پروانه سلحشوری

پسندیده نیست برای بدحجاب‌ها کلاس فرهنگی بگذارند!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

دلایلی برای «محاکمه نجفی»

«محمدعلی نجفی» پس از حدود ۶ ماه کش و قوس و حواشی فراوان در شهرداری تهران و بعد از ۲ مرتبه ارائه استعفا به اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران، سرانجام از سمت خود کنار رفت و شهرداری پایتخت جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون با «سرپرست» اداره می‌شود!

با اینهمه اما به نظر می‌رسد این پرونده هنوز به صفحات پایانی خود نرسیده و نشانه‌های متقنی وجود دارد که حکم می‌کند شهردارنجفی از بابت برخی اقدامات خود در محکمه قضایی حاضر شود.

*از جمله دلایلی که بحث ضروری بودن محاکمه شهردار سابق تهران را بیشتر به رخ می‌کشد، می‌توان به مقولات زیر اشاره کرد:

یکم_ کم‌توانی در مدیریت کلانشهر تهران: عدم توانایی و کم‌توانی محمدعلی نجفی در مدیریت شهرداری، مسئله‌ای نیست که بتوان آنرا از چشم مردم پنهان کرد.

بحثی که برخی شخصیت‌های و نهادهای نظام با طرح شدن نام نجفی به عنوان گزینه شهرداری تهران به آن اشاره و تصریح کردند که آقای نجفی اصطلاحاً «شهردا بشو» نیست اما چپ‌های شورای شهر به هر دلیلی این نظر سیاسی و این انتقاد مشفقانه را برنتافتند و بر نشاندن نجفی بر اریکه شهرداری تهران تأکید کردند.

عدم آغاز حتی یک پروژه کلان در تهران بزرگ طی ۶ ماه گذشته، مختل شدن برخی روندهای روتین شهرداری در خدمت‌رسانی به مردم مثل عدم جمع‌آوری زباله و یا عدم خدمت‌رسانی مناسب در روزهای برفی زمستان امسال و نیز حاشیه‌دار شدن فرایندهای مدیریتی و اجرایی شهرداری تهران نظیر بحث استخدام و تعدیل پرسنل و ایضا سر و صدای کر کننده در انتصاب مدیران شهرداری، همگی مقولاتی بود که علت آنها را باید در کم‌توانی نجفی در مدیریت و اجرا در شهرداری تهران جستجو کرد.

سؤال اینجاست که با وجود این کم‌توانی محرز اما چرا نجفی پست شهرداری را تقبّل کرد و ۶ ماه هم در آن ماند؟

دوم_ پرونده‌سازی دروغین و اتهام‌زنی به شهرداری و شورای شهر سابق: شهردار نجفی طی حدود ۶ ماهی که در شهرداری تهران حضور داشت، تنها پروژه‌ای را که بدون کم و کاست و با اختصاص کافی وقت انجام داد، پرونده‌سازی و اتهام‌زنی علیه شهرداری و شورای شهر سابق تهران بود!

مقوله‌ای که نماد آن در چیزی به نام «گزارش ۱۰۰ روزه» و ادعای ارسال چند پرونده به قوه قضائیه خلاصه شد.

اگرچه شهردارنجفی و اصلاح‌طلبان شورای شهر بارها درباره این گزارش و آن چند پرونده که بیت‌الغزلی به نام «فساد قالیباف» داشت صحبت کردند اما حتی یک برگ سند درباره مفاسد اشاره شده را به افکار عمومی ارائه نکردند.

به سخن دیگر اینکه اصلاح‌طلبانی که در سال ۸۸ برای اثبات دروغی به نام تقلّب در انتخابات آنهمه مصاحبه مطبوعاتی می‌گذاشتند و دلایل خودساخته را برمی‌شمردند اما در این باب حتی یک کلمه هم صحبت نکردند و با انداختن توپ در زمین قوه قضائیه از این می‌گفتند که ما با «غول فساد» مبارزه کرده‌ایم و قوه قضائیه باید مسائل را روشن کند!

جالب‌تر آنکه بر اساس رصد ما، آنچه که از لابه‌لای اظهارات اصلاح‌طلبان درباره فساد در شهرداری سابق به دست می‌آمد صرفا چند استخدام غیر قانونی، گم شدن ۲۰۵ میلیون تومان پول و تخریب ۴ باغ بود [۱] که البته نه تنها برای آنها هم سندی ارائه نشده است بلکه ربط و ارتباط همین مقولات ادعا شده با شهردار قالیباف هم مشخص نیست.

تمام این قضایا در حالی است که مردم باید بدانند شهردارنجفی تنها در یک مورد از گزارش ۱۰۰ روزه خود علیه قالیباف که ادعایی را پیرامون همکاری غیر قانونی نیروی انتظامی با شهرداری تهران مطرح کرده بود نیز هنگامی که ناجا رسماً وارد قضیه شد و از آقای نجفی بازخواست کرد، بلافاصله پا پس کشید و اینطور وانمود کرد که منظور من چیز دیگری بوده است!

نکته آنجاست که آقای نجفی حتما بایستی بخاطر ۶ ماه هدر دادن وقت مردم تهران به پای اقدامات سیاسی بی‌نتیجه خود محاکمه شود؛ زیرا پای آبروی مدیریت جهادی و کارآمد در نظام اسلامی در میان است.

سوم: تجاهر به فسق و فساد: ماجرای حضور علنی شهردارنجفی در مجلس آوازخوانی بانوان و رقص دختران نوجوان که اعتراض مراجع عظام تقلید را نیز برانگیخت یک فساد علنی و تجاهر به فسق است.

در واقع مردم در ام‌القرای جهان اسلامی یعنی تهران بزرگ شاهد این بودند که شهردار این کلانشهر با اطلاع قبلی از اینکه قرار است در مجلسی، دختران نوجوان برقصند، پا به آن مجلس می‌گذارد و به تماشا می‌نشیند.

این رفتار متجاهرانه حتی اگر از جانب یک شهروند معمولی هم صورت می‌گرفت نیاز به برخورد و محاکمه داشت چه رصد به شهردار پایتخت تهران که بایستی نمادی از حکومت اسلامی_شیعی در جهان باشد نه اینکه رفتارهایی مثل سلاطین عثمانی و سعودی را از خود بروز دهد و مثلا در مجلس رقص دختران نوجوان جلوس کند...

***

طرفداری رامبد جوان از گانگسترها؛ چه کسی باید خجالت بکشد؟

«رامبد جوان»، بازیگر تئاتر و سینما و مجری برنامه تلویزیونی خندوانه به تازگی بخشی از کلیپ مصاحبه یک سارق مسلح بانک در مشهد را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. کلیپی که سارق مسلح در آن با اشک و آه اینطور می‌گوید که اولین کاری که با پول‌های سرقتی کرده این بوده که برای فرزندش شیر خشک خریده است.

رامبد جوان سپس در ذیل این پست نوشته است:

«معلومه که دزدی کردن در هر شرایطی قبیح و غلطه و باید با مجرم برخورد بشه... ولی کسانی که باید خجالت بکشن از این مشکلاتی که داره برای آدم‌های مملکتون به وجود میاد، خجالت بکشن!» (جمله‌بندی عیناً از صفحه رامبد جوان کپی شده است)

*اظهارات آقای جوان در حالی است که انسان گرسنه، نان می‌دزد نه اینکه مثل گانگسترها با تهیه سلاح و موتور و همدست و برنامه‌ریزی دقیق، سراغ دزدی میلیون‌ها تومان از بانک برود.

یقینا آقای جوان می‌دانند که مثلاً در رمان بینوایان اثر ویکتورهوگو، کاراکتر «ژان والژان» در مقطعی که به شدت گرسنه می‌شود؛ نه انقلاب می‌کند، نه کسی را گروگان می‌گیرد، نه آدم می‌کشد و نه دست به سرقت از بانک یا طلافروشی می‌زند بلکه فقط یک قرص نان می‌دزد.

این یک اصل ساده در رفتار کسانی است که گرسنه هستند و گانگستر نیستند.

همچنین اگرچه ما منکر وجود برخی مشکلات در ایران اسلامی نیستیم و منتقد رئیس‌جمهور روحانی هم هستیم و از هشتگ «تا ۱۴۰۰ با روحانی» هم استفاده نکرده‌ایم اما پیر و جوان می‌دانند که مشکلی به نام «مشکل نان شب» و گرسنگی در ایران اسلامی شیوع ندارد و نمی‌توان مدعی شد که مردم ایران دچار مشکل گرسنگی هستند! یعنی کسی که دست به سرقت مسلحانه از بانک می‌زند، حکما معطل چیزی غیر از نان یا شیر خشک بوده و سودای دیگری در سر داشته است.

از طرفی وجود اینکه ما منکر وجود برخی مشکلات نیستیم اما منتقدان و سلبریتی‌ها در هیچ حکومتی هم با یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی‌کشند و خدمات عمومی حکومت‌ها را از یاد نمی‌برند.

(جالب آنکه، سارق مسلح دستگیر شده در فیلم کامل کلیپی که رامبد جوان آنرا منتشر کرده تصریح می‌کند که «بیکار» نبوده است و بر روی یک ماشین کار (مسافربری) می‌کرده است)

در عین حال، مسئله اصلی اما آنجاست که اگر هم قرار به خجالت‌زدگی باشد، سلبریتی‌هایی نظیر دوستان و نزدیکان آقای جوان بایستی از روی خجالت، عذرخواهی کنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری با تبلیغی که به نفع رئیس‌جمهور حاضر کردند، سبب‌ساز وقوع برخی مشکلات شدند.

در واقع هم آن که با «تَکرار می‌کنم» از رئیس‌جمهور حمایت دوباره کرد و هم بازیگران و خوانندگانی که در نزد مردم آبرویی داشتند و این آبرو را به پای کُندی حرکت دولت و اقدامات نکرده‌اش! ریختند، اکنون حتی بیشتر از روحانی در بروز مشکلات مسئول هستند و بایستی در این باره خجلت زده باشند.

***

پسندیده نیست برای بدحجاب‌ها کلاس فرهنگی بگذارند!

«پروانه سلحشوری»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در بخشی از مصاحبه خود با ویژه‌نامه نوروزی نشریه نسیم بیداری درباره حجاب گفته است:

«در حال حاضر گشت‌های ارشاد مثل سابق زنان بدحجاب را دستگیر نمی‌کنند، ولی در عوض برای آنها کلاس‌های فرهنگی می‌گذارند. به نظر من، حتی این کار هم پسندیده نیست که بگوییم شما حجابت خوب نیست پس بیا ما نصیحت و ارشادت کنیم تا حجابت خوب شود. این روش نیز به نظر من جواب نخواهد داد... به نظرم اگر قرار بر این باشد که چنین مراکز و کلاس‌هایی وجود داشته باشد باید به حالت دعوت و اختیاری باشد، در آن زمان باید دید چند نفر به این مراکز رجوع می‌کنند.»

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح می‌کند: اینقدر در این جامعه فساد، تبعیض و خشونت زیاد است که واقعا حجاب برای زنان ما مسأله نیست!

*مشخص نیست خانم سلحشوری آمار خود مبنی بر فساد، تبعیض و خشونت در جامعه ایران را از کجا آورده‌اند و مسئله مهمتر آنکه از کجا و با چه مرجعی به زیاد بودن آن پی برده‌اند!؟

در مسئله برخورد با بدحجابی نیز باید دانست این یک اصل ساده حکومتی است که یک نظام سیاسی و اجرایی، ابزارهایی برای اعمال هنجارهای خود در سطح اجتماعی داشته باشد.

به سخن دیگر اینکه نمی‌توان گفت حکومت در مقابل هنجارهایش دست‌بسته باشد و مقابله با ناهنجاری‌ها فقط بوسیله زبان و نظر باشد چه اینکه در هیچ حکومت عادل و جائری در تاریخ و در جهان معاصر نیز چنین قاعده بی‌منطقی وجود ندارد.

برخی معتقدند، جریان خاص سیاسی، با هم‌سو نشان دادن خود با مقولاتی مثل بدحجابی، جدای از اینکه از شرع مبین اسلام عبور می‌کند، در صدد جلب رأی و نشان دادن موضع اپوزیسیون نسبت به نظام اسلامی است تا بتواند در شکل‌دهی به «اعتراض ظالمانه» علیه نظام اسلامی (که پیش‌لرزه آن در دیماه ۹۶ رخ داد) نقش فرماندهی را به عهده بگیرد.

***

۱_ mshrgh.ir/۸۴۴۶۹۱

۲_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۸۰۵۲۱۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 46
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    با اینکه با حسن روحانی و باند اصلاح طلبان مخالفم و به دکتر رئیسی رای دادم اما واقع مطلب اینه مشکلات جامعه و تبعیض و بی عدالتی و...به حد انفجار رسیده و نیر کلاس حجاب گذاشتن هم مردود هست زیرا وقتی مردم این همه مشکل و تبعیض و بی عدالتی و بیکاری مردان و شاغل شدن دختران را میبینند نسبت به اسلام بدبین میشوند بلکه بدبین شده اند لذا کلاس فرهنگی کاری غلطی هست. بهترین کلاس فرهنگی اینه اول نظام بپیذیرد مشکلات به حد انفجار رسیده و در وهله دوم مشکلانت را حل کند . واین با شعار و تذکر و نصیحت حل نمیشه. مشکل اینجاست هنوز نظام نپذیرفته مشکلات به حد فاجعه رسیده.
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      53 11
      فک کنم تمام ادم های عاقل با آقای جوان هم نظر باشن که دزدی قبیحه و باید مجازات بشه ولی تا مشکلات باشه دزد و دزدی هم هست. هر کسی میدونه که اکثر معضلات و مشکلات جامعه به بیکاری و فقر بر میگرده. به نظر من از هر 10 نفری که وارد زندان میشن باید یقه یک مسئول و گرفت . حالا بماند که ورودی زندان وکیل اباد مشهد سالی 7000 نفری (امار چند سال قبل) که صد البته خیلیا از زندانیها سالی چند بار زندان میرن وازاد میشن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      43 6
      عده ای اصرار دارن مشکلات کشور را بی حجابی جلوه دهند و در مقابل گروهی اصرار دارن مشکل کشور حجاب است حق با چه کسی است.
    • مهندس IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      32 37
      مشکلات کشور حتی یک دهم زمانی مثل جنگ نیست ولی چون این عده اکثرا جنگ ندیده کلآ ایمان و اعقاد اسلامی در دل ندارن دنبال بهانه هستن
    • روزبه IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      28 11
      سال پیش نزدیک به ۹ میلیون رفتن بتایلند،۱۱ میلیون به ترکیه،افزایش ۳۰درصدی مسافرت به ترکیه هم با سواریهای شخصی بوده،سالنه نزدیک به ۴۰۰هزارنفر جراحی زیبایی بینی میکنن،نزدیک به ۲۵ درصد دانش اموزان اضافه وزن دارن،نزدیک به ۳۵ میلیون تن دورریز مواد غذایی در کشور داریم،۲۵٪از کل جمعیت پاسپورت دارن،۵ میلیون نفر فقط برای فحشا به مسافرت خارجی میرن،سالانه ۳۵ هزار عمل بوتاکس،۵۰ هزار کاشت مو،۷۰٪ مردم کشور اضافه وزن دارن و ... مشخصه که با این موارد اصلا خبری از رفاه نیست
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 0
      مشرق نظر ضایعی ندادم اما منتشر نکردی تقریبا بهت دارم بدبین میشم خیلی قبلنا حمایتت میکردم اما....
  • سید IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    97 73
    و باز هم چرندیات تکراری از اصلاح طلبان تهوع آور برای به هم زدن حال ملّت.
    • amir IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      41 42
      و باز هم تو دوغت رو بنوش
    • amir IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      68 77
      سید چرا گورتو گم نمیکنی بری سوریه ؟
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      44 45
      سید سوریه به تو نیاز داره
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      23 2
      فقر فرهنگي (نداشتن پايبندي به ارزشهاي انساني واخلاقي واجتماعي و معنوي و تشخيص ندادن خوب وبد ) بسيار خطرناك تر از فقر مالي است فقير فرهنگي از دزد جاني يا دزد ناموس حمايت ميكند و خيال ميكند به نفع مردم گفته در حاليكه بنيان ارامش اجنماعي را نابود ميكند
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      9 2
      فقر فرهنگي (نداشتن پايبندي به ارزشهاي انساني واخلاقي واجتماعي و معنوي و تشخيص ندادن خوب وبد ) بسيار خطرناك تر از فقر مالي است فقير فرهنگي از دزد جاني يا دزد ناموس حمايت ميكند و خيال ميكند به نفع مردم گفته در حاليكه بنيان ارامش اجنماعي را نابود ميكند
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      39 33
      ظاهراً سید حال بعضی ها را خوب گرفته است!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      12 2
      سلام شما این حدیث رو شنیدید که پیامبر(ص) گفتن از هر دری که فقر وارد بشه از در دیگر ایمان خارج میشه
    • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      10 17
      کدام ملت؟ هرکس شما راتایید کند ملت است بقیه نیستند؟
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      19 9
      در جواب به اونی که توصیه به سوریه رفتن می کنه: تا داعشی های پست تر از داعش مثل تو هستن سوریه همین ایران هست. منتها شما ها آب نمی بینین وگرنه از داعش وحشی تر بودین
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      6 3
      به IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ قرآن خوانده ای که در آیات 6 و 7 سوره علق می گوید انسان طغیان می کند اگر احساس ثروتمندی پیدا کند؟ نمی بینی که جنوب شهری ها خیلی مومنتر از شمال شهری ها هستند؟
  • احدی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    55 56
    آقای جوان مدتی در کانادا و اروپا دنبال خوشگذرانیش بود حالا از زور خستگی یه چیزی از خودش در کرده این جماعت زیاد حرف الکی میزنند بیخیال
    • US ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      5 5
      اقا جان شما نفست از جای گرم میاد...وضعیت معیشت مردم اصلا خوب نیست..اگر این بنده خدا خوب بود بخاطر سیر کردن بچه شیرخوار اینکار میکرد؟
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      10 8
      اونی که با پرچم امریکا جواب داده: وضعیت معیشتی مردم به خاطر بی لیاقتی دولتی ها خوب نیست. درست. حالا مردم میرن بانک می زنن چون وضعشون خوب نیست؟؟!!! حالت خوبه؟؟؟
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    42 28
    سلبریتی ها باید یک روز بفهمند که حرف زدن درست و تعقل هم از لوازم مشهور بودن است.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    38 79
    نجفی را محاکمه کنید تا دیگر هیچ مسئولی جرأت کند اینقدر وقیح در مجلس رقص شرکت کند.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      24 7
      اگر با جشن اهواز در حضور رئیس مجلس وقت برخورد شده بود، الان تکرار نشده بود! راستی، چرا در آن مورد (که به مراتب بدتر بود) هیچکس اعلام جرم نکرد!؟
    • رضا IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      14 8
      مشکل فقط رقصه؟ کشور رو خوردن شما دنبال چی هستین؟
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      7 6
      به رضا بله مشکل اصلی کشور همین بی حجابی و رقاصی است. بی حیای و بی غیرتی که آمد و اعتقادات که سست شد، سوء استفاده از قدرت و رانت فساد خود به خود می آید
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      7 6
      جواب اونی که میگه مگه مشکل مملکت رقصه: مشکل رقص نیست. مشکل اینه که شهردار تهران و زیرمجموعه به جای چاره اندیشیدن برای مشکلات شهر و مردم دنبال حاشیه هستن. یعنی درکش برای یک اصلاح طلب انقدر سخته؟؟؟
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    45 10
    مرا به جرم دزدیدن یک تکه نان به زندان افکندند و در آنجا 15 سال هر روز یه قرص نان کامل خوردم "ژان وال ژان - بینوایان ویکتور هوگو
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    28 41
    از نظر این خانم باید دست روی دست گذاشت وهیچ کاری نکرد کارها خودش بهر طرف می خواهد می رود مثل دیگر کارهای اصلاح طلبان این باری بهر جهت بودن خلاصه بنفع اینهاست وانوقت خودشان را مطرح می کنند وگرنه چیزی برای گفتن ندارند ایدئولوژی اینها همین هست ودیگر هیچ.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    45 34
    رامبد داره راست میگه
  • مندل IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    82 38
    خخخخ خیلی خری مشرق تا دیروز سعی می کردی همه رو قانع کنی تجفی باید استعفاش قبول می شد الان اینقدر زار شدی از قالیبلف بالا می ری خخخخخ- بابا خالیباف تموم شد .بعد هم رامبد جوان محبوبیتش از کل شما اصول گرا ها بیشتره پس با اون ور نرو
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    37 8
    گانگستر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    46 4
    اگر سخنان شما بخاطر رضای خدا و دلسوزی برای مردمه؛ خداوند انشالله عزت و آبرو بهتون بده ولی اگر برای منافع باند گروه و جناحتونه انشالله خداوند رسوا و بی آبرو تون کنه
  • مندل IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    48 21
    احسنت به خانم سلحشوری دقیقا همین مورد که می فرمایید درست است و هر چه رضاخان به زور حجاب از مردم گرفت شما هم می توانی به زور سر مردم حجاب کنی فکری به حال دزدی ها و فساد ها و ..... که بخش عظیمی از آن داخل خود رده های بالا است بکنید ممنون از مشرق عزیز که به بهانه های احمقانه و بچه گانه لا اقل ما را با نظرات این بزرگواران آشنا می کند .
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      5 4
      رضاخان که اتفاقا موفق شد. ما هم به صورت موفق شدیم بزور بستن کمربند ایمنی را جا بیندازیم.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      7 2
      والا بعد از رضاخان نصف مملکت بی حجاب شدن
  • سید IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    43 36
    گویند بوذرجمهر حکیم فرزند خود را نصیحت همی کردی که پسرم اگر در روزگار تو قبیله ای پیدا شد اصلاح طلب نام، از ایشان بپرهیز که دوستی با ایشان جز حماقت و رأی دادن به ایشان جز ندامت و همکاری با ایشان جز شماتت و رأفت به ایشان جز شقاوت و اظهار دوستی ایشان جز خباثت و تأیید کردن ایشان جز جهالت و یاری خواستن از ایشان جز خجالت و دوری از ایشان جز درایت و کیاست نباشد.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      4 2
      خخخخخخ عالی بود
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    13 7
    خودتی!
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    10 6
    خودتی!
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    15 6
    خودتی!
  • amir IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    56 24
    کاش یه نصفه موشک هم تو سر دفتر مرکزی مشرق میخورد که انقدر اراجیف ننویسه از صبح تا شب ...
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      2 0
      شماها كه مي گفتين دوران موشك و موشك پراني گذشته!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    28 41
    کسی نیست به رامبد بگه داداچ اگه اون دزده شیر خشک نیاز داشت میتونست اسلحه شو بفروشه و چندین قوطی شیر خشک بخره ... داستان رود رنره همون میگ میگ ! که اون همه تله میخرید ولی اگه پول اون همه تله و وسایل شکار رو میداد چند تن مرغ میخرید زحمتی هم نداشت .... داداچ رامبد اشتب میزنی ...!!!
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 0
      اون راهزن بعدش اعتراف کرده قبل ازآن هم یک رهزنی دیگه تومشهدداشته اون هم مسلحانه وگفته برااین گفتم برابچم بوده که زودترآزادتربشم اون عذرخواهی گرگانه هم کرده
  • امیر IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    39 16
    اسلحه اسباب بازی بوده تنهایی دزدی کرده شعورم خوب چیزیه این یارو اگه دزد بود که شما نمیگرفتینش
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      19 9
      وقتی اون اسلحه رو گذاشته رو شقیقه کارمند بانک،‌کسی نپرسید واقعیه یا اسباب بازی. قانون هم تصریح داره که اینطور وقتا جرمش مساوی با جرم استفاده از تفنگ واقعیه.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    9 29
    مماشات با محاکمه نجفی و جرائم او سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود. مسئولیت عملکرد غیر قانونی گزینه هایی که رأی می آورند بر عهده نهادهای نظارتی، شورای نگهبان و قوه قضائیه است.
  • منصور IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    20 25
    تاریخ مصرف آقای نجفی در وزارت آموزش وپرورش تمام شده بود .بعداز آن هرجارود مثل داروی تاریخ گذشته نه تنها مفید نخواهد بودبلکه هم برای خودش وهم بر آن منصب مشکل ساز خواهد بود .کما اینکه در سازمان میراث فرهنگی وشهرداری چنین شد. پس بهتره اصلاح طلبان وی را به بایگانی بفرستند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    33 4
    عجیب تر از همه این که چون شما وضعتون خوبه مشکلات کشور رو نمی بینید و نهایتا شاید به وجود یک درصد مشکل که آن هم تقصیر آمریکاست اعتراف کنید. جهت اطلاع شما من اصلاح طلب نیستم!
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    41 16
    زر نزن مشرق تندرو مردم برای مطالب چرت تو تره خورد نمی کنند جمع کنید کاسه کوسه تونا
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    19 22
    پروانه سلحشوری: اینقدر در این جامعه فساد، تبعیض و خشونت زیاد است که واقعا حجاب برای زنان ما مسأله نیست! خانم پروانه هرکسی نقش خود بیند در اب . برای رسیدن به نمایندگی چقدر متحمل فساد شدی که الان اینگونه سخن میگویی؟ نکنه شما علاوه بر دادن دومیلیارد برای قرار گرفتن در لیست امید، هزینه های دیگری هم داشته اید؟!!
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 0
    خخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    16 16
    خانم های اصلاح طلب رو میبینم ناخوداگاه یاد خانم حقیقت جو میفتم. برید مقایسه کنید رفتار و صحبت هاش رو قبل رفتنش به امریکا و همینطور حجابش رو........اینهمه ریاکاری و دورویی
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    14 13
    انقد بدم میاد از این روشن فکرنماها با این مغز ای کوچولو
  • حیدری IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    51 11
    چرا فکر مینید مشکل نان شب در ایران نیست؟تشریف بیارید تا به شما خانواده هایی رو نشون بدیم که به چه سختی زندگی میکنند حتی نان شب راهم ندارند مایحتاج زندگیشون رو به صورت حداقل روزانه تهیه میکنن..
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      16 32
      این مثال «تشریف بیاورید» یه کم زیادی احمقانه و دَمُده نیست؟! چیزی که همه مردم نمی بینین و نمی تونن با دست نشونش بدن ینی شیوع نداره. بفهم لطفا. چیزی که الان همه می تونن ببینن ازدحام لب مرز ترکیه و عراقه و این یعنی اینکه مشکل نون شب تو ایران شیوع نداره.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      11 5
      جناب حیدری . در این مملکت مشکل هست زیاد هم هست. و هر کی سرش رو از زیر برف بیاره بیرون می بینه. اما کسانی که شکمشون با حرام پر شده نمی خوان ببینن. پس خودت رو خسته نکن.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      2 2
      داداش کسی منکر وجود مشکلات اقتصادی نیست که کم و بیش توی همه کشورها هست ولی سیاه نماییم حدی داره اگه اینطوریه که مردم محتاج نان شبن پس ای جمعیت میلیونی که میرن ترکیه و تایلند و جاهای دیگه کیان خود تو اگه محتاج نان شب بودی به جای نشستن پشت کامپیوتر و تایپ کردن الان دنبال نان شب بودی و وقت این کارارو نداشتی. مشکل اصلی توزیع ناعادلانه ثروت و احساس تبعیض در کشوره
  • ش IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    33 10
    واقعا فکر میکنید رئیسی می شد وضعمون بهتر بود؟ چقدر سیاسی بازی؟واقعیات اجتماعی همیشه در پس دعواهای سیاسی مغفول می مانند.وتو ای خبرنگار! چه میکنی؟؟اگر رئیسی میشد چه می گفتی؟تو مسئولی.این چنین قلمفرسایی نکن.
  • BE ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    3 22
    رامبوی جوان،فیلم هندیه مگه؟
  • فارغ التحصیل بیکار IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    6 8
    چرا فکر نمی کنید نان شب نیست؟ نان شب من جوان چیه؟ من جوان 29 ساله به لطف خیلی از پارتی بازی ها بیکار موندم و حاضرم نیستم تا جان دارم به این ذلت قانون کار با مدرک فوق لیسانس تن دهم، نان شبم چیه؟ اینقدر ننویسید داریم و آرمان گرا صحبت نکنید. برای نمونه کافیه 5 دقیقه با بازایران تهرانف تبریز و اصفهان هم کلام بشید. مشکل داریم و منکرش هم نیستیم. تو این کشور فقط رهبرم و جانم فدای رهبر بقیه داریم همه سر هم کلاه میزاریم و آقا خودش باید سربازان گمنامشون را مدافع کشور کنند تا مشکلات حل بشه
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      5 4
      خب برادر محترم، مشکل نون شب نداری که حاضر نیستی به کارهای با مدرک پایین تر تن بدی. هوم؟!
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    12 7
    از کی گانگسترها از اسلحه پلاستیکی استفاده می کنند؟؟؟ شما عادت دارید به همه بکوبید اما فشار اقتصادی بر مردم رو نمی بینید. نمی بینید پدری بخاطر شیر خشک فرزندش به چه کاری دست می زند؟ همیشه نیمه خالی لیوان را به نفع خود می بینید. حالم بهم می خورد از متعصبان خشک و بی فکر از هر دو جناح سیاسی که فقط درگیری جنگ سیاسی خود هستند و در این راه تقوی هم ندارند.
    • کوهرنگ IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      2 1
      برادر یا خواهر محترم این آقا اگه بخاطر شیر سرقت کرده مقصر خانم محترمش که برای سلامتی واندامش شیر به بچه اش نمی دهد !اگر هم شیر واسه بچه اش ندارد از طرف بهزیستی ونهاد های حمایتی به آنهاسهمیه شیر اختصاص داده می شود.این جنجال سازی ها صرفا سیاه نمایی وخدشه دار کردن وجهه ی نظام است ولاغیر
  • فرهنگی بازنشسته IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 7
    این خانم باصطلاح نماینده مشکل با دین خدا دارد اگر تذکر بدهند اینها باید کار فرهنگی کنند کلاس میگذارند از این نظرات دارند ایشان همان شب بعد از اتتخابات در مصاحبه با خبرنگار ایتالیایی باورش رانشان داد ضمنا از مشرق هم بخاطر معرفی اینها ممنونیم
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    9 8
    من به همون اندازه که از حجاب اجباری بدم میاد از اصلاح طلبان و رنگی منگی هایی که سالیان سال است این مساله را وسیله کاسبیشون کردن بدم میاد!
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      2 1
      من از هر کس با قانون اسلام مخالف است دشمنی دارم.
  • Evenstar IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    12 2
    خداییش اینقدر این سلبریتی های بی مصرف مفت خور رو تحویل نگیرین و بهشون اهمیت ندین تا یه چرتی از دهنشون در میاد رسانه ایش میکنین و به تحلیل میپردازین.حیف وقتی که بخواد حتی برا ی خوندن اراجیفشون تلف بشه.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 0
    اخه هوشنگ یکم تو امریا
  • پیام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 1
    مثل اینکه بد جاتوسوزنده
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    6 9
    این اقای جوان خیلی تو تویئت هاش توهین می کنه به فرهنگ و ایران ؛ خندوانه اش هم از وقتی جناب خوان رفته بسیار بی مزه . سطحیه مثل خودش امیدوارم دوره جدید خندوانه ایشون رو نبینیم تا کمی حالمون خوب شه
  • محسن رجبی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    8 4
    با سلام خبرنگار محترم نفس کلام رامبد کاملا درست و غیر قابل نقده منتظر باش اگه با همین فرمون پیش بریم در آینده نزدیک محتاج نون شب هم داریم اما در خصوص میزان فساد و تبعیض مگه آمار میخواد که اعلام کنی فقط کافیه مثل ما زندگی عادی داشته باشی تا بفهمی البته اگر بفهمی!
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 3
    مردم هم بایستی مثل سیاستمداران برخورد سیاسی داشته باشند نه فرهنگی!!!!
  • عموزاده از سمنان IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 0
    مشرق عزیز سلام هر چند تا به حال چندین بار از بی طرفی شما (خصوصا در انتشار نظرات) تعریف کرده ام اما به نظرم این نوشته شما جانبدارانه است. مشرق عزیز لطفا روند خود را حفظ کن. ممنون
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 3
    مشکلی به نام «مشکل نان شب» و گرسنگی در ایران اسلامی شیوع ندارد و نمی‌توان مدعی شد که مردم ایران دچار مشکل گرسنگی هستند! من دیگه حرفی ندارم
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    4 1
    نجفی محاکمه شود ؟ فاتحه به روح مشرق
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 0
    «منتقد رئیس‌جمهور روحانی هم هستیم....»...منتقد بقیه چطور؟
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    3 4
    مشرق حالت خیلی بده ..چییییی میگی خخخخخخخخخخخخخخخ
  • محمد IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 1
    راست میگن سید جون برو سوریه بگذار این کثافت های داعش وطنی راحت باشن
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      1 0
      داعشی کثافت که خودتونید یه ملت ازتون بیزاره
  • سعید TR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 4
    مشرق خجالت بکش واقعا این نونا خوردن داره
  • تقی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 1
    اون دزده ننه من غریبم بازی درآورده و گفته سرقتش به خاطر شیرخشک بوده... آقای رامبد جوان هم باور کرده؟
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    3 2
    کسی که تا کمر سرش تو زباله هست محتاج نون شب نیست پس چیه شمایی؟ که میگی درایران محتاج نون شب نداریم میشه بگی کجا زندگی میکنی؟
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      2 2
      نگفت نداریم گفت شیوع ندارد. یعنی شما اصلاح طلبان توان خواندن و فهم یک متن ساده رو هم ندارید؟ همینطور رای میدهید که وضع مملکت این است. کاشکی اون کسی که تکرار افتضاحات یادتان میداد، یکم دقت و تحلیل یادتان میداد. البته اگر خودش بلد باشه
  • رضا IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 5
    درود.مشرق عزیز به قول شهید بزرگواری که گفت:ای مشرق از ما عصبانی باش،وازاین عصبانیت بمیر مشرق چراازتو بدم میاد؟ چون توبه راه حقی چون تو کارت درسته چون تو طرفدار مظلومی یا چون تو ...
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      2 3
      با این حرصی که توی پیامت هست ظاهرا شما از مشرق بیشتر عصبانی تری تا مشرق از شما!!! پس از این عصبانیت...
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 11
    مشرق یک پیشنهاد دارم میگم فقط ساندیس خور استخدام نکن فقط یک نفر ادم با شعور بزار فقط یک نفر کل سیستم کارت درست میشه.هر چی ساندیس خور استخدام کردی انتظار داری خبر درست به ملت بدی
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 0
      حتما منظورت از آدم باشعور خود مزدورِِ کود خورتی
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    4 1
    رامبد جوان را بیش از حد بزرگ کردند
    • تقی IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      1 0
      آقای رامبدجوان آدم محترمیه ولی ما ایرانیا عادت داریم هنرپیشه هامونو اولش میبریم بالا با تعریف و تمجید و بعدش سر یه اشتباه از اون بالا میکوبیمش زمین. شرط انصاف نیست.
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    5 7
    قابل توجه مشرق و مشرقی ها که ادعا می‌کنند در ایران فساد نهادینه نیست ... شما فقط یک کشور دیگه رو نشان بدید که آمار اختلاس و رانتخواری در آن بالاتر از ایران باشد ...
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 2
      فساد در مملکتمون زیاد شده ولی نهادینه و سیستمی نیست. ملت الحمدلله عقل دارن و اگر نهاد و سیستم حکومت کشور فاسد بود ملت در انتخابات شرکت نمیکردن.
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      1 2
      دانشمند، مگه همه جا آمار اختلاساشون رو رسانه ای میکنن؟! الان وقتی حقوق ماهیانه شاه عربستان هفتصد میلیون دلاره، باید فکر کنیم طرف حقشه؟؟؟؟!!!!
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 0
    اقای جوان مثل اینکه اخبار حوادث و دزدی دنبال نمیکنه و نمیدونه این شگرد دزداست که بخوان یه عده امثال اقای جوان و ادمای احساسی رو تحت تاثیر قرار بدن. الان بچه دو ساله هم میدونه که حکم دزدی مسلحانه اعدام هست. انشاالله به زودی حکم اسیدپاشی هم اعدام میشه.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    3 1
    سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی قابل تبدیل به سرمایه‌های اقتصادی هستند وقتی کسی ارزشهای انسانی و اسلامی دارد تلاش مضاعف می کند روشنفکری غربی در پی ایجاد ارزشهای انسانی و تلاش برای پذیرش مشکلات و ارائه راه حل نیست فقط انتظارات کاذب را توسعه می دهد
  • کیان IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    4 0
    دزدای بزرگ اون دو تابعیتهایی هستن که حقوق نجومی میگیرن منتظرن تا مملکت بهم ریخت فرار را بر قرار ترجیح بدن
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    2 1
    کی قراره اینقدر فوتبالیستا و شوتبالیستا و این سلبریتی های بی مغزو ول کنیم حالمون بهم خورد توروخدا اینقدر از اینا نگید
  • رحمت عیدی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 0
    #سواد رسانه ایی؛سواد رسانه ایی هم یکی از فقر هاست که بنظر خیلی شدید هم هست،و ایضا اولویت اولم هست،متاسفانه وقتی ازین نظر در فقر مطلق بسر بردی از نظر فکری ذهنی میشی عروسک خیمه شب بازی،اکثریت سازی و بزرگ نمایی وسیاه نمایی سه تا اصل مهم جریان معاند خارجی و علی الخصوص داخلیه،ودر آخر داش امیر خبر داری اگه سید بره سوریه با چی شهید میشه؟!با گلوله ای که از پول تو وامثال تو وقتی تعطیلات رو رفتین ترکیه واسه تفریح و عشق و حال،همون پول شماها که بصورت ارز از کشور خارج شد و رفت تو جیب ترکیه حامی تروریست ها،فکر کنم واسه همین خیلی اصرار داری سید بره سوریه.#عروسک خیمه شب بازی
  • م IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 0
    با یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی‌کشند غلط است. صحیح آن: به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی‌کشند .
  • الف ح IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 1
    به نظر من نویسنده چنین متنهائی که اتفاقا اکثرا از سایت مشرق !ویا روزنامه های وزینی مثل کیهان !!هستن کاملا جناحی( بنده متعلق به هیچ جناحی نیستم واتفاقا از هردو جناح متنفرم )،غیر منطقی ،واحتراما ..... که بجای گیر دادن به دزدیها و بدبختیهای بزرگ مملکت میچسبن به یه خبرای
  • هیچکس IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    0 0
    گانگستر بابا خیلی تند رفتید مثه همیشه. طرف حتی اسلحه ش هم قلابی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس