حسام آشنا

آشنا به «سقوط و صدای خیابان» می اندیشد!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تَکرار کرد؛ دلار ۶ هزار تومان شد...

پنهان شدن متهم اصلی التهاب ارز و استعفای نجفی

کمتر از ۱۰ ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر می‌گذرد که مشکلاتی از قبیل شکست برجام، التهاب نرخ ارز و کم‌توانی و استعفای شهردارنجفی در تهران خود را به رخ کشیده‌اند.

مشکلاتی که اگرچه در شاکله عظیم و قدرتمند نظام اسلامی، مقولات کوچکی هستند اما از حیث سیاسی و در جای خود بسیار پر اهمیت تلقی می‌شوند.

اما این مشکلات پر اهمیت، دارای یک متهم اصلی هستند که اگرچه سبب‌ساز اصلی بروز تمام این رخدادهاست اما معلوم نیست این روزها چه می‌کند و چرا توضیحی درباره رخدادهای این روزها نمی‌دهد!؟

*عاملیت مشترک هرسه این مشکلات مهم، لیدر اصلاح‌طلبان است که طی ۵ سال گذشته و بویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شورای شهر اخیر، به حمایتی تمام قد، بدون قید و شرط و مسئولیت‌آور از رئیس‌جمهور روحانی و لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر پرداخت و با عبارت «تَکرار می‌کنم» بیش از این، شهره عام و خاص شد.

این حمایت‌های مستانه او و اصلاح‌طلبان ستادی اما در حالی بود که عقلای کشور و اصولگرایان هشدار را داده بودند که اولاً برجامی که چپ‌ها تبلیغش می‌کنند به لحاظ تحلیلی و عقلانی هرگز حاوی دستاورد ملموسی برای مردم نخواهد بود، ثانیا دولت در امور اجرایی دچار کندیست و ثالثاً اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که توانایی مدیریت جهادی و تکرار کارنامه محمدباقر قالیباف در تسریع پیشرفت و اداره تهران بزرگ را ندارند.

با این حال اما چپ‌ها خود را حامیان اصلی و تضمین روحانی [۱]، پایگاه رأی دولت و عوامل پیشرفت تهران نامیدند و اعلام کردند که به پرچمداری لیدر اصلاح‌طلبان به صحنه آمده‌اند و همه چیز مستظهر به «تَکرار می‌کنم» اوست...

اکنون نیز مردم از ستاد اصلاحات انتظار دارند که توضیحاتی اقناعی را بابت عاملیت خود در بروز مشکلات پیشامده ارائه و یا عذرخواهی کند و لیدر اصلاح‌طلبان نیز اگرچه هنوز از رفتار خود در سال ۸۸ عذرخواهی رسمی نکرده و بر موضع خود مبنی بر تقلب و ضرورت اغتشاش خیابانی پافشاری می‌کند اما لااقل در رخدادهای اخیر، که پای هیچکس غیر از او و تبلیغ و انتخاب و تَکرار می‌کنمش در میان نیست، مسئولیت خود را انجام دهد.

برخی فعالان توییتری نیز طی روزهای اخیر این سؤال را مطرح کرده‌اند که خاتمی کجاست و چرا در ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌های اخیر دوستانش، مسؤولیتی احساس نمی‌کند؟

گفتنیست، محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران و از اعضای اصلاح‌طلب شورای اول –که بعدها منحل شد- به تازگی طی یادداشتی در روزنامه سازندگی با اشاره به التهابات استعفای شهردار نجفی تأکید کرده است که این رفتارها [سکوت و فرار از پاسخگویی] در شأن رئیس دولت دوم خرداد نیست! [۲]

***

آشنا به «سقوط و صدای خیابان» می اندیشد!

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور روحانی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به تازگی در اشاره به التهابات نرخ ارز در یک توییت نوشت:

«دولت و ملت از این مرحله هم با اعتماد متقابل با اقتدار عبور خواهند کرد. دولت گفتگو با فعالان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را ادامه خواهد داد، صدای خیابان را خواهد شنید و بیشتر با مردم سخن خواهد گفت.»

پیش از این نیز کلیپی بصورت رسمی از طرف مرکز بررسی‌های استراتژیک در فضای مجازی منتشر شده بود که در آن یکی از مدیران این مرکز با تشبیه کشور به هواپیمای در حال سقوط از کاپیتان این هواپیما می‌خواهد تا نظرات منتقدین را بشنود و از خشونت با منتقدین و کارشناسان دست بردارد! [۳]

*ما بصورت قطعی نمی‌دانیم قصد و منظور آقای آشنا از تأکید بر این مفاهیم، به رسمیت شناختن آنها و تأکید بر آنها چیست!؟

مقصد آقای آشنا از انتشار کلیپ موسوم به کاپیتان سقوط که بود!؟ رئیس‌جمهور روحانی یا شخص دیگری؟

منهای این قصد و منظور که قطعیت آن بایستی در جای دیگری مشخص شود، اما این نکته واضح و مبرهن است که وقتی یک صاحب منصب در ستاد دولت از «صدای خیابان» و «سقوط» صحبت می‌کند و در قبال آنها از موضع مشفق و دلسوز و غیره وارد می‌شود و مثلا در موافقت با دلائل سقوط محتوای مولتی مدیا تولید می‌کند، یقینا محاسباتی در قبال برخی رخدادهای احتمالی دارد که اقتضای آنها به رسمیت شناختن مقولاتی مثل صدای خیابان و یا ایما و اشاره درباره سقوط و کنایه زدن به مقامات ارشد کشور است.

اینکه کسی تصور کند، این مقولات جنگ روانی هستند و فهم آنها کار دشواری است! تصور درستی نیست...

گفتنیست، برخی محافل تحلیلی از چند سال قبل، وقوع فتنه اقتصادی و اعتراض ظالمانه علیه نظام اسلامی را پیش‌بینی کرده بودند. تحلیلی که همین محافل معتقدند پیش‌لرزه آن در دیماه ۹۶ رخ داده و کسانی در ستاد «جریان سیاسی خاص» مشغول پخت و پز برای ایجاد دوباره آن در مقیاسی وسیع‌تر هستند.

از این رو در این تحلیل از عبارت «اعتراض ظالمانه» استفاده می‌شود که بنا به آمار وزارت کشور، ۶۰ درصد حاضران در اغتشاشات دیماه ۹۶ شاغل بوده‌اند و ۷۰ درصد شعارهای این افراد نیز سیاسی بوده است نه اقتصادی!

اوضاع کشور در ابعاد اقتصادی و سیاسی و امنیتی هم به گواه آمار داخلی و گزارشات نهادهای بین‌المللی نه تنها بحرانی نیست بلکه پیشرفتهای بزرگی را نیز بدست آورده است و کارنامه قابل دفاعی دارد.

شاهد مثال آنکه به گواه سازمان ملل، ضریب جینی یا همان شاخص عدالت اقتصادی در ایران اسلامی هم‌اکنون از آمریکا و چین و روسیه بهتر است [۴] و اقتصاد ایران توانسته جایگاه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان را کسب کند.

***

لاریجانی می‌تواند ۱۰۰ را به ۲۰۰ تبدیل کند

«علی یونسی»، دستیار ویژه رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی آرمان امروز در اشاره به چیزی به نام «اشتباهات اصلاح‌طلبان» گفته است:

اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند به دلیل اینکه بیشتر نمایندگان مجلس اصلاح‌طلب هستند، می‌توانند عارف را رئیس مجلس کنند و لاریجانی را کنار بگذارند. با این وجود خبر نداشتند که باطن و ظاهر انسان‌ها با هم متفاوت است. این در حالیست که آنچه در واقعیت رخ داد رنگ عوض کردن برخی از افرادی بود که در لیست امید قرار داشتند. این افراد پس از آن که وارد مجلس شدند از اصلاح‌طلبان فاصله گرفتند و راه دیگری در پیش گرفتند. با این وجود پس از عدم موفقیت آقای عارف برای رسیدن به ریاست مجلس و پیروزی آقای لاریجانی، اصلاح‌طلبان عنوان کردند که این قضیه با دخالت دولت صورت گرفته که به هیچ عنوان صحت نداشت و دولت هیچ نقشی در این مسئله نداشت.

او سپس در پاسخ به سؤال خبرنگار آرمان که از وی می‌پرسد «واقعا دولت روحانی دخالتی نداشت؟» تصریح می‌کند:

بنده و آقای انصاری می‌دانستیم که دولت هیچ دخالتی نداشت؛ حتی اگر هم صحبتی می‌شد مجلس قبول نمی‌کرد. اصلاح‌طلبان نفوذ لاریجانی را دست کم گرفته بودند و نمی‌دانستند که نفوذ و قدرت لاریجانی، صد نفر را به دویست نفر خواهد رساند.

*برای تحلیل اظهارات یونسی باید به این مسئله توجه داشت که بر خلاف گفته‌های او، اصلاح‌طلبان از اساس هم برنده انتخابات اسفند ۹۴ (مجلس دهم) نبودند و صرفا برای فرار از شکست بود که به یکباره ندای پیروزی برآوردند! چه اینکه اکثریت نمایندگان وارد شده به مجلس شورای اسلامی نه تنها اصلاح‌طلب نبودند بلکه اصولگرا بودند. اصولگرایانی که برخی از آنها منتقد و برخی دیگر از موافقین برخی عملکردهای رئیس‌جمهور روحانی بودند.

چپ‌ها در واقع با جمع بستن خود با موافقین برخی عملکردهای روحانی، اینطور ابراز کردند که «ما برنده انتخابات هستیم» اما حقیقت این بود که آنها ۱۴ سال آزگار و تا امروز ۱۶ سال است که در هیچ انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران نتوانسته‌اند رأی اکثریت مردم را از آن خود کنند و یک رئیس‌مجلس یا رئیس دولت را به قوای مقننه و مجریه بفرستند.

این مسئله نیازمند توشیح و بحث و پرداخت است که چگونه کسانی هم بودند که این ادعای بی‌مبنای اصلاح‌طلبان را باور کردند!؟

برخی معتقدند روند شکست‌های اصلاح‌طلبان ادامه خواهد شد.

جالب آنکه یونسی در بخش دیگری از مصاحبه اشاره شده تأکید کرده است که «صد در صد یک اصلاح‌طلب رئیس‌جمهوری آینده ایران خواهد شد»!

گفتنیست، میزانی آرایی که دکتر علی لاریجانی توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ به خود جذب کند، در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بوده است.

***

۱_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۲_ http://www.jahannews.com/news/۶۰۳۱۲۲

۳_ mshrgh.ir/۸۴۲۲۶۵

۴_ http://tn.ai/۱۶۴۵۷۲۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • GB ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    68 3
    من چند روز پیش توی خبرها دیدم که فردی مقدار هنگفتی دلار از کشور خارج کرده اولش باور نکردم اما بعد که قیمت دلار ناگهانی افزایش پیدا کرد مطمئن شدم که خبر درست بوده چرا که در چند روز گذشته اتفاق خاص سیاسی اقتصادی نیفتاده بود که باعث افزایش ناگهانی دلار شود و تنها خروج مقدار زیاد دلار از کشور میتواند موجب این اتفاق باشد
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      93 3
      لاریجانی روی دیگر سکه روحانی است . والسلام
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      41 2
      مهم تر از بحث شهردار پایتخت؟؟؟و البته کسری بودجه دولت؟؟
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      34 1
      اسم اين فرد خائن چه بوده است ؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      13 0
      همین مانده کشور بیافتد دست اینها
  • GB ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    24 6
    من چند روز پیش توی خبرها دیدم که فردی مقدار هنگفتی دلار از کشور خارج کرده اولش باور نکردم اما بعد که قیمت دلار ناگهانی افزایش پیدا کرد مطمئن شدم که خبر درست بوده چرا که در چند روز گذشته اتفاق خاص سیاسی اقتصادی نیفتاده بود که باعث افزایش ناگهانی دلار شود و تنها خروج مقدار زیاد دلار از کشور میتواند موجب این اتفاق باشد
    • محسن IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      15 1
      اقلل اسمشو بگو توكه خارج كشوري كاري باهات ندارن يا جو اندازي
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    53 9
    نماینده ها همه اکثرا اصول گرا هست ؟؟؟!!!! پس چرا نمایندگان نتونستن بعضی وزرا رو رد صلاحیت کنن ؟؟؟؟
    • amir IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      72 65
      از مشرق انتظار حرف منطقی و راست رو داری ؟؟ هرچی تو این سایت نوشته میشه رو 180 درجه برعکس کن تا تبدیل بشه به واقعیت
    • ایرانی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      15 1
      پول نگذاشت
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      11 1
      چون موافقشون بودن. تو متن اشاره شده.
    • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      24 5
      البته برخلاف نظر مشرقيها ,اين نماينده ها اسمشون اصولگراست ولي در واقع ,افولگرا و اصولچراهستند.
  • داود IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    41 14
    کسی که به صاحب رای دهندش خیانت میکنه نماینده ی مردم نیست. بگی اصلاحطلبم بری مجلس اصولگرا بشی!!! دهه ی نود رو باید دهه ی چرخشهای قهرمانانه نامید .بدون شک
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    58 7
    کسانی که پایگاهشان را درسال84 به کلی ازدست دادندوقبل ازان16سال جابجایی داشتند گرای تحریم به امریکا دادند وبعد هم توافق هسته ای راپیش کشیدند تابگویند ما تحریمها را بر میداریم ولی نمیدانستند که امریکا دشمن همه ملت ایران است و این جناح وان جناح نمیشناسد .مواظب اقدامات بعدی انها باشید که به خاطر قدرت حاضرند کل دست اوردهای نظام را برباد دهند
  • mohammad IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    35 37
    واقعاً مه مشرق پوستش از پوست گراز هم کلفتتر هست کمی به خودت بیا و بصیرت افزایی کن
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      7 3
      پوست امثال تو از همه ضخیم تر است که این همه ادله روشن و واضح و خیانت مسلم را می بینید ولی شعور تشخیص ندارید یا ......
  • احدی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    46 0
    ایشان آشنا نیست از هر غریبه ای نسبت به این کشور غریبه تراست و
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    34 1
    علي بركت الله
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    17 32
    ی حرف بسیار مهم میزنم. اینکه یونسی میگه صد درصد رییس جمهور بعدی اصلاح طلب هست راست میگه. در سال 96 دولت با دستکاری در روند انتخابات و تغییر دادن نحوه رای گیری و تغییر ملموس مکانیزم انتخابات پیروز شد و نظام اسلامی هم در اشتباهی راهبردی انتخابات را تایید کرد. سال 1400 همین دولت انتخابات را برگزار و هر کس را بخواهد رییس میکند. معتقدم نظام اسلامی اشتباه کرد. مقام معظم رهبری فرمودند در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارذ و من معتقدم حرف ایشان درست هست شورای نگهبان هم برای اینکه مقام معظم رهبری زیر سوال نرود انتخابات سال 96 را تایید کرد در حالی شورای نگهبان متوجه فرمایش مقام معظم رهبری نشد زیرا منظور مقام معظم رهبری این بود با مکانیزم فعلی تقلب امکان ندارد ولی شورای محترم نگهبان متوجه نشد که دولت در سال 96 مکانیزم انتخابات را کاملا عوض کرده بود به صورت دلبخواهی. اگر نظام از اشتباه سال 96 درس عبرت نگیرد منم مانند یونسی معتقدم رییس جمهور بعدی قطعا اصلاح طلب خواهد بود. به تعبیر دیگر دولت یازدهم از بیانات مقام مظم رهبری نهایت سوئ استفاده را کرد در حالی که شورای نگهبان میتوانست با استناد به تغییر روند انتخابات ان را ابطال کند و اعلام نماید طبق نظر مقام معظم رهبری با مکانیزم قبلی امکان تقلب وجود نداشت ولی دولت مکانیزم را غیر قانونی و مخفیانه عوض کرده لذا تقلب اثر گذار صورت گرفته و انتخابات باطل هست. اینطوری نه مقام معظم رهبری زیر سوال میرفت و نه انتخابات باطل تایید میشد
    • amir IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      39 14
      جناب آقای گروهبان گارسیا , همین استدلال شما رو میشه برای انتخابات 88 هم بکار برد ها ...
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      24 4
      جناب آقای دستیار گروهبان گارسیا مگر در سال 1388انتخابات را زیر سئوال نبردید؟شما هم خدا را میخواهید هم خرما را وضع کشور را ببینید که چکار کردید .دلار 1000تومانی را به 6000هزار تومان رساندید آخر به 4200تومان تثبیت و مردم ایران رابه تب راضی کردید کشور یکه رئیس جمهور وده ها نهاد نظارتی داشته باشد مگر میشود یک دفعه دلار 6000 تومان شود زمان جنگ این اتفاق نیفتاد با این وضع باز نشسته های کشور چگونه زندگی کند
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      3 3
      سال 88 شورای نگهبانن ده درصد صندوق ها را بازشماری کرد و گزارش داد تخلفات جزئی و غیر قابل اثر در نتیجه رخ داده که در همه ادوار هم بوده اما سال 96 همین شورا از تخلفات گسترده خبر داد و حتی چندین استاندار احضار شدند که در طول تاریخ انتخابات در ایران بی سابقه بوده.ندادن تعرفه عمدی به مناطق خاص بی سابقه بود. تاخیر د ر اعلام نتیجه بی سابقه بود. اینا یعنی تغییر مکانیزم برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب . این یعنی سال 96 مکانیزم انتخابات را تغییر دا ند زیرا یقین داشتند با مکانیرم قبلی امکان تقلب نیست و رای نمی اورند. پس تفاوت بین سال 88 با سال 96 از زمین تا اسمان هست. باید مستدل و مستند حرف بزنی نه اینکه رو هوا مقایسه کنی 88. رو با 96
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    45 24
    نویسنده محترم شما حتما یه سری هم به یک روانپزشک کاربلد بزن، توهم تا این حد!!!!
    • بوشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      19 20
      شما هم یک لیوان آب سرد نوش فرمایید
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      11 5
      ته همه اینا ولی باز باید بگید خاتمی کجاست و چرا مسئولیت تکرار می کنم رو بر عهده نمیگیره؟!
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      5 0
      شما سری به روانپزشک نزن بلکه وقت بگیر و حدود نیم ساعت از احوال خودت بگو شاید روانپزشک روزنه امیدی برای درمانت پیدا کند
  • شهاب IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    37 19
    مشرق کم چاقآن بنویس اسمت با دروغ پیوند خورده آخه چرااااااا
  • موسوی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    4 5
    خیلی خندیدم ((شما داری توی خون گردو جمع می کنی )) شما دنبال جای پا برای آینده خود هستی و داری از این موضوع بهره برداری برای خودنمایی می کنی
  • گشتاسب NL ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    19 1
    خدایا بعنوان مخلوقت از الطافت شاکریم .خدایا مرگ و نیستی هزاران بار بهتر است از اینکه هر صبح بپا خیزیم و ببینیم سرنوشت کشور را کیها رقم میزنند . مگه کشور قحط الرجال است فقط یه عده دوستدار نظامند بقیه دشمن انقلابند .اینها عرضه اداره کشور را ندارند تا کی میخواهید انقلاب و اسلام و شهدا وارزشها و مقدسات را مفتی خرج کنید شرم هم نمی کنند
  • معصوم AE ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    34 1
    تف بر همه شان تف بر کسانی که دنبال رو سلبریتی هستند تف بر ترسوها تف بر اشراف تف بر کسانی که به فکر عاقبت مملکت خودشان نیستند
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      6 17
      این جوری که همه تف مالی شدن!! البته محتوای کلامت را قبول دارم غیر از تف مالی کردن مردم!!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      9 1
      اینهمه تف از کجا بیاریم؟ آب نیست که بخوریم... تف ارزشش از دلار و طلا بیشتره... نندازش بدردت میخوره!.... بگو خاک تو سرشون... خاک زیاد داریم... البته اونم دارن هر سه تن رو 100 تا تک تومن میفروشن و با کشتی میبرن کیمیا میکنن و میفروشن بهمون!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    10 0
    حتما کار موشی است که پنهان شده و نمی توانند پیدایش کنند چقدر ملت ساده اند کار خودشونه نه کار کس دیگه
  • م-ا-ی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    23 8
    من متعجبم که چرا عده ای خود را به خریت می زنند مگر عملکرد اصلاح طلبان را در سالهای حکومت اصلاحاتی ندیدند و یا از یاد برده اند که کشور را به اشوب کشیدند از تحصن در مجلس و فتنه 78و کوی دانشگاه و فتنه 88 و مقتول سازی و قتل ندا اقاسلطان و اتهام ان به نظام اسلامی و اختلاس در شهرداری و منکوب کردن هاشمی و صندلی کشیدن از زیر پای ولایت فقیه و هر روز مسئله ای ساختن برای ناارامی در کشور و......باز به این عجوبه های فساد و تباهی امید بسته اند
  • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    19 6
    مرگبرخائنین به ملت وخون شهدا - ننگ وروسیاهی برای اصلاح طلبان خائن و طرفداران بی منطقشان
    • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      5 2
      خفه شو دوغتوبنوش
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      2 2
      آقای 14:15 برو ..... بنوش تا دوباره بری تو عالم نشئه جات و گندی که اصلاحاتچی ها با رای امثال تو زدند زدید فراموش کنی
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    12 1
    نا اشنا یا در توهمه یا داره فیلم و نقش بازی می کنه. کشتی پراب شده و داره غرق میشه. هشدار نمیده و نمیذازه تا لااقل یه عده غرق نشن. مثال واضح ،مرگ از رگ گردن هم به ادم نزدیکتر است
  • م IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    17 3
    والله و بالله اگر خمینی زنده امروز این لاشخورهای کثیف اینطور جامعه را بهم نمیزدند. حیف شد که خمینی رفت
    • US ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      4 6
      اولا خميني نه و امام خميني ثانيا اگر امام خميني نيست عوضش نايبش امام خامنه اي هست. اين وضعيت هم به خود مردم بر مي گردد كه به ليست اصلاحات بدون بررسي و تدبر رأي مي دهند. در زمان امام خميني بني صدر هم بود اما مجلس با كفايتي داشتيم كه عزلش كرد. امروز اين نمايندگان بي كفايت باز توسط مردم انتخاب شده اند. انصاف داشتن خيلي خوب است. كمي خودمان را سرزنش كنيم.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    10 4
    راهی جز استعفای شیخ حسن روحانی باقی نمانده است
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    6 9
    مشرق ! هر بار که خودت را به خریت می زنی برای خر کردن مردم بیشتر در روز قیامت خر می مانی
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      6 3
      اینطوری که از قراین وشواهد بر می آیدخریت تو از بن سلمان هم بیشتر است که به گاو شیرده مشهور است درک واقعیتهارا نداری و به مشرق توهین میکنی
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      3 2
      ببین چقدر خنده دار شده که پادوهای اصلاحاتچی ها هم از آخرت حرف می زنند
  • US ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    3 6
    ولله اگر امام خميني زنده بود مسئولين مثل امروز حرفش را گوش نمي كردند همانطور كه حرف رهبري عزيز را گوش نمي كنند.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      1 2
      زمانه مانند زمان پیامبر و بعد از ایشان است منافقین آن زمان ، پیامبر را قبول نداشتند و لی بنا بر مصلحت و به ظاهر همراهی می کردند و بعد از ایشان چهره اشان علنی شد
  • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    14 2
    دولت از اول میخواست دلار را 4200تومان کند اینا همش بازی بود؟؟/!!!!
  • رضا IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    2 1
    تقصیر همه کسانیه که به روحانی رای دادن وحالاپاپس کشیدن چوبش راهم مایی بایدبخوریم که هرچی گفتیم به اینها رای ندیدن به فکرقشرضعیف نیستند حالا خشک وتربایدباهم بسوزیم ودولت اشرافی هم حالش راببره مطمئنم دفعه بعدهم یک طوری مردم راخام میکننداین دلار وارز وهمه چیز ماست مالیه همه چیز دست خودشانه میخواستند دلاررا ۴۲۰۰ عرضه کنندبالاخره به مقصودشان رسیدندازخونسردی شان معلومه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس