباشد یکم تیره شده اگه تونستن اون دایره رو درست گردبکشند اینم حل میشه همین دیگه سلامت باشید وخندان ...هرچی خیره پیش میاد .
  • محمد مسلم PL ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    5 10
    با بررسی دقیق لبه های مشخص شده و سیاه بودن بیشتر برخی ناحیه به صورت دایره ای یا خطی که بیشتر به ابزار های فتوشاپ نزدیکه تا انفجار متوجه میشید که چطور امکان داره ناحیه انفجار به این دقیقی با زاویه های تیز سیاه بشه؟؟؟ این میتونه اتفاقی باشه و واقعا انفجاری رخ داده باشه بنده کارشناس این موضوع نیستم ولی این میتونه یک نظریه باشه که آمریکا با یک حمله رسانه ای بخواد موفقیت فضایی ایران رو به سخره بگیره که موارد زیادی در جنگ سرد هم بوده، من متخصص انفجار یا شیمی نیستم که بدونم چه اتفاقی میتونه بیوفته ولی از نظر یک عکاس خیلی برام جای سوال پیش اومد که چطور میشه اینقدر منظم یک جا بسوزه و منفجر بشه ! اینم میگم که ممکنه واقعا انفجاری رخ داده باشه و این فقط یک نظریه اس ولی یک نظریه محکم و با دلیل هستش.
  • PL ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    7 7
    با بررسی متوجه میشوید که آمریکا طراحی فتوشاپ کرده است
  • GB ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    2 6
    اتفاقا خبرگزاریهای آمریکایی و همچنین نمایندگان کنگره ترامپ را برای پخش کردن این عکسهای سری سرزنش کردند. این عکسها طبقه بندی شده هستند اما ترامپ با دیوانگی خاص خود آنها رو لو داد!
  • DE ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    19 8
    آمریکا وقتی پرونده های سری را انتشار میده که سری تر ان را در دست داشته باشه پس زیاد ذوق نکنیم بهتره چون احساس من آینه که زیر لحاف ما را هم داره رصد میکنه
  • DE ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    24 7
    تعجب اینه که نا موفق بودن عملیات پرتاب موشک را ملت باید از رسانه های آمریکا و اسراییل و بی بی سی بشنویم
  • DE ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    9 4
    اول دایره کجنبوده بر اثر انفجار وحرارت زیاد کج شده دوباره گرد ش میکنیم
  • ف US ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    15 2
    خیلی از سفینه های فضايي حین پرتاپ سقوط کردن حتی تو آمريكا، این. که چیزی نیست.و اصولا علم و پیشرفت یعنی آزمون و خطا خاصه در حوزه علوم فنی! فلذا به حرف خناس ها گوش ندید و بدونید ما براتون دعا می کنیم به زودی بهترین ماهواره های پیشرفته و انشالله انسان را راهی فضا کنید و مهم این ما تو باشگاه قضاييه ها هستیم درحالیکه تو منطقه خیلی از مدعیان باید پول بدن غربی ها واسشون ماهواره بفرستن فضا
  • اشکان IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    9 5
    چه زومی کردن آمریکایی ها ، چقد کیفت عکس ماهواره آمریکایی خوبه ، در ضمن اینا حتمن ماهواره های نیرومند تر هم دارند و آدم هم دارند
  • a IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    22 5
    چرا از این اشکال ها در زمان دکتر احمدی نژاد نبود ؟!!!
    • متین IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      11 3
      الان در بین خودمان جاسوس داریم
  • US ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    8 6
    مشکل تست اشکال ندارد مهم طبق معمول چهل ساله دروغهای مسئولین کشور است که ناهید را میچسبانند به سفیر.تازه این فیلم اگر دقیق و واقعی باشد یک اخطار جدی به دست اندرکاران است که امنیت و مخفی کاری را حفظ کنند.
  • ابوالفضل IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    3 12
    یعنی ما توان برخورد با این ماهواره جاسوسی رو نداریم؟؟؟این که نظامیان ما میگن فضای ایران امن هست ایا دروغه؟؟
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    14 5
    خدایا ایران چقدرررررررررررر بزرگ تر از قبل شده که آمریکایی ها بالای 70درصد دق دقه های خارجیشون ایران شده! ایران حتی با نفوذی های داخلی هم همسشه قدرتمنده. نیشت بالا تر از ما...
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    7 6
    کتاب‌های زیادی وجود دارد که سی سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به نوعی این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردند و محور استدلال آنها نیز این بود که در این کشور با وجود شعارهای سوسیالیستی شاخص‌های سرمایه‌سالارانه انتخاب می‌شود، بنابراین این فروپاشی از درون خواهد بود یعنی چون شعار قدرتگران با عمل‌شان در تعارض است بنابراین مشروعیت خود را از دست خواهند داد. باید توجه داشت که وقتی این پیش‌بینی‌ها صورت می‌گرفت شوروی در مسابقه تسلیحاتی و فضایی از آمریکا پیشی گرفته بود. بنابراین این‌چنین پیش‌بینی جرات بالایی می‌طلبید اما چون کار علمی و کارشناسی بود بصورت کاملاً شفاف صورت گرفت و آنچه که پیش‌بینی هم شده بود، کاملا اتفاق افتاد.
  • هادی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    10 1
    اگه الکیه پس اون شعار محصول ملی اقتدار ملی چیه نوشته رو عکس ترامپ؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    22 7
    از محرمانه ترین بخشای کشور عکس فوق با کیفیت گرفتن با همه جزئیات از اون بدتر ببین نظام ما چقدر بی اعتماده به مردم که همه چیو از مردم خودش مخفی میکنه باید از امریکاییا بشنویم خلاصه آب قطعه بدجورم قطعه بدجور تحقیر شدید
    • سینا DE ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      2 17
      مردک منافق چه دلیلی داره که بخواهیم مسائل سری را فاش کنیم ؟ زمانی که پهپاد اربابت آمریکا را از جو زمین یا یک تیر موشک کشیدیم پایین هم همین حرف ها را میزدی؟
  • AU ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    11 6
    به نظر میاد موشک ضدماهواره و روباتهای جمع آوری کننده زباله های فضایی که چین در قالب برنامه مبارزه با شهاب سنگها و پاکسازی آشغالهای فضایی تولید کرده میبایست در برنامه موسسات تحقیقاتی-نظامی ایران مورد توجه جدی قرار گیرد.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    17 4
    آقا این آمریکا هر کاری کنه برا شما پیروزیه
    • DE ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      14 4
      بهترین از این نمیشد گفت . موشک ما ترکیده ولی آمریکا رفته زیر سوال. به مرزهای جدیدی در فرافکنی رسیدیم.
  • DE ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    46 5
    چیو دقیقا لو داده آمریکا ؟؟؟ غیر از اینکه بخشی کوچکی از توان تکنولوژیش رو با انتشار یک همچین عکسی به رخ کشیده ؟؟؟ اتفاقا این تازه چیزیه که برای عموم قابل دسترسه ، سایر تکنولوژی هاش که جای خود دارد. بهتره جای اینگونه توجیهات بی ربط واقع بین باشیم.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    15 64
    قابل توجه نوکران اجانب. آزمایشی که انجام می شده آنقدر مهم بوده که حتی اگر کل سایت پرتاب ماهواره بر هم منفجر می شد ارزشش رو داشته. دستاورد چنین آزمایشی از خسارات فیزیکی آن به مراتب بیشتر است. گفتم که بدانند با ماهواره های به اصطلاح سوراخ کلید یا kh)key hole) نمی توان هدف آزمایش رو مشخص کرد. دستاورد پژوهشی آن مهم تر است. سرفراز باد ایران اسلامی.
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    4 11
    اون تصویر توسط یک پهپاد ایرانی گرفته شده بود برای تهیه یک رپرتاژ که بدست امریکایی ها افتاده یا از طریق هک یا از طریق جاسوسان
    • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      5 6
      و این احتمال هم هست که تصویر تله ایرانی ها هم بوده باشد
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    7 17
    آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    19 5
    آقای جهرمی تا الان دو تا ماهواره فرستاده هر دو تا هم منفجر شده . اونم ماهواره های تکنولوژی ده سال قبل آقای جهرمی بگو میخوام ضعف ایران رو به غربی ها و داخلی ها نشون بدم اونوقت ما میگیم برو کنار تا عده ای بیان وما میتوانیم رو نشونت بدن
  • GB ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    10 3
    تو اشتباه میکنی دایره تو ایران گرد نیست دایره دارای اضلاع مشخصه همینطور که مثلث چهار ضلع داره
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      1 5
      چند نکته اولا اینکه شکست در یک پروژه ی علمی چندان عجیب نیست 2. این تصویر بیشتر به یک عکس هوایی می خورد تا یک تصویر ماهواره ای ، البته جای بحث زیاد دارد 3.تعطیلی صنعت فضایی توسط دولت در این عکس نمود فراوان دارد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    1 5
    جهت مسیر ماهوارۀ ۲۲۴، مشخص شده با خط قرمز در تصویر با جهتی که از سایت پرتاب تصویر برداری شده، همخوانی ندارد. دلیل؟
  • ناصر IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    2 8
    جالب اینجاست که در زمان ارسال ماهواره آنها دقیق زوم کردن و عکس بگیرن . پس شب و روز در زوم بودن بیچاره ها . این یک تصویر ساختگیه . زیاد بحث نکنید .
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    1 3
    هيچكس نتونسته گرد بودن زمين رو اثبات كنه
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    13 2
    برید بابا به چی مینازید شما به یه ماهواره ۵۰ کیلویی، فضاپیما وویجر ۲امریکا سال ۲۰۱۶ از از منظومه شمسی خارج شده حالا شما به یه ماهواره ۵۰ کیلیویی مینازید تازه همینم مردید بفرستید فضا
  • سعید IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    11 2
    با سلام خدمت مشرق عرض کنم ،هیچ وقت دشمنت رو حقیر نشمار و اگر با تمامی دقت حواسمان رو جمع نکنیم احتمال اینکه این یه عملیات تخریبی باشد زیاد است چگونه؟طی این چند سال اخیر یه سری تکنولوژی ربات های کوچک در حد ملخ گسترش پیدا کرده که اکنون هم در افغانستان استفاده میشه توسط نیروهای امریکایی،که خیلی راحت بدون دیده شدن میتونه بچسب به مخزن سوخت موشک،ویا ایجاد پالس های پارازیتی اطراف موشک که کنترل موشک را ازبین ببره و این ربات ها راحت میتونه توسط اشخاص که یه جاسوس میتونه باشه در منطقه به تعداد زیاد رها شوند و یا توسط اف ۳۵ ها یا اف۲۲ در فاصله دور از پایگاه فضایی رها شوند و بعد خود را با توجه به حجم باطری هاشون به هدف برسونند،وچون ارتفاع موشک زیاد ه و موقعی که در حالت ایستاده قرار میگیره باید تمام ستون موشک در طول شبانه روز رصد شود که نیاز به انرژی زیادی داره که این امر شاید باعث سهل انگاری و عدم بازید کل سطح موشک در تمام لحظات قبل از پرتاب شده،و پیشنهاد من برای رصد این سطح موشک از پهپاد های کوچک هستش،لطفا این مطلب رو به مقامات منتقل کنید
  • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    20 5
    ماهواره بری که محدودیتهای برجام در موردش اعمال شده بهتر از این نمی شود یا ماهواره را در مدار قرار نمی دهد یا این که در همان جا منفجر م شود این هم از فواید بی شمار برجام است
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    9 5
    اون دولتی که ماهواره با موفقیت پرتاب می کرد رفت اینها توی تهیه پوشک بچه مانده اند
  • مسعود IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    12 0
    ۱۱ سال از برنامه فضایی ما میگذره و ما هنوز نتوانستیم یک ماهواره کاربردی با عمر چند سال توی مدار داشته باشیم یعنی هنوز توی مدار لئو برای استقرار ماهواره سال ها کار داریم با این حرکت لاک پشتی تا ۱۰۰ سال دیگه هم به مدار ژئو نمی رسیم
    • GB ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      2 5
      چون 11 ساله هنوز سفیر پرتاب می کنیم! ایران یک برنامه 10 ساله فضایی داشت که قرار بود از سفیر به سیمرغ و بعد سریر برسه و در گام دوم برای رسیدن به ژئو بره سراغ موشک ماژولار قائم که کل مدارها رو پوشش می داد اما به دلایلی سیاسی عملا این برنامه تبدیل شده به یک برنامه تبلیغاتی...
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    13 0
    نتیجه سرخوردگی مهندسان و رشته های فنی در برابر حقوق و رفاه پزشکان میشه افت کیفیت مهندسی و متاسفانه روند افزایشی دارد
  • ایران IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    9 0
    یاد اون مثل قمارباز و ترکیدن افتادم یهوووی.
  • هم وطن IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    3 4
    نا امید شیطانه ، به بیگانه ربطی نداره مگر اونا همچین مشکلی نداشتند
  • GB ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    9 1
    صورت مساله را پاک نکنید. حالا مثلا لو بره، چیکار می‌کنید؟ با موشک‌های ضد ماهوارتون میزنید؟
  • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    1 2
    ننگ بر هر مدل وطن فروش بی هویت. احسنت بر غیور مردان نظام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس